Kirjaudu sisään

View Full Version : Jolla kyljellään


Offipiru
14.01.2012, 10:21
http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg

Tossa vähän tarinaa
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012011415076839_ul.shtml

Samsonite
14.01.2012, 11:23
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16181.msg132277#msg132277

Viipo
14.01.2012, 12:18
Siellä joku on saattanu päästää suustaan "hups, oho!"
Ja vakuutusyhtiön vahinkotarkastajalla on jo kylmä hiki otsalla.

-MaTTi-
14.01.2012, 13:38
Joo, ei taas kovin kallis virhearvio ruoria pyöritellessä. Varsinkin kun ihmishenkiäkin menetetty siinä sivussa. Mahtaa melko savotta olla tuota tuosta käännellä suorempaan ja hiissata telakalle...

Offipiru
15.01.2012, 11:08
Tossahan oli kapteeni kahvilla vai syömässä kun mäjähti...

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201201140155817_ul.shtml
Tossa näkyy jo se reikä kyljessä.

k.j
15.01.2012, 11:52
Missähän kohtaa tuolla ois taxfree-myymälä...?

Pääsisköhän tuonne seikkailemaan :D

Viipo
15.01.2012, 11:54
Missähän kohtaa tuolla ois taxfree-myymälä...?

Pääsisköhän tuonne seikkailemaan :D

Ei maksane vaivaa, tuollapäin maailmaa viina ei maksa juuri yhtään mitään.

Krisse
15.01.2012, 18:05
Tossahan oli kapteeni kahvilla vai syömässä kun mäjähti...
Nythän Iltalehti kirjoittaa kuitenkin vaihteeeksi että >> Kapteeni oli onnettomuuden tapahtuessa komentosillalla, joten hän oli aluksesta vastuussa.

BJ-40/76
15.01.2012, 23:56
Nythän Iltalehti kirjoittaa kuitenkin vaihteeeksi että >> Kapteeni oli onnettomuuden tapahtuessa komentosillalla, joten hän oli aluksesta vastuussa.

Merellä laivan kapteeni on jotain muuta kuin matkanjohtaja tai se, jonka pöydässä pidetään kristallilasia kädessä pikkusormi ojossa:confused:

Ja tuo kapteeni toitotti terveisiä tai määräsi- (sumutorvella) rannikon asukkaille!

Ja tarkaavaiset offipalstalaiset huomasivat että tuo paskana oleva kylki (siis se mikä imasi tuon muutaman kuution kiven, olisi hyvää pohjapanssari ainesta?)
olis helppo hakea rautaa, kun tuossa pinnassa:o
mutta: milloin laivan vuotokohta on pinnalla?

-> olisko kapteeni kokeillu ajaa karikon ja rannan välistä?

No kippo kyljellään, ja muutaman auton mentävä reikä kyljessä; hyvää on se että tuollapäin pollarit tekee työnsä!

P.S te, jotka olette olleet halvoilla risteilyillä:cool:
Oletteko olleet niissä halvimmissa hytteissä? siellä alakerroksissa on aukiolevia liukuovia, mitä ohjataan tommosella käsivarranvahvuisilla hydraulisylintereillä, ja oven karmit rautaa? ovi menee kiinni onnettomuudessa, riippumatta onko kaljakärryt välissä vai ei........

Samsonite
16.01.2012, 07:09
Miun käsittääkseni kapteeni on vastuussa aina ollessaan aluksessa, ja aluksesta se ei saa poistua kuin pakottavissa tilanteissa.

Kestäs vaan polttoaineet sisässä. :mad:

Samsonite
16.01.2012, 14:27
Otti palasen karia mukaansa.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2086527/Costa-Concordia-accident-Pictures-cruise-ship-sinking-coast-Italy-Titanic-like-scene.html

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/01/14/article-2086527-0F7474AE00000578-676_964x506.jpg

Heguli
16.01.2012, 17:06
Laivan kapteenille on tulossa "katoamistempusta" aika pitkä linnatuomio. En tunne paikallista lainsäädäntöä mutta saattaa olla kyseessä jopa 10 vuoden kakku.

akiky
16.01.2012, 18:59
Melkonen hessu kyä tää kapteeni jos edes pieni osa jutuista pitää paikkansa.

Aamulla korporaatiossa aika hyvit kiteyttivät setin: Parin minuutin kohilla alkais varsinainen juttu.

http://www.radiorock.fi/podcast?vt=audio&vid=220168

Tää vilttiin kääriytyminen ja äipälle soittaminen yms pakotouhu on aika hienoja suorituksia. :D

Samsonite
14.02.2012, 07:55
http://i9.aijaa.com/b/00685/9558508.jpg

Nisu
14.02.2012, 13:57
Kyllä se kapu on aina vastuussa aluksesta riippumatta missäpäin alusta sattuu olemaan, vaikka sitten nukuksissa.

k.j
14.02.2012, 17:58
Tuosta kuvasta ei puutu kuin "ferrari" sittehän se olisi täydellinen.. :D

Super_Select
14.02.2012, 18:15
Tänään katoin boksilta se dokkarin, joka tuli viime keskiviikkona Jimiltä, siinä oli se puhelinkeskustelu, kun se joku meripelastus keskuksen johtaja tms. huuti sille kapulle, että nyt et keksi tekosyitä, vaan menet heti takaisin sinne laivaan!!

Aika pelle tuommonen kapteeni...ja senkin evakuoinnin aloittivat ihan viimetingassa.

k.j
14.02.2012, 18:20
Olihan samassa ohjelmassa se radio kontakti laivaan ,kun kyselivät, että onko joku hätä kun ajelette rantaan päin?

Ei ole ongelmia, sähköt vaan poikki ... :D

Sekin oli matkustajat soittaneet ja ilmoittaneet , että nyt on jokin vialla . laivanhenkilökuntaa oleva muija huuteli siellä pelastuskanella , että nyt takas hytteihin ...

BJ-40/76
14.02.2012, 19:35
Tänään katoin boksilta se dokkarin, joka tuli viime keskiviikkona Jimiltä, siinä oli se puhelinkeskustelu, kun se joku meripelastus keskuksen johtaja tms. huuti sille kapulle, että nyt et keksi tekosyitä, vaan menet heti takaisin sinne laivaan!!

Aika pelle tuommonen kapteeni...ja senkin evakuoinnin aloittivat ihan viimetingassa.

Miten niin viimetingassa! jos parikymmentä henkeä ei kerennyt mukaan, niin silloin ollaan myöhässä!

Ja voitte uskoa, että tuota pelastuskannella huutavaa rouvaa (siis mikä käskee menemään hytteihin) tullaan kuulemaan pari kertaa leivättömän pöydän ääressä....

Mutta tuo kapteeni taisi olla viimmeistä iltaa tositoimissa?, toki maissa joutuu kantamaan tuota titteliä:D

No, jotain hyvääkin tuossa miehistön toiminnassa; ymmärsivät lopulta ajaa rantaan! (siis tuo karilleajohan tapahtui aikoja ennen kuin tuo laiva töksähti tuohon rantaan, mistä nuo kuvat on)

k.j
14.02.2012, 19:48
Niin , yrittihän reitin mukaan jatkaa matkaa, mutta kait huomasit kun konehuoneessa oli vettä polviin asti , että jotain kait tarviis tehdä...

berrusconi auttaa tuota kippari , vieläköhän hemmo on kotiarestissa? vai kadonnut tyttöystävineen gayman saarille :D

Samsonite
14.02.2012, 20:07
Tais kopsahtoo just BB puolen konehuoneen kohalle ja kaks viereistä osastoo meni kans puhki. Paatti saatanan kemallaan jo ja öljytukkah*mot huutelee sähköviasta....:D

Italialaiset, Kreikkalaiset...huoh... ihmeen pitkään ne on selvinny kansakuntina.

k.j
15.02.2012, 17:54
Eikös se ole seuraava konkurssikypsä EU:ssa, joten odotamme innolla..

Voiskohan tuon reijän hitsata ja pumpata veten pois tuolta kaarnaveneestä ja ostaa sen halvalla päijänteelle?

Samsonite
15.02.2012, 18:20
Haisee pisnekselle! Kuhan Saimaa sulaa niin pannaan Kaania tulille ja eiku Välimerelle kanavan ja muutaman muunkin paikan kautta.

Ota sie pumput ja pullot ni mie otan pellit ja puikot ? :D

k.j
15.02.2012, 18:25
Monellekko se siun ruuhi on rekattu, kerätään ukkoja ja lähdetään hakeen toi kiulu kotia..

Tarvii varmaan toisen jolla laivurin paperit, meinaan itse saa ajaa noin isoa , edes pikkupäissään..

Mukana hankkeessa.

Minä tarjoon matkalle ne olut kaikille muille paitsi kipparille.:D

Joko varataan kesäloma?

Samsonite
15.02.2012, 19:46
A: 30 henk.
B: Saat toki, alle 24 metriä ja reilusti...
C: Kiva juttu, pitää ostaa lisää jääkaappeja.
D: Eiku koko kesä lomaa...:D

BJ-40/76
15.04.2012, 21:18
Miten niin viimetingassa! jos parikymmentä henkeä ei kerennyt mukaan, niin silloin ollaan myöhässä!

Ja voitte uskoa, että tuota pelastuskannella huutavaa rouvaa (siis mikä käskee menemään hytteihin) tullaan kuulemaan pari kertaa leivättömän pöydän ääressä....

Mutta tuo kapteeni taisi olla viimmeistä iltaa tositoimissa?, toki maissa joutuu kantamaan tuota titteliä:D

No, jotain hyvääkin tuossa miehistön toiminnassa; ymmärsivät lopulta ajaa rantaan! (siis tuo karilleajohan tapahtui aikoja ennen kuin tuo laiva töksähti tuohon rantaan, mistä nuo kuvat on)

Näin veneiden kevätkunnostuksen alkaessa, muistutus veneen kipparin vastuusta! (no, maallikko pääsee ehkä vähemmällä, ja syyttäjä esittää yläkanttiin..., ja ei ole suoraa yhteyttä Mamma, Kersat, Katiska ja Savolaismallinen soutuvene)

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2733088/tasmennys-syyttaja-hakee-turmakapteenille-2697-vuoden-vankeutta

Siis suurinta tuomiota haetaan tuosta aluksen jättämisestä (pakenemisesta, siis Kapteeni jättää aluksen viimeiseksi- laiminlyönnistä)

Siis Merilaki on aika kova, ja nimenomaan sille joka määrää! Toki valtaakin on paljon.

ja loppu kevennyksenä lainaus puolustukselta:

Puolustus puolestaan pyysi Schettinon vapauttamista kotiarestista sillä perusteella, että ei ole pelkoa siitä, että Schettino uusisi mahdolliset rikoksensa – hänen komentoonsa ei nimittäin uskota ainuttakaan laivaa.:D:D:D

akiky
20.05.2012, 09:40
Nostolle hintaa 200 miljoonaa ja romutukseen. :p

http://www.verkkouutiset.fi/index.php/ulkomaat/35-ulkomaat-stt/101473-risteilijan-nosto-maksaa-yli-200-miljoonaa-ja-romuksi-menee

Mitä lie tuon risteilijän arvo, 450 miljoonaa wikipedian mukaan, ettei tuosta nyt paljonkaan vahinkoa tullu kun kapu halus vähän esitellä paattia. :)

BJ-40/76
21.05.2012, 00:05
Mielikuvitus pohdiskelua?

Siis tuo nosto maksaa yli 200 000 000 euroa. (nyt käytän 200 Me)

Pikaisesti laskin Wikin tietoista paatin painoa: (päämitoilla, olisko 75% OK)

290.2m x 35.5m x 8.2m = 84477m3 => 0,75 x 84477m3 => n. 63 300 Tonnia.

ja nosto maksaa 200 000 000 ja paino 63 300 000 siis 3,16 euroa kilo.

Ja tuo paatti makaa kalliolla alkuperäinen vuotokohta pinnassa; sais kaikessa rauhassa poltella muutaman kymmenen neliötä levyä kiinni.
(en huomio mitenkään sitä, että botski voi liukua syvänteeseen...)

ja että saisi potskin pystyyn, niin riittäisköhän tuonne upoksissa olevan kyljen puolelle 10% nostoa aluksen painosta? siis 6,3 milj. kg, eli 6300 m3 styroksia:p ja jos m3 maksaa 40 euroa niin se maksaa 252 000 euroa.
ja vaikka 10% lisää tukirakenteille.....

Aku Ankan tavalla tarvittaisi 2 520 000 euron arvosta styroksia.....

Veden päällä on noin (arvaus) leveyden verran, eli 35 metriä ilman antenneja tms, ja syvyys on 8 metriä, ja aikalailla tasapohjainen, niin painopiste pitää aika alhaalla.

ja 4 kantta vesilinjasta (n. 10 m, eli 1,2 x syvyys) on varmaan enemmän tai vähemmän veden kestäviä rakenteita.... siis jos sais kallistusksen alle 45 asteeseen, niin pumppauksella vois alkaa kääntyä köli alaspäin.
(tallinnan lautoissakin käytetään aika mahtavia laseja , esim tallink princes? perässä 2 kerroksisen ravintolan yläkerran ikkunat on merkitty suuruusluokkaa 6 ja 8 (sisä ja ulko ruutu lämpölasissa) ja tarkoitaskohan se karkaistun lasin? paksuutta? asiasta ei tietoa, mutta kun rystysellä napauttaa, niin vastaa liukupurtaiden välilasia tai samppakaljapulloa

:D:D:D:D:D:D:eek::eek::eek:

MUTTA käsittääkseni tuo paatti on suunniteltu siten, että kaikki jäät on laitojen sisäpuolen, ja nuo kantavat rakenteet ja ennen kaikkea runko on niin ohutta terästä, että vastaavan rungon voi pienessä mittakaavassa tehdä kotona kevytmetallisena: alumiinifoliota maitopurkista leikatun rungon ympärille?

Siis Enoni mukaan ulkokuori on vain vettä pidättämässä, levyt pitää tukea apurakenteisiin, ja runko muodostuu kaikesta rakenteesta.....
(taisi olla silloin kun yksi valkoinen lautta ajoi matalikon yli, ja komentosillalla katsoivat "sopivan" rantautumispaikan, ja muistaakseni kaikki matkustajat selvisivät hengissä, ja toki muutama taisi saada vammoja, henkisiä, ruumiillisiä ja muita kolhuja....
keula ei uponnut ollenkaan, mutta perä vajaa 10 kantta liian syvällä...

Ja tuo valkoinen oli tukevasti pohjassa, ja pienempi mutta piti hitsailla:
Piti rakentaa koko rungolle nostorakenteet, vaikka takapää hitsattiin umpeen! (tyhjennys ja nosto oli kuulemma tasapainoilua....)

ja tiivistellä ja tyhjennellä..... (oli massiivinen nostolautta, mutta en löytänyt kuvaa..

Ja tämä on arvailua, haaveita ja muisteloita!

SamiN
21.05.2012, 00:51
Eiköhän se paatti ole räjäytelty kappaleiksi, kun on etitty raatoja ja reittiä sisälle..

Heguli
21.05.2012, 06:43
Ei kannata alkaa tuosta raadosta enään tekemään laivaa, aika hirveä urakka. Mikään luokituslaitos ei taitaisi edes hyväksyä moista operaatiota ilman todella massiivisia tutkimuksia ja hyväksymisprosesseja.

Palex
16.02.2013, 09:38
Sattuipas tulemaan jostain tämäkin tapaus mieleen, ja piti tarkistaa mitä laivalle nykyään kuuluu, ja siellähän se näyttäis edelleen köllöttelevän, joskin hiukan purettuna.:D

mikkoimp
17.02.2013, 11:49
http://www.hs.fi/fingerpori/s1305647615221

Nikuzai
17.02.2013, 15:02
Olihan jossain rannikolla kymmeniä laivoja haaksirikkoutuneina, mutta niitä ei pääse nostamaan kuin pari viikkoa tai kuukauden vuodessa syvää on 10-30 metriä ja 400m maista.

En ymmärrä miksei intialaiset tai muut halpa ja hurja työvoiman maat pilko niitä laivoja sieltä ja vaikka maasiltaa rahtaa maihin :confused:
Se maa jonka rannikolla ne ovat se ranta ei ole asuttu eikä maa ole sotaisa.

Palex
12.09.2013, 18:18
Pojat koittaa maanantaina tempaista kolossin pintaan. Saas nähdä miten käy!:D
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013091217480322_ul.shtml

bluevan
16.09.2013, 10:59
Livelähetys nostoyrityksestä.

http://globalnews.ca/news/841426/salvage-effort-will-try-to-hoist-costa-concordia/

macro
16.09.2013, 11:06
Livelähetys nostoyrityksestä.

http://globalnews.ca/news/841426/salvage-effort-will-try-to-hoist-costa-concordia/

Myöskin verorahoille vastineeksi kotimaisesta lähteestä http://areena.yle.fi/tv/2032049/#/play

Repro
16.09.2013, 11:15
Joko se nosto loppui kun Yle Areena kertoo seuraavaa: ohjelmaa ei löydy

H&K
16.09.2013, 11:26
Joko se nosto loppui kun Yle Areena kertoo seuraavaa: ohjelmaa ei löydy

Ei loppunu, näyttää hitaalta touhulta. Tuolta ainakin näkyy:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2013/09/1805545/costa-concordiaa-yritetaan-nostaa-pystyyn---suora-lahetys-italiasta-kaynnissa

macro
16.09.2013, 12:27
http://areena.yle.fi/tv/suora

Kannattaa laittaa selaimen suosikkeihin. Tulee aina silloin tällöin lähetyksiä joita ei tv:n puolelta näe. Kuten juurikin tuo suora lähteys nostosta... Just nyt tiedotustilaisuus...

sisua45
16.09.2013, 13:23
Kai urhoollinen kapteeni on mukana vinssaamassa paattia suoraan?

Hitaasti etenee talkoot, mutta näkyy suoristuvan.

Gary Grand
16.09.2013, 14:50
Kai urhoollinen kapteeni on mukana vinssaamassa paattia suoraan?
Vai oliskohan linnassa?:D

Palex
16.09.2013, 14:59
Mietin tuossa just, että olis kapulle passeli vaihtoehto linnatuomiolle, kun iskettäis happisaha käteen ja käskettäis pilkkomaan tuo laiva atomeiksi!:D

sisua45
16.09.2013, 18:58
Vai oliskohan linnassa?:D

Tai sitten on vieläkin kotiarestissa. Ei homolla tavalla, vaan miehekkäällä latino-tavalla.

Bj Andy
16.09.2013, 19:28
"Optimisti jollla seisoo kyljellään"

BJ-40/76
16.09.2013, 22:47
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet?

Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?

Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin....

KoniJeep
16.09.2013, 22:51
http://globalnews.ca/news/841426/salvage-effort-will-try-to-hoist-costa-concordia/ <- Suoraa live kuvaa http://bcove.me/pp9nn621

sisua45
16.09.2013, 22:59
[QUOTE=BJ-40/76;1044621Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?[/QUOTE]

Ne ovat sillä puolella, joka keikkuu ilmassa. Sitten kun paatti on pystyssä, niin toisellekin puolelle laitetaan samanlaiset.

Sen jälkeen pöntöistä vedet pois, ja hinataan muualle maisemaa rumentamasta. Pois kuljetus ilmeisesti keväällä.

Heguli
17.09.2013, 05:34
Mutta eikö nuo "risteilijät" ole aikalailla tehty veteen, ja nimenomaan kestämään sen paine/voima? Taannoin yksi telakkahitsari kertoi, että ei- jäissä kulkevissa pintapellit on aika ohuita....
Siis tuon "jollan" pelastamiseksi/kelluttamiseksi lienee tärkeintä, että kellunta-asennon, ja siihen siirtymiseen, on pinta pellit ehyet?

Siis kummalla puolella ne "kuorma/kellutus" kontit on? siis oliko ne kallion viillot samalla puolen?

Siis homma on materia-/hydrodynaamista(?) laskentaa, ja lähtötietoa on muutama 1000 tuntia... siis yrittää nostaa(pelastaa) semmoinen metallipala, kuin makkaraperunat alumiinifoliossa, taikka ainakin sinne päin....
Risteilijöiden rungot on yllättävän ohuesta pellistä tehtyjä, ovat sellaisia joustavia kennorakenteita. Tosin esim. kaksoispohjassa on usein paksua tavaraa, jotta aluksen painopistettä saadaan alaspäin. Tässä tapauksessa ruostuminen on jo tehnyt tehtävänsä, eli laivapalkki ei ole enää entisen veroinen. Ja laivan runko on tietty vaurioitunut karilleajossa. Siksi operaatio tehdään hitaasti ja tarvitaan noita ylimääräisiä kellukkeita. En ole nostoon sen ihmeemmin perehtynyt mutta olettaisin laivan rungossa olevan satoja jännitysantureita ja niitä seurataan ahkerasti operaation aikana.

Ja nythän kippo on jo tosiaan vaaterissa.

BJ-40/76
17.09.2013, 11:26
Siis minulla ei ole kokemusta, vaan niillä, jotka noita pelastuksia tekee.

Epäilen, että noita kellutustankkeja tms. ei voi suoraan kiinnittää noihin pintapelteihin, vaan ne pitää kiinnittää johonkin tukevampaan, siis kansien kannatusrakenteisiin tms, ja nehän on tehty ottamaan juuri toisen suuntainen voima vastaan.

Olisikohan helpoin paikata tuo ulkopellitys, ja kukaties pari kerrosta ikkunoita, ja koittaa saada kellumaan "luonnollisesti", vaikkakin noiden ulkopuolisten kellukkeiden avustamana? (tällä opillahan nostettiin se siljalinen autolautta, kun se sukkasi siihen saaren rataan, kun oli ensin ajanut jonkin karin yli?)

Mutta vanha totuus; "Maalla on helppo olla viisas, kun merellä hätä" pätee tähänkin.

p.s tuosta vedenalla olleesta kyljestä näkee hyvin, kuinka "löyhää" tuo rakenne on, kun joutuu ottamaan voimaa vastaan väärästä suunnasta ja liikaa...

Mutis
18.09.2013, 13:07
Ainevahvuudet pyörii 6-20mm:n kieppeillä. Iso osa 8-12mm. Nuo ulkotasot varmaan 6-8 millistä, joten ei mikään ihme, jos antaa myöden. Kuitenki alle 10mm normi teräs melko vetelää tavaraa.

Melko hilpeitä summia projekti nielee. Tähän mennessä 600M€ ja vielä arvioidaan 200M€ palavan.

Rngd
20.09.2013, 07:58
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.
Jossain mainittiin, että 500 ukkoa on nostamassa. Jos kaikille maksaisi vaikka 100 000e sivukuluineen, tekisi se vasta 50 milj. Laite- ja materiaalikulut ei voi olla 750 milj.:confused:
Mafiosot on laittanut välistä liivintaskuun ihan huolella.:cool:

H&K
20.09.2013, 08:14
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.


Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

Jappi
20.09.2013, 10:07
Melko hilpeitä summia projekti nielee. Tähän mennessä 600M€ ja vielä arvioidaan 200M€ palavan.

Ja jos tulee mitään ylläreitä eteen niin miljardi menee että heiluu... Just nyt ei haluttaisi olla kyseisen paatin vakuuttaneen yhtiön johtaja :)

Jappi
20.09.2013, 10:10
Tauttinen hinta kyllä tuo 800 milj. Suomessa rakennetaan samankokoinen uusi laiva halvemmalla.


Kyse ei olekaan siitä, ko. paatti mennee romutukseen. Ympäristösyistä on määrätty tuo poisto.

Ja mitä hintaan tulee niin sinne on suunnilleen rakennettu telakka mereen alle...

Byrocrat
20.09.2013, 10:51
Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace

M7S Viking Gracen sopimushinta oli noin 240 miljoonaa euroa ja laiva toimitettiin tammikuussa 2013.

Laiva on tosin hiukka lyhyempi eikä suoranainen loistoristeilija kun on suunniteltu reittiliikennöintiin eikä lekotteluun, mutta nelinkertaislla hinnalla olis varmaan saatu tollainenkin aikaseksi Suomessakin :):cool: Onhan niitä täällä ennenkin rakennettu :)

H&K
20.09.2013, 11:07
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace

M7S Viking Gracen sopimushinta oli noin 240 miljoonaa euroa ja laiva toimitettiin tammikuussa 2013.

Laiva on tosin hiukka lyhyempi eikä suoranainen loistoristeilija kun on suunniteltu reittiliikennöintiin eikä lekotteluun, mutta nelinkertaislla hinnalla olis varmaan saatu tollainenkin aikaseksi Suomessakin :):cool: Onhan niitä täällä ennenkin rakennettu :)

Muistelen vaan lukeneeni että -90 - luvun lopulla tehdyn ekan voyager- luokan loistoristeilijän sopimusihinta olis ollu noin 600m€ ja se olis menny tappiolla. Se on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kun tämä, pikkusen isompi, mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

wikke
20.09.2013, 12:18
mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

Jo pelkästään teräksien hinnat nousseet huimasti.

Mutis
20.09.2013, 12:50
Oletkos tosta ihan varma? Samankokoinen ehkä saatais aikaiseksi, mutta eipä taideta saada samankokoista samalla varustetasolla tohon hintaan.

900M€:lla sais jo vähän isommankin. :)





http://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas


Laivoissa halvin 'osa' on runko ja se rakentuukin kohtuu nopeasti. Hintaa alkaa tulemaan sitten kun aletaan änkemään rojua sen teräskuoren sisuksiin.

Noissa kellutusponttooneissa ei taida paljon muuta varustelua olla kuin jokunen putki ja kiinnityskorvakkeita.

Byrocrat
20.09.2013, 12:53
Muistelen vaan lukeneeni että -90 - luvun lopulla tehdyn ekan voyager- luokan loistoristeilijän sopimusihinta olis ollu noin 600m€ ja se olis menny tappiolla. Se on suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kun tämä, pikkusen isompi, mutta kyllä kait laivojenkin rakennuskustannukset on kasvanu reilussa kymmenessä vuodessa.

Oasis of The Seas, kauppahinta 800 miljoonaa vuonna 2009. :) Ja olet oikeassa siinä että laivoja on iät ajat Suomessa valitettavasti rakennettu tappiolla :( Siinä syy nykyisiinkin laivateollisuuden ongelmiin :(

Jappi
21.09.2013, 23:31
900M€:lla sais jo vähän isommankin. :)





http://fi.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Oasis_of_the_Seas


Laivoissa halvin 'osa' on runko ja se rakentuukin kohtuu nopeasti. Hintaa alkaa tulemaan sitten kun aletaan änkemään rojua sen teräskuoren sisuksiin.

Noissa kellutusponttooneissa ei taida paljon muuta varustelua olla kuin jokunen putki ja kiinnityskorvakkeita.

Mutta, kuten sanottua, siellä on rakennettu telakka hylyn alle missä se odottaa poistoa...

BJ-40/76
22.09.2013, 17:15
Kun tuo hylky meinasi väkisellä lipsahtaa tuonne syvyyksiin tuosta "lipalta", niin entä jos olisi vähän auttanut, ja loppusijoittanut sen tuonne Ahdin valtakuntaan muiden hylkyjen seuraksi? tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....

Noiden hukassa olevien vainajien omaisten kannalta kyllä parempi vaihtoehto tuo nostaminen, toiveissa saada jotain haudattavaa....

p.s näyttää uivan aika syvällä, kun keulapiikinkin päältä monta kantta pinnan alla.

Jappi
22.09.2013, 17:36
Kun tuo hylky meinasi väkisellä lipsahtaa tuonne syvyyksiin tuosta "lipalta", niin entä jos olisi vähän auttanut, ja loppusijoittanut sen tuonne Ahdin valtakuntaan muiden hylkyjen seuraksi? tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....



Paikka oli ilmeisesti liian matala ja ympäristötuhon vaara liian suuri.

wikke
22.09.2013, 18:48
tuon hylyn romuarvo varmaan aikalailla nolla, jos alkaa laskemaan siitä, kun se otetaan hinaukseen; jos meinaa että romutetaan EU-lain säädännön mukaan, sillä varaosia ei varmaan saada juurikaan, ja melkoinen siivous....


Kyllähän hylyllä arvoa olisi, jos se rontattaisiin vaikkapa Intiaan. Kuten jo mainitsitkin. Minkään sortin varaosia noista ei saada kuin ehkä jossain banaani valtiossa. Laivat noin niin kuin varaosien kantilta enemminkin verrattavissa rakennuksiin kuin vaikkapa autoihin. Jos muutama hassu venttiili olisikin kierrätettävissä, niin sen luokittaminen olisi luultavasti kalliimpaa kuin uusi.

Heguli
23.09.2013, 10:53
Jos muutama hassu venttiili olisikin kierrätettävissä, niin sen luokittaminen olisi luultavasti kalliimpaa kuin uusi.
Juurikin näin. Laivat kierrätetään romutuksen kautta.

BJ-40/76
23.09.2013, 14:31
Juurikin näin. Laivat kierrätetään romutuksen kautta.

siis esim. apukoneet/generaattorit, keittiön kylmä/paisto/RST kalusteet, paineilmakompressorit, taajuusmuuttajat, sähkömoottorit, makeavesikehittimet jne menee suoraan sulattoon?

Sen ymmärrän, että ns. turvavarusteet/kriittiset komponentit (sprinkleri järj. jne) pitää olla uutta/varmennettua tavaraa laivassa, mutta tuo hydrauliikka/pneumatiikka/sähkötekniikka/lvi tekniikka on käsittääkseni sellaista, että joku apukone/-generaattori tai sähkömoottori/taajuusmuuttaja vois olla varaosana hyödynnettävissä vielä sisaraluksissa?

Ja nuo pienenimmät tutkat alkas olla niin pieniä, että vois olla käyttöä suurimmissa suomalaisissa huvialuksissa....

Ja nuo apukoneet/generaattorit on todella haluttuja (maissa) vara voimaksi, ja kyllä ainakin minä voisin ostaa klapikoneen hydraulisylinteriksi osastoivan oven sulkusylinterin, varmaan laadukkaampi/pitkäikäisempi muutaman kerran testattuna, kuin nuo nettikauppojen halpis sylinterit, ja vielä aika sopivan kokoinen.

Mutta minäkin olen sitä mieltä, että kovinkaan paljon sitä rahaa ei tule, vaikka olisi purettu ennen uppoamista.

Heguli
24.09.2013, 06:55
siis esim. apukoneet/generaattorit, keittiön kylmä/paisto/RST kalusteet, paineilmakompressorit, taajuusmuuttajat, sähkömoottorit, makeavesikehittimet jne menee suoraan sulattoon?

Sen ymmärrän, että ns. turvavarusteet/kriittiset komponentit (sprinkleri järj. jne) pitää olla uutta/varmennettua tavaraa laivassa, mutta tuo hydrauliikka/pneumatiikka/sähkötekniikka/lvi tekniikka on käsittääkseni sellaista, että joku apukone/-generaattori tai sähkömoottori/taajuusmuuttaja vois olla varaosana hyödynnettävissä vielä sisaraluksissa?

Ja nuo pienenimmät tutkat alkas olla niin pieniä, että vois olla käyttöä suurimmissa suomalaisissa huvialuksissa....

Ja nuo apukoneet/generaattorit on todella haluttuja (maissa) vara voimaksi, ja kyllä ainakin minä voisin ostaa klapikoneen hydraulisylinteriksi osastoivan oven sulkusylinterin, varmaan laadukkaampi/pitkäikäisempi muutaman kerran testattuna, kuin nuo nettikauppojen halpis sylinterit, ja vielä aika sopivan kokoinen.

Mutta minäkin olen sitä mieltä, että kovinkaan paljon sitä rahaa ei tule, vaikka olisi purettu ennen uppoamista.
Laivojen romutusikä vaihtelee suuresti mutta yleisesti ollaan jossain 30-50 vuoden välissä. Romutuksen lähestyessä vain kriittiset huollot tehdään ja kaikki muu saa olla, toki turvallisuus huomioiden.

Toki joitakin komponentteja otetaan talteen käyttöön mutta jos miettii about 40 vuotta vanhaa tekniikkaa, niin joutaahan se jo romutukseen tai tekniikan museoon. Jossain kehittymättömissä maissa tietty vanha tekniikka saatetaan hyödyntää mutta puhutaan melko pienestä osuudesta koko laivasta.

Ja laivoissa kaikki komponentit pitää olla luokituslaitoksen hyväksymiä, jolloin vanhojen romujen saanti uusiokäyttöön on joko hankalaa tai mahdotonta. Eli uusiokäyttö pitää hoitaa jossain muualla kuin laivoissa.

Swoop
24.09.2013, 20:12
Discovery Channelilta tulee ens sunnuntaina klo 18.00 dokkari tosta nostosta.

Rngd
26.09.2013, 13:38
Siirtämiseen tarvitaankin sitten Suomen Raisiossa suunniteltu vekotin.

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2013092017512876_ul.shtml

Rngd
27.09.2013, 11:30
Vertailun vuoksi, maailman suurimman konttialuksen rakentaa 185 miljoonalla dollarilla, kun tilaa 20 laivaa kerralla. Yhteensä 3.8 miljaardia USD / 20 kpl.
Varustelu tietysti on minimaalinen.
Lentotukialuskin on ihan lelu tohon verrattuna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maersk_Triple_E_class

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/maailman+suurin+hullaannuttaa+koopenhaminassa/201309514973

Lisää kuvia:
http://www.marinetraffic.com/ais/showallphotos.aspx?imo=9619919

KoniJeep
14.07.2014, 15:14
Kohta lähtöö: http://www.giglionews.it/2014/07/14/live-streaming-costa-concordia-refloating/

http://www.youreporter.it/video_TIMELAPSE_Il_rigalleggiamento_visto_da_4_pro spettive_diverse

sisua45
11.02.2015, 22:03
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201502110210710_ul.shtml

rane58
12.02.2015, 01:07
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201502110210710_ul.shtml

-Kapteeni Pelkuri olisi ansainnut elinkautisen, kirjaimellisesti.:mad: