View Full Version : EU-valotelineistä
Löytyykö porukalta kokemuksia EU-hyväksytyistä valotelineistä?
Sellainenhan periaatteessa vaaditaan autoon, jonka ensirekisteröinti on 2007 tai uudempi. (korjatkaa, jos väärässä)
Nyt vain yhden kokemuksen perusteella oma yhteenveto on, että ihan nätti ohutseinäinen putki, mutta ei sellaisesta ole valojen asentamiseen. Värisee ja tärisee vaikka asentaisi montakin lisätukirautaa valoille. Hyvällä asvaltilla menee, mutta noin puolet ajelusta on kestopäällysteen ulkopuolella niin ei onnistu. Tämä johti lisävaloista luopumiseen, niin hyvät kuin ne ovatkaan.
Tämän italialaisvalmisteisen telineen ongelma on että raudan omat kiinnityḱset ovat liian heppoiset. Jos teline tärisee tyhjänä, ei sen tärinä vähene valojen myötä.
Sellainenhan periaatteessa vaaditaan autoon, jonka ensirekisteröinti on 2007 tai uudempi. (korjatkaa, jos väärässä)
Päivämäärä on 25.5.2007 ja sen jälkeen ensirekisteröidyt henkilö- ja pakettiautot.
Onhan näitä nyt monella eri valmistajalla, Antecin tekeleet ainakin silmämääräisesti suht järkevän oloisia.
Mitens on näihin vanhempiin biileihin? Saako laittaa mitkä vaan telineet ja saako asentaa itse vai pitääkö olla näyttää et ammattilainen on asentanut? Ja jos ei oo näyttää kuittia,niin voiko tulla hylky katastuksessa??
Mitens on näihin vanhempiin biileihin? Saako laittaa mitkä vaan telineet ja saako asentaa itse vai pitääkö olla näyttää et ammattilainen on asentanut? Ja jos ei oo näyttää kuittia,niin voiko tulla hylky katastuksessa??
ei tarvii. yleensä tullu laitettuu ne hella 3000 ja 100w polttimot tai nykyään xenon sarjoilla. kiltisti vaan ottaa leimalle pois ni helpointa. tien päällä ei sanota mitään.
muutenkin ihan hassua ettei sais laittaa kunnon valoja. mun mielestä lisää turvallisuutta aika reilusti kun näkee eteen.
nykyään uusissa autoissa on niin surkeat valot vakiona. 30 vuotta sitte oli paremmat valot(kin)
Moi, anteeksi OT, mutta
> nykyään uusissa autoissa on niin surkeat valot vakiona. 30 vuotta sitte oli paremmat valot(kin)
Ihan mielenkiinnosta, missä 30 vuotta vanhassa autossa on paremmat valut kuin jossain uudessa?
-Paavo
Ihan mielenkiinnosta, missä 30 vuotta vanhassa autossa on paremmat valut kuin jossain uudessa?
Ihan samaa teki mieli kysyä ! Muistuu mieleen Morris Marinan kelmeästi hehkuvat H4:set :)
No ei nyt yleistetä mutta mun -97 mallisessa transitissa on paremmat valot kuin emännän -09 focuksessa samoin kun oli aikaisemmassakin focuksessa. Ja kyllä vanhat saabit ja volvot hakkaa monet nykyautot valoissa. Ja puhutaan nyt H4 valoista.
ei tarvii. yleensä tullu laitettuu ne hella 3000 ja 100w polttimot tai nykyään xenon sarjoilla. kiltisti vaan ottaa leimalle pois ni helpointa. tien päällä ei sanota mitään.
muutenkin ihan hassua ettei sais laittaa kunnon valoja. mun mielestä lisää turvallisuutta aika reilusti kun näkee eteen.
nykyään uusissa autoissa on niin surkeat valot vakiona. 30 vuotta sitte oli paremmat valot(kin)
Kiitos tiedosta!
On tosiaan hieman askarruttanut tämä asia kun tuli hommattua Cobran ihan eu-hyväksytty lisävaloteline Suzuki Grand Vitaraan mikä on vm.-99.
Eli vanha pirssihän tää..:)
Mut sori et tällai tulin toisen viestiketjua sekoittaan..
Mitens on näihin vanhempiin biileihin? Saako laittaa mitkä vaan telineet ja saako asentaa itse vai pitääkö olla näyttää et ammattilainen on asentanut? Ja jos ei oo näyttää kuittia,niin voiko tulla hylky katastuksessa??
Ei periaatteessa: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trafi.fi%2Ffilebank%2Fa%2F132 2478466%2F37b8fc85220b0bf0992f61241bf9d56a%2F2586-ATT52006muutettu.pdf&ei=IxIKT6J4jIT7Bo_QnJ4B&usg=AFQjCNHInb_RfiPuJHws0yLBqWC2kYUogw&sig2=bWnw_Wqw-TNKHYfJEzJygw
Mutta käytännössä kukapa sitä tietää millon se siihen keulaan on istutettu. Eli jos joku (katsastaja) jostain syystä kyselee siitä niin oikea vastaus on että se on asennettu joskus ennen 2007 kevättä. Kuittia ei voida edellyttää eikä ammattilaisen asennusta.
mehtämörö
09.01.2012, 02:02
No ei nyt yleistetä mutta mun -97 mallisessa transitissa on paremmat valot kuin emännän -09 focuksessa samoin kun oli aikaisemmassakin focuksessa. Ja kyllä vanhat saabit ja volvot hakkaa monet nykyautot valoissa. Ja puhutaan nyt H4 valoista.
No volvoissa on kyllä oman kokemuksen mukaan aivan uskomattoman paskat valot.. Itellä on ollu 4kpl 740 volvoi ja ei niissä kyllä mitkään hyvät valot ole..
No volvoissa on kyllä oman kokemuksen mukaan aivan uskomattoman paskat valot.. Itellä on ollu 4kpl 740 volvoi ja ei niissä kyllä mitkään hyvät valot ole..
240 on aikalailla hyvät, kunhan heijastimista ei oo pinnat hilseilly irti.
Paljon paremmat kuin 07 corollassa ja vuostuhannen vaihteen volkkareissa.
BJ-40/76
09.01.2012, 19:27
Oliko vuonna -82 hj-60 halogeenivalot, siis H4 se 7" umpio?
Jos oli, niin nykyautoista löytyy huonompia valoja!
Moi, anteeksi OT, mutta
> nykyään uusissa autoissa on niin surkeat valot vakiona. 30 vuotta sitte oli paremmat valot(kin)
Ihan mielenkiinnosta, missä 30 vuotta vanhassa autossa on paremmat valut kuin jossain uudessa?
-Paavo
uusia: peugeot boxer, opel combo, opel corsa ja audi a4. näistä on kokemuksia.
ja paremmat valot on olleet ladassa, opel rekord, mercedes 123 ja vähän vajaa 30v autoissa opel omega ja cedricci.
No valoista valotelineisiin :)
Jouduin siis heivaamaan lisävalot kokonaan pois telineen päältä. Oli vielä kokonaisuudessaan pykälien puitteessa oleva yhdistelmä, muttei nyt enää. Valotehoa kun en täysin halua pudottaa laitoin ns. erillisellä yksiköillä olevat tuikut omiin kaukovaloihin.
Jos valot haluisi saada nokalle ilman tärinää pitää varmaan pultata ne konepellistä läpi kuten näin yhteen Vanetteen tehdyn. Tai sitten yrittää selvittää nätisti kuinka uudempaan kuin 2007 autoon on laitettukin teline jo ennen kuin se valmistui :D
T3Syncro
13.01.2012, 22:04
EU-valotelineet on pelkiä koristeita. Ihan sama olisi porata auton puskuriin tai konepeltiin reiät ja laittaa valot siihen kiinni.
Kaikissa länsimaisissa työkaluissa on jonkinlainen rauta keulalla. Vain noissa parissa vanhemmassa jotain keulaa suojaavaa,uudet on ihan leluja, jatkuvasti joutuu niitä vääntelemään, että lisävalojen suuntaukset olisi edes jotenkin oikeaan suuntaan. Vanhimmassa on Sisun tekemä "puskurauta" jota ei ole joskaan tarvinnut oikoa tai väännellä oikeaan asentoon. Sitä on kyllä maalattu muutaman kerran, kun on on ottanut iskuja vastaan, lähinnä "esineitä" sillä siirrettäessä.
No volvoissa on kyllä oman kokemuksen mukaan aivan uskomattoman paskat valot.. Itellä on ollu 4kpl 740 volvoi ja ei niissä kyllä mitkään hyvät valot ole..
Valoista katoaa valotehoa yllättävänkin nopsaan, muutamassa vuodessa voi olla jo puolet karkuteillä. Eli 20 vuotta vanhat Volvon valot eivät todellakaan ole sitä mitä ne ovat olleet uutena. Kiitos valopakon. Päivävalot säästää umpioita pitkässä juoksussa.
temmi_hoo
14.01.2012, 12:46
Valoista katoaa valotehoa yllättävänkin nopsaan, muutamassa vuodessa voi olla jo puolet karkuteillä. Eli 20 vuotta vanhat Volvon valot eivät todellakaan ole sitä mitä ne ovat olleet uutena. Kiitos valopakon. Päivävalot säästää umpioita pitkässä juoksussa.
Jos umpiot vaihtaessa laittais lisähommana päivävalot, tulisko siitä hirveesti rankasua katsastaessa? Mitä kaikkee muuta hankaluutta on keksitty? Mitä pitäis ottaa huomioon palikoita valitessa? Onko päivävalojen sijottelussa jotain erityistä? Saako niillä ajella myös maantiellä?
Hommahan ei varmaan mitenkään supervaikee ole, varmaankin samaa luokkaa sen kanssa kun siirtää valot viikseltä releelle. Valmiita sarjojakin varmasti on olemassa.
Nuhapumppu
14.01.2012, 14:22
Moi, anteeksi OT, mutta
Ihan mielenkiinnosta, missä 30 vuotta vanhassa autossa on paremmat valut kuin jossain uudessa?
-Paavo
Alle 30 vuotta vanha,mutta silti omassa -88 pajerossa on paremmat valot kuin vanhempien -10 Golfissa,siinä ne on sellaiset saatanan myrskylyhdyt vaan keulilla. No okei,minulla on vaihdettu umpiot motonetin halvimpiin viime talvena mutta silti.
Moi, anteeksi OT, mutta
Ihan mielenkiinnosta, missä 30 vuotta vanhassa autossa on paremmat valut kuin jossain uudessa?
-Paavo
Vertaa letukan vanhan G-20 vanin valoja tupla pitkillä seuraavan mallisarjan starcraftin valoihin. Vanhassa vara parempi.
PERSKUTTA
16.01.2012, 13:13
Oliko vuonna -82 hj-60 halogeenivalot, siis H4 se 7" umpio?
Jos oli, niin nykyautoista löytyy huonompia valoja!
No ainakin mulla on, vm -81. Tosin eihän ne alkuperäiset varmaankaan ole.
Edellinen HJ oli vm-82 ja siinäkin oli H4 ja se oli sentää vaan 5 vuotta vanha kun se mulla oli
Super_Select
16.01.2012, 18:49
Löytyykö porukalta kokemuksia EU-hyväksytyistä valotelineistä?
Sellainenhan periaatteessa vaaditaan autoon, jonka ensirekisteröinti on 2007 tai uudempi. (korjatkaa, jos väärässä)
Nyt vain yhden kokemuksen perusteella oma yhteenveto on, että ihan nätti ohutseinäinen putki, mutta ei sellaisesta ole valojen asentamiseen. Värisee ja tärisee vaikka asentaisi montakin lisätukirautaa valoille. Hyvällä asvaltilla menee, mutta noin puolet ajelusta on kestopäällysteen ulkopuolella niin ei onnistu. Tämä johti lisävaloista luopumiseen, niin hyvät kuin ne ovatkaan.
Tämän italialaisvalmisteisen telineen ongelma on että raudan omat kiinnityḱset ovat liian heppoiset. Jos teline tärisee tyhjänä, ei sen tärinä vähene valojen myötä.
Tuossa omassa työajokissa..(Taksi) juurikin tuommoinen samanlainen valorauta, joissa hellan ISOT lisäpitkät, eikä värise ollenkaan. Se yläkiinnitys pitää olla, siis tuossa Transporterissa on ainakin läheltä putken yläosaa kiinni, niin ei värise.
Kollega laittoi omaansa "jostain-netistä-tilatun" muuten liki samanlaisen, mutta siinä ei ole noita yläkiinnikkeitä... ,ja heiluu ( värisee ) ihan sikana...
Itse ajelen tuolla omalla pääasiassa koulukyytejä pienen kylän perukoilla huonoilla teillä, joten kyllä huomaisi jos värisisi.
Valmistajaa en tiedä, on siis asennettu uutena tuolla Jonassonilla.
Ainakin volkkarimiesten kannattaa tuolta kysellä.
Tässäpä kuva: http://jonasson.fi/assets/rte/images/Uutiset/carsport_uutiset/CS_economy.jpg
näkyy muuten tuossa kuvassa se yläkiinnike...kun tarkasti katsoo...sen tumman kolon tietämillä :D :D :D :D
Tuossa omassa työajokissa..(Taksi) juurikin tuommoinen samanlainen valorauta, joissa hellan ISOT lisäpitkät, eikä värise ollenkaan. Se yläkiinnitys pitää olla, siis tuossa Transporterissa on ainakin läheltä putken yläosaa kiinni, niin ei värise.
Samasta kohtaa mullakin on Misutonida kiinni asennusohjeen mukaan. Nyt ilman valoja kun nyrkillä kopauttaa teline heilahtaa edelleen.
Super_Select
17.01.2012, 15:49
Samasta kohtaa mullakin on Misutonida kiinni asennusohjeen mukaan. Nyt ilman valoja kun nyrkillä kopauttaa teline heilahtaa edelleen.
Hitsaat siihen jämäkämmät kiinnitykset...tuskin muu auttaa, tahi hommaat jostain paremman...??!!?;)
Hitsaat siihen jämäkämmät kiinnitykset...tuskin muu auttaa, tahi hommaat jostain paremman...??!!?;)
Heh, joo, mutta tekeekös ko. telineen törmäyskestävyys/heikkoustodistuksella sitten enää mitään? :) Jos tämän sähläyksen olisi tajunnut, olisin pistänyt jonkun halvemman ns. ei-Eu-telineen. Mutta kait jotkut muut on tukevampia.