View Full Version : Jeep Grand Cherokee Kokemuksia ?
Tuollaseen heräs mielenkiinto ja olisko palstalaisilla tuollaisten Jeep Grand Cherokee 3.1 TD A4 Laredo Quattra Drive vuosimallia 2001 kestävyyksistä ja tyyppivioista/ osien saatavuuksista?
samat pähkäilyt V 8 koneisesta 4,7 ym... Jeepistä miten kestävä tekniikka tuollaisessa olis?
On. Käytä hakua :D
Lähtisin aika pitkälti siitä, että sijoita vähän enemmän että saat uudemman missä on mersun 2,7 litrainen. Teoriassa toi vm motorin 3.1 on ihan ok kone, mutta on käytökseltään...nooh..italialainen. Eli jos on käytetty väärin (mikä tämän koneen kohdalla on helppoa), niin kansivikoja yms. ilmenee. Joka pytylle oma kansi, eli viisinkertainen määrä vikoja :D
Muuten ei mitään vakavempia juttuja, takaperää kandee kuunnella tarkkaan, noi alumiinibanjoiset D44:t (D44a) on hyviä rikkomaan pinionin ja lautaspyörien laakereita. Täydellinen laakeri-shimmi-stefasarja maksaa ulkomailta tilaten reilut parisataa + asennus päälle jos ei itse tee.
Mulla oli just tuota mallia mutta 240tkm ajettu ja oha hyvin pelasi koko ajan, nyt ostamassa takasin saman moisen.
Entiiä mikä saatanan kierto huhu tuosta koneesta ettei kestä, kaikki joilla on ollut tuo 3.1td niin ei mitään vikaa mitä nyt jotain antureita joskus.
Mun mielestä viisaampi keksintö tuo kun joka kansi erikseen niin eipä tarvi jokasta uusia jos joku poksahtaa ja ei paljoa avk:lla maksa kansi.
Eikä ne mihinkää halkia yhtää enempää kun muissakaan kun muistaa jähyttää ja lämmiittää ennen ja jälkeen ajon.
Mulla piti vaihtaa 80tkm aikana vain venakopan tiiviste kun oli jotaki korkkia ja kovettunut.
Aina lähti käymää oli sitten pakkasta kuinka paljon tahansa, vääntöä yhtä paljon ku 4,7 v8 mutta kiihtyvyys ei nii päätä huimaa mutta yhtä hyvin kun normaali hlö auto kulkee kyllä.
Kulutus oli mulla sekalaisella ajolla (joka pv loukuilla käyntiä yms offia ja normaali työ ajoa) 13l/100km matkassa pääsee alle kympin.
Verot on vaan siellä 800e nurkilla mutta ite laitan nyt aluksi ainaki pakuksi.
Paras ajettava tää wj mitä nyt muista autoista on kokemusta, vähän semmonen amerikan lenuava mutta mullakki johtu mud terraineista suurimmaksi osaksi.
Perä öljyt lisä aineineen ja vaihelootan öljyt kun muistaa ostaa Mopar merkkistä niin peuhaa kyllä hyvin ja lukotkin toimii perissä.
Ja jos se on vielä Quadra-drive mallia niin on moni neliveto autoilija on ihmeissään ku näkee miten se vetää joka tassulla eikä jaa riippuun mihinkää ristiriipuntaan.
Heikki L
25.12.2011, 19:34
Mitäs tuo italian kone syö seka ajossa? Näitä näyttäs olevan 3.5t koukulla joten vois harkitakkin veturiks
Jos ajaa kyläpyöristystä ja matkaan niin sillä 11-13l pääsee.
Joskus kun 1000kg vaunua vejettiin niin siinä 16l pyörii, bensa koneethan vie vaunuperässä heti sen 20l vaikka maantiellä ei veiskään kuin 13l
Taitaapi olla nämän kaikki grandit 3500kg vetopainolla.
Entiiä mikä saatanan kierto huhu tuosta koneesta ettei kestä, kaikki joilla on ollut tuo 3.1td niin ei mitään vikaa mitä nyt jotain antureita joskus.
Mun mielestä viisaampi keksintö tuo kun joka kansi erikseen niin eipä tarvi jokasta uusia jos joku poksahtaa ja ei paljoa avk:lla maksa kansi.
Eikä ne mihinkää halkia yhtää enempää kun muissakaan kun muistaa jähyttää ja lämmiittää ennen ja jälkeen ajon.
Niin että kun sinulla ja parilla tutulla ja essonbaarin- kaverilla ei ole hajonnut, niin silloin niissä ei ole mitään vikaa? Kyllä noissa sekä 2.5 että 3.1 yms. variaatioissa tuosta samasta VM Motorin koneesta niitä kansiongelmia on, jos yhtään seuraa palstoja missä näistä on puhetta. Ei siis vain Jeepeissä vaan muissakin vekottimissa mihin on ruuvattu.
Toki oikealla käytöllä italo- dieseli kestää ihan hyvin, vaan kun monet ei niitä oikein käytä ja sen takia sitten paukkuu - ja tuntuu paukkuvan helpommin kuin monet muut koneet. Vaikka itse ajaisi kuten pitää niin tuoreimmillaankin 10- vuotta vanhalla käytetyllä autolla on ehtinyt jo moni ajaa päin vittua.. Ihan tuurista siis kiinni että tuleeko sutta ja sekundaa ostettua vai hyvällä pidolla ollut. Toki auton ulkonäkö ja siisteys jotain kertoo, mutta siinäkin on helppo kusettaa. Itselleni en tuollaista ostaisi, on liian iso riski.
Niissä mersun 2.7 kiisseleissä on sitten suutin- ja imusarjavikoja jonkin verran, ja huollot ei ole siinä vaiheessa halpoja. Jotta paskojahan ne kaikki siis :D
young n dum
25.12.2011, 23:43
Niissä mersun 2.7 kiisseleissä on sitten suutin- ja imusarjavikoja jonkin verran, ja huollot ei ole siinä vaiheessa halpoja. Jotta paskojahan ne kaikki siis :D
tässä kiteytyy hienosti se pointti miks ostin caddyn enkä diesel grandia vaik ois ollu mahtollista.:D
ekaks haukutaan mersun 3,1 ja sit se 2,7.. reilua:rolleyes:
ja se pensa kasiha nyt on ihan anaalista ku sehä syö pensaa:eek:
hitto mie en usko noihi voorumi höpötyksiin tuosta marsun 3,1sestä enneku ite näen! ainut vika mitä siit tiiän todeksi on tuo kampuran rektum stefan vuoto. ja seki parantuu yllättäen vaihtamalla uuden:D
tässä kiteytyy hienosti se pointti miks ostin caddyn enkä diesel grandia vaik ois ollu mahtollista.:D
ekaks haukutaan mersun 3,1 ja sit se 2,7.. reilua:rolleyes:
ja se pensa kasiha nyt on ihan anaalista ku sehä syö pensaa:eek:
hitto mie en usko noihi voorumi höpötyksiin tuosta marsun 3,1sestä enneku ite näen! ainut vika mitä siit tiiän todeksi on tuo kampuran rektum stefan vuoto. ja seki parantuu yllättäen vaihtamalla uuden:D
Ei tuo 3.1 oo mersun vaan Italy VM.
En oo vielä löytäny suomalaista foorumi jossa ois jotai juttua että ois hajonnut, haukkumista kyllä.
Niin että kun sinulla ja parilla tutulla ja essonbaarin- kaverilla ei ole hajonnut, niin silloin niissä ei ole mitään vikaa? Kyllä noissa sekä 2.5 että 3.1 yms. variaatioissa tuosta samasta VM Motorin koneesta niitä kansiongelmia on, jos yhtään seuraa palstoja missä näistä on puhetta. Ei siis vain Jeepeissä vaan muissakin vekottimissa mihin on ruuvattu.
Toki oikealla käytöllä italo- dieseli kestää ihan hyvin, vaan kun monet ei niitä oikein käytä ja sen takia sitten paukkuu - ja tuntuu paukkuvan helpommin kuin monet muut koneet. Vaikka itse ajaisi kuten pitää niin tuoreimmillaankin 10- vuotta vanhalla käytetyllä autolla on ehtinyt jo moni ajaa päin vittua.. Ihan tuurista siis kiinni että tuleeko sutta ja sekundaa ostettua vai hyvällä pidolla ollut. Toki auton ulkonäkö ja siisteys jotain kertoo, mutta siinäkin on helppo kusettaa. Itselleni en tuollaista ostaisi, on liian iso riski.
Niissä mersun 2.7 kiisseleissä on sitten suutin- ja imusarjavikoja jonkin verran, ja huollot ei ole siinä vaiheessa halpoja. Jotta paskojahan ne kaikki siis :D
Ompahan noita kansia joutunu vaihteleen ihan työn puolesta, ja tämä auto ollu uuesta asti samalla omistajalla. suosittelin perusteellista jälkikäyttöä jo toisen kannen vaihettua..Tiesi itsekkin tämän ominaisuuden, mutta rakastaa kuulema ajomukavuutta:D:D:D
Kertokaas nyt ihmeessä eteenpäinkin noista Grand Cherokeessa käytetyistä diisseleistä. Mitä vikoja sitten siinä Mersun OM 642 koneessa on? Mitä siitä palstojen mukaan hajoaa? Siis huvittaa tietää, miksi ei kannata hankkia.
young n dum
26.12.2011, 21:44
Ei tuo 3.1 oo mersun vaan Italy VM.
En oo vielä löytäny suomalaista foorumi jossa ois jotai juttua että ois hajonnut, haukkumista kyllä.
perkele tähä tietomakoneeseen pitäs asennuttaa alkolukko:D
ehä se juu mikään marsun kone oo!:o syytän tästä koffia.
tuossa naapuri kylässä on jenkkejä korjaava yritys ja niil on ainuut diesel grandi potilaat oikeestaan ollu nuo 3.1 vehkeet. ja niissäkin jotaki vittumaisia öljy vuotoja. MERSULAISISSA ollu jotai parin pikku anturit yms perus huoltoa.
emmätiä... vähä tekis kyl miel tollasta riisel grandia.:rolleyes:
kumitassu
27.12.2011, 12:02
pistää todella mietityttämään mikä noissa diisseleissä niin viehättää. V8 on kestävämpi, kokonaisuutena halvempi, eikä ole tehoiltaan alimitoitettu.
kyllä se tullee niin kalliiksi jos ajaa vuojessa vaja 30 000km
vähänkään ku ryösii metässä niin keskikulutus pomppaa heti 20l
ja diisselissä yhtä paljo vääntöä ku siinä veekasissa
kumitassu
27.12.2011, 12:48
kyllä se tullee niin kalliiksi jos ajaa vuojessa vaja 30 000km
vähänkään ku ryösii metässä niin keskikulutus pomppaa heti 20l
ja diisselissä yhtä paljo vääntöä ku siinä veekasissa
no enpä tiedä. 3.1td:n ja 4.7:n kulutukset ei niin montaa litraa eroa, että kannattaisi valita moottori, jolla huomattavasti heikompi maine ja vain puolet 4.7:n tehoista.
varsinkin kun joutuu maksamaan sen 800€ käyttövoimaveroja ja dieselin hintakin nousee bensan tasolle. suhteutetaan moottorin tuottamat tehot vielä kulutukseen/kuluihin, niin ei jää kahta sanaa siitä kumpi koneista antaa paremman vastineen rahalle.
2.7crd:n ominaisuudet alkavat olemaan jo houkuttelevassa tasapainossa, mutta senpä vuoksi niistä pyydetäänkin MIN. 5000€ kovempia hintoja kuin saman ikäisistä ja saman verran ajetuista 4.7:ista, mikä menee jo täysin naurettavaksi. onhan V8 kuitenkin paras kone mitä WJ:lle on tarjolla.
en sitten tiedä onko noissa pikkumyllyissä tiheämmät välitykset. jos on, niin pelkässä metsäkäytössä siitä olisi kyllä etua.
Onkos se niin että mersun koneen mukana tulee myös mersun laatikko?
Itte en oo oikein ajolleen ihastunu eurooppalaisiin tomaatteihin.
kumitassu
27.12.2011, 13:18
Onkos se niin että mersun koneen mukana tulee myös mersun laatikko?
kyllä
no enpä tiedä. 3.1td:n ja 4.7:n kulutukset ei niin montaa litraa eroa, että kannattaisi valita moottori, jolla huomattavasti heikompi maine ja vain puolet 4.7:n tehoista.
varsinkin kun joutuu maksamaan sen 800€ käyttövoimaveroja ja dieselin hintakin nousee bensan tasolle. suhteutetaan moottorin tuottamat tehot vielä kulutukseen/kuluihin, niin ei jää kahta sanaa siitä kumpi koneista antaa paremman vastineen rahalle.
2.7crd:n ominaisuudet alkavat olemaan jo houkuttelevassa tasapainossa, mutta senpä vuoksi niistä pyydetäänkin MIN. 5000€ kovempia hintoja kuin saman ikäisistä ja saman verran ajetuista 4.7:ista, mikä menee jo täysin naurettavaksi. onhan V8 kuitenkin paras kone mitä WJ:lle on tarjolla.
en sitten tiedä onko noissa pikkumyllyissä tiheämmät välitykset. jos on, niin pelkässä metsäkäytössä siitä olisi kyllä etua.
Aika pitkälti olen yhtä mieltä ylläolevasta.
Tosin uudemmissa bensakasoissa on toi päästövero- ogelma, jopa tuon 4.7:n päästöt sen verta kovat että parempi olisi kattoa alkupään malleja mitkä menee kokonaismassan mukaan. Mutta kyllä itteä himottais toisaalta tollanen 4.7HO v8, tehot ja väännöt aika samaa luokkaa nykyisen 5.9:n kanssa, mutta kulutus helvetisti pienempi.
Vähemmän ajavalle bensa on halvempi, ja nyt kun dieselin hinta nousee niin eipä se dieselikään enää halpa ole kuten ennen vaikka ajaisi vähän enemmänkin.
Joku kysyi noista 2.7:n vioista, samat ne on kuin mersuissakin. Eli suutin- ja imusarjavikoja mitkä on perhanan kalliita korjata. Toisaalta ne ei ole kovin yleisiä, mutta jos kohdalle osuu niin taskua saa kaivaa syvältä. Ja WJ:ssä muutamia muitakin vittumaisia vikoja, lähinnä parempien varustetasojen dual- zone ilmastoinnin läppäviat. Pirullinen korjattava. Muutenhan noi on varsin asiallisia vermeitä, hyviä ajaa & kulkee metsässä.
kumitassu
27.12.2011, 16:08
esitin ehkä turhankin kärjistetysti mielipiteeni. jos itse olisin jeeppiä vaille, niin ei se olisi täysin poissuljettua, ettenkö päätyisi 3.1td:hen, jos vain hyvä yksilö sattuu kohdalle. omakohtaista kokemusta ei 3.1:stä ole, mutta 4.7:sta tiedän että janoinen on. en kuitenkaan näe kuinka 3.1 voisi olla ratkaisevasti halvempi.
Aika pitkälti olen yhtä mieltä ylläolevasta.
Tosin uudemmissa bensakasoissa on toi päästövero- ogelma, jopa tuon 4.7:n päästöt sen verta kovat että parempi olisi kattoa alkupään malleja mitkä menee kokonaismassan mukaan. Mutta kyllä itteä himottais toisaalta tollanen 4.7HO v8, tehot ja väännöt aika samaa luokkaa nykyisen 5.9:n kanssa, mutta kulutus helvetisti pienempi.
Vähemmän ajavalle bensa on halvempi, ja nyt kun dieselin hinta nousee niin eipä se dieselikään enää halpa ole kuten ennen vaikka ajaisi vähän enemmänkin.
Totta mitä V8:sta sanoit. Viisainta hankkia ennen 2001 rekisteröity niin 600€:n co2 perusteinen vero tippuu massaperusteiseen, joka tais tänä vuonna olla 250€. Harmi vain ettei sitä High Outputtia saanut ensimmäisissä vuosimalleissa. Perus 4.7:aan sais kyllä sen 30hp lisätehoja vaihtamalla H.O:n nokka-akselit ja imusarjan. Paitsi... markkinoilta on loppunut oikeanpuoleiset nokka-akselit. Vasemmanpuoleisia on varastoissa vaikka kuinka, mutta uusia oikeanpuoleisia ei tällä hetkellä löydy mistään päin maailmaa :D
HO- koneen hyviä puolia tosin on myös paremmat sisuskalut verrattuna peruskoneeseen :)
kumitassu
27.12.2011, 17:38
Niin, onhan tuossa H.O:ssa paljon muitakin eroja anturoinnista ja sytyksestä lähtien vahvistettuun kampiakseliin jne. Suurin osa H.O:n extratehoista on kuitenkin saavutettu nokka-akseleilla, joiden profiili on agressiivisempi. Muistaakseni mopar on jopa myynyt kittiä, jolla perus 4.7 muutetaan H.O:ksi ja tähän kittiin kuului ainoastaan nokka-akselit ja imusarja.
Overlandin mukanahan tulisi sitten kaikki mahdolliset herkut H.O:n tai 2.7crd:n päälle.
Juu kyllä sitä kittiä oli myynnissä, juuri siksi taitaakin olla nokka- akselit ollu jo pidemmän aikaa loppu. Se paketti eri pahan hintainen ollut jenkeissä. Toisaalta, ei se tosiaankaan ihan samaksi konetta tee, koska ei ole takokampuraa, mäntien kiinnitykset kankiin erilaiset ms.. mutta tehot ja väännöt kyllä saa samoihin.
Itselle kyllä kävisi niin 4.7:n molemmat versiot kuin 2.7 dieseli.. puolisentoista vuotta sitten jo katselin noita mersun dieseleitä, mutta ei siihen aikaan ollut järkihintaisia tarjolla. Ostin sitten ZJ 5.9:n :D
Onko kellään heittää tarkempia kulutuslukemia noille kahdelle? Muistelen jossain kerrotun että 3.1 juo noin 12l/100km kun taas 4.7 14l/100km (keskikulutus). Noilla lukemilla kun laskee kuluja esimerkiksi mun ajossa, pakollista noin 22tkm vuoteen, niin ei tuo dieseli ole kuin pari sataa edukkaampi ajaa. Sitten jos sattuu huono 3.1 motori niin tulee kalliita kilometrejä.
4.7 ja kaasulaitteet jos jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi vaihtaa autoa. Tuossa ainoa iso miinus on että kaasupullot syö tavaratilaa jonkun verran.
kumitassu
27.12.2011, 20:14
puolisentoista vuotta sitten jo katselin noita mersun dieseleitä, mutta ei siihen aikaan ollut järkihintaisia tarjolla. Ostin sitten ZJ 5.9:n :D
Heh, mites muutenkaan.
Onko kellään heittää tarkempia kulutuslukemia noille kahdelle? Muistelen jossain kerrotun että 3.1 juo noin 12l/100km kun taas 4.7 14l/100km (keskikulutus). Noilla lukemilla kun laskee kuluja esimerkiksi mun ajossa, pakollista noin 22tkm vuoteen, niin ei tuo dieseli ole kuin pari sataa edukkaampi ajaa. Sitten jos sattuu huono 3.1 motori niin tulee kalliita kilometrejä.
4.7 ja kaasulaitteet jos jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi vaihtaa autoa. Tuossa ainoa iso miinus on että kaasupullot syö tavaratilaa jonkun verran.
Omalla perus 4.7:lla (+300tkm) keskikulutus ollut noin 16l/100km, talvikeleillä ehkä litran enemmän. Varmaan vähemmälläkin pääsisi, jos kiinnittäisi huomiota ajotyyliin ja reittivalintoihin, eikä kuljettelisi turhia romuja matkassa. 15l/100km lukemista näkee monesti puhuttavan.
millasia nuo vanhemmat -93 vuosimallista alkaen olevat V 8 padalla olevat grandit ovat, millä akseleilla ja koneen tyyppi?
Moparin peruskasi, 44RH/RE laatikko, Dana30 edessä ja takana on joko D35 tai D44a (köykämiiniversio joista tykkää laakerit kulahtaa -> kuuntele tarkkaan ennen ostoa).
Minkä valmistajan 4.0 koneet ovat? Ovatko parempia entä V8 koneet?
Minkä valmistajan 4.0 koneet ovat? Ovatko parempia entä V8 koneet?
Taitaa olla kestävin kone mitä Jeeppeihin on tarjolla. Normihuolloilla ei ole mikään ihme että kestää 400-500tkm ilman koneen avausta, bensakoneeksi siis varsin hyvä. Tuota peruskonetta tehtiin samalla kaavalla jostain 60- luvun alkupuolelta lähtien, hieman erikokoisina versioina. Toki siihen on elämänvarrella kaikenlaista muutosta tehty, mutta joitain osia löytyy missä varaosapaketissa lukee tyyliin "Fits years 1964-2006" :D
Kasikoneet on kuten edellisellä sivulla totesin Moparin pannuja. LA- sarjan koneita mitkä uudistettiin '92-'93 mallivuodelle ja Grandeissä olevat siis käytännössä tätä Magnum- sarjaa. Sinällään kaikki Moparin uudemmat Magnumit on siis ihan eri koneita kuin ne vanhemmat LA- sarjan kasit, vaikka vahvasti samaan koneeseen perustuukin.
Meinasin laittaa uuden topikin, mutta kun on jo tämmönen, niin sivutaan vähän aihetta...
Itellä ollu käyttiksen virkaa toimittamassa tuommonen -03 mursun kiisselillä. Kovasti oon tykänny ja kiva on ajella.
Mut alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän kärryä kiskottaessa(tai siis lähinnä peruuttaessa) kun peruutustutkaa en oo saanu mitenkää pois päältä. :mad:
Jos tällänen nappula jossain on, niin voisko joku vinkata... ;)
Onko alkuperäinen koukku vai joku tarvikemalli?
Jotenkin kuvittelisin että tehtaan versiossa koukussa ja auton systeemeissä olisi se automaattinen ominaisuus, että kun on kärryn piuha kiinni persauksessa niin tutka ei silloin piipittäisi? Tämä tosin on vain ihan mutua, tiedä sitten onko Chryslerin insinöörit olleet niin viisaita :D
Jotenkin kuvittelisin että tehtaan versiossa koukussa ja auton systeemeissä olisi se automaattinen ominaisuus, että kun on kärryn piuha kiinni persauksessa niin tutka ei silloin piipittäisi? Tämä tosin on vain ihan mutua, tiedä sitten onko Chryslerin insinöörit olleet niin viisaita :D
On ainakin uudemmissa olleet niin viisaita, mutta on kyllä nappikin peruutustutkille ihan näkösällä. Yhtään ei siis auttanut kysyjää. :D
Onko alkuperäinen koukku vai joku tarvikemalli?
Jotenkin kuvittelisin että tehtaan versiossa koukussa ja auton systeemeissä olisi se automaattinen ominaisuus, että kun on kärryn piuha kiinni persauksessa niin tutka ei silloin piipittäisi? Tämä tosin on vain ihan mutua, tiedä sitten onko Chryslerin insinöörit olleet niin viisaita :D
On se ihan alkuperänen koukku, tai ainakin pistokkeessakin lukee "Jeep".
Ite oon ollu samassa uskossa ja toivossa, mutta näemmä Chryslerillä se on katsottu tarpeettomaksi varusteeksi... :(
Onkohan mitenkää mahollista tehä ite sellasta katkaisijaa? Tai mihin väliin sen katkasian laittaisi?
Ei kyllä mielellään ite mitenkään kajois, kun se toimii muuten, mut pidempi peruutus kärryn kanssa alkaa kyllä jossai vaiheessa harmittamaa. :mad:
vieläkin mielessä Jeepit kaivertaa... mitenkähän nuo 4,7 kasit kestäis jos sekoittelis E85 litkua normibensan joukossa ajoihin?
Uudempia on ainakin ihan tehtaalta flexifueleina jenkeissä (ainakin Dodgessa).. tiedä sitten mitä eroa moottorinohjauksen lisäksi :confused: