View Full Version : hiluxin napalukon kartioholkin ja pinnapultin poisto
Etu pyörän laakeri vaatii kiristystä ja pitäs ottaa napalukko irti Miten saa napalukon irti parhaiten kun pinnapultit ja kartioholkit on pirun lujassa. Neljä mutteria lähti irti mutta 2 pinnapulttia katkes irrotuksessa. napalukon runko ei silti irtoa todennäköisesti holkit pitää sitä vielä kiinni. oisko hyviä vinkkeja tai räjäytyskuvia navasta. auto on hilux 2,4T 4wd vm 2000.
reynolds
03.01.2012, 22:30
Itse irrottelin terävää meistiä napalukon ja navan väliin hakkaamalla välillä aina napaa pyöräyttäen. Ei varmaan paras keino mutta vähän kun kattoo et ei ihan silpuksi ala menemään. Tietty voi napalukon kannen irrottaa siis sen osan mistä käännetään ja siitä vapautuviin kierrereikiin voi jotain ulosvetäjää viritellä mutta tais olla aika pienet kierteet m6 tai jsp. Mulla lähti kun aikani sitä meistiä sinne väliin nakuttelin ja välillä kolautin varovasti moskalla koko napalukkoa.
Ite oon laiskana miehenä paukuttanut napalukon runkoa tuurnalla ja lekalla lujasti just siihen kartioholkin viereen melkein tuurna kiinni siinä kartioholkissa, niin se holkki ponnahtaa irti, toinen keino on sitten lyödä lekalla siihen napalukon reunaan aina holkin kohdalle, mutta tästä seuraa se , että holkin reikä menee soikeaksi eikä kiristy enää niin hyvin mikä edesauttaa pikkupulttien katkeamista etenkin jos edetään ykkös/pakki periaatteella tilanteen vaatiessa. on muitakin konsteja mutta noillakin sen napiksen pitäis irrota helposti vetämällä kartioholkkien poiston jälkeen.
maasTOIJOTA
03.01.2012, 22:54
massa/muovivasaralla säteittäin antaa kyytiä,niin kyllä lähtee. ei siitä veri irtoa jos sitä kolistelee vaikka ihan vasarallakin, ja paineilmavasaralla täräyttely on kans tehokas juttu.
maasTOIJOTA
03.01.2012, 22:56
ja pitää muistaa irroittaa lukkorengas vetarista ;)
Itse olen laittanut tavallisen mutterin siihen pinnapultin päähän ja kopauttanut siihen mutteriin vasaralla muutaman kerran niin kartioholkki lähtee pois aika nätisti mut ei kannata lyödä liika lujaa ettei pultti väänny väärään.
toi vw taron toteutus on kyllä varsin toimiva.
Skaleton
04.01.2012, 00:01
Senverran viellä hifistelen tuota viimeisintä esitystä, että oon kiertänyt semmosen pitkän mutterin löysästi siihen ruuvin päähän jotta jää vapaa tila prikan irrota ja pitkän mutterin sisään sopivanpitusen pultin, joka kiristetään sitä vaarnaruuvia/pitkää mutteria vasten. Näin saa napakan iskun siihen vaarnaruuviin särkemättä kierrettä. Kartioprikat irtoaa siististi eikä tarvii leipoa koko murikkaa muodottomaksi
Ite kokeilin suunnilleen kaikki yllämainitut. Muista ihan eka ruiskuttaa reilusti rasvaa holkkeihin ja vähän joka puolelle. wd-40, perus certsu, tai ns. "maailman paras", eli synteettinen yleisvoiteluaine, kaikki noi on ihan pop.
Skaleton
04.01.2012, 00:18
Joo, kyllä tuo voitelu on ihan ensimmäiseksi tehtävä juttu. Ja se synteettinen öljysprei kova sana
kiitos kaikille neuvoista huomenna aletaan pajottamaan napaa
nenonen2
05.01.2012, 21:46
Joskus helpottaa kun lyö meisselin siihen kartion halkaistuun kohtaan niin että kartio leviää hiukan. Ja siis mielellään ruuvimeisselin.. Eihän se kyllä paljoo tietenkään pääse leviää kun on paikallaan mutta voihan se joskus olla pienestäkin kiinni.
Helpoin tapa ja "oikea" on lyödä pinnapultin päähän isopäisellä tuurnalla, tietysti vasaraa apuna käyttäen, kartioprikka nousee kuin itsestään:). Mitä isompi pinnapultti niin isommat vehkeet sen mukaan.
Jos nyt ei satu olemaan tuurnaa, niin iso pulttikin käy.
Porvoon Hilma
04.01.2013, 19:54
Tää olisi nyt edessä. Kuinkas kovaa noihin pultteihin voi lyödä jos käyttää tota pitkämutteri ja lisäpulttimenetelmää?
Mulla on hiukka sellainen tunnelma, että noi Hilman napojen laakerit on ehkä kerran vaihdettu tai ainakin yritetty vaihtaa päätellen navan rungossa olevista lyöntijäljistä noiden kartioprikkojen kohdalla.
Kummassakin etupyörässä on väljää ja ne on pakko korjata eli tää on vähän niinkuin must-win-battle :D
Tää olisi nyt edessä. Kuinkas kovaa noihin pultteihin voi lyödä jos käyttää tota pitkämutteri ja lisäpulttimenetelmää?
Mulla on hiukka sellainen tunnelma, että noi Hilman napojen laakerit on ehkä kerran vaihdettu tai ainakin yritetty vaihtaa päätellen navan rungossa olevista lyöntijäljistä noiden kartioprikkojen kohdalla.
Kummassakin etupyörässä on väljää ja ne on pakko korjata eli tää on vähän niinkuin must-win-battle :D
Kyl ne mulla on aika paljon kestänyt lyöntiä eikä ole vääntynyt kun lyö vähän joka reunalta sitä mutteria ja muistaa jättää vähän väliä ettei väännä mutteria kiinni asti kun ei mahdu muuten irtoamaan.
Porvoon Hilma
04.01.2013, 20:23
Kyl ne mulla on aika paljon kestänyt lyöntiä eikä ole vääntynyt kun lyö vähän joka reunalta sitä mutteria ja muistaa jättää vähän väliä ettei väännä mutteria kiinni asti kun ei mahdu muuten irtoamaan.
Siis uskaltaa lyödä mutterin sivultakin... .?
Siis uskaltaa lyödä mutterin sivultakin... .?
Kyllä uskaltaa ja itsellä irtos yllättävän helposti kun antaa pienen napakan iskun aina.
Minä kokeilin tuota et pitkä mutteri pulttiin ja sitä naputtelee. Alko meneen se mutteri vaan jenkoisa eellä. Lopetin siihen ja otin perinteisesti silleen et naputtelin vasaralla kohtuuella napalukkoon samalla sitä pyörittäen. Pikku hiljaa irtosivat mut meni jonnin aikaa.
Porvoon Hilma
04.01.2013, 20:44
Kyllä uskaltaa ja itsellä irtos yllättävän helposti kun antaa pienen napakan iskun aina.
Jaa no sitten tarttee hankkia joku massavasara tai tehdä puusta sopiva lyöntikapula, hankkia useampi purkki wd40:stä ja pitkämutteri ja siihen lyöntinysäpultti. Sitten vaan kuulosuojaimet päähän, musiikkia soimaan ja paukuttelemaan. Mitäs tohon pitää varata aikaa? Irtooko tunnissa ?
Lisäksi, auttaako lämmittäminen ? Sellainen kaasuliekki olisi, tosin hyvin kuumaksi saa tuolla kappaleet eli voi hiukan pehmetä metallit...
Kyl niis hetki meni aikaa mut sit ku oppi tyylin niin toinenpuoli irtos paljon nopeemmin. Iha tavallisella timpurin vasaralla itse koputtelin. Lämityksestä ei tietoa auttaako
Porvoon Hilma
04.01.2013, 20:58
Kyl niis hetki meni aikaa mut sit ku oppi tyylin niin toinenpuoli irtos paljon nopeemmin. Iha tavallisella timpurin vasaralla itse koputtelin. Lämityksestä ei tietoa auttaako
Kiitos ohjeista. Saa nähdä miten pitkän kilkuttelujakson tarttee:D
Eikös noi oo aika hyvin juutuupissakin neuvottu...
http://www.youtube.com/watch?v=_3CI4mmEv6A
Porvoon Hilma
04.01.2013, 21:15
Eikös noi oo aika hyvin juutuupissakin neuvottu...
http://www.youtube.com/watch?v=_3CI4mmEv6A
Kiitos ! Tää on hyvä. Noi kartiot irtos vähän niin kuin elokuvissa :D
Tuurnan sijaan välillä käyttäny isoa pulttia ni tuu huteja :)
Iso pultti ja moska, niin ei tarvii ku pikku naput ni irtoo.
Turnaa kun ei käsillä ole ollut niin jatkomutterilla lähtee yhtä nätisti, saa kierrettyä riittävän monelle kierteelle niin ei pinnapultit kärsi jenkoistaan.
Varmaan edellä tarkoittivat saa kun pitkästä mutterista kertoivat.
Tuo runko-osa on jotakin kevytvalua eikä oikein kestä lyödä kun painuu läjään.
Hyvin on irronnut niin Hj.sta, Rockysta, Haisusta ja Hiluxista.
Vaikka vielä pienempi vasara siihen mutteriin kiinni ja isommalla napauttaa...
tikkukuski
05.01.2013, 00:07
itse olen tehnyt niin että puolentuuman avaimilla kun olen aukonut niin pyörittänyt kaikki ensin löysään, sitten hylsy ja kympin jatko siihen ja ihan tavan timpurin vasaralla pari napakkaa lyöntiä.. ei siihen voimaa tarvita vaan tekniikkaa :D
Porvoon Hilma
06.01.2013, 11:24
itse olen tehnyt niin että puolentuuman avaimilla kun olen aukonut niin pyörittänyt kaikki ensin löysään, sitten hylsy ja kympin jatko siihen ja ihan tavan timpurin vasaralla pari napakkaa lyöntiä.. ei siihen voimaa tarvita vaan tekniikkaa :D
Vielä yksi kysymys: minkä kokoinen avain tarvitaan, että saa nuo navan laakereiden lukitusmutterit auki? 52mm? 54mm ?
Vai onko ihan papukaijapihtihommaa?
Porvoon Hilma
06.01.2013, 11:35
52 mm
Tänks !
Porvoon Hilma
06.01.2013, 11:37
54mm
Avainta tarvitaan risukeulaan, eli onko tuo 52 kuitenkin riittävä ?
Avainta tarvitaan risukeulaan, eli onko tuo 52 kuitenkin riittävä ?
52 on tarkka, 54 (ohutseinäinen) toimii myös.
Mulla ainakin ln-170 hiluxksissa 54 mm on ainoa mikä käy. Ipefixsiltä ostin, trail gearin hylsy.
Laakerimutterin momentti ei sitten ole paljoa, luokkaa 80 Nm.
BJ-40/76
07.01.2013, 00:29
Mulla ainakin ln-170 hiluxksissa 54 mm on ainoa mikä käy. Ipefixsiltä ostin, trail gearin hylsy.
Laakerimutterin momentti ei sitten ole paljoa, luokkaa 80 Nm.
Ja tuo 80Nm ei sitten ole sen sisemmän, siis laakerin esijännityksen mutterin momentti.
Oikeaa momenttia ei mitata mutterista, siis ainakaan noissa jäykkäakselisissa, vaan navan pyörityksen liikkeellelähdöstä.....
ja ln-110 momenttia en tiedä.