View Full Version : Cherokee XJ -87 syylari possahti.
Joulumetsäajelu loppui kun alkoi nesteet poistua reiästä syylarissa. Aloinkin sitten ihmettelemään Jamantin sivuilta syylareita ja huomasin että vanhemman xj:n syylaria ei olisi myynnissä.
Kysymys siis kuuluu, käykö uudemman HO mallin syylari vanhan tilalle suht helpolla vai oletteko vaihtaneet jotain parempaa?
Vaihdelaatikon jäähdytyshän on nyt integroitu tuohon nykyiseen jäähdyttimeen.
Hyvää Joulua kanssa harrastajille!
Eipä noissa ole erona muuta kuin että HO:ssa on täyttökorkki syylärissä, Kun Renixissä se on paisuntasäiliössä.
Näin ajattelinkin, eli semmosta vaan sitten tilalle. Tattista.
Tollainen löytyi googlella:
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/jeep-cherokee-xj-4-0-i-173ch_v14432_g470.html
Saksan ebayn tarjontaa:
http://www.ebay.de/sch/?LH_BIN=1&_nkw=jeep%20cherokee%20k%C3%BChler&_dmpt=DE_Autoteile&_ds=1&_fcid=70&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&gbr=1
Eipä noissa ole erona muuta kuin että HO:ssa on täyttökorkki syylärissä, Kun Renixissä se on paisuntasäiliössä.
Onhan niissä muutakin, renixeissä on suljettu järjestelmä ja ho:ssa avoin. Jos vaihtaa toisentyyppiseen syylariin niin pitääpaisarikin vaihtaa sekä katsoa että syylarissa on oikea korkki että pysyy sopiva paine.
Näin ajattelinkin, eli semmosta vaan sitten tilalle. Tattista.
Huollon helpottamiseksi ja hintojen puolesta laita HO:n syylari. Tarttet pikkupätkän ohutta putkea paisarille ja uuden paisarin jostain. Itelle aikanaan ostin romikselta muistaakseni jonkun vanhan pikku- mazdan paisarin :D
Renixeissä noi paisarit välillä räjähtelee vanhuuttaan, kun on suljettu järjestelmä ja muovi hapertuu lämmössä.
Noi eBay/ nettipuljujen halpissyylarit tuntuu kestävän ihan ok, jos et jotain täysalumiiinista hiposyylaria ota niin muovipäädyillä ne kaikki halvemmat on kuitenkin.
Ostin Jeepin syksyllä projektikuntoisena ja jäähdytyksen sain pelaamaan vaihtamalla juuri paisarin ja vesipumpun. Nyt tuli vaan vanhalla syylärillä tunnit täyteen. Nykyinen paisari on vanhasta transitista ja nyt tilasin ho-mallin syylärin niin saan täyttöaukon parempaan paikkaan. Tuo transitin paisari pelaa varmaan myös sen kanssa.
Kiitokset vaan Nopeista vinkeistä.
Jaa perhana muuten, HO:n syylarissa ei sitten ole sähköflektin anturille paikkaa. Jos oot joskus vaihtanut termarikopan niin siinä on tod.näk. tulpattu reikä mihin sen saa soviteltua. Ei pysty enää muistaa miten sen aikanaan itse tein :o
Jaa perhana muuten, HO:n syylarissa ei sitten ole sähköflektin anturille paikkaa.
Kyllä mulla oli yks tälläinen HO:n syyläri jossa on anturille paikka. Se oli "tow package" versio.
Kyllä mulla oli yks tälläinen HO:n syyläri jossa on anturille paikka. Se oli "tow package" versio.
Hassua.. kun eikös HO:ssa se flektin anturi ole termarikopassa ihan tehtaalta lähtiessä? Vai muistanko ihan väärin :confused:
Hassua.. kun eikös HO:ssa se flektin anturi ole termarikopassa ihan tehtaalta lähtiessä? Vai muistanko ihan väärin :confused:
Joo, Tai siis eikö siitä termarin kopassa olevasta anturista moottorinohjaus mittaile lämpöä ja kytke sitten tarvittaessa flektin päälle.
Tossa mun syylärissä oli tulpattu se anturin paikka, Mutta siihen sopi suoraan sama anturi kuin Renixissä.
Jeps, jotenkin noinhan se menee. Mulla ei parissa HO:n syylarissa ole ollut muita vapaita paikkoja kun öljynjäähdyttimen paikat. Kaitpa noissakin on eroja, hyvä vaan jos löytyy Renixin anturillekin kolo.
Siinähän se taisi olla että sinne termarikoppaan ei Renixin anturi mene suoraan, kun kierre ei täsmää. Itelle taisin laittaa jonkun vanhemman Corveten lämpöanturin, joka osaa suoraan kertoa Renixin flektille että nyt tarttis ylimääräistä hönkäystä :D
Hieman on projekti venynyt töiden haitatessa harrastuksia. Jokatapauksessa nyt on tilanne se, että vanha syylari on pois ja uutta sovitellessa hokasin että laatikon öljyputken kiinnitys syylariin on erilainen. Toisessa ikäänkuin naaras ja toisessa uroskierteellä, siis se ylempi öljyputken kiinnitys.
Onko kukaan paininut saman asian kanssa, mistäpäin kannattaisi lähteä asiaa ratkaisemaan. Alkuperäistä HO:n putkea kyselin maahantuojan edustajalta, mutta ei ainakaan puhelimessa saatu tolkkua pulmaan.
Hieman on projekti venynyt töiden haitatessa harrastuksia. Jokatapauksessa nyt on tilanne se, että vanha syylari on pois ja uutta sovitellessa hokasin että laatikon öljyputken kiinnitys syylariin on erilainen. Toisessa ikäänkuin naaras ja toisessa uroskierteellä, siis se ylempi öljyputken kiinnitys.
Onko kukaan paininut saman asian kanssa, mistäpäin kannattaisi lähteä asiaa ratkaisemaan. Alkuperäistä HO:n putkea kyselin maahantuojan edustajalta, mutta ei ainakaan puhelimessa saatu tolkkua pulmaan.
Tossa ylempi putki: http://www.jamant.fi/jaahdytinputki-xjmj-mop52028328-p-1404.html ja tuosta alempi putki (tuotetta ei varastossa, mutta tästä näkee, että sama putki/letku sopii 87-96) : http://www.jamant.fi/jaahdytinputki-xjmj-mop52028566-p-1390.html !! Sulta puuttuu se adapteri siitä jäähdyttäjästä, eli uusi putki ei auta yhtään!! Mun myymissä jäähdyttäjissä tulee sopiva adapteri mukana!! Jos olis se sun jäähdytin mallina, vois katsoa löytyykö multa siihen sopivaa adapteria...
Ok, ylempi putkenpätkä on se mikä ei nyt sovi kiinni syylariin. Koitan ottaa illalla kuvia josko saataisiin asiaan selkoa.
Tosin putken tiedoissakin mainitaan 88-99 vuosimallit, mutta nyt on 87 yksilö kyseessä.
Ok, ylempi putkenpätkä on se mikä ei nyt sovi kiinni syylariin. Koitan ottaa illalla kuvia josko saataisiin asiaan selkoa.
Tosin putken tiedoissakin mainitaan 88-99 vuosimallit, mutta nyt on 87 yksilö kyseessä.No pitäis sen sopia -87:aankin!! Ei siellä pitäis olla mitään eroja...
Hieman on projekti venynyt töiden haitatessa harrastuksia. Jokatapauksessa nyt on tilanne se, että vanha syylari on pois ja uutta sovitellessa hokasin että laatikon öljyputken kiinnitys syylariin on erilainen. Toisessa ikäänkuin naaras ja toisessa uroskierteellä, siis se ylempi öljyputken kiinnitys.
Onko kukaan paininut saman asian kanssa, mistäpäin kannattaisi lähteä asiaa ratkaisemaan. Alkuperäistä HO:n putkea kyselin maahantuojan edustajalta, mutta ei ainakaan puhelimessa saatu tolkkua pulmaan.
Laitoin 3-rivisen alumiinisyylärin ja siinä oli erilaiset öljyputkien liittimet. Tein niin että käytin mukana tulleet putken natsat jotka kävi syyläriin ja katkaisin orkkis putket jotka liitin paineletkun pätkillä + tupla klemmareilla mukana tulleisiin putken natsoihin. Oli helppo ratkaisu ja tuntuu pysyvän.
ja minä laittasin laatikon öljyille ihan erillisen jäähdyttimen, ei maksa paljoa.
ja minä laittasin laatikon öljyille ihan erillisen jäähdyttimen, ei maksa paljoa.
Tosin jos kylmässä ajaa enemmänkin, niin tuo kierto syylarin kautta on ihan hyvä pitää. Voi muuten olla öljyt liian kylmät. Itse huomasin joskus kun oli lämpömittari laatikossa ja pelkkä öljynjäähdytin syylarin edessä, niin ei tahtonut kylmässä laatikon lämmöt juuri nousta sopiviksi.
Mutta kandee tosiaan laittaa erillinen jäähdytin laatikolle.
Tosin jos kylmässä ajaa enemmänkin, niin tuo kierto syylarin kautta on ihan hyvä pitää.
No mie nyt lähinnä käsitin tämän rälläysautona joten kyllä ne lämmöt nousee vaikka olis vähän pakkastakin :D
Tosin jos kylmässä ajaa enemmänkin, niin tuo kierto syylarin kautta on ihan hyvä pitää.
No mie nyt lähinnä käsitin tämän rälläysautona joten kyllä ne lämmöt nousee vaikka olis vähän pakkastakin :D
alunperinkin se jäähdytin tulee lisäksi, eli öljynkierto jäähdyttimessä säilyy.
Rolling Jeepistä se jäähdytinkierto on poistettu, koska siinä ei sitä tarvi ja samalla vaihtui isompi laatikon jäähdytin
onko se ns, alkuperäinen lisäjäähdytin joku kärrynvetopakettiin kuuluva lisävaruste, jos sitä ei kaikissa ole?
No mie nyt lähinnä käsitin tämän rälläysautona joten kyllä ne lämmöt nousee vaikka olis vähän pakkastakin :D
alunperinkin se jäähdytin tulee lisäksi, eli öljynkierto jäähdyttimessä säilyy.
Rolling Jeepistä se jäähdytinkierto on poistettu, koska siinä ei sitä tarvi ja samalla vaihtui isompi laatikon jäähdytin
onko se ns, alkuperäinen lisäjäähdytin joku kärrynvetopakettiin kuuluva lisävaruste, jos sitä ei kaikissa ole?
Ei pelkästään, kyllä sitä on muutenkin asennettu. Mulla on molemmissa XJ:ssä ollut se orkkisrimpula lisäjäähy, vaikkei ollut "Tow pack"- versioita. Optionahan se on ollut saatavana tomaatteihin, joihinkin sitten kai asennettu ihan vakiona? Ei näistä Jeepeistä ota selvää :D
Ja juu, jos pelkästään metsäajossa on auto niin ihan suosiolla voi ohittaa syylarikierron. Minäkin ohitin tosiaan kokonaan syylarin ja käytin vain isoa alumiinijäähyä laatikolle sitten kun enempi tuli metsässä rymyttyä autolla vaikka oli vielä katukilvissä. Metsässä ei ollut millään säällä lämpöongelmia :)