PDA

View Full Version : Hajonneen auton saaminen pois metsästä


yypy
29.12.2011, 16:04
Sunnuntaioffarina ei ole vielä tullut eteen, mutta ennen kuin tulee haluaisin tietää: Millasilla konsteilla autoja saa pois mettästä, jos jotain menee rikki, esimerkiksi kone leikkaa kiinni, laatikko pamahtaa yms.? Harvinaisempia tapauksiahan nämä ovat, mutta parempihan se on etukäteen varautua. Vähän tekisi mieli lähteä joskus Venäjälle ajelemaan, mutta vähän huolestuttaa tekniset murheet. Kertokaa tänne jotain kokemuksia ja mahdollisia kikkoja erilaisten tilanteiden varalle.

tonikki
29.12.2011, 16:10
Vinssillisiä autoja on hyvä olla matkassa jotta saadaan auto esim. suosta uponneena pois. Vetoliinoja myös jos tökkii. Vetämällähän se on sieltä pakko hommata pois mikäli se ei omin avuin liiku millään keinolla

Jos menee jotain jonka metässä voi vaihtaa ja kehtaa, niin ei kun jättää auton sinne seisomaan ja korjaa kun kerkeää.
Lähistöllä mahdollisesti olevat maatilat voivat olla myös pelastus tilanteeseen, jos talosta löytyy traktori ja isäntä on innokas vaikka pientä palkkaa vastaan tulemaan kiskomaan autoa.

Hyvä noita tilanteita varten löytyä vinssejä, maastotunkkeja, vetoliinoja köyttä ym. Myöskin ajosillat voivat jossain tilanteessa säästää aikaa paljonkin.

Yksin jos leviää auto korvessa jossa ei puhelimet kuulu eikä lähistöllä ole asutusta, on erämiestaitojen varassa. :)

HiluMiks
29.12.2011, 17:07
Näin ekana tulee mieleen ÄLÄ lähde yksin kovin pitkälle reissulle.
Itse ainakin luotan porukan voimaan saada kaikki pois metsästä keinolla milla tahansa.

ugly_hj
29.12.2011, 17:07
Kyllä tuolta venäjältä on aina hajonneet autot tuotu hinaamalla pois ja yleensä on porukassa sen verran tietotaitoa, että huonoonkin kuntoon mennyt auto saatetaan saada ajokuntoon.

kivinen
29.12.2011, 18:07
Joskus on käynyt noinkin:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68430&highlight=makeo

Toisen ongelma voi olla toiselle perkeleen hauska ajoreissu. Ja sitten anonyymien jälkipeli palstalla oli hauskaa seurattavaa.

Viipo
29.12.2011, 19:40
Sit venäjän reissuja ajatellen tuossa on opettavainen threadi: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28749

Punanenä
29.12.2011, 19:58
Pidä sen verran varaosaa ja huolto tarpeita että auto liikkuu edes jollakintavalla eteenpäin pahimman yllättäessä, Kartta tai gps jonka avulla pääsee suoraan lähimmälle tielle. ERITTÄIN pahassa tilanteessajossa jossa akselit poikki, Moottori ei käy, akku tyhjä ,ei puhelinta. Niin sitten se käsitalja ja kartta ja pirusti aikaa:D

tiivonen
29.12.2011, 22:38
Sit venäjän reissuja ajatellen tuossa on opettavainen threadi: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28749

Ei helvata :D Jos jeeppi joskus valmistuu niin se ei taida päästä edes hiekkatielle ;)

Lehis
30.12.2011, 00:29
Kyllä niitä varaosia on hyvä varata vähänkään pitemmille reissuille mukaan ihan reilusti, varsinkin jos erehtyy nurkka ajoja kauvemmas.

Ittellä on kutakuinkin: hihnat, tulpat, jakaja+pyöriä, vetareita, murroksia, sisuskumi ja PENSAPUMPPU :D Lisäks on jottain työkaluja ja renkaanpaikkaus vehkeet, jne...ja tietty veto/hinaus liinoja jne. Natoliina on kans kiva jos tosissaan joutuu norsunpoikasta leikkimään..

Nurkka-ajoja pitemmällä jos sattuu touhuumaan niin kyl se yksikin vetävä pyörä olis kiva, kaik ku jarruttaa niin saattaa muutamaan kilometriin heilahtaa se +20h...ittellä kävi näin, hyytys pensapumppu kesken leikin ja sit ei olt kauhian kivaa enää kellään..onneks yks autokunta läks päivää myöhemmin reissuun ja tul vastaan, muuten olis saatettu ettiä toinen 20h reittiä pois pääsemiseks, sen verta puuta tuol rajan takan pitkällään...ja vois kai lisätä sen vaihtovaate kerran kans, tul toisvuoden itsenäisyyspäivänä tehtyä suursuo sukellus...eikä tietystikkään vaihtovaatteita..kuka niit nyt päivän reissulle :D

Paljon enemmänkin sitä kantelis varaosia mukana, on vain toi kääpiöauton kuljetus kapasiteetti vähän heikko (:

jakke ja sepi
30.12.2011, 22:14
Näitä juttuja kun lukee,niin tuli mieleen että onko offipalstalla mitään niin sanottua auttavaa puhelinta. Itse kuulun Overdriven jenkkiautopalstan tiepalvelu porukkaan. Sillä meiningillä että kaikkia autetaan kun on hätä. Olemme keränneet vapaaehtoisten puhelin numerot ja paikka kunnat ylös. Minullakin on tulostettu lista autossa missä on jokaisen numerot. Vois olla ehkä hyvä myös täälä Offipalstalla. Minä olen ainakin mukana.

Profi
30.12.2011, 23:02
Näitä juttuja kun lukee,niin tuli mieleen että onko offipalstalla mitään niin sanottua auttavaa puhelinta. Itse kuulun Overdriven jenkkiautopalstan tiepalvelu porukkaan. Sillä meiningillä että kaikkia autetaan kun on hätä. Olemme keränneet vapaaehtoisten puhelin numerot ja paikka kunnat ylös. Minullakin on tulostettu lista autossa missä on jokaisen numerot. Vois olla ehkä hyvä myös täälä Offipalstalla. Minä olen ainakin mukana.

Onhan täällä:rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=5138&highlight=vetoapua

pjtk
31.12.2011, 00:22
Tuleepa mieleen yks tarina MMCen ajoalueelta. Letukasta meni peränurkassa takavetari poikki. Kun ei ollu fullfoatteri perä, niin eihän se pyörä pysyny alla. Vinssasivat kahella autolla rampaa pois mettästä kohtuu vaikeeta reittiä. Reitti vaihtoehtona kohtuuvaikea ja liki mahdoton. Aikansa ku temusivatten saivatten vielä perästä akseli putken irti. Rampa saatiin autonlavalle ja se akseliputki koristaa yhtä alueen mäntyä. Seurana siinä puussa on ainakin yks murros. Puusta taitaa olla muutamakin eri kuva käyny palstalla.

Viipo
31.12.2011, 12:03
Tuleepa mieleen yks tarina MMCen ajoalueelta. Letukasta meni peränurkassa takavetari poikki. Kun ei ollu fullfoatteri perä, niin eihän se pyörä pysyny alla. Vinssasivat kahella autolla rampaa pois mettästä kohtuu vaikeeta reittiä. Reitti vaihtoehtona kohtuuvaikea ja liki mahdoton. Aikansa ku temusivatten saivatten vielä perästä akseli putken irti. Rampa saatiin autonlavalle ja se akseliputki koristaa yhtä alueen mäntyä. Seurana siinä puussa on ainakin yks murros. Puusta taitaa olla muutamakin eri kuva käyny palstalla.

Eikö tossa nyt olis ollu helpompi vaan vaihtaa ehjä vetari paikoilleen?

karvanoppa
31.12.2011, 12:06
Kerran valkealan peuhussa suhkot vaikealla uralla letkan ensimmäisestä autosta ( hilux ) meni murros mutaboorissa, ei varaosia mukana joten jatkoi vinssin voimin, no tuli juuri ja etulukko päällä rikkoi toisenkin murroksen, sitten jatkoi vinssillä ja takavedolla, lopulta vinssi rupesi käryämään ja ei muuta kuin vetoa takana olevan auton vinssistä pylpyröiden avulla. näin jatkettiin 100 metriä ja 4 tuntia kun ohi ei siinä ryteikössä päässyt. lopulta kun urasta päästiin väljemmälle alueelle niin hilux hj:n perään liinalla kiinni ja pois metsästä.

khonkonen
31.12.2011, 12:27
Laitetaampa tähän opettava arvoitus. En muista olenko tämän jo joskus täällä kysynytkin, mutta kertaus on opintojen äiti

Kaksi vanhaa timpuria oli ajelemassa venäjältä takaisin kotisuomeen loman viettoon vanhalla nissanilla. Yks kaks auto hyytyi tienposkeen. Ukot tutkivat asiaa ja huomasivat, että jakopään remmistä oli lähtenyt hampaat noin 10 sentin matkalta. No jako ei ollut onneksi pahasti mennyt pieleen, eli ei ollut särkenyt moottorista mitään, mutta eihän sitä varahihnaa kuitenkaan mukana ollut. Miehet pohtivat hetken aikaa ja keksivät ratkaisun... Keksitkö sinä?
Niin miehet sai auton kuntoon ja ajelivat sillä kotiin asti.

sisua45
31.12.2011, 12:37
Laitetaampa tähän opettava arvoitus. En muista olenko tämän jo joskus täällä kysynytkin, mutta kertaus on opintojen äiti

Kaksi vanhaa timpuria oli ajelemassa venäjältä takaisin kotisuomeen loman viettoon vanhalla nissanilla. Yks kaks auto hyytyi tienposkeen. Ukot tutkivat asiaa ja huomasivat, että jakopään remmistä oli lähtenyt hampaat noin 10 sentin matkalta. No jako ei ollut onneksi pahasti mennyt pieleen, eli ei ollut särkenyt moottorista mitään, mutta eihän sitä varahihnaa kuitenkaan mukana ollut. Miehet pohtivat hetken aikaa ja keksivät ratkaisun... Keksitkö sinä?
Niin miehet sai auton kuntoon ja ajelivat sillä kotiin asti.

Puukolla remmi halki, ja vaurioituneet kohdat 180 astetta toisiinsa nähden? :cool:

En usko että tuo oikeasti voisi toimia. Tuli vaan mieleen, kun moniura hihnoja olen joskus veistellyt kapeammiksi. Eli 12 uraisesta sai kaksi 6 uraista.

Lehis
31.12.2011, 13:04
Puukolla remmi halki, ja vaurioituneet kohdat 180 astetta toisiinsa nähden? :cool:

Huhupuhheiden mukkaan toimii, samainen hevosmiesten tietotoimisto kertoo jot hihnan halkaisuun ol teht iivana näijen Suomalaisten autoon..

tonikki
31.12.2011, 13:05
Laitetaampa tähän opettava arvoitus. En muista olenko tämän jo joskus täällä kysynytkin, mutta kertaus on opintojen äiti

Kaksi vanhaa timpuria oli ajelemassa venäjältä takaisin kotisuomeen loman viettoon vanhalla nissanilla. Yks kaks auto hyytyi tienposkeen. Ukot tutkivat asiaa ja huomasivat, että jakopään remmistä oli lähtenyt hampaat noin 10 sentin matkalta. No jako ei ollut onneksi pahasti mennyt pieleen, eli ei ollut särkenyt moottorista mitään, mutta eihän sitä varahihnaa kuitenkaan mukana ollut. Miehet pohtivat hetken aikaa ja keksivät ratkaisun... Keksitkö sinä?
Niin miehet sai auton kuntoon ja ajelivat sillä kotiin asti.

Hihna poikki ja hampaaton kohta mäkeen. Sitten jollain konstilla hihna takaisin kasaan ja kiristäjää sen verran löysälle että antaa tuon 10cm periksi.
Ongelmana on vaan että miten saa tuon hihnan liitettyä kestävästi yhteen. :)

edit: joo edellinen ratkaisu käytännöllisempi. Eli siis tehdään yhdestä remmistä kaksi ohuempaa remmiä ja laitetaan hampaattomat kohdat kummastakin niin että toisessa remmissä on siinä kohti hampaita?

BJ-40/76
31.12.2011, 13:06
Puukolla remmi halki, ja vaurioituneet kohdat 180 astetta toisiinsa nähden? :cool:

En usko että tuo oikeasti voisi toimia. Tuli vaan mieleen, kun moniura hihnoja olen joskus veistellyt kapeammiksi. Eli 12 uraisesta sai kaksi 6 uraista.

Toimii oikeasti! Toki nimenomaan hätäapu tilapäisviritys, mutta voi kestää jopa satoja kilometrejä, ja pettäessä voi sitten pettää koko kone, ei kannata säästömielessä kokeilla

MakeO
31.12.2011, 13:32
Joskus on käynyt noinkin:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68430&highlight=makeo

Toisen ongelma voi olla toiselle perkeleen hauska ajoreissu. Ja sitten anonyymien jälkipeli palstalla oli hauskaa seurattavaa.

Joo ton operaation vois ottaa joskus uusiksi , oli ihan hauskaa :)

khonkonen
31.12.2011, 16:13
Puukolla remmi halki, ja vaurioituneet kohdat 180 astetta toisiinsa nähden? :cool:

En usko että tuo oikeasti voisi toimia. Tuli vaan mieleen, kun moniura hihnoja olen joskus veistellyt kapeammiksi. Eli 12 uraisesta sai kaksi 6 uraista.

Kyllä juurikin näin. Tiedä sitten tarinan totuutta tai keksinnön keksijää, mutta tämän tarinan kertoi minulle toisen timpurin veli.

ugly_hj
31.12.2011, 17:05
Huhupuhheiden mukkaan toimii, samainen hevosmiesten tietotoimisto kertoo jot hihnan halkaisuun ol teht iivana näijen Suomalaisten autoon..

näi mäkin muistan ja auto oli opel.

ugly_hj
31.12.2011, 17:10
ENNEN kuin oli näitä hienoja akkuhitsejä, niin Laalaa ja Joppa yhtenä pääsiäisenä hitsas mun hoojiin katkenneen etuakseliputken puikkohitsin pihdeillä, puikoilla ja parilla bilteman akulla suursuolla venäjällä. ei oo vieläkään kyseinen hitsaus pettänt, vaikka tosta operaatiosta on jo 6 vuotta.

AtteL
31.12.2011, 17:18
Esim. näin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2440&pictureid=96180

jakke ja sepi
31.12.2011, 18:20
Onhan täällä:rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=5138&highlight=vetoapua

Kiitos. Ilmoittauduin mukaan.

LaaLaa
01.01.2012, 01:55
ENNEN kuin oli näitä hienoja akkuhitsejä, niin Laalaa ja Joppa yhtenä pääsiäisenä hitsas mun hoojiin katkenneen etuakseliputken puikkohitsin pihdeillä, puikoilla ja parilla bilteman akulla suursuolla venäjällä. ei oo vieläkään kyseinen hitsaus pettänt, vaikka tosta operaatiosta on jo 6 vuotta.

Älä nyt oikeasti väitä, että se turaus on edelleen jossain käytössä:eek:
Mutta oi niitä muistoja:D

Hitsauslaitteisto koostui lukkopihdeistä, akkukaapeleista ja akuista. Onneksi oli edes oikeita hitsauspuikkoja silloin matkassa.

Hätä keinot keksii, aina on esim. venäjältä autot kotiin tullut ja kannattaa käyttää harkintaa, millaisella porukalla/varustuksella reissuun lähtee.

Viipo
01.01.2012, 09:45
Safarimestari Kakehan se kertoili joskus leirinuotiolla, miten erikoisilla virityksillä safariautoja on Suomeen raahattu. Esim. Pajero(?) josta repesi etupyörän ripustukset kokonaan, oli sidottu possujunaksi toisen auton takapuskuriin kiinni.
Ja Fabritiuksen mäyrikseen pojat teki kytkinremontin suon laidassa.

ugly_hj
01.01.2012, 14:20
Älä nyt oikeasti väitä, että se turaus on edelleen jossain käytössä:eek:
Mutta oi niitä muistoja:D

Hitsauslaitteisto koostui lukkopihdeistä, akkukaapeleista ja akuista. Onneksi oli edes oikeita hitsauspuikkoja silloin matkassa.

Hätä keinot keksii, aina on esim. venäjältä autot kotiin tullut ja kannattaa käyttää harkintaa, millaisella porukalla/varustuksella reissuun lähtee.

Nooh ei nyt sentään;) ,mutta on se silti arkistoituna tuolla pihan perällä, ja hitsaus on kestäny.

Ja tohon fabritiuksen volvon paineasetelmaan leikattiin mun hojon työkalulaatikosta millin paksunen alumiinirinkula asetelman jousien ja laikan väliin jäykistämään asetelmaa kuluneen levyn vastapainoksi ja hyvin alkoi toimimaan

pjtk
01.01.2012, 20:15
Eikö tossa nyt olis ollu helpompi vaan vaihtaa ehjä vetari paikoilleen?
Varmaan joo, jos semmonen ois ollut.