PDA

View Full Version : Rengas lumessa


Heegi
27.01.2012, 01:09
eli nyt kun taas on syvää lunta joka metsätiellä ja pelloilla ym möyrimis paikoissa,

niin kokemuksia ja mielipiteitä kaivataan mikä jengin mielestä paras/toimivin rengas näille lumi olosuhteisiin ?

ja kait se että mitä isompi sen parempi ettei aksulat ym raahaa vastaan heti? mutta pitäskö olla kapee vai levee ?
itse kyll monta eri kokeillu mutta ei noista ota selvää,
huonosti ne aina etenee ku on näin syvää lunta

0ltzi
27.01.2012, 06:18
isukilla oli iha uudet jotku 16" vakiota vastaavat renkaat ja meni viime talven hangessa ku tyhjää vaan. omassa oli 33" 12,5 ja eteneminen oli puolet huonompaa.

bluevan
27.01.2012, 09:41
Yllättävän hyvin 35" boggerilla pakkiikakkonenpakkiikakkonen eteni hangessa missä käveleminen (lue kahlaaminen) oli yhtä tuskaa.
Naftaa tais hiukan reilusti tuolla kulua :D

http://www.youtube.com/user/74Bluevan?ob=0#p/u/41/AszAox4ZS0g

Mase
27.01.2012, 10:15
Kyllähän se kapea ja korkea rengas toimii lumessa parhaiten. Lumesta ei löydy pitoa, pito haetaan lumen alta. Leveät kumit pistää turhaan vastaan hankea vasten ja joutuvat sutimaan lunta altaan pois enemmän. Jos lunta on metrikaupalla, niin riittävän leveät ja korkeat kumit kantaa hangen päällä, kuten islantilaisten monsterimaasturit.

tekniikkamies
27.01.2012, 11:17
Laitetaanpa kokeeksi kuva tässä Hiluxissa 235/85/16 Hakkapeliitta LT:t, kyseessä on kevät ja kyse jonkinlaisesta hyötyajosta - olkoonkin se myös hauskaa. Tämä kuva ei ole kovin off road henkinen, mutta todettakoon jos olosuhteet olisi ollut haasteellisemmat kun tiellä on mäkiäkin, tarvetta olisi voinut olla ketjuille takapyöriin.

Jos autossa olisi vinssi, voisi ottaa vähän enemmän haastetta.

Jos kyseessä ei ole hupiajo kaverien kanssa, kannattaa ottaa huomioon myös voiko omatoimisesti laittaa ketjut esim. jos takaisin pääsy onkin odotettua vaikeampaa.

http://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/luminen%20tie%20235%2085%2016.jpg

Rytari
27.01.2012, 11:25
Kyllähän se kapea ja korkea rengas toimii lumessa parhaiten. Lumesta ei löydy pitoa, pito haetaan lumen alta. Leveät kumit pistää turhaan vastaan hankea vasten ja joutuvat sutimaan lunta altaan pois enemmän. Jos lunta on metrikaupalla, niin riittävän leveät ja korkeat kumit kantaa hangen päällä, kuten islantilaisten monsterimaasturit.

http://www.carbonorth.net/files/gallery/20070420%20018A.preview.JPG


riippuu toki leveydestä suhteessa auton painoon, kevyt auto hyötyy kapean renkaan pistosyvyydestä mutta ainaki mun amerikan hapatus meni 100x paremmin hangessa 15.5" leveellä tassulla yhden talven lumia ku kapeemmalla tossulla, en tiä sitte kuinka olis käynyt jos olis odottanut vielä toisenkin talven lumet siihen päälle mut...

sinällään joku perus 3X /1x.5"-xx nappularengas on huono hangessa koska pakkaslumessa se vaan sekottaa sitä hankea ja suojalumessa kiillottaa itteleen vaan mukavan pesäkolon, "oikea talvirengas" matalilla, useilla terävillä kuvionkulmillaan pelaa vähä paremmin.

nastotettu ev21 pintainen 33" on ollu paras yleistalvirengas millä mä oon ajanut, ja 36" 15.5"-15 dick cepec FC
paras umpihankirengas


MT tyylisistä mitä oon ajanut

paras ehkä wrangler mtr

sitte jeepissä nyt olevat km2:t nastoilla

tsl ei pääse pakkaslumessa ja boggerilla suoja :)

muzzillalla pääse senkää vertaa :)

mut silti ajoin mielummin niillä kun nastotetuilla cooper stt:llä talvella.

sumpe
27.01.2012, 12:00
Iso ääni Kumho kl71

Tusse
27.01.2012, 12:46
Tos on 37.5/13.5 Mudzilla ja ihan kohtuulliesti tuo tuntus hanges etenevän... Tiiä sitte jos tohon laittais kapeemmat alle?
http://www.youtube.com/watch?v=kv0STqtDeoA&feature=youtu.be

ariman
27.01.2012, 13:02
Iso ääni Kumho kl71
x2. Pehmeää kumia ja pitää lumessa tosi hyvin.

Zeipii
27.01.2012, 13:25
Mulla on 235/75/15 nastat. Tuntuu että pitäisi saada isompaa rengasta ja harppusempaa.

Leca
27.01.2012, 17:53
Kertoivat että hj+tönkkölukot+soa+fedima sirocco 35x10,5x16. Tiedä sitten, mutta voin kertoa oman mielipiteeni ensviikolla kun soa on valmis. Kaikki muu löytyy jo.

Super_Select
27.01.2012, 18:38
Laitetaanpa kokeeksi kuva tässä Hiluxissa 235/85/16 Hakkapeliitta LT:t, kyseessä on kevät ja kyse jonkinlaisesta hyötyajosta - olkoonkin se myös hauskaa. Tämä kuva ei ole kovin off road henkinen, mutta todettakoon jos olosuhteet olisi ollut haasteellisemmat kun tiellä on mäkiäkin, tarvetta olisi voinut olla ketjuille takapyöriin.

Jos autossa olisi vinssi, voisi ottaa vähän enemmän haastetta.

Jos kyseessä ei ole hupiajo kaverien kanssa, kannattaa ottaa huomioon myös voiko omatoimisesti laittaa ketjut esim. jos takaisin pääsy onkin odotettua vaikeampaa.

http://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/luminen%20tie%20235%2085%2016.jpg

Eikös tuommoisella tiellä mene melkein millä-vaan-renkaalla..? kun ei edes akseleita myöten ole tuota lunta?:D:D

tekniikkamies
27.01.2012, 20:20
Eikös tuommoisella tiellä mene melkein millä-vaan-renkaalla..? kun ei edes akseleita myöten ole tuota lunta?:D:D

Tänä talvena nelivetomenopeli on huilinut kevättä ja rakentelua odotellen, mutta ero juuri tuontapaisissa olosuhteissa on melkoinen kun vertailukohtana on henkilöauto...

En tykkää tiellä ajaessa leveistä renkaista, mutta korkeammasta profiilista on hyötyä kun se vie pieniä möykkyjä pois. Tuntuu nololta ajella tällä hetkellä henkilöautolla 205/65/15 Hakkapeliitta 7:koilla vaikka hyvä puoli on kun ne rullaa kevyesti, sensijaan korkeasta profiilista olen nähnyt monenmoista etua, silläkin tiellä tulee raja vastaan äkkiä jos haluu pitää myös ketjujen käyttömahdollisuuden.

Näkyy muutes nykytraktoreissa olevan takarenkaat 42 tuumasel vanteel, saatan siirtyy traktorikalustoon jos tiet paljon huononee :D

psk123
27.01.2012, 20:45
Kyllä se etenee pikku kuurassa, mut rupee fedimoista palaset lähteen, ku antaa renkaan pyöriä :)

Kertoivat että hj+tönkkölukot+soa+fedima sirocco 35x10,5x16. Tiedä sitten, mutta voin kertoa oman mielipiteeni ensviikolla kun soa on valmis. Kaikki muu löytyy jo.

ZeiZei
27.01.2012, 22:00
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:

Ilo alkaa kilosta!

Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.

JuuPeri
27.01.2012, 22:19
Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään:eek:, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan.:rolleyes: Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.:D

ZeiZei
27.01.2012, 23:04
Omassa Rangessa 35x15.5 renkaat 0,2 barin paineilla kellui kivasti nuoskalumella dodgen sutiessa katupaineilla 38? boggereilla pohjaa myöten. Avosuolla sitten niukemmalla lumella sai 360:stä vähän vauhtiakin :)

ooBbM8lNNN0

tekniikkamies
27.01.2012, 23:32
Laitetaas yksi vähän harrastehenkisempikin kuva, sama vakio Hilux 235/85/16 nakit:
http://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/oli%20pikkasen%20lunta.jpg

Tässä lumi paljon köykäisempää kuin metsäautotie kuvassa.

Rytari
28.01.2012, 01:11
Tähän voisi lisätä turbomiesten sanonnan:

Ilo alkaa kilosta!

Eli tässä tapauksessa kannattaa kokeilla lumessa ajamisen helpottamiseksi pudottaa RENGASpaineita alle 1 barin, isommilla kumeilla jopa 0.1 bariin.

juu, tänäänkin toppas meno auraamattomalla/ajamattomalla tiellä ku penkka rupes oleen jeepin valojen edessä vaikka pikkukakkosella tultiin rajotinta vasten :) mut sit ku laskettiin puoleen kiloon niin sai vaan jatkaa ihan kevyellä kaasulla etenepäin ilman pakitteluja, löydettiin toki aukolta senkinverran lunta että sitä kaasua oli taas lisättävä, hankiajo vaan muuten on aika kovaa rääkkiä, katalysaattori punotti komiasti muutaman kilometrin jälkeen.

tiutau
28.01.2012, 12:02
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa :)

tekniikkamies
28.01.2012, 12:13
Olen tuota paineiden alentamista käyttänyt keinona päästä pois jumista kun jumiutuminen on johtunut runsaasta lumesta. Tuntuu, että paineiden kanssa on mukavampi pelata jos on eri renkaat maastoajoon.

Onkos muilla kokemusta jos hankkii ketjut takapyöriin vaikka jotain Mafri Truck S onko tarvista enää pelailla paineiden kanssa?
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri.htm

axu87
28.01.2012, 12:35
Itselle ostin 33x10,5 ja vieläkin kapeammat olisi ollut paremmat, käyn autolla koirien kanssa metsällä, välillä ajelen omia lumisia jälkiä ja välillä ummessa mutta aika hyvin on päässyt.

AH
28.01.2012, 12:46
Kävin testailemassa HJ61 menoa nastoitetuilla 33x12,5 Nokian Vatiivoilla. Umpihagessa menee vielä ihan kivuttomasti. Mäessä missä oli krsmka:lla ajettu aiemmin, vanhat ajourat hiekassa kiusasi hieman mutta ylös päästiin muutamalla vauhdinotolla ja loppumäki kaivattamalla lukot päällä. Tuntui kohtuu hyvin kaivavan eteenpäin noi Vatiivat. Paineita on ollu koko ajan n. 1,5. Tehoja täytyy vaan autoon lisätä että renkaat pyöris hieman reippaammin. Liukkaat nämä ovat kovalla alustalla missä pieni lukikerros pinnassa, lumi jää ilmeisesti patjaksi keskikuvion alle ja toimii kelkkana, täytyy varmaan piikittää myös nuo keskipalat.

puukkomäki
28.01.2012, 18:47
Viimetalven ajelin hj60:llä 235/85/16 renkailla -lumiketjut kun pisti takapyörille niin aika syvässä vielä möyri.

Tälle talvelle laitoin coopperin 33/12,5/15 rattaat ja ainaskin vielä tuntuu paremmalta tuo hankiajo näillä rattailla, Ei ainakaan vielä ole tullut kapeamman rattaan kaipuuta. Tämä voi kyllä johtua siitä, että pohjakerros lumesta on aika kovaa josta tuo karkea kuvio saa hyvin pitoa

Ei mitään muuta vikaa kuin puhti meinaa koneesta loppua. Kait tuon hojottimen joutuu kohta turbottamaan:D

tekniikkamies
28.01.2012, 19:31
Hilux LN 170:llä todennut, että jo 235/85/16 nakeilla saa voimaa käytettyä aika paljon hitaalla 3 vaihteella, ketjut tuntuisi mielekkäältä myös siksi jos niillä pääsis eteenpäin ilman kaasu pohjassa ajoa, ei menis niin paljoa soppaa jos 2 vaihteella menis eteenpäin ilman revittämistä ja tuskailua millon rupee pompottaa.

Murros
28.01.2012, 19:47
Jos ei monta jääkuorta välissä nii vanha "lapikas" Guudjearin Studder suregrip.
280/85.16 poraa maahan asti ja hakee sieltä pidon

Jappi
29.01.2012, 02:50
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)?

Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.

tiutau
29.01.2012, 14:07
Maastokäytössä ja nopeuksissa ainoa rajoittava tekijä on renkaan pysyminen vanteella. Itse ajoin vanhalla Cherokeella (235/75x15) alle kilon paineilla tielläkin eikä renkaiden kestävyydessä ollut ongelmia, vähän vetkula ajaa tosin.
Ok. juuri tuota vastausta hainkin omalla kysymyksellä. Autolla mennään kävelyvauhtia metsä-autoteitä pitkin niin renkaat ei vauhdin puolesta joudu kovalle rasitukselle.

NuuBeRi
29.01.2012, 16:56
Tuossa kävin ajelemassa auraamattomia metsäautoteitä. Autona Nissan King Cab ja renkaina Insa Turbon Special Track. Ihan pakkaslunta noin. 40cm vielä meni aika kivasti muutaman kerran pikku pakki, että sai taas vähän vauhtia etenemiseen. Paineta oli vielä renkaissa n.2,5bar. Eli kovilla painella eteni vieläkin hyvin.

pezq^
29.01.2012, 17:06
Entinen kingi hankookin 35/12.5 dynaprot alla oli aika huono etenemään ummessa, johtu paljolti voiman puutteesta, hojo 35/12.5 creepyillä menee niin pitkään jotenkuten että vinssi peittyy lumeen. Ehdottomasti mielestäni renkaiden tulee olla sopivan kapeat auton painoon verraten. esim kingissä olis luultavasti 7.5r16 karkea rengas aika passeli ja hojossa se 10-13 leveä mahd korkea?! Kuvio saa olla karkea ku nyt puhutaan umpilumesta.

-MaTTi-
29.01.2012, 18:29
Kestääköhän tuo BF mud terrain kuinka pieniä paineita kun ajetaan lumioloissa? SJ 410 alla on renkaat. Eli kuinka alhaisia uskaltaisi mahdollisesti käyttää ettei renkaat olisi heti entiset (rungot)? Tarkoitus ei olisi puottaa mihinkään 0.5, vaan pitää esim. 1+ bar paineita kun käy ajelemassa. Vaihtoivat rengasliikkeessä uudet tubeless venttiilit kumeihin ja nyt on varmaan 3 baria paineita niin etuveto Avensiskin menee paremmin lumessa :)

Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.

tiutau
30.01.2012, 09:56
Kyllä oikeesti tarttis puottaa 0.5:een jos meinaat että etenee, isommilla kumilla ja beadlockeilla allekkin. Tuskinpa Suikkelin painoisen alla ovat lujilla vaikkei olis painetta nimeksikään, kunhan vaan vanteilla pysysivät. Tai siis mitä tarkoitat "lumioloilla"? Jos maantiellä mennään niin silloin parasta olla tuo baari kumeissa että voi jonkinlaisesta ajokäytöksestä puhua.
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.

WinChester
30.01.2012, 12:14
Umpisia metsäautoteitä ja aurattuja kyläpolkuja tulee ajeltua.Maanteitä max 5 km kerralla ja nekin on näitä kylien välisiä pikiteitä mitä ei voi 50 km/h tunnissa kovempaa ajaa talvella.
Eli hiljakseen ajetaan ja katellaan elukoitten jälkiä.
Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan. :D

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.

hitoy
30.01.2012, 17:32
Kumhon kl71 tuntuu toimivan hyvin verrattuna maxis muttereihin. Lumessa meni ihan nätisti 0.6 paineilla hilun alla. 33/12.5 koossa siis.

axu87
30.01.2012, 20:31
Mulla noi 33x10,5 on bfg:n mudterrain km2, vaikuttais hyvältä renkaalta, kumiseos on pehmeää ja tuntuu pitävän kovallakin alustalla aika hyvin. Harkitsin nastoja mutta kun pärjää noinkin niin onpahan vähempi sisämelua ilman. Kuinkahan matalat paineet kärsii rj:n alle noilla renkailla?

make764
30.01.2012, 21:41
Mulla on lj:ssä mudterrain km2 35x12.5-15 ja on 2kg:n ilmanpaineella todella liukas,niin auratulla kuin auraamattomalla tiellä.Tiputin ilmanpaineet 1.5kg ja pito pikkasen parani. en suosittele talveksi.
Jotain hyvääkin. hiljaiset ja hyvä ajaa. joka päiväisessä ajossa.

pezq^
30.01.2012, 21:43
pudota 1,2 edestä ja takaa 1,0 mulla hoojiissä sen verran painetta tiekäytössä creepyillä ja on suht hyvä

Patu925
30.01.2012, 21:52
Ainoo ja oikee rengas talvella on tietysti... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=98163

sisua45
30.01.2012, 22:10
Jos ei monta jääkuorta välissä nii vanha "lapikas" Guudjearin Studder suregrip.
280/85.16 poraa maahan asti ja hakee sieltä pidon

Nuo vaan tahtovat olla nykyään vanhoja kovia koppuroita. :cool:

Heegi
31.01.2012, 02:24
ISO ÄÄNI MUDZILLOILLE!!

kokemuksia..
toissatalvell pätkäpatroll ja uudet 37x14.5creepyt aika hyvin eteni ilman lukkoja tosin kovalla hapetuksella..

viimetalvena uusilla 35" kl71 eteni GR ihan jees,ilman lukkoja ja hapettamall ja riehumalla
puolkuntoiset 38tsl-sx aika sama.. ja useimiten oli sekin jumissa,
uudet fedima f-mud35 pelas huonoiten se talvi GRssä..

ai nii, mun pätkäpajerolla uusilla nokia 215/75-15 nastarenkailla pystyi kivasti ajaa samat paikat,ja pysähtyä ja lähteä taas ilman sen isompaa vaivaa..
silloin kun mun GR olis jo ollu jumissa lapiotouhuun asti..

nyt sitten kokeilin muutama päivä sitten ja LJn alle löin uudenveroiset 35" kl71 ja menin kokeilee.. kyllä yllätyin/petyin, lähinä yritti alaspäin kaivaa eikä eteenpäin,hirveä hässäkkä oli päästä mihinkään,vaikk lukko takana.. jätin ajot sitte siihe,ku en jaksanu pelloll seistä lapioimass ja riehumass ja hapettamass turhaa,ku ei etene nii ei..ja melkei jumiss

no niin,laitoin sitte puolkuntoiset mudzilla35 alle ja paine1.4bar ja menin samaan paikkaan testamaan, ja johan alkoi etenee..paljon vähemäll vaivall pysty ajelee huoletta syvässä,tuntui että nyt enemmän nosti keulaa ja kokoajan ruoppi hitaasti eteenpäin,ei edes tarvinu hapettaa hulluna..
eikä vaan juminu alaspäin niinkuin kumhoilla.. ps,kaveri yritti tulla perässä sen pitkällä pajerolla samoilla 35" kl71,mutt se jäi kokoajan jumiin jopa siitä mistä minä olin jo ajanu uraa..
seuraavaks vois testaa miten pajero rokkaa mudzilloilla:D ja läjää vois testaa jollai sirkkelirenkailla jos löytää nurkista..

axu87
31.01.2012, 10:54
Mulla on lj:ssä mudterrain km2 35x12.5-15 ja on 2kg:n ilmanpaineella todella liukas,niin auratulla kuin auraamattomalla tiellä.Tiputin ilmanpaineet 1.5kg ja pito pikkasen parani. en suosittele talveksi.
Jotain hyvääkin. hiljaiset ja hyvä ajaa. joka päiväisessä ajossa.

Oho! Mulla on nyt 1kk vanhat ja pitää niin pirun hyvin, ei tietenkään jäällä niinkuin nasta mutta ei ole tarvinut ajaa kieli keskellä suuta ja himmailla normaaliin nähden. Paineet nyt 2 bar. Tuonne umpiselle vaan kaipailee lisää pitoa kun on itseä polviin paikoittain lunta.

ugly_hj
31.01.2012, 15:28
Viime talvena oli 61:sessä 16/35-15 pökkyrät alla ja meni hangessa yllättävän hyvin. Oisko ollu jotain 60cm lunta nii pääsi vielä ilman lukkoja etenemään:eek:, mut sitte ku lunta oli etuvalojen korkeudella nii meno loppu siihen ja ei auttanu lukotkaan.:rolleyes: Toveri ajeli samanlaisella hojolla mis ei ollu soa mut 33 renkaat nii ei se päässy juuri mihkään. Lukot päällä jotenkuten pakki ykkösellä.:D

Juu mäki yllätyin kyllä miten hyvin boggeri pitää lumessa tarpeeksi alhaisella ilman paineella, kun oikeastaan eka kerran ajelin talvisafarointia vajaa pari viikkoa sitten, aika monen kuullut haukkuvan boggerin talviominaisuuksia, mutta liukkaksi sudittu mäki mistä edellä menevä auto joutui vinssaamaan kapeemmilla renkailla oisko ollut good yearit tai bfg mutikat, kuitenkin reilusti kapeammat kuin mulla, niin oma auto nousi hyvin pienellä sutimisella mäen ylös kevyesti.
Maantiellä ei kuitenkaan mikään loistava talvirengas.

WinChester
31.01.2012, 16:05
Maasto-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaiden lisäksi varsin paljon auton alustan toimivuus (eli onko kaikki tassut maassa/lumessa vaiko ilmassa). Erään kerran nähnyt mm. miten isot Kumhot ei pärjää edes 31" Insan Saharoille saati 33" Kaimaneille, jos auton alusta ei elä ja pyör(i)ä on ilmassa. Siihen ei välttämättä auta edes lukot. :D

Punkalla oli selvästi havaittavissa viime viikonloppuna, että isoilla kumeilla (oisko ollu 37") ja HIRWEÄLLÄ hapella ei päässy yhtään sen paremmin kuin esim. noilla Kaimaneilla. Toisaalta, ehkäpä tarkoitus ei ollutkaan päästä niillä helposti eteenpäin, vaan päästää ilmoille yleisön suureksi iloksi reilusti kasi-happea... :D

XVD
31.01.2012, 19:24
Kertoivat että hj+tönkkölukot+soa+fedima sirocco 35x10,5x16. Tiedä sitten, mutta voin kertoa oman mielipiteeni ensviikolla kun soa on valmis. Kaikki muu löytyy jo.


itse voin todeta että tuolla yhistelmällä menee vielä metrin hangessa jos ei ole kovaa lunta tai vanhoja raiteita haittona:D renkaissa on lisänä kolomin kertanen nastotus...toiset renkaat jotka on itselläni ns. all o raund;) renkaina ovat kumho kl 71 35 12,5 15. toimivat vielä noin puolimetrisessä pehmeässä lumessa ja suvikelillä. muutenki mainiot kumit. mutta siinä mihin kumhoilla loppu eteneminen mentiin seuraavana viikonloppuna fedimoilla läpi helposti..
mielestäni lumirenkaaksi sopii paremmin kapia korkia ja karkia eli KKK;)

puukkomäki
31.01.2012, 20:09
Mistä muuten löytyy tuota fedima sirocco 35x10,5x16 ratasta?

Voisi noille toisille vanteille hommata tämän rattaan...

WinChester
31.01.2012, 20:40
Mistä muuten löytyy tuota fedima sirocco 35x10,5x16 ratasta?
Näiltä löytyy Siroccoa (Fediman maahantuoja):
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_index/category/151/155/

Täältä pienellä etsimisellä, offroad renkaat, Fedima Sirocco. Ipeltä saa myös Saman kuvioisia Malatesta Kaiman ja Turbo Insa Special Track -renkaita.
http://www.ipefix.fi/etusivu.php

Ja Kaimania saa myös Vannetukusta. :)

Kaimanissa ja Siroccossa on myös sivunappulat, joita muissa samankuvioisissa ei ole. Ja kannattaa katsoa myös millikokoisia, kun ne voi osua lähelle tuumaisia. Huomattavaa on myös se, että näiden uusiokumien todellinen koko ei vastaa nimellismittaa. Jos lokarien sisällä on tiukkaa, pyydä myyjää mittaamaan todellinen koko ennen tilausta.

Niin sitten muuten sitä löytyy myös Ziarelli merkillä Extreme Forrestina, sitä lienee joskus ollut näillä:
http://www.offivaruste.com/sivu.php

XVD
31.01.2012, 21:24
Kaimanissa ja Siroccossa on myös sivunappulat, joita muissa samankuvioisissa ei ole. Ja kannattaa katsoa myös millikokoisia, kun ne voi osua lähelle tuumaisia. Huomattavaa on myös se, että näiden uusiokumien todellinen koko ei vastaa nimellismittaa. Jos lokarien sisällä on tiukkaa, pyydä myyjää mittaamaan todellinen koko ennen tilausta.


tuo korkeus lienee tuossa 35 10,5 16 sirokossa luokkaa 37"

WinChester
31.01.2012, 22:01
tuo korkeus lienee tuossa 35 10,5 16 sirokossa luokkaa 37"
Ei se nyt varmaan ihan niin iso ole. Soita Juuan poijille ja kysy. Kyllä ne mittas mullekin 31":n ihan vain pyytämällä ja tekivät sen vielä puhelimen luurissa roikkuen. Palvelu pelaa. :)

SamiN
31.01.2012, 23:15
Yllättävän hyvin 35" boggerilla pakkiikakkonenpakkiikakkonen eteni hangessa missä käveleminen (lue kahlaaminen) oli yhtä tuskaa.
Naftaa tais hiukan reilusti tuolla kulua :D

http://www.youtube.com/user/74Bluevan?ob=0#p/u/41/AszAox4ZS0g

Mitenkäs noilla pökkyröillä pärjäs tiellä?

nimim. uskaltaako 120km huitasta jeepilla pökkyrät alla..

JuuPeri
31.01.2012, 23:50
Melko liukkaat oli nuo 16/35 pökkyrät, mitkä hj:ssa itellä oli. :rolleyes: Ei kyllä kehannu karhun urissa yli 80 päästellä. Painetta oli joku 0,8 sillon renkaissa. Tuntu et kiertää jokaisen maitolaiturinki:D En tiiä sit miten kovemmilla paineilla ois käyttäytyny..

KooPee
01.02.2012, 00:07
Ei se nyt varmaan ihan niin iso ole. Soita Juuan poijille ja kysy. Kyllä ne mittas mullekin 31":n ihan vain pyytämällä ja tekivät sen vielä puhelimen luurissa roikkuen. Palvelu pelaa. :)

Kyllä se itse asiassa on 37-38 kokoluokkaa, Ziarelli 255/100-16 (9.00-16)on korkeempi kun 37 boggeri, mutta pikkusen pienempi kun 38,5 Boggeri.

Valmiit tuotteet 35/10,5 ja 9,00- pinnoitetaan samalle rungolle, joten ovat aikalailla ristiin vertailukelpoisia.
Tuotiin aikanaan me Fedimaa suomeen ensimmäisinä ja yleensäkin luotiin aikanaan nykyiset pinnattujen markkinat. Nyttemmin siitä merkistä on luovuttu kokonaan... :rolleyes:

Janex
01.02.2012, 00:23
itse voin todeta että tuolla yhistelmällä menee vielä metrin hangessa jos ei ole kovaa lunta tai vanhoja raiteita haittona:D renkaissa on lisänä kolomin kertanen nastotus...toiset renkaat jotka on itselläni ns. all o raund;) renkaina ovat kumho kl 71 35 12,5 15. toimivat vielä noin puolimetrisessä pehmeässä lumessa ja suvikelillä. muutenki mainiot kumit. mutta siinä mihin kumhoilla loppu eteneminen mentiin seuraavana viikonloppuna fedimoilla läpi helposti..
mielestäni lumirenkaaksi sopii paremmin kapia korkia ja karkia eli KKK;)

Samaa mieltä... HJ:t on parhaimmillaan syvissä lumissa korkeilla, karkeilla ja kapeilla renkailla. Paino on lumessa voimaa ja ylipaino ylivoimaa. Paljon aikoinaan kahloin syvissä lumissa HJ:llä ja on muuten ainoa olosuhde missä HJ on maastureista omaa luokkaansa. Nykyään ajelen pätkäpajerolla ja umpihankia oon kokeillu erilaisilla rengasvariaatioilla. Pajero menee ihanasti syvässä lumessa 35x12,5-15 Good Yearin Wranglereilla, joissa sivunapit nastotettu kuormurin nastoilla. Kaks nastaa joka nappulassa ja muuten pitää jäisellä tielläki ku tauti. Kunpa Wranglerin 35:sta sais kapeempana ku 12,5 niin ostasin heti talvikumeiksi uudet.

Paavo
01.02.2012, 08:34
Meillä on pojan suikkelissa 31x11.5 renkaissa normaalisti 0.2-0.3. Auto on ihan vakio renkaita ja jakiksen välityksiä lukuunottamatta, eli vinssejä jne. ei vielä ole painona.

Noilla paineilal rengas toimii hyvin.

Edellisellä reissulla joulukuussa toinen takarengas oli jostain syystä tyhjentynyt kokonaan, huomattiin vasta lopuksi autoa kurkin lavalle liinatessa, että mis se toi yx rengas lyttääntyy enemmän. Ajossa ei huomannut, tai no "ehkä" oli jonkinverran levottomampi ajella siirtymiä.

"Vauhdin hurmaa neljässäkympissä, kuoleman pelkoa viidenkympin jälkeen"... Lunta oli muutama tuuma, teillä oli vanhoja uria joihin suikkelin raideleveys ei tainnut ihan passata.

Norskit ajelee lumella paljon pienemmillä paineilla kun me maastossa, käsittääkseni 0-0.2 jos rengas on isohko (35-40") ja autona normi maasturi (hiluksi, range tai mitä näitä nyt on).

-Paavo

QUOTE=WinChester;846029]Suikissa jos esim. 31:iä pitää, niin tartteis varmaan laittaa max 0,5bar, kun tuskin alkaa rengas elää ennen sitä; riippuu tietysti renkaasta. Kokeilemalla selviää. Mitä pienempää painetta pystyy pitämään illman vanteelta pomppaamista niin sitä parempi. Jos haluaa kokeilla tosi matalia paineita (= <0,5bar), niin sitten hyvä tunkki ja vararengas mukaan. :D

Kertomillasi nopeuksilla ja matkoilla ei näillä paineilla varmaankaan tule ongelmia, kunhan ei ala tekemään vauhdista jyrkkiä käännöksiä.[/QUOTE]

60lantikka
01.02.2012, 08:45
Iso ääni Kumho kl71

hyvät talvipyörät. putsaantuu ku antaa kierrosta ja pitää hyvin tiellä.KUNHAN EI AJA KESÄLLÄ.sitte menee hirmu huonoks tiepito.kokemusta on:D

omhi
01.02.2012, 11:21
näyttää nuo toimivan hyvin ja plussana testattu ihmiskokeilla
http://www.youtube.com/watch?v=qZ0IpUaGzs0&feature=fvsr

WinChester
01.02.2012, 19:11
Kyllä se itse asiassa on 37-38 kokoluokkaa, Ziarelli 255/100-16 (9.00-16)on korkeempi kun 37 boggeri, mutta pikkusen pienempi kun 38,5 Boggeri.

Valmiit tuotteet 35/10,5 ja 9,00- pinnoitetaan samalle rungolle, joten ovat aikalailla ristiin vertailukelpoisia.
Tuotiin aikanaan me Fedimaa suomeen ensimmäisinä ja yleensäkin luotiin aikanaan nykyiset pinnattujen markkinat. Nyttemmin siitä merkistä on luovuttu kokonaan... :rolleyes:
Ziarellit taitaa olla suurimpia nimelliskoon ylittäjiä, kun ainakin 33*12,5-15-koossa mun Kaimanit on "mpartyn" Ziarellejä tuumaa pienempiä sekä halkaisijaltaan että leveydeltään. No, todellisuus selviää soittamalla myyjälle ja pyytämällä sitä mittaamaan kumit. Tällä pakkasella tosin hinku lähteä varastoon voi olla toista luokkaa kuin minun tapauksessa vastaavilla plussamerkkisellä asteilla... :D

Minkä helkutin takia muuten KP luovuitte noista kumeista? :confused::confused::confused: Kuten porukoiden jutuista on luettavissa on tuo Simexin kuvio ihan mahtava "jokamaasstorenkaana". No, johan siitä oli puhetta, että TSL:kin on ominaisuuksistaan huolimatta pois muodista, joten Simexille lienee käynyt samoin...? Omiin Kaimaneihini olen silti todella tyytyväinen, vaikka niiden ostaminen suoraan Italiasta/Ranskasta olikin oma pieni rojektinsa. Soisin että tätä kuviota saisi jatkossa myös ostaa Suomesta. Puheet siitä ettei niitä muka saa on kyllä roskaa, koska mulla ja Jarella noi on ostettu viime vuonna. Hinta on tietysti oma juttunsa; tuskin moni haluaa maksaa niistä samaa hintaa kuin pökkyröistä tai Pitbulleista, saati enempää. Vaikka Kaimanit on kyllä paremmat! :D:D:D:D:cool:

make764
01.02.2012, 19:21
Johan muuttu pito km 2:ssa kun tiputin paineet:edessä 1.2 ja takana 1.0
Ajoin umpisessa jossa lunta n. 40cm ja yllätyin kun auto ei uponnut kuin max 15 cm ja meni n.80cm aurapenkasta hienosti yli (ei ole lukkoja).
Renkaat siis 35x12.5-15

pezq^
01.02.2012, 20:13
Ja sitten oikeaan maastoajoon 0,5-0,8 :)

mparty
01.02.2012, 21:59
Kyllä sitä kannatta vieläkin alemmas paineita pudotella, tässä mallia viime viikonlopulta :D



Ja sitten oikeaan maastoajoon 0,5-0,8 :)

SamiN
01.02.2012, 22:55
Väliin pikanen kysymys boggereista:

Millä paineella renkaan runko kestää maantienopeuksia?

Oletetaan, että 35 x 14,5 x 15 boggerit on cherokee chieffin, paino n. 2tn (Mud Chief) alla..

WinChester
02.02.2012, 08:00
Kyllä sitä kannatta vieläkin alemmas paineita pudotella, tässä mallia viime viikonlopulta :DPaljos laitoit, 0,3? Kyllähän sitä bedlokeilla kelpaa. :D

offroadjouni
02.02.2012, 08:11
Väliin pikanen kysymys boggereista:

Millä paineella renkaan runko kestää maantienopeuksia?

Oletetaan, että 35 x 14,5 x 15 boggerit on cherokee chieffin, paino n. 2tn (Mud Chief) alla..Minä olen käyttänyt Jeepissä ja LJ:ssä 0,5-0,6 paineita Boggereissja ja Rockereissa, mutta aika lyhyitä matkoja niillä ajetaan maantienopeuksia.

veijon-esso
02.02.2012, 08:22
Lämpöhän sen rungon tuhois jos rungolle jotain käy ja tälleen talvella renkaankin jäähytys pelaa vähä paremmin. Yks tyyppi veti suomen halki maastopaineilla 37 pokkereilla volvolla ja pintaa lähti enemmän kuin tarpeeks mutta rungoille ei käyny mitään. Ja ajoi kesällä.

Mut laita vaikka 1bar alkuun niin ei pitäis olla mitään hätää ja voithan sä kaffelle pysähtyessä tutkia käykö renkaat kuin kuumana.

mparty
02.02.2012, 13:12
Paljos laitoit, 0,3? Kyllähän sitä bedlokeilla kelpaa. :D

0.3 luokkaa :D

WinChester
02.02.2012, 14:19
0.3 luokkaa :DEikös tossa rengas mene jo vähän turhan lyttyyn...? Aika lähellä silti jo mennään, kun itse laitoin 0,5bar ja hyvin pysyi vanteella. Ei tosin tullut väännettyä kiviä ja kantoja päin; hanaa kuitenkin kunnolla. Etenee tasaisella myös kohtuullisen hyvin pelkällä takavedolla, siis paksussa lumihangessa! :D

Maantielle ei sellasilla paineilla uskalla lähteä, vaan 2.0bar menee kumeihin maastokeikan jälkeen. Kallistuksenvakaajan saa yleensä kiinni vasta kotona, missä tallin lattia on kyllin tasainen. Kotimatkoilla ei sii pahemmin kanttailla. Kerran meinas mennä ojaan, kun kaartaessa auto vain kallistui ja puski. :D

mparty
02.02.2012, 17:34
Eikös tossa rengas mene jo vähän turhan lyttyyn...? Aika lähellä silti jo mennään, kun itse laitoin 0,5bar ja hyvin pysyi vanteella. Ei tosin tullut väännettyä kiviä ja kantoja päin; hanaa kuitenkin kunnolla. Etenee tasaisella myös kohtuullisen hyvin pelkällä takavedolla, siis paksussa lumihangessa! :D

Maantielle ei sellasilla paineilla uskalla lähteä, vaan 2.0bar menee kumeihin maastokeikan jälkeen. Kallistuksenvakaajan saa yleensä kiinni vasta kotona, missä tallin lattia on kyllin tasainen. Kotimatkoilla ei sii pahemmin kanttailla. Kerran meinas mennä ojaan, kun kaartaessa auto vain kallistui ja puski. :D

Kuvakulma hämää hieman ja 20 asteen pakkanen tiputti noita paineita vielä jonnin verran. Ei näytä tasasella ihan noin härskiltä ja kyllä noilla paineilla ja ilman vakaajaa tuli kotia ajeltua :)

WinChester
02.02.2012, 19:48
Kestäähän ne kumit bedlokeilla paikallaan melkein ilman paineitakin, vaan ilkeä se on pelkillä vanteilla kurvailla. Näissä uusiokumeissa on onneksi (?) suht jäykät rungot.

KooPee
02.02.2012, 20:48
Ziarellit taitaa olla suurimpia nimelliskoon ylittäjiä, kun ainakin 33*12,5-15-koossa mun Kaimanit on "mpartyn" Ziarellejä tuumaa pienempiä sekä halkaisijaltaan että leveydeltään.
-Selitys on, että Ziarelli tekee kolmekolmosen 33 tuumaselle rungolle ja muut tehtaat yleensä käyttää 31 ja 32 tuumasia runkoja

No, todellisuus selviää soittamalla myyjälle ja pyytämällä sitä mittaamaan kumit. Tällä pakkasella tosin hinku lähteä varastoon voi olla toista luokkaa kuin minun tapauksessa vastaavilla plussamerkkisellä asteilla... :D
-juu, heti kun lukot sulaa konttien ovista, voin mittaillakin :D

Minkä helkutin takia muuten KP luovuitte noista kumeista? :confused::confused::confused:
-ei julkisesti voi mennä haukkumaan kilpailevan instanssin rengasta, siitä jää p****n maku suuhun kaikille... ollaan nyt vaan hiljaa


Omiin Kaimaneihini olen silti todella tyytyväinen, vaikka niiden ostaminen suoraan Italiasta/Ranskasta olikin oma pieni rojektinsa. Soisin että tätä kuviota saisi jatkossa myös ostaa Suomesta. Puheet siitä ettei niitä muka saa on kyllä roskaa, koska mulla ja Jarella noi on ostettu viime vuonna.

-eri tehtailla on eri kriteerit rungon kunnolle, jotkut tehtaat pinnoittavat kaikki rungot mitkä käsiinsä saavat ja silloin on valmista tuotetta paljon tarjolla, mutta takuu ongelmiakin on vastaavasti moninkertaisesti- ostajalle onnenkauppaa, joskus saattaa saada hyvääkin tavaraa...




Meinas unohtua ---
"Kestäähän ne kumit bedlokeilla paikallaan melkein ilman paineitakin, vaan ilkeä se on pelkillä vanteilla kurvailla. Näissä uusiokumeissa on onneksi (?) suht jäykät rungot. "

No itseasiassa pinnatuista ei voi koskaan tietää mille rungolle ne tehdään, ainoastaan pintakumia on yleesä hieman enemmän kuin ihan uusissa renkaissa jolloin se tuntuu käteen jäykemmältä... todennäköisesti nytkin allasi pyörii neljän eri tehtaan valmistamat rungot. ;)

kuosma
02.02.2012, 23:47
fedima f-cross 235/85-16 nastoilla kulki cruiserin alla ilman lukkoja meni viimetalven lumilla ettei mitään.

WinChester
03.02.2012, 09:41
-eri tehtailla on eri kriteerit rungon kunnolle, jotkut tehtaat pinnoittavat kaikki rungot mitkä käsiinsä saavat ja silloin on valmista tuotetta paljon tarjolla, mutta takuu ongelmiakin on vastaavasti moninkertaisesti- ostajalle onnenkauppaa, joskus saattaa saada hyvääkin tavaraa...
No sittenhän tässä pitää olla vain tyytyväinen, kun renkaat on vielä kestäny kasassa. :D Eikös se teilläkin ollut niin, että kun saitte Ziarellejä varastoon, niitä piti odottaa kauan, niitä tuli vähemmän kuin tilattiin ja kaikki meni nopeasti? Meinaan siis sitä että näitä ostas kuitenkin mieluummin Suomesta. Pitäs sitten vain olla ennustaja-eukko ja ostaa varastoon tyyliin "jos-sattus-tartteen" (=rengasrikko), jos seuraavan kerran voi saada vasta kuukausien päästä.

No itseasiassa pinnatuista ei voi koskaan tietää mille rungolle ne tehdään, ainoastaan pintakumia on yleesä hieman enemmän kuin ihan uusissa renkaissa jolloin se tuntuu käteen jäykemmältä... todennäköisesti nytkin allasi pyörii neljän eri tehtaan valmistamat rungot. ;)
Ehkäpä käsitykseni pinnattujen jäykkyydestä perustuukin oman XJ:n keveydelle. Ei se nyt sentään Suikin painonen ole, mutta ZJ ja uudempi Cherokee ovat reippaasti painavempia, saati Toyot, joissa 0.5bar jo edellyttäisi muutakin kuin vain lujaa uskoa. Hirvittää vain, kun pitää laskea paineet ilman bedlokkeja 0,5bar tietämille ennenkuin alkaa joustaa riittävästi.

Saattashan sitä ostaa ihan uutta Simexiä, mutta siitä ei tainnu olla riittävän leveetä kokoa ja hintakin oli melkoinen.

pezq^
03.02.2012, 10:49
Millaisia lie paineita porukka sit käyttää "painavien autojen alla"? Ite olen hojosta creepyn paineet laskenu alle puoleenki kiloon. Beadlockeilla tietty.

mjoona
03.02.2012, 11:32
Millaisia lie paineita porukka sit käyttää "painavien autojen alla"? Ite olen hojosta creepyn paineet laskenu alle puoleenki kiloon. Beadlockeilla tietty.

Hyvin tuntuu pysyneen päällä nollapaineillakin toinen eturengas kun oli vanteessa kerran reikä ja päästi pikkuhiljaa 0,5 -> nollaan. Ilman beadlockkeja, ihmeteltiin vaan että onpas olevinaan tyhjähkö toinen eturengas. 35x12,5R15 ja 9" vanteet.

Näin talvella HJ etenee kyllä ihan hyvin tuolla puolimetrisessä hangessa Creepyillä, perus 0,5 paineet ja ekana alkaa kuitenkin vinssi/puskuri ja akselit tökkimään tuiskukohdissa.

ugly_hj
03.02.2012, 13:08
Mulla on maastopaineina renkaissa 0,3 jopa vähemmän.

yypy
03.02.2012, 15:31
Paljos uskaltaa uusista Nokian Hakkapelittaa LT:stä pudottaa paineita? Onko runko yritetty rakentaa niin jäykäksi, että se voi vahingoittua pikkupaineilla?

pezq^
03.02.2012, 16:15
Ei kyllä kovinkaan alas uskoakseni, ite en ainakaa menis missää olosuhteissa alle kiloon. VIISAMMAT KORJATKOON JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ :)

tonikki
05.02.2012, 15:56
Tässä videossa mennään lumessa kohtuu hyvin melko leveillä kumeilla.
http://www.youtube.com/watch?v=Hlkb66efNq4&feature=related
Onko veikkausta mitkä renkaat noissa on alla?

ruck jassell
05.02.2012, 16:05
Mickey thompson baya claw?

pezq^
05.02.2012, 16:42
Näyttää nuillaki meno loppuvan siihen ku akselit ottaa lumeen, isoilla renkailla vaan maavaraa reilusti. Ei kyllä 70cm ollu lunta tuossa.

veijon-esso
06.02.2012, 12:59
Näyttää nuillaki meno loppuvan siihen ku akselit ottaa lumeen, isoilla renkailla vaan maavaraa reilusti. Ei kyllä 70cm ollu lunta tuossa.

Ei kait ne pohjia pitkin mennykkään? täällä on virallisen mittauksen mukaan 51cm lunta ja kyllähän tota näyttää olevankin. Ja blazeri tamppas sen lumen allensa ehkä 10-20cm kerrokseksi kun muutenhan sitä lunta ois ollu reilusti yli 35"renkaan puoleenväliin.

korbimotors
13.09.2014, 22:46
Mitenköhän tuon 2.8tdic pätkä naperon kans pärjäis jos kokeilis ens talven ajella joko uusilla BFG KM2 mutikoilla 33x12.5x15 tai toisena vaihtoehtona olis samankokoiset GT radial adventure MT. Vai pitäiskö suosiolla myydä jommat kummat kumit pois ja ostaa suosiolla esim. 235-85-16 rattaat? En oikein pitäis ihan noin kapeista renkaista mutta eteneminenkin olis tärkeää. Tuossa näytti olevan omamassa 1900kg.
Pärjääkö noilla 33x12.5 renkailla huonostikkaan syvemmissä lumissa? Ja kummat noista olis paremmat talvikäyttöön ja vielä jos käyttäisin liikkeessä nastoitettavana.

Saa suositellakki tuommoseen 2.8 pätkä pajeen soivat talvinakit joilla ei ala heti paikaallaan kyntämään.. merkkiä ja kokoa vaan tänne niin katotaan mihin päädytään. joko 15 tai 16" koossa.

hiluvitkutin
13.09.2014, 23:01
Mulla oli viime talvena gt radialit ja ei oo häävit talvella.
Vaan niillähän tuo eukko luisteli viime talven runnerilla. 33*12,5*15
Itellä oli hiluxissa 35*14,5*15 pitbull rocker ja pito niihin gt verrattuna aivan eri luokkaa.
Eli siis paljo parempi...auto jopa pysähty,vaik ei kunnon jarruja ollukkaa
eli voisin veikata mitä oon kuullu ni mutikat ihan jees.

tekniikkamies
14.09.2014, 08:42
[QUOTE=korbimotors;1160531]Mitenköhän tuon 2.8tdic pätkä naperon kans pärjäis jos kokeilis ens talven ajella joko uusilla BFG KM2 mutikoilla 33x12.5x15 tai toisena vaihtoehtona olis samankokoiset GT radial adventure MT. Vai pitäiskö suosiolla myydä jommat kummat kumit pois ja ostaa suosiolla esim. 235-85-16 rattaat? En oikein pitäis ihan noin kapeista renkaista mutta eteneminenkin olis tärkeää. Tuossa näytti olevan omamassa 1900kg. ]

Mun mielestä 235/85/16 esim. Hakkapeliitta LT:nä on ollut hyvä vaihtoehto jos ajelut painottuu tielle ja mulla ainakin rengas on kestänyt ajossa tieajoa aika hyvin - nykyisin se on kesärenkaana ilman nastoja ja kestää hyvin.

Yhtenä ideana mielessä jos tulee hommattua vaikka edullisessa hintaluokassa joku Fiat Ducato tyylinen ajoneuvo, nuo samat renkaat varmaan kävis siihenkin jonkinlaisella vaivalla.

PH75
14.09.2014, 15:49
Hj.ssa oli jonkinaikaa bfg km2 33 x 10.5-15 alla talvella. Tuli oikeita talvirenkaita ikävä aika pian. Laitoin Hakkapeliitta lt2 235/85-16 renkaat alle, enkä ole päivääkään katunut. Ei ole tullut "tilanteita", kuten mutiaisilla oli tapana tulla, varsinkin jarrutuksissa. Paksussakin lumessa pääsee pohjiamyöten suht kivasti perille.

korbimotors
14.09.2014, 21:45
Hj.ssa oli jonkinaikaa bfg km2 33 x 10.5-15 alla talvella. Tuli oikeita talvirenkaita ikävä aika pian. Laitoin Hakkapeliitta lt2 235/85-16 renkaat alle, enkä ole päivääkään katunut. Ei ole tullut "tilanteita", kuten mutiaisilla oli tapana tulla, varsinkin jarrutuksissa. Paksussakin lumessa pääsee pohjiamyöten suht kivasti perille.

Ei mulla se jarrutusmatkakaan niin hirvitä kun osaa suhtautua siihen pienellä varauksella mutta lähinnä tuo eteneminen, että pääseekö tuommosella 12.5 leveällä renkaalla syvemmässä lumessa huonostikkaan vai onko se hommattava vaan kapeammat rattaat talveksi. Ja miettiny sitä että jos noi BFG:t nastoittais että olisko sittenkään se eteneminen taattua nuin leveällä renkaalla.

Rytari
14.09.2014, 21:57
Hj.ssa oli jonkinaikaa bfg km2 33 x 10.5-15 alla talvella. Tuli oikeita talvirenkaita ikävä aika pian. Laitoin Hakkapeliitta lt2 235/85-16 renkaat alle, enkä ole päivääkään katunut. Ei ole tullut "tilanteita", kuten mutiaisilla oli tapana tulla, varsinkin jarrutuksissa. Paksussakin lumessa pääsee pohjiamyöten suht kivasti perille.

mulla jeepissä intercon truxM/T:t alla viimme talven, olis mulla siihen nastoitetut km2:tkin mutta kun intercot on kumma kyllä pidoltaan paremmat jopa teillä, hiljasemmat ja tasasemmat ajaakkin mutta siihen voi vaikuttaa sekin etteivä kulu niin hampaalle kun normi mutakuviot.

Hautalintu
18.09.2014, 13:39
Ei mulla se jarrutusmatkakaan niin hirvitä kun osaa suhtautua siihen pienellä varauksella mutta lähinnä tuo eteneminen, että pääseekö tuommosella 12.5 leveällä renkaalla syvemmässä lumessa huonostikkaan vai onko se hommattava vaan kapeammat rattaat talveksi. Ja miettiny sitä että jos noi BFG:t nastoittais että olisko sittenkään se eteneminen taattua nuin leveällä renkaalla.

Mul on tos pitkässä gen1 pajessa alla gt radialin adventurot.. toimeen niil tulee mutta pirun liukkaat, ja jarrutusmatkat on tosiaan mallia pitkät.. paineita ku laski talvella ni hiukan parani pito mutta ei sekään ihmeitä tehnyt... 31"x10,5x15" kokoset noi mun renkulat..