Kirjaudu sisään

View Full Version : hj60 vai patrol 160??


maasturimies
31.12.2011, 12:02
Kumpikohan auto kannattaisi hankkia?
Hj60 ajettu 450tkm (4.0L turboton) ja patrolilla ajettu 290tkm (sd33 turboton)

Autossa kestävyys ön etusijalla, maantieajoa tulisi eniten. Teoriassa auton tulisi olla sellainen että ajelisi vaikka loppuelämän.. ( voihan niitä muitakin automalleja suositella max hinta 10000)

Millaisia tyyppivikoja autoissa on? Mitä paikkoja kannattaa tarkistaa jos käy katsomassa ?

Ja mitenkä varaosien saanti?

Itse varmaankin helppo huoltaa nuo eikä ole mitään ylimääräisiä sähköisiä.

axu87
31.12.2011, 12:13
Itse valitsisin hj60 tai oikeastaan hj61, maantie ajossa paljon mukavampi ja vakaampi kuin patrol ja tilaakin on enemmän. Mutta eikös tuolla rahalla jo osta hdj80 cruiserin tai y61 patrollin?

Ahma
31.12.2011, 12:36
Mulla vaikutti päätös hj61/Turbo patrol suhteen puhtaasti rahatilanne. Hojotat maksaa edelleen todella paljon verraten patukkaan ja sit omaan käyttötarkotukseen "sopivampi" malli löyty Nissan leiristä. Molemmat kestäviä ja ruostuvaisia samaan tapaan ja ruostehan se näitä raiskaa tasa vertaisesti. Sit tietysti käyttötarkoitus merkkaa siten et kuinka valmiiks rakennetun haluaa ja tarjontaa kattelee vaan. HDJ tietysti olis kiva rakentelu kohde, ihan alustankin takia mut maku kysymys tääkin.

Vastaus: osta valmiiks rakennettu HDJ :D

maasturimies
31.12.2011, 12:43
Itse valitsisin hj60 tai oikeastaan hj61, maantie ajossa paljon mukavampi ja vakaampi kuin patrol ja tilaakin on enemmän. Mutta eikös tuolla rahalla jo osta hdj80 cruiserin tai y61 patrollin?

Eikö nuo landcruiserit ole melkeinpä pomminvarmoja pelejä? tarvitseeko km lukemia pelätä kauheasti? Miksi ennemmin hj61?
Ja mitä hdj80:ssä on parempaa kuin noissa vanhemmissa.

pulu
31.12.2011, 12:54
Eikö nuo landcruiserit ole melkeinpä pomminvarmoja pelejä? tarvitseeko km lukemia pelätä kauheasti? Miksi ennemmin hj61?
Ja mitä hdj80:ssä on parempaa kuin noissa vanhemmissa.

no kuusykkösessä on turbo moottori,kaskymppisessä olis kierrejousi alusta=menee pehmeemmin..!

BJ-40/76
31.12.2011, 12:56
Niin tuohon hintaluokkaan löytyy todella hyviä hj-61:siä
Unelmatapauksessa vähän ajettu, viimmeisiä pyöreälamppuisia oleva ja ruosteeton.

Noissa nelivalokeulaisissa huonommat lyhyet valot.

Ja tuo turbo on pienempi kulutukseltaa ero varmaan litran-pari maantiellä

"tyyppivikoja" on vaihdelaatikko, joka pitää laakeroida suurin piirtein puolen miljoonan välein ja jos hj-61:llä vedetään isoa kärryä vitosella, niin paljon useammin, ja yleensäkkin pienillä kierroksilla vedättämällä laatikko kärsii.

Toinen ongelmapaikka on lukkojen vivustot akseleissa, pitää herkistellä muutaman vuoden välein.

Ja tyyppiviaksi voidaan laskea jousitus, mutta jos pintakovuus ei haittaa, niin ok, toki virittelemällä saa parannettua paljon

Ja jos vielä pikkasen laajentaa skaalaa, niin hdj-80 (miksei hzj-80?) niin alkaa saamaan tuolla 10 ke:lla hyväkuntoisia, kohtuullisesti ajettuja autoja, mutta arvokkaampia korjata kuin tuo hj-61.

Ole tarkka noiden ruosteiden suhteen, varsinkin jos et itse pysty/halua tehdä niitä peltihommia.

maasturimies
31.12.2011, 13:45
Mikä km määrä on landcruiserille vähänajettu? Ja onko hj60 ja hj 61 koneissa paljonkin teho/vääntö eroja?

Onko hdj80 autoissa jo ihan eri moottoritkin?

BJ-40/76
31.12.2011, 14:15
Mikä km määrä on landcruiserille vähänajettu? Ja onko hj60 ja hj 61 koneissa paljonkin teho/vääntö eroja?

Onko hdj80 autoissa jo ihan eri moottoritkin?

Persetuntumalla hj-61 huilaa n. 1000kg kärry perässä samalla lailla kuin hj-60 tyhjänä. tuossa 60 on 102-105hv, ja 61:ssä 136hv ja vääntöä vajaa 100nm enemmän.

ja tuo hj-61 vääntää paljon "mukavammin", ja vieläpä kohtuu alhaisilla kierroksilla, minkä seurauksena vedätetään liian isolla vaihteella, laatikot paskaksi.

Itselläni on molempia ollut, ja kyllä se turboton tuntuu kohtuuttoman hengettömältä, jopa luvattoman laiskalta trailerin kanssa, toki vieläkin laiskempia löytyy.

On täysin eri kone hdj:ssa 4,2 litran suorasuihku turbodiesel, 160-170Hv
ja hzj:ssä 4,2 esikammiodiesel ilman turboa, tehoja muistaakseni suunnilleen saman verran kuin hj-61:ssä.

Ja vähän ajettu on suhteellinen käsite, hyvällä huollolla ja asiallisella käytöllä 500 000 km ei ole paljon, itselläni oli n. 730 tkm ajettu hj-60, ja möin sen sanomalla, että vaikka kilometrejä yli 700tkm
niin kunto samanlainen kuin kaikissa muissakin 380 tkm ajetuissa, kaveri kävi koeajolla ja totesi että tehdään paperit, hänellä on 400 km kotimatkaa edessä.

Ja sitten myydään aivan pokerinaamalla muka 350 tkm ajettuja loppuunasti rullattuja paskoja, kunnosta päätellen vois olla miljoona+

Tuossa hdj:ssä täysin eri tekniikka kuin hj-60/61, montakaan samaa osaa ei autoissa ole.

Samsonite
31.12.2011, 14:29
Kokemuksia HJ-61: Onneton vääntö liikkeellelähtiessä, ja kiva rytkytys kaasulla. 2 tuuman korotusjousilla oli jäykkä kuin sahapukki. Märältä nurmikolta ei lähteny liikkeelle ilman lukkoa. Lumisessa tien rinteessä eteni huonommin kuin S-mersu.

Tien päällä kulki mukavasti, metässä vielä pahempi linjuri kuin Patrol. Tehoa saa varmaan enemmän kuin Tatsunista, mutta eri on hintakin.

Yhteenvetona ehottasin Tojotaa, jää enemmän varaosia meille Tatsunimiehille.:D

toyota4x4
31.12.2011, 14:32
Mikä km määrä on landcruiserille vähänajettu? Ja onko hj60 ja hj 61 koneissa paljonkin teho/vääntö eroja?

Onko hdj80 autoissa jo ihan eri moottoritkin?

vähän ajettu on alle 500tkm ajettu normi määrä 600-700tkm ja paljon ajettu on jo sit 800-1000 000km ajettu. ja toyotan tehtaan laatu standartiin ennen vuotta 94 kuului jotta auton piti kestää 200 000km ajon ilman mitään mekaanisia tai sähkö puolen ongelmia. hj61 ja hdj 80 tekniikka kyllä on kestävää moottori on sama kuin pienemmissä kuormautossa ja linja-autossa .. nissan patrollin kone on henkilöautosta. siinä suurin ero kestävyydessä.

hj61 ja hdj80 kone on ns TDI suorasuihkutus moottori eli saman tyyppinen kuin vw tdi.
hj60, patrollit,pajerot,isutsut sun muut on tuolloin olleet vanhanliiton esikammio dieseleitä

hj 60 4.0 6 kone n.115hv
hj 61 4.0 6 kone noin 140hv
hdj 80 4.2 6 kone. n.163hv-204hv 24 ventiilinen

Samsonite
31.12.2011, 14:33
Mistä henkilöautosta 160 Patrollin kone on ?:eek:

opro
31.12.2011, 14:55
Mistä henkilöautosta 160 Patrollin kone on ?:eek:

villi veikkaus: olisko cedricistä?

jv
31.12.2011, 14:58
villi veikkaus: olisko cedricistä?


eipä taida yhdessäkään hlö autossa olla sd33 konetta, datsunin ja nissanin kevytkuorkeissa, patrolleissa, trukeissa, ym työkoneissa kylläkin.


tojotan ja tatsunin koneet on samalla viivalla, ainakin esikammio koneet kestävyydeltään.
tiedän tojotan ja datsunin koneita jotka on hajonnu jo ennen kolmeesataatuhatta ja tiedän myös molemman merkkisiä koneita joilla on ajettu yli miltsin avaamatta... riippuu täysin siitä et miten on huollettu.

BJ-40/76
31.12.2011, 15:06
Yhteenvetona ehottasin Tojotaa, jää enemmän varaosia meille Tatsunimiehille.:D

No, kun otit puheeksi; toyotaan saa varaosia myös uutena:p

Nissanin kanssa joskus ollut ongelmia, varaosahuolto heikkenee huomattavasti nopeammin kuin toyotalla. Toyotaan on ainakin vielä saanut kaikkia tarvittavia osia, toki kuulemma tuo 70 luvun cruiserin vinssin kardaaniristikko on loppu, mutta noihin sopii pienellä vaivalla uudempi (siis 25 vuotta vanha) kardaani.

Esimerkiksi nissan primeran automaatti vaihteiston (ctv?) öljynsuodatinta ei saa ainakan oulun piirimyyjän kautta! ja auto oli muistaakseni vuosituhannen vaihteesta!

Oma epäilykseni on, että noihin datsuneihin saa vielä huonommin osia kuin nissaniin....

axu87
31.12.2011, 18:02
Mielipide asiahan se. Vanhalla hj61:lläni n.20kertaa mieluummin menisin metsään kun vanhalla patrollillani, maantiestä puhumattakaan. Ja hj:tä oli sentään rakennettu paljon vähemmän. Patrolli oli alustan puolesta etenemis kykyisempi kun oli soa ja kokolailla vetelät jouset. Moottorit on aivan eri planeetoilta, hj lähti 10 asteen pakkasestakin hehkuttamatta kun palmun alta, patrolli ei plussakeleilläkään :D Ja vaikka voimaa oli molemmissa koneissa turbon kanssa niin hoojii vei huomattavasti vähemmän polttoainetta. Käytettyjä osia tuntuu löytyvän molempiin mutta uusista en osaa sanoa. Hj:n takatilan lämppäri talvipakkasilla ihan ehdoton. Hj61 verot ja vakuutukset laskisin huonoimmiksi puoliksi, jos itse vielä diiseliin vaihdan ostan hj60 missä 61 turbokone ja lukkoaksilat. H61 verot n450€ (kokonaismassa yli 2800kg jolloin kalliimpi veroluokka) ja vakuutukset huoltoautona 895€ ilman bonuksia. Patrollin verot n350€ ja vakuutukset n.400€ Ilmeisesti hj60 verot samaa luokkaa kuin patrollissa ja vakuutuksetkin?

maasturimies
31.12.2011, 18:30
Mitä noiden landcruisereiden huollot maksaa? Esim kyrkinremppa, vaihteiston laakerointi?
Olisin ehkä vaihtamassa Cherokee xj:ni (2.5td) tuollaiseen hj60 joka ajettu sen 450tkm....
Eli millaista huoltoa sopii odottaa. Peltihommat on kuulemma tehty jo..

Viipo
31.12.2011, 18:48
Laakerit maksaa päälaatikkoon ~300e jakolaatikkoon vajaa parihunttia. Kytkinpaketti kanssa parinsadan kantturoissa.
Voimansiirron osat tojotiin löytää yleensä helpoiten www.tamgears.com

maasturimies
31.12.2011, 19:07
Laakerit maksaa päälaatikkoon ~300e jakolaatikkoon vajaa parihunttia. Kytkinpaketti kanssa parinsadan kantturoissa.
Voimansiirron osat tojotiin löytää yleensä helpoiten www.tamgears.com

Ei nyt ihan hirveänhintaisia ole nuo osat... Mitenkä onko kummallakin hj60 ja hj61 samat kärrynveto massat? Ja onko 5 ja 4 vaihteisissa laatikoissa kestävyyseroja? Entäs dieselin kulutus maantiellä?

Onko hj60 valmistettu kattokorotettuna mallina tehtaan toimesta vai onko itsetehtyjä kaikki?

Heikki L
31.12.2011, 19:17
Kärry massat yleensä 3500kg kummassakin, tosin kumpaankin arvottu myös muita massoja.
Maantiellä kulutus eroa noin2l/100km 61 hyväks.
Kummatkin loodat kestää sen puolmiljuunaa ja nelivaihteiset yleensä enempi kun kukaan ei ole päässy rikkoon sitä vitosta;)

Kattokorotukset on juu itetehtyja tai teetetty esim maasturi mattilalla.
HJ61 Kytkimen vaihto toyotalla tais maksaa syyskuussa 300e plus osat.

maasturimies
31.12.2011, 19:27
Kärry massat yleensä 3500kg kummassakin, tosin kumpaankin arvottu myös muita massoja.
Maantiellä kulutus eroa noin2l/100km 61 hyväks.
Kummatkin loodat kestää sen puolmiljuunaa ja nelivaihteiset yleensä enempi kun kukaan ei ole päässy rikkoon sitä vitosta;)

Kattokorotukset on juu itetehtyja tai teetetty esim maasturi mattilalla.
HJ61 Kytkimen vaihto toyotalla tais maksaa syyskuussa 300e plus osat.

Laatikon korjauttaminen firmassa onkin sitten kalliimpaa? Mitenkä onko kuinka vaikea homma itse tehdä?... En kyllä auton vaihteistoihin ole ennen kajonnut... Moottoreiden kanssa olen kyllä pelannut

Miten kulunut vaihteisto oireilee? Ruksahtaako vaihteet vaihtaessa ja siitä tietää synkronirenkaiden olevan loppu?

Viipo
31.12.2011, 20:04
Laakerivika tulee esiin ulinana ja vollotuksena, muuten kuluneisuus kytkentäongelmina, vaihteet ei mene kunnolla päälle tai eivät pysy päällä.
Nelivaihteisia laatikoita oli 60:sissä vm.81-83. Ekat 61:set turbokoneella tuli -86 ja vuodesta -87 alkaen kaikki tuotiin maahan lukkoakseleilla.

Kattokorotus-hirvitykset voi poistaa tänäpäivänä muutoskatsastamalla auto huoltoautoksi.

-Stedt-
31.12.2011, 21:13
Ainakin toyotan lj:n laatikko tuntunu kestävän vaikka jo 5 vuotta pitäny pikku ujellusta ja 1 ja 2:selle joutuu alsaspäin vaihtaessa käyttämään välikaasua, no onneks on tullu aikanaan harjoteltua myös tuo fullerin laatikko:D, mutta löytyyhän tuohon toyotaan edukkaasti käytettyäkin palikkaa. Pihasta löytyy myös patrolli ja vaikka mittarissa 470tkm, niin hyvin pelittää. Tuo patrolli tosin ihan vaan räppi autona.

maasturimies
01.01.2012, 12:42
Mitenkäs noiden bj40 land cruisereiden kestävyys? Olisi mandollisesti sellainen tarjolla..
Varaosa saanti ym.
Auto josta kyselin on vm79 ja 3.0l diesel koneella

autotohtori
01.01.2012, 17:37
Kyllä bj ihan hyvä normi maasturina menee on lämmin ja varma toimii hyvin.Vara osista sen verran jarru osia saa huonosti tietysti jos soveltaa hieman muista land cruisereista sitten pärjää.Ohjaustehostin on ehdoton bj:ssä , ajaa hieman mukavammin.Jos sellaista hakee kannattaa jonkin aikaa katsella useampaa yksilöä sitten tietää minkälaista hakee.:)

Bj Andy
01.01.2012, 19:52
Mitenkäs noiden bj40 land cruisereiden kestävyys? Olisi mandollisesti sellainen tarjolla..
Varaosa saanti ym.
Auto josta kyselin on vm79 ja 3.0l diesel koneella

Rumpujarrut, ei tehostinta, siis vakiona.

Jos lähtökohta oli joko Hj 6x tai patrolli, niin bertta on ihan eri kastia.
Ei paini samassa sarjassa ja tarvii olla asennetta että bertalla ajaa kaikki normi ajot. Mitään särkyväähän ei näissä ole, ja tekniikka on jokseenkin 50 lukulaista,ja vähintäänkin tarpeeksi paksua.Eli samaa kalipperiä kuin hj61:ssä vielä.

2x4WD
06.01.2012, 10:40
Onko hj60 valmistettu kattokorotettuna mallina tehtaan toimesta vai onko itsetehtyjä kaikki?

On niitä joitain harvoja high roofeja tehty. Korotus on aika maltillinen, että sitä ei välttämättä edes huomaa. Liekö edes kymmentä senttiä.

Heikki L
06.01.2012, 10:57
Joo toi higroof ei muistunu ne saa olla 9 paikkasia, joku 5-10cm oli korotusta.

maasturimies
08.01.2012, 01:02
Rumpujarrut, ei tehostinta, siis vakiona.

Jos lähtökohta oli joko Hj 6x tai patrolli, niin bertta on ihan eri kastia.
Ei paini samassa sarjassa ja tarvii olla asennetta että bertalla ajaa kaikki normi ajot. Mitään särkyväähän ei näissä ole, ja tekniikka on jokseenkin 50 lukulaista,ja vähintäänkin tarpeeksi paksua.Eli samaa kalipperiä kuin hj61:ssä vielä.


joo elikkä unohdetaa moiset...

maasturimies
08.01.2012, 01:05
mitenkä jos tässä jossain vaiheessa nyt menen katselemaan hj61:stä niin mitä paikkoja kannattaa katsoa? moottorin käydessä oljykorkki auki, jotta näkee huohottaako? ja kannattaako jollain kopistella auton alustasta että löytyisikö ruostetta?

mitä muuta??

Heikki L
08.01.2012, 11:23
Ei taida pelkästään korkin ottamalla nähdä, ellei purista samalla huohottimen letkua kiinni.
Takarunko on aika altis mätänemään, varsinkin äänenvaimentimen vierestä, akselin ylityksen tienoilla.

Teet vaan normi lenkin missä kaikki vaihteet käy päällä.
sitten kokeile pysyykö pikkupuoli päällä, aja eteen päästä kaasu ja taas kaasua.
Lukot jos on kokeile meneekö päälle, jossain liukkaalla alustalla mielellään niin näät.
Näissä yleensä vaan siirto tanko jumii, =halpa crc ja sorkkarauta.
Ja kun ryömit auton alle niin testaa vielä pinjonien välykset.
Eli kardaanin akselin päästä heiluttelet, jos yli 2mm tinkaa 400e per pää:)

Helmoja ja taka helmoja voi koputella, samoin etupäästä korin ensimmäiset kiinityspisteet.
Taii oikeestan kaikki kiinnityspisteet:)