View Full Version : LJ Lataus pulma / sähkökaavio haussa
Eli nappas tuossa peurajahdista kotia ajellessa lumpun jälkeen kojetaulun värikkääksi.
Samassa hetkessä syttyi latausvalo, t-belt valo, punanen ja vihreä ledi t-belt valon vierestä ja filter valo.
Liittimiä äkkiseltään kokeilin hemputella ja sulakkeet sisäjalkatilassa oli ehjät. Latauksen mittasin ja se loppui oikeasti.
Oisko hyviä ideoita mistä vois vikaa etsiskellä. Lienee joku sulake, johto tai liitin jossain sökönä. Kosteutta ainakin sisäpuolen sähköissä on kun lasi vuotaa.
latausjännitteen säädin tai laturi lienee kypsä, mulla sytytteli noita valoja muistaakseni juuri tuo kypsynyt säädin...
Kummallisesti vaan isosta töyssystä syttyi. Sinällään vois kyllä olla säädin ku kerrasta napsahti. Kuinkas laturista saa suoraan mitattua että pelaako se?
Perkele ku huomenna tarvis jahtiin!
Omassa läjässä syttyi kans aikoinaan kyseiset valot, jännitteensäädin oli palanut...laitoin uuden säätimen ja se paloi alta minuutin. Sitten laturi korjaaja mittasi laturin, ja se oli palanut (jotain mitä ei kannattanut enää uusia, oisko ollu ankkuri tai sitten "ulkokehä").
Toisella kerta kun valot syttyi niin silloin vika oli katkennut laturinremmi, eli ei ladannut niin valot syttyi.
Jännitteen säädin melko varmaan, motonetistä uutta tilalle ja ota mekaaninen, tuo elektroninen ainakin aiheuttaa tuota joulukuusi efektiä. Tosin mekaaninenkin menee sekasin kun vettä yli metri:D. Itse tosin vaihdoin boschilaisen tuonne tilalle.
Motonetin kautta 30 köyhempänä toivoa täynnä kotia kohti.
Uusi jännitteensäädin lumituiskussa paikalleen ja armotonta starttausta.
Kaikki joulukuusenkynttilät sammui, mutta kuinkas kävikään. "Lataus" jännite 11,9V...
Nyt se ei siis lataa, mutta latausvalo ei sitä ilmaise. Olikos se niin, että latausvalo ilmaisee magnetoinnin toimivuutta?
Laturi lienee kypsä, mistäs uusi vähä tehokkaampi tilalle?
Tuleekos tuossa uudet laturin hiilet säätimen mukana.
Joskus tekee ton joulukuusi jutun toyotat jos hiilet loppuu.
Ei tule hiiliä, mietin kyllä et meniskö pelkillä hiilien ja laakerien vaihdolla.
Alkoi vaan epäilyttää kun lataus oli vielä auton mittarin mukaan siinä 14 voltin liepeillä vähä ennen kun sitten kyrvähti varmaankin säädin ja laturi samaan aikaan.
Vois kyllä uusia laturin jos sais vähän tehokkaampaa tilalle. Orginaali lienee 60A:rinen.
Eikös noi vaihtovirtalaturit lataa täysillä hiilten loppuun asti ja lakkaa lataamasta sitten kokonaan.
Ainakin omassa vanhanmallin hj:n laturissa oli niin lataus loppu ja saatto saada vielä hetkeksi kolauttamalla lataan vähäksiaikaa käynnissäollessa.
E Orginaali lienee 60A:rinen.
45A
Jotain pakettimitsujen latureita on kuulemma laitettu, missä on alipainepumppu perässä.
kauanko käytit autoa säätimen laiton jälkeen?
mulla nuo tarvike säätimet lähti vasta lataamaan pienen käytön ja n.500m ajon jälkeen ,ja tämä tuntui olevan ominaisuus ,hitaita toimimaan...
Itse tosin vaihdoin boschilaisen tuonne tilalle.
Tälläsestä ois kyllä kiva nähdä käytännön toteutuksia ja etenkin niistä kytkennöistä. Eikös niissä kytkennöissä ole kuitenkin jonkunlaista puuhaa kun toi orkkis jännitteensäädin kai pitää kuitenkin jättää peliin että kaikki vehkeet pelaa?
Itsekin olen tuota Boschilaista unelmoinut mutta ei ole pitkään aikaan ollut tiloja tehdä mitään mutta nyt tuokin ongelma on poistunut..
Jotain pakettimitsujen latureita on kuulemma laitettu, missä on alipainepumppu perässä.
Jos Boschilaista halajaa niin Vanette Cargo (2.3D, 90 luku) taitaa olla ainoa mistä löytyy jonkun verran potkua (90A) ja alipaine, ja näyttäisi kuvien ja mittojen perusteella olevan ihan sovitettavissa Läjään.
Aikanaan kun väsäsin Nivaan Boschilaista niin kehitin näin hienon (http://www.76s.net/4x4/gfx/011220091394.jpg) adapterin ja jollain ton tyylisellä ratkaisulla toi Nissanini laturi olisi sovitettavissa :-)
Uusi jännitteensäädin lumituiskussa paikalleen ja armotonta starttausta.
Kaikki joulukuusenkynttilät sammui, mutta kuinkas kävikään. "Lataus" jännite 11,9V...
Saattaapihan se olla vääränlainenkin. Aikanaan kun oman Läjän epätoivoista latausta koitin hieroa niin koitin muutamaakin eri luettelojen myymää säädintä ja ainoa toimiva oli se peltikuorinen mekaaninen jossa lukee Motonetin myymänäkin New Era.
Omassahan on uusi/tehdaskunnostettu laturi ja parikin uutta orkkisäädintä testattu ja aina vaan on jännite kierroksista ja kuormasta riippuen 12.2 ja 15.5 välillä vaikka on tutkittu kytkentäkaavioiden, kissojen ja koirien kanssa ja pitkän linjan autosähkärin toimestakin mutta en jaksa enää välittää.
Jaa hitaita, oli se ny jokusen minuutin käynnissä. Elän vielä ensiyön uskossa, että se oli vaan uutuuden kankea.
Täytyy huomenna käydä loukkukierroksella, niin josko se heräis.
Onko tosiaan vaan 45A, onnettoman tuntunen se on kyllä aina ollu. Vajailla akuilla ei meinaa sähkölasi aueta ennen ku on latautunu jonku aikaa...
Tälläsestä ois kyllä kiva nähdä käytännön toteutuksia ja etenkin niistä kytkennöistä. Eikös niissä kytkennöissä ole kuitenkin jonkunlaista puuhaa kun toi orkkis jännitteensäädin kai pitää kuitenkin jättää peliin että kaikki vehkeet pelaa?
LJ:ssä ei taida olla latauksen merkkivalon takana mitään?
RJ:ssä joutu vähä miettimään, ku asentelin bossilaisen orkkislaturin paikalle. Siinä automaattiryyppy on nimittäin vedetty samasta kuin merkkivalo, ja herätteen jos kytkee suoraan, niin auto ei sammu.
Jännitteensäädintä ei tarvinnu jättää, mutta kytkin vaihtoreleen, jota ohjataan virtalukolta tulevalla herätteellä. En muista enää itekkään, miten se tuli vedettyä, mutta latauksen merkkivalo käytännössä vain vilahtaa kun virrat kääntää päälle, mutta se riittää siihen, että automaattiryyppy menee päälle. Sitten kun virrat katkaisee virtalukolta, niin laturilta katkeaa herätekkin.
Jos Boschilaista halajaa niin Vanette Cargo (2.3D, 90 luku) taitaa olla ainoa mistä löytyy jonkun verran potkua (90A) ja alipaine, ja näyttäisi kuvien ja mittojen perusteella olevan ihan sovitettavissa Läjään.
Saattaapihan se olla vääränlainenkin. Aikanaan kun oman Läjän epätoivoista latausta koitin hieroa niin koitin muutamaakin eri luettelojen myymää säädintä ja ainoa toimiva oli se peltikuorinen mekaaninen jossa lukee Motonetin myymänäkin New Era.
Omassahan on uusi/tehdaskunnostettu laturi ja parikin uutta orkkisäädintä testattu ja aina vaan on jännite kierroksista ja kuormasta riippuen 12.2 ja 15.5 välillä vaikka on tutkittu kytkentäkaavioiden, kissojen ja koirien kanssa ja pitkän linjan autosähkärin toimestakin mutta en jaksa enää välittää.
Motonetistä tuli aika liuta latureita valittavaksi kun laittoi hakusanaksi alipainepumpulla. Löytys varmaan suoraankin istuva kun kaikki näkis. Tai jos joku on jo sovittanu.
Vanhassa ja uudessa valmistaja oli New Era. Eli vois olettaa, että pelais.
Aikasemmin jännitemittari pompsahti auton oman mittarin mukaan heti aina tuonne alueen yläpäähän kun auton sai käyntiin. Tietysti tyhjäkäynnillä vajosi kun ei kierroksia riittävästi.
LJ:ssä ei taida olla latauksen merkkivalon takana mitään?
Joulukuusenvalot on oletettavasti juurikin tämän takana?
Tälläsestä ois kyllä kiva nähdä käytännön toteutuksia ja etenkin niistä kytkennöistä. Eikös niissä kytkennöissä ole kuitenkin jonkunlaista puuhaa kun toi orkkis jännitteensäädin kai pitää kuitenkin jättää peliin että kaikki vehkeet pelaa?
Juurikin tuollanen vaneten 90A laturi tuli laitettua, vetäsin vaan uuden merkkivalon ja pitiköhän tuolle laittaa virtalukolta + ,oli kuitenkin just toisinpäin kun orginelli kytkentä. Sitten vaan akulle + ja emmä tainnu muuta kytkeä. Orkkis jännitteensäätäjän purin pois. Isoin homma oli löytää sopiva hihnapyörä, kun laturin akseli oli eri kokoa, kävin tönkämässä joensuun Ampi sähköstä "miljoona" laatikoita ja löysin sopivan. Sitten vielä piti tehdä adapteri tuohon orkkis laturin kiinnikkeen ja uuden väliin, eli lattarauta ja kummallekkin puolelle uudet korvakot. Myös säätörauta piti tehdä uus koneen kylkeen, pitää jossain vaiheessa räpätä kuvat, mut ei se ihan bolt-on ollu.
Kävin loukuilla ja vitutus alkoi 3km matkan jälkeen, ei latausta ja joulukuusi alkoi taasen palamaan... taisi siis hajota uusikin jännitteensäädin. PERKELES
Täytynee ruveta isompaa laturia katteleen.
ps. rautoihin oli näätä taas eksynyt, tämä lievitti muuten kasvavaa vitutusta.
Löytyykös joltain / jostain sähkökaaviota tuohon läjään. Vois setviä millä piuhoituksella saa kaiken pelaamaan oikein laturilla jossa sisäinen säädin.
Sähkökaavio olis kiva kyllä, välillä tarvis itekkin. Tosta vakiolaturista vielä, kesällä mittasin kun sain DC-pihdin lainaan, niin kyllä se 65A tarjoo :) Nimellistehosta en tiedä.
vaiha hiilet ensin ei sähköt mene läjästä noin vain itekseen jos ei helpota laturi vaihtoon seuraavaksi. lähtikö pyyhkijät vipottaan omiaa vian tullessa.
tuollaisen laturin kytkentään riittää kun mittaat vanhan laturin/säätimen piuhoista mihin tulee virrat laittaessa tasanen 12v liität sen uuden laturin laatta liittimeen ja vedät samalta akulta johon vanha piuha menee laturin 6mm pultin alle suoran vaik 8/10nm2 johdon.
vaiha hiilet ensin ei sähköt mene läjästä noin vain itekseen jos ei helpota laturi vaihtoon seuraavaksi. lähtikö pyyhkijät vipottaan omiaa vian tullessa.
Kai tuonkin tempun vois vielä kokeilla. Heikosti se on vaan aina ladannu tuo läjä. Ei kehtoo kauheesti valoja ja vinssejä lisäillä tuon oman laturin kuormaksi. Siksi mietin järeempää. Voishan sitä toisen virittää kaveriksi.
Pyyhkijät pysyi kyllä paikallaan. Ensimmäisestä hajonneesta jänniteensäätimestä oli toisen releen käämit sulanu. Uudessa varmaan sama vika.
Kalliiksi tulee kokeeksi vaihdella hiiliä ja säätimiäkin (30 jo törsätty...)
Ei taida ihan kahdella piuhalla toimia latausvalot ja lataus oikein?
Jos se polttaa säädintä niin laturissa lienee silloin joko diodisilta palanu tai tinauksistaan irti.???
Eli fintoyssin puolelta tuli apu kytkentään. Laturin ja säätimen kytkentä linkkinä. Sama säädin siis löytyy vanhemmista henkilö toyotista. Itelläkin noita olis ollu pihassa ja varastossa. Taas tuli rahat hassattua.
http://koti.mbnet.fi/~starlet/kuvat/misc/IM000107.JPG
http://koti.mbnet.fi/~starlet/kuvat/misc/IM000104.JPG