View Full Version : offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä
Tuli hommattua Tomcat kilpuri englannista jolla suunnitelmissa osallistua suunnistus kisoihin.Auto on tehty nopeuskisoihin joten muutoksia joutuu
tekemään ja niistä olisikin kysymyksiä.
Alusta on rangen vakio korkeudessa ja renkaatkin kokoa 245 75 16"
Seuraavat askarruttaa:
Paljonko korottaa ja tähän vaikuttanee mitkä renkaat laittaa?
Kuvia kattellut ja kaikilla? isot boggerit tai vastaavat alla,kehtaako sinne pienemmillä edes tulla?
Vinssi suosituksia sähkökäyttöisiä,optiman pari akkua on jo.
Aluksi tullaan vain ihmettelemään touhua mutta jos enempi alkaa kiinnostamaan niin akseli lukot lienee listalla,samoin auton välitykset on aika pitkät nopeuskisa taustasta johtuen.
Panssarointikin täytyy tehdä.
Kuortaneen kisa taitaa olla liian pian mutta kai sillä voisi noinkin tulla
ajeleen,tosin vinssi olisi varmaan välttämätön ettei muita tartte vaivata.
Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Se ratkaiseen jonkinverran että onko se rekisteröity suomen tieliikenteeseen?
Renkaathan määräytyy luokan mukaan.
Kannattaa lukaista säännöt läpi ennenkuin tekee mitään radikaalimpia ostoksia.
Renkaat karkeasti,maksimi halkaisijat
Original 31" 787mm
Stanu 33" 838mm
Modi 36" 915mm
Nämä suorilla akseleilla max.
Proto 1043mm. Myös portaaleilla.
Tähän pitää kyllä vaatia kuvia, eihän sitä muuten kukaan voi neuvoja antaa :)
Onko tämä niinku semmonen putkirunkoinen, ja millä tekniikalla?
Niinku tuommonen:
http://www.tomcatmotorsport.co.uk/gallery/TomcatWorks88CarGallery/images/NSF%20quarter%20veiw.jpg
http://www.tomcatmotorsport.co.uk/index.htm
Kuvia ehdottomasti ja tosiaan kannattaa ihan ens alkuun lukea säännöt läpi ja miettiä mihin luokkaan auto soveltuu helpoimmin / mikä luokka itseään kiinnostaa.
Eli säännöt tuolta:
http://www.4x4cup.com/
Moi,
mun mielipiteitä, kannattaa aloittaa kisailu vaan että oppi tulee oman kantapään kautta, ei kaikki kuitenkaan halua tai tartte just samaa.
Korota just senverran kuin tarttee, matala pysyy paremmin pyörillään. Sisäänjoustoa tarttee jonkunverran että pääsee vauhdilla ajamaan vähän röykkyisempääkin. Vakio-rangen alusta ei varmasti oo paha, toki riippuu puslien ja iskareiden laadusta/tyypistä, suunnistuksessa vauhti keskimäärin aika mietoa, joten alustan ei tartte olla yhtä tymäkkä kuin rallissa. Ristijoustoa tarttee jonkunverran (vakio-range pehmeillä uretaanipuslilla ihan riittävästi), ja akselilukot auttaa tosi paljon (=vähentää vinssailua).
Rengaskoko (halkaisija) halutun luokan mukaan, renkaan merkki ja malli sellaiset että voimansiirto kestää ja budjettiin sopii. Leveys omaan tarkoitukseen soppeli, rangeen sopii sekä 15 että 16" vanteet. Pokkeri on isoista karkeista renkaista aika hyvä, mutta ei varmasti joka alustalle paras.
Katsele vanhoja rastikuvia vaikka voittaja-autoista valitsemassasi luokassa, tuskin on kovin huono valinta ottaa sellaiset nakit kuin yleisesti on pärjänneissä autoissa käytössä. Mutta muistaakseni useampi kisa on voitettu stanuissa (max 33) orkkiskoon renkailla (max 31), joten vaikka rengas onkin yksi tärkeimpiä maastoauton varusteita, niin sekään ei ole kaikki kaikessa.
Ja kyllä kehtaa tulla millä vaan renkailla, jos en ihan väärin muista niin kokemusta on hankittu jopa hakkapeliitoilla.
Vinssiksi ottaisin itse sellaisen, johon saa osia, kun kaikki ne kuitenkin joskus hajoaa. Itsellä ollut tähän saakka warneja, rangeen (enimmäkseen safarikäytössä) laitoin halkkis kiinanpaskan taakse, johon oon kyllä muuten ollut tyytyväinen toistaiseksi, mutta pedin pulttijako oli epästandardi, eli toisenmerkkisen vinssin laitto tilalle edellyttää uutta vinssipetiä.
Warneihin saa kaikkia osia, kiinanpaskan maahantuonti tais loppua, joten jos (lue: kun) siitä jotain särkyy niin menee haaskioon koko roska.
Pitkään etuvinssinä palvellut warni (HS9500 ja XP9.5 vuorotellen, toinen käytössä ja toinen huollossa) on nyt korvautumassa XDynalla, hemmetin mielenkiintoinen kapistus, mm. vapautin kaukosäätimestä. Ja XDynan jarru pitäis olla parempi, warnilaisten jarrut on aika epäluotettavia, kun niillä on jonkun kerran vetänyt veden alla. ja XP:n vesitiiviys tarkoittaa sitä että vesi menee sisään muttei pääse ulos. XDynat kts. www.vinssikauppa.fi
Vinsseissä erityisesti kisakäyttöä ajatellen kannattaa ehdottomasti katsoa myös nopeus, ei sillä 15000 paunan vedolla mitään tee jos koukku liikkuu metrin minuutissa (lue: hitaasti ilman kuormaakin). Jos joutilasta rahaa on ihan liikaa niin killepipinni räikkä tuplamoottoreilla ja saa kätevästi käytettyä yhden auton hinnan yhteen vinssiin.
Mut vähän samaa sanoisin vionsseistä kuin renkaistakin, molempia löytyy moneen lähtöön, eikä ole olemssa just yhtä ja ainoaa oikeaa, joka passais loistavasti jokaiselle. Vinssit on erikokoisia ja -hintaisia ja muutenkin erilaisia, kannattaa ottaa aluksi vaan joku riittävänä passeli ja alkaa ajamaan, sitten sen näkee miten se oma laite toimii, ja miten muiden autojen vinssit ja renkaat pelaa. Tekemällä eli ajamalla oppii.
Ja sitten ku vielä muistaa että autot ja niideen varusteet on vaan osa tulosta. Itse pidän kuskien ruokailua muutaman kerran kisan kuluessa jotakuinkin yhtä oleellisena menestymisen kannalta kuin ehyitä ja toimivia renkaita. Vasynyt virhearvointeja huonosti suorittava kuski (tai appari, tiimi on sen kaikki jäsenet) menestyy varmasti ei-hyvin (ja saattaa vielä huonolla tuurilla rikkoa autonsa).
-Paavo
Kiitos kommenteista.
Modified luokassa täytyy ajaa vaikka aluksi onkin original luokan alusta.
En aio rekisteröidä autoa autoveron takia.
Täytyy kuvia ottaa viikonloppuna.
Tallissa oltu kellon ympäri ja kuortaneelle edelleen aikomus tulla.
Innostuin liikaa "parantelemaan" niin kiire senkun lisääntyy.
Panssarointi tuli tehtyä,katolle putkikehä ja "karjarauta".
Vinssipedin hain Kitkamet:iltä josta myös saanut paljon vinkkejä
auton rakenteluun,iso kiitos Kitkamet tiimien kavereille!
Kannattaa muidenkin vinssiä asentavien harkita tuota petiä,on jo valmiiksi testattu ja toimivaksi todettu.
Tankki oli vain 32 litranen,nyt 2x30 l
tupla-akuille uusi teline,
pakoputken kääntö pystyyn.
Huomenna loput hitsaukset ja torstaina kasausta,vinssi,valot yms.
Niitä kuvia ei ole kerinnyt ottamaan...
Hauskinta hommassa ettei meillä ole kokemusta maastoajosta saatikka
vinssin käytöstä ja suunnistuksesta puhumattakaan.
Kaikkeen sitä innostuukin.
Odottaa innolla näkevänsä tämän Kuortaneella.
-Paavo / Ainakin tässä kisassa BJ "Kolme Rumaa" appari
Tallissa oltu kellon ympäri ja kuortaneelle edelleen aikomus tulla.
Innostuin liikaa "parantelemaan" niin kiire senkun lisääntyy.
Panssarointi tuli tehtyä,katolle putkikehä ja "karjarauta".
Vinssipedin hain Kitkamet:iltä josta myös saanut paljon vinkkejä
auton rakenteluun,iso kiitos Kitkamet tiimien kavereille!
Kannattaa muidenkin vinssiä asentavien harkita tuota petiä,on jo valmiiksi testattu ja toimivaksi todettu.
Tankki oli vain 32 litranen,nyt 2x30 l
tupla-akuille uusi teline,
pakoputken kääntö pystyyn.
Huomenna loput hitsaukset ja torstaina kasausta,vinssi,valot yms.
Niitä kuvia ei ole kerinnyt ottamaan...
Hauskinta hommassa ettei meillä ole kokemusta maastoajosta saatikka
vinssin käytöstä ja suunnistuksesta puhumattakaan.
Kaikkeen sitä innostuukin.
Tuttu tunne.. Mutta äkkiä siihen tottuu
Ainakin siihen että auto ei ole ikinä valmis.. Pari kertaa esa tullu hakemaan autoa hallilta kyytiin niin rälläkkä on ollu hommat kesken.. Mutta kerkeehän parsia vielä kisa paikalla..
Ainahan sitä aikaa on hyvin olla tallilla! Kesällä kaveri hommas auton ja laskettiin että "onha tässä yli kaks kuukautta aikaa laittaa ennen kisoja...." No kävi sitte nii että Finland Thropyyn saatii auto kuntoon, pajalta ulso ajettiin muistaakseni tuntia ennen katsastuksen alkua. Ei tosin ollu matkaakaan kun jotain 10km kisapaikalle :D
Tuli vaa sellanen mieleen että jos ei oo aikasempaa maastoajokokemusta nii kannattasko joku kokeneempi kaveri ottaa kuskiksi ja ite seurata apumiehenpaikalta toimintaa. Ainaki ite oon oppinu paljon vänkärin penkin puolella istuessa, kun tuota omaa Jeeppiä on pitäny säästellä että pääsee jollain töissäkin kulkemaan...
Lainaan aihetta.
Olisi tarkoitus osallistua gen2 naperolla suunnistuskisoihin.
Offi kokemus on täysin olematon eikä autokaan ole parhaimmasta päästä maastoon.
Eniten arkuutta aloittamiselle aiuheuttaa pelko, että auto porsii toisellepuolelle suomea.
Millä ihmeellä raadon saa kotia ilman tuhansien laskua?
Arska-tehtaalta
18.01.2012, 09:09
Hommaa jostain traileri lainaan ja vetoauto.
Todella kurja ajella pois kisapaikkakunnalta, kun ohjausvarret on banaanina tai jos alustan puslat hajoaa.
Satsaa kunnon renkaisiin, pääsee enemmän ajamalla etenemään.
Kyllä on iso riski lähteä suunnistuskisoihin tai muuhunkaan "offikisaan" ainoalla käyttiksellä.
Ja vielä jos ajamalla paikanpäälle ja kotiinkin pitäis päästä.
Huomattavasti paremmin nukut yösi jos hommaat halvan metsälelun kiskoen sitä vaikka vuokratrailerilla ja kestää sen minkä kestää.
Tosin hajoo nuo veturitkin aina välillä :(
Ei näkyny tomcattia kuortaneella ?
Mutta niitä kuvia vois tuupata uteliaiden iloksi :)
On senverran noita harraste pelejä sienaantunnut , että yhtään lisää en niitä hommaa.
Kyllähän tuo vetoauton ja trailerin hommaaminen lamauttaa koko harrastuksen aloittamisen.
Kummat renkaat olisi paremmat suunnistukseen.
HANKOOK RT03 33X12,50-15 (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/42962/151) vai BF GOODRICH MUD TERRAIN KM2 33X12,5-15 (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/115600/151)
Katselin halpoja ATV vinssejä jotka lupaa vetotehoa 1360KG. Se ei taida pajerolle riittää?
Tarjoaako joku firma läppäri telinettä maastureihin?
Nuhapumppu
20.01.2012, 13:57
Kummat renkaat olisi paremmat suunnistukseen.
HANKOOK RT03 33X12,50-15 (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/42962/151) vai BF GOODRICH MUD TERRAIN KM2 33X12,5-15 (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/115600/151)
Katselin halpoja ATV vinssejä jotka lupaa vetotehoa 1360KG. Se ei taida pajerolle riittää?
Tarjoaako joku firma läppäri telinettä maastureihin?
Ennemmin nuo BFG kuin Humpuukit. Itsellä oli nuo humpuukit ja tuli todistettua ettei niillä tee kuin asfaltilla jotain,pirun liukkaat lumessa ja tukkeutuvat liejusta TODELLA herkästi ja eivät pidä mitään,kivikossa ja kuivalla kankaalla ihan ok rengas,eli enemmänkin AT rengas kuin MT minä mainostavat tuota. Ja itse suosittelen nyt että kannattaa ostaa kunnon renkaat heti eikä yrittää perse edellä puuhun,eli kannattaa katsella oikeita maastorenkaita jos meinaa enempikin ajaa.
Superlon
20.01.2012, 14:05
Jos vinssin hankkiminen on hinnasta kiinni, niin osta nyt halpa kiinanvinssi esim, täältä (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75700). Itselläni on tuo No3 kestäny viikonloppuoffia ja kesäsafarointia vuoden verran eikä mulla oikeen o moitittavaa ku moottorin hitaudessa. Jos meinaat puhtaasti kisakäyttöön suunnistusauton rakentaa, niin sitte siihen vinssiin täytyy satsata huomattavasti enemmän. Lähtisin kattomaan jotain Warnin tai SuperWinchin laitetta hintaluokasta 1000-1500e.
Renkaissa sama juttu. Noilla linkittämilläsi renkailla pärjää maastossakin ja niillä on vielä suhteellisen mukava ajaa maantiellä, mutta kisakäyttöön kannattaa miettiä rajumpaa kuviota, esim. Malatesta Kaiman (http://www.vannetukku.fi/images/Malatesta_Kaiman.jpg) tai Bogger (http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/images/swamper_bogger.jpg).
Kyllähän tuo vetoauton ja trailerin hommaaminen lamauttaa koko harrastuksen aloittamisen.
Tässä ilmeisesti harrastus = suunnistuskisat (eikä yleisemmin maasto-autoilu, esim. safarointi).
Kukaan ei oo sanonut että traileri+vetoauto (tai kuorkki) olis pakollinen, se oli vaan hyvä vastaus sun aiempaan kysymykseen ("Millä ihmeellä raadon saa kotia ilman tuhansien laskua?").
Kannattaa sitten siis vaan ajella kilpa-autolla kisoihin, ajaa vaikka himppasen varovammin niin ei riko autoa (ainakaan tahallaan), sit tarttee vaan vähän putsata autoa kisan jälkeen (vanteet ja ikkunat puhtaaksi) ja ajella kotiin.
Ottaa vaikka peräkärryyn koti-kisakeskus-takaisin siirtymille renkaita, varaosia, työkaluja ja muita tykötarpeita sen mitä aikoo tarvita, jos ei autoon mahdu kaikki sisälle.
-Paavo
Suunnistusharrastusta todellakin tarkoitin. Vaikka trailerin saisi vuokralle niin vetoauton löytäminen on seuraava ongelma.
Selviääkö suunnistuksen stanu luokassa pelkällä etuvinsillä?
offroadjouni
21.01.2012, 13:49
Suunnistusharrastusta todellakin tarkoitin. Vaikka trailerin saisi vuokralle niin vetoauton löytäminen on seuraava ongelma.
Selviääkö suunnistuksen stanu luokassa pelkällä etuvinsillä?Kyllä yhdellä vinssillä selviää, mutta silloin täytyy valita tarkemmin mitä rasteja lähtee ottamaan. Mutiaiset on ihan hyvät renkaat jos meinaat ajaella enemmän tiellä - Ei kuitenkaan ihan optimaalinen mutaisempaan maastoon kuten Superlon kirjoitti.
Suunnistusharrastusta todellakin tarkoitin. Vaikka trailerin saisi vuokralle niin vetoauton löytäminen on seuraava ongelma.
Selviääkö suunnistuksen stanu luokassa pelkällä etuvinsillä?
Itsellä tuntuu olleen pikemminkin niin että vetoautoja piisaa, mutta sopivaa kärryä ei saa lainaan. Toistaiseksi tyytynyt jättämään kyllä monestakin syystä suunnistuskisat hamaan tulevaisuuteen.
Lompakko ei anna periksi boggereille, olisiko sitten nuo bfg mud terrainit oikea valinta. Toisaalta maksan mielummin kerralla enemmän kuin ostan halvemmat todetakseni ettei ne pidä maastossa ollenkaan.
Superlon
22.01.2012, 18:04
Tuolla Malatesta Kaimanin kuviolla on muutamiltakin valmistajilta saatavilla renkuloita suht edukkaasti. En kyl muista nähneeni niitä ikinä missään 33" koossa, vaan 31" ja pienempinä.
Ite oon ainaki nuo tavalliset MT-renkaat todennu täysin kyvyttömiksi turpeessa. Kalliolla ja kovapohjaisessa metsässä ne etenee ihan kelvollisesti kyllä ja on kivat ajaa pinnotetulla tielläki vielä.
Jos muttereitten ja pokkereitten isoin ero on hinnassa, kannattaa vaan ottaa jotkut mustat ja pyöreet ja osallistua kisoihin.
Lyhyt oppimäärä: mutterit tielle ja pokkerit maastoon. Yleisemmin: katurenkaat on hyviä tiellä, toimii maastossa jotenkuten. Maastorenkaat on huonot ajaa tiellä, mutta toimii hyvin maastossa.
Selviääkö suunnistuksen stanu luokassa pelkällä etuvinsillä?
Helposti! Yksi suunnistuskausi ajettu stanu-luokassa pelkällä etuvinssillä.
Ja ajotapa sekä rastien haku renkaiden mukaan, boggerit kestää enemmän kivikkoa.
Tuolla Malatesta Kaimanin kuviolla on muutamiltakin valmistajilta saatavilla renkuloita suht edukkaasti. En kyl muista nähneeni niitä ikinä missään 33" koossa, vaan 31" ja pienempinä.
M.Ziarellin Extreme Foresteja saa ainakin "33x12.5-15"-koossa juuri tuolla kuviolla tai no ehkä jopa pykälän agressiivisemmalla. Lainausmerkeissä siksi että oikea koko lienee lähempänä 34-35x13.5...
4x4cupin säännöissä sanotaan kaarista näin:
Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
Mikä mahtaa olla riittävän vahva pulttiliitos?
4x4cupin säännöissä sanotaan kaarista näin:
Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
Mikä mahtaa olla riittävän vahva pulttiliitos?
Riittävän vahva on vaikea käsite, mutta jos käyttää mallina akk:n sääntökirjasta löytyviä liitosmalleja, niin kelpaa suunnistukseenkin.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-12-13T14-32-43175.pdf
esim. sivulla 302 on esitetty mahdollisia liitosmalleja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4692&pictureid=103654
Tollanen siintä nyt tuli. Toivottavasti on tarpeeksi vahva.
Hitsisaumat paloi kunnolla läpi mutta ulkonäöstä tuli karu.
Tollanen siintä nyt tuli. Toivottavasti on tarpeeksi vahva.
Hitsisaumat paloi kunnolla läpi mutta ulkonäöstä tuli karu.
Diagonaali olisi kova sana, tukee rakennetta älyttömästi. Tulee vaan sullakin noi penkit kivasti tielle.....
Diakonaalin voi laittaa myös takatukien väliin.
Diagonaali on hyvä ja tukee rakennetta. Se on myös suositeltava rakentaa. Kuitenkaan suunnistuksen säännöt eivät sitä vaadi.
Kaaresi näyttäisi kuvasta katsottuna kelpaavan suunnistuksen kaariksi.
Onko tietoa sivuista jossa opastettaisiin ozin käyttöä?
Olis perjantaihin mennessä opeteltava sitä käyttämään
-Jarkko-
22.04.2012, 21:36
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4692&pictureid=103654
Tollanen siintä nyt tuli. Toivottavasti on tarpeeksi vahva.
Hitsisaumat paloi kunnolla läpi mutta ulkonäöstä tuli karu.
Miksi tuollaiset liitokset ja juuri tuohon kohtaan?
Täällä kun ei vaan sytytä niin ei sytytä.:o
Onko tietoa sivuista jossa opastettaisiin ozin käyttöä?
Olis perjantaihin mennessä opeteltava sitä käyttämään
Eipä nyt mitään hirveen hyviä ohjeita varmaan tätäkäyttöä varten ole. Laitain näkyville tähän yhden vanhan ihan peruskäytön ohjeen jonka olen joskus viritellyt. Tolla nyt liikkeelle pääsee.
http://www.maastoautoclubi.fi/sites/default/files/tiedostot/Yhteiset/karraohjeita/5_OziExplorer-kaytto.pdf
Miksi tuollaiset liitokset ja juuri tuohon kohtaan?
Täällä kun ei vaan sytytä niin ei sytytä.:o
Helppoa totetusta vain haettiin, ei siinä sen kummallisempaa taikaa ole.
Diakonaalin voi laittaa myös takatukien väliin.
Mulla on suikassa diagonaali pääkaaren toisesta yläpäästä vastakkaisen puolen takatuen alapäähän. Pääkaaren väliin ei mahtunut millään. Ihan Ok ratkaisu noinkin mutta tuhoaa kivasti tavaratilan :p