View Full Version : 88 V8 Wrangler
JEEP
Elikkä suunnistus kisoihin ja muunlaiseen hauskan pitoon olisi tarkoitus rakentaa Jeep wrangler porttaaleilla V8:la ja automaatilla.
Pari vuotta tullu hommailtua osia ja nyt rupee olemaan niitä sen verran että voi olla mahdollista saada kasaankin jotain sinne päin.
Aika taulua ei ole mutta tavoite on että ensi vuonna pääsisi jo ensimmäisiä testejä ottamaan kuva osto kunnossa ja tän hetkinen tilanne
VooDoo Jeep
18.12.2011, 17:01
Toi kuskinpenkki on tosi hyvä ja kätevä koska voi ottaa tarvittaessa leirinuotiolle:D
Toi kuskinpenkki on tosi hyvä ja kätevä koska voi ottaa tarvittaessa leirinuotiolle:D
Jep eikä paina paljon!
Kauheen pienet on vaan nuo renkaat/maavara maastokäyttöä ajatellen. ;)
Kauheen pienet on vaan nuo renkaat/maavara maastokäyttöä ajatellen. ;)
Juu, mutta porttaaliakseleilla:D
Kauheen pienet on vaan nuo renkaat/maavara maastokäyttöä ajatellen. ;)
No kai sitä jonkun verran täytyy kumia vanteen ympärille laittaa, vanteen koosta johtue ei tule boggerit vaan shit bullit no tuskin boggereilla olis mitään tehnytkään :D
Renkakset jo makaa tallin lattialla odottamassa vanteiden maalausta ja päälle laittoa.
Tämähän näyttää todella lupaavalta projektilta! :)
Tärkeimmät ensin, eli tekniikka ja renkaat? 360 Magnum vissiin koneena, mikä loota ja jakoaski tulossa? Mogin vai Volvon porttaalit? Onkos noi renkaat 42" vai 39.5"?
KoniJeep
18.12.2011, 19:48
Tämähän pitää laittaa seurantaan!
Kansa vaatii tiuhaa päivitystä kuvien kera!
Tämähän näyttää todella lupaavalta projektilta! :)
Tärkeimmät ensin, eli tekniikka ja renkaat? 360 Magnum vissiin koneena, mikä loota ja jakoaski tulossa? Mogin vai Volvon porttaalit? Onkos noi renkaat 42" vai 39.5"?
Elikkä renkaat 39.5-16.5-16 pitt bull rocker moottori 360 magnum grate 380+hp 12.4 varttimaili rykästy tolla mosalla vääntää pirun kivasti alhaalta asti vaihteisto 727-208 jako loota toivottavasti kestää toi jakis ja volvon porttaalit.
Jos ei kestä niin laittaa vaikka D300:n jakikseksi.. ei tartte edes flip kittiä kun on vulva- auton akselit.
Mielenkiintoinen projekti tosiaan, seurannassa on! :)
Ruiskua
imusarja jumppakin on tehty. ruiskun mukana tullut imusarja ei sopinutkaan tohon uudempaan koneeseen kun pulttien kulma on täysin eri, oli kyllä tiedossa mutta eipä löytynyt valmista settiä järkevästi. no ton imusarjan voi käyttää jossain muussa projektissa.
Onneksi tossa koneessa oli ilokaasulle/ruiskulle mestat imusarjassa valmiina. pikainen kiikutus fc-koneistukseen kullooseen, päivä ja valmis kiinni laitettavaksi.
sooda puhallukseen vielä niin kiiltääkin!
Mistä olet hankkinut ruiskuosat koneeseen, kiinnostaisi tietää kun olen miettinyt jotain vastaavaa itsekin omalla Dodgella.
Ruiskua
imusarja jumppakin on tehty. ruiskun mukana tullut imusarja ei sopinutkaan tohon uudempaan koneeseen kun pulttien kulma on täysin eri, oli kyllä tiedossa mutta eipä löytynyt valmista settiä järkevästi. no ton imusarjan voi käyttää jossain muussa projektissa.
Onneksi tossa koneessa oli ilokaasulle/ruiskulle mestat imusarjassa valmiina. pikainen kiikutus fc-koneistukseen kullooseen, päivä ja valmis kiinni laitettavaksi.
sooda puhallukseen vielä niin kiiltääkin!
Mistä olet hankkinut ruiskuosat koneeseen, kiinnostaisi tietää kun olen miettinyt jotain vastaavaa itsekin omalla Dodgella.
moro
Toi edelbrokin setti tuli hommattua racers placesta siinä on kaikki mukana nippusiteitä myöten,eli virranjakaja b-pumppu imusarja lamda ja ohjelmisto + kaikki loput mitä siihen voi tarvita mutta pitäis nyt toimia kaikki yhteen niin kuin pitää tai niinkuin pitäis saa nähdä sitten!
Muutamia eri versioita nähnyt niin toi vaikutti toimivimmalta sillä hetkellä ja place suositteli et on hyvä!
Nythän uudes kasissa oli kaasari ruisku mainos vaikuttaa myös kiinnostavalta ja melko yksin kertaiselta, 77 cherokeella 360-727-203 kaasarilla on kulutus 30 kympin luokkaa minimi, niin luulis tuommoisella myös tippuvan jonkin verran kulutus+käy pystyssä.
valoa
Tänään sentään jotain sai tehtyä koko päivähän siinä taas meni sähköjen/luukkujenpurku ja takavalojen upotus projektissa.
lamput upotettava kun on niin pirun tyrkyllä eka piti laittaa jotkut peräkärry valot mut pakko oli kumminkin kääntyä orkiksiin on niin hienot!!
pikku-pepe
14.02.2012, 22:14
Joko alkaa olla Jeeppi kohta valmis??
Joko alkaa olla Jeeppi kohta valmis??
jeep
Nyt painaa kelkka kiireet päälle+muut romut no iskarit tuli just raceriin täytyy käydä ne hakemassa niin pääsee raapimaan taas päätä, taka alatukivarret sentään tehty!
Jeep
No nyt on kelkka ja peltoauto kausi ohi, tullu oikeen talliin päästyä vanteet viety maalaamoon pulveria pintaan niin kestää vähän kulutustakin.
taka ylätukivarret silvottu sopiviksi hitsausta vaille,imusarja taas paikallaan,öljy pohja muokattu sisältä asennettu paikalleen ja konetta putsattu kohta pääsee maalaamaan!
Kone näytti erittäin positiiviselta sisältä päin nokka+laakerit ok ja hoonaus jäljet vielä kiemurtelee pytyissä!
projekti intoa vaan ja lisää kuvia:)
No niin vanteet saatu korttian metallilta pulveri uunista ulos, tulos hivelee silmää!
kone hinkattu maalattu samaan sävyyn ja renkaat startattu vanteille no yksi vielä kiukuttelee huomenna sen kanssa taistelua!
No niin vanteet saatu korttian metallilta pulveri uunista ulos, tulos hivelee silmää!
kone hinkattu maalattu samaan sävyyn ja renkaat startattu vanteille no yksi vielä kiukuttelee huomenna sen kanssa taistelua!
Hyvän näköistä harrastekalustoa näkyy rengas kuvan taustalla.
VooDoo Jeep
25.03.2012, 22:12
Miten on alavääntöä tolla imusarjalla kun on noin korkee?
Ai keltanen tulee jeepin väriksi
Paljos meinasit ottaa tehoja tosta koneesta ulos?
Miten on alavääntöä tolla imusarjalla kun on noin korkee?
Ai keltanen tulee jeepin väriksi
Paljos meinasit ottaa tehoja tosta koneesta ulos?
Vääntö käyrä menee samantien tappiin eli tossa 1500rpm kohalla rupee olee 550nm ja rupee laskemaan 4500rpm jälkeen alle viiden sadan ihan ok mielestäni käyttöä ajatellen
väri vanteilla akseleilla tukivarsilla ja moottorilla on oranssi näyttää kuvissa melko keltaisilta mut livenä oranssilta takana kuvassa soto on keltainen!
hepat tossa koneessa 380+ laskennallisesti on menny jo yli 400hv kaasarilla varmasti toi ruisku tasoittaa käyriä vielä melkoisesti mut heppa määrä tuskin hirveesti nousee sillä.
Lisää potkua saa melko helposti mutta tuskin tarvitsee enempää ja noin on vielä melko luotettava kone oon ajanu samanlaisella mosalla 35 tuhatta kilsaa kulutus oli ihmeen pieni eikä ollu minkään laisia ongelmia paitsi pidon kanssa!!
sunnuntai
Tuli sitten kumminkin purettua vaihdelaatikko vaikka oli kuulemma toimivasta vehkeestä!
No onneksi purin sieltähän paljastui täysin loppuun suditut pakat levyt oli enemmän kuin
loppu metallit paisto aika monessa.
Samalla tuli sitten muutettua huohotus eri paikkaan askin päälle ja tulppattua vanha huohotin ei pitäisi olla nyt sitten niin arka vedelle.
Vaihdoin uuden etu ja taka pannan vaikka ne oli kyl vielä ihan ok ihme!
plus kaikki stefat uusiksi
Piuhoja
Tulihan tehtyä myös piuhat mosaan accel 300+sat on osoittautuneet vuosien varrella oikeesti hyviksi ei tarvitse moneen vuoteen vaihdella!
Hihna pyöriä ja ohjaustehostimen pumpunrautoja tuli myös metsästettyä onneks löytyi helposti mopar kerhon kavereilta!
Eiku nekin vaan huomenna puhallukseen ja maalaukseen.
[QUOTE=Timo_L;830803]Jos ei kestä niin laittaa vaikka D300:n jakikseksi.. ei tartte edes flip kittiä kun on vulva- auton akselit.
Mitenköhän toi d300:n sopii 727 perään?
Meneekö adapteri keikaksi, toi 208 paketti on aika pitkä lyhyempi versiokin kiinnostais ja paino tietenkin on myrkkyä siksi ei 203 semmonenkin kyllä on jos rupee porsimaan niin pakon edessä vaihtuu!
Öljypohja
Löytyhän sopivasti jeep keltaselta syvempi öljypohja ku meinasin et joutuu odottelee et saa maalailtua vanhan pohjan!
Melko toimivan oloinen ei tarvitse hirveesti ylitäytellä kun filtteri siirtyy myös syvemmälle niin saa paremmin ölppää vaik vähän kallistelis joka suuntaan :)
Ja kromia tietenkin varmistetaan jos ei kuljekkaan mihinkään niin on valmiiksi kromattu!
sanontahan menee......
jeep
Tulihan taas päästyä talliin touhuamaan nyt on talja katossa niin voi nostella koppaa hiukka helpommin yksikseen.
pientä sovittelua tuli harrastettua no huomenna jatkuu!
young n dum
07.04.2012, 21:50
rakennat just sellasta autoa mistä oon haaveille jo pitkään..:)
hyvältä näyttää! mihis sie tätä muute rakennat? suunnistus? ohvi rossia? vai safarointia?
lisää kuvia vaan ! :cool:
Öy jee. Porttoa pikku jeeppiin. Jos tää ois feispook ja mä olisin siellä niin tykkäisin. Nyt tykkään muuten vaan.
Asiasta jeeppiin. Kotkassa mussalon teollisuusalueella on ollu jonkun huolintafirman takapihalla pari ilmeisesti kuljetusvaurioitunutta jeeppiä monta vuotta. Tai en tiiä onko enää mutta oli joskus.Tai jotain.Ehkä.Kanada.
rakennat just sellasta autoa mistä oon haaveille jo pitkään..:)
hyvältä näyttää! mihis sie tätä muute rakennat? suunnistus? ohvi rossia? vai safarointia?
lisää kuvia vaan ! :cool:
Joo on tota itekki haaveillu jo kauan viimenen niitti oli kun näki voodoo jeepin niin rupesin osia hommaamaan hiukka nopeempaan tahtiin.
Ekaks ostin cj:n että teen siitä mut ei raaskinu purkaa no sit onneks löyty tää, kuvituksia tulee kunhan vaan saa jotain aikaseks ja muistaa ottaa photo koneen mukaan.
Suunnistus ja safarointi pääsääntöisesti :)
Tuollasesta olen itsekin haaveillut. Porttaaleja onneks jo löytyy itseltä valmiiksi. enää Jeeppi puuttuu ;)
Kiirettä pitää!
Eihän tässä talliin meinaa taas millään keretä, no osia voi sitten hommailla kun töitä riittää.
Eilen tuli varamurros rcv tekele, työnjälki ainakin ihan vimpan päälle vaikka kirjahyllyyn koristeeks, siihen asti kun rupee hajoilemaan kilpurista moiset!
Pikkanen tauko!
Rupee kisat ja kiireet olemaan takanapäin, kohta voi taas raapia päätä et mihinkäs sitä jäätiin.
Auto ei ole edennyt millin vertaa nyt rupee jo sen verran kädet syyhyymään et on pakko asialle tehdä jotain :)
Yksi kpl jakolaatikoita sentään eksynyt tallin lattialle lisää d 300 ei ihan heittämällä sovi kyllä sekään kiinni, no kohta mittaillaan onko mahdollista.
Etu kardaani tuottaa luultavasti hiukka vaikeuksia!
rupee jo sen verran kädet syyhyymään et on pakko asialle tehdä jotain
Joko?
samusuki
29.11.2012, 14:28
Joko?
x2
x2
On niin perkuleesti töitä ettei kerkee kun ruuvaamaan pakolliset romut
No jos vuoden vaihteen jälkeen pääsis vähän jatkamaan, inspistä kyl on!!!!
JEEP
No vihdoinkin rupee taas olemaan aikaa värkätä jeeppiä :D
Tukivarsien kiinnikkeiden kimppuun heti, todella työläät kun ekaa kertaa moista systeemiä tekee.
No kumminkin vähän sai jo aikaiseksi, lisää toki tukia vielä tulee mutta mahdollisimman kevyeks pitäis saada.
JEEP
No vihdoinkin rupee taas olemaan aikaa värkätä jeeppiä :D
Tukivarsien kiinnikkeiden kimppuun heti, todella työläät kun ekaa kertaa moista systeemiä tekee.
Minkäs ohjelman kanssa olet nelilinkkejä laskenut? Pirate4x4:stähän ainakin löytyy se aika näppärä excel- pohjainen sovellus tuohon puuhaan, tietysti täytyy silti vähän olla tutkinut teoriaa miten nelilinkki toimii. Tuleeko sulle alavarret toisinpäin viistoon niin saa pidettyä akselin liikeradat mukavasti hallinnassa? Tuosta kun ei näe ylävarsien rungonpuoleisia kiinnityksiä, meinasitko tehdä niille korkeussuunnassa useamman kiinnityspisteen, jotta saa hienosäädettyä sikilämikäli tarvetta esiintyy?
Joskus kun omaani aloin laskemaan noita nelilinkkejä, niin taisi siinä muutama ilta vierähtää internetin syövereissä teoriaa tutkien, ja pari iltaa sai näpytellä lukuja taulukkoon :D
Jeep
Ohjelmana on toiminut kaverin tuoma A4:nen jossa kaikki asteet ja linjat runkoon nähden/ etuperään, päätä raavittu monta päivää myös.
Ensin laskettiin varsien pituus ja etäisyys toisiinsa, sitten tehtiin putken pätkistä vedos ja tunkilla kokeiltiin kallistukset/jordaanin kulman pysyminen oikeana
ylätukivarsissa ei ole korkeuden säätöä, pitäisi olla optimi nyt toivotaan ainakin.
Alatukivarret tulee ristiin vinoon eteenpäin siihenkin oli kohta mihin piti tähdätä + nousu asteet ylävarsiin verrattuna.
Mistään mitään ymmärrä mutta yritetään :D
Kannattaa vilkaista sitä jenkkien piratelta löytyvää 4- linkkilaskuria. Se kertoo aika mukavasti anti- squatit, pinionikulman muutokset, akselin liikeradan, sun muut oleelliset ja vähemmän oleelliset tiedot :) vaikka näyttäisi liikeradat hyviltä niin homma voi silti olla ihan vituillaan :D
Eikä tartte ite mitään laskea, sen kun näppäilee luvut taulukkoon - soon vielä aika havannollinen kun piirtää kuvan sekä sivusta että ylhäältäpäin :)
Kannattaa vilkaista sitä jenkkien piratelta löytyvää 4- linkkilaskuria. Se kertoo aika mukavasti anti- squatit, pinionikulman muutokset, akselin liikeradan, sun muut oleelliset ja vähemmän oleelliset tiedot :) vaikka näyttäisi liikeradat hyviltä niin homma voi silti olla ihan vituillaan :D
Eikä tartte ite mitään laskea, sen kun näppäilee luvut taulukkoon - soon vielä aika havannollinen kun piirtää kuvan sekä sivusta että ylhäältäpäin :)
Jeep
täytyypä käydä vertailemassa omiin laskelmiin osuuko lähelle edes!
Tänään kerkes alatukivarsia vähän jo mallailemaan no peränpäässä ne on jo hepattuna.
Meni taas melkoisesti aikaa, mutta mukavaa oli :D
Kävin kyllä vähän kurkkaamassa sivulla mutta meni videoiden kuolaamiseksi!
offroadjouni
06.03.2013, 08:36
Nyt sitten kun kun teet nelilinkkiä porttaaliakseleihin, niin muista että laskukaavat käyttävät pyörän keskiötä nollapisteenä akseliputken keskiön sijaan. Tämä näyttää aika samalta kuin esim. Claytonin sarja:
http://claytonoffroad.com/images/3205010-WH.jpg
Nyt jos haluaisit saman geometrian mikä tässä sarjassa on, niin joutuisit laskemaan kaikkia akselin pää kiinnikkeitä porttaaleiden korotuksen verran. Tämä ei tietenkään ole käytännössä vaihtoehto koska ylätukivarret päätyisivät murikan sisään ja alatukivarret porttaaliboxin alapuolelle. En ole koskaan pyöritellyt laskukaavoja porttaaliakseleiden kanssa niin että tietäisin miten tätä voisi kompensoida ja saada alustan toimimaan sekä paperilla että käytännössä. Odotan siis mielenkiinnolla miten tämä tulee toimimaan. :)
Nyt jos haluaisit saman geometrian mikä tässä sarjassa on, niin joutuisit laskemaan kaikkia akselin pää kiinnikkeitä porttaaleiden korotuksen verran. Tämä ei tietenkään ole käytännössä vaihtoehto koska ylätukivarret päätyisivät murikan sisään ja alatukivarret porttaaliboxin alapuolelle. En ole koskaan pyöritellyt laskukaavoja porttaaliakseleiden kanssa niin että tietäisin miten tätä voisi kompensoida ja saada alustan toimimaan sekä paperilla että käytännössä. Odotan siis mielenkiinnolla miten tämä tulee toimimaan. :)
Mulla on vähän sama tilanne oman projektin kanssa (kunhan se joskus valmistuisi :rolleyes: :o ), kun mogin peltiperiä sinne sovitan. Nuo porttoboksithan aiheuttaa aika lailla lisävääntöä, ja sitä kautta vaikuttaa tiettyihin arvoihin. Pinionikulman muutoksiin ja akselin liikerataan ei pitäisi olla merkitystä.
Tuossakin on yksi lisäsyy sille, että kannattaisi harkita tuonne rungonpään kiinnikkeisiin muutamaa kiinnityspistettä korkeussunnassa ainakin ylätukivarsille, mielellään vaikka alavarsillekin. :)
offroadjouni
06.03.2013, 13:07
Nuo porttoboksithan aiheuttaa aika lailla lisävääntöä, ja sitä kautta vaikuttaa tiettyihin arvoihin. Pinionikulman muutoksiin ja akselin liikerataan ei pitäisi olla merkitystä.Pinjonin kulmamuutoksiin porttaalit ei vaikuta, mutta anti-squatit ja squatit muuttuvat merkittävästi kun tukivarret ovat ~11 cm ylempänä. Ja tietenkin korvakot ja nivelet joutuvat paljon kovemmalle.
Pinjonin kulmamuutoksiin porttaalit ei vaikuta, mutta anti-squatit ja squatit muuttuvat merkittävästi kun tukivarret ovat ~11 cm ylempänä. Ja tietenkin korvakot ja nivelet joutuvat paljon kovemmalle.
Jep, totesinkin jo että porttoboksit vaikuttaa muihin arvoihin. Arvoituksena vielä on, kuinka paljon :D
Jeep
Tota samaa miettinyt on otettu huomioon porttaalin napalinja, ylävarsille on mahdollisuus toisille reijille ja tukivartta kääntämällä saa pienen säädön tehtyä.
Alatukivarret tulee aika alas, mutta onneksi lähelle porttaali poksia niin ei joka paikkaan ota kiinni ja etukiinnitykseen saa tehtyä säädöt ja pitää kokeilla ennen kuin kolvaa viimeisen version kiinni+ tukivarsia kääntämällä myös pieni säätö mahdollisuus.
Katsoin Jounin laittamaa kuvaa niin melko suoraan menee noi alavarret perästä runkoon, mulla tulee reilusti viistompaan.
Jos rupee vääntöä olemaan liikaa puslille niin täytyy laittaa siihen lisätuki mikä nyt nimeltään olikin.
Etuperä sitten kiva onkin kun tila melko paljon rajallisempi siihen ei oo vielä suunnitelmaa, lj:n jakareita on kyllä jos ei jaksa käyttää 1 kuukautta taas raapimiseen.
Mitenkäs muuten noita kallistuksenvakaajia on porukoilla kiinni jenkkilässä ainakin tuntuu olevan melkein joka kikottimessa
offroadjouni
06.03.2013, 21:01
Katsoin Jounin laittamaa kuvaa niin melko suoraan menee noi alavarret perästä runkoon, mulla tulee reilusti viistompaan.
Jos rupee vääntöä olemaan liikaa puslille niin täytyy laittaa siihen lisätuki mikä nyt nimeltään olikin.
Etuperä sitten kiva onkin kun tila melko paljon rajallisempi siihen ei oo vielä suunnitelmaa, lj:n jakareita on kyllä jos ei jaksa käyttää 1 kuukautta taas raapimiseen.
Mitenkäs muuten noita kallistuksenvakaajia on porukoilla kiinni jenkkilässä ainakin tuntuu olevan melkein joka kikottimessaYlä- ja alatukivarret pitäis olla aika samassa kulmassa keskenään ja tavoitteena kannattaisi pitää että ovat lähelle vaakatasoa ajokorkeudessa ainakin suora-akselisessa. En nyt hahmota että miten kokonaisuutta pitäisi muuttaa porttaalien johdosta. Pidemmät tukivarret kuitenkin antavat anteeksi "väärää" geometriaa, joten pitkistä linkeistä on porttaaleiden kanssa varmaan enemmän hyötyä kuin suorien akseleiden kanssa.
Minulla on kallistuksenvakaaja takana, ja aina välillä olen suunnitellut eteenkin laittavani. TJ:n vakio etuvakaaja on liian jäykkä maastokäyttöön, joten pitäisi kuitenkin ostaa ohkaisempi aftermarket-malli.
Ylä- ja alatukivarret pitäis olla aika samassa kulmassa keskenään
Tämä oikeastaan riippuu ihan täysin siitä miten sen nelilinkin toteuttaa. Niissä voi olla aikalailla paljonkin eroa, ja silti olla täysin toimiva systeemi. Mulle esim. tulee jokseenkin tällä tavalla takavarret Mogin puolileveiden (kavennettu leveä) peltiperien kanssa, ei tosin ole ihan lopullinen design. Tuosta saa ottaa mallia tähänkin jos siltä tuntuu, saa ainakin suuntaa- antavia lukuja jos vielä tarttee jotain muokata :)
Tuossa "ohjelmassa" huomaa, miten paljon pienetkin muutokset esim. akselivälissä, painopisteessä, yms. yms.. vaikuttaa tuohon nelilinkin toimintaan.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Rear_4_link_ver_1.jpg
Jeep
Mulla tulee melko vaateriin ylätukivarret ja alatukivarret tulee noin 7 asteen kulmaan ylöspäin.
Tuosta kuvasta poiketen tulee hiukan eripaikkaan kohtaus kulmat ala ja ylävarsilla, koska ylävarret menee rungon myötäisesti vaaterissa
Ylävarret tulee 45 asteen kulmaan ja alavarsien yhtymäkohta tulee juuri ennen etuakselia
Melkosen monta vaihtoehtoa löytyy tohon touhuun, mutta sehän vaan on hyvä kun erilaisia kikottimia niin paljon.
JEEP
Tänään kerkes tallin puolelle muutamaksi tunniksi.
Pikatoimituksella fc-koneistuksesta soviteholkkeja lisää, helpottaa hommaa pari oli aikaisemmin tullu jo mutta tarvitsi vielä lisää, saa kohta testattua liikkeitä.
Oma sorvi olis kiva mutta vie tilaa liikaa.
Noin suurinpiirtein tohon asentoon tulee, kolme eri korkuista kiinnitys kohtaa etupäähän.
Aina kun raksutti tyhjää niin hitsi täppien sun muiden epämuodostumien pois hiomista.
Ensviikolla hakemaan lisää rautaa, niin saa etupäät kiinni.
JEEP
Muutama työpäivä vietetty tallissa tukivarret kiinni omilla paikoillaan, muutama tuenta vielä niin valmiit aikaa meni taas ihan v...
Tietenkin piti heti ruveta tunkkailemaan et saa fiilistä ja näkee miten liikkuu.
Pyörän aukkoja joutuu pikkasen takapäästä suurentamaan, no nyt kyllä semmosessa asennossa jo ettei iskareissa riitä edes joustot noin pitkälle.
Vinssipetikin osui suuniteltuun kohtaan ja korkeuteen.
JEEP
Hiukan saanut tallin suuntaan taas aikaa, nokka kohtasi pitkästä aikaa muun kopan ja etu perän paikkaa pääs suunnittelemaan myös.
Tekniikka hollilla et näkee miten se sinne mahtuu, pakosarjat tuottaa vähän ongelmia joutuu muokkaamaan aika paljon/tekemään palapelistä uudet.
Taka ja etukardaanit näyttäs tulevan ihan ok linjaan, etu jordaani melko pitkä luultavasti ei tarvitse perää kääntää pystympään eli ei portaalipokseja joudu käännellä.
Ihottumaa ja harmaita hiuksia meinas tuottaa jakarit no nehän oli toyotasta :D
Eli suunta 4x4 partsiin ja JEEPIN jollyja tuli haettua, eli työstämään niistä mieluisat.
+ tietenkin piti rengasta hieman sovitella samalla, jonkin verran pyörän aukkoja joutu sorvaamaa.
Jeep
tommonen käväs mielessä, tuleekohan liian kova rasitus taka puslille??
molemmille puolille samalla tavalla.
Mielipiteitä Kiitos :D
offroadjouni
18.04.2013, 20:36
Jeep
tommonen käväs mielessä, tuleekohan liian kova rasitus taka puslille??
molemmille puolille samalla tavalla.
Mielipiteitä Kiitos :DTuo on ihan normaali "radius arms" -setup, ja teknisesti sama kuin jakari-alusta. Erona tietysti että pinjonin kulma on helpompi säätää. Itse tekisin kolme- tai nelilinkin eteenkin, riippuen siitä tuleeko mekaaninen vai hydraulinen ohjaus. Ihan hyvä tuokin tapa silti on. Alla vastaava toteutus Claytonilta.
http://claytonoffroad.com/images/4def91a7cda383205010-WP.jpg
Tuo on ihan normaali "radius arms" -setup, ja teknisesti sama kuin jakari-alusta. Erona tietysti että pinjonin kulma on helpompi säätää. Itse tekisin kolme- tai nelilinkin eteenkin, riippuen siitä tuleeko mekaaninen vai hydraulinen ohjaus. Ihan hyvä tuokin tapa silti on. Alla vastaava toteutus Claytonilta.
http://claytonoffroad.com/images/4def91a7cda383205010-WP.jpg
JEEP
Sitä kans mietin et jos tekis kuskin puolelle 3 linkkinä ja apparin puolelle laittas jakarina. tulis melko tukeva.
No aamulla sovittelemaan, rupee olee pää jo liian jumissa päivän vääntämisistä.
offroadjouni
18.04.2013, 22:02
JEEP
Sitä kans mietin et jos tekis kuskin puolelle 3 linkkinä ja apparin puolelle laittas jakarina. tulis melko tukeva.
No aamulla sovittelemaan, rupee olee pää jo liian jumissa päivän vääntämisistä.Ei kannata näitä kahta sekoittaa samaan autoon, kun kumpikin kääntää joustoissa akselai eri asentoon. Tuolla saisit huonot joustot ja nopeasti kuluvat puslat. Kummallekin puolelle tuollaiset kuvaamasi varret tai sitten kolme-linkki vain toiselle puolelle.
Ei kannata näitä kahta sekoittaa samaan autoon, kun kumpikin kääntää joustoissa akselai eri asentoon. Tuolla saisit huonot joustot ja nopeasti kuluvat puslat. Kummallekin puolelle tuollaiset kuvaamasi varret tai sitten kolme-linkki vain toiselle puolelle.
Jep, juuri näin.
Ei kannata näitä kahta sekoittaa samaan autoon, kun kumpikin kääntää joustoissa akselai eri asentoon. Tuolla saisit huonot joustot ja nopeasti kuluvat puslat. Kummallekin puolelle tuollaiset kuvaamasi varret tai sitten kolme-linkki vain toiselle puolelle.
JEEP
Pelkkänä 3linkkinä hirvittää toi porttaalin tuoma vääntö, ajattelin et jos sais ton 3linkin ylävarren tehtyä niin pitkänä ettei aiheuttas kovaa kinaa keskenään ja pääsis panhardista eroon.
Nelilinkki taitaa olla ainoa vaihtoehto tossa jos jakareina ei tee. pitääpä huvikseen vähän kokeilla millä lailla ne sais sinne tungettua, aina sama ongelma tilaa rajallisesti :(
Kiitos mielipiteistä!!
offroadjouni
19.04.2013, 07:29
Pelkkänä 3linkkinä hirvittää toi porttaalin tuoma vääntö, ajattelin et jos sais ton 3linkin ylävarren tehtyä niin pitkänä ettei aiheuttas kovaa kinaa keskenään ja pääsis panhardista eroon.
Nelilinkki taitaa olla ainoa vaihtoehto tossa jos jakareina ei tee. pitääpä huvikseen vähän kokeilla millä lailla ne sais sinne tungettua, aina sama ongelma tilaa rajallisesti :(Panhard tarvitaan ellet tee saman tapaista nelilinkkiä kuin takana. Jos tukivarret ovat lähes samansuuntaiset niin ne eivät pidä akselia sivusuunnassa linjassa, jolloin panhard on pakollinen lisä.
Edit: Jos kolmen pitkittäistukivarren käyttäminen hirvittää, niin voi sen tehdä myös neljällä samansuuntaisella pitkittäistukivarrella + panhardilla. Tästä ainoa hyöty 3-linkkiin on että kuormat jakautuvat isommalle aluelle.
Panhard tarvitaan ellet tee saman tapaista nelilinkkiä kuin takana. Jos tukivarret ovat lähes samansuuntaiset niin ne eivät pidä akselia sivusuunnassa linjassa, jolloin panhard on pakollinen lisä.
Edit: Jos kolmen pitkittäistukivarren käyttäminen hirvittää, niin voi sen tehdä myös neljällä samansuuntaisella pitkittäistukivarrella + panhardilla. Tästä ainoa hyöty 3-linkkiin on että kuormat jakautuvat isommalle aluelle.
Jeep
Joo ei mahu samanlaista kyllä millään eteen :( tota neljän pitkittäisen käyttöä alunperin suunnittelin jakais paremmin kuormaa, jakari mallina olis helppo tehdä mutta juurikin sen takapuslan kesto epäilyttää
No eipä siinä toyotan takapusla versiossakaan hirveesti ole onkelmia ollut, toki on hieman eri versio puslan kiinnitys suunnassa.
JEEP
Ja tossa 3linkki jutussa tuli aivokupla tietenkin tarvii panhardin, kun ei tue toiseen suuntaan lähes ollenkaan lisää kahvia :D
JEEP
Eipä mahdu tolla clayttoninkaa sydeemillä, tuli koe vedos tehtyä.
Ehkä jollain luiruvarsilla mut ei oikeen tunnu hyvältä tässä tapauksessa, tulee koneen hihnapyörä liian lähelle maksimi joustossa ja konetta en haluisi kovinkaan korkeelle nostaa.
Oiskos kellään jotain 3 linkki kaavaa tyrkyllä??
Jeep
ei luonnistu kuin jakarina tai (4) linkkinä luultavasti jälkimmäinen vaihtoehto ja panhardilla kun ei saa optimi linkkiä tehtyä.
Noh huomenna tutkaillaan lisää.
Jeep
Pakko oikeen päivittää kolme päivää saanut pajotettua etupäätä!
Josko nyt riittäs inspis taas rakennella, aikaa rupee olemaan mukavasti!
Jeep
Takapäätä pajotettu paripäivää rungon kavennusta ja uusi takaosa runkoon,
nyt möllöttää renkaillaan ja jousituksen tukemana tulee melko matala!
Heti tuli fiilis että iskarit liian pienellä joustolla, mutta eipä roiku aksulat metrin alla mudassa ja ei (ehkä) kippaa niin helposti.
Etupää tuottaa edelleen murheita purettu taas alkutekijöihin, mikään mahdu mihinkään enkä halua siitäkään mitään yli korkeeta tehdä :(
No nyt lähdetään puhtaalta pöydältä kokeilemaan seuraavaa versiota :)
dodgeman
05.03.2015, 19:28
Todella mielenkiintoinen ja härski projekti😃 Itselläkin pyöri pitkään mielessä ennen dodgen purkua et hommaan jonkun tuon tyylisen pikku jeepin ja teen siitä. tuleeko kilpivehe?
Omassa vastaava brojekti pikkuhiljaa loppusuoralla (ei porttaalilla). Eteen panhardilla toteutettuna saman tyylinen kun tuo "radiumi". Tukivarret tosin lähtee pohjapanssarista.
Omassa vastaava brojekti pikkuhiljaa loppusuoralla (ei porttaalilla). Eteen panhardilla toteutettuna saman tyylinen kun tuo "radiumi". Tukivarret tosin lähtee pohjapanssarista.
Lisäämpä yhden huonon paparazziakuvan kopan sovittelusta tältä päivältä. \/ tuo siis Artsin Jeep tuossa kuvassa, ei topikin aloittaja auto \/
https://lh5.googleusercontent.com/-lefYfhwLg-M/VPimHShTnNI/AAAAAAAAJpM/0rsf58z2G-c/s800/7ec1d58b-bbf3-4260-b220-27943a6b2b95.jpg
Ja hyvältä näyttää kun ei ole liian korkea niin se on paljon vakaampaa. Oma Dodge on turhan korkea mielestäni mutta sun osui ihan nappiin mielestäni ;)
Todella mielenkiintoinen ja härski projekti Itselläkin pyöri pitkään mielessä ennen dodgen purkua et hommaan jonkun tuon tyylisen pikku jeepin ja teen siitä. tuleeko kilpivehe?
Kilvet kyllä löytyy mutta leimalle ei oikein taida olla asiaa tällä laitteella :D
ehkä jonkun ruisinki reissun voi siirtolapuilla joskus tehdä!
https://lh5.googleusercontent.com/-lefYfhwLg-M/VPimHShTnNI/AAAAAAAAJpM/0rsf58z2G-c/s800/7ec1d58b-bbf3-4260-b220-27943a6b2b95.jpg[/QUOTE]
Asiallisen näköinen!
moro
Tämäkin rojekti edennyt sentään, nyt seisoo pyörillään ja tekniikka melkein liimattu kiinni.
tekemistä vielä riittää, mutta fiilistäkin taas on kun sai pyörilleen monen vuoden jälkeen :D
kuvia ei nyt onnistu latailemaan kun catin puhelin sotki kuvien latauksen ja vielä ruotsiksi, ei se vahvin laji nää mystiset (koneet)
jossain kohtaa yritän saada kuvia :)
Jeep
Tämä projekti kyllä edennyt vaikka tänne paljoo oo päivitellytkää, jotenki hankala käyttää luurilla tämä sivu.
Runko rupee olemaan pikkuhiljaa valmis, muutama metri saumaa ja vinsipeti eteen niin on puhallukseen valmis, sitten kaaria ja levikkeitä tekemään. :)
Jeep
Muutama päivä mokomaa 20 senntiä hierottu, no nyt tuntuu että riittä, vinssille paikka laiteltu, simpukka kiinni.
No vielä hetki menee stoppareiden sun muidenkaan, mut eipä hätää nyt on taas aikaa, eikä 2kk sairastelut enää hirmusesti paina, siis aamulla taas talliin. :P
Pultattava oli vaan saatava. 😁
offroadjouni
18.01.2017, 07:18
Hyvä että etenee. Suosittelisin vähintäänkin varautumaan hydro-assistin tekemiseen. Kyllä ilmankin ajamaan pystyy, mutta on se kivempi ajaa jos renkaita saa käännettyä silloin kun haluaa.
Hyvä että etenee. Suosittelisin vähintäänkin varautumaan hydro-assistin tekemiseen. Kyllä ilmankin ajamaan pystyy, mutta on se kivempi ajaa jos renkaita saa käännettyä silloin kun haluaa.
Jeep
Juu oli suunnitelmissa laittaa lisävoimaa ohjaukseen, vaikka toi vanhan cherokeen simpukka on suht vahva kunhan laittaa lauhduttimen, ison jeepin ohjaus ollu ok 36 swamppereiila niin kauan kunnes ölpät kuumenee.
Joo ja on kiva että etenee, onneksi ei ole kiire :)
Joo
Ei hirveesti harmittanut kun vihdoinki tuli sopiva nosturikin kesällä vastaan.
Jakis on nyt sitten D300. Käsittämätön tuuri kävi takakardaanin kanssa, volvon kardaanista vaan laippa irti ristikosta ja pulttas kiinni, nyt on sitten 3 kpl valmiita kardaaneita.
Tekniikkakin tuli hyvin etuakselin takapuolelle ja peltisuoletkin mahtui kun toista hieman taitteli.
Panssarointia yritän tehdä mahdollisimman simppeliksi, sillai ettei jäis hirveesti skeidalle tasoa mihin jäädä kytemään.
Kuvat hävis johonki tai tulee kohta moneen kertaan?
Pikkujuttuja
Tuli takakardaanille väännettyä lenkki, eipähän ihan hulluja heitä jos (kun) takavedolla tulee kikkailtua. :D
Jeep
Muutaman päivän vääntänyt pohjapanssaria/laatikon kannatinta, melkoinen työmaa oli sekin kun tuli melkoinen palapeli, mutta nyt kiinni asennettu. 😁
Jeep
Tuli noita kumeja mietittyä, mistähän ootte hommaillu??
Ostin tommosia kun ei muutakaan vastaa tullut heti helpolla, kovia kun on yksi mutta pehmenee melkoisesti kun laittaa kaksi peräkkäin. 😀
Tuli noita kumeja mietittyä, mistähän ootte hommaillu??
Mihin tarkoitukseen oot noita laittamassa?
Mihin tarkoitukseen oot noita laittamassa?
Moro
Meinasin akseleiden pohjaanlyöntikumeiks laittaa.
petroman
01.02.2017, 00:22
Moikka tästä naapurista. Mites olis tojotan kyseiseen tarkoitukseen valmistetut?
http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/12666-pohjaanlyontikumi.html
offroadjouni
01.02.2017, 07:09
Voihan ne kumistakin tehdä, mutta itse suosittelen typpitäytteisiä bump-stopeja. Niissä kun on reboundin hallinta niin akseli ei ponkaise takaisinpäin hallitsemattoman kovaa pohjaamisen jälkeen.
Jeep
Typpi stopperitkin kävi mielessä, mutta nyt menee kumeilla säästö syistä.
Päivän värkännyt noita paikalleen ja kohtuu ookoosti sai ne sinne törkittyä ainakin omasta mielestä?
Pystyy jopa hieman säätelemään
Voihan ne kumistakin tehdä, mutta itse suosittelen typpitäytteisiä bump-stopeja. Niissä kun on reboundin hallinta niin akseli ei ponkaise takaisinpäin hallitsemattoman kovaa pohjaamisen jälkeen.
Stopperit
Eikös noi typpi iskaritkin aika hyvin rauhota takas pomppaamista? Niin ainakin kuvittelin. ☺
offroadjouni
01.02.2017, 18:20
Stopperit
Eikös noi typpi iskaritkin aika hyvin rauhota takas pomppaamista? Niin ainakin kuvittelin. ☺Ai niin sulla on ilmatikut tulossa. Nehän toimivat itsessään ainakin jollain tasolla bump-stoppeina, joten kyllä kumiset luulisi olevan ihan hyvät. Minulla on myös typpitikut edessä eikä niihin tarvitse mitään pohjaanlyöntikumeja tai bump-stoppeja lisäksi.
Jeep
Tuli väänneltyä pakoputkia kun tarttui motonetista rakennusarja matkaan. :P
Piti vähän aikaa hieroa silmiä että miten nuo putken menee ja mitä tapahtuu kun ylälinkit liikkuu alaspäin:D Kuvako hämää?
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=76663&d=1487362994 (https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=76663&d=1487362994)
Piti vähän aikaa hieroa silmiä että miten nuo putken menee ja mitä tapahtuu kun ylälinkit liikkuu alaspäin:D Kuvako hämää?
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=76663&d=1487362994 (https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=76663&d=1487362994)
Hämää
Juu kuva hämää, et ole ainut kuka ihmetellyt. 😁
Tässähän on vain 25 senttiä joustoa noissa tolpissa, mutta on kyllä tunkattu ja väännelty ei ota kiinni kyl.
Näyttää kuvassa kyllä hurjalta.
Jeep
Tänään tuli väänneltyä vähän mätä hommia, luojanlykky ettei ole paljoo onneks ruostetta, muutenkin vie aikaa mokoma rojekti ihan älyttömästi!!
Etuloksujen reunoja muokattu samalla ja kaariputkia tilattu taivutuksella, kohta pääsee kehikkoa tekemään. :)
Tänään tuli 4x4 partsista sovittelu vinssi huokeella, josko taas jaksais vetää rojektia taas vähän eteenpäin. :D
Kaaria odotellut (vähän) aikaa taitaa olla aika ostaa oma taivutin ja alkaa taas tekemään.
KoniJeep
18.05.2017, 20:15
jokos tämä liikkuu omalla moottorilla?
Millaset tukivarret eteen tuli?
Omaan pitäs kötöstellä mogit ja oon suunnitellut kolmiota panhardilla.