View Full Version : neliveto paku transporter
perse arska
27.01.2012, 16:59
olisko kellään kokemuksia syncro transporterista vm 2000-2003?2,5 tdi koneisesta?
olematon alavääntö, alle 1400 ei tapahdu mitään, on/off kytkin, huono kärrynvetoon vähä, joko se auto sammuu tai savu nousee levystä mutta semmosta välimallia ei ollut...
ainakin siis se 174 heppanen palokuntakäytössä
Noita Syncron viskoja ovat metsäkonemiehet polttaneet hankeen kaivattamalla. Ja tuo alaväännön puute on tosiasia.
Hairahrus
27.01.2012, 20:59
Olisko kysees 102hp malli?
Alavääntö ja muutenki kulku pykää aikalailla ku lastuttaa...mahtaa saada jo 400e lastuja. Täs mallis ainaki,kytkin tuon kestää.
Tuollainen vm. 2000 paku oli isälläni useamman vuoden ja sillä tuli itsekin ajeltua aika paljon. Lumisilla metsäautoteillä pääsi ihan hyvin ja ihan mukavahan tuo oli muutenkin ajella. Vikoja ei suuremmin ollut, paitsi sellaisia, joita alkoi sitten tulla, kun tuo auto oli pääosin vaan metsästyskäytössä ja siten oli tosi vähällä käytöllä yli puolet vuodesta.
Eihän tuo n.102 hv vehje mikään raketti ole, mutta eipä muutkaan pakettiautot yleensä.
alaväännön puute vaivaa myös 130hv versiota, sit on/of kytkin vaatii totuttelua. ittekki koittanu peruuttaa kompurakärryä lievään ylämäkeen ni kutkin haisee ku joutuu luistattaa.
vanha portteri 2,4l vapari diesel on taas omiaan ryömimiseen.
Racingrabbit
28.01.2012, 11:15
Itsellä oli 1999 2.5Tdi (102 hp) Syncro ja ajelin sillä noin 150tkm (90-240tkm) ilman voimansiirto ongelmia.Nokka-akseli meni kyllä yhden kerran vaihtoon,kun en vaihtanut ajoissa nalkuttavaa alipainepumppua.
Traileria ja Suzukia (550+1000kg) tuli kuskattua tuhansia kilometrejä kisoihin ja tapahtumiin ympäri suomea.
Kyllä minä olin ihan tyytyväinen alavääntöön.Laatikkossa oli normaalia tiheämpi ykkönen,mutta kärryn kanssa peruutellessa olisi kaivannut lyhempää pakkia.
Viskon kanssa ei ollut ongelmia,mutta enpä sitä kertaakaan kunnolla jumiin saanutkaan.
Nuhapumppu
28.01.2012, 13:40
Noita Syncron viskoja ovat metsäkonemiehet polttaneet hankeen kaivattamalla. Ja tuo alaväännön puute on tosiasia.
Yksikin metsäkone yrittäjä joka meiltä portterin osti niin sanoi että etuvetoinen menee sinne minne nelikkokin,erona vaan että kestävät pidempään. Tuonkin osti meiltä huoltoautoksi kun nykyisellä hiacella, ja muilla takavedoilla on turha yrittää sinne minne tuo portteri menee,kun on etuveto ja keulassa paljon painoa.
Yksikin metsäkone yrittäjä joka meiltä portterin osti niin sanoi että etuvetoinen menee sinne minne nelikkokin,erona vaan että kestävät pidempään. Tuonkin osti meiltä huoltoautoksi kun nykyisellä hiacella, ja muilla takavedoilla on turha yrittää sinne minne tuo portteri menee,kun on etuveto ja keulassa paljon painoa.
Paskanlotinaa... :D
Super_Select
29.01.2012, 17:09
Paskanlotinaa... :D
Samaa mieltä... :D:D:D
Tai sitten ne metsäkone yrittäjät on ihan SAIRAAN hyviä ajamaan..... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Olen ajellut viimeiset 4 kk. t5-porterilla, eikä sillä mihinkään pääse, siis etuveto.. ja se t4-koppainen ei tuosta eroa "maasto-ominaisuuksissa", ehkä menee vähän paremmin, kuin uuskoppanen vito, siis takapotku..mutta kuorma päällä vito menee paremmin, kuin tuo etuveto-portteri... kyllä se kaipaa sitä 4-motionia....
Ei onnistuisi tämä sillä etuvedolla..!!!! :
6QPPzaYRI_s
Samaa mieltä... :D:D:D
Tai sitten ne metsäkone yrittäjät on ihan SAIRAAN hyviä ajamaan..... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Tai sit neet on asentanu semmosen James Bond varustuksen, eli kyljistä tulee alas sukset, ja renkaisiin kaameen pitkät piikit :D
Mutta asiaan, kyl mä oon ollu tosi tyytyväinen tohon omaan Syncro-Pornstarteriin. Kahlaa hyvin syvässäkin lumessa, jopa kärry perässä. Lukkoja ei oo sen takia tarvinnu kyllä käyttää.
olisko kellään kokemuksia syncro transporterista vm 2000-2003?2,5 tdi koneisesta?
Ajalin tollasella puolitoista vuotta, oli työn puolesta alla. Tämä siis nelivetoinen ja pitkä malli, olisko ollut vuosimallia 2002. Itse asiassa en muista mikä kone siinä oli mutta käsittääkseni oli se tehottomin TDi malli. Eipä siinä liikaa tehoja ollut mutta ihan kivasti kulki kaupungissa ja maantiellä, suurin sallittu nopeus kun oli 80 km/h. Ja vedettiin sillä kerran trailerilla suikka ahvenenmaalle ja ihan mukavasti meni. Neliveto toimi moitteettomasti ja aika pahoihin paikkoihin sillä pääsi, jos vaan uskalsi mennä.
Vikoja siinä oli aika paljon, auto majaili merkkiliikkeen korjaamossa tiuhaan. Meni vaihteisto remonttiin, molemmat takajouset katkes, takapään pyöränlaakerit jämähti, polttoainepumppu sippasi, akku hyytyi, etupään niveliä vaihdettiin jne jne. Ei jaksa enään muistaa kaikkea mutta vikaa tuntui olevan. Kilsoja siinä oli jotain 250000 km loppuaikana.
Hyvä auto ajaa, varsinkin maantiellä. Kuskin pukkiin kun tottui niin kyllä siinäkin viihtyi. Webasto oli tosi hyvä varuste, alkuperäinen lämppäri ei ollut mikään ihan huippu. Kuutosvaihteen portteri olisi kaivannut, aika kovilla kierroksilla mentiin satasta.
Nuhapumppu
29.01.2012, 20:56
Samaa mieltä... :D:D:D
Tai sitten ne metsäkone yrittäjät on ihan SAIRAAN hyviä ajamaan..... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Olen ajellut viimeiset 4 kk. t5-porterilla, eikä sillä mihinkään pääse, siis etuveto.. ja se t4-koppainen ei tuosta eroa "maasto-ominaisuuksissa", ehkä menee vähän paremmin, kuin uuskoppanen vito, siis takapotku..mutta kuorma päällä vito menee paremmin, kuin tuo etuveto-portteri... kyllä se kaipaa sitä 4-motionia....
Ei onnistuisi tämä sillä etuvedolla..!!!! :
Tämä siis talvella,kyllähän tuolla on itse päässyt ihan samanlaisissa paikoissa missä tuo neliveto ajeli,ainut ettei pystynyt luisuttelemaan samalla tavalla. Sitä en taas tiedä millaisissa paikoissa tuo yrittäjä ajaa,sanoi vaan ettei Hiacella tee mitään.
Uus koppainen vito on aivan onneton menemään kiitos mersun hienon ajonvakautuksen. Kaverikin haukkunut oman firmansa viton talviominaisuudet alimpaan helvettiin,jos lunta on yli 5cm ja pitäis esim lähteä nousemaan rinnettä niin tuon ajonvakautuksen takia nousu on hyvin heikkoa.
No ei tosiaan mene etuvetoinen samaan paikkaan, kun tuo nelivetoinen! Tuo mainitsemani syncro ostettiin sen takia, kun aiemmin oli etuvetoinen T4 ja sillä kun ei päässyt etenemään, kun lunta oli enemmän noilla metsäautoteillä. On siis ihan omakohtaista vertailua tehtynä.
Super_Select
29.01.2012, 21:25
Tämä siis talvella,kyllähän tuolla on itse päässyt ihan samanlaisissa paikoissa missä tuo neliveto ajeli,ainut ettei pystynyt luisuttelemaan samalla tavalla. Sitä en taas tiedä millaisissa paikoissa tuo yrittäjä ajaa,sanoi vaan ettei Hiacella tee mitään.
Uus koppainen vito on aivan onneton menemään kiitos mersun hienon ajonvakautuksen. Kaverikin haukkunut oman firmansa viton talviominaisuudet alimpaan helvettiin,jos lunta on yli 5cm ja pitäis esim lähteä nousemaan rinnettä niin tuon ajonvakautuksen takia nousu on hyvin heikkoa.
No joo, pitää vähän heittää "läppääääää", ei kannata ottaa noita minun juttuja kovin vakavasti... :D
Mutta asiaan, olen siis viimeiset 4 kuukautta ajellut tosiaan semmoiset 250-500 km / päivä, tollasellaT5- Pornstarterilla, ja pääasiassa näitä "huonoja" / huonosti aurattuja sivuteitä, (koulukyytejä, sekä "mummonmökin" -mummoja, sekä perus-kännisiä... kelistä, kellonajasta, tai tiestön kunnosta riippumatta, siis Taksia.
Eli JONKINLAINEN kokemus on, minne sillä pääsee, ja minne ei. Ja Taksia siis päätoimisesti kohta kolmevuotta, joukossa henkilömallien lisäksi Vito (takaveto), T4, T5-koppaiset portterit, 4wd Hiace, sekä takapotku Sprinter.
Näistä Ehdottomasti paras etenijä...(ylläri ;) ) tuo nelikko Hiace, seuraavana etuveto Transportter, sitten Vito, ja ehdottomasti huonoinpana Sprinter.
Näitten bussien lisäksi yhdellä isännällä on lastutettu automaatti 270 Cdi Ml Mersu... onko ehkä parhautta ajella sillä talvella... ei oo kyllä jääny kiinni...!!! :eek: :D :D :D :D löytyy alennusvaihteistokin :cool: !! Saapi mummot kyytiä, kun lähtee risteyksestä pedaali pohjassa, nelikko päällä, ja kun on vielä tuo tomaatti laatikko!!!
Nuhapumppu
29.01.2012, 23:21
No ei tosiaan mene etuvetoinen samaan paikkaan, kun tuo nelivetoinen! Tuo mainitsemani syncro ostettiin sen takia, kun aiemmin oli etuvetoinen T4 ja sillä kun ei päässyt etenemään, kun lunta oli enemmän noilla metsäautoteillä. On siis ihan omakohtaista vertailua tehtynä.
Samat täällä,eli ihan kokemuksesta tiedän mihin tuo etuveto 2,4D portteri menee,ja kaikki paikat mihin kaveri ajoi syncrolla niin meni tuo etuvetoinenkin. Toki kaasua sai käyttää ronskisti ja renkaat oli tosi hyvät moiseen hommaan. Ralleissakin monesti työnnettiin auraamattomaan pistoon ja siltä pois vailla huolia,kerran tosin oltiin kiinni kun lirvahti ojan puolelle ja jäi mahastaan kiinni.
OT: (nelikosta ei kokemusta)
Minä en käsitä miksi haukutaan T4 2.5 tdi alavääntöä?
Itellä ollu kaikki T4 kopan koneet. 1.9td, 2.4 vapari ja nyt on lastutettu 2.5 tdi.
Ehkä karvan ohuempi alavääntö tuossa nykyisessä kuin 2.4:ssa maamoottorissa mutta kyllä sillä pärjää. Ohjelmoinnin jälkeen herää paaljon paremmin kuin ennen. Tämä oli lähtiessään 75KW. Nyt 100 kw. Itte lastutin niin pystyy vertaamaan vakioon.
Ja pakkoko se on juruuttaa alakiekoilla. Hakee pienempää numeroa. Punarajalla se max. teho joka koneessa on.
Toki ei ne juuttuvilla ahtimilla varustetuille pärjää mutta ovatteen eri hintaluokassa esim: T5 kanssa. Pumpparissa sitten on omat ongelmansa.
T5:lla on kans tullut ajettua likimain joka pannulla ja eikä ne niin ihmeelisiä ole. 2.0 tdi vielä ajamatta.
Nuista T4:sta vielä. 65kw (sinisellä I:llä) on ilman välijäähyä ja heikommalla lootalla.
Muut isommat vahvemmalla ja sen tunnistaa pakista. Siinä pakki vitosen alla.
Nelikossa taitaa myös olla tiheämpi loota ainakin ykkösen osalta kuin etuvetoisessa.
Itsellä etuveto -96 75kw ollut 8V 400-580tkm ei ole kovin hyvä talvella menemään, paremmin kulkee hangessa mondeo 2001. Tekniikassa ei koneen puolesta ole minkäänlaisia ongelmia kun muistaa vaihtaa hihnat ajallaan täydelisesti siis kiristimineen ja vesipumpuineen . Murroksia ja pyöränlaakereita vaihdeltu. Nyt lisänä -00 75kw syngro 1V 420-458tkm . Kulkee hangessa aika mukavasti ja hiekkateillä aika vakaa ajettava kun tuo takapääkin työntää. Ison Vaunun vetoa harrastellaan muutama tuhat kilometriä vuodessa. Tuossa Syngrossa välitykse hieman p...stä nelosella huutaa 3000 80km/h ja vitosella arvelutaa nyhtää. Polttoainetta kuluu vaunun kannassa 2l enemmän kuin tuolla etuvedolla. Tarvii kokeilla jos paranis 215/75 15 renkailla tai 215/65 16.Mutta siten ongelmana varmaan pikkuvaihteila. Muuten oiva peli jos tarvii enemän kuljetuskapaseettia, mutta eihän se maasturi ole. Ja jos huonoihin paikoihin aikoo kannattaa varustaa paremilla panssareilla, kone ja polttoainetankki ehkä peräkin syngro murikoineen. Kuitenkiin T4 Transporter käyttö kulkuneuvona asiallinen.
Tekniikassa ei koneen puolesta ole minkäänlaisia ongelmia kun muistaa vaihtaa hihnat ajallaan täydelisesti siis kiristimineen ja vesipumpuineen Broidin ex. Transportterissa vaihdettiin hihnoja ajoissa. Mutta sitten jostain syystä olikohan se laturin hihna kun meni ajossa poikki niin se jotenkin iskeytyi voimalla jakopään koppaan, rikkoi sen (muovia) ja tunkeutui sinne sisään. Se oli sen jälkeen entinen jakopäänhihna ja sen myötä matka tyssäsi siihen. Ei kyllä itsellä ihan ensimmäisenä tule mieleen että laturin hihna rikkoo jakopään, mutta nyt kävi näin.
Itellä on etuvetonen 2,5 TDi 75kW malli, etuperin ei etene oikein hyvin ja varsinkin kärryn kanssa on huono lähtemään liikkeelle liukkaalla. Peruuttamalla menee 40 senttiseen hankeen ja tulee omia raiteitaan pitkin etuperin pois, tuli kokeiltua kun piti päästä muorilan pihaan ja tie on ollut koko talveen auraamatta.
Tuo laturin hihnan meneminen jakoremmin väliin hihnan katketessa ei ole pelkästään Volkkarin ongelma. Tiedän muutaman Volvon, oohpelin ja Fordin missä on mennyt kone kakaksi kun katkennut apulaitehihna on mennyt jakoppän sekaan.
Itse olen ajellut ukkelin -99 mallin 1.9TDi T4 (130tkm) Pornstarteria ja olen kyllä pitänyt. Mehtässä sillä ei suuremmin olla käyty ja viimeksi, kun puukuorma haettiinkin pari viikkoa sitten, niin kyllä petyin sen etenemiskykyyn, etuvetoinen kun on, mutta silti olisin uskonut vähän pidemmäs menevän, kuomukärry oli perässä, mutta painoa ei.
Tuli hankittua pari T4:sta tohon pihaan, molemmat tällä hetkellä ilman leimaa, eli ne kun saa hankittua, niin sitten pitäisi päättää kumman itsellä pitää.
Toinen on -96 2.4d syncro pitkä malli, ajettu 220tkm.
Toinen on -00 1.9TDi lyhyt malli, ajettu 170tkm, erittäin siisti.
Näillä on hinta-arvo oikeastaan sama, mutta kun neliveto on aina neliveto, niin ajattelinkin että jos vähän korottaisi tuota nelaria ja laittaisi isompaa pyörää alle ym.
TOSIN eihän nämä nyt mitää maastureita ole.
Näiden koneiden kestävyydestä en oikein tiedä, 96 on vanhalla sisustalla ja 00 sitten jo todellakin siistimpi ja muutenkin, ja 1.9td tehot kyllä riittävät minulle. Tuosta nelivetoisuudesta kun ei ole kokemusta tällaisessa pelissä..
No mulla on nelikosta kokemuksia, 510000km rikki, eikä tunnu missään. Toimii kuin junan vessa, kerran oon kiinni jääny, ja sillonkin pohjsta. Suosittelen.
Itellä oli parivuotta -03 caravelle 2.5+autom. muuten ok peli mitänyt laatikko hajosi ( Tyyppivika / kulutusosa ). Talvella meni minne piti ja kertaakaan ei tarvinut kävellä. Tykkäsin autosta paljon! Samaan aikaan pihassa oli firman -97 pitkä hiace ( uutena ostettu ja siitä asti sillä kurvattu ) jolla pääsee myös mutta vaivaa saa nähdä. Uusilla renkailla hiacekin menee ylttävän hyvin hangessa pienellä painolla ja hirveellä hapella. :D Yleensä se on auton vika jos sillä ei pääse yhtähyvin kuin naapuri.. Renkaillahan ei ole osaa eikä arpaa tässä?? Nooh seuraavaksi pihaan ilmestyi -95 syncro 2.4 vaparilla.. Jäiseen kotimäkeen koitin caravella (huonot renkaat) ja Siihen mihin se jäi ekalla yrittämällä niin nelikon pysty toppaamaan samaan kohtaan muuten vaan ja jatkaa kiipeemistä taas ilman ongelmia. Sen jälkeen alla ollut mm. -00 vani -95 2.4 LT ja nykyinen -05 2.8 LT ( maximaximalli )Joka ei mene mihinkään. Tuo vanhakopanen jonka kaverille möin kulkee vissiin paremmin kesärenkailla ( m+s :D ) Kuin tuo nykyinen asiallisilla nastakumeksilla. http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/2595_1100980518898_1058245506_30361640_5055628_n.j pg
OT: (nelikosta ei kokemusta)
Minä en käsitä miksi haukutaan T4 2.5 tdi alavääntöä?
Itellä ollu kaikki T4 kopan koneet. 1.9td, 2.4 vapari ja nyt on lastutettu 2.5 tdi.
Ehkä karvan ohuempi alavääntö tuossa nykyisessä kuin 2.4:ssa maamoottorissa mutta kyllä sillä pärjää. Ohjelmoinnin jälkeen herää paaljon paremmin kuin ennen. Tämä oli lähtiessään 75KW. Nyt 100 kw. Itte lastutin niin pystyy vertaamaan vakioon.
Ja pakkoko se on juruuttaa alakiekoilla. Hakee pienempää numeroa. Punarajalla se max. teho joka koneessa on.
Toki ei ne juuttuvilla ahtimilla varustetuille pärjää mutta ovatteen eri hintaluokassa esim: T5 kanssa. Pumpparissa sitten on omat ongelmansa.
T5:lla on kans tullut ajettua likimain joka pannulla ja eikä ne niin ihmeelisiä ole. 2.0 tdi vielä ajamatta.
Nuista T4:sta vielä. 65kw (sinisellä I:llä) on ilman välijäähyä ja heikommalla lootalla.
Muut isommat vahvemmalla ja sen tunnistaa pakista. Siinä pakki vitosen alla.
Nelikossa taitaa myös olla tiheämpi loota ainakin ykkösen osalta kuin etuvetoisessa.
Hiukan offtopiccia, mutta mitä meinaa tuo viestissä mainittu maamoottori?
Killer-Wo
26.02.2012, 15:16
Mitäs nuo syncrot kuluttaa satasella, sekaajoa ja maantie ajossa.
Mitäs nuo syncrot kuluttaa satasella, sekaajoa ja maantie ajossa.
Kympin paikkeilla.
Hiukan offtopiccia, mutta mitä meinaa tuo viestissä mainittu maamoottori?
2.4D, eli maamoottori, eli kestävä kone.
2.4D, eli maamoottori, eli kestävä kone.
Oli kohtuu laiska syncrossa tuo maamoottori. Toki harvemmin on niin kiire että ei tollasellakin pystyis ajamaan. Ja 2.5 kone löytyy myös LT.n keulilta mutta itse en sellaista tahtonut. kevyt-ka ja "portterin" kone... :rolleyes: Tuo r4 2.8tdi on ihan soppeli kone hiukan isompaan autoon.
Oli kohtuu laiska syncrossa tuo maamoottori. Toki harvemmin on niin kiire että ei tollasellakin pystyis ajamaan. Ja 2.5 kone löytyy myös LT.n keulilta mutta itse en sellaista tahtonut. kevyt-ka ja "portterin" kone... :rolleyes: Tuo r4 2.8tdi on ihan soppeli kone hiukan isompaan autoon.
Syättöö hiukan ruuvvaa, niin alkaa liikkuun paremmin... ;)
Nuhapumppu
26.02.2012, 18:50
Oli kohtuu laiska syncrossa tuo maamoottori. Toki harvemmin on niin kiire että ei tollasellakin pystyis ajamaan. Ja 2.5 kone löytyy myös LT.n keulilta mutta itse en sellaista tahtonut. kevyt-ka ja "portterin" kone... :rolleyes: Tuo r4 2.8tdi on ihan soppeli kone hiukan isompaan autoon.
Kyllähän tuo ukolla ollut 2,5TDi LT kulki ihan hyvin ja jaksoi mennä aika kevyesti tuolla koneella. Tosin en tiedä millainen olisi ollut kuormapäällä kun tyhjänä sillä yleensä ajeltiin.
Kyllähän tuo ukolla ollut 2,5TDi LT kulki ihan hyvin ja jaksoi mennä aika kevyesti tuolla koneella. Tosin en tiedä millainen olisi ollut kuormapäällä kun tyhjänä sillä yleensä ajeltiin.
Kyllähän tuo 2.8tdi&158 hepoo nöyrtyy maxissa kuorman kanssa jo.. Kärryn ku löis viellä perään niin.. Tyhjänä kyllä liikkuu ihan riittävän rivakasti ja lastuki on viellä hakematta. :D Lastulla saisi 180hv/ja 381 vääntöä.. Vääntöhän ei mahottoman hurja kyllä ole mutta mutta.. Meni hiukan offtopicisi. Sorry