PDA

View Full Version : Kesädieselin säilyvyys & Keskustelua PÖ:stä


tonikki
02.01.2012, 18:21
Mitä mieltä olette, kannattaako tyhjentää pihassa talven yli seisovan auton tankki kesälaadun dieselistä talven ajaksi?
Eli kun pakkanen alittaa dieselin samepiste rajan ja dieseli hyytyy tankkiin, ja keli myöhemmin taas lämpenee, palautuuko dieseli entiseen muotoonsa?

Tietenkinhän tuo ihan fiksu olisi tyhjentää ja laittaa vaikka talvilaadun löpöä tankkiin jos jostain syystä auton joutuukin käynnistämään.

Jani E
02.01.2012, 18:37
ei ne ainaakn farmisäiliöissä yms puimureiden tankissa talven aikana miksikään muutu...

Häänrik
02.01.2012, 18:53
Ei mene miksikään jos saa ihan rauhassa olla.... esim jos talvella potkaisee kesälaadulla täytettyä farmisäiliötä lujaa (toisinsanoen saa tärähdyksen) niin se valuu pohjalle. tämä taas vaikuttaa siihen että kun parafiini (voiteluaine) menee koneesta läpi ensin niin sitten vähemmän parafiinipitoinen diisseli kuluttaa syöttöpumppua.

:D Niin ja parafiinipitoisuutta ei voi lisätä fariinisokerilla, vaikka samalta kuulostavatkin :D:D:D:D

BJ-40/76
02.01.2012, 23:16
Mitä mieltä olette, kannattaako tyhjentää pihassa talven yli seisovan auton tankki kesälaadun dieselistä talven ajaksi?
Eli kun pakkanen alittaa dieselin samepiste rajan ja dieseli hyytyy tankkiin, ja keli myöhemmin taas lämpenee, palautuuko dieseli entiseen muotoonsa?

Tietenkinhän tuo ihan fiksu olisi tyhjentää ja laittaa vaikka talvilaadun löpöä tankkiin jos jostain syystä auton joutuukin käynnistämään.

Jos pistät löpöä tankkiin, ja tulli saa vihiä/hakee näytteen, niin harrastebudjetti kuralla pitkän aikaa (siis ainakin normi ihmisellä)

-> saat sen kokoisen pankkisiirron, että numeroita ennen pilkkua joko 4 tai 5

tonikki
03.01.2012, 14:10
Jos pistät löpöä tankkiin, ja tulli saa vihiä/hakee näytteen, niin harrastebudjetti kuralla pitkän aikaa (siis ainakin normi ihmisellä)

-> saat sen kokoisen pankkisiirron, että numeroita ennen pilkkua joko 4 tai 5

En kyllä usko että se rikos tapahtuu siinä löpöä tankkiin kaadettaessa.
Olisi jo melkoinen laki jos tankkiin ei polttoöljyä saisi kaataa laillisesti. :D
Käsittääkseni sen käyttö tieliikenteessä on rangaistavaa, mutta kun tuo kyseinen auto ei ole tieliikennekäytössä niin en näe asiassa mitään ongelmia.

Löpön käytöstä tieliikenteessä muistaakseni verotetaan siltä ajalta minkä auto on ollut kyseisen omistajan nimissä plus sitten tietty rangaistussakko päälle.

Ymmärsin kyllä, sarkasmia ja pilkunnussimista. ;)

Yölento
03.01.2012, 14:18
Maksuhan on luokkaa käyttövoimavero x 15...ja nimike taitaa olla veropetos tms.
Tämä nyt ei kuulunut aiheeseen mitenkään...
Mutta paljonhan tuolla tiloilla seisoo koneita talven käyttämättä ja keväällä pyörivät ihan hyvin.

JiiPee
03.01.2012, 16:12
En kyllä usko että se rikos tapahtuu siinä löpöä tankkiin kaadettaessa.
Olisi jo melkoinen laki jos tankkiin ei polttoöljyä saisi kaataa laillisesti. :D
Käsittääkseni sen käyttö tieliikenteessä on rangaistavaa, mutta kun tuo kyseinen auto ei ole tieliikennekäytössä niin en näe asiassa mitään ongelmia.


Ei rikosta, mutta maksuvelvollisuus siitä tulee. Tehdasalueillakin on Tullinmiehet käyneet ottamassa näytteitä kilvettömien piha-kuorkkien tankeista, joilla siirretään raskasta tavaraa aidatulla alueella. Ne ei ole tieliikenteessä.


...
5 §
Polttoaineen käytön toteaminen

Polttoainemaksun aiheuttavan polttoaineen käyttöön katsotaan ryhdytyn, milloin ajoneuvon polttoainejärjestelmään kuuluvassa säiliössä on todettu olevan tällaista polttoainetta. Polttoainemaksu on suoritettava riippumatta siitä, miten ja missä ajoneuvoa käytetään. Ajoneuvossa käytetty polttoaine katsotaan kuuluvaksi siihen lajiin, jonka mukaisesti se on verotettu polttoaineen käyttöön ryhdyttäessä.
...
8 §
Polttoainemaksun määrääminen

Jos ajoneuvossa todetaan käytettävän polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta, polttoainemaksu kannetaan tarvittaessa 10 §:n mukaisesti korotettuna niin monelta päivältä, jona ajoneuvo on käytön toteamiseen mennessä yhtäjaksoisesti ollut Suomessa, kuitenkin enintään 20 päivältä yhtä valvonnassa havaittua polttoainemaksun aiheuttavan polttoaineen käyttöä kohden. Jos polttoainemaksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytöstä on tehty 5 §:n 3 momentissa tarkoitettu ilmoitus, polttoainemaksu kannetaan ilmoituksen mukaiselta ajanjaksolta, jollei polttoaineen käytön toteamisesta aiheudu maksuunpanoa myös muulta ajalta.
...


Siinä 5§:n mukaan riittää, että pihalla olevasta autosta löytyy tupaöljyä tankista, silloin sitä on käytetty. Eri asia on, tuleeko tullimies pihalle näytettä koskaan ottamaan.

Kannattaa käyttää tankin täyttämiseen talvidieseliä varmuuden vuoksi.

tonikki
03.01.2012, 16:42
Ei rikosta, mutta maksuvelvollisuus siitä tulee. Tehdasalueillakin on Tullinmiehet käyneet ottamassa näytteitä kilvettömien piha-kuorkkien tankeista, joilla siirretään raskasta tavaraa aidatulla alueella. Ne ei ole tieliikenteessä.



Siinä 5§:n mukaan riittää, että pihalla olevasta autosta löytyy tupaöljyä tankista, silloin sitä on käytetty. Eri asia on, tuleeko tullimies pihalle näytettä koskaan ottamaan.

Kannattaa käyttää tankin täyttämiseen talvidieseliä varmuuden vuoksi.

Ei hitto en olis ikinä uskonut että pelkkä polttoaine tankissa riittää siihen että veroja voidaan periä. :D
Eli siis suljetulla alueellakaan ei saa ajaa PÖ:llä tai muilla polttoaineverottomilla aineksillakaan ilmeisesti?

Maanviljelijöillä on ilmeisesti oikeus käyttää PÖ:tä peltotöissä. Mihin tuo perustuu?

Liekköhän ajoneuvoksi määritellään myös kaikenmaailman omavalmiste härvelit ym.? Järjettömältä kuulostaa, että et saa ajaa esim. omalla pihallasi millä polttoaineella haluat..

JiiPee
03.01.2012, 17:22
Polttoainemaksulaissa maksusta vapautetaan se majussin traktori tietyin ehdoin ja tiettyjä muita ajoneuvoryhmiä. Kyllä se aika tiukasti säädeltyä on.

Tarkemmin siitä kannattaa lukea suoraan tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280

Nuhapumppu
03.01.2012, 17:36
Ei hitto en olis ikinä uskonut että pelkkä polttoaine tankissa riittää siihen että veroja voidaan periä. :D
Eli siis suljetulla alueellakaan ei saa ajaa PÖ:llä tai muilla polttoaineverottomilla aineksillakaan ilmeisesti?

Maanviljelijöillä on ilmeisesti oikeus käyttää PÖ:tä peltotöissä. Mihin tuo perustuu?

Liekköhän ajoneuvoksi määritellään myös kaikenmaailman omavalmiste härvelit ym.? Järjettömältä kuulostaa, että et saa ajaa esim. omalla pihallasi millä polttoaineella haluat..
Ei saa ajaa jos kyseessä ei ole työkone ja piste. Tämä on ihan kysytty juttu.
Ja traktorihan on työkone ja siksi saa ajaa PÖ:llä,näitä sitten koskee tietyt rajoitukset joita joku maatilallinen voisi kertoa,esim. "hupiajoa" nuilla ei saa ajaa minun käsityksen mukaan.

tonikki
03.01.2012, 17:40
6 § (19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
...
7) ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa.


Eli hyväksytäänköhän nyt offroad kilpailuihin harjoittelu ja itse kilpailu sallituksi ajaa polttoöljyllä? :)

Näköjään tuo on myös rikos eli sakot seuraa + noi verot:

32 §
Rangaistussäännökset
Joka kuljettaa ajoneuvoa, josta on erääntynyttä polttoainemaksua suorittamatta, on tuomittava polttoainemaksurikkomuksesta sakkoon.

jyrden
03.01.2012, 19:47
Mitä nyt noilta tutuilta kaivostyöläisiltä kuultu, niin kaivoskäytössäkin olevat kilvettömät autot EI saa käyttää PÖ:tä... Eli sielläkin se on lopetettua touhua. Talvivaarassa, ja Sodankylän, sekä Hituran kaivoksilla on Tullin miehet käyneet tutkiin näit autoja. Ainoastaan dumpperit ja pyöräkuormaajat saa käyttää sitä PÖ:tä menovetenä.

dexta
03.01.2012, 20:09
http://www.trafi.fi/polttoainevero/yleista_polttoainemaksusta_2
http://www.trafi.fi/polttoainevero/moottorityokoneiden_polttoainemaksuvapaus
http://www.trafi.fi/polttoainevero/maa-_ja_metsataloudessa_kaytettavien_traktoreiden_polt toainemaksuvapaus_2
http://www.trafi.fi/polttoainevero/polttoainemaksun_maksuunpaneminen_2

Skaleton
04.01.2012, 00:13
Ja jos sitä punasta verotonta moottoripolttoöljyä on tullut sinne tankkiin vahingossa kaadettua on varma konsti käyttää ajoneuvo vaikka merkin huoltokorjaamolla polttoainejärjestelmän puhdistuksessa. Sieltä saa kuitin ja jos tullimiehet lähiaikoina löytää jäämiä tietarkastuksessa niin voi näyttää kuittia ja homma sillä selvä.

Harvoinhan noita tarkastuksia on mutta se on kuin lottovoitto. Jollekulle sattuu kohalle mutta jos sattuu niin tuntuu.

Niin ja jostain luin kaskun; tiedättekö mitä yhteistä on lottotyttö Hilkka Kotamäellä ja pääministeri Matti Vanhasella. Kumpikin teki miljonäärejä, Hilkka viikoittain vuosien ajan ja Matti yhtenä päivänä tuhansia kun varallisuusveron aikanaan poisti

BJ-40/76
04.01.2012, 00:53
En kyllä usko että se rikos tapahtuu siinä löpöä tankkiin kaadettaessa.
Olisi jo melkoinen laki jos tankkiin ei polttoöljyä saisi kaataa laillisesti. :D
Käsittääkseni sen käyttö tieliikenteessä on rangaistavaa, mutta kun tuo kyseinen auto ei ole tieliikennekäytössä niin en näe asiassa mitään ongelmia.

Löpön käytöstä tieliikenteessä muistaakseni verotetaan siltä ajalta minkä auto on ollut kyseisen omistajan nimissä plus sitten tietty rangaistussakko päälle.

Ymmärsin kyllä, sarkasmia ja pilkunnussimista. ;)

En halua olla pilkunnussija, mutta yksi tuttavapiirin tapaus säväytti!!!!!!!!!

Siis yhdellä pienen maatalon murkkuikäisellä pojalla oli ikäloppu dsl-hlö auto, ei rekisterissä, ei edes kaikkia laseja, ja hän sillä ajeli itse auraamalla jääradalla, jä kävi nyppäämässä hangesta pois vanhempien (siis maataloudenharjoittaja pariskunnan) takaveto traktorilla.

Skaleton: tuo on vain yksi näkökanta! Siis jos polttoainejärjestelmässä on polttoöljyä, niin silloin laukeaa miina! Itse tiedän yhden tapauksen, edellenkin 80 luvulta: Silloin oli joku pellonraivauksen päivä lähellä, ja miehet pitkän viikon jälkeen tulivat kotiinpäin: keskellä yötä menivät kahville, ja kuski tankkasi työnantajan audin, ja pyysi kassalla paragonkuitin rekisterinumerolla xxx-yyy, johon letkunjatko totesi: että siis tuohon audiin mökkiöljyä? No, uni varisi silmistä heti, ja alettiin miettiä mitä asialle tehdään.
Ensimmäinen soito paikalliselle poliisille; ja vastaus oli että ei dieselissä saa olla polttoöljyä.
Toinen soittoyritys veroihmisille: ei yhtään numeroa joka vastaa!
Kolmas soitto tulliin, ja kun selvisi että audi seisoo sammuksissa edelleen edelleen mittarilla, niin tullivirkailija ei saanut selvää osoitteesta, minne partio pitää (pitäs) opastaa......
Neljännellä puhelulla, siis taasen poliisille, saivat kaivettua nimismiehen soittamaan, ja ohje oli muistaakseni suurinpiirtein suraava: Työntäkää auto nosturille, pudottakaa tankinpohjaropusta kaikki pois, ja kiikuttakaa
autoa ja pohjaroppu kiinni. Tuokaa mittarista kannulla tankkiin 1/2 tankkia (40L) dsl, ja heiluttakaa autoa, ja pohjaproppu auki! ja myyjältä kuitti hallin vuokrauksesta tankin puhdistukseen, ja jokaisesta litrasta kellonajalla nimmareineen.
Ja oli kertonut että hänellä ei ole valtaa näissä asioissa, mutta jos tulee ongelmia niin ottaa yhteyttä.....
No, yksi "parempi" ihminen vittuuntu, kun ei itsellä ollut pääsyä jäälle, oli porttina takalanalla tehty lumikasa.
Onneksi kävi uhoamassa että varmasti ajelet polttoöljyllä, ja vielä kaljoissaan!
No poliisit kävi puhalluttamassa pojan, oli selvin päin ja traktorikortti oli.
Poliiseilla "lipsahti" keskenäisessä keskustelussa, että tässä autossa ei ole näköjään polttoaineen näytteenottoon välineitä, ja poistuvat paikalta.
Tätä vähän ihmeteltiin, ja kyseltiin ja yhden tuttu oli "asiasta" perillä!

No, tuo romu vissiin halvaantui, kun hävisi jäältä ennen aamua.
Mutta tulli oli seuraavana päivänä kahden miehen voimalla letkuttamassa kylillä tankkeja, linkkureista alkaen! Ja "x?" ? avustuksella löyisivät tuon romun, ja kävivät hakemassa tuostakin raadosta dsl näytteet sekä tankista että suodattimesta! oli kuulemma nätti homma, toinen lutkutti siirtopumpulla, kun toinen keräsi pumpulta kumihanskasta tippoja talteen, navetan takana ja 20c pakkasessa taivasalla:eek: oli dieseliä.

No, edes -80 luvulla ei kaikki osanneet nukkua yöllä....

Mutta tuosta jne oppineena, ostan traktoriini joka syksy n.30 Litraa talvilaatu dieseliä.

Mutta niitä rajatapauksia PILKUNNUSSIJOILLE:/? saa oikaista

1)- onko laitonta kaataa 2T öljyä dsl-tankkiin 2-5% (nykyinen talvidiesel niin kuivaa, että harvon käytettynä dsl alkaa jumimaan suihkuja, tai suihkujen irrottamiseksi jotain ihme-kiinalaista vastaavaa)
2)- Olet ollut 16 tuntia kyntämässä paikallisen suurtilallisen pelloilla 20 km päässä tilalta traktorilla, ja sinun kullanmuru soittaa että käyppä osta tullessa laatikko kaljaa ja 6 siideriä, kun sieltäpäin olet tulossa; pitääkö maksaa päivämaksu 5e ennenkä lähdet kaljan/siiderin kanssa kotiinpäin?
(maatalouden harjoittaja saa lähteä vuoden parin suomiturneelle esim. 12m pitkän ja 4,2 metriä korkian asuntovaunun kanssa ilman päivämaksua?)
3)- saako 35v, traktoriajokortin omaava 500 hehtaarin viljatilan perijä (vanhemmat hengissä, joten ei vielä maanviljelijä, isäntä nauttinut iltakonjakin joten ei pysty auttamaan) tulla hinaamaan sinua tielle, kun lumisen maantien takia leveä rengas kaappasi sinut ojaan 100 metrin päästä kartanon liittymästä valtatietä, ilman päivämaksun suorittamista)
4)- minulla on tehtävä lumityöt omassa pihassa, omalla traktorilla, liittymissä aurausvallit kaupungin katualueella, aloin lumitöihin tiealueella klo 23:55, ja palaan takasin tiealueelta takapihalle 00:05. Kaksi päivämaksua, k...t.s!

Yllämainitut vertaukset hatusta, mutta kaikki ainakin jossain määrin laittomia minun mielestä, nimenomaan ilman päivämaksua (?)
Onneksi suomessa virkavalta "kiireistä" ettei aina joudu puuttumaan....

Mutta itse laskin pahimman mukaan tuon oman traktorin käytön:
Tuo polttoöljyllä ajo, ja jos siitä joskus tulee "käry", siis esim. joku kateellinen eliittiautoilija veneluiskassa "polttaa": niin oletus on että enemmän kuin 100e taikka 300e veroja/sakkoja/tms
->Laskettiin tankki/vedenerotin ja suodattimet tyhjäksi ja kaadoin 20 L dsl tankkiin; pikkasenkäyttöä/ajoa ja nämäkin veneentankkiin.
Ja kaikki tehtiin porukassa, ja kerroin että näin pitää tehdä, koska en maksa 5e päivämaksua. (vajaa 10v sitten veneita sai juottaa polttoöljyllä, nykyään ei)
Vuosi kulutus ollut aina alle 100 L (200l?), joten jos moottoripolttoöljyn ja talvidsl ero on vaikka 25 centtiä, niin vaikka olisin ajanut 200L niin ero on 50e,
eli 10 pv päivämaksua, eikä tarvi miettia....
Ja nyt kun dsl tankissa, niin voin ajaa silloin kun huvittaa/on tarve/mitä tarvii:o

P.S oliko että jos henkilöauto kärähtää polttoöljyt tankissa, niin minimi 6600e ilman korotusta jos auto 20 vrk suomessa? jos kehutaan että tuolla hangessa se on ollut 180 pv, niin 59400e ???? niin varmaan kohtuullistaminen tulee kyseeseen. Mutta jos tyypillinen maasturi löytyy jostain nurkanpäästä polttoöljyt tankissa, niin kyllä puhutaan aina yli 10 000 e sanktioista??????, ainakin ensivaiheessa, en tiedä voiko tämmöistä kohtuullistaa.
Kannattasko ostaa dieseliä, kun sitä saa edelleen alta 2e/litra?

Jappi
04.01.2012, 01:48
Mutta niitä rajatapauksia PILKUNNUSSIJOILLE:/? saa oikaista

1)- onko laitonta kaataa 2T öljyä dsl-tankkiin 2-5% (nykyinen talvidiesel niin kuivaa, että harvon käytettynä dsl alkaa jumimaan suihkuja, tai suihkujen irrottamiseksi jotain ihme-kiinalaista vastaavaa)
2)- Olet ollut 16 tuntia kyntämässä paikallisen suurtilallisen pelloilla 20 km päässä tilalta traktorilla, ja sinun kullanmuru soittaa että käyppä osta tullessa laatikko kaljaa ja 6 siideriä, kun sieltäpäin olet tulossa; pitääkö maksaa päivämaksu 5e ennenkä lähdet kaljan/siiderin kanssa kotiinpäin?
(maatalouden harjoittaja saa lähteä vuoden parin suomiturneelle esim. 12m pitkän ja 4,2 metriä korkian asuntovaunun kanssa ilman päivämaksua?)
3)- saako 35v, traktoriajokortin omaava 500 hehtaarin viljatilan perijä (vanhemmat hengissä, joten ei vielä maanviljelijä, isäntä nauttinut iltakonjakin joten ei pysty auttamaan) tulla hinaamaan sinua tielle, kun lumisen maantien takia leveä rengas kaappasi sinut ojaan 100 metrin päästä kartanon liittymästä valtatietä, ilman päivämaksun suorittamista)
4)- minulla on tehtävä lumityöt omassa pihassa, omalla traktorilla, liittymissä aurausvallit kaupungin katualueella, aloin lumitöihin tiealueella klo 23:55, ja palaan takasin tiealueelta takapihalle 00:05. Kaksi päivämaksua, k...t.s!



1: Tuon ratkaisuun tarvitaan oikeuden päätös, siis millä pitoisuudella lisäaine muuttuu polttoaineeksi.

2: Väität kivenkovaan että ne on sun eväät niin ei tarvitse maksaa ainakaan päivämaksua, muita maksuja voivat ehdottaa... :D

3&4: Ei tarvitse maksaa. Koska olet 3. tapauksessa matkalla työkohteelle (auton hinaus penkasta irti) ja 4. kohdassa olet työtehtävässä etkä kuljettamassa rahtia.

Lainaus lakikirjasta:
Polttoainemaksusta ovat vapaat:

1) moottorityökoneet ja moottorityökoneiksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, joissa ei ole muuta kuin välittömästi työkonetehtävään liittyvää lavaa, säiliötä tai muuta kuormatilaa, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden omien poltto- ja voiteluaineiden kuljetukseen tai niiden siirtyessä työalueelta toiselle;
---------------------------------------------------------------------

Tarkoittaa että jos kuljetat rahtia traktoripelillä, on päivämaksu suoritettava tai ajettava dieselillä.

Tuossakin on, tai ainakin oli ennen, sellainen kiertotie että jos vaikka myit OMIA pottuja paikalliselle suurkeittiölle niin sait hoitaa kuljetuksen polttoöljyllä ilman maksuja JOS kuljetuksen osuus kokonaishinnasta oli alle 50%.

H&K
04.01.2012, 08:00
Ainoastaan dumpperit ja pyöräkuormaajat saa käyttää sitä PÖ:tä menovetenä.

Ja muuten dumpperissa ei saa käyttää ilman tullilta etukäteen haettua erilislupaa vaikka olisi kuin eristetty työmaa-alue. Tulli rinnastaa dumpperin tieliikennetraktoriin ja siinä tarvitsee käyttää verollista polttoainetta.

Hessu888
04.01.2012, 08:11
Ja jos sitä punasta verotonta moottoripolttoöljyä on tullut sinne tankkiin vahingossa kaadettua on varma konsti käyttää ajoneuvo vaikka merkin huoltokorjaamolla polttoainejärjestelmän puhdistuksessa. Sieltä saa kuitin ja jos tullimiehet lähiaikoina löytää jäämiä tietarkastuksessa niin voi näyttää kuittia ja homma sillä selvä.


Ostin Virosta yhden HJ:n muutama vuosi takaperin ja kun vaihdoin siihen sitten polttoainesuodatinta, niin huomasin, että suodatin oli täynnä polttoöljyä. Soitin tulliin ja kysyin mitä tehdä ja sanoivat, että tankki pitää tyhjätä ja ottivat auton tiedot ylös ja kertoivat, että jos poliisi 6kk aikana pysäyttää ja löytää tankista värijäämiä, niin pyytää vaan soittamaan tulliin, niin ei tule mitään sanktioita, kun on etukäteen tulliin ilmoitettu. 6kk jälkeen väriä ei pitäisi tankissa enää olla.

JiiPee
04.01.2012, 08:46
Tarkoittaa että jos kuljetat rahtia traktoripelillä, on päivämaksu suoritettava tai ajettava dieselillä.


Juurikin noin, kuljettaminen on traktorin osalla avainsana, joka ratkaisee. Lumitöissä ei kuljeteta, jos on aurausvehkeet kiinni, eikä kärryä perässä. Tyhjän kärryn siirtäminenkin taitaa olla kuljetamista, siinä kuljetetaan kärriä paikasta toiseen.


Tuossakin on, tai ainakin oli ennen, sellainen kiertotie että jos vaikka myit OMIA pottuja paikalliselle suurkeittiölle niin sait hoitaa kuljetuksen polttoöljyllä ilman maksuja JOS kuljetuksen osuus kokonaishinnasta oli alle 50%.

Nykyisin ainakin se menee näin:


7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.

Jari
04.01.2012, 08:59
no semmoinen on ainakin käynyt, että vahingossa tankattu hirvaskankaan essolla P-Ötä linkan tankki täyteen. no ihan varmaan en muista että miten maksu suoritettiin, mutta mielestäni silloin maksettiin pön ja dieselin erotus(vero-osuus?), ja kuitti aiheesta, ja ajettiin autolla loppuluokkaretki, jonka jälkeen kait vaihtoivat suodattimet yms...

Repro
04.01.2012, 09:03
Tuo oli kyllä uutta itselleni ettei suljetullakaan alueella saa löpöllä ajaa! :eek:

Calmari
04.01.2012, 10:27
Ja traktorihan on työkone ja siksi saa ajaa PÖ:llä,
Ei muuten pelkkä traktori ole, itelläkin kun en ole maajussi niin aina joku koneperäsä niin silloin katsotaan työkoneeksi varustetuksi, muuten pitäis olla dieselit tankissa, myös omalla pihalla.

Bj Andy
04.01.2012, 11:06
Mitä nyt noilta tutuilta kaivostyöläisiltä kuultu, niin kaivoskäytössäkin olevat kilvettömät autot EI saa käyttää PÖ:tä... Eli sielläkin se on lopetettua touhua. Talvivaarassa, ja Sodankylän, sekä Hituran kaivoksilla on Tullin miehet käyneet tutkiin näit autoja. Ainoastaan dumpperit ja pyöräkuormaajat saa käyttää sitä PÖ:tä menovetenä.

Ja eikös talvivaarassa ole kiviautot eikä dumpperit.:D:D:D

Menee tonne sitsätin ketä osastolle mutta dumpperi on se elukka missä kääntyy etuvaunu, ja kiviauto se mihin kiivetään kierreportaita koppiin. Noin niiku vissiin....

ELi dummperissa pitää käyttää dieseliä koska se on "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu liikenne traktori" tms. sanamuoto voi olla pielessä. 5 metriä leveellä kiviauto on taas pelkästään yhdellä työ alueella käytettävä työkone.

Bj Andy
04.01.2012, 11:16
http://www.trafi.fi/polttoainevero/maa-_ja_metsataloudessa_kaytettavien_traktoreiden_polt toainemaksuvapaus_2

tonikki
04.01.2012, 12:50
6 § (19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
...
7) ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa.

Mites osaako kukaan sanoa, päteekö tämä pykälä myös offroadiin?

pee
04.01.2012, 18:06
Mites osaako kukaan sanoa, päteekö tämä pykälä myös offroadiin?


aika helpolla syntyy päätelmä, ettei päde...

nippanappa vois kuvitella että trialiin sais jonkinlaisen yhteyden, mutta hataralla pohjalla on...

suunnistushommiin ei ainakaan...

Jappi
05.01.2012, 12:29
Ja eikös talvivaarassa ole kiviautot eikä dumpperit.:D:D:D

Menee tonne sitsätin ketä osastolle mutta dumpperi on se elukka missä kääntyy etuvaunu, ja kiviauto se mihin kiivetään kierreportaita koppiin. Noin niiku vissiin....



On siellä talkoovaarassa kumpaakin lajia liikkeellä.

baxxter
05.01.2012, 13:34
ELi dummperissa pitää käyttää dieseliä koska se on "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu liikenne traktori" tms. sanamuoto voi olla pielessä. 5 metriä leveellä kiviauto on taas pelkästään yhdellä työ alueella käytettävä työkone.
http://www.trafi.fi/polttoainevero/polttoainemaksusta_vapauttaminen_hakemuksen_perust eella
Tuon perusteella en lähtis ajamaan ilman lupaa polttoöljyllä millään lavalla varustetulla ajoneuvolla, leveydestä ja ohjauksesta riippumatta.

Polttoainemaksusta ovat vapaita ajoneuvot, joita käytetään asianomaisen järjestön kilpailukalenteriin merkityssä kilpailutapahtumassa tai siihen valmistauduttaessa. Siten esimerkiksi kiihdytyskilpailuissa käytettävät ajoneuvot ovat polttoainemaksusta vapaita.

Uskon että pätee myös offroadiin AKK:n alaisissa kisoissa, mutta en usko että polttoöljyllä tai paistorasvalla sais silti ajella. Ihan vaan sen takia että ominaisuudet on käytännössä samat kuin dieselillä, toisin kuin esim metanoli- ja etanolikäyttöiset autot.


Siinä tullimiehistä kertovassa tosi-tv:ssä kävivät tutkimassa dumpperin tankin sisältöä työmaalla (oikeen sellasen runko-ohjatun) ja kun lupaa polttoöljylle ei ollut, tuli isohko lisävero. Olisko ollu ihan toistakymmentä tuhatta?

Bj Andy
05.01.2012, 15:59
Joo näistä on melko turha jankata yleisellä tasolla koska käyttötarkoitus,ajoneuvolajji ja työalue ratkaisee loppupelissä sen saako ajaa pööllä vai ei.

Ja jos on joku oma villi idea niin trafin sivulta löytyy esimerkkejä suuntaan ja toiseen, jopa yllättäviä ja itsestään selvänä aiemmin pidettyjä ratkaisuja...

Eli jos joku intoilee että jee miulla on kompura auto jolla saa ajaa löpöllä niin...Esimerkkitapauksia, joissa polttoainemaksu on suoritettava:

• Pyöräkuormaajalla siirretään sahatavaranippuja yrityksen omalta alueelta alihankkijan alueelle osittain yleistä tietä pitkin, kun alueet eivät muodosta yhtä yhtenäistä työpaikkaa. Merkitystä ei ole sillä, että tarvetta ko. kuljetukseen on vain harvoin tai että yleistä tietä kuljettava matka on vain noin 100 metriä.
• Traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyllä perävaunulla siirretään teräsrakenteita konepaja-alueella valmistushallista noin 30 metrin päässä sijaitsevaan maalaamohalliin.
• Traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyllä perävaunulla siirretään tai kuljetetaan tavaraa työmaa-alueella.
• Traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyllä perävaunulla kuljetetaan puunkuorta saha-alueella.
• Moottorityökoneeseen kytketyllä perävaunulla siirretään betonielementtejä tehtaan pihalla.
• Moottorityökoneen (kauhakuormain) trukkipiikkien varassa kuljetetaan rautatien tasoristeyksen rakennustyössä tarvittavia kumiharkkoja yleistä tietä pitkin.
• Moottorityökoneen (puomikauhakuormain) etuhaarukassa kuljetetaan sementtisäkkejä rakennusliikkeestä työmaalle yleistä tietä pitkin.
• Betonimassaa kuljetetaan etukauhassa työmaalta toiselle.
• Moottorityökonetta käytetään työntekijän kodin ja työpaikan välisiin matkoihin.

tonikki
05.01.2012, 16:33
Mites, miten muut maat, onko tuo polttoöljy samaan tapaan värjätty kuin suomessa? Mietin vaan että jos ostaa esimerkiksi saksasta auton jolla on siellä ajettu PÖ:llä, niin voiko ostaja joutua siitä vastuuseen?
Ja onko verotuskäytäntö muualla sama, eli moottoripolttoöljy kevyemmin verotettu kuin diesel vai käytetäänkö maailmalla vaan yleisesti aineesta nimitystä diesel?

0ltzi
05.01.2012, 16:49
kaiken huippu oli ku kiellettii ettei veneelläkään saa enää ajaa punasella! :eek:

Viipo
05.01.2012, 18:26
Mites, miten muut maat, onko tuo polttoöljy samaan tapaan värjätty kuin suomessa? Mietin vaan että jos ostaa esimerkiksi saksasta auton jolla on siellä ajettu PÖ:llä, niin voiko ostaja joutua siitä vastuuseen?
Ja onko verotuskäytäntö muualla sama, eli moottoripolttoöljy kevyemmin verotettu kuin diesel vai käytetäänkö maailmalla vaan yleisesti aineesta nimitystä diesel?

Urbaanilegendan mukaan ainakin ruotsissa on eriväristä veroton eväs, ja kun tuolla pohjoisessa kävi ruotsalaiset suomessa tankilla löpömittarista, niin ruotsin poliisi ei älynny ainetta verovapaaksi...

Eli ruotsissa vissiin eriväristä, ja maiden välillä polttoaine vissiin liikkuu tankissa verovapaasti muutenkin, kuten venäjän ja suomen välissä: tankissa tuotavasta polttoaineesta ei tarvitse maksaa veroa. Eikä siellä myydä verotonta dieseliä.

0ltzi
20.04.2013, 10:49
kertokaas mikä ero oikeestaa on lämmitysöljyllä ja moottoripolttoöljyllä. siis käytännössa?
eli jos moottoripolttoöljyn sijasta kaivinkoneeseen laittaa lämmitysöljyä.

BJ-40/76
20.04.2013, 12:10
kertokaas mikä ero oikeestaa on lämmitysöljyllä ja moottoripolttoöljyllä. siis käytännössa?
eli jos moottoripolttoöljyn sijasta kaivinkoneeseen laittaa lämmitysöljyä.

Jos lämmitysöljyllä ei ole moottoripolttoöljy luokitusta, niin sen voitelukyvystä ei luvata mitään. -> ainakin uudet dieselit vaatii ehdottomasti tuon hyväksynnän, joku 50 luvun rivipumpullinen voi toimia pitkäänkin.

Kun tuo moottoripolttoöljy tuli, niin aina uusissa takuun alaisissa koneissa, missä oli polttoainejärjestelmässä ongelmia, ottivat näytteen maksumiehen selvittämiseksi.

nalle00
20.04.2013, 13:04
Lämmitysöljy on todellapaljon heikkolaatusempaa ja jopa rivipumppu koneet kärsii siittä. ennen tupaöljy oli samaa tavaraa kun nykyinen moottoripolttoöljy mutta nykyään vain moottoripolttoöljyssä on vaadittavat voiteluaineet.

koboltti
20.04.2013, 13:28
Urbaanilegendan mukaan ainakin ruotsissa on eriväristä veroton eväs, ja kun tuolla pohjoisessa kävi ruotsalaiset suomessa tankilla löpömittarista, niin ruotsin poliisi ei älynny ainetta verovapaaksi...

Eli ruotsissa vissiin eriväristä, ja maiden välillä polttoaine vissiin liikkuu tankissa verovapaasti muutenkin, kuten venäjän ja suomen välissä: tankissa tuotavasta polttoaineesta ei tarvitse maksaa veroa. Eikä siellä myydä verotonta dieseliä.

Ruotsin talon lämmitys öljy oli 2000-luvun alussa vihreätä. Tuota evästä ei olisi saanut työmaalla käyttää kuin lämpöpuhaltimiin ja työkoneissa piti käyttää normaalia dieseliä.

SunFire Red
20.04.2013, 13:43
Lämmitysöljy on todellapaljon heikkolaatusempaa ja jopa rivipumppu koneet kärsii siittä. ennen tupaöljy oli samaa tavaraa kun nykyinen moottoripolttoöljy mutta nykyään vain moottoripolttoöljyssä on vaadittavat voiteluaineet.


Nykysyin lämmitysöljy on samaa kuin moottoripolttoöljy!!
(Tieto Teboililta)

Nikuzai
20.04.2013, 14:46
Mites, miten muut maat, onko tuo polttoöljy samaan tapaan värjätty kuin suomessa? Mietin vaan että jos ostaa esimerkiksi saksasta auton jolla on siellä ajettu PÖ:llä, niin voiko ostaja joutua siitä vastuuseen?
Ja onko verotuskäytäntö muualla sama, eli moottoripolttoöljy kevyemmin verotettu kuin diesel vai käytetäänkö maailmalla vaan yleisesti aineesta nimitystä diesel?

Tanskassa ei ole PÖ;tä erikseen joten siellä saa ajella punaisella jos kiistää tietäneesä, ettei ole tie käyttöön.
Saksasta voi arvella vaan paljonko heizöl;illä ajeleminen maksaa jos polttoaineen loppumisesta saa 300€ muistutuksen.

Tanskalaisella perheellä oli oikeen kärry valmistettu millä hakivat lämmitys öljyä pieneltä huoltamolta saksan puolelta tanskan rajalta ja huoltamon pitäjä on velvollinen kysymään mihin äyttöön se tulee he sanoivat, et kesämökin lämmitykseen ja homma oli selvä molempien puolelta :D

Nikuzai
20.04.2013, 14:55
Urbaanilegendan mukaan ainakin ruotsissa on eriväristä veroton eväs, ja kun tuolla pohjoisessa kävi ruotsalaiset suomessa tankilla löpömittarista, niin ruotsin poliisi ei älynny ainetta verovapaaksi...

Eli ruotsissa vissiin eriväristä, ja maiden välillä polttoaine vissiin liikkuu tankissa verovapaasti muutenkin, kuten venäjän ja suomen välissä: tankissa tuotavasta polttoaineesta ei tarvitse maksaa veroa. Eikä siellä myydä verotonta dieseliä.

Ruottissa on käsittääkseni vääräkätinen veropäivä systeemi eli veron saa takaisin niiltä päiviltä puhtaasti maatalous koneissa kun on tehty peltotöitä tai muita pakollisia maatalous töitä.
Muuten on käytössä päivävero niin autoissa kuin muissakin moottori ajoneuvoissa ja erillistä PÖ;tä ei sillain ole muuta kuin luvan omaaville maanviljelijöille ja se on punaista tai jonkin muun väristä ilmeisesti vähän jalostamosta riippuen.

Punaisella ei saisi ajaa autolla, mutta kun polttoaineessa ei makseta veroa ja se on haettu suomesta niin ruotsin verottaja ei sille mitään voi niin poliisikaan ei asiaan puutu :o
Tukholmassa ainakin saa sanktioita jos punaisella ajaa koska se ei täytä kaikissa tapauksissa tiukimpia päästönormeja ilmeisesti Mpö;tä ja tupalientä/värjättyä kerosiiniä ei erotella.

Mpö;tä ei voi haistaa autosta käydessä, mutta jos tupaliemellä ajelee niin käry on silmiä kirvelevä ja koneestakin kuulee, ettei oikeen dieseliä poltella.
Sellainen harmaa käry tulee kelistä riippumatta ja mannejen chevyn syöttö pumppu ei kestänyt kuin 20 tuhatta ennen vaihtoon kulumistaan :D


Nämä omakohtaisia ja ruotsalaisen maanviljelijän jututtamis kokemuksia.

Nikuzai
20.04.2013, 15:01
Kostamuksessa oli yhdessä vaiheessa kuulemma punaista ollut mittareissa ja jollain kemikaalilla olivat sen poistaneet tankeista.

On mahtanut maanviljelijällä olla mukavaa jos on ollut puhdas farmitankki kun shellin auto on tuonut dieseliä PÖ;n sijaan :D

Ja kyllä shellin auto joskus täyttää venäjänpuolella asemien mittari tankit.

Teboilin merkitsemätön rekka joskus sallasta kaiketi käy venäjän puolella LUK;in säiliöt täyttämässä.


Tullimies tarkisti kerran mersun tankista mitä siellä on ja silloin kyselin, et jo pidempään tullut vihreää eli viron 2 veroluokan polttoainetta shellin mittarista raskaan mittarikentillä niin sanoi, et ihan sama minkä väristäkunhan ei ole punaista.

Jappi
21.04.2013, 01:51
Nykysyin lämmitysöljy on samaa kuin moottoripolttoöljy!!
(Tieto Teboililta)

Näin on TB:n osalta ainakin, TB ei myy kuin yhtä laatua nykyään.

moggirange
21.04.2013, 07:05
Ompas hankala tuo Trafin sivuilta tiedon löytäminen?

-Saanko etukuormaajalla varustetulla traktorillani kuljettaa kärryllä turvepaalia/lautaa (omaan käyttöön) yleisellä tiellä polttoöljyllä? (En ole maatalouden harjottaja)

-Saanko käydä pukkaamassa lunta "Reiskan" pihalta kylillä polttoöljyä tankissa?

hiluvitkutin
21.04.2013, 08:33
Ompas hankala tuo Trafin sivuilta tiedon löytäminen?

-Saanko etukuormaajalla varustetulla traktorillani kuljettaa kärryllä turvepaalia/lautaa (omaan käyttöön) yleisellä tiellä polttoöljyllä? (En ole maatalouden harjottaja)

-Saanko käydä pukkaamassa lunta "Reiskan" pihalta kylillä polttoöljyä tankissa?

Et ja et. Tai sit jos sattuu olemaan metsää, että oot metsäverotuksessa, mut reiskan pihaan ei oo asiaa.
Sillon voit ajaa jos maksat joka päivälle minkä ajat sen polttoainemaksun.
Jos huoltikselta hakee ainetta ei taida olla paljo hintaeroo että kannattas vehata?

H&K
21.04.2013, 08:45
Ompas hankala tuo Trafin sivuilta tiedon löytäminen?

-Saanko etukuormaajalla varustetulla traktorillani kuljettaa kärryllä turvepaalia/lautaa (omaan käyttöön) yleisellä tiellä polttoöljyllä? (En ole maatalouden harjottaja)

-Saanko käydä pukkaamassa lunta "Reiskan" pihalta kylillä polttoöljyä tankissa?

Et ja et. Tai sit jos sattuu olemaan metsää, että oot metsäverotuksessa, mut reiskan pihaan ei oo asiaa.
Sillon voit ajaa jos maksat joka päivälle minkä ajat sen polttoainemaksun.
Jos huoltikselta hakee ainetta ei taida olla paljo hintaeroo että kannattas vehata?

Väittäisin että jälkimmäisessä esimerkissä kyllä saa käyttää löpöä koska kyseessä on koneen kanssa työskentely, ei kuljettaminen.

Yölento
21.04.2013, 08:54
Mutta jos Reiska maksaa siitä hommasta niin ei enää saakkaan.

sos
21.04.2013, 09:36
Löpöllä saa aurata ja hiekottaa, muttei kuljettaa kärryssä mitn maksua vastaan.
Ps hiekotus kärryä saa kiskoa

tekniikkamies
21.04.2013, 10:04
Mitä mieltä olette, kannattaako tyhjentää pihassa talven yli seisovan auton tankki kesälaadun dieselistä talven ajaksi?
Eli kun pakkanen alittaa dieselin samepiste rajan ja dieseli hyytyy tankkiin, ja keli myöhemmin taas lämpenee, palautuuko dieseli entiseen muotoonsa?

Tietenkinhän tuo ihan fiksu olisi tyhjentää ja laittaa vaikka talvilaadun löpöä tankkiin jos jostain syystä auton joutuukin käynnistämään.

Talvilaadun diesel tankissa olisi siinä mielessä parempi kun ei ole välttämättä hyvä juttu jos moottori seisoo käymättä koko talven. Itsellä oli viimetalven kesälaadut tankissa ja laitoin lämpimällä ilmalla kerran käyntiin n. puolessa välissä talvea.

Vielä parempi olisi jos autolla voisi ajaa vähän kun myös jarrut tykkää huonoa ja sisälle meinaa tulle hometta.

Näköjään siis voi tehdä niinkin, että jättää kesälaadut, mutta jos haluaa auton käyntiin joskus tai tulee yllättävää tarvetta ottaakin se ajoon, talvilaatu on parempi.

Jappi
21.04.2013, 23:58
Löpöllä saa aurata ja hiekottaa, muttei kuljettaa kärryssä mitn maksua vastaan.
Ps hiekotus kärryä saa kiskoa

Et saa kuljettaa mitään maksua vastaan, oli kärry tai ei. Hiekoituskärry on työkone, ei lasketa perävaunuksi.

nalle00
22.04.2013, 05:00
Työkoneella joksi traktorikin luokitellaan saa tehdä töitä löpöllö ainoastaan niinä päivinä kun tehdään töitä kärryperässä Esim maan ajo ulkopuoliselle tms, maksetaan diesel vere. mutta aineet on samat tankissa.

sos
22.04.2013, 08:02
Et saa kuljettaa mitään maksua vastaan, oli kärry tai ei. Hiekoituskärry on työkone, ei lasketa perävaunuksi.

Sitä siis tarkoitin ettei saa kuljettaa mitään, joskus kuullut huhuja, että oltais puututtu siihen ku kuski oli vienyt polkupyörää työmaalle millä tarkoitus ajaa illalla kotia, eli saa kuljettaa ainpastaan työkoneita kyseiseen koneeseen eli kauhat ja esim trukkipikiit saa kuljetta, muttei siinä samalla tärylätkää. Ja lumen kantaminen ei ole kuljettamista.
Edit:ja sillä ei merkitystä otatko maksua vai et, ellet ole jyväjemmari joita ei koske mikään

allu-85
22.04.2013, 08:25
Tuollakin keskusteltu pölöllä ajamisesta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106358

nalle00
22.04.2013, 18:43
Sitä siis tarkoitin ettei saa kuljettaa mitään, joskus kuullut huhuja, että oltais puututtu siihen ku kuski oli vienyt polkupyörää työmaalle millä tarkoitus ajaa illalla kotia, eli saa kuljettaa ainpastaan työkoneita kyseiseen koneeseen eli kauhat ja esim trukkipikiit saa kuljetta, muttei siinä samalla tärylätkää. Ja lumen kantaminen ei ole kuljettamista.
Edit:ja sillä ei merkitystä otatko maksua vai et, ellet ole jyväjemmari joita ei koske mikään

Juu toisiaan unohtumainita, että tuo omien ajojen teko verovapaasti koskee vain jyväjemmareita, mutta esimerkiksi jos yrittäjä lähtee tekeen kärrytöitä ja löpöä tankissa, niin pitää suorittaa päivämaksu joka on huikeat 5€ päivältä joten ei siinä sillonkaan konkurssiin mene jos traktori tienaa esim 50€/h

tuolla on aika tarkasti selostettu mitä traktorilla saa tehdä verovapaasti ja mitä ei. http://www.trafi.fi/filebank/a/1335175934/5bb1d6b56c37618ab6d627ae6824fc4e/9538-Po_traktorissa.pdf

traktorilla saa kuitenkin ajaa löpöllä olipa mitä tahansa ajoa kun vaan kärrynvedosta maksaa toin vitosen päivämaksun. tieliikennetraktorissa pitää sitten käyttää dieseliä