Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeep wrangler käyttöautoksi?


maasturimies
14.01.2012, 20:02
elikkäs millaisia kokemuksia autosta??
lähinnä 2.5L bensamalli kiinnostaisi onko pätevä moottori? taitaa olla jenkkien oma lohko, onko kestävä auto yleensä ottaen?
paljonko tuollaisessa on vetomassat kärryillä?
onko autossa erillisrunko?
paljonko on polttoaineen kulutus vakiorengaskoolla?

Superlon
14.01.2012, 20:25
Voin kommentoida siitä moottoripuolesta... Mulla on itellä Jeep Cherokee XJ tolla samaisella 2,5 litrasella koneella. Konehan on kutistettu versio i6 4.0 High Output monipisteruiskusta. Tuo H.O. on 4.0-litrasen koneen viimeisin kehitysversio ja on todettu kestävän isältä pojalle.

Vakiorenkaisen kulutuksia en tiedä, mutta mulla menee sellanen 13,5-14,5L satkulla ku ajelen 31" mutikoilla. XJ painaa kuskin kanssa n.1500kg, Wronglerin massoista en o tietonen.

Vetomassat riippuu paljolti siitä, onko otteessa merkintä "maastohenkilöauto" tai M1G. Tällöin vetomassaksi saadaan 1,5 kertainen normaaliin nähden. Edellyttää tietenkin, että myös vetokoukku on speksattu vastaaville massoille.
Edelleenkään en o perehtyny ko automallin massoihin, mutta veikkaisin, että yli kahden tonnin päästään ainakin.

maasturimies
14.01.2012, 21:22
mitenkä millaisia maantienopeuksi voi autolla pitää? meneekö 100km/h ilman että kone huutaa?
noissa ei varmaan ole lukkoja akseleilla?

onko kuin lämmin auto talvella?
kuinka helposti sen kovakaton saa pois kesällä?

-MaTTi-
14.01.2012, 22:22
elikkäs millaisia kokemuksia autosta??

YJ vai TJ?

maasturimies
14.01.2012, 22:48
YJ vai TJ?

yj:stä on kyse

petroman
14.01.2012, 23:26
Mulla 4.0ho YJ. Kyllä tuolla toimeen tulee normiliikenteessä. Suosittelen vaan maybe piikkipyöriä ja/tai malttia mukaan, jos tie jäässä..

Hienoista vitutusta aiheuttaa nuo puolikuolleet lehtijouset.. Ja 3.07-aavikkovälitykset..

Olikohan niin, jotta yleensä nelkkumotillisissa olis tiheämmät välitykset perissä..? Verraten 4.2 ja 4.0 motillisiin... tiedäppänäistänytsitte..
Kovan katon saa pois vartin ruuvaamisella: 8kpl ruuveja takasivuissa ja olikohan 6kpl tuulilasin kehyksen yläreunassa. Sisävaloille ym. tarkoitettu liitin irti vasemmalta takaa. Ne auki ja kaverin kanssa nostaa katon pois.
Kuutos-koneesta ainakin tulee kovallakin pakkasella riittävästi lämpöä, eli kyllä tarkenee.

Löysin matskua liittyen tuohon 2,5-mottiin:

http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Straight-4_engine

The 2.5 L inline-4 was a shortened version of the 258 6-cylinder engine bored to 3.875 in (98.4 mm) and de-stroked to 3.1875 in (80.96 mm). The block is basically the same as the legacy 258 cu in (4.2 L) engine with a larger bore and the two center cylinders removed. The head featured a new combustion chamber and port design that was later used on the 4.0 L — the 2.5 L I-4 head was stretched by two cylinders in the center.

Ja on erillisrunko.
Vetomassoista en oikeasti tiedä varmaksi mtn, mutta tuskin tonnia enempää saa papruihin. Jaa, löysinpä linkin: http://www.offroadpaja.fi/Peravaunu.htm#Painot Eipä tarvii hankkia kylänkomeinta asuntovaunua..

Vielä yksi editti: Oikeita lukkoja tainneet vähemmän tehtaalla laittaa, mutta dingendangelia löytyy maailmalta perseestä perämoottoriin. Vaikka tuolta esim.: www.quadratec.com

maasturimies
14.01.2012, 23:32
Mulla 4.0ho YJ. Kyllä tuolla toimeen tulee normiliikenteessä. Suosittelen vaan maybe piikkipyöriä ja/tai malttia mukaan, jos tie jäässä..

Hienoista vitutusta aiheuttaa nuo puolikuolleet lehtijouset.. Ja 3.07-aavikkovälitykset..

Olikohan niin, jotta yleensä nelkkumotillisissa olis tiheämmät välitykset perissä..? Verraten 4.2 ja 4.0 motillisiin... tiedäppänäistänytsitte..

Löysin matskua liittyen tuohon 2,5-mottiin:

http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Straight-4_engine

The 2.5 L inline-4 was a shortened version of the 258 6-cylinder engine bored to 3.875 in (98.4 mm) and de-stroked to 3.1875 in (80.96 mm). The block is basically the same as the legacy 258 cu in (4.2 L) engine with a larger bore and the two center cylinders removed. The head featured a new combustion chamber and port design that was later used on the 4.0 L — the 2.5 L I-4 head was stretched by two cylinders in the center.

mitä tarkoitat ''aavikkovälityksellä''? miten eroaa muista maastureista?

Timo_L
14.01.2012, 23:50
Mulla 4.0ho YJ. Kyllä tuolla toimeen tulee normiliikenteessä. Suosittelen vaan maybe piikkipyöriä ja/tai malttia mukaan, jos tie jäässä..

Hienoista vitutusta aiheuttaa nuo puolikuolleet lehtijouset.. Ja 3.07-aavikkovälitykset..

Olikohan niin, jotta yleensä nelkkumotillisissa olis tiheämmät välitykset perissä..? Verraten 4.2 ja 4.0 motillisiin...

Tottakai niissä pikkukoneisissa on tiheämmät perät, niihin jos laittaisit noi aavikkoperät niin eihän ne jaksaisi edes liikkua :D onhan toi 4.0 HO + 5-v. manuaali + 3.07 perät pirteämpi kulkemaan kuin 2.5 + 5-v. manuaali ja 4.11 (tjsp.) perät?

Rytari
15.01.2012, 00:48
mitä tarkoitat ''aavikkovälityksellä''? miten eroaa muista maastureista?

aavikkovälityksen on siis numeerisesti pienet, pitkät välitykset, esim 3.07 välityksellä kardaanin tarviin pyörähtää vain tuo määrä yhteen renkaan kierrokseen

nimitys tulee mm. siitä että taloudellisuutta tavoittellessa tehtaalta ulostulleet harvavälitteiset jenkit kyllä kulkee todella kovaa jos vaan löytyy riittävän pitkään tasasta ja suoraa baanaa (suola-aavikko)

mitä pisempi perä, sen enemmän täytyy olla paukkua että jaksaa liikahtaa, monissa vähän syntyjään puhdittomissa maastureissa on tiheemmät välitykset että se jaksaa vähä liikahtaakkin, mutta sitte monesti moottori kiertää jo melkoisesti satasen vauhdissa.

maasturimies
15.01.2012, 01:54
onko tuo wranglerin 2.5L Aisin AX-5 vahdelaatikko kuinka kestävä?
jostain luin että ei olisi kauhean kestävä, mutta taas toiset sanovat sen olevan ok?
jeep cherokee xj:ssä on tuossa bensamallissa sama vaihteisto...
millaiset kokemukset sitä ja kestääkö vetokäytössä?
paljonko autoillanne on ajettu ilman murheita?

Superlon
15.01.2012, 16:49
Mulla on tosiaan AX-5. Ajettu nyt 268tkm ja ihan vasta syksyllä vaihdoin siihen öljyt. Kytkinkin on alkuperäinen, eikä kummassakaan ole moitteen sanaa. Omassa käytössä auto on nyt ollut 9kk/12tkm
sekakäytössä: maantietä 90%, maastoa 5% ja vetohommia 5%.

Ainoa mikä siinä täytyy pitää mielessä on että jos öljyjä vaihtaa, niin vanhanmalliset syncrot ei kestä modernia GL-5 vaihteistoöljyä. Väärästä öljystä taitaa johtua suurin osa vioista mitä noissa saattaa ilmetä. Ite laitoin nyt Teboilin täyssynteettistä 75W-90 GL-4. Valmistajan suositus on tuohon 75-90 GL-3, mutta GL-3 öljyä ei taida kukaan enää valmistaa. GL-4 täyttää kuitenkin samat speksit, kun taas tuo GL-5 ei sovellu AX-5 syncroille.

Mitään yllättävää ei ole tuosta XJ:stä hajonnut, kulutusosaa lähinnä ja tietysti kaikenlaista itseaiheutettua maastokäytössä.
Lisäksi mulla on ollu pientä huolta laturin johdotuksista vinssauskäytössä. Valmistaja kun on katsonut parhaaksi vetää 90A laturin 60A sulakkeen kautta. Tuohan ei tietenkään kestänyt käyttöä, eikä varsinkaan sen jälkeen kun vaihdoin laturin tehokkaampaan 138A versioon. :D
Nyt menee sitten laturilta 21mm2 johto suoraan akulle ja turvakatkaisimen laitoin akun ja sulakeboksin väliin. Laturi ja vinssi toimii nyt ainakin hyvin. Aika näyttää tuleeko tuosta uusia murheita.

WinChester
15.01.2012, 18:05
elikkäs millaisia kokemuksia autosta??
lähinnä 2.5L bensamalli kiinnostaisi onko pätevä moottori? taitaa olla jenkkien oma lohko, onko kestävä auto yleensä ottaen?
paljonko tuollaisessa on vetomassat kärryillä?
onko autossa erillisrunko?
paljonko on polttoaineen kulutus vakiorengaskoolla?
Jos avomalli kesäksi on ehdoton edellytys, niin mikäs siinä. Omasta puolestani suosittelen ennemmin Cherokeeta 4.0L koneella monestakin syystä:

1) Ikäluokassaan n. 10v vanha Cherokee maksaa puolet Wranglerista, riippuu tietysti yksilöstä.
2) Nelilitrainen kuutoskone + AW-4 automaatti on molemmat ikiliikujan maineessa (luokkaa 400tkm), kunhan pitää ne hyvässä huollossa. Lisäksi automaatti on parempi ajettava offroadissa.
2) Normaalikäytössä bensaa menee kutosella melkeinpä saman mitä 2,5L nelarilla, mutta tehoja on reippasti enemmän sitä tarvitessa. Ja sitähän tarvitsee, varsinkin jos mennään off-roadin puolelle. Siihen 2,5 on liian tehoton.
3) Vetokiloja Cherokeella on reilusti eli 3250kg, tämäkin riippuu yllättäen yksilöistä, joten kannattaa tarkistaa otteesta ennen ostopäätöstä.
4) Tilaa on enemmän, koska auto on hieman pidempi (ja painavampi) kuin Wrangler.
5) Maastokelpoiseksi rakentaminen on edullista, ottaen huomioon lähtöhinnan eron.

Jos edelleen haluaa Wranglerin, niin mieluummin kutosella + automaatilla, niillä kun vetohommat on helpompia. Mutta kun ruvetaan latomaan euroja pöytään, niin omien mieltymysten puolelle mennään valinnoissa. :D

maasturimies
15.01.2012, 18:39
Jos avomalli kesäksi on ehdoton edellytys, niin mikäs siinä. Omasta puolestani suosittelen ennemmin Cherokeeta 4.0L koneella monestakin syystä:

1) Ikäluokassaan n. 10v vanha Cherokee maksaa puolet Wranglerista, riippuu tietysti yksilöstä.
2) Nelilitrainen kuutoskone + AW-4 automaatti on molemmat ikiliikujan maineessa (luokkaa 400tkm), kunhan pitää ne hyvässä huollossa. Lisäksi automaatti on parempi ajettava offroadissa.
2) Normaalikäytössä bensaa menee kutosella melkeinpä saman mitä 2,5L nelarilla, mutta tehoja on reippasti enemmän sitä tarvitessa. Ja sitähän tarvitsee, varsinkin jos mennään off-roadin puolelle. Siihen 2,5 on liian tehoton.
3) Vetokiloja Cherokeella on reilusti eli 3250kg, tämäkin riippuu yllättäen yksilöistä, joten kannattaa tarkistaa otteesta ennen ostopäätöstä.
4) Tilaa on enemmän, koska auto on hieman pidempi (ja painavampi) kuin Wrangler.
5) Maastokelpoiseksi rakentaminen on edullista, ottaen huomioon lähtöhinnan eron.

Jos edelleen haluaa Wranglerin, niin mieluummin kutosella + automaatilla, niillä kun vetohommat on helpompia. Mutta kun ruvetaan latomaan euroja pöytään, niin omien mieltymysten puolelle mennään valinnoissa. :D


itsellä on nyt tällähetkellä cherokee xj vm1999, mutta menin tietämättömyyttäni ottamaan sen sillä 2.5TD:llä
auto oli ajettu 211tkm kun sen ostin. 10tkm sillä ajoin niin sylinterikannet p*skana
nyt se on huollossa ja varmaankin tulee sieltä kivan laskun kera (kaikki kannet uusiksi ja oljyt+jäähdytinnesteet)

kaippa tuo kone on tuon jälkeen ihan toimiva, mutta alkaa olla mielentila nyt siinavaiheessa että tekee mieli vaihtaa autoa huolettomampaan

takahelmoihin pitäisi myös hitsata hieman peltiä, mutta kaverillani jolla on kunnon hitsikone ei ole aikaa auttaa...
itsellä joku bilteman shaisse jonka sain ilmaiseksi, en viitsi edes kokeilla...

eli murheita löytyy

maasturimies
15.01.2012, 19:09
olisiko täälä espoossa päin avuliasta porukkaa joka voisi auttaa hitsauksessa?

kuin ei oikeen ole hitsikonetta...

VooDoo Jeep
16.01.2012, 18:43
Paljos oot varannut rahaa Jeepin ostoon? katsotaan sitten uudelleen:D

maasturimies
17.01.2012, 16:44
Paljos oot varannut rahaa Jeepin ostoon? katsotaan sitten uudelleen:D

Koitin tota cherokeeta vaihdossa tyrkyttää, mutta voi olla että rupean siihen laittelemaan korotus-sarjaa vinssiä ja sun muuta...

jappe
21.01.2012, 10:55
Vetopainot heittelee jostain syystä. Mun 1997 4.0 sahara on 1200 kg ja 1998 4.0 sahara 2400 kg. Autot ovat identtiset.

Avona todella on kiva ajella, mutta mahdollisuuksia on harvoin. Metsässä en aja avona. Ei ole mukavaa kun kura lentää sisään ja perse on täynnä katajanpiikkejä :) Vakiovälitykset on turhan harvat jos rengasta isontaa.

Minulla on Wrangleri 4.0 ja Grand Cherokee 5.9 käyttöautoina. Jos toisesta pitäisi luopua se olisi Grandi. Grandi on parempi ajaa, mutta Wranglerissa on oikea asenne.

offturisti
22.01.2012, 13:11
[QUOTE=jappe;842305]Vetopainot heittelee jostain syystä. Mun 1997 4.0 sahara on 1200 kg ja 1998 4.0 sahara 2400 kg. Autot ovat identtiset.

Osako joku tarkemin niita vetopainoa kommentoida, kun on itellakin tarve "leluauton"..mutta välilla pitais pystya 2000kg traileria lailisesti vetaa...

jappe
22.01.2012, 15:28
Vetopainot näyttävät olevan satunnaisia. Voi olla joku oikea syy, mutta ihan samanlaisissa autoissa on suuria eroja. Kun vetoautoa hommasin saksasta, en uskaltanut Cherokeeta tuoda. Ei voinut tietää etukäteen mikä tulee vetopainoksi. Grand Cherokeissa ei ollut niin paljon erovaisuuksia vetoapainoissa. Jännitti katsastuksessa mikä siihen tulee. 2700kg oli tarve ja 3360kg tuli :)

VooDoo Jeep
22.01.2012, 19:18
Mulla on -98 4.0L manuaali TJ ja siinä on perävälitykset 3.73 ja jaksaa hyvin mennä 33" renkailla.
Tossa mun Tj:ssä vetopaino näyttäis olevan 1500kg, millä pirun verukkeilla nää vetopainot tulee?

-MaTTi-
22.01.2012, 23:21
Vetopainot heittelee jostain syystä. Mun 1997 4.0 sahara on 1200 kg ja 1998 4.0 sahara 2400 kg. Autot ovat identtiset.

Osako joku tarkemin niita vetopainoa kommentoida, kun on itellakin tarve "leluauton"..mutta välilla pitais pystya 2000kg traileria lailisesti vetaa...

Valmistajankilvestä sen näkee (hanttarin penkin vieressä maton alla): toisiks ylin rivi - ylin rivi = jarrullisen max. paino. Okalla jenkkimalli, sitä ei tuo koske. Ameriikan spekseillä olevassa yleensä pienemmät painot. Japen Wranglereiden vetopainoeroa en ymmärrä, varmaan persiillään vähintään toinen.