View Full Version : Puoliperävaunut hlö- ja lava-autoihin?
Kuulinko väärin, että 2013 tulee muutoksia perävaunuihin? Ajellessa olin radiosta kuulevani, että tulevaisuudessa saa vedellä yli 3500kg kärryä, ja samalla jenkkimallin puoliperävaunut laillistettaisiin myös Suomessa!?!? Samaa hengenvetoon tyyppi alko puhua, että nämä puolikkaat saisi myös normi henkilöautoihin, samaan tapaan kun Ruotsissa on. Selitti jotenki että katolle kiinnitetään vetopäytä yms. Siinä vaiheessa juontajat veti jo överiks...
Ja tää oli aasinsiltana, ku olisko ollu Turussa on caravaanimessut, tai jotai. Ja näitä on näytillä... Se meni vähän ohi, ku rupesin kuuntelemaa oleellisinta.
Jos, ja toivottavasti kuulin oikein, niin hienoa! Kerranki kevyt kuorkit(lähinnä lava-autot) pääsis oikeisii töihin, mihin ne on jossain päin maailmaa tehtykkin. :D
Kuulinko väärin, että 2013 tulee muutoksia perävaunuihin? Ajellessa olin radiosta kuulevani, että tulevaisuudessa saa vedellä yli 3500kg kärryä, ja samalla jenkkimallin puoliperävaunut laillistettaisiin myös Suomessa!?!? Samaa hengenvetoon tyyppi alko puhua, että nämä puolikkaat saisi myös normi henkilöautoihin, samaan tapaan kun Ruotsissa on. Selitti jotenki että katolle kiinnitetään vetopäytä yms. Siinä vaiheessa juontajat veti jo överiks...
Ja tää oli aasinsiltana, ku olisko ollu Turussa on caravaanimessut, tai jotai. Ja näitä on näytillä... Se meni vähän ohi, ku rupesin kuuntelemaa oleellisinta.
Jos, ja toivottavasti kuulin oikein, niin hienoa! Kerranki kevyt kuorkit(lähinnä lava-autot) pääsis oikeisii töihin, mihin ne on jossain päin maailmaa tehtykkin. :D
Eli pickupista puolikkaan vetäjäksi. :D Sinänsä ihan hyvä idea kun tuossa kärryn paino jakautuu myös auton akseleille.
Johan ne on ruotsissa ollu laillisia pitkään, eräässäkin lehdessä oli juttu muistaakseni F250 tai F350 voortista jolla sai luvan kanssa vetää kokonaispainoltaan yli 6 tonnin jarrullista perävaunua.
Mutta en silti jaksa uskoa että tulee onnistumaan suomessa, eihän täällä käy oikeen mikään muukaan mikä kansankodissa on käyny vuosia...
Yhden pikapin puoliperällä nähny suomen maalla, täälä Jokelassa ajoi.
Joo on niitä suamessa ollu joitakin mutta jenkki pikapit joissa ne on olleet taittanevat olla kuorkkeja...
Kieltämättä mielenkiintoinen juttu jos toteutuu eikä välttämättä huono juttu ollenkaan jos ajattelee vaikka niinkin tylsän jutun kuin turvallisuuden kannalta. Ja jos tosiaan siinä lasketaan massat niin että peräkärrissä saa olla se 3.5 tonnia ja vetoauton päällä loput niin tuollahan alkaa kulkea jo vaikka mitä...
Samaa hengenvetoon tyyppi alko puhua, että nämä puolikkaat saisi myös normi henkilöautoihin, samaan tapaan kun Ruotsissa on. Selitti jotenki että katolle kiinnitetään vetopäytä yms. Siinä vaiheessa juontajat veti jo överiks...
Toihan on nähty jo aikaa sitten, melko veikeän näköinen viritelmä (http://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0). Tässä samassa rytäkässä olisi hienoa jos päättäjät kaivaisivat päänsä pois toistensa perseistä ja sallisivat amerikkalaiset kärryt sellaisenaan ja autojen vetopainot sellaisena kuin valmistaja on ne ilmoittanut. 1.5 ton autojen yhdistelmäpainot kun taitavat olla jo yli 30 000 paunaa, hieman tavallisemmin Suomenkin tieltä löytyvien 1 ton truckien taas aavistuksen alle tuon. Olisi ihan oikeasti vaihtoehto täyskokoiselle puoliperälle pitkän ja kevyehkön tavaran kuskaamiseen, tuossa kun kärryn paino saa olla kymmenisen tuhatta kiloa. Maailmakin pelastuisi kun polttoainetta kuluisi kymmenkunta litraa vähemmän sadalla kilometrillä, ehkä erotus olisi jopa tuotakin isompi.
Tähän mennessä on tainnu tökkiä Jenkkien sähköjarrut. Venäjällä ainakin on käytössä nuo yhdistelmät sellaisenaan.
Mitenköhän toi volkkariyhdistelmä käyttäytyis J -käännöksessä. Vois emännän posliinit ottaa itteensä..
Tässä samassa rytäkässä olisi hienoa jos päättäjät kaivaisivat päänsä pois toistensa perseistä ja sallisivat amerikkalaiset kärryt sellaisenaan ja autojen vetopainot sellaisena kuin valmistaja on ne ilmoittanut. 1.5 ton autojen yhdistelmäpainot kun taitavat olla jo yli 30 000 paunaa, hieman tavallisemmin Suomenkin tieltä löytyvien 1 ton truckien taas aavistuksen alle tuon. Olisi ihan oikeasti vaihtoehto täyskokoiselle puoliperälle pitkän ja kevyehkön tavaran kuskaamiseen, tuossa kun kärryn paino saa olla kymmenisen tuhatta kiloa. Maailmakin pelastuisi kun polttoainetta kuluisi kymmenkunta litraa vähemmän sadalla kilometrillä, ehkä erotus olisi jopa tuotakin isompi.
Tätä odotellessa... :rolleyes:
Olis aika näppärä vetää kahta(tai kolmea) offiautoa pelipaikalle :)
Esim. Tommonen (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=155870765&__lp=2&scopeId=ST&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=SemiTrailer&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false&loadCapacity=FROM_2501_TILL_4500_KG&lang=de&pageNumber=1) pokkarekka vaikka jonkun xJ45:sen perään niin kelpaisi viedä paria-kolmea suikkelia tai menisihän siinä boppari ja minikaivuri tms. komeesti kyydissä.
Mitkähän jarrut näissä mahtaa olla?
IironSika
08.01.2012, 18:06
Niinku tämmösen? ;) Burton pongasi tän vissiin Hollannissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1535&pictureid=96845
Grand Cherokeehen saa Sveitsissä 6-8 tonnia vetopainoa ja isot pick-upit 10 tonnia. Asentavat apurungon koukulle + paineilmajarrulaitteet noihin.
http://www.offroads.ch/6-12-T-Anhngelast/index.html
Vaikka juuri tuommoisen.:D
khonkonen
08.01.2012, 20:23
Luetaanko noi kärryt joissa on taka- ja etuakseli (joka kääntyvä) niin puoliperävaunuihin?
Esim noissa Jeeperin linkin kuvissa on sellasia.
Luetaanko noi kärryt joissa on taka- ja etuakseli (joka kääntyvä) niin puoliperävaunuihin?
Esim noissa Jeeperin linkin kuvissa on sellasia.
Tuollainen missä on kääntyvä akseli edessä, ja taka-akseli, on virallisesti varsinainen perävaunu. Puolikkaassa akselit on vain takana. Keskiakseliperävaunussa akselit on nimensä mukaisesti keskellä.
Grand Cherokeehen saa Sveitsissä 6-8 tonnia vetopainoa ja isot pick-upit 10 tonnia. Asentavat apurungon koukulle + paineilmajarrulaitteet noihin.
http://www.offroads.ch/6-12-T-Anhngelast/index.html
Nuo isot pikapit kun on kuorma-autoja niin mites noilla vetolaitteilla saisi täällä touhuta??
Tuo meillä suosittu kuulakytkin rajoittaa painot 4 tonniin vaikka olisi ilmajarrutkin...
Luetaanko noi kärryt joissa on taka- ja etuakseli (joka kääntyvä) niin puoliperävaunuihin?
Esim noissa Jeeperin linkin kuvissa on sellasia.
Ei tietenkään. Noita max. 3500 kg painoisia saa vetää kuorma- tai linja-autolla, mutta ei henkilö- tai pakettiautolla.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/283073_2335221258387_1185495795_2902679_5395843_n. jpg
Mitenkäs tämmösessä yhdistelmässä muuten menee tuo vetopaino kun auton rek.otteessa ei lue minkäänlaista vetopainoa. Auton omapaino on 3000kg ja kuskilla bece-kortti. Kärryn kokonaispaino 3500kg. Eli siis saanko vetää ce kortilla täysiä painoja tolla kärryllä vaikka auto painaaki vaan 3000kg? Sen verran tiedän että jos olis c1e kortti niin saisin vetää vaan 3000kg kärryä.
äkkiä pohtien -villeri-n kysymykseen, jos RAMpen puolelta ei mikään rajoita, esim. koukun valmistaja, tai yhdistelmämassa, niin saat vetää, koska kortti riittää tapaukseen, jossa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan...
C1E llä ei sais vetää, edes tyhjänä... (?)
äkkiä pohtien -villeri-n kysymykseen, jos RAMpen puolelta ei mikään rajoita, esim. koukun valmistaja, tai yhdistelmämassa, niin saat vetää, koska kortti riittää tapaukseen, jossa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan...
C1E llä ei sais vetää, edes tyhjänä... (?)
Juuri näin.. Toistaiseksi.
Nykyään on voimassa pääosin vielä ajokorttiasetus, joka rajaa C1E kortilla perävaunun kokonaismassan vetoauton omamassaan. "Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1-luokan ajoneuvo ja jossa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 5 §
Voimaan on tulossa ajokorttilaki, jossa tätä rajoitusta ei ole? "2) C1E, johon kuuluvat:
a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;" http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386 4 §
Laki on jo annettu, mutta tulee voimaan tämän(kin) pykälän osalta vasta 19.1.2013 (102 §)
En ole koko litaniaa lukenut, mutta näin olen asian ymmärtänyt.
Heikki L
11.01.2012, 00:00
Eli kun Laki tulee voimaan, saisin C1E:llä vetää unimogin perässä (jonka omapaino noin 2xxx) vaikka 3500kg kärriä. kunhan yhdistelmän kok paino alle 12000kg
TÄHän ne hurraavat banaanit:)
Eli kun asetus tulee voimaan, saisin C1E:llä vetää unimogin perässä (jonka omapaino noin 2xxx) vaikka 3500kg kärriä. kunhan yhdistelmän kok paino alle 12000kg
TÄHän ne hurraavat banaanit:)
Joo, kun LAKI tulee voimaan ja ASETUS menee historiaan ;)
MUTTA, ennenku meette ostamaan pihat täyteen kevytkuormureita ja isoja trailereita, tarkistakaa jostain :)
Ja olisko eka kerta, kun lakitekstiin jää vahingossa "porsaanreikä" joka sitten myöhemmin korjataan..
Juuri näin.. Toistaiseksi.
Nykyään on voimassa pääosin vielä ajokorttiasetus, joka rajaa C1E kortilla perävaunun kokonaismassan vetoauton omamassaan. "Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1-luokan ajoneuvo ja jossa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 5 §
Voimaan on tulossa ajokorttilaki, jossa tätä rajoitusta ei ole? "2) C1E, johon kuuluvat:
a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;" http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386 4 §
Laki on jo annettu, mutta tulee voimaan tämän(kin) pykälän osalta vasta 19.1.2013 (102 §)
En ole koko litaniaa lukenut, mutta näin olen asian ymmärtänyt.
En jaksanut vielä aamutuimaan koko tekstiä lukea, mutta kenen etuja tällä jarruttelulla on taas turvattu ??
Eli kun Laki tulee voimaan, saisin C1E:llä vetää unimogin perässä (jonka omapaino noin 2xxx) vaikka 3500kg kärriä. kunhan yhdistelmän kok paino alle 12000kg
TÄHän ne hurraavat banaanit
Muistaakseni n2g luokan ajoneuvolla saa vetää 2 kertaa kokonaispainon verran mutta se vaatii tietenkin ilmajarrut yms. Mutta työntöjarru trailerilla sen 3500 kg:tä.
Edelleenkin. Onko nuo esim saksantuonti sprinttereiden pikkuvetokidat ja ilmajarrut laillisia meillä??
Killer-Wo
24.01.2012, 20:51
Ruotsissa on vissiin kaikki toisin, jos ymmärsin oheisesta linkistä. Ihan hienoja yhdistelmiä http://www.skaneslap.se/
Ruotsissa on vissiin kaikki toisin, jos ymmärsin oheisesta linkistä. Ihan hienoja yhdistelmiä http://www.skaneslap.se/
Erittäin voimakkaasti toisin. Tällä kertaa esimerkistä menköön eräs myynnissä ollut FH12 puoliperävaunuyhdistelmä joka oli rekisteröity A-traktoriksi ajonopeutta rajoittamalla, eli sitä olis saanu ajaa 15-vuotiaana...
Ruotsissa on vissiin kaikki toisin, jos ymmärsin oheisesta linkistä. Ihan hienoja yhdistelmiä http://www.skaneslap.se/
Katos kun Ruotsi on liikenneturvallisuuden esikuvamaa, niin siellä kaikensorttisten ajoneuvojen rakentaminen, muokkaaminen ja ajaminen on sallittua kunhan se on järjellisesti tehty :D Koska Suomessa ajatellaan vain byrokraattien aivoilla eikä järjellä, niin täällä ei saa tehdä mitään.
On se hienoa, jos edes tuo edellä mainittu C1E- luokan muutos todellakin tulee voimaan. Varmaan joku saatanan idioottipäättäjä/ byrokraatti tuohonkin ehtii vielä puuttua. En voi mitenkään ymmärtää mikä on se järki, että voin esimerkiksi Jeepilläni käytännössä vetää isompaa kärryä kuin jollain C1- luokan jenkkipickupilla joka taatusti on turvallisempi vetoauto. Jotenkin aivan ääliömäistä on myös se, että tarttet rekkakortin joka maksaa nykypäivänä ~5000€ siihen, että saat vetää 3500kg kärryä isolla pickupilla joka on kevytkuorma- auto.
Kuinkakohan paljon rahaa/polttoainetta/luontoa säästyisi kun kevyemmissä puoliperä kuljetuksissa nuppina vois olla vaikka VW transporter ja kevyempi kärry normaalin setin sijasta.
Kuinkakohan paljon rahaa/polttoainetta/luontoa säästyisi kun kevyemmissä puoliperä kuljetuksissa nuppina vois olla vaikka VW transporter ja kevyempi kärry normaalin setin sijasta.
Varmaan vähän vastaavasti, jos voisi olla kaupungeissa jakeluautoina noita kaksipaikkaisia pieniä koppiautoja täyskokoisten tonniluokan pakujen sijaan. Mutta kun pikkupakuja ei kannata ostaa, ne maksaa liikaa kun ovat henkilöautoja.
On tämä Suomi yksi vitunmoisten idioottien pyörittämä valtio..
Varmaan vähän vastaavasti, jos voisi olla kaupungeissa jakeluautoina noita kaksipaikkaisia pieniä koppiautoja täyskokoisten tonniluokan pakujen sijaan. Mutta kun pikkupakuja ei kannata ostaa, ne maksaa liikaa kun ovat henkilöautoja.
On tämä Suomi yksi vitunmoisten idioottien pyörittämä valtio..
Demarismi, Järjenkäytyön vastavoima joka on fysiikanlakejakin vahvempi voima kumoamaan terveen ajattelun normit.....
ei muutaku autot moottoriteille ja ruuhkiin parkkiin niin jospa ne ajatukset siitä muuttuu.
Toihan on nähty jo aikaa sitten, melko veikeän näköinen viritelmä (http://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0). Tässä samassa rytäkässä olisi hienoa jos päättäjät kaivaisivat päänsä pois toistensa perseistä ja sallisivat amerikkalaiset kärryt sellaisenaan ja autojen vetopainot sellaisena kuin valmistaja on ne ilmoittanut. 1.5 ton autojen yhdistelmäpainot kun taitavat olla jo yli 30 000 paunaa, hieman tavallisemmin Suomenkin tieltä löytyvien 1 ton truckien taas aavistuksen alle tuon. Olisi ihan oikeasti vaihtoehto täyskokoiselle puoliperälle pitkän ja kevyehkön tavaran kuskaamiseen, tuossa kun kärryn paino saa olla kymmenisen tuhatta kiloa. Maailmakin pelastuisi kun polttoainetta kuluisi kymmenkunta litraa vähemmän sadalla kilometrillä, ehkä erotus olisi jopa tuotakin isompi.
Olipahan muute perhanan komia kupla!