Kirjaudu sisään

View Full Version : Multifuel moottorit


Jeeper
19.12.2011, 20:18
Tulipahan tuossa taas mietittyä kaikenlaista turhaa kun katseli jäteöljytynnyreitä :D

M35A2:ssa kun on LDS-427 monipolttoainemoottori..... Sillä pystyy ajamaan 15w-40 moottoriöljyllä, kerosiinilla.. melkein millä vaan palavalla aineella.
Eli myös suodatettu jäteöljy toimii hyvin polttoaineena.

Mitähän Suomen laki sanoo jäteöljyllä ajamisesta? Tai edes 50/50% Diesel/jäteöljyseoksesta. Seos toimisi kesäkäytössä muissakin old school dieseleissä.


pJTZLDpoEGI

Jani E
19.12.2011, 20:50
kuulemma jotkut konemiehet ajaa vanhat hydrauliöljyt löpön seassa. se kun palaa paljon herkemmin kuin moottoriöljy. ja voitelee kuulemma syöttöpumput yms.
kannattaa van antaa seisahtaa muutaman kuukauden tynnyrissä että sakat laskeutuu ettei niitä valuta tankkiin. ja ei ota pohjalta ahneena kaikkea :D

Yölento
19.12.2011, 20:53
kuulemma jotkut konemiehet ajaa vanhat hydrauliöljyt löpön seassa. se kun palaa paljon herkemmin kuin moottoriöljy. ja voitelee kuulemma syöttöpumput yms.
kannattaa van antaa seisahtaa muutaman kuukauden tynnyrissä että sakat laskeutuu ettei niitä valuta tankkiin. ja ei ota pohjalta ahneena kaikkea :D

Ja kun sitä hydrauliöljyä ei ole tarkoitettu voitelemaan mitään...jotkut konemiehet lisää siihen esim. 10w-30 voitelun parantamiseksi että kestää pumput pitempään. Ettei olis "konemiehiä" jotka sillä ajaa... :rolleyes:

Jani E
19.12.2011, 20:56
kuullut kans että hydraulipumput ei kestä kunnolla pelkällä hydrauliöljyllä, että hyvä laittaa sekaan moottoriöljyä. kai toi hydrauliöljy voi olla liukkaampaa ku löpö?

Calmari
19.12.2011, 21:00
Voihan sitä ajaa tupaöljylläkin, tulli ei vaan oikein tykkää

pjtk
19.12.2011, 21:01
Suomen laki ei tykkää jäteöljyllä ajamisesta. Siittä kun ei ole maksettu polttoaine veroa tahi jotain.
ODella aikonaan asiaa puitu: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=90289&postdays=0&postorder=asc&start=0

patroltd
19.12.2011, 21:46
Onko sellaista verotonta/maksutonta asiaa mistä suomen laki tykkää?

Viipo
19.12.2011, 21:56
No puukaasulla ajaminen on verotonta.

L-200
19.12.2011, 21:59
Onko sellaista verotonta/maksutonta asiaa mistä suomen laki tykkää?

Kuoleminen.
Tosin jälkimaksut tuppaa olemaan kuullun mukaan veemäisen korkeat...

Mutta aiheeseen. Ei kait tuo tuossa koneessa mitään haittaa kun siitä ei ota videoita tai huutele missään. Tämä kotisuomi on nurkkakyräileviä kateellisia itkuvinkuparkujia nykyään väärällään.
Silloin ehkä tällöin hieman ja pikkasen, kuka sitä mistään mitään tietää jos ei kukaan mitään mistään kerro.

pjtk
20.12.2011, 08:57
No puukaasulla ajaminen on verotonta.
Eikös tääkin menny niin, että ei häkäpönttöä saa laittaa liian tuoreeseen.

Heguli
20.12.2011, 12:32
Eikös tääkin menny niin, että ei häkäpönttöä saa laittaa liian tuoreeseen.

Justiinsa näin. Tuolla on asiasta tietoa: http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/koottua%20lakitietoa.htm

Itse asiaan palatakseni niin eiköhän olisi parasta ajaa dieselillä ja viedä ne jäteöljyt sun muut keräyspisteeseen.

Jari
20.12.2011, 12:54
taitaa jäteölpässä olla nuo rikkiarvot meleko korkeat?

bluevan
20.12.2011, 15:08
Ensin otetaan öljy koneesta kun ovat niin huonot ja silloin se muuttuu jäteöljyksi joten yritetään syöttää se koneelle uudestaan toista kautta ?? Hölmöä sanon minä!

Bj Andy
20.12.2011, 17:03
No dieselin käytetyt mottiöljyt saattavat olla jo 70 prosenttisesti dieseliä ja se rikki mitä siellä on on sekin tai ei ole enää peräisin polttoaineesta kun ei siinäkään sitä rikkiä enää pitäisi olla...

Mutta. Voikos tuon kääntää hätätilassa käymään suoraan omalla moottoriöljyllä???

sisua45
20.12.2011, 19:33
Nuo army multi-fuel moottorit käyvät tosiaan melkein millä tahansa. Niissä tahtoo vaan olla todella huono hyötysuhde ja teho millä tahansa polttoaineella. Eli sitä sekalaista soppaa kuluu melko kiitettävästi. Moottori kun on tietysti melkoinen kompromissi.

Mutta sota-ajan olosuhteisiin hyvä keksintö.