Kirjaudu sisään

View Full Version : Laturiko paskana


Etukeno
22.12.2011, 21:03
Palaako latausvalo jos laturi on rikki? Valot himmeni pikkuhiljaa ja lopulta ei jaksanut enää startata. Hinaamalla lähtee käyntiin mutta ei kilometrien ajon jälkeenkään jaksa startata.

Kellis
22.12.2011, 21:05
Ei välttämättä koko laturi , mut hiilet kuluneet loppuun . Siis silloin jos laturin valo palaa . Tässä tapauksella ilmeisesti ei ole palanu ,laturin valo siis ? Akku ????

Superlon
22.12.2011, 21:17
Yleismittari kouraan ja testaamaan tuleeko auto käynnissä virtaa 12V vai 14V. Jos lähempänä 12V, niin laturi ei pelitä ja jos taas lähempänä 14V, niin syy on melko varmasti akussa.

Ite lähtisin ensimmäiseks akkua syyttelemään starttausongelman takia. Siinähän ei laturi auta lainkaan, mutta toisaalta jos laturi on ollu pidempään sökö, niin akku on tyhjä sen takia. Mittailemalla tiedät vähän enemmän.

Etukeno
22.12.2011, 21:30
Eipä palanut latausvalo. Jo noin 100 km aiemmin huomasin että mankka sammuu hetkeks ku vaihtaa pitkät päälle ja pois. 2 akkua on joten en uskois niiden menneen samaan aikaan huonoiks.

Nuhapumppu
22.12.2011, 21:52
Ei se aina pala vaikkei laturi lataa,tullut monesti kivana yllärinä kun yht´äkkiä alkaa valot himmenemään,entisen corollan kanssa näin kävi 3kertaa. Veikkaisin itsekkin hiiliä,toki voi olla liukurenkaatkin menneet.

GKC
22.12.2011, 23:24
Voihan olla maadotuksessakin. Itellä just ei menny akulle kun reilu 12V mutta laturi paukutti 14V. Uus maapiuha laturin ja rungon väliin niin rupes meneen sähkö perille asti...

BJ-40/76
23.12.2011, 03:31
Palaako latausvalo jos laturi on rikki? Valot himmeni pikkuhiljaa ja lopulta ei jaksanut enää startata. Hinaamalla lähtee käyntiin mutta ei kilometrien ajon jälkeenkään jaksa startata.

Itse olen jonkinverran näpräillyt noiden autosähköjen kanssa, (mutta kun jo nyt porukka vittuilee etteivät jaksa lukea minu pitkiä sepostuksia), niin pitäskö kertoa että noissa 50-60 luvun autoissa on hivenen eri vikoja kuin 2000 luvun.

Ja jokaisella automerkillä, ja myös mallikohtaisesti/sukupolvittain, on eroja niin kannattasko pikkasen avautua?

Ei millään pahalla, mutta helpottas varmaan ratkaisun löytymistä:)

temmi_hoo
23.12.2011, 06:42
Itse olen jonkinverran näpräillyt noiden autosähköjen kanssa, (mutta kun jo nyt porukka vittuilee etteivät jaksa lukea minu pitkiä sepostuksia), niin pitäskö kertoa että noissa 50-60 luvun autoissa on hivenen eri vikoja kuin 2000 luvun.

Turhan on kärsimätöntä porukkaa sitten, vai liekö lukutaidon puute ongelmana? Pitäis olla kivoja kuvia ja joka toisen mielellään jynkkyä kun jäi finni-ikä päälle?

Ei vaan, kerro ihan kaikessa rauhassa koko juttu juurta jaksaen. Sulla on kuitenkin ihan asiassapysyvä tyyli, eikä pitkäkään teksti harhaile.

Niin latureista, jos olis joku yleisselkeesti kirjotettu lyhyehkö (alle 10kB/laturi) sepustus kunkin yleisen laturityypin toiminnasta ja yleisimmistä vioista oireineen, niin oishan se hieno.

Sitten vielä loppuun joku kiva linkkipankki laturin napojen nimistä, kun joka valmistajalla tuntuu olevan oma tapansa nimetä. Kiva siinä sitten toJotamiehen neuvoa mersun latureissa ja metsäänhän se menee.

Tän toivetekstin ei tarttis välttämättä olla just tässä topicissa mut sepä ois semmonen helmi, että siihen vois linkata techieosaston sticky-topicissa.

Etukeno
23.12.2011, 07:14
Kyseessä on siis pajero vm. -88. Nyt yön oli latauksessa ja tottakai starttas helposti. Täytynee vielä kokeilla pitääkö virrat kun irrottaa laturin. Just alkuviikosta kiristin laturin hihnaa ja ajattelin et siinäköhän oon samalla jotain piuhaa tai liitintä vahingossa kohdellu kaltoin.

solihull
23.12.2011, 09:07
Tervehdys!
Kokeile, purkaako ne akut kun auto on paikallaan eli onko jossakin vuoto. Vai loppuko se virta vaan ajaessa?

Kun lataat, kiehuuko akku tai kun tulet ajosta, onko jompi kumpi akku kuuma.
Silloin selviät akun vaihdolla.

Lähteekö lataamaan eli latausvalo sammuu nätisti ja valot kirjastuu?
Voihan se olla, että jos on patterillinen lisävaloja, lämppäri ja muuta sähkönsyöjää kuluttamassa niin hiipuva laturi ei jaksa ladata tarpeeksi, mutta ei latausvalokaan pala.

Mulla tosin on latausvalo palanut joskus viikojakin (pesun jälkeen) ja latasi silti ihan hyvin.
Sähkö on mystistä, varsinkaan kun ei siitä liiaksi tajua.

TT

jupe69
23.12.2011, 09:32
jompi kumpi akuista sökö.

0201346
23.12.2011, 10:55
itekkii ehkä tökkäisin yleismittaria napojen välii iha ensteeks ni kertoo melko paljo.... :)

khn81
23.12.2011, 11:37
Syttyykö lataus- ja vedenerotinvalot enää ollenkaan? Vilkkuiko ne aiemmin tyhjäkäynnillä?

raikka
23.12.2011, 16:02
Omassa mitsussa oli ainakin aika kyseenalaiset ne laturin piuhat, ne sai korjattua kun vaihtoi sen alkuperäisen liittimen kahdella abico liittimellä.
Noissahan on myös aika yleistä että lohkosta kuluu se laturin kiinnitys pultin reikä väljäksi.
Tosin sitä en tiedä vaikuttaisko ko. vikaan...

BJ-40/76
24.12.2011, 02:16
Omat kokemukset mitsuista rajoittuu 80-luvun lopusta 90 luvun alkuun.

Ja täysin arvauksena!

Jos auto toimii muuten normaalisti, siis lähtee akkulaturista käyntiin, ja toimii...
Niin ekaksi tarkistaisin auton käydessä seuraavat latausjännitteet:
1. akkujen navasta mitattu, kuulus olla käyvässä autossa noin 13,5-14,5V
2. Laturista lähtee yksi paksu johto, mitsussa vm-82 muistaankseni joko 10mm tai 12 mm avaimella olevan ruuvin alta, sen jännite pitäs olla maata vasten
13,5-15v
jos laturilla on reilusti suurempi jännite (mitataan tuon laturin ulostulon ja akun +navan väliltä), vaaikkapa yli 1v, niin onko siinä akunkengän vieressä johtosarjan liittimissä sellainen n. 10cm pitkä "johtosarja", siis sulakkeet, olisko palaneet?

Jos laturin perseessä noin 12,5V niin vika on mahdollisesti laturissa jne....

pistäppä mittaustuloksia, niin arvotaan:rolleyes:

nenonen2
25.12.2011, 13:01
Tämä ei nyt ihan suoraan liity asiaan, mutta vaihdettiin gen 2 pajeroon laturin hihna, se oli tietty liian pitkä. Näihin kai aika usein myydään liian pitkää hihnaa, no saatiin kuitenkin kiristettyä se juuri ja juuri. Vähän aikaa ajettua auto meinasi sitten palaa kun laturi menee ääriasennossa niin lähelle runkopalkkia että ottaa +johto runkoon. Eli kannattaa kattoo aina se väli kun kiristää hihnoja.

Tractor
28.12.2011, 06:47
Itsellä purki akut laturin kautta pajerossa. Oli öljynpaineen anturin johto ottanut laturin + napaan ja purkanut sillä akut. Laturi oli yön seisomisen jälkeen lämmin ja öljynpaineen mittari oli tapissa vaikka auto ei käynyt.. :D

Etukeno
28.12.2011, 07:38
Tajusin myöhemmin että tuulilasin pyyhkijät on jo monta päivää ollu ihmeen hitaat ja hidastunu koko ajan. Eli nyt vois ehkä kuvitella että hiilet olis kulunu? Eilen poikkesin kotimatkalla kaupassa ja hommasin hiilet valmiiks (2,90e) kun tänään pitäis kattoa takemmin. Mutta sitten mietin et reilu 100e vaihtolaturista ei ehkä olis paha hinta kun ottaa huomioon ton koko työn ja sen että vaihtolaturilla lienee takuutakin. Varsinkin kun juuri tuo kiinnityspultin reikä lohkosta on kulunut soikeaksi ja laturi on hieman vinossa, eli lienee vaikuttanut laakeriinkin? Kerran oli löystynyt toi kiinnityspultti ja kerkes tärisemällä syödä metallia jonkun aikaa ennen ku tajusin mistä oli kyse.