PDA

View Full Version : agrekaatin teko itse?


0ltzi
28.12.2011, 20:47
jos ottaa vaikka mersun 200d koneen niin mitäs kaikkea siihen persiiseen tarvis jotta sais teetettyä 230v sähköä?

tollanen vaan tuli mieleen kun noista agrekaateistä höpöttävät ja oli jopa myyty loppuun täällä päin.

Flugfiske
28.12.2011, 21:24
Periaatteessa sopiva sähkömoottori. Riippuu mitä haluut tehdä, syöttää talon oman verkkoon verkonvaihtokeskuksen kautta vai vaan erillistä keskusta, josta otat roikalla virtaa. Haluatko yksi vai kolmivaiheista etc.
Yksinkertaisimmillaan sopivilla kondensaattoreilla varustettu sähkömoottori siihen perään.
http://ilmaisenergia.info osoitteessa tuulivoimahärveleistä paljon juttua, niitä voi soveltaa moottorinkin perään...

Tuolta saa kaikkea kivaa varavoimakoneisiin: http://www.hsaoy.com/index.htm .

Jugga
28.12.2011, 21:44
Eli onko joku löytänyt edullisia generaattoreita jostain päin maailmaa. Esim yllä mainitulla sivulla olevan linkin pelkät generaattorit maksaa enemmän kun moni valmis aggregaatti kaupassa. Kiinasta vois löytyä jos osais kiinaa???

AVRO
28.12.2011, 22:09
Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen.

Jarva
28.12.2011, 22:15
Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan :D

Jari
28.12.2011, 22:45
ittekki haaveilin... kun vielä löytäs sellaisen johon itte tehenyt loppuhuollon :D



Minä ostin jo aiemmin SA-kaupasta pikku päkättimen emergency käyttöön. Ei paljoa maksanut ja 230v/10A/2000w tekee jerkkua.
Miinuspuolena 2T bensakone mutta eihän se enää siinä vaiheessa miltään tunnu jos vaihtoehtona on frouvan pakasteiden sulaminen.

mikkoimp
28.12.2011, 22:54
joku mahdollisimman vanha moottori kannattaa ottaa aihioksi tuohon, saattaa magnetointi tapahtua jopa ihan itsekseen "huonon" raudan ansiosta..

pee
28.12.2011, 23:00
1. kipaise ostamaan nettiauton halvin toimiva diesel mersu
2. osta paluumatkalla pari kolme hyvää akkua + niihin paksut kaapelit
3. osta pari kolme sopivan kokoista invertteriä
4. kytke akut ja invertterit autoon
5. tankkaa auto
6. aja vaikka liimakilvillä sinne missä sähköä tarvitaan, jätä käymään korotetulla tyhjäkäynnillä, kulutus noin 1 - 1.5 litraa tunnissa
7. nauti mersun omistajan elkein lämmöstä ja valosta tuvassa, ota viileä olut jääkaapista ja viittaa kintaalla muiden sähkökatko murheilulle - muista ilmoittaa tilinumerosi sähköyhtiöön ja odottele korvauksia katkoksesta...

melko halpa, helppo ja hauska varavoimala

:D:D==*==:D:D "oh Lord, wont you buy me a Mercedes Benz, just one more - GL..."

BJ-40/76
28.12.2011, 23:45
Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina, mutta se tarvitsee ulkoisen kentän magnetoinnin jollain aluksi. Konkilla ja akulla noita kai on toteutettu. Lisäks jos tämmöstä generaattoria kuormittaa lähelle nimellistehoo niin jännite alkaa putoon... Netistä löysin sivun missä joku oli tehny just 200d koneen perään kytketystä oikosulkumoottorista agregaatin. En vaan löytäny sitä sivua nyt justiin uudestaan :D

Ensimmäinen ongelma: ""Ihan normaali 3-vaihe oikosulkumoottori toimii generaattorina"" , toki toimii kun "herätetään", mutta 230v yksivaihe sähköä ei tule:mad:, toki noin 0,5x nimellisteho saadaan 3-v sähkönä, mikäli vaatimukset eivät ole suuret. ja nuo oikeilla jännitteillä olevat 3v-moottorit
ovat harvinaisia, nyt pää senverran jumissa, että joku muu saa kertoa oikeat jännitteet.................
toki välttämättömyys on oikea kierrosluku, mistä ->

ja tuon nimenomaisen mb 200d (w124, vm. 87?) moottorin kierrosten säädössä
on pikkasen ongelmia, tuo syöttöpumppu on paremminkin "vakioteho-" pumppu:
siis jos kuorma tippuu neljäsosaan niin kierrokset tuplaantuu:(
Ja tämähän tarkoittaa 50hz laitteille pahimmillaan samaa kuin auton 12v laitteille 24v!
Jos jollakin pellepelottomalla on tuolle w124 200d moottorille lääkkeet, että
kierrokset pysyis aisoissa; siis mulla tulossa pyörittämään hydrauliikkaa max 14 Kw, niin olisin kiitollinen:rolleyes:

ja pari muutakin ongelmaa lienee....

Mutta nyt täytyy YHTYÄ PEE:n 23:00 viestiin

(toki nuo "Modifioitu siniaalto-" invertterit ovat nekin pikkasen riskialttiita....)

chief360
29.12.2011, 00:03
itellä ollu mielessä hydraulisesti pyörivä generaattori unimoggiin mut ei oo oikein mistään sellasta löytyny.
olis huippu peli jos tarvii lähtee maastoon hitsaus keikalle vaikka:)
vanhan esabin sais rokkaamaan pelkällä hyd moottorilla mut sit pitäs rälläköille ja valoillekkii virta saada.
ja oisha sillä tyylikäs pistää virtaa tupaankii ku katkee valtakunnan verkko :D

Säätäjä_setä
29.12.2011, 00:50
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.

Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Genikka/genikka.htm

t.Juha

Reisrdok
29.12.2011, 08:43
Tossa pyöritellyt ajatusta että tökkäisi vanhan 100 ampeerin laturin vanhan briggs&strattonin persiiseen jonkun isohkon akun + 3kW invertterin seuraksi. Olis latausautomatiikat sun muut valmiina. Romut löytyisi tallista. Varmaan jonkun reilun kilowatin saisi jatkuvasti ulos tällä kokoonpanolla. Mitäköhän tollanen lykittävän leikkurin strattoni mahtaa kiertää? Viittä heppaa luvataan päällä.

Saako jostain 3-vaiheinvertteriä? Ja maksaako semmoinen kivitalon verran?

Kinkut pysyivät kylmänä päivän verran kun ajoi daavid ruskean keittiön ikkunan alle puksuttamaan ja pisti kyseisen invertterin nokalle :)

solihull
29.12.2011, 10:32
Kyllähän näitä on tehty sähkömoottoreista, mutta hyötysuhde on oikeaa generaattoria heikompi. Ja ehkä ne on jo vähän menneiden vuosikymmenten lumia tuommoset. Uusia traktoripyöritteisiä aggregaatteja saa alta 2 k€ (15kW) ja 5kW dieselsitä reilusti alta tonnin. Ja nämä tärkeät jutut, kuten pakastin ja jääkaappi toimivat helposti ja äänettömästi just invertterisähköllä.

Moottoripuolella on ongelmana se, että auton moottorien pumput ei ole tehty tällaiseen vakiokierroskäyttöön. Kierrosten pitäminen oikeana on tavattoman hankalaa, mutta toki onnistuu sekin. Nopeatoiminen vakuinopeudensäädin riittää useinkin, mutta itse korvaisin koko moottorin kyllä esim. puimurin moottorilla tms. teollisuusdieselillä. Niissä on yleensä sen kaltainen keskipakoispumppu joka kykenee säätämään hyvin muuttuviakin kuormia. Ja kun ottaa vähän ylimittaisen moottorin, niin kuorma ei tunnu niin kovasti ja kulutus pysyy huipputehollakin pienenä.

Ja täytyy vielä muistaa, että sähkön syöttö kiinteistön verkkon ilman vaihtokytkintä on kielletty. Vaikka pääkytkin katkaisee virrankulun verkkoon, se ei riitä selitykseksi siinä vaiheessa jos jotakin sattuu ja tapahtuu. Näin kuitenkin juuri mm. myrskytilanteissa tehdään.

TT

BJ-40/76
29.12.2011, 12:26
Tossa pyöritellyt ajatusta että tökkäisi vanhan 100 ampeerin laturin vanhan briggs&strattonin persiiseen jonkun isohkon akun + 3kW invertterin seuraksi. Olis latausautomatiikat sun muut valmiina. Romut löytyisi tallista. Varmaan jonkun reilun kilowatin saisi jatkuvasti ulos tällä kokoonpanolla. Mitäköhän tollanen lykittävän leikkurin strattoni mahtaa kiertää? Viittä heppaa luvataan päällä.

Saako jostain 3-vaiheinvertteriä? Ja maksaako semmoinen kivitalon verran?

Kinkut pysyivät kylmänä päivän verran kun ajoi daavid ruskean keittiön ikkunan alle puksuttamaan ja pisti kyseisen invertterin nokalle :)

Ruohonleikkurit kiertää suuruusluokkaa 3500 r/min, ja tuommonen ulkoisella tuulettajalla oleva laturi, esim. Bosch, työntää nimellisvirran 6000 r/min.
Joten hatusta tempastuna 3500 kiekkaa tarkoittaa 75 Amppeeria, joten tuo kilowatti tuntuu mahdolliselta, toki vois irrota pikkasen enemmänkin,
jos välittäs esim. 1,5 tai 2 kertaiseksi tuon kierrosluvun.(henkilöauton jakopään hihna/rattaat/kiristin)
Ja pistä tuolle laturille herätysvirta painonapin kautta, että saat moottorin kunnolla käyntiin.
Näistä 12v ruohonleikkuriagrekaateista lötyy juttua netistä

Noita 3v inverttereitä löytyy, mutta hinnat mainitsemassasi luokassa, Halpaversioita ei ole näkynyt.
Joku elektroniikka guru varmaan tahdistais 3 samanlaista invertteriä tuohon vaadittaavan 6.7 mikrosekuntin välein.....
Yllämainitulla patentilla vois käyttää ainakin tähtikytkettyjä 3v laitteita,
ja ei varmaankaa esim pienimpiä 3v hitsauskoneita tms. ->
helpompi/halvempi ostaa 3v aggregaatti!

0ltzi
29.12.2011, 14:26
taidan unohtaa teon toistaiseksi :D paras ois jos löytäis kone vikaisen jostain.

Asikainen
29.12.2011, 20:27
Tuossa sähkökatkojen innoittamana vanhasta nurmenleikkurista tuollaista viritystä kyhäsin, vielä ei tosin päässyt testamaan kun ei tuo vanha laturi näyttänyt pelaavan

Eskimo
29.12.2011, 21:02
Tuo 12 voltin systeemi akuilla ja invertterillä on varmaan järkevä systeemi jos ei tarvita suuria tehoja. Koneen ei tarttis käydä koko aikaa jos esim. sähkökatkon aikana käytetään kiertovesipumpuille, pakastimelle jne.
Ottaa jonku pienen teollisuusdieselin ja siihen perään remmivedolla tms riittävästi laturia.

Invertterin voip sitten siirtää maasturiin kun ei ole käyttöä.

petroman
29.12.2011, 21:18
Kun nyt aiheesta puhutaan, niin kertokaapas viisaammat, paljonko esim. 60 ampeerin laturia kestää kuormittaa noinniinku watteina??

Teoreettinen kombinaatio siis jokumoottori pyörittämään laturia vaikka 2500rpm(laturin kierrokset), laturilta energia välivarastoon akkuun ja siitä eteenpäin invertterille. Invertteriä sitten rankaistaan niillä kysymyksen wateilla laitteen sallimissa rajoissa.

Vai mikä olis oikeammin kysytty tämmöisessä tenkkapoossa? Mistä löytyy pullonkaulat ensimmäisenä?

Nimim. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.

vmt
29.12.2011, 21:37
Jos se latausjännite on vaikka 14,5 V, niin teho on silloin 14,5*60 = 870 W. Sitten jos invertterin hyötysuhde on vaikkapa 0,8, niin maksimikuorma on silloin jatkuvana n. 700 W.

Eskimo
29.12.2011, 21:39
Jos on 60A lataaja niin se 60A on maksimivirta eli sitä ei kannattane koko aikaa ottaa ulos.

Joku 40A lienee järkevä eli 40Ax12V=480W. Kilowatin jatkuvaan tehoo tarvii siis jo kaksi lataajaa.

slipoveri
29.12.2011, 21:46
http://www.alibaba.com/trade/search?SearchText=generator&Country=&IndexArea=product_en&fsb=y
tuossa muutama kiinalainen valmistaja (olihan siinä näköjään muitaki ku kiinalaisia)

BJ-40/76
30.12.2011, 00:24
Kun nyt aiheesta puhutaan, niin kertokaapas viisaammat, paljonko esim. 60 ampeerin laturia kestää kuormittaa noinniinku watteina??

Teoreettinen kombinaatio siis jokumoottori pyörittämään laturia vaikka 2500rpm(laturin kierrokset), laturilta energia välivarastoon akkuun ja siitä eteenpäin invertterille. Invertteriä sitten rankaistaan niillä kysymyksen wateilla laitteen sallimissa rajoissa.

Vai mikä olis oikeammin kysytty tämmöisessä tenkkapoossa? Mistä löytyy pullonkaulat ensimmäisenä?

Nimim. Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät.

No, taas lähden yleistämääm noiden ulkoisella tuulettimella olevien Boschilaisten suuntaan: (vai oliko se tarkoitus....)

Jos jäähdytysilma on alle 30c, ja sekä liukurenkaat että hiilet alkuperäislaatua
ja laturia ajetaan maksimituotolla 2500 rpm niin se kaipaa huoltoa!

Mutta huollon tarve on etupäässä: vaihtaa laakerit ja hihnan, jatkuvassa käytössä joka vuosi......

Ennen kuin tuo esimerkin laturi tulee huoltamattomuuttaan eliniän päähän; niin kaikki muu on "paskana"; joten ei ongelma offipalsta; piirissä

Ja tuolla maksimi magnetoinnilla vois löytyä vaikka 35A?

Reisrdok
30.12.2011, 06:59
Tuosta leikkurinmoottorista tulisi ulos jotain 3,3 kW (4,5hp). Hihnapyörillä 1:2 välitys että saa sen 6000rpm tarvittaessa ja magnetointiin/latausvaloille kytkin että saa kunnolla käyntiin ja lämpimäksi. Noin 1,5 kW tuotto 100A laturilla. Ja pitäisi puhti riittää tarvittaessa kahdelle laturille niin saisi sen 3kW. Varmaan kun kaikki häviöt laskee pois niin 2 - 2,5 kW tulisi ulos jäykkää sähköä, hetkellisesti 3 kW akkua purkamalla.

Tämmöisen joutuu melkein tekemään.

p0hamala
30.12.2011, 08:15
Leikkurimoottorista - mulla on nurkissa BriggStrattonin koneella ja Boschin genulla oleva originaali paketti. Se on valmistettu joskus -80 luvun taitteessa. Hyvin simppeli - kone näyttää olevan päällisin puolin aivan ruohonleikkurikamaa. Kaikki äly on pakattu Boschin genun sisään. Paketti tuuppaa 230V10A nimellistä, pari 2kW on kokeiltu ja hyvin toimii. Jos nuita genuja saisi jostain niin olisi tosi helppo tehdä näitä. Voin laittaa kuvia ja tietoja tosta jahka satun varastolle kameran kanssa ...

A-P
30.12.2011, 09:21
Toyotan läpivetävän vinssin akselille hihnapyörä ja generaattori puskurille pultaten?
Tuommoiset generaattorit tuli vastaan ajankohtaisesti nettikoneen agregaattivalikoimaa selatessa:
http://www.nettikone.com/muu-merkki/aggregaatin-generaattorit/990241

Jugga
30.12.2011, 11:44
http://www.nettikone.com/muu-merkki/...attorit/990241
Juuri näitä pelkkiä generaattoreita luulisi jostain vinkuintiasta saavan "halvallakin".
Nuo on valmiin aggrekaatin hinnoissa.


Noi autonlaturi viritelmät hukkaa itse tehonsa siihen magnetointiin joten 60A laturista ei siis tule pihalle 60 ämpäriä vaan huomattavasti vähemmän. Jos sen jostain itse väsäilis niin nurkista löytyvästä kestomagneetti moottorista saa huomattavasti paremman.

P=U*I Eli jos tarvii 1000w niin 1000W/13V=77A ja tehohäviöt invertterille niin tarve lienee 90ämpärissä. Tarvii siis isoja latureita tai enempi voltteja.

Itse pyörittelin pakastinta 1000W invertterillä ja ongelmaksi tuli se kun pakastin haukkaa startatessa julmetun sähköpiikin ja invertteri putoaa pois pelistä. Nopsasti kun napsautti takaisin päälle sai sen pelittämään. Vaan aina kun pakastin sammui ja käynnistyi uudelleen niin kyykähti invertteri pois päältä. = ei toiminu tuolla systeemillä.

Mitähän tuosta laturista tulee pihalle kun ei oikeen ota selkoa tehoista?http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa/generaattorit/dynawatt_230v_5000w/

tekniikkamies
30.12.2011, 12:28
Mulla on tallessa pari Mersun 200 diesel moottoria. Toista en ole koskaan kokeillut, se voi olla kunnoltaan parempi.

Sitten on ylimääräisenä Strömbergin 11 kw sähkömoottori, joka on viimeksi pyörittänyt kumpuraa. Poistin sen käytöstä kun moottori puski savua ulos, mutta ei lakannut toimimasta. En ole katsonut sisään mistä tämä aiheutui. Laakereissa oli sanomista.

Laakeroin sitten uudemman 15 kilowattisen moottorin tilalle. Tämä vanhempi joutaa uuteen käyttötarkoitukseen jos se vielä jotain kiinnostaa.

Jos jotakuta huvittaa rakennella noista jotain, välttämättä ei ole kovinkaan vaikea päästä kauppoihin. :D

Voisin vaihtaa noi vaikka toimivaan sähkövinssiin!

rhm
30.12.2011, 13:00
Mitähän tuosta laturista tulee pihalle kun ei oikeen ota selkoa tehoista?[url]http://www.dynawatt.fi/230_v_autossa/generaattorit/dynawatt_230v_5000w/

Noi dynawatt vehkeet on vallan päteviä ja hyviä. Hinta vaan on suolainen. En muista tarkkaan esimerkkejä, mut useempia tuhansia kuitenkin, et sillä rahalla saa jo kohtuu agrenkin..

sisua45
30.12.2011, 16:36
Multa löytyy myös useampi sähkömoottori nurkista, jos joku haluaa rakennella. Tehoja niissä taisi olla ainakin 4.8 ja 7.5 kW. Muutama pienempikin on hyllyn alla piilossa.

Samsonite
30.12.2011, 20:41
Tuolta löytys hytrauligenistä, on varmaan halapa. :eek:

http://www.multiset.fi/?page_id=169

RIPAX
31.12.2011, 12:01
Pelkkä kolmivaihekone ei riitä. Vaiheitten väliin pitää kytkeä kondensaattorit jotta magnetointivirta kulkee koneessa. Sinnepäin mitoitus ohje on 10uF / kW. Kondensaattorit pitää olla jännitettä ja virtaa kestävää tyyppiä. Sopivaa tyyppiä jopa kutsutaan moottorikondensaattoriksi. Helpoimmin vehje onnistuu kun löytyy sellainen moottori missä pääjännite on 400V tähti kytkennällä. Kondensaattorit kytketään jokaisen vaiheen väliin. Konkat muodostavat tähden päät yhdistävän kolmion. Tähden keskipiste on nolla. Nollan ja jokaisen käämin pään välistä saa sitten 230V ulos. Tällaista keneraattoria kannattaa kuormittaa mahdollisimman tasaisesti. Kyllä yhtäkin vaihetta voi kuormittaa, mutta konkat on kovilla tässä touhussa.

Tässä vanha 1996 lapin mökille rakentamani 1kW genikka

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Genikka/genikka.htm

t.Juha

Juu,tästähän oli joskus puhetta. Silmäilyssä on ollutkin työmaalla josko jossain purku/muussa romu keitaassa olis tarvikkeita edm. pömpelin tekoon. Meikäläisen Kupotaan olis melko helppo väsätä jonkinlainen vakio kierrossäädin joka tarjoilisi sopivia värssyjä genelle. Jos koko pirttiä sähköistäisi ni ynnäntö matikalla tarvittais noin 6kW/3-vaiheessa. Eli isomotori ja konkat. Vielä kiinnostavampi on se "juoru" jonka mukaan esim. rattorin persiiseen on saatavana jotain invertteri tekniikalla tehtyjä aggrekaatteja joita käytetään varavoimana jossain maajussien keinosiementämöissä ja missä lie kanaloissa. Eikös se toimi jotenki niin et kierrokset vaihtelee kuorman mukaan? ja elektroniikka pitää jännitteen stabiilina riippumatta kierroksista ja kuormasta? ja kun tehoa tarvitaan ni polttomoottorin kierrokset nousee,Hondalla on "invertteri" aggrekaatteja ihan myytävänä mutta kai jotain alle 3kW luokkaa. Olis niin saatanan hyvä rattorin persiiseen ku hörsköttelis hissukseen ja sitku pistäs kahve keittimen päälle ni kupota karjasis voemaa..

BJ-40/76
31.12.2011, 12:36
Kun teette noista 3-vaihe moottoreista generaattoreita, niin huomatkaa että käämijännite pitää olla 230 Volttia (tai 220)

"Normaalista" kolmivaihemoottorista, siis semmosesta mitä käytetään yleensä, vaikkapa varustettuna tähti/kolmio käynnistyksellä, ei voi tehdä aggrekaattia josta sais 230v ulos.

Ja tuon generaattorin jännite on vähän sinneppäin, itse en pistäs arvokkaampaa elektroniikkaa tuon perään.
Noilla kondensaattoreilla voi pelata pikkasen, mutta en usko että sähkönlaadussa päästään edes kurjimpien kiinalaisten aggrekaattien tasolle jos kuormitus vaihtelee

Ja sitten tuon oikosulkumoottorista tehty aggrekaatti on "herätettävä", yleensä aina pitemmän seisomisen jälkeen.(ainakin kaverilla oleva)
Toki ongelma poistuu jos ottaa ja poraa pienen kestomagneetin ankkuriin.
Toinen mahdollisuus on tehdä kytkentä, jolla varataan ylimääräinen kondensaattori, ja sitten puretaan se käämiin. (vaatii huolellisuutta, ettei tule vahinkoja)