View Full Version : hj61 takanapa ei lähde irti
joo elikkä alkaa ittellä jo konstit loppumaan ja hermo menemään!
laakeri hajos ja nyt ei napa lähe irti millää konstilla oisko kellää mitään neuvoja millä vois vielä kokeilla. ilmeisesti kooli vähä jumissa
Offipiru
26.01.2012, 14:18
Kunnon vetovasaralla kun kojauttaa ni irrtoo.
luuletko että sitä ei ole hakattu lekalla jo
Kunnon vetovasaralla kun kojauttaa ni irrtoo.
luuletko että sitä ei ole hakattu lekalla jo
Ihan eri asia.
Eli onko se laakerikooli päässy pyörimään siinä akselissa???
Pottopillillä varovasti siihen sisä kooliin koloa jos onnistuu ja taltalla halki tai sitten lämmittää sen sisäkoolin punaiseksi.
Tai jos ei mitenkään muuten lähe niin ettii jostain toisen navan siihen ja silppuaa sen laakerin kaikkine napoineen päivineen.
Ja tosiaan iso vetovasara on tuossa lyömätön apu.
Nuhapumppu
26.01.2012, 15:04
Eli onko se laakerikooli päässy pyörimään siinä akselissa???
Pottopillillä varovasti siihen sisä kooliin koloa jos onnistuu ja taltalla halki tai sitten lämmittää sen sisäkoolin punaiseksi.
Tai jos ei mitenkään muuten lähe niin ettii jostain toisen navan siihen ja silppuaa sen laakerin kaikkine napoineen päivineen.
Ja tosiaan iso vetovasara on tuossa lyömätön apu.
Ilmeisestikkin näin on päässyt käymään että sisäkooli on päässyt pyörimään ja tämän johdosta leikannut lujaan kiinni. Kokeiltiin ulosvetäjällä mutta meni 1,5m putkella vääntäessä niin tiukaksi että meinasi jo hirvittää. Vetovasaralla vois varmasti irrota,tosin sellaista ei ollut tarjolla kun kokeiltiin,ja tiukkuuden tietäen niin saa olla jo iso ja kunnon vetovasara käytössä. Laakerista on osa neuloistakin varissut matkan varrelle:D Voishan sieltä tietty koittaa kaivella loput neulatkin pois niin tulis pelkkä ulkokooli pois ja sisäkooli jäis paikoilleen,sitten halkaisis sen sisäkoolin.
No entäs että kiertää sen ulosvetäjän hemmetin tiukkaan ja sitten lekalla siihen ulosvetimen päähän?? Tuliko tuo kokeiltua?
Mutta jos saatte ne haulit hiiteen sieltä ja sitten jos se napa tulisi siitä yli niin sittenhän sen sisäkoolin saisi silputtua helpostikkin.
Nuhapumppu
26.01.2012, 16:27
No entäs että kiertää sen ulosvetäjän hemmetin tiukkaan ja sitten lekalla siihen ulosvetimen päähän?? Tuliko tuo kokeiltua?
Mutta jos saatte ne haulit hiiteen sieltä ja sitten jos se napa tulisi siitä yli niin sittenhän sen sisäkoolin saisi silputtua helpostikkin.
Juu,ja napaan kans muttei liikkunut yhtään mihinkään. Tiedä sitten tuleeko ne haulit kuinka helposti pois sieltä välistä,että meneekö siinä monta tuntia sitten. Itse jouduin projektista poistumaan oman romun kimppuun joten en tiedä kuinka pojat on nyt jatkaneet projektia eteenpäin.
siellä se nosturissa vielä on napa edelleen paikallaan.
joskus irroiteltu tiukkoja sovitteita silleen parin ukon voimin et ulosvetimellä veto päälle ja koko aika pikkuhiljaa lisää vetoa samalla ku toinen lämmittää pilleillä ja takoo vasaralla reilusti kappaletta eri puolille...toki omat vaaransa tossakin..pari kertaa aika vauhdikkaasti lähteny ulosvetäjä liikenteeseen...:D
Käy vähän ajeleen sillä niin lähtee.. ;)
kävi mielessä että laitan bokkerin takas paikalleen ja takalukko päälle ja hirviää penkkarallia vetämään nii lähtee se saatana irti:D
kiinni on edelleen hermot on menny,konstit on loppu onneksi huomenna on vkl:)
Nuhapumppu
26.01.2012, 22:05
Kokeilitteko vetovasaralla? Jos ette niin koitan etsiä täältä kotoa sen omani ja otan mukaan niin koitetaan sitä,perkele neon kahta eri rautaa:D
OT:
Viimeinen versio vetovasarasta on se kun työkaverit aikanaan irrottelivat sisun telin paripyöriä. Oli hiukka juminut napaan kiinni vanteet joten kun kaikki muu oli kokeiltu niin 8ton hinausketju kiinni vanteen reikiin, toinen pää auton vetokoukkuun ja neliveto king cabilla niin paljon vauhtia kun neljän metrin matkalle saa... Kolmannella "iskulla" oli irronnut :D
BJ-40/76
27.01.2012, 01:08
Siis ulommainen kartiorullalaakeri hierassut itsensä kiinni akseliputkeen?
ota esim. puun työstöön tarkoitettu 6mm leveä taltta, ja teroita se molemmilta puolin symmetriseksi hiomalla (ei saa polttaa!)
ja katko se pellistä tehty laakerirullien pitorengas jokaisen rullan kohdalta poikki.
sitten nitkuttelet kapea kärkisillä lukkopihteillä nuo enimmät peltisilput pois.
ja lopiksi koputtelet loput tuosta peltikehästä meisselillä navan sisään.
ja sitten kampea kaikki rullat laakerin alareunaan, ja teräväkärkisillä pihtiillä
aina keskimmäinen pois.
joskus joutuu suorahiomakoneella tekemää tuohon laakerin keski osaan kolon, mutta ei aina
ja kun rullat on pois, niin takimmainen laakerin ulkokooli sopii tulemaan tuon keskiön yli (yleensä), ja sitten kun tuo napa lattialla niin rälläkällä tuo ongelmakooli halki ja kierrätykseen.
p.s kannattaa suojata tuo vetoakselin reikä, ja varoa laakerin lukitus elementin kierteitä akseliputkessa:o
BJ-40/76
27.01.2012, 01:22
OT:
Viimeinen versio vetovasarasta on se kun työkaverit aikanaan irrottelivat sisun telin paripyöriä. Oli hiukka juminut napaan kiinni vanteet joten kun kaikki muu oli kokeiltu niin 8ton hinausketju kiinni vanteen reikiin, toinen pää auton vetokoukkuun ja neliveto king cabilla niin paljon vauhtia kun neljän metrin matkalle saa... Kolmannella "iskulla" oli irronnut :D
tuo kettinki ei kuulu massavasaraan!
menee nimittäin iskuvoimaa paljon hukkaan, kun ketju lähtee hakemaan suoraa linjaa pisteiden väliin, ja lipsuttelee kaikki lenkit optimiasentoon.
Jos minun pitäs tehdä ISO massavasara vaakasuoriin iskuihin, niin voisin tehdä sen vaikkapa rungoksi 2-3 metriä n. 60 mm rhs palkkia paksulla seinällä, ja liukuun noin 80 rhs sydämmeksi, ja hitsikoneella muutama kymmenen kg? rautaa kylkeen.
ja tuota liukua sitten vois vauhdittaa vaikka tuolla kettinnillä ja autolla, toki pari raavasta miestä ja köysi riittää pitkälle...
Ite jouduin täysperäkärriin vaihtamaan renkaita, jotka oli olleet paikoillaan toistakymmentä vuotta. Sinkki vanteen rei'istä läpi ja nykimään. Yksi rengas lähti iha vanilla nykimällä, mut toiseen pitikin jo ottaa iso valtra kaveriksi. Tuli koko kärri pari metriä sivusuunnassa perässä, mut irtos ne vanteet lopulta.
Pokattuun puolikkaaseen kun vaihto sitten paripyöriä, niin piti rakentaa ihan tunkkiviritys väliin. 10t tunkkiin vesijohtoputkea hitsillä takoksi niin, et se on sopiva vanteiden väliin akselin alle ja eikun tunkkailemaan, samalla pillillä lämpöä vanteen kesiosalle. Ja lekaa.
Jos pajasta löytyy joku jeesuksen vanha hytikka sylinteri niin siitä saa todella kätevän vetovasaran kun poistaa tiivisteet siitä.
Nuhapumppu
27.01.2012, 10:37
Siis ulommainen kartiorullalaakeri hierassut itsensä kiinni akseliputkeen?
ota esim. puun työstöön tarkoitettu 6mm leveä taltta, ja teroita se molemmilta puolin symmetriseksi hiomalla (ei saa polttaa!)
ja katko se pellistä tehty laakerirullien pitorengas jokaisen rullan kohdalta poikki.
sitten nitkuttelet kapea kärkisillä lukkopihteillä nuo enimmät peltisilput pois.
ja lopiksi koputtelet loput tuosta peltikehästä meisselillä navan sisään.
ja sitten kampea kaikki rullat laakerin alareunaan, ja teräväkärkisillä pihtiillä
aina keskimmäinen pois.
joskus joutuu suorahiomakoneella tekemää tuohon laakerin keski osaan kolon, mutta ei aina
ja kun rullat on pois, niin takimmainen laakerin ulkokooli sopii tulemaan tuon keskiön yli (yleensä), ja sitten kun tuo napa lattialla niin rälläkällä tuo ongelmakooli halki ja kierrätykseen.
p.s kannattaa suojata tuo vetoakselin reikä, ja varoa laakerin lukitus elementin kierteitä akseliputkessa:o
Juu ulompi laakeri kyseessä,helpottavana tekijänä on se että nuiden neulojen pitokehikko oli kokenut luonnillesen poistumisen,eli on jo irti. Tuota mietin itsekkin että nuin mahtaa joutua laakerin purkamaan.
rälläkällä hiot siihen laakerikooliin niin kauan että se on melkein puhki ( alkaa sinistyä ku käy ohkaseksi)
sit vaan migillä loppukoolin ympäri pari vahvaa saumaa, odottelee että kuuluu "ping" ja naputtelee pois
jos se ei oles päässy pyöriin niin tolla konstilla yleensä putoo ihan ittekseen ku kääntää navan ympäri
Nuhapumppu
27.01.2012, 17:31
rälläkällä hiot siihen laakerikooliin niin kauan että se on melkein puhki ( alkaa sinistyä ku käy ohkaseksi)
sit vaan migillä loppukoolin ympäri pari vahvaa saumaa, odottelee että kuuluu "ping" ja naputtelee pois
jos se ei oles päässy pyöriin niin tolla konstilla yleensä putoo ihan ittekseen ku kääntää navan ympäri
Niin sitten kun napa on irti,nyt ei oikein rälläkkä sovi navan sisään:D Soittelin tänään pojilla ja pillejähän nuo aikoi lähteä hakemaan,eli kyllä se sieltä irti saadaan:D
joo ei oikee rälläkkä mahu nytte sisään napaan. huomenna se on egsodus takanavalle jos ei lähe niin itkee ja lähtee saatana:D
ei kellää sattus olemaan ylimääräsenä hj takanapaa
Joskus oli messinkipotkuri naittautunu rosteri akseliin ja ei irronnu vaikka itkis, nussis ja näkis kuolemanunta, lopulta vaan vedettiin ulosvetäjä niin tiukkaan ku uskallettii ja aateltiin lähteä kahville ja jatkaa sen jälkee, takas tullessa oli irti :-), eli laita vaan pänninkiin vaikka yön yli
pittääpä käyvä vetämässä ulosvetäjä ähkymomenttiin ja toivoa että olis aamulla irti :D
Jätä vielä siihen jotain särkyvää ja kallista alle niin irtoaa varmasti.:D
Perkele ku mulla olis parikin ylimääräsenä mutta ne on kinnulassa? Ja minä en? :D
päkälä
se on irti nyt saatana, laitellaan illan päälle kuvia....
remontin saldo, kolome ulosvetäjää paskana ja napa paskana!:cool:
Nuhapumppu
28.01.2012, 18:55
päkälä
se on irti nyt saatana, laitellaan illan päälle kuvia....
remontin saldo, kolome ulosvetäjää paskana ja napa paskana!:cool:
Shillä lailla:D
BJ-40/76
29.01.2012, 00:13
:p:rolleyes:
Jos pannaan tuon minun juoman piikkiin, niin uskaltaskohan näin kännissä kysyä?
Olisko pienemmistä työkaluista apua, ja nimenomaan herkillä rantein?
p.s mulla vois olla tuommonen 120kg takanapa(navat) yms 1,6m pitkä, juotilaana?
aika järeät navat sulla:)
BJ-40/76
29.01.2012, 22:28
aika järeät navat sulla:)
-------p.s mulla vois olla tuommonen 120kg takanapa(navat) yms 1,6m pitkä, juotilaana?--------
Joo, tuli pikkasen huonosti ilmaistua itseäni: ----120kg takanapa(navat) yms 1,6m pitkä-------
Tarkoittaa että tuo kokonaisuus on noin 1.6m pitkä (tai korkea, jos joku tulee mittatikkuna pitämään sitä pystyssä), painaa 120kg (noin, voi olla 30kg pielessä)
ja tuo navat yms tarkoittaa että niitä napoja on kaksi ja tuo yms tarkoittaa sitä materiaa joka noiden napojen välissä on.
P.S topiikin aloittajalla: kestääkö tuo laakereiden kiristys kierre tuota voimaa?,
siis kokeile saatko tuon laakerin lukitusmutterin paikoilleen
laakerin kiristys mutteri oli kokoajan paikallaan siinä huulilla ettei se kierre menis rikki. kierre ja mutteri säily ehyenä mutta napa meni rautaromuun
Hessu888
30.01.2012, 09:41
laakerin kiristys mutteri oli kokoajan paikallaan siinä huulilla ettei se kierre menis rikki. kierre ja mutteri säily ehyenä mutta napa meni rautaromuun
Onko se sisäkooli kaivanut akseliputkeen syvänkin uran vai mikä siinä niin hannas?
Millä tavalla napa hajos?
Nuhapumppu
30.01.2012, 18:07
Millä tavalla napa hajos?
Vääntyi se kehä jossa pyöränpultit on kiinni. Jos en väärin nähnyt niin ajossa taisi äsken jo olla,että tuskin tuli mitään vahinkoa.
melekosen siisti talli sulla :D
oli vähä akseliputkeen tullu jälkeä. auto on kunnossa seuraavaa remonttia odotellessa
aina ei kerkiä siivoileen =)
joo se napa vähä väänty ku vejettii ulosvetimellä ja voileltiin lekalla vähä