Kirjaudu sisään

View Full Version : crc jäähdyttimen puhdistusaine


MT71
20.01.2012, 16:48
Moro.

Edellinen auton omistaja on kipannu syyläriin sitä surullisen kuuluisaa paikkausainetta (rikkinäisen kannen takia), nyt ei sitte vesi kierrä kunnolla lämityslaitteen kennolla, lähtisköhän se töhnä irti jos koittas pestä esim. crc.n jäähdyttimen puhdistusainella?

kippo86
20.01.2012, 16:58
Ite miettiny putkimiestä :D Mut en tiiä uskaltaako tarjota edes pelkkää sisäkiertoo, vai sulaako kaikki kumiletkut..?
Sori, lainasin topikkia, mut saman asian tiimoilla... :p

tonikki
20.01.2012, 18:17
Jos epäilet että siitä on lämppärin kenno menny tukkoon, niin varmin tapa varmaan irrottaa se kenno ja huuhdella "vastavirtaan" sitä kuumalla pesuvedellä, vaikka sillä jäähdytyslaitteiston puhdistusaineella.

Muistaakseni nuo paikka-aineet jää siihen nesteeseen vielä osittain hiutaleiksi lillumaan joten pelkkä nesteiden vaihto ja kennon huuhtelukin voi auttaa jos ovat vaan tukkineet sen eikä "paikanneet" tukkoon.

MT71
21.01.2012, 08:54
Ei se kokonaan ole tukossa, normaali lämmöllä kun laittaa puhaltimen päälle niin vähä aikaa tulee lämmintä, sitten alkaa tuloilma jäähtyyn, kun sammuttaa puhaltimen vähäksi aikaa ja pistää uudestaan päälle niin taas tulee lämmintä jne... Tuli mieleen että neste kiertää sen verran huonosti että se ei riitä pitämään kennoa lämpymänä jos puhallin on koko ajan päällä.

tonikki
21.01.2012, 09:00
Siltähän tuo vaikuttas. Ja jos kennon putkistossa on möhnää tarttunut kylkiin niin se ei johda niin hyvin lämpöä enää pois. Varmin tapa tosiaan irroittaa kenno ja puhdistaa se niin. (vastavirtaan niin lähtee helpommin)

Murros
21.01.2012, 09:13
Ite miettiny putkimiestä :D Mut en tiiä uskaltaako tarjota edes pelkkää sisäkiertoo, vai sulaako kaikki kumiletkut..?
Sori, lainasin topikkia, mut saman asian tiimoilla... :p

Itse laitoin kodin putkimiestä 2plo.tyhjään 3 pyttyseen traktorin koneeseen ja vettä perään mitä mahtui.
Edelleen vuosien päästä on samat kumiletkut kiinni ja tuli sellaista koiran oksennuksen näköistä kamaa lohkosta ja syylaristä pihalle.
Ensin kyllä kokeilin konetiskiaineet sun muut laimeemmat kamikset.

En ketään kehota lattamaan tota putkimiestä mut mulla kyllä toimi.

Alkuasetelma oli sellainen että kun kaatoi syylariin vettä niin se tuli hiljaa lirimällä alavesiletkun reijästä :mad:
Putsausnesteet jätin koneeseen yön yli.

JJ90
21.01.2012, 13:20
Putkimiestä kun nakkaa alumiinia sisältävään järjestelmän, niin pöhisee kivasti.

Bj Andy
21.01.2012, 13:33
Tai rautaa. Eli noissa viemärin avauslitkuissa kun on natriumia ym. karkkia niin niiden käyttö on hieman kyseen alaista. Saattaa aueta se järjestelmä esim. johonkin pyttyyn.:D

Niiden paikka-aineiden toiminta perustunee siihen että ne reagoi ilman kanssa. Eli niitä jos kaatelee syyläriin niin systeemi on syytä olla täysi, koska jos vaikka siellä lämppärin kennossa on ilmaa niin silloin se litku koittaa paikata sen paikan. Eli tukkii silloin sen kennon.

HRD
21.01.2012, 13:36
http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroksidi

Se on sitte asia erikseen kuinka nopeasti ja millä seossuhteilla koneesta jotain alumiinia syövyttää.

tonikki
21.01.2012, 15:10
Joo muutes niin kuin edellä on mainittu, niin tuo kodin putkimies joka sisältää lipeää (natriumhydroksidi) muodostaa alumiinin kanssa muistaakseni voimakkaasti lämpöä sekä jotain kaasua (vety?)
Noistahan ne jonkin aikaa sitten penskat teki niitä pullopommeja kun sekottivat alumiinifolioo ja putkimiestä.

MT71
21.01.2012, 17:13
Eipä tuolla crc.llä kaksista tehoa ollu, annoin puolituntia käydä sen litkun kaa. Ois kesä niin oisin jätäny yön yli vaikuttaan..

JJ90
21.01.2012, 17:36
Onko kansi ja muut sellaset tikissä, ettei ime ilmaa jostain ja tee ilmalukkoa lämppäriin.

MT71
21.01.2012, 17:50
Kansi on vielä vaihtamatta, mut kait se vaikuttas molempiin lämmittimiin, takalämppäri toimii niinku pitää.

JJ90
21.01.2012, 20:24
Huomaa, että sisätilalämppärin kenno on ylimpänä systeemissä. Mulla katos lämpimän ilman tulo ja 100km päästä oli öljyt syylärissä.:rolleyes: Pajerostahan tässä puhutaan ja eikös sulla siinä kansiongelmaa ollu?

Rytari
21.01.2012, 21:48
lämppärin letkut irti koneesta, jotain jatkeeksi ja vaikkapa semmonen porakonepumppu letkujen väliin, sit joko patteriverkoston putsausainesta tai sitä konetiskiainetta kuumaan veteen ja kieputtaa sillä pumpulla sitä siinä puolisen tuntia

sen jälkeen hanasta vesiletku kiinni ja huuhtelu, välillä voi puhaltaa paineilmaa kennoon että tulee perimmäsetki nurkat puhtaaksi.

ja kaikki tämä tietysti vastakkaiseen suuntaan normaalista kiertosuunnasta.

BJ-40/76
22.01.2012, 01:05
Ei se kokonaan ole tukossa, normaali lämmöllä kun laittaa puhaltimen päälle niin vähä aikaa tulee lämmintä, sitten alkaa tuloilma jäähtyyn, kun sammuttaa puhaltimen vähäksi aikaa ja pistää uudestaan päälle niin taas tulee lämmintä jne... Tuli mieleen että neste kiertää sen verran huonosti että se ei riitä pitämään kennoa lämpymänä jos puhallin on koko ajan päällä.

Jos siinä sinun katiskassa (siis missä?) lämppärin puhalin 0-asennossa varraa lämpöä kennoon joka purkaantuu ilmaan kun puhallin käynnistetään, niin
sulla on joko A)kaikki kennot ahtaat, B) joissakin kennoissa kiertää vesi (siis esim joka kolmas kiertää)

Ja kun et kertonut missä autossa? ongelma on, niin tuo crc on perusturvallinen resepti.

Jos olis joku, esim. hj-61, niin uskaltas pistää sekaan vaikkapa kone astianpesuainetta, jos kuuma kone kiertää 2000........
vesipummppu ei kestä tätä leikkiä pitkäään.

ja vaihtaa parit-neljät kerrat vedet, ja sitten glygolit koneeseen....

MT71
22.01.2012, 06:30
Pajerosta on kyse, kansi ois peräkontissa pitää hommata vielä tiivisteet ja vesipumppu, kaikki muut ois jo valmiina. Voihan se olla että johtuu kannestaki, pitää ottaa työn alle kuhan jaksaa.

kippo86
22.01.2012, 09:05
Itse laitoin kodin putkimiestä 2plo.tyhjään 3 pyttyseen traktorin koneeseen ja vettä perään mitä mahtui.
Edelleen vuosien päästä on samat kumiletkut kiinni ja tuli sellaista koiran oksennuksen näköistä kamaa lohkosta ja syylaristä pihalle.
Ensin kyllä kokeilin konetiskiaineet sun muut laimeemmat kamikset.

En ketään kehota lattamaan tota putkimiestä mut mulla kyllä toimi.

Alkuasetelma oli sellainen että kun kaatoi syylariin vettä niin se tuli hiljaa lirimällä alavesiletkun reijästä :mad:
Putsausnesteet jätin koneeseen yön yli.

Mulla oli tarkotus ottaa kennolle menevät putket irti, ja laskea eka kuumaa vettä läpi vastakarvaa. Sit paineilmalla tyhjäks, ja putkimiestä raakana vähintää kennollinen, eli noin puoli litraa? Sit jos sen antais muhia yön yli, niinku tukkosissa viemäreissä, ja seuraavana päivänä reilu huuhtelu. Sitte letjut kiinni, kierron ilmaus ja testing mitä on käyny... :D

MT71
22.01.2012, 09:29
Itellä huono läträtä noiden litkujen kaa talvella ku ei oo lämmintä tallia, mut kohtahan se kevät koittaa.

tonikki
22.01.2012, 12:05
Kylppärissä oon ite tehnyt syylärin paikkauset ym.