View Full Version : kierrejouset vai lehtijouset??
wakoneekeri
02.01.2012, 12:00
Mietiskelin laittavani berttaani kierrejouset mutta olen saanut useammalta henkilöltä palautetta ettei ole mitään hyötyä jäykkäakseliseen laittaa kierrejousia!ja saavutetaanko SOAlla mitään etua??
olisin kiitollinen jos voisitte kommentoida kokemuksianne asiasta!
hazzinen
02.01.2012, 12:11
saat siittä soalla paremmin kaatuavan ainekii =0)#
Mietiskelin laittavani berttaani kierrejouset mutta olen saanut useammalta henkilöltä palautetta ettei ole mitään hyötyä jäykkäakseliseen laittaa kierrejousia!ja saavutetaanko SOAlla mitään etua??
olisin kiitollinen jos voisitte kommentoida kokemuksianne asiasta!
No jos ei mikään muu ole rajoittava tekijä kuin ominaisuudet niin kierrejouset. Kalliimpi, vaikeammin tehtävä ja muutoskatsastettava kuin mitä SOA mutta muuten ominaisuuksiltaan parempi.
Tukivarsien toteutukseen ja kiinnityspisteiden suunnitteluun kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa, rakenteen toimivuus on pitkälti kiinni tuennasta.
Ilmeisesti kyseiset henkilöt eivät koskaan ole ajaneet kierrejousitettuja maastureita jos ovat sitä mieltä ettei kannata jäykkäakseliseen laittaa...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92121
Tuossa hieman aihetta sivunnu edellinen keskustelu...
...Mutta kysynys kuuluu miksi? Jos varmasti taidot riittää ja homma ei jää kesken niin mitä vaan voi tehdä,mutta bertat ovat häviävä osa ajoneuvokantaamme joten mieti että jos välttämättä haluat kynäjousivehkeen niin semmoisen saat jo siten että myyt bertan ja ostat semmoisen.
Ja mikä vika niissä orkkis jousissa on? Jos ne loppu niin niitä saa uusiakin. Jämäkäthän ne on mutta sitä se laite on muutenkin.
moggirange
02.01.2012, 18:24
Kokeile istua vaikka vanhemmankin rangen kyydissä, niin sulla on sitten vankka mielipide siitä millainen jousitus tulee olla huonoille teille tehdyssä maastoautossa.
x2, on muuten vähän eri kyyti kuin bertassa. Kierrejousi toimii paremmin sekä maastossa että tien päällä. Ne sun "ei kierrejousta jäykälle akselille" kaverit on vielä 60-luvulla tai ei muuten vaan tiedä mistään mitään.
Toki vankkurinjousi -> kynäjousi muutoksen voi tehdä huonostikin, mutta aika paska sen pitää olla että olis huonompi kuin vanha umpiruostunut lehtijousipakka.
Ja kyllä, lehtijousialustastakin saa hyvin jos tekee tarpeeksi töitä. Pakat akselin alla vaan syö etenemiskykyä aika hyvin, ja SOA vaatii akselille lisätuentaa.
Oon ollut parin bertan kyydissä missä on hyvä lehtijousialusta, mutta molempiin kaikki paitettu uusiksi, toiseen monta kertaa. Ja sitten on ne vanhat vakiobertat, joissa oppii pitämään maantielläkin kielen keskellä suuta, ettei poikittainen routarantu lyhennä sitä.
Maastoajossa kierrejousialustan rikkoontuminen harvinaisempaa, letijousilaisista menee norria poikki joskus harvakseltaan.
wakoneekeri
03.01.2012, 06:00
Kyllä itse kallistun kierrejousien puolelle ! pitää haalia kamat kasaan ja ruveta värkkäämään! kiitos kommentoinneista !
Onko kukaan kokeillut norralla ja coileilla ?
Muutamassa jenkkien rakennelmissa moista nähnyt.
Nii, mites Lalli bj40 monsteri bertta (http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3496) auto?? :D Mutta miten ton kilpiin saaminen?? :O
Kun asiaa oikee rupee miettimää(ja joskus mietittykki), niin mikähän juju on Toyotalla ollu, kun on pitäneet latijouset 90-luvulle saakka - ja muualla myöhempäänkin eri malleissa mukana? :eek:
Ite oon kierteidenn kannalla, joskin en oo koskaa ollukkaa hyvän lehtijousivehkeen kyydissäkää... :o
Kun asiaa oikee rupee miettimää(ja joskus mietittykki), niin mikähän juju on Toyotalla ollu, kun on pitäneet latijouset 90-luvulle saakka - ja muualla myöhempäänkin eri malleissa mukana? :eek:
Ite oon kierteidenn kannalla, joskin en oo koskaa ollukkaa hyvän lehtijousivehkeen kyydissäkää... :o
Oisko joku, Helpompi/nopeampi/halvempi ratkaisu ollu?? :rolleyes: Tai jos olisivat laittaneet kierteet, niin jos olisivat rikkoneet patentteja tms.. :rolleyes: