View Full Version : Kestääkö sähköinen polttoaineen siirtopumppu vaihteistoöljyn siirtopumppuna?
Olis tarve laittaa siirtopumppu LC 61:n pää- ja jakovaihteiston täyttöproppujen väliin. Siellä antautui vaihteistojen välinen stefa kahden vuoden jälkeen ja sitä ei nyt aleta taas uusimaan. Öljyt valuu nyt päälaatikosta jakikseen. Ennen valui jakiksesta päälaatikkoon ja se ongelma korjattiin aikoinaan "hullunkierrolla", se ei vaan tähän suuntaan toimi. Onko tuollainen sähköinen imevä polttoaineen siirtopumppu tuhoon tuomittu idea? Käyttöähän ei pumpulle tulis kun jokunen minuutti kuukaudessa. Öljyt liikku luokkaa 1l/5-10 tkm. Pumpun ohjaus katkaisimella. Varaosatiskillä veikkasivat, että pumppu palaa minuutissa öljyn jäykemmän viskositeetin takia. Imevä 24v hyco olis mielessä (malli 13 3030 noin 85 euroa). Kylmiä öljyjä ei ole tarkoitus pumppailla. Sähköiset öljyn siirtopumput maksavat luokkaa 400-800 e (mitä itse löysin).
Linkki hyco:n sivulle:
http://cat.hueco-automotive.com/index.php?searchkey=133030&lang=uk&dialog=1&contentmode=3&PHPSESSID=45e76bf0867e0dcd119194e708363574
Kokeilenko pa-pumpulla vai onko parempia vaihtoehtoja (järkevän hintaisia?
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Moottorioljyt/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/
tuos ois vaa nuo voltit onkelmana ?? vähäsessä käytös vois mennä toisest akusta vaa ??
Noita öljynvaihtopumppujakin mietin mutta ne tuntuu kaikki vähän leluilta. Mikäköhän on odotettu toimintaikä tuolla alustassa, ei kestäne upottaa ainakaan. Hakusessa olis melko pitkäikäinen ratkaisu. Välistefa saa olla vaihtamatta kunnes tulee päälaatikon laakerointi ajankohtaiseksi. Nyt vielä hiljainen ja kaikki vaihteet pelaa ja pysyy päällä. Pientä tikitystä kuuluu ilmeisesti kytkinakselilta, ei muita ominaisuuksia. Hieman kuulostaa painelaakerilta mutta se se ei ollut koska kytkinremppa (uusittiin silmä- ja painelaakeri) ei vaikuttanut mitenkään.
Porakonepumppu olis varmaan varmatoimisin :D Hakusessa olis nyt kuitenkin sähköllä napista toimiva pumppu.
Oisko päälaatikossa huohotin tukossa, jos jakikseen tuuppaa öljyjä? Kun minun muistaakseni ylin yhtenäinen reikä on pääakselin korkeudella, eli pääakselin stefa. Ja öljypintahan jää alemma, paitsi liikkeessä tietenkin roiske.
Entäs jos vain laittas riittävästi ylitäyttöä, ja hullunkierto tasaisi öljyt?
Varaosatiskillä veikkasivat, että pumppu palaa minuutissa öljyn jäykemmän viskositeetin takia.
Jos sinne tollasen pumpun laittaisi ni se nyt tuskin ainakaan palaisi mihinkään, korkeintaan ei vaan toimisi. Ja tälläsethän ei kai maksakaan kuin kympin ja risat.
http://www.startax.net/thumb.php?imgname=8300-0801-CA.jpg
Huohottimet toimii ja aukeaa puhaltamalla mielestäni samalla paineella hyvin helposti. Noi tuli tsekattua ihan ensimmäiseksi. Mitään alempaa aukkoa ei tietääkseni ole kuin tuo pääakselin stefa. Toi hurja ylitäyttö voisi ehkä mahdollistaa "hullunkierron" väärinpäin mutta uskon, että sitten se työntää öljyä jo jakiksen huohottimen kautta kuten nyt päälaatikon öljyn siirryttyä jakikseen (päälaatikosta n.1,5 l ja 0,5 l ylitäyttö jakiksessa ennestään= öljyt huohottimesta ulos). Jakiksen täyttöproppu on kuitenkin paljon alempana kuin laatikon.
Eikö kenelläkään ole kokemusta noista pumpuista?
Edit. Palamisella tarkoitin pumpun ennenaikaista kuolemaa, en ilmiliekeissä palamista. Tuollainen kuvan Facet 24 v olis luokkaa 95 euroa. En tiedä imeekö tuo yhtä hyvin kuin hyco.
Pieni sähköhydrauliikka pumppu pelaa.
Purkuosina vois matala-autoilijoilta löytyä nissan 200sx:n peräöljyn pumppu, noissa kikottimissa kun on peräöljylle erillinen jäähdytin (vakiona.)
Pieni sähköhydrauliikka pumppu pelaa.
Varmaan pelaa, mutta mistä sellaisen halvan löytää? Hintaa ~50e, maks 100e. Ja sais olla melko pieni, ja tuottojahan ei tarvitse melkein mitään.
Purkuosina vois matala-autoilijoilta löytyä nissan 200sx:n peräöljyn pumppu, noissa kikottimissa kun on peräöljylle erillinen jäähdytin (vakiona.)
Tätä tarvii selvitellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=96571&albumid=4179&dl=1325610714&thumb=1
;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?pictureid=96571&albumid=4179&dl=1325610714&thumb=1
;)
Tämä oli itsellä ensimmäisenä mielessä. Helpoin ja varmasti halvin tapa olis liittää tuo olemassa olevaan hullunkiertoon mutta sitä nappia tulis painettua hieman herkemmin kuin tuota hierottua loskassa...
toi pitäs virittää auton sisäpuolelle
Nuo Nissanin peräöljyjäähdytys-systeemit / pumput selviää varmaan parhaiten Nissanimiesten foorumilta: www.dnsf.org ja saattaa sieltä kirpputoriosastolta vaikka löytyä kyseinen systeemi ostettavaksi asti. Ainakin S13 200SX -mallia aika paljon purkuautona siellä.
Varmaan pelaa, mutta mistä sellaisen halvan löytää? Hintaa ~50e, maks 100e. Ja sais olla melko pieni, ja tuottojahan ei tarvitse melkein mitään.
Täällä sivustollakin olen nähnyt 50€ vai 80€ myynnissä, kokopolitiikka epäselvä mutta oletettavasti ei mikään mahdottoman iso.. esim hiabista?
BJ-40/76
04.01.2012, 01:38
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Moottorioljyt/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/
tuos ois vaa nuo voltit onkelmana ?? vähäsessä käytös vois mennä toisest akusta vaa ??
Jos en alkasi korjaamaan itse vikaa, niin ostasin tuon biltaman pumpun, ja katsoisin onko se niin sanottu letkupummppu: siis onko siellä pumpattava öljy silikoniletkussa, mitä mankeloidaan eteenpäin. Jos toimii noin niin pumppu sisälle, ja paksut putket vaihteistoon....
P.S noita ohitusletkutuksia liikaa tehneenä, vielä kerran huohotin.......
Reisrdok
04.01.2012, 10:34
Joskus aikoinaan koitin erilaisilla bensapumpuilla pumpata moottoriöljyä ja jokainen lopetti toimintansa. Sitten kun öljy jähmettyi pumpun sisään niin ei lähtenyt enää käymään tai sitten käyttösavu karkasi.
Veikkaan että tollanen puristeltava pallo puristuu kerran kasaan ja jää siihen? :D
Tollanen mankelointipumppu voisi toimiakin?
Huohotukset tuli tsekattua sen verran tarkkaan ettei vika kyllä sieltä löydy. Nyt on kyllä tuollainen Nissanin pumppu hakusessa, pari myynnissäkin olevaa löytynyt muttei vielä saatu yhteyttä myyjään. Pallopumpun voi kyllä unohtaa. Foorumeita selanneena saanut käsitystä pa-pumppujen käytöstä varsinkin moottoriöljyn siirrosta turbolle. Joillakin toimii ja toisilla ei...
Tuloksena voisi todeta, että halpaa ja kestävää sähköistä öljy/hytikkapumppua ei ole olemassa :mad: Jollain kahdella sadalla saa jo tarkoitukseen tehtyjä kestäviä pumppuja.
Nissanin peräöljypumppu on oikeenki sopiva tuohon käyttöön. Itellä oli 2-t moottorikelkassa turbon öljypumppuna ja piti rajoittaa aika reilusti ku meinas vähän liikaa pukata painetta.. Niin ja ei ole hinnan kiroissa, ite maksoin kahesta toimivasta 30€ yhteensä.
Ja siis jos peräöljyä meinaat pumpata niin sehän on aivan eri kuin moottoriöljy, jos jollain bensapumpulla pystyykin pumppaamaan moottoriöljyä niin en usko saman onnistuvan peräöljyn kanssa. Töissä samoan paineilmakäyttöisellä öljypumpulla kestää noin 4-5 kertaa kauemmin pumpata peräöljyä, kuin vastaava määrä moottoriöljyä. Todennäköisesti tuo nissanin olisi juuri se paras hinta/laatusuhteeltaan.
BJ-40/76
05.01.2012, 23:40
Jos haluat kokeilla rakennella:
Ota vanha öljypoltin, irrota siitä pumppu, ja kytke se suoraan lämmityslaitteen moottoriin ja paiskaa se ja peräöljy kannu 15c pakkaseen, ja kokeile suostuisko tuo polttimen pumppu imemään tuota jankkia jos pumpulta suuttimelle menevä putki irti. tarkista pyörimissuunta.
Voit kokeilla myös pyörittää pumppua porakoneella.
Tuo pumppu tekee paljon painetta, mutta tuotto on jotain luokkaa 100 Litraa tunnissa? polttoöljyllä! jos olis painonappi jolla pyöräyttäs pumppua aina ajon loppuvaiheessa plussakelillä, niin vois ehkä onnistua?
P.S kuuluuko tuohon nissanin peräöljypumppuun termostaatti?, siis ei pumppaa koskaan kylmää öljyä? ja öljy, joka on lämmintä, polttaa ihoa....
(eikö tuo öljypumppu kierrätä öljyä nimenomaan öljynjäähdyttimessä?)
p.s.s jos jostain löytys edullisesti sähkökäyttönen ohjaustehostimen pumppu...
Nissanin pumppu siirtää kuumaa peräöljyä jäähdyttimeen. Lähtee käyntiin öljyn lämmön perusteella. Oletan, että ohjaus on ulkoinen, tarkoitus hoitaa hojossa katkaisimella. Ajattelin pumpata vain lämpimiä öljyjä ehkä n. 500-1000 km:n välein ja pumpattava määrä varmaan alle 1l. Yhdestä pumpusta soittelin jo mutta myyjä oli nakannu sen roskiin heikon kysynnän vuoksi :mad:
Joo ulkoisella ohjauksella on, pumpulle tulee vain plussa ja miinus. Ja muistaakseni sillon ku värkkäsin tuon kelekan kanssa niin mittasin tuolle n. 15bar paineen, piti kuristaa kohtuu paljon ku ei muuten alkanu ahtimen siivet pyörimään ollenkaan. :D
Taitaa muuten nissanin automaattilaatikoissa olla samanlaista pumppua kans..