View Full Version : Volvo F610 -85 JEgoNEERin kuljetusautotalli! MYYTY!
ImacInnes
24.01.2012, 23:42
Tää ei kyllä ole maasturi vaan maasturin kuljetus auto ja tuleva tallli/varaosa varasto joten kai tämän saapi tänne laittaa.
Eli, tuli sitten Varkaudesta vihdoin haettua koppi Volvo maasturin kuljetukseen ja suojaksi.
Lensin aaamusta Varkauteen kun hinta oli sama menikö junalla vai lentokoneella 50,-, aikaa menisi junalla 3,5 tuntia ja lentäen 50 min niin ei ollut vaikea valita.
Varkaudessa oli myyjä kentällä vastassa ja hänen kyydissä pääsinkin Volvon luokse ja katsastin myynti tavaran, kun hinta ja laatu oli mielestäni suhteessa ja peli hörähti tulille niin eikun maksoin Volvon pois ja sitten käytiin konntorilla hakemassa siirtolupa Helsinkiin ja samalla siirettiin Volvo nimiini.
Päästiin takaisin siirsin työkalupakkini ja vaate reppuni Volvoon, peli tulille, mutta sisälämppäri ei suostunutkaan pyörimään? -6 asteen pakkasessa ei ollut mahdollista lähteä ajamaan ilman lämmitystä ja huurteenpoistoa Helsinkiin asti, niipä avasiin kalupakin ja ruvettiin myyjän kanssa kojelsutaa purkaman ja tutkimaan puhaltimen yhteistyökyvyttömyydelle syytä.
Syyksi selvisikin puhaltimen ikä ja ropelin jäykyys jota ruuvimeisselillä pyörittämällä saatiin se hetkesi pyörimään. Päätettiin koittaa josko lämpö auttaisi ja lyötiin Volvo tulille jolloin lämppärin kenno lämpeni ja lämppäri rupesikin pyörimään.
pätin että en sitä enään pysäyttäisi ja lähdin matkaan.
Volvo oli kännissä ja lämmpäri pyöri seuraavat 5 tuntia minkä ajan matka Helsinkiin kesti, khavipaussillakin Volvo sai käydä parkkipaikalla.
5 tunnin lähes yhtäsoittoinen ajo näytti ainakin tekniikan olevan kunnossa.
Tässä muutama kuva hankinnasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97650
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97649
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97648
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97647
Volvohan on tarkoitus tehdä ensin katsastuskuntoon ja sitten pikkuhiljaa toivottavasti vuoteen 2015 menessä aina museorekisteriin asti jos mahdollista.
Jo löytyneitä kunnostus kohtia.
-Äänenvaimennin on ruostunut pois.
-sisälämppärin moottori ei toimi aina.
-Hytissä mätä vikaa siellä täällä.
-akkukotelon kansi puuttuu.
-polttoainesäilöön tarvii hankkia lukollinen korkki.
-jarru järjestelmässä vettä ja nyt siis jäätä ja jarrut lukossa.
-maalausta ympäri autoa
ym.
Sitten heti kysymyksiä tietäville.
-Mitenkäs jarrujärjestelmästä saadaan jää muutettua vedeksi ja vesi pois järjestelmästä jotta pääsis liikuttamaan peliä ja ajamaan sen sisätilöihin tarkempaa tarkastelua ja kunnostusta varten?
-Saakos mistään mitää opusta jossa kerroittas ko. Volvosta? korjaamokäsikirjaa ymms.?
ainoa ohje löytyy kuskin aurinkolipan sisäpuolelta jossa on kuva kojelaudasta ja selitykset ruotsiksi, saksaksi ja varmaan ranskaksi?
Kiitos jo etukäteen
t. ismo Ämmä
Tohon jäätymiseen on airol ilmajarrujen jäänestoaine yleisin lääke.
Ja tosta pitäs löytyä semmonen purkki joka syöttää sitä ilmajärjestelmään eli niin kutsuttu tenutin.
Voihan sitä ainetta koittaa syöttää jostain ilmaputkesta kompuran jälkeen suoraa ja jos saa niin ilmasäiliöön myös ja pumppailla jarruja niin voi jää sulaa.
Yks vaihtoehto on perinteisesti kosani tai kuumailmapuhallin joilla lämmitellään jarrujärjestelmää.
Ensmäisenä pitäs saada auto lämpimään, Ilmankuivaimen suodatin vaihtoon, ilmasäiliöt laskea tyhjäksi vedestä----> tenttua tilalle ei kuitenkaan litratolkulla, en tiedä onko näin vanhassa kuivaimessa lämmitysvastusta, jos on mittaa tuleeko virtaa sille (käynnissä) ja vastuksen mittaat kans. pitää olla kylmä kun mittaa. jos et saa autoa sisätiloihin niin kuumalla vedellä kannattaa sulatella, etsit nelipiiriventtiilin ja siihen kuumaa vettä, sellainen lehmän utareen näkönen palikka jossa ilmaputkia:):)
-Jarkko-
25.01.2012, 00:51
Ja tuolla perusjuttuja ilmajarruista jos outoa tekniikkaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Paineilmajarru_%28ajoneuvo%29
Ilmankuivainta kun käyt sörkkimään niin KAIKKI paineet pitää olla pois säiliöista, myös apulaitepiiri tyhjäksi, eli vaikka kytkintä poleksimalla, muuten tulee patruuna ohtaan vaikka vikipedia puhuukin kuulovauriosta..:p
mw ollaan joskus sulateltu jarruja sillai et paksu viltti yms säiliöide päälle ja sitte pakoputkesta letku sinne väliin. toiminu tänän asti. tosin voi joutuu hetken kyl käytteleee mut jos ei muuta saatavilla.
Eiks tässä ole ne ihanat "puolikuivat" jarrut? Paineilmatehosteiset nestejarrut. Silloin siinä ei ole paineilmaa kuin tehostimen verran, muuten käyttövoimana on neste.
FL4:ssa on sellaset "puolikuivat" "mehujarrut", eli paineilmaa apparinpuolen eturenkaan edessä oleville tehostajille saakka, siitä eteenpäin käyttöjarruille normaalia jarrunestettä.
Käsijarru on kokonaan paineilmalla, eli ne isot kellot taka-akselilla on siis seisontajarrulle.
Nelosessa on se tenttusäiliö kuskin puolella paineilmasäiliöiden takana, sellaisesta puna-valkoisesta muovipullosta oon sinne soppaa annostellut.
Mut kuutosvollea en oo koskaan lähemmin tarkastellut, eli ei tietoa onko siinä samanlaiset jarrusysteemit kuin pykälää pikkuisemmassa.
Milläs koneella tää on? Välijäähdytin kootosessa viissiin jo on, toisin kuin nelosessa.
-Paavo
ImacInnes
25.01.2012, 09:02
Hienoa kun saa kysymmällä tietoa. Tarvii noita koittaa jotta sais Volvon lämpimään ja huollettua paikat.
Tässä kuva jarru pöniköistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97755
On tiettävästi ns. puolikuivat jarrut, käsijarru on ilmatoiminen vaan pyöriin virtaa jarruneste.
Yöllä olikin sitten löpötankin 10 litraa kelvannut voroille, tarvii käydä hakemassa lukollinen korkki Onnin Autosta 21.60,-
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97756
Akkukotelon kansi tarvii kanssa tehdä lukolliseksi jotta ei akut häviä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97754
Tässä vielä kuva kukin penkin viereisitä hallintalaitteista. Vaihdekeppi, sammutin, käsijarru ja käsikaasu on selvillä vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97757
t. Ismo Ämmä
Nuhapumppu
25.01.2012, 11:18
Tuo käsijarrun vieressä oleva hanikka on muistaakseni sellainen että tuo nousee ylös kun jarruista häviää paineet seisonnan aikana,jolloinka jarrut menee päälle,ja tuon kun painaa alas niin saa jarrut vapautettua. Ja eikös tässä ole koneena Volvon D61?
Moi,
> vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?
Onko yx niistä normaalin auton renkaan venttiilin näköinen? Siitä saa paineistettua käsijarrun eli avattua sen, jos jarrupaineet sattuu häviämään eikä kompura pelitä (tai moottori käy).
Siitä jarru/brake namiskuukkelista jotain tekemällä saa resetoitua seisontajarrun, ne jää lukkoon jos paineet katoaa hallitsemattomasti, ettei auto lähde itseksen liikkeelle kun jarrupaineet palautuvat.
Mun on tarvinnut käyttää ko. vipstaakelia vaan kerran, kun vaihdoin yhden paineanturin jarrusysteemeihin, seisontajattun merkkivalo jäi palamaan jatkuvasti, vaikka itse jarru siis toimi hyvin ja normaalisti.
Mulla ei vaan siinä nappissa/viussa oo mitään tekstejä, joten en tiennyt miten sitä piti käyttää, heilutin ja vemputin sen minkä osasin ja jotain tapahtui eli pakkolukko aukesi.
-Paavo
ImacInnes
25.01.2012, 15:00
Terve.
Jep, venttiilin hattuhan siinä yhdessä tosiaan onkin.
Taas ollaan eilistä viisaampia, kiitoksia vaan.
Akkujen päälle on luukku jo tehty ja nyt tarvii lähteä ostamaan siihen vielä lukkosalapa ja samalla haen sen tankinkorkin lukolla.
Tarvii perjantaina koittaa saada Volvo sisätiloihin sulamaan viikonlopuksi.
t. Ismo Ämmä
Moi,
> vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?
Onko yx niistä normaalin auton renkaan venttiilin näköinen? Siitä saa paineistettua käsijarrun eli avattua sen, jos jarrupaineet sattuu häviämään eikä kompura pelitä (tai moottori käy).
Siitä jarru/brake namiskuukkelista jotain tekemällä saa resetoitua seisontajarrun, ne jää lukkoon jos paineet katoaa hallitsemattomasti, ettei auto lähde itseksen liikkeelle kun jarrupaineet palautuvat.
Mun on tarvinnut käyttää ko. vipstaakelia vaan kerran, kun vaihdoin yhden paineanturin jarrusysteemeihin, seisontajattun merkkivalo jäi palamaan jatkuvasti, vaikka itse jarru siis toimi hyvin ja normaalisti.
Mulla ei vaan siinä nappissa/viussa oo mitään tekstejä, joten en tiennyt miten sitä piti käyttää, heilutin ja vemputin sen minkä osasin ja jotain tapahtui eli pakkolukko aukesi.
-Paavo
Näyttäis olleen HeavyFix:in huoltoauto, eli on majaillu täällä meitin lähellä.
Nykyään Steelpa omistaa HeavyFix:in.
Eiks tässä ole ne ihanat "puolikuivat" jarrut? Paineilmatehosteiset nestejarrut. Silloin siinä ei ole paineilmaa kuin tehostimen verran, muuten käyttövoimana on neste.
On näköjään puolikuivat, mutta vähän erilaiset kuin arvailin. Nämä ovat siis paineilma välitteiset nestejarrut.
Onko käsijarrukellot taka-akselin päällä, vai rungon alla? Vaijeri välitteiset?
Edit: Tuolla on jotain Volvo esitteitä ajankuluksi: http://public.fotki.com/modeltrucks25thscale/truck_brochures/volvo/
Yöllä olikin sitten löpötankin 10 litraa kelvannut voroille, tarvii käydä hakemassa lukollinen korkki Onnin Autosta 21.60,-
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97756
t. Ismo Ämmä
Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.
Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.
Isot pojat kerto että AIV happo aikas tehokasta eikä edes huomaa ennenkuin liian myöhäistä :-)
Heikki L
25.01.2012, 21:16
Isot pojat kerto että AIV happo aikas tehokasta eikä edes huomaa ennenkuin liian myöhäistä :-)
Mistä saa ja mitä maksaa? itellä olis nyt just bussi jonka voisin viedä syötiks noille keijoille:)
Eikö näille keijoille kannattaisi tehdä pikku kiusaa jollain autonraadolla, jonka tankkaa venttiilihiomatahnalla ja löpöllä sun muulla pikkukivalla. Ja jättää vahingossa tankinluukun kutsuvasti levälleen.
Nää keijot osaa kyllä noilla kulmilla myös polttaa autot. Itse en uskaltaisi jättää tolle kadulle mitään arvokasta yöksi.
Mistä saa ja mitä maksaa? itellä olis nyt just bussi jonka voisin viedä syötiks noille keijoille:)
Joltain maanviljelijältä saa varmaan poiskantohintaan kanisterin johon jäänyt pari desiä pohjalle liuosta, ei nimittäin montaa tippaa litraan tarvi :D
Kuullut tapauksia kun traktoriin tuotu dieseliä vanhalla AIV kannulla jossa hiki ollut ainetta pohjalla... Seuraavaksi etsitty uutta syöttöpumppua :rolleyes:
ImacInnes
26.01.2012, 08:42
Kävin Volvon alla katselemassa.
Vaijjerit näyttäis tulevan pyöriltä runnon alle omiin säiliöihinsä joista putket haaraan ja sieltä edelleen jonnekkin?
t. Ismo Ämmä
On näköjään puolikuivat, mutta vähän erilaiset kuin arvailin. Nämä ovat siis paineilma välitteiset nestejarrut.
Onko käsijarrukellot taka-akselin päällä, vai rungon alla? Vaijeri välitteiset?
Edit: Tuolla on jotain Volvo esitteitä ajankuluksi: http://public.fotki.com/modeltrucks25thscale/truck_brochures/volvo/
Kävin Volvon alla katselemassa.
Vaijjerit näyttäis tulevan pyöriltä runnon alle omiin säiliöihinsä joista putket haaraan ja sieltä edelleen jonnekkin?
t. Ismo Ämmä
Ne "säiliöt" ovat jarrukellot, eli paineilma jarrusylinterit. Kelloilta lähtee ilmaputket käsijarru kahvaan.
Onko äänenvainmennin minkä mallinen? Mulla olis uusi Eberspächer merkkinen, "päästä sisään, kyljestä ulos" mallinen. Putken lähdöt jotain 70 mm.
ImacInnes
26.01.2012, 19:47
Ne "säiliöt" ovat jarrukellot, eli paineilma jarrusylinterit. Kelloilta lähtee ilmaputket käsijarru kahvaan.
Onko äänenvainmennin minkä mallinen? Mulla olis uusi Eberspächer merkkinen, "päästä sisään, kyljestä ulos" mallinen. Putken lähdöt jotain 70 mm.
Äänen vaimentimen mallista ei ole mitään tietoa kun sitä ei ostohetkellä ollut, vain poikki ruostunut putkenpää ja äänenvaimentimen panta.
Kiinostaisikin kovasti tietää minkä mallinen pakoputki tähän alunperin kuuluu. Kuva olis kiva.
Pistä vaikka yv:nä jotta mihinkä hintaan änkkärin myyt?
Huomenna perjantaina peli taas tulille ja koitetaan jotta saadaanko namikoilla jarrut vapautettua ja Volvo sisätiloihin ajettua viikonlopuksi.
t. Ismo Ämmä
http://images57.fotki.com/v81/photos/5/117425/8092494/S25C409012712160_0007-vi.jpg
On tainnut olla tuommoinen pakoputki?
Pistän sulle privaattia...
ImacInnes
26.01.2012, 21:46
Joo tollanen se pakari varmaan on ollut, nyt on vaan poikkiruostunut putki tuosta taaksepäin menvän suoran suunilleen puolestavälistä ja äänenvaimentajan pannan rippeet.
Kiitoksia kuvasta.
Lisää kuvia ja otetaan mielellään vastaan.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
27.01.2012, 18:46
No niin Volvo saatiin lämpimään halliin sulamaan.
Peli lähti hienosti käyntiin kun otettiin ilmanputsari pois ja anettiin startatessa vähän "pilottia" sisuksiin. Tarvii laittaa imupuolelle tulpattu letku talvi startteja varten niin ei tarvi mitään purkaa.
Käsijarru tosiaan vapautui käsijarrukahvan viereistä namikkaa painamalla kun Volvo oli käynnissä ja jarrupainet nousset.
Venttiilihatun viereinen upotettu nappi on vielä mysteeri?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97894
Tässä muutama kuva myllystä vasemmalta ja oikealta.
Onkohan tuo valkoinen purkki se tenutin ylemmässä kuvasa oikealla ylhäällä ja alemassa kuvassa vasemalla ylhäällä, siitä menee letku kompuran takaosaan? Alemassa kuvassa ohuin letku.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97895
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97892
Tavaratilan kulmasta löytyi okein kunnon rotankolo? En kyllä halua kohdata moista jyrsijää??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97896
Mitenhän tota voisi hyödyntää?? Vai hitsaanko umpeen? Kamina kun upottaisi tuohon niin puita pystyisi lisäämään auton alta?
Antaa Volvon sulaa huomiseen ja sitten tyhjenellään vedet järjestelmästä.
t. Ismo Ämmä
jukjamse
27.01.2012, 19:02
Siinähän on valmis paskahuussin reikä :D
Onkohan tuo valkoinen purkki se tenutin ylemmässä kuvasa oikealla ylhäällä ja alemassa kuvassa vasemalla ylhäällä, siitä menee letku kompuran takaosaan? Alemassa kuvassa ohuin letku.
On
Näyttäsi olevan pikkusen haperon alkua..:D
Tavaratilan kulmasta löytyi okein kunnon rotankolo? En kyllä halua kohdata moista jyrsijää??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97896
Mitenhän tota voisi hyödyntää?? Vai hitsaanko umpeen? Kamina kun upottaisi tuohon niin puita pystyisi lisäämään auton alta?
Antaa Volvon sulaa huomiseen ja sitten tyhjenellään vedet järjestelmästä.
t. Ismo Ämmä[/QUOTE]
Tos oli muistaaksen Hiiappi!
ImacInnes
27.01.2012, 22:32
Näyttäsi olevan pikkusen haperon alkua..:D
Joo, eihän se ihan uusi ole. ;)
Tarvii nostella nuo lattiavanerit ylös niin totuus paljastuu ja pääsee hommiin.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
28.01.2012, 17:27
Volvo sulannut yön yli ja kävin vedet laskemassa järjestelmästä, eipä silllä ollut kuin pari ruokalusikallista.
Tarvii asentaa talvi starti letku imusarjan tulppsta vaihdekepin viereiseen paneliin niin sitten pystyy itse satrttaamaan ja samalla ruiskuttamaan starttiainetta koneeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97931
Letku vedetää imusarjan taakapään tulpasta johon poraan reijjän (samanmoinen kuin tuo keskellä oleva vihreä) ja juotan pätkän jarruputkea kiinni ja siitä letku yläpaneliiin tehtyyn reikään ja ruuvi tai siipiruuvi tulpaksi.
Kuis tämmösessä Volvossa ei ole varapyörän paikkaa ollenkaan tai yleensäkään varapyörää? Alustaan mahtuisi kyllä.
t. Ismo Ämmä
Vararenkaan paikka on siinä kyljessä... Tai on alkuaan ollut.
Tarvii asentaa talvi starti letku imusarjan tulppsta vaihdekepin viereiseen paneliin niin sitten pystyy itse satrttaamaan ja samalla ruiskuttamaan starttiainetta koneeseen.
Ja sit ku tarves tulee starttianineelle, niin paikallinen koneurakoitsija suosii TurtleWaxin valmistetta... Ei kuulemma aiheuta ns. aasin/hevosenpotkua, vaan lähtee kuten ois ilman sitä käynnistys... Vasta haki paikalliselta kauppiaalta tota purkin, ja siin ohessa kuulin ku tilasin Pajeroon raidepäät ja muuta ostin...
ImacInnes
28.01.2012, 21:36
Niin että Turtle Waxilla on oikeen ainetta tuohon käyttöön?
No onhan sitä, ei olis ihan heti tullut mieleen.Työpaikan vieressä on S&N jossa toimii myös Turtle Waxin kaupittelu, tarviipa käydä kylässä.
http://www.turtlewax.fi/09/talvituotteet/talvituotteet.html
Tarvii asentaa talvi starti letku imusarjan tulppsta vaihdekepin viereiseen paneliin niin sitten pystyy itse satrttaamaan ja samalla ruiskuttamaan starttiainetta koneeseen.
Ja sit ku tarves tulee starttianineelle, niin paikallinen koneurakoitsija suosii TurtleWaxin valmistetta... Ei kuulemma aiheuta ns. aasin/hevosenpotkua, vaan lähtee kuten ois ilman sitä käynnistys... Vasta haki paikalliselta kauppiaalta tota purkin, ja siin ohessa kuulin ku tilasin Pajeroon raidepäät ja muuta ostin...
Mikäs tuossa on alunperin kylmäkäynnistys apuna? Pakkosyöttö? Vai thermostartti ?
ImacInnes
28.01.2012, 22:05
Mikäs tuossa on alunperin kylmäkäynnistys apuna? Pakkosyöttö? Vai thermostartti ?
Hekunappi on kojelaudassa ja valo (joka ei toimi nyt).
Vaan tietävämmät epäili jotta olisi vaan tuloilmalle vastuslanka lämmitys?
t. Ismo Ämmä
Hekunappi on kojelaudassa ja valo (joka ei toimi nyt).
Vaan tietävämmät epäili jotta olisi vaan tuloilmalle vastuslanka lämmitys?
t. Ismo Ämmä
Imusarjahehku.
Okei jos siellä on pakkosyöttökin ni se löytynee syöttöpumpusta sammutimen vivun akselin keskeltä.:confused::confused:
Oisko paha homma vaan fixata nuo kuntoon? Ja se aasinpotku ja nuo kylmäkäynnistys avut ei sovi samaan aikaan käytettäviksi. Eli se imusarjahehku räjäyttää jotain johonkin, ja ainakin sisu lähti eetterillä paremmin käyntiin ilman pakkosyöttöä.
ImacInnes
28.01.2012, 22:19
Jep, olen samaa mieltä, vehkeet kuntoon, tarvii vaan tunnistaa nuo ja kunnostaa. Maanataina katellaan amattimiehen kanssa kone huone niin selvinee moni asia. Ai kun löytyisi jostain opuksia Volvoon.
Pakkosyöttö löytyy samuttimen vivun akselin kekeltä...nääkyykös se tässsä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97895
Ai niin, löytyi muuten huoltokirjakin romujen alta hytistä, ei ole ihan just huollettu tai ei ainakaan huoltokirjaa täytetty.
t. Ismo Ämmä
Okei jos siellä on pakkosyöttökin ni se löytynee syöttöpumpusta sammutimen vivun akselin keskeltä.:confused::confused:
Oisko paha homma vaan fixata nuo kuntoon? Ja se aasinpotku ja nuo kylmäkäynnistys avut ei sovi samaan aikaan käytettäviksi. Eli se imusarjahehku räjäyttää jotain johonkin, ja ainakin sisu lähti eetterillä paremmin käyntiin ilman pakkosyöttöä.
Mulla vois olla FL6:sen käyttöohjekirja jemmassa...
Sitä startti-pilottia on sitten kahta eri ainetta.
Joissain kuorma-autoissa (esim Sisu SK ja V6/V8 mersut) on pieni säiliö etupellin alla/konehuoneessa, johon tankataan alkuperäisistä start-pilot pulloista. Siis sellaisesta pullosta missä on vain putken pätkä päässä. Nesteessä on väriaine, josta näkee, kun säiliö on täynnä. Kojelaudan alla on vetonappi, josta pumpataan kerran pari ennen käynnistystä. Melko nätti käynnistys.
Sitten on se yleis mallin pilotti, mitä ruiskitaan imusarjaan. Bensakoneet käynnistyy ihan ok, dieselit ei! :eek: Kolisee, paukkuu, ja rauta valittaa. En suosittele sitä ehjille diesel moottoreille.
Molemmista aineista on kokemusta. Tänään viimeksi suhautin pilottia mönkijään, kun ei tuntunut bensa pakkasessa syttyvän. Ei sivuääniä. Joskus olen pakon edessä laittanut perkinsiä ja pajeroa käymään "normi" pilotilla. Kauhea kolina ja kalke, ei hyvää tee koneelle.
Pilotilla on suomessa rikottu monta ehjää moottoria. Ne auton valmistajan asentamat pilottilaitteet eivät moottoreita riko, vaan oma toimi suhauttajat.
Scanioissa on ollut kertakäyttöisiä alumiini kuorisia eetteri kapseleita, jotka rikotaan kylmäkäynnistyksessä.
Tuossa minun Detroit Diesel projekti moottorissa on myös ollut eetteripumppu. Alkup DD osia puuttuu, ja laitan sinne MB 2235 käsipumpun ja säiliön. Imusarjaan ruuvattava suutin tulee Sisu SK-171 mallista. Detroitissa kun ei ole imusarjaa, niin suutin tulee imukäyrään ennen huuhtelupumppua.
Pakkosyöttö löytyy samuttimen vivun akselin kekeltä...nääkyykös se tässsä
Ei löydy, koska tuo on bossin pumpulla. CAV Minimec pumpuissa on nappi sammuttimen vivun keskellä. Semmosia löytyy esim Valmet 311/411/611, Sisut Leyland O.400/O.401/O.410 koneella yms...
Nelosvollessa on imusarjan päällä sellanen (reilu?) nyrkin kokoinen hehkuelementti, haukkaa virtaa ihan simona kun sitä sinne tarjoillaan.
Sille on oma puolan mallinen ja kokoinen rele (vai solenoidi?), mun koslasta se kypsyi, eka jumi päälle (onnex ei hehku palanut) ja sittemmin lakkasi toimimasta.
Uus rele tarvikeliikkeestä, kustansi jonkun kympin. Helppo asentaa, kätevässä paikassa.
Ja 5-10 sekkaa hehkuttamalla lähtee käyntiin ainakin 10-15 pakkasesta, kylmemmästä ei oo tarvinnut käynnistää. Mun autossa on käytettyinä ostetut akut, ei taatusti oo enää ihan ykköslaatua.
Virittelisin tästäkin hehkun toimimaan ennemmin kuin alkaisin veteleen uusia putkia aasinpotkuille.
Ja sit vielä kommentti aiempiin kuviin; ei taida akut olla identtiset? Kannattaisko mittailla napajännitteet auto seis ja auto käynnissä, laturi kuitenkin pukkaa sen 28V (+/- 1V?) sinne, ja jos akut on riittävän erilaisia saattaa jännite jakaantua niiden kesken ei-tasan.
-Paavo
ImacInnes
28.01.2012, 23:29
Kiitoksia vastauksista taas.
Jep olihan siinä tosiaan imuilman hehku, tarviipa kattoa sen toiminta ja nuo akut mitata myös.
Mitenkäs näissä on hoidettu nuo lisä laitteiden virran syöttö? Sisä lämppäri, mankka onkos ne 12v vai 24v toimisia? Muuuntajalla jos on 12v.? Tarttis tietty heti mankka asentaa.
Sitten vielä kysymys vakuutuksista?
Onkos jokin vakuutusyhtiö edullisempi kuorma autoile kuin muut? Kokonais massa on 9550 kg. - oma massa 5350kg = kantavuus 4200kg.
t. Ismo Ämmä
Janne1986
29.01.2012, 08:08
Kannattaisi tehdä noille akuille kuormitustesti.
Niin selviäisi ovatko ne kuinka ehtoon puolella...
Noita kuormitusmittareita luulis löytyvän kuorma-auto korjaamoista.
ImacInnes
29.01.2012, 11:01
Tarviipa kysellä lisää kun en ole ennen raskaan kaluston kannssa peuhannut saati Diisseleitä muutenkaan.
Mikäs siellä diisseli koneessa voi sitten kolista startti apuainetta käyttäessä jos muuten on kone kunnossa? Ja näyttäähän se olevan ihan suotava aine kun Sisuissa ja Mersuissa näköjään ihan valmistaja sellaisen järjestelmän on tehtaalla asentaneet?
Turtle Waxin aine juttujen mukaan ei tekisi mitään takapotkua?
Nätisti ja helposti tuo Volvokin lähti käyntiin apuaineella kytkin ja kaasupohjassa eikä hehkua käytetty ja ihan ilman takapotkua?
Akut mitataan heti maanataina. Hyvin ne kyllä jaksoivat pyörittää Volvon ihan kylmiltäänkin käyntiin ilman apuaineita ja hieman oli pitkä startti eikä virta loppunut.
Onkos kellään tietoa tuosta mankan asentamisesta? 12/ 24, muuntaja vai ei??
t. Ismo Ämmä
Sitä startti-pilottia on sitten kahta eri ainetta.
Joissain kuorma-autoissa (esim Sisu SK ja V6/V8 mersut) on pieni säiliö etupellin alla/konehuoneessa, johon tankataan alkuperäisistä start-pilot pulloista. Siis sellaisesta pullosta missä on vain putken pätkä päässä. Nesteessä on väriaine, josta näkee, kun säiliö on täynnä. Kojelaudan alla on vetonappi, josta pumpataan kerran pari ennen käynnistystä. Melko nätti käynnistys.
Sitten on se yleis mallin pilotti, mitä ruiskitaan imusarjaan. Bensakoneet käynnistyy ihan ok, dieselit ei! :eek: Kolisee, paukkuu, ja rauta valittaa. En suosittele sitä ehjille diesel moottoreille.
Molemmista aineista on kokemusta. Tänään viimeksi suhautin pilottia mönkijään, kun ei tuntunut bensa pakkasessa syttyvän. Ei sivuääniä. Joskus olen pakon edessä laittanut perkinsiä ja pajeroa käymään "normi" pilotilla. Kauhea kolina ja kalke, ei hyvää tee koneelle.
Pilotilla on suomessa rikottu monta ehjää moottoria. Ne auton valmistajan asentamat pilottilaitteet eivät moottoreita riko, vaan oma toimi suhauttajat.
Scanioissa on ollut kertakäyttöisiä alumiini kuorisia eetteri kapseleita, jotka rikotaan kylmäkäynnistyksessä.
Tuossa minun Detroit Diesel projekti moottorissa on myös ollut eetteripumppu. Alkup DD osia puuttuu, ja laitan sinne MB 2235 käsipumpun ja säiliön. Imusarjaan ruuvattava suutin tulee Sisu SK-171 mallista. Detroitissa kun ei ole imusarjaa, niin suutin tulee imukäyrään ennen huuhtelupumppua.
mechanic-71
29.01.2012, 11:49
on näköjään happisaksilla leikattu joku "pilkki" irti ja se jarrun namikka kulkee spärrä-venttiilin nimellä :D
Ja mankka jos löytyy nurkista 24 volttinen niin se ja 12 volttinen muuntajan kanssa ja jos kunnolla soittaa musaa niin muunntaja kannattaa olla tarpeeksi iso ettei lopu virta kesken ja rupee pätkiin soitto.
12 volttisia tietenkin löytyy paremmin ja halvemmalla.
Ja jos navikaattoria laitat niin huomioi myös että se kestää 24 volttia tai sit jos on jo mankaa varten muuntaja niin sen kautta ainiin ja myös kaikkien puhelimien autolaturit ei kestä 24 volttia varsinkin tarvikelaturit.
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/154481d1198259861-start-pilot-7865-1.jpg
Tälläinen on mersun pilotti pumppu, sisuissa on samanlainen.
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/222102d1234830174-start-pilot-start-pilot-2.jpg
Tälläisellä putelilla säiliö tankataan...
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/222141d1234835870t-start-pilot-7864.jpg
...näin siis.
Tällä aineella dieselmoottori lähtee "nätisti" käymään. Tuo Start Pilote F-aine on tarkoitettu nimenomaan diesel moottoreiden käynnistykseen.
http://www.waldeneffect.org/20100627startingfluidspray.jpg
Näitä itte ruiskutettavia aineita ei sitten dieseliin, vaikka niissä niin lukisikin! :eek: Bensakoneissa on puristussuhde yleensä luokkaa 7-11, niihin tuo normi-pilotti käy. Dieselissä puristussuhde on 15-22, sinne kun tuota ruiskii, niin melko väkivaltaisesti syttyy... :mad:
En ole tietenkään kaikkia "normi-pilotteja" kokeillut, toiset voivat olla rauhallisemmin syttyviä. Mutta ne gasoline/diesel tekstillä varustetut aineet mitä olen käyttänyt, niin ne eivät ole diesseliin käyviä.
ImacInnes
29.01.2012, 18:30
Mulla vois olla FL6:sen käyttöohjekirja jemmassa...
Hei Rompe1 Myytkö, lainaatko niin kopioin?
Otappa kuva kirjasesta niin tiedän mistä on puhe.
Laita yvnä viesttiä asiasta.
Kiitoksia.
t. Ismo Ämmä
OT: Saakos kaupasta enää "kunnon" starttipilotteja, kun muistelen eetterikiellon poistaneen mm. vanhan kunnon "aasinpotkun" kaupanhyllyiltä? Nimimerkki lähtihänse! :)
Joltain maanviljelijältä saa varmaan poiskantohintaan kanisterin johon jäänyt pari desiä pohjalle liuosta, ei nimittäin montaa tippaa litraan tarvi :D
Kuullut tapauksia kun traktoriin tuotu dieseliä vanhalla AIV kannulla jossa hiki ollut ainetta pohjalla... Seuraavaksi etsitty uutta syöttöpumppua :rolleyes:
Tuon lisäks voi keijon kitusia vähän kiusata jos lappoon imee enste nesteet ja sieltä tulee artturiivarivirtasta suun täydeltä :D
ImacInnes
29.01.2012, 20:45
Noita 12v mannkkujahan löytyy nurkista joten tarviipa sitä muuntajaa kysellä ja laitetaan sytkäri samalla sen kautta niin on virtaa normi latureille ja navikaattoreille.
Luulis jotta näissä on moinen valmiina jotta ei kännykkä laturit hajoile?
t. Ismo Ämmä
Ja mankka jos löytyy nurkista 24 volttinen niin se ja 12 volttinen muuntajan kanssa ja jos kunnolla soittaa musaa niin muunntaja kannattaa olla tarpeeksi iso ettei lopu virta kesken ja rupee pätkiin soitto.
12 volttisia tietenkin löytyy paremmin ja halvemmalla.
Ja jos navikaattoria laitat niin huomioi myös että se kestää 24 volttia tai sit jos on jo mankaa varten muuntaja niin sen kautta ainiin ja myös kaikkien puhelimien autolaturit ei kestä 24 volttia varsinkin tarvikelaturit.
Luulis jotta näissä on moinen valmiina jotta ei kännykkä laturit hajoile?
Millasia kännyköitä sillo on latailtu ku tuo auto on valmistettu? :)
temmi_hoo
29.01.2012, 21:04
http://www.tietoviikko.fi/multimedia/dynamic/00066/Mobira_Talkman__NMT4_66904i.jpg
Muuntajalla mankat ym. jotka sitä 12 v:tä tarvii.
Sitten se vakuutusjuttu eli valmistaudu henkisesti muuttamaan vaikka johonkin pohjois-karjalaan tms. kun käyt kysymässä mitä maksaa vakuutukset pulla-autoon stadissa tai mitä ne maksaisi pöndellä.:D:D
Moi,
mun Volvossa oli tällanen 24V->12V muuntaja radiolle:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.php/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110410_013
Tossa vielä radion tyyppi:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.php/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110411_003
Muuntaja oli radion vieressä. Vaihdoín kiinalaiseen jossa oli nykyradioille järkevämmin jatkuva virta ja virtalukon kautta tuleva "herätevirta". Uudessa jatkuvaa virtaa se 20A ja herätevirtaa vaan nimeksi, Volvolaisessa oli toisinpäin, eli jatkuvalla virralla pidettiin vaan ration muistit, ja herätevirralla tuotettiin meteliä.
Radion sähköistystä tulikin puitua toisessa topikissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83101
Muuntaja ja alkup. Volvo radio ovat huutamatta leipää kaapissa, eli jouten siis, jos jotakuta kiinnostaa tollaset museokamppeet.
> Luulis jotta näissä on moinen valmiina jotta ei kännykkä laturit hajoile?
Huoh, näin sitä herää välillä. Kun on tottunut käyttämään vaan kumpparitehtaan tuotteita, niin jotenkin oletin että kaikki kännylaturit ottaa mukisematta 12-24V sisään.
-Paavo
ImacInnes
29.01.2012, 23:20
Terse.
Minkäs ikäsestä Volvosta tuo ratio on peräsin? Vois kiinostaa myöhemmin jos tän saa joskus museorekisteri kuntoon.
Vakuutuksia kilpailutetaan, kysellään hintaa ja mitä varkaus ja ilkivalta vakuutus korvaa? Tankillisen dieseliä, lukollisen korkin, reijjitetyn tankin, spreijjatun kyljen vai mitä?
t. Ismo Ämmä
Moi,
mun Volvossa oli tällanen 24V->12V muuntaja radiolle:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.php/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110410_013
Tossa vielä radion tyyppi:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/index.php/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110411_003
Muuntaja oli radion vieressä. Vaihdoín kiinalaiseen jossa oli nykyradioille järkevämmin jatkuva virta ja virtalukon kautta tuleva "herätevirta". Uudessa jatkuvaa virtaa se 20A ja herätevirtaa vaan nimeksi, Volvolaisessa oli toisinpäin, eli jatkuvalla virralla pidettiin vaan ration muistit, ja herätevirralla tuotettiin meteliä.
Radion sähköistystä tulikin puitua toisessa topikissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83101
Muuntaja ja alkup. Volvo radio ovat huutamatta leipää kaapissa, eli jouten siis, jos jotakuta kiinnostaa tollaset museokamppeet.
> Luulis jotta näissä on moinen valmiina jotta ei kännykkä laturit hajoile?
Huoh, näin sitä herää välillä. Kun on tottunut käyttämään vaan kumpparitehtaan tuotteita, niin jotenkin oletin että kaikki kännylaturit ottaa mukisematta 12-24V sisään.
-Paavo
Hei Rompe1 Myytkö, lainaatko niin kopioin?
Otappa kuva kirjasesta niin tiedän mistä on puhe.
Laita yvnä viesttiä asiasta.
Kiitoksia.
t. Ismo Ämmä
Juu, mää koitan myllätä sen esille.
Moi,
> Minkäs ikäsestä Volvosta tuo ratio on peräsin? Vois kiinostaa myöhemmin jos tän saa joskus museorekisteri kuntoon.
-88 auto, radion iästä ei tarkempaa tietoa, mut hyvin vois olla alkuperäinen.
Ja ootko ihan tosissas sen museorekisteröinnin kans? Noin äkkiä arvellen valtava homma ja rajoituksia rakentelulle ja käytölle, vakuutuksissa (ja muissa maksuissa?) tietty säästää jotain mutta onko sen arvoista?
-Paavo
Ja museo kuorma-autolla ei saa kuljettaa mitään, lain mukaan?
Ja museo kuorma-autolla ei saa kuljettaa mitään, lain mukaan?
Saa kuljettaa, ajaa jopa rahtia, eikä se vaadi liikennelupaa.
ImacInnes
06.02.2012, 16:42
Saa kuljettaa, ajaa jopa rahtia, eikä se vaadi liikennelupaa.
Jaa, saako kuljettaa rahtia myös?
Itse olen ymmärtänyt jotta omiksi tarpeiksi ja omaa tavaraa saa kuskata vaan ei muiden.
Aika näyttää tuleeko tuo museoitua, 30 päivää vuodessa ainakin riittäisi hyvin omiin JEgoNEERin kuskaamisiin ja nykyisen yli 2000 euron vakuutusmaksuilla se 60 euroa vuodessa houkuttelisi kyllä.
Siistimpi siitä tehdään ainakin, olis itellä yksi jouto ilmastointilaitekkin jota tekis mieli sovitella lämppärin tilalle, tavaratilaan asennetaan lämppäri, vinssille lenkki ja kuomasidonta lenkit lattiaan jotta saadaan maasturi kunnolla kiinni.
Eipä halunnut Volvo ulos pakkaseen kun oli lämpimään päässyt, vaan katkaisi takajarruista ylemmän jousen pään ja kiilasi jousen kengän väliin niin että pystyi ajamaan vain eteen päin.
Pyörä auki ja hieman lämpöä jousen päähän jotta pystyi vääntämään uuden koukun ja näin Volvolla pystyi taas peruuttamaan. Kengissä oli pintaa vaikka kuinka.
t. Ismo Ämmä
Sen verta kokemusta noista start piloteista et saa sil sisun koneen palasiks. Intis joku fiksu vissii pumppaili vähä liikaa ja kaks mäntää halki. Ja eihän se valmetti lähtenny ilman sitä käyntii, jos pikkasenkii oli pakkasen puolella.
Sen verta kokemusta noista start piloteista et saa sil sisun koneen palasiks. Intis joku fiksu vissii pumppaili vähä liikaa ja kaks mäntää halki. Ja eihän se valmetti lähtenny ilman sitä käyntii, jos pikkasenkii oli pakkasen puolella.
Ettei vaan olis ollu käyttäjässä vikaa? :)
Mitä!? Onko joku varusveijari saanut jotain rikki! MITÄ!?:D:D
Jaa, saako kuljettaa rahtia myös?
Itse olen ymmärtänyt jotta omiksi tarpeiksi ja omaa tavaraa saa kuskata vaan ei muiden.
Aika näyttää tuleeko tuo museoitua, 30 päivää vuodessa ainakin riittäisi hyvin omiin JEgoNEERin kuskaamisiin ja nykyisen yli 2000 euron vakuutusmaksuilla se 60 euroa vuodessa houkuttelisi kyllä.
t. Ismo Ämmä
Vrt. Sisu Lemillä 470 egee..../ vuosi.
Moi,
> nykyisen yli 2000 euron vakuutusmaksuilla
Meinaatko pitää ympäri vuoden liikenteessä?
AKEn nettisivuilla saa aika kätsysti auton liikenteeseen, ja pois liikenteestä kans. Ainoo että ei voi ihan päivän välein tehdä, kun uus ote tulee postissa parin-muutaman päivän kuluttua, ja siinä on se uus koodi jota tarvitaan.
Eli esim. jos autoa tarvitaan 10 kertaa vuodessa, niin maksettavaa jää noin 50 päivän vakuutukset, eli yx seitsemäsosa, eli sun tapauksessa noin kolmesataa.
-Paavo
ImacInnes
08.02.2012, 23:13
Joo, ei ole tarkoitus jatkuvasti liikennekäytössä pitää Volvoa vaan otetaan käyttöön tarpeen mukaan jahka peli saadaan ensin katsastettua.
'Toi karvan yli 2000,-/ vuosi on se vertailuhinta josta rupean kilpailuttamaan ja bonuksethan on tuossa 0%.
Torstaina käyn työn puolesta Tampereella ja samalla käyn ostamassa sisua45:selta änkkärin Volvoon.
t. Ismo Ämmä
Moi,
> nykyisen yli 2000 euron vakuutusmaksuilla
Meinaatko pitää ympäri vuoden liikenteessä?
AKEn nettisivuilla saa aika kätsysti auton liikenteeseen, ja pois liikenteestä kans. Ainoo että ei voi ihan päivän välein tehdä, kun uus ote tulee postissa parin-muutaman päivän kuluttua, ja siinä on se uus koodi jota tarvitaan.
Eli esim. jos autoa tarvitaan 10 kertaa vuodessa, niin maksettavaa jää noin 50 päivän vakuutukset, eli yx seitsemäsosa, eli sun tapauksessa noin kolmesataa.
-Paavo
ImacInnes
10.02.2012, 22:59
Hain sitten änkkäri pöntön Tampereelta. Kiitos sisua45! Hieman tuntuu ulostulot ohkasilta vaan pystyy hieman avartamaan kun vaihtaa putket. No siitä kuitenkin nyt tehdään.
Liikenne vakuutus on siis Ifissä pyöreesti 1900,- ja kyselin Fenniasta niin sieltä sais 1200,- ja rapiat per vuosi. Tarvii näköjään kysellä muistakin vakuutuslaitoksista. ja samalla kaikki muutkin vakuutukset.
Tarvii ensi viikolla karsia tavartilan katosta ja seinistä kaikki ylimääränen pois ja tehdä vinssille lenkki lattian etureunaan ja sitten sovitetaan JEgoNEER sisälle.
t. Ismo Ämmä
Hain sitten änkkäri pöntön Tampereelta. Kiitos sisua45!
Ole hyvä vaan, se oli muuten Nokiaa missä meillä oli treffit. :D
Asiasta kolmanteen, lämpeskö se passatti yhtään matkalla? Oli vaan niin vilusen näkönen kuski...
ImacInnes
11.02.2012, 14:09
Ole hyvä vaan, se oli muuten Nokiaa missä meillä oli treffit. :D
Asiasta kolmanteen, lämpeskö se passatti yhtään matkalla? Oli vaan niin vilusen näkönen kuski...
Terve.
Kyllähän sä tän tiedät jotta kaikki mikä on siel Tampereen lähellä on tsadilaiselle Tanperetta!
Ei lämennyt juurikaan ja Suitsukissakin loppumatkasta oli varpaat jäässä!!
Olis pitännyt lähteä Jeepillä vaan niin olis ainakin ollut lämmintä.
Tosin, Suitsukiin tankattiin tankki täyteen kun lähdettiin ja se maksoi 25,- ja se riitti reissuun juuri!
t. Ismo Ämmä
Sitten heti kysymyksiä tietäville.
-Mitenkäs jarrujärjestelmästä saadaan jää muutettua vedeksi ja vesi pois järjestelmästä jotta pääsis liikuttamaan peliä ja ajamaan sen sisätilöihin tarkempaa tarkastelua ja kunnostusta varten?
Aiemmissa postauksissa löysitkin jo sen "tenuttimen" ja kannattaa ensialkuun katsoa jotta se ainakin toimii. Autossahan on suurin osa metalliputkia, joten kondensaatiota syntyy silloin joka tapauksessa, vaikka kuivaajan asentaisitkin autoon.
Tenutin on 95% rikki koska itse säiliö on halki (kovettunut ja poksahtanut, kun siinä on pieni paine) tai sitten tuo ilmaputki on haljennut, jolla tenua "imetään" paineilmajärjestelmään.
Jos pomminvarmaa haluat rakentaa, niin Hellan luettelosta löytyy automaattinen vedenpoistoventtiili, joka jarrua painettaessa "sylkäisee" ilmasäiliöstä kosteutta pois (eli tämä siihen pikkusäiliöön, jota "märkäsäiliöksi" nimitetään) tai paremminkin tässä automallissa öljyä...:D:D:D
-Saakos mistään mitää opusta jossa kerroittas ko. Volvosta? korjaamokäsikirjaa ymms.?
Tähän autoon ei ole suoraa korjaamokäsikirjaa vaan kokoelma kirjoja koska mallisarja (F608-616) sisältää eri moottori/laatikko/perä/akseli/runko kombinaatioita ja sen takia kirjasto oli muistaakseni 8-10 mappia täynnä kirjoja ja huoltotiedoitteita. Tuo malli 610 siis tarkoittaa 6litran moottoria ja 10tonnin akselimassoja.
Volvo Truck Center:tä kannattaa kysyä kopioita (Kaivokselasta) aina kun jotain alat ropeltamaan, siellä ainakin aikaisemmin oli tallessa nämä kirjat (omakätisesti kun ne silloin arkistoin...)
ainoa ohje löytyy kuskin aurinkolipan sisäpuolelta jossa on kuva kojelaudasta ja selitykset ruotsiksi, saksaksi ja varmaan ranskaksi?
Ne on vaan ohjeet miten toimia, jotta saat auton käyntiin...
Sitten
- ÄLÄ ASENNA PILOTTIA; VAAN KORJAA HEHKU, koska on räjäytetty ihan tarpeeksi monta moottoria/imusarjaa, kun eetterihuurut on takapotkun kanssa poksauttaneet kamat tonttiin ja sitten on ihmetelty, jotta mitäs ny...
- radio on helppo asentaa, ostat muuntajan 24V --> 12V ja riittää tuollanen 10A muuntaja kun et todennäköisesti tule radiota kuuntelemaan ajon aikana, sen verran meinaan tuo moottori tuo ääntä ajettaessa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Jarruthan autossa on nuo ilmaohjatut hydraulisesti toimivat, jossa seisontajarru on ilmalla toimiva. JOS JARRUNESTEET VUOTAA, niin katso ettei ko. piiristä pääse neste loppumaan, koska ilmasylinteri pääsee tekemään täyden iskun ja se on sitten sen sylinterin laulun loppu.
Nestepuolella kannattaa availla noita pääsylinterien ilmausruuveja ja VAALIA niiden liikkumista (ja hellää käsittelyä), koska ilmausruuvin katkeaminen kustantaa AINA UUDEN sylinterin ja tonnin laskun (ellei romikselta löydä ehjää!!!), ellei ole jotakin hyvää kaveria, joka saa korjattua ja koneistettua tuota sylkkää. Ja kannattaaa pitää yhtä korjaussarjaa varalla tuohon jarruun, koska on yleensä männän tiivisteet ihan loppu.
ETUJARRUISTA kannattaa suosiolla uusia sylinterien väliset putket, koska ovat aina järjestäen menneet poikki kun on ajatellutkin niiden avaamista.
TAKAJARRUISTA menee yleisimmin juuri tuo kengän korvake ja sen mukana alkaa yleensä vuotamaan sylinteri...:mad::mad:
Alustastaan auto on simppeli, etuakselin olkatapit on sitten loivat, joten niiden irroittaminen kannattaa ottaa omaksi projektiksi jos aihetta ilmenee. Muuten edessä vaseliinilla laakerit (kartiot), joten kannattaa tarkastaa ja säätää.
Taka-akseli on Eatonin valmistama ja sieltä löytyy paineilmatoiminen lukko joka on 1000% varmuudella ruostunut sylinteristään jumiin + sähköjohdot on satavarmasti hapettuneet poikki...
Ja perään sitten AINOASTAAN sitä raskaankaluston peräöljyä 80W-140
Vaihteisto on ZF:n tekele ja kannattaa tarkastaa sen versio, koska öljy määräytyy sen mukaisesti onko tyyppi S-4 vai S-6. VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ rikot laatikon synkat todella nopeasti!!
Moottorin tyyppi löytyy lohkon yläreunasta (sivussa) etu- tai takareunastaan ja tyyppihän on todennäköisesti TD60 ja versio varmaankin A tai G???
Vaihdelaatikon kyljessä on messinkilaatta, jossa kerrotaan:
- laatikon tyyppi
- välitykset
- kytkinkotelossa samanlainen, jossa kytkimen halkaisija tuumissa
Perässä samanlainen kyltti, mutta veikkaan, jotta laatan niitit ruostuneet pois ja kyltti pudonnut "matkan varrelle"...
Kardaanissa ollut kannatinlaakereissa vikaa, mutta ristikot kestäneet ikuisuuksia (kun on nipat joista rasvata)
Jos jousenriipukkeet kumilaakereilla, niin kannattaa katsoa noi etuakselin taaemmat kumit.
Jos on parempi malli, jossa metalliholkit, niin katso meneekö rasvaa, koska monasti ovat jättäneet rasvaamatta vasemman puolen nipat, kun ovat hieman ahtaat ja sen takia jousen holkit sitten on kulahtaneet (näkee helposti kun auto on maassa, niin jousen ja rungon välisen helan rako on useita senttejä, rikkinäiset holkit --> helat makaavat lähes yhdessä, eli ei rakoa lainkaan)
Kumilaakeroiduissa alustoissa taka-akselin takimmaiset ylähelat lähes aina vaihtamatta, koska on sarjassa erittän v-maiset...
Mutta kuljetusautoksi erinomainen valinta, tekniikaltaan varma peli eikä osat ole kalliita, ja osien saataavuus toistaiseksi hyvä (Onnin autosta vaikka mitä, Koivuselta lisää, myös moottorin osat) ja kulutukseltaan todella pieniruokainen kuormuri!!!
T: Elääkseen näitä 14vuotta ruuvaillin...
Tässä vielä kuva kukin penkin viereisitä hallintalaitteista. Vaihdekeppi, sammutin, käsijarru ja käsikaasu on selvillä vaan mitäs nuo kolme muuta namikkaa on? Käsijarrun viereisessäkin lukee Jarru Brake?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=97757
Olihan nuo jo läpikäyty aiemmin, mutta tarkennukseksi
- käsijarruvivun vieressä tuo nappi (SPÄRR) on seisontajarrun "lukitus", eli paineet laskee alle 5,5bar niin nappi pompahtaa ylös ja käsijarru aktivoituu.
Kun paine on noussut takaisin 6bar, niin jarrun voi vapauttaa napin painamalla pohjaan (lukkiutuu ala-asentoon).
- "rengasventtiili" on tarkoitettu ilman ulosottoon esim. renkaan täyttöön, johon auton varusteista pitäisi myös löytyä letku (alunperin). Sitten kompuran hajotessa ja autoa siirrettäessä VARARENKAASTA saa syötettyä ilmaa seisontajarru / kytkintehostuksen ilmäsäiliöön, koska seisontajarrua ei saa pois päältä muuten kuin purkamalla kellot pois vaijereistaan.
Moni on kytkenyt tähän suoraan ilmapistoolin, niin on helppoa putsata hytti paineilmalla...
Käsikaasuhan vaikuttaa suoraan kaasupolkimeen ja on aina ollut "köyhän miehen cruiseri" koska tällä saa vedettyä kaasun pohjaan saakka...:D:D:D
ImacInnes
12.02.2012, 15:32
Vau!
Kiitoksia Mikki tästä tietopaketista! Tulostin sen ja laitan Volvon omaan kansioon myöhempää käyttöä varten.
Muutama lisäkysymys tulikin mieleen heti.
Mikäs nippeli on käsikaasun ja venttilihatun vieressä?
Sanoit jotta olisi sähkölukko taka akselilla? Pitäisikö jostain löytyä kytkin sen ohjaamiseksi, vai miten toimiii?
Hangessa kun ajoin niin kummatki takapyörät sutivat, mutta kun hallissa oli vasenpyörä ilmassa niin sitä pystyi pyöritellä oikean pyörän olessa paikallaan maassa?
t. Ismo Ämmä
Mikäs nippeli on käsikaasun ja venttilihatun vieressä?
Ei oikein noista kuvista saa selkoa... Ei pysty sanoo
Sanoit jotta olisi sähkölukko taka akselilla? Pitäisikö jostain löytyä kytkin sen ohjaamiseksi, vai miten toimiii?
Vihree lukittava katkaisija jossa merkki
I-X-I
Toimii paineilmalla magneettiventtiilin kautta...
ImacInnes
12.02.2012, 17:25
Ei oikein noista kuvista saa selkoa... Ei pysty sanoo
Vihree lukittava katkaisija jossa merkki
I-X-I
Toimii paineilmalla magneettiventtiilin kautta...
Ok. Tutkitaan noita.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
15.03.2012, 18:13
No niin nyt on JEgoNEERiä sovitettu Volvon sisuksiin.
Aika tiukkaa tekee vaan pikku säädöillä saatanee se sinne sopimaan. Kopin etureunaan tehtiin vetolenkki josta vinsillä voipi avittaa tarvittaessa lastausta.
Irokeiden paineet laskin 0,5 baariin niin katto vielä hankasi hieman. Tarvii siis pudottaa paineita jotta saadaan Irokkit enemmän lyttyyn ja näin harja korkeutta alaspäin. Sais olla koppi 5 cm korkeempi? Vai pitäiskös JEgoNEERiä shopata?
Leveyttä on senverta vähän että JEgoNEERistä ei tämän kokokonen ukko mahdu ulos ovesta eikä ikkunasta. Tarvii siis laittaa takaikkuna toimivaksi jotta siitä pääsee kulkemaan.
Tilapäis pönkkien tilalle tehdään teräksetä paremmat ja lattiaan tulee kunnon lenkit kiinitystä varten.
Valmiina sisään ajooon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101186
Etureunan vetolenkki tehty tavarasta mitä sattui löytymään. Piti olla eristetty koppi, vaan etuseinä on ainakin ilmatäytteinen?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101187
Ajosilta sovitusta, tarvii vielä hitsata stopparit ja alle latat jotta ei uppoa ja siirry lastatessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101185
Vinssin vaijjeri piukeena sisään menossa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101184
Keula nousee jo
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101182
Sama kohta, eri kuvakulma
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101181
Tilapäis pönkkien tilalle tehdään rautaset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101183
Ei muuten ole tässä Volvossa lukko perää.
t. Ismo Ämmä
Mikäs toi 115-koppanen Mese-Lanssi on?
jukjamse
15.03.2012, 18:39
Harmittavasti ei sivuovi osu jegoneerin oven kohdalle, olisi säästynyt takakontin kautta ryömimiseltä.
Harmittavasti ei sivuovi osu jegoneerin oven kohdalle, olisi säästynyt takakontin kautta ryömimiseltä.
Mitäs jos pakittaa sen sisään?
Minkä ihmeen takia kourkin takapuskurin alle tarvitaan pönkät kun lavalle ajetaan?
Itsellä on ollut vaan rampit lavalle, ikinä ei oo edes tullut mieleen että pitäis olla joku pönkkä. Ei tosin aina oo ollut edes käsijarru päällä kuorkissa, koko paketti liikkuu eteen-taakse kun rangen ajaa lavalle tai lavalta. On vissiin kuitenkin hyvin rampit kiinni lavan takareunassa...
ehkäpä siinä säälitään perälautaa / nostinta
ehkäpä siinä säälitään perälautaa / nostinta
Mutta eikö tuossa ole alleajo suoja (puskuri) kiinni rungossa, eikä perälauta nosturissa?
Kyllä kuorma-auton takajouset kestää yhden jeepin painon. Noin isopyöränen jeeppi nousis kyytiin ilman ramppejakin, takalaitaa voi laskea 15 cm alaspäin. Ja ilman tukia perä laskee vähän ja kuormaaminen helpottuu.
Edit kikka kolmonen. Hitsaa/pulttaa nostimen levyyn puoli metriä lisää mittaa, niin sehän on sen jälkeen jo maassa kiinni. Eikä vielä kasvata auton kokonais korkeutta kun lauta on pystyssä. Romikselta halvalla turkkilevyä. :)
Täälläpäin pyöri yks iveco, missä oli jostain syystä katkaistu perälauta. Kai ne tykkäs peruuttaessa katsella levyn yli?
ImacInnes
15.03.2012, 22:41
Joo, Hesan Pelastulaitoksen museon lanssi vuodelta -69 näkyy taustalla johon tehdään pikkuhiljaa peltityöt.
Tuo ns. puskuri liikkuu perälaudan liikeiden mukaan ja pönkillä vaan varmistetaan turvallisuus kun ei ole vielä varmuutta sen kunnosta ja kuormankantokyvystä. Vuotaakin hieman.
Ovet on niin nurkissa jotta ei osu JEgoNEERin ovi mitenkään päin kohilleen, vaan avoimista ovista on hyvä sitoa se kiinni.
Eiköhän se saada sinne sopimaan kun vähän suunitellaan.
t. Ismo Ämmä
jukjamse
16.03.2012, 00:16
Vaikka olisi pakasta vedetty perälauta, niin en missään nimessä suosittelisi ajamaan autoa tukemattomalle laudalle. Lautojen painokestot on ilmoitettu alle puolen välin laudan pituudesta ja painonkesto laskee radikaalisti. Esim 1500 kg laudalle suositellaan/luvataan painonkestoa 375 kg laudan kärjellä.(lauta 2 metriä pitkä)
risukärsä
16.03.2012, 06:17
tee tähän tyyliin kääntyvä lippa nostimeen nii saat niin loivan että pystyt siirtelemään henkilöautojakin
http://www.plynostav-holding.cz/web.nsf/page/C12576C700517B7DC12575E5004C53DE/$file/goldhofer.jpg
ImacInnes
16.03.2012, 09:51
tee tähän tyyliin kääntyvä lippa nostimeen nii saat niin loivan että pystyt siirtelemään henkilöautojakin
http://www.plynostav-holding.cz/web.nsf/page/C12576C700517B7DC12575E5004C53DE/$file/goldhofer.jpg
Hyvä idea, vaan nuo haittaa muuta perälaudan käyttöä.
Jos tekis ajosillan pätkät jotka sais irti perälaudasta kun ei tarvi.
Tosin olis Turun suunalla tarjolla pitkät ajosillatkin edullisesti.
t. Ismo Ämmä
Ja ne pitkätkin ajosillat mahtuu auton alle lavalle kun eivät oo käytössä.
Tälleen avolavalla, ramppien pituus soppeli maastoautolle, matalammille pitäis olla pidemmät
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/uusi_lava/20100824_005.jpg?m=1293520759
pahapaimen
16.03.2012, 11:41
Ja ne pitkätkin ajosillat mahtuu auton alle lavalle kun eivät oo käytössä.
Tälleen avolavalla, ramppien pituus soppeli maastoautolle, matalammille pitäis olla pidemmät
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/uusi_lava/20100824_005.jpg?m=1293520759
Hivenen OT mutta toi on muuten hieno kuorma, varsinkin kun tuon rangen kattotelineillä on pitkää tavaraa jota ei ole turhaan yritetty kuormata lavalle:D
ImacInnes
23.03.2012, 22:24
Keulasta irto osat purin jotta pääsee ruostevaurioita kartottamaan.
Olihan niitä ja lasikuitua, pakkelia, saumamassaa, paikka peltiä ja ruostetta reikineen.
No onneksi on mikki keksittu ja peltiä pystyy leikkaamaan.
Puskurinkin nappasin irti ja olipa mukava sitä oikoa kun oli taipuisaa terästä. Aikoinaan koitin Jeep Comanchen puskuria oikoa, niin eihän siitä mitään tullut vaan piti puskin leikellä palasiksi ja palt oikoa ja sitten hitsata takasin yhteen.
Tässä muutama kuva hieman ruosteisesta keulasta.
Koko keula
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101638
Oikea kulma. Onneksi on vielä lampun reijjän ypärystä tallella niin siittä saapi pahville tehtyä mallin toiseenkin kulmaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101639
Vasemmastakin kulmasta löytyi pehmeää, lasikuitua, pakkelia, saumamassaa ja reikiä. Mitähän ovat volvon tehtaalla vundeeraneet kun on tuohon lampun vasemallepuolelle tuollaisen kämmenen kokoisen aukon jättäneet ja väljän muovikannen sille vain tehneet? Vuosien sateet ovat sinne menneet ja kuvasta näkee miten käy?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4638&pictureid=101640
Tästä ruvetaan pikkuhiljaa hitsailemaan.
t. Ismo Ämmä
Ja ne pitkätkin ajosillat mahtuu auton alle lavalle kun eivät oo käytössä.
Tälleen avolavalla, ramppien pituus soppeli maastoautolle, matalammille pitäis olla pidemmät
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/uusi_lava/20100824_005.jpg?m=1293520759
Näin se nousee:
hJLazdLj2Js
Eipä liity suuresti maskin hitsaukseen :)
ImacInnes
25.03.2012, 12:48
Hyvin se JEgoNEERikin kyytiin nousee vaan kuljettajan poispääseminen on hiukka ahdasta.
laitetaan sohvan tilalle 2 kuppipenkkiä ja takaikkuna alas laskeutuvaksi niin johan pitäis ukon ulos mahtua.
Ajosillathan olisi hyvät vaan nyt käytettiin niitä välineitä mitä oli. Ajosillat on toki hankintalistalla.
t. Ismo Ämmä
Vaihteisto on ZF:n tekele ja kannattaa tarkastaa sen versio, koska öljy määräytyy sen mukaisesti onko tyyppi S-4 vai S-6. VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ rikot laatikon synkat todella nopeasti!!
Nostetaan tätä sen verran, että entäs jos laatikko on S5? Synkrot on menneet tosi nopeesti teboilin perusöljyllä joka toimii kaikissa muissa askeissa (lue: samurai) ~OK.
Kuva tehdasuudesta laatikosta joka on odottanut alle laittoa jo vuoden pari, pitäis vaan ymmärtää sen voitelu ensin ettei siitäkin riko synkroja muutamalla keikalla.
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Tallilta_syksylla-2010/20101019_008.jpg?m=1293520784
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110530_017.jpg?m=1306913837
Nostetaan tätä sen verran, että entäs jos laatikko on S5? Synkrot on menneet tosi nopeesti teboilin perusöljyllä joka toimii kaikissa muissa askeissa (lue: samurai) ~OK.
Kuva tehdasuudesta laatikosta joka on odottanut alle laittoa jo vuoden pari, pitäis vaan ymmärtää sen voitelu ensin ettei siitäkin riko synkroja muutamalla keikalla
Tossa Shell:n antama rasva (Castrol ja Esso ei tunne ko. vaihteistoa)
Shell Spirax S3 G 80W
http://fi.febishop.eu/oljyt/shell/spirax-s3-g
20L: 81.60€
ZF:n öljyä ei saa nyt katottua, mutta on IHANAN kallista (käyttävät nykyään jotain ziljardi kilometriä kestävää öljyä!):D:D
Kiitos! ZF:lläkö olis ihan oma öljynsä omiin laatikkoihinsa? Pitää kysellä tuota Shellin öljyä lähellä olevalta huoltamolta.
Samaa laatikkoa on käytetty myös Aston Martineissa (Volante ja DBS), harvemmilla välityksillä vaan.
http://www.zf.com/zfXmlServlet?sessionAttribute=xmlRoot&languageISOCode=DE&resultUrl=/corporate/de/company/tradition/product_information/TraditionProductContentPage.jsp&serviceUrl=http://appsprod01.zf.com/zf.productDataBase/service//applicationLayerSelect&applicationGroupID=&divisionShortcut=&applicationID=12288&businessUnitShortcut=&oemID=12106&oemProductID=328683&productFormID=&productGroupID=17903&productTypeID=328782&productTechnicID=
tuomaritulee
21.07.2012, 10:21
Hyvin se JEgoNEERikin kyytiin nousee vaan kuljettajan poispääseminen on hiukka ahdasta.
laitetaan sohvan tilalle 2 kuppipenkkiä ja takaikkuna alas laskeutuvaksi niin johan pitäis ukon ulos mahtua.
Ajosillathan olisi hyvät vaan nyt käytettiin niitä välineitä mitä oli. Ajosillat on toki hankintalistalla.
t. Ismo Ämmä
Tee auton ovenkohdalle konttiin lisä ovi. Kohtuu helppo tehdä. Purkaamolta otat vaikka vanhan kontin oven ja sovitat reikään. Portaat vaan kuorkin kylkeen jonkunmoiset, nii johan helpottuu ja ei tarttee kömpii takaikkunasta.
ImacInnes
06.08.2012, 07:32
Tee auton ovenkohdalle konttiin lisä ovi. Kohtuu helppo tehdä. Purkaamolta otat vaikka vanhan kontin oven ja sovitat reikään. Portaat vaan kuorkin kylkeen jonkunmoiset, nii johan helpottuu ja ei tarttee kömpii takaikkunasta.
Jep. Joudun ehkä purkamaan seiniä tilapäisesti, niin taidan samalla siirtää oven sopivalle kohdalle.
t. Ismo Ämmä
Sain sukulaismieheltä lainaan avolava FL-kuutosen ja kamppeen kuntoa tarkistellessa tuli vastaan kuvassa näkyvä musta säiliö. Minkä säiliö tuo on ja mitä sinne laitetaan? Kun näkyy tuo nestepinta pikkasen vajuneen... :D Sijaitsee keulassa.
Minkä säiliö tuo on ja mitä sinne laitetaan? Kun näkyy tuo nestepinta pikkasen vajuneen...
Talvi tulossa joten ET todennäköisesti tartte enään ilmastointia...
Näyttäis vanhalta R12 pytyltä, mutta varmax en sanois (uudemmissa tuota silmää ei kuivaajissa enää ole ollut???)
Ok, hyvä ettei ole mikään sen kriittisempi. Tää auto ollut viime ajat tosi vähällä ajolla, omistajallaan kun ei ole edes C-korttia. Osti kun halvalla sai. :D
Vähän joka paikka kaipaa vetristelyä ja sähköjäkin pitää tässä viikolla vähän vielä kattoo, mutta eiköhän tuolla kaluston TuraOffiin kuljeta.
ImacInnes
21.11.2012, 11:01
Tämä laitos on myyty varastokopikisi etiäpäin, kun kun ei täällä Tsadissa saa kadulla pitää ja parkkipaikalta ei saa talvisin pois ja sielläkin rosmot vie polttoaineet ja akut, ärkele!!!
Eli tämän tarina on osaltani loppu ja saa puolestani hautautua pittivaraston kätköihin.
Vaan jo on hankittu käytännölisempi ja paremppikuntoinen kuljetin, siitä omassa topiikissaan mahdollisesti lisää.
t. Ismo Ämmä