View Full Version : Mikä olis kestävin ja luotettavin sähkövinssi
Eli kokemuksia kaivattaisiin 24v tai 12v kokemukset
Tähän ei oo varmaan yhtään oikea vastausta...
missä vetoluokassa helpottas jonniinverran.
100lbs-25000lbs?
Äkkiseltään Warn tai Come Up
pari hyvää räjäytyskuvaa oikeasti kestävästä vinssistä:
http://www.expeditionportal.com/forum/threads/24393-Superwinch-Husky-disected-mods-why-use-a-slow-worm-winch
Miten onnistuis naittaa sähkömoottori tojotan mekaaniseen? Tarttis väliin jonkun pienen, kestävän ja reilusti alentavan vaihteiston. Vai kaksi tojotan mekaanista peräkkäin? 33x33=1089, joten vääntöä ainakin ois :P
Offipiru
30.12.2011, 18:25
Miten onnistuis naittaa sähkömoottori tojotan mekaaniseen? Tarttis väliin jonkun pienen, kestävän ja reilusti alentavan vaihteiston. Vai kaksi tojotan mekaanista peräkkäin? 33x33=1089, joten vääntöä ainakin ois :P
Tää kyllä kuullostaa jo tosi vaikeelta.. :D Miten olis se kallein sähövinssi minkä rahnalla saapi, eli räikkäwarni kahellamoottorilla?
Tää kyllä kuullostaa jo tosi vaikeelta.. :D Miten olis se kallein sähövinssi minkä rahnalla saapi, eli räikkäwarni kahellamoottorilla?
Mutkun siihen pitäs olla sitten paljon rahaa, eikä se räikkävarnikaan mikään ikuinen oo, niinku on tuolta mikjussin topikista huomattu. Eli pitäs ostaa suoraa gigglepinnin kaikilla herkuilla varustettu räikkä volvoon, mutkun sitten menis jo auton hinta pelkkään vinssiin :/
Noita tojotan mekaanisia taitaa nurkissa pyöriä kolme-neljä, eikä volvossa oo ulosottoa. Runva EWX 12 000 todettiin jo alimitoitetuksi heti kättelyssä ja 9500lbs Ramsey luovutti pylpyrän kanssakin :P
Kinnostaisi kuulla toteutuksista, miten volvoon on saatu riittävän järeä vinssi joka jaksaa kiskoa, eikä akut kuole pitkilläkään soilla?
Onko joku sovittanut mekaanista johonkin väliin?
hpotteri
30.12.2011, 19:21
Iso husky warmaan varmin.
12000 taloni hyvä kombinaation nopeutta voimaa ja kestävyyttä.
moggirange
30.12.2011, 19:25
Monesti miettiny mekaaniseen joku vaikka järeä moottorisahan moottori pyörittämään vinssiä? Tietty välitykset pitäis jotenki saada kohilleen. Raskaammissa autoissa vinssin paino ei varmaankaan niin oleellista.
+++- pystyis synkronoimaan paremmin renkaiden pyörimiseen, eikä olis riippuvainen voiman ulosottoakselista/hydrauliikasta
---- ei toimi veden alla (snorkkeli?):)
hpotteri
30.12.2011, 19:26
Mutkun siihen pitäs olla sitten paljon rahaa, eikä se räikkävarnikaan mikään ikuinen oo, niinku on tuolta mikjussin topikista huomattu. Eli pitäs ostaa suoraa gigglepinnin kaikilla herkuilla varustettu räikkä volvoon, mutkun sitten menis jo auton hinta pelkkään vinssiin :/
Noita tojotan mekaanisia taitaa nurkissa pyöriä kolme-neljä, eikä volvossa oo ulosottoa. Runva EWX 12 000 todettiin jo alimitoitetuksi heti kättelyssä ja 9500lbs Ramsey luovutti pylpyrän kanssakin :P
Kinnostaisi kuulla toteutuksista, miten volvoon on saatu riittävän järeä vinssi joka jaksaa kiskoa, eikä akut kuole pitkilläkään soilla?
Onko joku sovittanut mekaanista johonkin väliin?
Ei semmosta sähkövinssiä oo joka pitkät suot vetää.
Laadukkaan 12000-15000 kokoluokan sähkövinssin hinnan kun vie hytky kauppaan aletaan olee jo lähellä. Toteutuksia varmaan monia mutta on kai muutama toimivakin jo tehty.
HJ 61 Pitäis vetää eikä mitään suo käyttöä vaan jos ojaan lipsahtaa tai toista autoa vetää joka olis luotettava käyttää kun pitkästä aikaa vinsaa ja hintaluokka 500-1000 ekua.
60lantikka
20.01.2012, 13:28
HJ 61 Pitäis vetää eikä mitään suo käyttöä vaan jos ojaan lipsahtaa tai toista autoa vetää joka olis luotettava käyttää kun pitkästä aikaa vinsaa ja hintaluokka 500-1000 ekua.
make0:lta hommasin hj runva ewx 12000.on kestäny pari vuotta vedellä ihan hyvin
Jos kerran HJ:hin pitää satunnaiskäyttöön vinssi olla, niin miksei sitten mekaanista? ei se vie sen enempää tilaa, kun nostaa ylös ja vetää sisään. Ja ei oo jumittuvia relepokseja tai hapettuvia moottoreita. Ja kardaaneineen päivineen hinnat alk. 200e
Jos kerran HJ:hin pitää satunnaiskäyttöön vinssi olla, niin miksei sitten mekaanista? ei se vie sen enempää tilaa, kun nostaa ylös ja vetää sisään. Ja ei oo jumittuvia relepokseja tai hapettuvia moottoreita. Ja kardaaneineen päivineen hinnat alk. 200e
X2
Itsellä tosin tarve hieman erilainen ja aattelin vaihtaa sähkövinssiin...
Suosittelen kanssa mekaanista ja saatanpa itekkin vaihtaa vanhaan kunnon mekaaniseen. Rupee meneen hermo tohon supervinssiin kun taitaa olla viides kerta puolen vuoden aikana kun kyseinen paskalaitos lopettaa kelaamisen. Vahvistaa vaan mun käsitystä jenkkituotteiden surkeudesta tääkin asia. Hajos tänään tosiaan aurahommissa 2 kertaa. Ekalla kertaa ei saanu maita kun oli hapettumaa niin paljon moottorin sisällä liitoksissa ja nyt kun se nitkahti toisen kerran niin jätin siihen ja tutkin huomenissa.
Skaleton
21.01.2012, 01:00
Kyllä mekaanisessa omat etunsa on jos kohta rajoitteensakin. Yleensä mekaaninen on parhaimmillaan Tojotassa ja silloin kun on päästävä omin avuin eteenpäin eikä ole niin hoppu.
Sähkövinssi edistää yhteisöllisyyttä. Jopa mekaanisen vinssin omistajan perään juostaan, jos se ajaa ohi pysähtymättä ilmaseksi auttamaan. Vanhempi polvi mekaanisen vinssin omistajia auttoi mutta nyt tilanne on korjaantumaan päin eli nekin viisastuvat
Warnin 9.5 ti. Ostin käytettynä 2005 ja kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Kompakti paketti ja nopea. Monta kisaa on ajettu. Ainakin minulle on tullut luottamus tuohon. Ostin siihen juuri Warnin oman langattoman ohjaimen. Ei tarvitse vetää johtoja, vain kiinni liittimeen ja toimii. Useita kiinanvinssin hajottaneita olen auttanut. Ei käytä sähköä moottorin lämmittämiseen vaan voiman tuottamiseen.
http://www.atlok.fi/images/products/yleisvinssit/vinssit-12v/ESITESIVU%209,5ti.pdf
Jos kerran HJ:hin pitää satunnaiskäyttöön vinssi olla, niin miksei sitten mekaanista? ei se vie sen enempää tilaa, kun nostaa ylös ja vetää sisään. Ja ei oo jumittuvia relepokseja tai hapettuvia moottoreita. Ja kardaaneineen päivineen hinnat alk. 200e
Niin pitkään mekaaninen/hyrdaulinen on kiva kunnes auto on pitkällään tai muuten käyntikelvottomassa kunnossa vaikka pikkuisen liian syvän uiton jäljiltä...
Jos yhtään viitsii/osaa panostaa sähköasennuksien laatuun niin ei ne liitokset hapetu. Jos viitsii yhtään panostaa huoltoon reissun jälkeen niin ei ne vinssin moottorit jumittele ja releet vittuile...
Kyllä ne hutoimiehillä mekaanisista vinsseistä on myös sielu kateissa eli sokat poikki, ristikot kappaleina, rattaat paskana kun öljyt on karannu "pikkuisen tihkuvasta tehvasta", tai sitten kuoret vinsseitä halki tai jotain muuta...
Eli en menisi kehumaan mekaanista vinssiä sinä ainoona ja oikeena kelana...
Samsonite
21.01.2012, 11:44
Monesti miettiny mekaaniseen joku vaikka järeä moottorisahan moottori pyörittämään vinssiä? Tietty välitykset pitäis jotenki saada kohilleen. Raskaammissa autoissa vinssin paino ei varmaankaan niin oleellista.
+++- pystyis synkronoimaan paremmin renkaiden pyörimiseen, eikä olis riippuvainen voiman ulosottoakselista/hydrauliikasta
---- ei toimi veden alla (snorkkeli?):)
5 hp riksstrattoni ? Pitäs olla vaaka-akselilla ? Suunnanvaihto + välitykset ?
Taitaa mennä liian isoks kompinaatio. :(