PDA

View Full Version : Onko kukaan laittanut zj:hin xj:n jakolaatikkoa?


JEEPV8
13.01.2012, 18:10
Tuo mun grand cherokee on 4l vm96 jenkkituontipeli, takavetoinen. Aion tehdä siitä nelikon, koska eihän maasturilla muuten mitään tee. Haluaisin laittaa siihen vanhan cherokeen jakolaatikon, eli 2wd-parttime 4wd-fulltime 4wd - low 4-wd ilmeisesti 242 jakolaatikko? Onko kukaan muuttanut grand cherokeehen tuota vanhempaa jakolaatikkoa? Mitä kaikkea oleellista pitää ottaa huomioon? Etuperät, kardaanit ym. löytyy, mutta käyköhän tuo jakolaatikko zj:n vaihdelaatikon kanssa. Takakardaanin lyhennys tai pidennys ei ole ongelma, jos se tulee kyseeseen. Vai pitäisikö vaihtaa myös xj:n vaihteisto?

Jeeper
13.01.2012, 18:17
KVG:llä löytyi tuollainen juttu kuvien kanssa: http://www.jeepforum.com/forum/f197/redfoxbody-jeep-build-979752/

Timo_L
13.01.2012, 21:08
Tuo mun grand cherokee on 4l vm96 jenkkituontipeli, takavetoinen. Aion tehdä siitä nelikon, koska eihän maasturilla muuten mitään tee. Haluaisin laittaa siihen vanhan cherokeen jakolaatikon, eli 2wd-parttime 4wd-fulltime 4wd - low 4-wd ilmeisesti 242 jakolaatikko? Onko kukaan muuttanut grand cherokeehen tuota vanhempaa jakolaatikkoa? Mitä kaikkea oleellista pitää ottaa huomioon? Etuperät, kardaanit ym. löytyy, mutta käyköhän tuo jakolaatikko zj:n vaihdelaatikon kanssa. Takakardaanin lyhennys tai pidennys ei ole ongelma, jos se tulee kyseeseen. Vai pitäisikö vaihtaa myös xj:n vaihteisto?

Juu tuossa Jeeperin linkissä olikin jo aika hyvin tuota tietoa kuvineen päivineen.. Eli ei se tosiaan onnistu pelkästään jakolaatikko & etuakseli ja kardaani kiinni pulttaamalla, tarttet kaikenlaista hilpettä melkoisen määrän.. Melkein sanoisin että tarttisi löytää jostain purkuun menevä saman ikäluokan Grandi että tuo homma onnistuu edes jossain määrin järkevästi.

Jakolaatikko kyllä käy saman ikäluokan XJ:stä ihan heittämällä, ja suosittelen myös etsimään '95-'99 välisestä XJ:stä etuakselin, voi olla vanhemmastakin kunhan on ABS:llä varustetusta autosta jossa on 242 jakoaski, silloin on oikea D30- akseli; isot ristikot eikä ole "vakuumiakseli", on high pinion- mallia olevan - eli kestävämpi. Katuajosssa ja kevyessä offissa myös tuo ZJ:n low pinion pelittää hyvin. Huomioi myös välitykset, XJ:ssä yleisimmät on automaatin 3.55 ja manuaalin 3.07; ZJ:ssä yleensä 3.73... uudemmista (2.5) diesel- Cherokeesta taitaa löytyä 3.73 ja muistaakseni myös 4.11 (?) välityksiä.

XJ:n automaattilaatikon voit vaihtaa teoriassa, mutta käytännössä aika paha rasti. ZJ:ssä on Chryslerin laatikko, XJ:ssä Aisin Warner. XJ:n laatikko on kestävämpi, mutta sitten tarttisi jo vaihtaa myös moottorin älyboksi, tarttisit laatikon älyboksin, johtosarjat, oikeat anturit moottoriin, yms.. Ei siis mitään järkeä siinä. Eikä sinänsä hyötyäkään, koska '91-> spoorijako on sama 23- spline jakoaskien sisääntulossa XJ:ssä, ja kaikissa ZJ:ssä on 23- spoorinen. Niitä sisääntuloakseleita on sitten erilaisia, tarkista täältä että luovuttaja- autossa on oikea spoorijako ja akselin pituus:

http://www.novak-adapt.com/knowledge/np_nvg_input_gears.htm

pee
13.01.2012, 21:11
ehkä hieman OT: mutta oliks nelivedoks muuttaminen kats konttorin puolesta ihan läpihuutojuttu ... ???

Timo_L
13.01.2012, 21:15
ehkä hieman OT: mutta oliks nelivedoks muuttaminen kats konttorin puolesta ihan läpihuutojuttu ... ???

Miksi sillä olisi väliä, koska mallisarjassa on taka- ja nelivetoja? :confused:

Kaikenlisäksi kun alustalta ja koriltaan 2wd ja 4wd mallit on täsmälleen samoja, ainoat erot voi olla etujousissa, joita on joka tapauksessa esim. ZJ:hin ainakin kolmea tai neljää eri versioita jo tehtaalta. Jarrut samat, tukivarret samat, kiinnityspisteet samat, yms..

JEEPV8
13.01.2012, 22:45
Kiitos Timo_L erittäin hyvistä vinkeistä! Yksi varaosaauto on tiedossa, täytyy tutkia ja kysellä siitä tarkemmin. Joo, konttorin puolesta pelkkä muutoskatsastus riittää, olen myöskin rakentanut yhden, cosworth escortin takavetoiseksi trafin poikkeusluvilla, koska siihen mallisarjaan ei kuulu muuta kuin nelivetoja, hakemusprosessi kesti 2kk. Sillä autolla kun ajetaan tiellä eikä metsässä. Tämän kohdalla onkin päinvastaiset asiat mielessä, monen mielestä tässä ei ole mitään järkeä, mutta kerrottakoon, että tämä on harrastus.

Jeeper
13.01.2012, 22:53
J
XJ:n automaattilaatikon voit vaihtaa teoriassa, mutta käytännössä aika paha rasti. ZJ:ssä on Chryslerin laatikko, XJ:ssä Aisin Warner. XJ:n laatikko on kestävämpi, mutta sitten tarttisi jo vaihtaa myös moottorin älyboksi, tarttisit laatikon älyboksin, johtosarjat, oikeat anturit moottoriin, yms.. Ei siis mitään järkeä siinä.

Ei ole paha rasti :) Bolt-on osia........
1993 Xj:n laatikon laitoin -94 4.0 Zj:hin.
Eniten meni aikaa tutkiessa molempien autojen sähkökaavioita.

Tuolla mun ohjeet kytkentään:
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=659199&highlight=trans+swap


Onko -96 Zj jo OBD-II ?

Timo_L
13.01.2012, 23:16
Ei ole paha rasti :) Bolt-on osia........
1993 Xj:n laatikon laitoin -94 4.0 Zj:hin.
Eniten meni aikaa tutkiessa molempien autojen sähkökaavioita.

Tuolla mun ohjeet kytkentään:
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=659199&highlight=trans+swap


Onko -96 Zj jo OBD-II ?

Eikös noi kaikki -96 ja uudemmat Jeepit (jenkit) ole OBD-II vermeitä..? Tietääkseni on.

Eihän toi AW4:n laitto ihan bolt-on ole, vaikka se siihen lohkoon suoraan meneekin :D

JEEPV8
13.01.2012, 23:39
Semmoinen kävi mielessä, että mitä jos laittaisi tatechin moottorinohjauksen ja purkaisi vanhan pois? Tuolla varastossa olisi yksi ylimääräinen.