PDA

View Full Version : Crossiauto isoon luokkaan


Sivua : 1 [2]

T3Syncro
08.08.2012, 00:16
Se maaseudulla rakentelussa on kurjaa kun valtaosa tarpeista pitää joko tilata tai lähteä pitkälle ajelulle jotta saa tuotteen heti.


Eipä niitä auton kulutusosia Hgistäkään löydy 90-luvun alun autoon ilman 50 Km ajelua, ainakaan jos osan haluaa heti. Aina ei saa osia edes Motonetistakaan tiskiltä. Maalla saa sentäs rakentaa ja harrastaa rauhassa :)

Toiset tekevät mitä osaavat, mutta toiset näköjään mitä haluavat... :)

Repro
08.08.2012, 19:21
Olihan sielut irti venttiileistä keskiöitä vanteisiin hitsattaessa?
Se rengas lähtee vanteelta aika iloisesti kunhan lämmön johdosta paine renkaan sisällä vähän aikaa kasvaa.

Picu
08.08.2012, 20:09
Samaan aikaan kun täältä tarkkaillaan osallistujien nimiä....

http://www.autosport.ee/4x4reg/?page=27&race_id=16&

.... autoakin on rakennettu jo loppukiri tunnelmissa. :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111031
Lokasuojien rakentelu joka kulmaan aiheutti jopa päänvaivaa kiinnityksien kohdalla. Materiaalina raskaankaluston muovisia lokasuojia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111037
Etupäässä kiinnitykset mukailevat konehuoneen tekniikkaa ja ovat täten keskenään erillaiset.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111038
Mutta takapäässä näytti jo hetken että kiinnityspisteitä ei ole missään kunnes lopulta sellaiset löytyivät. Eiköhän nuo alkuperäiset jarrukengien kiinnityskorvakkeet kestä tämän rasituksen. :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111030
Köyhän miehien taka bumb stopparit näyttävät tällaisilta. Näillä mennään hammasta purren mikäli on vielä hampaita mitä pureskella muutaman kierroksen jälkeen. :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111032
Pieni pyrähdys pihalla ja mitään näkyvää ei lennellyt. Koeajoa suunnitellaan naapurin pellolle mikäli myönteinen lupa saadaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111033
Aika hyvännäköiset nuo traktorin harkkorenkaat ovat. Oma henk koht mielipiteeni että makeemmat kuin boggerit mutta mestari itse kärsii suunnattomasti siitä että TR3 luokassa ei saa ajaa kunnon renkailla. Näihin on tyydyttävä. :(

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111034
Aikataulu pitää hyvin. Tämän päivän jälkeen jäljellä on vain enää nippeli juttuja ja kunnon koeajoa. Se koeajo sitten voi tuoda lisää töitä tullessaan mutta onneksi aikaa on vielä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111035
Takavalo lisättiin kun kilpailunjärjestäjät pitivät sitä suositeltavana mutta ei pakollisena.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111036
Kylkisuojat ovat paikoillaan. Tunkkireiät sekä kaksi tirkistelyreikää, muuten umpinaiset. Kuvassa näkyy myös konehuoneen puolelle väsättyjä muovisuojia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111039
Sivupeili on nyt apukuskinkin puolella.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111040
Konepellin ja maskin reijitys piti ensin suunnitella.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111041
Ja sitten porakoneella erisuuruisia lävistyksiä. Reijitys menee hieman V-suuntaisesti ja saattaa herättää luuloja että tässä yritetään uskotella auton konehuoneessa olevan haaramoottori. Mutta syy V-linjaan johtuu siitä että yritämme sillä tavalla saada auton ilmeeseen virtaviivaisuutta. :D Jollakin se on tehtävä.

Tällaista taas tällä kertaa. Toki se tiimin oma nimi Klaperjahtin ilmoittautumisluettelossa on aikaansaanut entistäkin innokkaampaa mielialaa. Reissusta tulee varmana hieno kokemus vaikka ajetut kierrokset jäisivätkin vähäisiksi mahdollisten teknisten vikojen vuoksi.

Picu
08.08.2012, 20:32
Olihan sielut irti venttiileistä keskiöitä vanteisiin hitsattaessa?
Se rengas lähtee vanteelta aika iloisesti kunhan lämmön johdosta paine renkaan sisällä vähän aikaa kasvaa.

Ei ollut irti. Joo, vaaransa tuokin. Lievittävänä seikkana se että hitsattaessa renkaissa oli aika alhainen ilmanpaine.

Mutta onneksi mitään ei sattunut. Ihan hyvä että mainitsit kun tätä kuitenkin moni lukee ja aina se tuuri ei ole läsnä jokaisen hommissa.

BryGgi
08.08.2012, 20:47
Ei siellä kummoisia alkupaineita tartte olla (http://www.youtube.com/watch?v=HiLeji8bLOk)

baxxter
08.08.2012, 21:25
Ei siellä kummoisia alkupaineita tartte olla (http://www.youtube.com/watch?v=HiLeji8bLOk)
Tästä on muistaakseni pidempi video, missä kerrotaan että sama voi tapahtua vaikka olis sielut irti.. Palstallakin on ollut linkki videoon?

Picu
09.08.2012, 21:58
Ossi testaili illalla Krossin vinssiä ja päätti lopulta hakea Mitsun tallista. Nimittäin nyt oli ihan pakko verrata oliko se Mitsun vinssi niin nopea vai onko Krossin vinssi todellakin vain tolkuttoman hidas.

Videon alussa Mitsu vetää itsensä lisäksi Krossia perässään jossa on takaveto sekä P päällä. Nelivetoa Krossiin ei voinut laittaa sillä siitä tuli liian raskas vedettävä.

Seuraavaksi Mitsu vetää pelkästään itseään ja lopuksi Krossin vuoro. Moottorin kierrokset ovat suht samaa luokkaa mutta tuo Mitsu on vain huomattavasti äänekkäämpi ja antaa sen tunteen että siellä olisi kuskilla kaasu pohjassa. Kaasun suhteen on käytettävä järkeä sillä pumppu ottaa aika paljon voimaa.

Pumput ja asennus on molemmissa sama. Krossissa uusi tehdasvalmisteinen vinssi ja Mitsussa itse rakennettu möykky. Ero vetonopeudessa on huomattava. Ok, Krossin vinssin imupuolen putkessa on yhdessä kohtaa aika jyrkkä mutka ja se saattaisi olla syynä hitauteen. Mutta mitään kavitointia ei tapahdu. Pumppu tuntuisi saavan öljyä. Joka tapauksessa huomenna teetätetään mutkakohta metalliputkesta jotta vältytään mahdolliselta linttaan menolta. Tietenkin tämän jälkeen toivotaan että vika oli siinä ja vinssi alkaa laulamaan toden teolla.... taikka sitten ei.

OqxlEROCqDY

Sellaista testiä jossa Krossi vetäisi Mitsua ei tehty. Autojen painoerot ovat sen verran suuret. :D

Arska
09.08.2012, 22:32
Hydrauliletkutukset kannattaisi tehdä isommalla letkulla ja ilman banjoliittimiä. Ja myös vinssin suuntaventtiili näyttää melko pieneltä, maksimivirtaus varmaan 40-60litraa minuutissa. Isommasta pumpustakaan ei varmasti olisi haittaa... tuosta vinssin moottorista menee kuitenkin yli 100litraa minuutissa läpi.

MOGGI
09.08.2012, 22:32
Pitbullit on vaan nii liukkaat versus kunnon traktorin nakkiin..
Veikkaan että siin vinsissä on joku häikkä?

offroadjouni
10.08.2012, 07:31
Pumput ja asennus on molemmissa sama. Krossissa uusi tehdasvalmisteinen vinssi ja Mitsussa itse rakennettu möykky. Ero vetonopeudessa on huomattava. Ok, Krossin vinssin imupuolen putkessa on yhdessä kohtaa aika jyrkkä mutka ja se saattaisi olla syynä hitauteen.Pumput on samat, mutta hydraulimoottorit ja/tai vinssin välitykset on varmaan erilaiset? Näitä pitäisin isommalla todennäköisyydellä syypäänä. Eli voi olla että kokonaisvälitys (hydraulimoottori + mekaaninen vinssin välitys) on Mitsussa nopeampi.

Picu
10.08.2012, 11:56
Hydrauliletkutukset kannattaisi tehdä isommalla letkulla ja ilman banjoliittimiä. Ja myös vinssin suuntaventtiili näyttää melko pieneltä, maksimivirtaus varmaan 40-60litraa minuutissa. Isommasta pumpustakaan ei varmasti olisi haittaa... tuosta vinssin moottorista menee kuitenkin yli 100litraa minuutissa läpi.

Kun vielä asennusta itse läpi mietimme, muuttaisimme ainoastaan tuon suuntaventtiilin isommaksi. Mitä tulee letkuihin, niiden pitäisi tuollaisenaan riittää. Mutka kohtaan on teetetty metallinen kurvi jonka asennus tapahtuu viikonvaihteessa. Pumpun koko pitäisi myös riittää. Siinä on virtaama 25 l/1000 kierrosta. Joten 4000:lla kierroksella se tekee 100 l? Vai onko matikkapää huono?

Mutta kuten offroadjouni sanoi, ja mitä itsekin aikaisemmin topicissa kirjoitin, näitä vinssejä ei voi verrata keskenään. Mutta koska nykypäivän crossikisoissa vinssin merkitys on niinkin suuri, haluaisimme autoon nopean vinssin. Ikävä kyllä itse valmistettu pakkaa tulemaan aina liian iso ja tässä autossa ei ole tilaa sellaiselle. Sen vuoksi päädyimme tehdasvalmisteiseen ja nyt hieman yllätyimme että onko nopeus niissä yleensäkin tuota luokkaa vai missä vika.

Illalla testiajot jatkuvat. Otetaan vaikka Kuttulandian mäen valloitus. Joillekin autoille se tuotti vaikeuksia oma Rokkarimme mukaan luettuna. :D


HeHe Moggi, Bitt Bullit luistaa enemmän. :p Eiks ole kivat munkit, sopii täydellisesti kokonaiskuvaan. :D Jos Mitsusta on ikinä ylipäätään ollut mihinkään, niin tämän jälkeen siitä tuli sunnuntai safari ajoauto. Bitt Bull puree kivikoissa mutta tuota panssarivaunua ei niihin enää ohjata.

Picu
10.08.2012, 20:28
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111146
Sammutin on hankittu ja paikka löytyi sopivasti käsien ulottuville.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111147
Mestari ei raaskinnutkaan kiinnittää urakkanuppia Mc Gill Motorsport ohjauspyörään ja kun Kankku ilmoitti että aihioita olisi väännettynä niin ei muuta kuin Turun suuntaan.
Välittömästi kotiin tulon jälkeen hitsauskone tulille ja avot, uusi toimiva ohjauspyörä. Pyörässä on myös pikakiinnityslukko.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111148
Kankku väänteli myös tällaisia kaaria joista oli hyvä tehdä apukuskille kauhukahvat.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111149
Pienen peltoajelun jälkeen takalokasuojat lerpahtivat ala-asentoon. Nyt on molemmilla puolilla lisätuki joka estää liukumisen alaspäin. Tuen kiinnitys on portaalin yhdestä pultista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111143
Juman kekka, nousi kasan päälle. Ilman lukkoja uhkasi mennä ruopimiseksi, mutta takalukko päällä käyskenteli pintakaasulla nätisti kukkulan päälle. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111144
Kun tarinat ovat vähissä, laitetaan lisää tyhmiä kuvia. Tässä asennossa ei ainakaan mikään ottanut mihinkään kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111145
No eipä ole järin iso kukkula. :p

Tuli päivällä uhkailtua että Kuttulandian isoa savimäkeä voisi valloittaa. Ossi valloitti sen useita kertoja tässä yksi päivä mutta aina ei ole kamerat kaulassa. Tänään kun olisi ollut niin homma piti peruuttaa. Naapurustoon alkoi ilmestymään mökkiläisiä viikonvaihteen viettoon ja silloin ei sovi aiheuttaa turhaa häiriötä mikäli ratalupamme aiomme säilyttää.

Mutta naapurin isäntä antoi luvan vastapuidulle hernepellolle ja sinne hyökättiin samantien. Koska pellolle pääsee yksityisteitä pitkin, hurruuttelimme perille asti Krossilla itsellään.

Ensimmäinen kerta kyydissä ja en ihan pahana pitänyt. Hieman peltinen tunne mutta yllättävän hiljainen. Tai joo, huutamiseksi se meni mikäli halusi jotain kuskille vinkata.:D Suurin ääni tulee todellakin siitä ilmatötteröstä, mutta siihen on kyllä ratkaisu keksittynä mutta vielä vailla toteutusta.

Kuvaaminen meni jo alkuvaiheessa mönkään kun naapuri sattui koiransa kanssa paikalle ja en halunnut tuubiin asti tallentaa käytyä keskustelua.

PCtKFdDaLoQ

Lämmöt nousivat lähelle sataa mutta jäivät onneksi siihen. Hieman voisi mittariakin kyseenalaistaa sillä aistinvaraiset tunnustelut eivät antaneet mitään viitteitä hiukkaakaan koholla olevista lämmöistä. Mutta koeajo oli vielä suhteellisen lyhyt. Perjantai iltapäivä, joten ei haluttu häiritä naapureita sen enempää. Alkuviikolla keskellä päivää on parempi ajankohta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111150
Ainoa vaurio. Ossi kyllä ihmetteli miksi keula kohoaa hänen mielestä liikaa ja totesi että eteen on laitettava ketjut köysien tilalle. Mutta syy löytyikin takapäästä. Kiinnityslenksu oli hävinnyt kokonaan. Sen verran auto tärisee että pultteja ja muttereita saa olla näemmä jatkuvasti kiristelemässä. :(

tapsa4x4
10.08.2012, 20:50
Laitappa videota että käytätte/vedätte sillä vinssillä niin voidaan katella että vetääkö normaali tahtia koska come-uppi ei oo mun mielestä mikään hidas jos kaikki on kunnossa.

Picu
10.08.2012, 20:55
Laitappa videota että käytätte/vedätte sillä vinssillä niin voidaan katella että vetääkö normaali tahtia koska come-uppi ei oo mun mielestä mikään hidas jos kaikki on kunnossa.

Ok. Suoritetaan jokin testi ja yritän kuvata paremmasta kulmasta tällä kertaa. Kuvauskulma oli surkein mahdollinen tuossa eilisessä filmissä.

JRpower
11.08.2012, 10:07
Ensimmäinen kerta kyydissä ja en ihan pahana pitänyt. Hieman peltinen tunne mutta yllättävän hiljainen. Tai joo, huutamiseksi se meni mikäli halusi jotain kuskille vinkata.:D Suurin ääni tulee todellakin siitä ilmatötteröstä, mutta siihen on kyllä ratkaisu keksittynä mutta vielä vailla toteutusta.

Nii ja kypäräkin vaimentaa vielä lisää niitä ääniä :). Ei ne musta ainakaan niin pahoilta vaikuttanu :D

Picu
23.08.2012, 14:01
Kun tammikuun 14. päivä tätä topiccia aloitimme niin siellä heti alussa kirjoitin seuraavaa:
Valmistumistavoite Klaperjaht 2012, mikäli ne järjestetään.

Tavoite saavutettiin jo viikko ennen kisoja jotka onneksi järjestetään. Eli hyvinhän tämä on mennyt.

Viimeisinä töinä on vielä tehty seuraavat jutut:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112158
Otettu auto nosturille ja tarkisteltu sekä kiristelty kaikkea mahdollista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112159
Heppailtu pohjapanssarilevy paikoilleen. Pultteja ei käytetty sillä ne kuitenkin närsääntyvät ja ovat hankalia jälkeenpäin avata. Tekniikkaan pääsee helpommin käsiksi yläkautta purkamalla pellikatteet.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112160
Ensiapulaukku on hieman iso ja sitä varten vaadittava vesitiivis astiakin piti hommata kokoa iso. Onneksi leipomisinto on vähentynyt ja keittiön kaapista raskein aidon Tupperin luovuttaa tähän käyttöön. Ikävä kyllä ainoa mahdollinen paikka asennukselle löytyi jalkatilasta, mutta onneksi Tupperi pitää veden ulkopuolella. Ehkä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112161
Koska kisat ovat Suomen rajojen ulkopuolella, pitää kilpuri varustaa Suomen lipuilla. Molempiin takakulmiin on hitsattu lippupidikkeet. Katkeekohan lipun puuvarsi vai lentääkö koko viiri taivaan tuuliin ensimmäisessä kiihdytyksessä. Mutta hieman ilmastointiteippiä muuraamaan puuvartta piukempaan pidikkeessään ja toivotaan että pysyvät paikoillaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112162
Uunituore kuva. Yhdistelmä on kasattu tänään iltapäivä kahden tienoilla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112163
Laivamatkat ja yöpymiset varattu, klippua ja klappua hommattu, rompetta lastattu avolava täyteen. Kuten on helppo päätellä, tuohon pieneen lavakippoon ei paljoa tavaraa mahdu kun sinne on vielä saatava neljän eri tyypin putkikassitkin. Joten mukaan otettava huoltovarustus on pakostakin niukka.

Mutta alunperin oli tarkoitus suorittaa ensimmäinen iso koeponnistus ja vikojen ulosajo nimenomaan Klaperjahdissa. Mikäli vastaan tulee isoja ongelmia, jo kisan lyhyt kesto estää suurempien remonttien tekemisen. Joten jos niukka huoltovarustuksemme ei riitä niin vietetään lopputapahtuma kisaturistina ja otetaan oppia seuraavaa vuotta varten. ;)

Otan mukaan kamerat sekä nettiyhteyden jotta saan väliaikatietoa myös tänne. Todennäköisesti laitan kuvaa ja tarinaa katsastuksesta sekä aika-ajosta pe illalla. Kisapäivän jälkeen sunnuntaina ehkä jotain samalla kun ajelemme satamaa kohden.

Yhdistelmä lähtee liikkeelle aamuyöllä.

pahapaimen
23.08.2012, 18:51
Tää on yksi hienoimmista projekteista jos ei hienoin mitä täällä palstalla olen seurannut. Uskomattoman hieno toteutus ja projekti kertomus. Oikein paljon onnea kilpailuihin ja matkalle muutenkin:):):)

ssuvik
23.08.2012, 20:22
Täytyy sanoa että ootte melko näppäriä! :) Onnea kisoihin.

Lord of flies
23.08.2012, 23:53
Tätä on ollut mukava seurata. Onnea kisoihin.

Komeella yhdistelmällä ootte kyllä liikkeellä, tuokaa molemmat ehjinä (lue: veturi kunnossa ja kyytiläisestä viat aettuna esiin, jos niitä löytyy) takas.

hpotteri
24.08.2012, 00:12
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111146
Sammutin on hankittu ja paikka löytyi sopivasti käsien ulottuville.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111147
Mestari ei raaskinnutkaan kiinnittää urakkanuppia Mc Gill Motorsport ohjauspyörään ja kun Kankku ilmoitti että aihioita olisi väännettynä niin ei muuta kuin Turun suuntaan.
Välittömästi kotiin tulon jälkeen hitsauskone tulille ja avot, uusi toimiva ohjauspyörä. Pyörässä on myös pikakiinnityslukko.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111148
Kankku väänteli myös tällaisia kaaria joista oli hyvä tehdä apukuskille kauhukahvat.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111149
Pienen peltoajelun jälkeen takalokasuojat lerpahtivat ala-asentoon. Nyt on molemmilla puolilla lisätuki joka estää liukumisen alaspäin. Tuen kiinnitys on portaalin yhdestä pultista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111143
Juman kekka, nousi kasan päälle. Ilman lukkoja uhkasi mennä ruopimiseksi, mutta takalukko päällä käyskenteli pintakaasulla nätisti kukkulan päälle. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111144
Kun tarinat ovat vähissä, laitetaan lisää tyhmiä kuvia. Tässä asennossa ei ainakaan mikään ottanut mihinkään kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111145
No eipä ole järin iso kukkula. :p

Tuli päivällä uhkailtua että Kuttulandian isoa savimäkeä voisi valloittaa. Ossi valloitti sen useita kertoja tässä yksi päivä mutta aina ei ole kamerat kaulassa. Tänään kun olisi ollut niin homma piti peruuttaa. Naapurustoon alkoi ilmestymään mökkiläisiä viikonvaihteen viettoon ja silloin ei sovi aiheuttaa turhaa häiriötä mikäli ratalupamme aiomme säilyttää.

Mutta naapurin isäntä antoi luvan vastapuidulle hernepellolle ja sinne hyökättiin samantien. Koska pellolle pääsee yksityisteitä pitkin, hurruuttelimme perille asti Krossilla itsellään.

Ensimmäinen kerta kyydissä ja en ihan pahana pitänyt. Hieman peltinen tunne mutta yllättävän hiljainen. Tai joo, huutamiseksi se meni mikäli halusi jotain kuskille vinkata.:D Suurin ääni tulee todellakin siitä ilmatötteröstä, mutta siihen on kyllä ratkaisu keksittynä mutta vielä vailla toteutusta.

Kuvaaminen meni jo alkuvaiheessa mönkään kun naapuri sattui koiransa kanssa paikalle ja en halunnut tuubiin asti tallentaa käytyä keskustelua.

PCtKFdDaLoQ

Lämmöt nousivat lähelle sataa mutta jäivät onneksi siihen. Hieman voisi mittariakin kyseenalaistaa sillä aistinvaraiset tunnustelut eivät antaneet mitään viitteitä hiukkaakaan koholla olevista lämmöistä. Mutta koeajo oli vielä suhteellisen lyhyt. Perjantai iltapäivä, joten ei haluttu häiritä naapureita sen enempää. Alkuviikolla keskellä päivää on parempi ajankohta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=111150
Ainoa vaurio. Ossi kyllä ihmetteli miksi keula kohoaa hänen mielestä liikaa ja totesi että eteen on laitettava ketjut köysien tilalle. Mutta syy löytyikin takapäästä. Kiinnityslenksu oli hävinnyt kokonaan. Sen verran auto tärisee että pultteja ja muttereita saa olla näemmä jatkuvasti kiristelemässä. :(

Mitä aisteja teillä on käytössä jos silmällä katottuna mittari näyttää väärin??

iroc
24.08.2012, 09:35
Mitä aisteja teillä on käytössä jos silmällä katottuna mittari näyttää väärin??
Tuohon kysymykseen oli pakko liittää 8kpl kuvaa ja yksi video? :(

Nuhapumppu
24.08.2012, 10:19
Mitä aisteja teillä on käytössä jos silmällä katottuna mittari näyttää väärin??
Eikait Picu noin väittänytkään vaan kirjoitti että
Lämmöt nousivat lähelle sataa mutta jäivät onneksi siihen. Hieman voisi mittariakin kyseenalaistaa sillä aistinvaraiset tunnustelut eivät antaneet mitään viitteitä hiukkaakaan koholla olevista lämmöistä. Aistiksi tuossa tilanteessa käy vaikkapa tuntoaisti,monesti itsekkin kokeillut letkuja käsin jos tuntuu että mittari fuskaa. Ja ei se haittaa vaikka ne lämmöt on siellä 100c huiteilla,kunhan ne vain pysyy siellä,näin on minulle isot pojat kertoneet ja siihen luotan. Sitten jos lämmöt nousee vedettäessä ja laskee rauhallisesti ajettaessa selvästi niin kannattaa huolestua.

pesix
24.08.2012, 16:59
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/375963_471244902899345_1414191770_n.jpg


Tuolla ne suomi liput jo liehuu :)

pee
24.08.2012, 17:12
Onnea ja Hyvää Menestystä Kisaan Welhomäeltäkin !!!

ranke
24.08.2012, 18:47
Hyvää kisa reissua!!

Mikähän aine- ja vahvuus on pohjapanssareissa käytössä, jos tohon omaan katumaasturiin jotain kötöstelis?

TEMÄHIK

Picu
24.08.2012, 19:57
Pahoitteluni! :(

Oma nettiyhteyteni ei toimikaan ja kuvat ja tarinat saan julkaistua vasta maanantaina.

Katsastus meni hienosti! Kaikki muu ok, paitsi että Virossa vaaditaan tuulilasi ja jos mielimme mukaan ensi vuonna niin asia on oltava ok.

Aika-ajo jätettiin yhteen ns. lämmittelykierrokseen koska tulos oli meille riittävä. Autoa säästellen huomiseen kisaan sijalla joka ei meille vielä selvinnyt. Aika aika-ajossa oli 4,29 min.

Nyt en lainayhteyttä kuluta enempää. Se on kiitos ja näkemisiin.

Girlpower
24.08.2012, 21:20
Päivän tulokset: http://www.klaperjaht.ee/images/Kvalifikatsioon.pdf

Picu
25.08.2012, 10:31
Eihän tämä niin vaikeaa olekaan. Pripayd nettitikku kaupasta ja homma toimii jälleen. Laitan tarinan monessa osassa varmuudeksi koska täällä varikkoalueella tuntuu olevan verkko aika täynnä ja yhteys tosi hidas.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112256
Mahtoikohan joku tuolla aiemmin vihjaista että tuokaa vetoauto ehjänä takaisin tai jotain siihen suuntaan. :D Reitti varikkoalueelle oli tämännököista ja taisi siinä mennä reilu tunti ennen kuin lyhyen taipaleen pääsimme läpi. Monia jouduttiin hinaamaan kisanjärjestäjän tela-autolla. Me pääsimme vielä tähän asti eteenpäin omillamme, eli kisatoimiston nurkalle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112257
Mutta siinä vaiheessa pitikin kilpuri ottaa lavalta pois ja vaihtaa vetoroolia. Näin mentiin loppumatka. Kuvasin videon vedosta ja sen lataan kunhan pääsen Suomeen takaisin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112258
Perillä trailerin renkaat näyttivät tältä. Dotsi, jääköön kuvaamatta. Turhaan kiillotin ennen matkaan lähtöä. :p

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112259
Auto katsastuskuntoon. Eli tarrat kylkiin ja liput katolle.

Tarina jatkuu...

Picu
25.08.2012, 11:17
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112260
Katsastus oli sopivan tiukka.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112261
Renkaat, joita eniten pelkäsimme, menivät mittauksesta hienosti läpi. Koko täydellinen sanoi mittaaja. :) Jonossa seuraavalla oli täysin samanlaiset joten sekin jo herätti pientä isteluottamusta.
Mutta kuten jo eilen kirjoitin, ainoa miinus puuttuva tuulilasi. Se pitää olla seuraavissa kisoissa mikäli Virossa haluamme kisata tällä autolla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112262
Seuraavaksi odottelua aika-ajon suorittamiseen. Sen sai ajaa kolme kertaa, joko yhtä soittoa tai sitten erillisinä. Aika-ajoa varten ei vielä penkkejä pehmustettu joten se oli yksi hyvä syy siihen miksi ajon piti olla varovaisempaa. Olimme päättäneet että keskihyvä tulos olisi meille paras. Ensikertalaisina ei tuntunut olla halua yrittää liikoja ja pahimmassa tapauksessa hajottaa auto jo ennen kisoja. Viimeiseltäkin lähtösijoilta voi tälläisessa kisassa pärjätä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112263
Tässä varmaan ainoa kostea kohta, sillä aika-ajo suoritettiin kuivalla radalla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112264
Ladattujen kuvien liittäminenkin tekstiin alkoi tökkimään, joten eiköhän tämä saa riittää tällä kertaa.

TR 3 starttaa luultavasti kahden kieppeillä ja automme lähtöjärjestyksessä yhdeksäntenä. Ovessa numero 1... HEH.

Picu
25.08.2012, 16:16
Ensin lähdössä joku ajoi toista takalokasuojaa päin ja kiinnike vääntyi. No se ei haitannut yhtään mitään. Sitten lensi ilmanoton suodatin. No ei kai sekään vielä mitään. Mutta ensimmäinen vinssausveto ja posahti yksi hydrauliliitin ja peli oli sen jälkeen seis. :( Kaikki tämä ehti tapahtua ennen kuin ensimmäinen kierros oli edes puolessa välissä. :o

Meillä ei ollut rautasahaa eikä sopivia klemmareita mukana, mutta Lamppu Sami lähti hakemaan niitä paikallisesta rautakaupasta ja asentelu taitaa olla vieläkin menossa. Ongelma on se että hytikkaöljyt tuli pihalle ja samalla menetettiin ohjaus.

Oho mitä nyt joku huut...................


:eek::eek::eek:


Krossi liikkui ja oli pakko juosta äsken kuvaamaan.

Edittiä!!! Pääsivät yhden kierroksen loppuun asti.

Hienoa että auto liikkuu jotta saadaan se trailerille omin avuin. :)

Picu
25.08.2012, 19:42
Todellakin yksi kierros ja käytetty aika 3 tuntia. Sopivasti maaliin silloin kun muutkin sinne saapuivat. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112289
Onnelliset kisaajat ja kilpuri. Auto näyttää siltä kuin olisi useampikin kierros takana. Suomen liput sojottaen mihin sattuu.

Mutta varikolle ajettaessa Krossille ilmaantui kuitenkin vielä tärkeä tehtävä, nimittäin kahden Virolaisen pakettiauton vetäminen pinteestä. Toisessa oli vielä traikkukin perässä. Eli ei autosta puhti puuttunut mutta muuten vain asiat eivät menneet niinkuin piti.

Ensi vuonna uudestaan ja silloin viat on ajettu pois jo ennen kisoja.

Lisää kuvia ja loppupuheenvuoro kun on kotiuduttu.

By the way: ykkösiä oltiin mutta loppupäästä laskien. :p Hyvä kilpailunumero joka oli suoraan enne sijoittumisesta.

VW Taro
25.08.2012, 20:20
Olis se paremminki voinu vähän mennä mutta tulipa teille kokemusta lisää ensivuoteen ja kerkiää paranteleen autoo siihen mennessä sen mitä on paranneltavaa.
On pojilla sentäs mukavaa ollu ku hymyilee vielä kuvissakin. :D:D

pee
25.08.2012, 21:00
Jepjep!

Leuka rintaan ja kohti uusia ...


... kokemuksia !

Tuosta on hyvä lähteä parantamaan, rohkea veto muutenkin lähteä suoraan kisaan ja ulkomaille... Pisteet siitä (kin) !!!

pahapaimen
25.08.2012, 22:11
Ei tässä taida meinata se sijoitus vaan se kokemus:D Yhtään ei vähene arvostus tiimiä kohtaan vaan nousee entisestään, vastoin käymisistä huolimatta ei kiroiua vaan hymyilyä. Turvallista kotimatkaa:)

Picu
28.08.2012, 11:45
Mikähän aine- ja vahvuus on pohjapanssareissa käytössä, jos tohon omaan katumaasturiin jotain kötöstelis?

TEMÄHIK

Normaali 2 mm vahvuista pelliä. Vahvempaakin olisi voinut käyttää mutta auton painoa on yritetty loppumetreillä pitää kurissa. Panssari on yksi levy joka on kiinnitetty palkkirunkoon kiinni. Kardaanien päät ja murikat ovat suojaamattomat. Maavara on aika hulppea ja luotetaan siihen niin kauan kunnes napsahtaa. :rolleyes:

Picu
28.08.2012, 13:01
Kotiuduttu on jo su ja ma välisenä aamuyönä neljän aikoihin mutta Virossa temppuillut nettitikkuni ei ollut kovin yhteistyöhaluinen eilen illallakaan kun olisin tarinaa tänne laittanut.

Kisan kulku:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112616
Startti lähti hyvin vaikka heti alussa joku ajoi takalokasuojaa päin ja lopputulos kuvan mukainen. Taisi siinä tapahtua ihan ohituskin joten vauhti ja meininki oli tosi lupaavaa. :) Lokasuojan muovi piti kivan lisä-äänen platkuttaen renkaan lapoja vasten.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112615
Lamppu Sami oli neuvonut Ossille ja Jannelle kuivemman reitin jotta olisi vältytty perämetsän kosteikosta. Sille reitille suunnattiin kunnes ensimmäinen kosketus oksaan ja irtosi ilmansuodatin/mutkaputki. Ihan varmuutta siitä olisivatko kuskit itse tapahtunutta edes huomanneet mutta yleisöstä alettiin huitomaan että jotain tippui. Suodattimen olisi voinut vaikka antaa jäädä ja jatkaa matkaa mutta kisanjärjestäjät olivat laittaneet seurantalaitteen juuri siihen mutkaputkeen kiinni. No ei muuta kuin auto seis ja Janne pirtistä pihalle hakemaan karkulaista. Siinä vaiheessa hyvä sijoitus menetettiin kun kaikki saman reitin valinneet ajoivat ohitse. :o
Mutta mahtavaa, yksi yleisöstä oli hakenut suodattimen ja tuli Jannea vastaan se kädessä! :) :) :) MAHTAVA YLEISÖ!

Ja eikun auto liikkeelle ja eteenpäin. Olivatkohan pojat kuunnelleet Samin ohjeet väärin vai mitä tapahtui kun edessä oli hervoton kosteikko! :p Muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin karauttaa veteen ja toivoa että sieltä noustaan. Ei noustu. Sitten epätoivoista edes/takas rykimistä ja auto entistä syvemmällä! :(

Janne hyppäsi pirtistä pihalle ja oli samantien vyötäröään myöden pruhjussa. Kun vinssaus saatiin käyntiin petti suuntaventtiilin päässä oleva hydrauliliitin ja öljyä pääsi hieman roiskahtamaan ohjaamon puolelle. Peli seis! :mad:
Ei rautasahaa eikä klemmareita ja muutenkin aika kaukana huoltoautosta keskellä mutalampea! Mutta Lamppu Sami lupautui hakemaan paikallisesta rautakaupasta tarpeet ja sen jälkeen päästiin suorittamaan asentelut erittäin mukavissa olosuhteissa. :D

KIITOS SAMI! :)

Kun kenttäliitos saatiin kuntoon, ongelmaksi tuli miten saadaan auto lammikosta kuivalle maalle. Liitos kun ei olisi kestänyt vinssausta. Tässä vaiheessa Team Battery oli jo viimeisellä kierroksellaan ja tarjoutuivat vetämään Krossin pruhjusta ylös.

SIHVOSET RISKEERASIVAT OMAN SUORITUKSENSA JOUTUESSAAN AJAMAAN REUNASIIMAN YLI MEITÄ AUTTAMAAN! PAIKALLA OLLUT TUOMARI UHKASI HEITÄ JOLLAIN SAKOLLA! :(

KIITOS KARI JA MIKKO ! :)

Ajo jatkui mutta jo prutakossa suoritetun epätoivoisen edes/takas ajelun aikana kuulunut pikku kolina sai uudet ulottuvuuden kun edessä oli jyrkkä ylämäki. Tässä vaiheessa oltiin jo todella lähellä maalia.
Nousu epäonnistui kun neliveto hyppäsi pois päältä ja samalla jakolaatikosta kuului iso rusahdus ja sen jälkeen kolinaa. Uusi yritys takavedolla ja nousihan se auto vaikeasti mäen päälle. Tässä vaiheessa tarjottiin yleisölle hupia kun koko kisan hukassa ollut Suomalais tiimi pöllähti yllättäen radalle ihan kisan lopussa liput sojottaen ja kamalalla paukkeella. Ihan kuin olisin kuullut hilpeyden äännähtelyjä. :D

Avot maaliin ja tuloksena keskeytys. Olisi pitänyt odottaa radan reunassa kunnes kolmen tunnin ajoaika tulee täyteen ja vasta sitten maaliin. Silloin olisimme saaneet tuloksen.

Hydrauliliitin ei ollut prässäytynyt kunnolla kiinni ja se oli syynä pettämiseen. Eli asia joka olisi tullut esiin jo kotona mikäli vinssauksia olisi suoritettu enemmän.

Mutta ilman sen liittimen pettämistäkin kisa olisi jouduttu ajamaan jo ekan kierroksen jälkeen takavedolla joka niissä jyrkissä mäissä olisi ollut haaste sinänsä.

Mitä jakolaatikossa tapahtui? Kotona auto nosturille, pohjapanssari irti ja purkamista.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112620
Nelivedon kytkentäholkin ohjaimet kuluneet täysin sököksi! Olivat symmetriset vielä siinä vaiheessa kun autoa kasattiin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112621
Klappia ei ollut missään ja nyt ihmettelemme mikä nämä tällaiseksi söi?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112622
Ossi ei kauaa asioita ihmettele ja hän teki laatikosta version jatkuva neliveto. Nyt ei ajella hullua takavedolla. Mutta pitäähän asiaan saada jokin vastaus. :confused: Tietääköhän kukaan neuvoa mistä ongelman lähdettä voitaisiin lähteä hakemaan? Ja kuinkahan kauan laatikko kestää jatkuvaa nelivetoa vai miksei kestäisi? Ainakin asfalttiajot saadaan unohtaa ja Ladoga jonne Ossi ei vielä ole halukas lähtemään mutta suostuttelu on jo aika pitkällä. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112617

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112618
Ostamani halppisliput olivat sitten näin hyvät. Molemmat puukepit poikki jo yhden kierroksen aikana. :mad: Tämä on jo Suomenlipun häväistystä ja ne irroitettiin luonnollisesti ennen kuin lähdimme kotimatkalle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=112619
Vaikka kisa meni miten meni, Krossi herätti vaatimattomasti sanottuna suurta kiinnostusta jo heti kisa-alueelle saapuessamme. Osa vain kuvaili ja tutki vai vihkaa ja osa tuli ihan suoraan ystävällisesti kysymään voisimmeko vastata muutamiin kysymyksiin. Tässä yksi sellainen tilanne. :)

Tähän mennessä suoritettujen ajojen jälkeen autoa ei voi muuten pitää huonona. Krossiinhan tuli paljon ratkaisuja jotka olivat meille entuudestaan uusia. Sen vuoksi ongelmia ilmaantui jo paljon rakenteluvaiheessa.

Ilmatikut tuntuvat kokonaisuuteen riittäviltä, mutta meillä oli vaikeuksia löytää sopiva paine jotta jousitus olisi ollut sopiva joka tilanteessa. Mutta testailun kautta varmaan sekin tullaan osaamaan. Ilmalentoja ei olla vielä koettu ja täyttä varmuutta tikkujen todellisesta kestävyydestä ei voi täten olla.

Mestarin omien sanojen mukaan tämä on ensimmäinen ja viimeinen auto johon asennetaan tukivarret. Muissa on ollut Mogin oma alustaratkaisu tai neli/kolmilinkki ja niissä ratkaisuissa tulemme jatkossakin pysymään.

Penkit ovat todella kovat vaikka päällysteen alle laitettiin vielä "jumppamattoa" pehmusteeksi. Samoin turvavyöt eivät tahtoneet pysyä hartioilla vaikka kuinka säädettiin. Penkkien suhteen ei toistaiseksi tehdä mitään mutta turvavöinä paras ratkaisu olisi normaali kolmipistevyöt. Pitää tutkia onnistuuko niiden asennus vai pitääkö vain satsata parempiin nelipistevöihin.

Auto puretaan, hiekkapuhalletaan, maalataan ja kasataan vasta keskitalvella. Ennen ei voida kun kisoja tuntuu vielä olevan edessä. Kasauksen yhteydessä jotkin asiat voivat muuttua kuten vinssi. Mestarilla on "pikku projekti" menossa puuhapetemajan puolella ja jotain mekaanisen vinssin erinomaisuudesta olen kuullut puhuttavan. Eli on mahdollista että Krossissa tullaan vielä näkemään omavalmisteinen, ehkä jopa mekaaninen möykky paikassa mihin se sitten saadaan sopimaan. :D

Tämä olikin sitten tässä. Topicin tarkoitus oli esitellä se miten valmistamme auton Klaperjahtia varten ja nyt ollaan tultu määränpäähän.

KIITOS KAIKILLE TOPICCIA SEURANNEILLE JA ISOT KIITOKSET LUKUISISTA NEUVOISTA JA VINKEISTÄ. Niistä otimme jopa välillä oppiakin. :)

Kutunjuuston väki nöyränä kääntyy takavasemmalle ja jatkaa pikku puuhailujaan hieman pienemmällä julkisuudella. :D

Mahdollisiin kysymyksiin vielä vastaan mutta muuten tapahtumia Krossin ympärillä voitte seurata Facebook sivullamme. Sinne avaan valokuva-albumin jossa kuvien kera kerrotaan tapahtumista ja korjailuista. Naamakirjamme on avoin kaikille ilman kirjautumispakkoa ja linkki sinne löytyy allekirjoituksestani. :)

pee
28.08.2012, 17:37
Hieno projekti, hieno topicci, hieno "lopetus" topiccille !!!

Täydet pisteet !!!

lavanelikko
28.08.2012, 17:43
Hieno projekti, hieno topicci, hieno "lopetus" topiccille !!!

Täydet pisteet !!!

X2:):):):) Jotkut vaan osaa tehdä mitä haluaa:cool:

HaKu
29.08.2012, 12:11
Hieno projekti ja varmaan antaa muillekin motivaatiota.

ja tuosta rivien välistä huomaa että ensivuonna laatokalle!

jatka Picu "suostuttelua" ja hienoja kuvia olet ottanut!

Arska
29.08.2012, 19:24
Etuvedon siirtäjän kuluminen loppuu, kun rajoittaa kytkentäsylinterin liikettä. Todennäköisesti sylinteri painaa siirtäjää kokoajan holkkia vasten jne...

Tazkila
08.11.2012, 17:38
Mistä oot ostanu nuo penkit??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4619&pictureid=107629

Picu
08.11.2012, 20:13
Mistä oot ostanu nuo penkit??


Täältä:
http://www.racersplace.fi/home.php

Hyvänä puolena ollaan pidetty sitä että ne ovat helppohoitoiset. Nopea pestä ja kuivattaa.

Huonona puolena voi pitää sitä että ristiselän kohta vaatii lisäpehmustetta tuon oman päällisen alle. Mutta ollaan leikattu jumppamatosta palaset ja teipattu ne ilmastointiteipillä pulkkaan kiinni ennen päällysteen paikoilleen laittoa. Se on riittänyt.

Kankku
09.11.2012, 09:23
Täältä:
http://www.racersplace.fi/home.php

Hyvänä puolena ollaan pidetty sitä että ne ovat helppohoitoiset. Nopea pestä ja kuivattaa.

Huonona puolena voi pitää sitä että ristiselän kohta vaatii lisäpehmustetta tuon oman päällisen alle. Mutta ollaan leikattu jumppamatosta palaset ja teipattu ne ilmastointiteipillä pulkkaan kiinni ennen päällysteen paikoilleen laittoa. Se on riittänyt.

mä annoin raakasti tuohon ristiselän kohdalle kuumailma puhallinta ja muotoilin "ristiselkä pulpin" matalammaksi,
nyt ei ole enää tullut alaselkään mustelmaa :eek: ja on melkoisesti paremmat istua.

Jare
09.11.2012, 10:45
Summitin penkit on muistaakseni tolta kohdalta paremman muotoiset ja muutenkin hiukan syvempi tuo kuppi, eli pysyy paremmin jakkarassa.

Tazkila
10.11.2012, 00:24
Kuuluuko päälliset hintaan..??

Picu
11.11.2012, 19:09
Kuuluuko päälliset hintaan..??

Eivät kuulu. Päälliset on hinnoiteltu erikseen. Nyt en muista hintoja tarkkaan mutta yhteisiinsä päällysteen kanssa hinta jäi selvästi alle sen mitä pyydetään halvimmista pehmustetuista kuppipenkeistä. Eli noi on halpa ratkaisu mutta käyttömukavuudesta joutuu tinkimään.

Kannattaa varmaan katsoa myös niitä Summitin penkkejä. Jarehan tuossa tuumaili että taitavat olla paremmin muotoillut. Nämä meidän penkit kun eivät tue laisinkaan sivuttaissuunnassa. Elleivät vyöt ole tiukalla, niin kovarytmisessä crossiajossa on ollut hieman ongelmia pysyä penkillä. :o

VINKKI:
Tuossa yks päivä mestari vain itse tuumaili että voisi vaikka myydä nämä penkit sopuhinnalla jollekin ja laittaa tilalle nurkista löytyvät vanhat kunnon kuppipenkit. Eli nämä penkit voisivat olla myytävänä ja jos kiinnostaa niin suoraan privaa käyttäjälle mauriala. ;)

Picu
24.12.2012, 00:11
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=120585

Lukuunottamatta pieniä kosmeettisia pintavaurioita on Krossi urhoollisesti kestänyt loppuvuoden muutamien ajopäivien rankat ajosuoritukset.

Pinnoitellaan auto talven aikana kelta/musta väreihin ja odotellaan innolla uutta alkavaa ajokautta. Tavoitteena osallistua mahdollisimman moniin crossikisoihin, mutta Klaperjaht tulee olemaan ensi vuonnakin Krossille se kohokohta. :) Josko toisella yrittämällä päästäisiin kisailemaan kunnolla kun on ollut runsaasti aikaa ajella viat pois jo kotioloissa. :)

Mutta nyt vietellään makoisat joulunpyhät kinkkua mussuttaen. Kinkunsulattelua ehkä jonkun pikku offisprojektin kimpussa harrastaen.

Picu
25.12.2012, 20:47
Oli aikaa kinkunsulattelun yhteydessä hieman katsoa läpi videomateriaaleja ja sain raavittua kasaan tällaisen koosteen Krossin ajoista Porin Lyttylässä ja Sastamalan Kämmäkässä.

Koska elävää kuvaa Krossin ajoista on aika vähän tässä topicissa ajattelin linkittää koosteeni tänne. Joku on joskus saattanut miettiäkkin että onkohan tuo auto edes koskaan kunnolla liikkunut ja jos on niin minkähän näköistä meno on ollut.

AejXuAeLMoA

Gee.
25.12.2012, 22:26
Tutun kuuloinen "raksutus" ;-)

Mikä pumppu tuossa on?

Gee.

Picu
25.12.2012, 23:07
Tutun kuuloinen "raksutus" ;-)

Mikä pumppu tuossa on?

Gee.

MynäPappan Mynäpumppu. :) Ensimmäisiä laatuaan, seiskamillinen.

Samsonite
26.12.2012, 00:35
Eli noin 10 vuotta vanha ?

Picu
26.12.2012, 09:22
Eli noin 10 vuotta vanha ?

Elettiin muistaaksemme vuotta 2004/2005 kun ensimmäisen automme moottoria nikkaroitiin. Niihin aikoihin tuo pumppu hankittiin. Ja mielikuva jäi että niitä ei oltu vielä kauaa tehty.
Tämä moottorihan siirrettiin sellaisenaan sen vanhan omavalmiste Lantsikan keulilta tähän autoon. Ainoa mikä muutettiin oli tuo turbo. Hyvin on kestänyt vaikka välillä on saanut kenkää ihan kunnollakin.

BryGgi
26.12.2012, 09:25
Elettiin muistaaksemme vuotta 2004/2005 kun ensimmäisen automme moottoria nikkaroitiin. Niihin aikoihin tuo pumppu hankittiin. Ja mielikuva jäi että niitä ei oltu vielä kauaa tehty.
Tämä moottorihan siirrettiin sellaisenaan sen vanhan omavalmiste Lantsikan keulilta tähän autoon. Ainoa mikä muutettiin oli tuo turbo. Hyvin on kestänyt vaikka välillä on saanut kenkää ihan kunnollakin.

missäs se KILI luuraa? vai mikä auto se nyt on missä se om606 kone? sen tekoa jo kuolasin toisen forumin kautta(Raptec)

Picu
26.12.2012, 10:09
missäs se KILI luuraa? vai mikä auto se nyt on missä se om606 kone? sen tekoa jo kuolasin toisen forumin kautta(Raptec)

Nyt juttua tämän topicin vierestä. Mielelläni en sotkisi sitä tähän mutta onhan kyseessä sisarautot, joten tämän yhden kerran. BryGgi yllytti.

Kiliä alettiin tekemään jo ennen Krossia ja on edelleen kesken.
Siinähän on Raptecin oman auton kanssa identtinen konetekniikka.

Varsinainen kisamoottori on valmistumassa Raptecin hallissa ja tämä jolla nyt on ajeltu tulee jäämään varaosakoneeksi. Erona tähän kisamoottoriin tulee vahvistetut kiertokanget. Täysillä tehoilla kun ne vakiot eivät tule kestämään hetkeäkään. Joten sen vuoksi Kilillä ei olla vielä mitään ihmeellisiä testiajoja tehty kun ei haluta ehdoin tahdoin hajoittaa nykyistä moottoria paskaksi.

Niin, jotain niin hauskaa on ollut mielessä kuin foffin ajelu. Pari kertaa on rinteessä tullut testailtua ilman ilokaasuja ja sen verran on jo sitä isoa turboa saatu heräilemään että ollaan vakuuttuneita siitä että hommasta voisi jotain tullakkin. Sen lisäksi moottorin voima on jo hajoittanut autosta yhtä sun toista vaikka ei olla vielä muuta kuin raapaistu pintaa. :D
Toisena lajina on tarkoitus ajella crossia mutta niihin ajoihin pitää ehkä vaihtaa pienempää turboa.

Kilin pellitys valmistuu paraikaa ja taitaa auto tulla kuntoon vielä tänä vuonna. Tarkoitus on sitten vuoden alussa testiajella lumella ja josko sitä vahvistettua moottoriakin alettais saamaan. Onneksi foffikisoja ei ole ensi vuonna jotta on aikaa runsaasti testailla ja harjoitella. Ja kenties tulla järkiinsä ja unohtaa koko juttu. :D

Niin vaikka auto on ollut viimeiset kuukaudet ilman pelleja niin tekniikkapuoli on ollut koko ajan testiajossa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=120678
Tämä tilanne syntyi kun turbo heräsi ekan kerran. Elettiin syksyä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=120679
Tässä on kestävyys koeajo. Worrycrossi ja neljäs sija. Loppuun asti kesti mutta ajotyyli nyt oli säästelevää. Nuo renkaat kun ovat kivikovat niin ei huvittanut koheltaa kun kaikki tuntui ikävästi takapuolessa asti.

Vinkkinä voin sanoa että tätä projektia voi seurata täältä:

Albumi nro 1
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.293711043981579.82636.252955784723772&type=3

Albumi nro 2
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.519260724759942.128179.252955784723772&type=3

Sivut ovat facebookissa ja kirjautumista ei olla vaadittu ellei naamakirja ole käytäntöjä ilman omaa tahtoamme muuttanut. ;) Tänäänkin on tarkoitus päivitellä albumia nro 2. Albumista 1 tuli jo niin massiivinen että oli pakko aloittaa toinen ylläpidon helpottamisen vuoksi.