View Full Version : Jatkosodan aikainen Maastokulkine
Moro,
tuossa katselin Sotakamerat DVD:tä, jossa esiteltiin Maastokuljin, tai -kulkine.
Autoja oli ostettu SA:lle joitamia ilmeisesti uutena Jatkosotaan. Niissä oli rättikatto ilman b-pilareita, kääntyvä taka-akseli sekä kolmas "akseli" keskellä autoa ylempänä toisia akseleita. Sen tarkoitus oli ilmeisesti ojan ylityksissä ym. tilanteissa estää autoa jäämästä mahastaan roikkumaan, kun akseliväliä oli siunattu kuitenkin aika reilusti.
Tietääkö kukaan enempää tämmöisitä autoista, merkkiä, mallia, määriä suomessa? Maskista tuli mieleen vanha E494 anglia.
PS. En usko nähneeni unta, tai sitten vaimo näki samaista unta. :D
Vidal G1200
http://en.valka.cz/viewtopic.php/p/112212
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva/Mobilia/pv00a732.jpg
Jopas on härveli.:D
Onkohan noita säilynyt suomessa yhtään, museossa tai muualla?
Jopas on härveli.:D
Onkohan noita säilynyt suomessa yhtään, museossa tai muualla?
"jopas on härveli." onkohan tuo nyt etu vai takapää :D
Nerokas keksintö tuo keskiakseli. :)
Nerokas keksintö tuo keskiakseli. :)
Hyöty käyttöä vararenkaille...
Nerokas keksintö tuo keskiakseli. :)
Autoa on jäljellä tällä hetkellä kokonaista 2 kappaletta, joistan toinen on museossa Saksassa ja toinen kerhon jäsenellä. Muutamia replikoita on tehty ja niistä osa ostettu Ruotsiin.
Sattumalta ko. kulkineesta, koeajonkin muodossa ja muistakin saman tehtaan tekeleistä on tulossa juttua lehden huhtikuun numeroon. Saksassa toimiva kerho oli oikein avulias ja innoissaan, kun selvisi että suomalainen lehti haluaa tehdä jutun autosta. Pitää vaan odottaa parempia kelejä, että pääsee koeajolle. Niinkuin arvata saattaa auto on omistajansa silmäterä.
Autoa on jäljellä tällä hetkellä kokonaista 2 kappaletta, joistan toinen on museossa Saksassa ja toinen kerhon jäsenellä. Muutamia replikoita on tehty ja niistä osa ostettu Ruotsiin.
Sattumalta ko. kulkineesta, koeajonkin muodossa ja muistakin saman tehtaan tekeleistä on tulossa juttua lehden huhtikuun numeroon. Saksassa toimiva kerho oli oikein avulias ja innoissaan, kun selvisi että suomalainen lehti haluaa tehdä jutun autosta. Pitää vaan odottaa parempia kelejä, että pääsee koeajolle. Niinkuin arvata saattaa auto on omistajansa silmäterä.
Kai sillä metässä kuitenkin käydään koe-ajolla, että tiietään toimiiko tuo keski-akseli viritys? :D
"Rahkosen laanilla" oli muistaakseni yksi aihio, Missälie nykyään?
Pitäsköhän se Kingcabbiin tehä tuommoset apurattaat niin ei jää mahasta kiinni roikkumaan. :D
Hydrauli veto niihin vielä niin etenee. :)
Pitäsköhän se Kingcabbiin tehä tuommoset apurattaat niin ei jää mahasta kiinni roikkumaan. :D
Hydrauli veto niihin vielä niin etenee. :)
Eikun teet tuon nelipyöräohjauksen ensin ja sitten vasta sen apurengas lisäksen! Siis Vidal oli nelipyöräohjattu. Niin kuin Steyr 1500a kommandeurwagen(joita marski sai 75v lahjaksi 3kpl eräältä syntymäpäivä vieraalta), mutta tuo steyr oli väärä muistikuva, kun se oikea olisi MB:n G5.
Taas olis hämärä muistikuva että Sallisella olisi yksi Vidal entisöitynä..... Vehoniemessa?
Taas olis hämärä muistikuva että Sallisella olisi yksi Vidal entisöitynä..... Vehoniemessa?
Tälläisessä kirjassa on juttua ja kertomus Vidalista. Muistaakseni Suomi-kilvissä mutten ole varma.
http://www.huuto.net/kohteet/jussi-juurikkala-elamani-autot/203565597
fordisti
17.01.2012, 20:18
"Rahkosen laanilla" oli muistaakseni yksi aihio, Missälie nykyään?
meni harrastajalle ,autoa entisöity jonkin verran ,sitten kai inspiraatio lopahti?? muistaakseni odottaa jotain osia??
Mukava kuulla jotta niitä joku on säästynytkin. Tiedätkö Fordisti, onko ko.projekti kuitenkin edistymässä kunhan osatoimitukset edistyvät, vai saattaisiko se koko auto kenties tulla myyntiin jossain vaiheessa? Nimim. Vidal G1200: ensimmäinen maastoauto joka on saanut jatkosotaharrastaja vaimon siunauksen...:rolleyes: :D
Hatarasti aihetta liipaten.....volvokin on tekaissut oman versionsa sotien aikoihin, mutta sijoittanut tuon "ylimääräisen" akselin keulaan :)
http://www.volvotrucks.com/trucks/global/en-gb/aboutus/history/1930s/Pages/TVA_and_TVB.aspx
Näppärä tapa etuylityksen eliminoimiseen. :)
Tuossa Vuljakkeessa tehty vartavasten, kun Vidalissa taasen varsinainen funktio niillä on olla vararenkaina.
Onhan Vidalissakin kuitenkin huomattu tehdä niistä keskirenkaistakin laakeroidut, eli mielestäni voi puhua monitoimirenkaista...;)
Ymmärsivätkö muutkin samanlailla väärin, jotta tuossa volvossa olisi etuakselin takana vielä yksi akseli renkaita ennen varsinaista teliä? Olisivat suohon uppoamista varten siellä. Kuvassa ehkä näkyy heti eturenkaan takana rengas korin alla.
Ymmärsivätkö muutkin samanlailla väärin, jotta tuossa volvossa olisi etuakselin takana vielä yksi akseli renkaita ennen varsinaista teliä? Olisivat suohon uppoamista varten siellä. Kuvassa ehkä näkyy heti eturenkaan takana rengas korin alla.
Kyllä siellä tosiaan mahan alla yksi akseli ennen teliä näyttäis olevan.....kun vähän suurensi kuvaa :) Siis saako tuohon nyt sitten telan mahan alle, jolla liikutaan silloin, kun ollaan mahasta "kiinni"? :D
Mitkäs pylpyrät sieltä hytin takaa alanurkasta pilkistää....joku reilumpi vinssi sivulle?