View Full Version : Jeep Grand cherokee WJ kokemuksia
Onko palstalaisilla millaisia kokemuksia tällaisesta?Itselläni ollut puolisen vuotta 2000-vm 4,7L
V8 bensakoneella ja quadra-drive nelivedolla,joka sisältää hydro-mekaanisesti toimivat tasauspyörästön lukot molemmilla akseleilla.Ainakin teoriassa tämän pitäisi olla erinomainen systeemi,koska se sallii tarvittaessa pienen luiston käännöksissä,mutta lukitus säätyy automaattisesti aina 100% asti.Onko kukaan kokeillut toimivuutta käytännössä?Muutkin kokemukset kiinnostavat tästä Jeepistä,nyt kun dieselin hinta nousee entisestään tällainen tehokas bensa koneinen varmaan alkaa olemaan yhä useammalle hyvä vaihtoehto.
Taitaa olla suhteellisen harvinainen kampe palstalaisilla? Ohjauksen lievä tunnottomuus keskialueella ehkä suurin heikkous ajettavuudessa. Itse olen huomannut,että rengasprofiili vaikuttaa yllättävän paljon suuntavakavuuteen. Ensin 235/65 17 renkailla todella uraherkkä,
245/75 16 renkailla parannus yllättävän suuri,235/85 16 renkailla urat tuntuvat vieläkin vähemmän,mutta ero ei enää ole kovin suuri.Tämän perusteella en laittaisi WJ:n kovin matalaprofiilisia renkaita edes pelkkään maantieajoon.
Nyt reilu tuhannen kilometrin pohjois Suomen reissu WJ:llä takana.Kulutus 235/85 16 renkailla nopeusrajoitusten mukaan ajettuna noin 13L/100km.Paljonhan se on nyky henkilöautoihin verrattuna,mutta vastaavan paino ja teholuokan dieselmaasturiin verrattuna ei sentään ihan tolkuton ole? Suurin heikkous näin pimeän aikaan on huonot ajovalot.Muuten matkustusmukavuus ihmeen hyvä,istuimetkin ehkä parhaat mitä itsellä missään autossa vielä ollut.
Kertokaa muutkin kokemuksianne tällaisesta Jeepistä, ainakin quadra driven toiminta maastossa kiinnostaa.Itse olen kokeillut vaan toisen puolen pyörät lumella ja toinen puoli sulalla asfaltilla,hyvin tuntui siinä lukitus toimivan.
Nostetaanpa tätä vielä;Polttoainetta meni kesällä 1600 kiloinen asuntovaunu perässä matkaillessa noin 17 l/100 km,245/75 16 renkain.Mitä mieltä olette kulutuksesta?
Nostetaanpa tätä vielä;Polttoainetta meni kesällä 1600 kiloinen asuntovaunu perässä matkaillessa noin 17 l/100 km,245/75 16 renkain.Mitä mieltä olette kulutuksesta?
Kaverilla on jokusen kuukauden ollut tuommoinen peli, ja kyllä se tuntuu imaisevan tuon seitsemäntoista litraa jo suuremmin yrittämättä, jos nurkka-ajossa vähän enemmän innostuu kiihdyttelemään.:rolleyes:
Viidentoista litran kieppeillä se kulutus on pyörinyt normiajossa, ja maantiellä sen kolmetoista, joten vaunu perässä tuo seitsemäntoista ei kovin pahalta kuulosta.
Alle kolmentoista litran tuskin pääsee lähes mitenkään?
Vaihdatin automaattiin uudet öljyt,jonka jälkeen automaatin toiminta parani selkeästi.Vaihdoista tuli pehmeämpiä,eikä kierrokset pääse karkaamaan kiihdytyksissä niin korkealle.Edellinen öljynvaihto oli tehty huoltokirjan mukaan 90000km kohdalla,nyt mittarissa n.178000km,joten kyllä öljyt kannattaa tämänkin takia vaihtaa ajoissa.Kaasupolkimen kanssa täytyy liukkailla olla näköjään malttia,kun tuntuu nelipyöräluisu alkavan näilläkin tehoilla yllättävän helposti kunnon talvirenkaista huolimatta!
JakeHammer
16.02.2012, 15:46
Nyt Jeeppikuume iskee taas kovaa! :-)
WJ harkinnassa monikäyttöautoksi, eli hoitaa työmatkat ja kalastusajot ja kaikkee muuta. Mielessäni pähkäilly eri konevaihtoehtoja:
-4,7V8 vie soppaa, mutta kaiketi aika luotettava pata?
-3,1TD näitä halvalla, mutta konei ei vissiin luotettavimmasta päästä. Kulutus ei kovin pieni verrattuan esim bensakoneeseen
-4,0 Bensa: kestävää perustekniikkaa, menee pienemmällä kuin kasi. Vähän markkinoilla
2,7TD Mersun kestäväksi haukuttu kone. Pieni kulutus, verrattuna esim 3,1:seen. Huomattaavn paljon korkeampi hankintahinta kuin muilla.
Mikä näistä valita? Ja millä perusteella? Kilsoja tulee varmaankin se 30 000/v. Kaikkia ajoja ei toki ole pakko tolla hoitaa, joten tosta voi tarvittaessa tinkiä jonkin verran.
Ajatuksia?
porukoilla ollut muutaman vuoden mersukoneinen grandi (02) on varmaan toistasataa tuhatta ajaneet sillä.
takaperän päällä olevan nivel/tukivarsijuttu on kerran uusittu, iskarit samoin, parit koiranluut ja kuskin lasinnostohilut, varmaan kovat pakkaset menneenä talvena aiheutti hallaa, ei oo kovin kallitta osia rokkiautossa.
etuvetarin stefa on vaihdettu kerran ja taas näkyy vuotavan.
sit ne miinukset, mersun loota on kyllä ihmeellinen kuminauhavaihtaja verrattuna jenkkiautomaatteihin, oon ajanut useammallakin noilla ja väitän että 70 lukuset torque filtit ja hydramatickitkin vaihtaa fiksummin.
-20 lähtee vielä käymään kun eberillä lämmittää mutta akku on aina tyhjä
jos akku menee huonoksi niin laatikon ohjainboksi menee sekasin, siitä pääsee päivittämällä siihen uudemmanohjelman, sit ei mee sekasin.
-25 ei lähde käymään vaikka autossa on 5kw eberi, täytyy olla aina yks letukan pick-uppi varalla että pääsee töihin.
hehkuja on vaihdeltu ja taisi yks suuttimen tiivistekkin vuotaa kerran (tyyppivika tossa koneessa), onneksi ei ollu takimmainen :) moniurahihnan vapaista pyöristä meni laakerit joskus 180 tkm kohdilla ja joku ihme pumppuhärveli mikä pyörii sillä hihnalla uusittiin myös.
niin paljoa ei silikoonia yms. tiivisteisiin saakkaan että takaluukun sais talvella aina auki, muuten ei itse perus autossa ole mitään valittamista.
ihan hyvä ajaa, kulkee ja liikkuu, bensakoneet varmaan käyttäjäystävällisempiä ja varmempia.
Mulla aikalailla hyviä kokemuksia 3.1TD:stä, mutta laatikosta en oikein pitänyt. Siinä on 42RE momentinmuunnin lukittui jossain 120 tietämillä, tosin vaihdot oli pehmeitä. Ite ottaisin ennemmin juurikin se CRD:n laatikon.
Tuo 2.7 kone on aika epäonnistunut tapaus kaikenkaikkiaan, mutta kun sen vinkeet tietää, niin sen kanssa pärjää. Meillä lähti VM-diesel käyntiin lämmitettynä kelissä kuin kelissä. CRD:n kyllä pitäs olla parempi käynnistyjä kuin TD.
Tuo 3.1 on luotettava, kun vaan muistaa ne lämmitys ja jäähdytyskäytöt ennen ja jälkeen ajon. Ennemmin minä luotan siihen, kuin 2.7CRD:hen. Eikä se CRD:kään kyllä mikään pieniruokainen ole, mutta litran puoltoista ehkä vähemmän kauttaaltaan.
Kuitenkin hieman päälle ysin kulutuksilla mentiin maantiellä, kanttiajossa luokkaa nelisentoista ja samoin kärry takana.
Takaluukkukaan ei jäätynyt koskaan, tai korkeintaan hyvin harvoin, kun en semmoista muista.
Neliveto lukkoineen pelasi pirun hyvin ja muutenkin sellainen vehje, että haluaisin vaihtaa tuon Patrollin siihen takaisin. Ajoin Finland offroadtouriakin sillä.
Käytännön ajossa se 4-litrainen ei vie paljoakaan vähempää, kuin 4.7, eli jos bensa-WJ ois oma valinta, ehottomasti isompi kone.
-P-
JakeHammer
16.02.2012, 18:48
Mulla aikalailla hyviä kokemuksia 3.1TD:stä, mutta laatikosta en oikein pitänyt. Siinä on 42RE momentinmuunnin lukittui jossain 120 tietämillä, tosin vaihdot oli pehmeitä. Ite ottaisin ennemmin juurikin se CRD:n laatikon.
Tuo 2.7 kone on aika epäonnistunut tapaus kaikenkaikkiaan, mutta kun sen vinkeet tietää, niin sen kanssa pärjää. Meillä lähti VM-diesel käyntiin lämmitettynä kelissä kuin kelissä. CRD:n kyllä pitäs olla parempi käynnistyjä kuin TD.
Tuo 3.1 on luotettava, kun vaan muistaa ne lämmitys ja jäähdytyskäytöt ennen ja jälkeen ajon. Ennemmin minä luotan siihen, kuin 2.7CRD:hen. Eikä se CRD:kään kyllä mikään pieniruokainen ole, mutta litran puoltoista ehkä vähemmän kauttaaltaan.
Kuitenkin hieman päälle ysin kulutuksilla mentiin maantiellä, kanttiajossa luokkaa nelisentoista ja samoin kärry takana.
Takaluukkukaan ei jäätynyt koskaan, tai korkeintaan hyvin harvoin, kun en semmoista muista.
Neliveto lukkoineen pelasi pirun hyvin ja muutenkin sellainen vehje, että haluaisin vaihtaa tuon Patrollin siihen takaisin. Ajoin Finland offroadtouriakin sillä.
Käytännön ajossa se 4-litrainen ei vie paljoakaan vähempää, kuin 4.7, eli jos bensa-WJ ois oma valinta, ehottomasti isompi kone.
-P-
Ok, tässähän tuli uutta näkökulmaa asiaan. Lähinnä siis tonne diesel-puolelle.
Lisää kommentteja vaan kehiin! WJ tulee kyllä, kun osas päättää mikä niistä. Paljos noissa nyt on diesel-verot nykyään?
Ok, tässähän tuli uutta näkökulmaa asiaan. Lähinnä siis tonne diesel-puolelle.
Lisää kommentteja vaan kehiin! WJ tulee kyllä, kun osas päättää mikä niistä. Paljos noissa nyt on diesel-verot nykyään?
Sen verran, että on aika hiinä ja hiinä kandeeko edes ostaa nykyisillä diesel- hinnoilla. Sanoisin melkein, että jos ostat '99-'00 mallisen bensan niin halvalla menee kokonaismassan mukaan V8 bensa :) Joskus kun itse mietin dieseliä, niin joku hämärä muistikuva on että yli 700€ vuodessa olisi ollut käyttövoimavero + muut pakolliset trafin kulut. Alle '01 V8 on melkein puolet halvempi, ja jos taas ostat '01-> niin CO2- perustainen maksu on aika hulppea, yli 650€ vuodessa :mad:
JakeHammer
16.02.2012, 21:13
Ai niin joo, eli meneeko tuo 01 vielä sillä pienemmällä verolla, vai 00?
Onhan tuossa dieselille maksua, mutta jos se vie esim 4l vähemmän satasella, niin 30 tkm: ajolla per vuosi ero on 1200l. Eli 1920€. Eli yli8 tonni halvempaa ajaa diiselillä. 2,7 ei kyllä ainakaan sitten kannata, koska tosiaan ostohintaa on helposti 4-5tonnia muihin verraten. 20 tkm ajolla on sitte aika sama ajaako bensalla vai dieselillä...
Miks noita 3,1TD on aika halvalla myynnissä? Mikä niissä on suurin pelko?
950€ trafia diiselissä
Eli oikeastaan ainoat järkevät koneet on siis V8 tai V8 HO :D jos ei älyttömiä kilsoja aja vuodessa niin alkupään bensat on jopa halpoja ajaa nokivasaraan verrattuna.
JakeHammer
16.02.2012, 21:25
Laajennetaan hiukian, eli loppupään ZJ:t kanssa mukaan. Vain bensakoneiset.
Eli mites noi suhtautuis asiaan? Tekniikka vanhempaa, mutta onko vielä "vanhaa hyvää" vai "lahonnutta paskaa"? :-)
Janne1986
16.02.2012, 22:17
Eli vm.2000 on halvempi maksuilta kuin vm.2001
Jos menet katsomaan/ajamaan tollasta wj:tä.
Niin katso että jarrut ovat kunnossa.(uudet maksaa!)
Ja sitten noissa oli kans toi lämppärinpuhaltimen läpissä vikaa.(ei ohjaa oikein lämmintä/kylmää).
Ja myös alustan välyksiä kannattaa kuunnella/katsoa.
Laajennetaan hiukian, eli loppupään ZJ:t kanssa mukaan. Vain bensakoneiset.
Eli mites noi suhtautuis asiaan? Tekniikka vanhempaa, mutta onko vielä "vanhaa hyvää" vai "lahonnutta paskaa"? :-)
Kuutoskone on sama kuin WJ:ssä, laatikot on osin samoja, osin vanhempaa perua. Kasikoneet (318 ja 360) on Moparin peruskaseja (sitä "uudempaa" sarjaa), laatikoista 318:n perässä oleva 44RE on hivenen heikompi kuin 360:n 46RE.
Mitäpä niissä muuten, toimiva alusta, nelilinkit edessä/ takana, jotain ruostepaikkoja on kuten kaikissa tuon ajan Jeepeissä, ohjaus on huonompi kuin WJ:ssä, jarrut pitää olla hyvässä kunnossa että niissä on jotain jarrutehoa.
D44a on sekä ZJ:n että WJ:n kasikoneisissa, samat ongelmat molemmissa. WJ:n D44a on c-clipitön, mikä on plussaa verrattuna ZJ:hin. WJ:ssä jos on vari- lok akselit niin menokyky on vakionakin varsin hyvä. Huonona puolena se, että jos hajoavat niin on perhanan kalliit korjata.
Mitä noihin jarruihin tulee, niin WJ:ssä on varsinkin niissä vanhemmissa Tevesin jarruissa ollut paljon ongelmia levyjen kieroutumisen kanssa. Akebonotkin tätä tekee mutta ei yhtä herkästi. Jarrutehoon se ei käytännössä vaikuta, mutta toki täristää jarruttaessa mikä joko ärsyttää tai sitten ei. Mulla on ollut kaksi XJ:tä ja yksi ZJ, kaikissa siis samat jarrut. Kaikissa on levyt mennyt myös hieman kieroiksi ja jarruteho tosiaan ei päätä huimaa kun vähän jarruosille tullut ikää. Mutta kyllä ne pysähtymään saa kun pedaalia survoo :D
Ehkä mä olen vähän puolueellinen, mutta jos ZJ:tä kattoisin niin ainoa vaihtoehto käyttöpeliksi olisi 1998 5.9 Limited LX, on se vaan sen verran kivempi verrattuna noihin 5.2:siin ;) :)
Kuutoskone on sama kuin WJ:ssä, Paitsi lohko on eri, ZJ/XJ/YJ/TJ:n kuutosta ei saa sopimaan WJ:n kiinnikkeisiin!!! Ja kansi on eri, vuosimallin 99/00 vaihtuu, koska tulee suorasytytys ja puolan kiinnitys ei onnistu vanhempiin kansiin...
Paitsi lohko on eri, ZJ/XJ/YJ/TJ:n kuutosta ei saa sopimaan WJ:n kiinnikkeisiin!!! Ja kansi on eri, vuosimallin 99/00 vaihtuu, koska tulee suorasytytys ja puolan kiinnitys ei onnistu vanhempiin kansiin...
No, on se silti sama kone. Ei ne eri malliset tai eri paikassa olevat kiinnikkeet siitä tee eri moottoria ;) Ja onhan tuota uutta kantta myös mm. XJ:ssä ja TJ:ssä. Ja ne ekat suorasytkäkannet '00- '01 (0331- valu) on kaikenlisäksi vielä melkoisen herkkiä murtumaan. Noilla amerikan- Joen foorumeilla on useita satoja tapauksia noista, kun vanhemmista ja uudemmista kansista ei vikaa juuri löydy, mitä nyt joskus vähän kieroutuvat.
Eli sekin puolustaa hommaamaan WJ:n kasikoneella eikä kuutosella, vaikka niissä kaseissakin jotain pieniä alkupään ongelmia oli :D
Arska-tehtaalta
17.02.2012, 11:02
Voisitko JAMANT laittaa kokemusperäisen listauksen yleisimmistä vioista 4,7 koneellisissa WJ:ssä ja sitähän voisi ehkä verrata ZJ:n vikalistaan :D
Voisitko JAMANT laittaa kokemusperäisen listauksen yleisimmistä vioista 4,7 koneellisissa WJ:ssä ja sitähän voisi ehkä verrata ZJ:n vikalistaan :D No en kyllä taida ehtiä tekemään listaa, pitää töitäkin tehdä!!
valtatie
17.02.2012, 13:59
Suunnilleen kuuskymppiä ajanut tuolla crd:llä. 320 tkm taitaa olla nyt mittarissa. Jarrut uusittiin ja kaikki öljyt oston jälkeen, siitä asti on menty pelkällä öljyn ja suodatin vaihdolla. E mersu oli cdi koneella ja siihen vaihdoin suuttimen tiivisteitä kun rupes vuotamaan ( yht.3 kpl 4 vuotta ja n. 220 tkm)
Kulutus talvella 10 - 11 kun tulee vietyä reilummin. Kesällä kahen puolen 8. Tosi hyvä auto. Kokeilla oli bensojakin mutta crd koneellinen tuntui mukavimmalta.
JakeHammer
17.02.2012, 16:36
Nyt on yksi 01 4,7V8 kokeiltu. Kyllähän se hymyn sai huulille! :-)
Täytyy kokeilla muitakin vaihtoehtoja, ja muita yksilöitä,mutta kyllähän WJ vaikutti kelpo peliltä!
Ei kuume ainakaan helpottanu.
Janne1986
17.02.2012, 19:07
Nyt on yksi 01 4,7V8 kokeiltu. Kyllähän se hymyn sai huulille! :-)
Täytyy kokeilla muitakin vaihtoehtoja, ja muita yksilöitä,mutta kyllähän WJ vaikutti kelpo peliltä!
Ei kuume ainakaan helpottanu.
No oliko siinä mitää vikaa?
Vai miksi ei tarttunut mukaan?:)
JakeHammer
17.02.2012, 20:21
No oliko siinä mitää vikaa?
Vai miksi ei tarttunut mukaan?:)
Viel ei oo rahhoo! :-)
En huomannu nopeella koeajolla muuta vikaa, kuin että ajotyylini muuttui rauhallisesta ajelusta täyskaasukiihdytyksiin, ja nelipyöräluisuihin! ;-)
btw, miten helvetissä tänne saa nykysin hymiöt???
Viel ei oo rahhoo! :-)
En huomannu nopeella koeajolla muuta vikaa, kuin että ajotyylini muuttui rauhallisesta ajelusta täyskaasukiihdytyksiin, ja nelipyöräluisuihin! ;-)
btw, miten helvetissä tänne saa nykysin hymiöt???
Kun tuolla ajotyylillä aikasi käyt tankilla harva se hetki, niin se ajotyyli muuttuu (enimmäkseen) takaisin rauhalliseksi :D
Hymiöt saat kun otat käyttöön sen laajemman näkymän viestikirjoituksessa. Mullakin kesti aika kauan löytää se, enkä enää muista miten se tapahtui :o
Hymiöt saat kun otat käyttöön sen laajemman näkymän viestikirjoituksessa. Mullakin kesti aika kauan löytää se, enkä enää muista miten se tapahtui :o
Omat Asetukset vasemmalta ylhäältä -> Asetukset & Valinnat / Muokkaa asetuksia -> Viestieditorin käyttöliittymä -> Standard Editor :):(:confused::mad::p;):D:o:rolleyes::cool::eek:
JakeHammer
17.02.2012, 21:54
Kun tuolla ajotyylillä aikasi käyt tankilla harva se hetki, niin se ajotyyli muuttuu (enimmäkseen) takaisin rauhalliseksi :D
Hymiöt saat kun otat käyttöön sen laajemman näkymän viestikirjoituksessa. Mullakin kesti aika kauan löytää se, enkä enää muista miten se tapahtui :o
Voipi olla!:)
Ja kiitos, löytyhän noi hymiötkin taas!;)
Minä olen ollut erittäin tyytyväinen omaan Jeeppiini. :p
-Tosin olis saanut olla V8-koneella, mutta riittää toi 4.0L 6-konekkin... :cool:
Janne1986
13.07.2012, 10:53
Kysyn nyt täs topicissa.
Mistä saisi vetokoukun 5.2 ZJ?
Ja käykö tuo TJ vetokoukku mitenkään?(niitä löytyisi pari myynnistä)
Mistä saisi vetokoukun 5.2 ZJ?
Ja käykö tuo TJ vetokoukku mitenkään?(niitä löytyisi pari myynnistä)Tilaamalla saadaan ja ei käy TJ:n muuten kuin soveltamalla paljon, mutta sittenhän käy minkä auton koukku vaan....Tällä hetkellä varastossa YJ:n ja XJ 97-01 koukut ja WJ:n tulossa tehtaalta...
Janne1986
13.07.2012, 13:37
Tilaamalla saadaan ja ei käy TJ:n muuten kuin soveltamalla paljon, mutta sittenhän käy minkä auton koukku vaan....Tällä hetkellä varastossa YJ:n ja XJ 97-01 koukut ja WJ:n tulossa tehtaalta...
Missä noiden hinnat pyörii teillä?
Ja tuleeko johtosarja/pistoke mukana?
Kuinkas onko tuossa ZJ:ssä johdoissa haaroitus tuolle vetokoukulle?
Kun ottees olis tuo 3500kg niin olis ihan jees tuo koukku tuohon autoon.:)
On mulla ainakin ihan liittimien kanssa oma koukku kun niitä verhoilupaneeleita irrottelin joskus. Ei ole millään ryöstöliittimillä väkästelty.
Morjesta kysellään vielä samaisesta aiheesta kun sattui valmis ketju löytymään. Eli alustavia kauppoja hierottu vm 2000 wj:ta bensa kutosella, kumpiko nelivetojärjestelmä tälläisessa nyt on?(sen verran tiedän että on kahta erilaista). Mitä kandee bensakoneisessa tutkia koeajolla kun ei autoa voi pitää tuntitolkulla tutkittavana? miten esim näistä katellaan vikakoodit tai onko edes mahdollista ilman lisälaitteita? onko näissä vikavaloja kuten jenkeissä yleensä? kuten arvata saattaa jeepeistä ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta eli kaikki apu on tarpeen(sen jo tiedänkin että kasissa olisi voimaa ja joillekin se on ainoa oikea moottori näissä).
Varmaan pitäs mersupalstalle heittää, mutta kysytään nyt aluksi täällä.
Tarkotus olis hakia jeepin grand 2,7 crd. Kuinka iso ongelma tämä tyyppivikanaki tunnettu suutinvuoto on. Auto on 2002 ja ilmeisesti alkaa jossain vaiheessa suuttimet vuotamaan. Oisko jollain kokemusta tästä viasta, tai sen olemattomuudesta?
Tähän mennessä kuultu kahta versiota:
Ensimmäisessä suutin vuotaa fyysisesti diisseliä pihalle, mutta pystyy vielä ajamaan aikansa. Tästä selviää tiivisteiden vaihdolla ja jyrsimällä tiivistepinnat?
Toisessa suutin jumiutuu puuttelisen voitelun takia, ja polttaa mäntään reiän?
Vian varmaan korjaa tekemällä suutinremontin ennen kuin jotain tapahtuu, ja taas päästellä ainaki se 300tkm mikä tällä ehokkaalla on rullattu, mutta mitä mahtaa remontti kustantaa?
mutta mitä mahtaa remontti kustantaa?
1,5 tonnia oli viime kesänä suuttimien irrotus, testaus, kunnnostus ja uudelleen ohjelmointi, konetta ei irroteltu, tein laikalla elintilaa.
Kaikki 5 piti rempata. Jonkun verra vois säästää jos ite tekis eli ostais tehas korjatut siittimet ja jyrsis tiivistepinnat kuntoon muit itelle liika monimutkasta
http://www.jeepforum.com/forum/f310/ultimate-wj-grand-cherokee-buyers-guide-1271979/
Täällä on kyllä perustavaa laatua olevaa infoa WJ kökkäreestä.
Jos vaan Lontoo taipuu
Morjesta kysellään vielä samaisesta aiheesta kun sattui valmis ketju löytymään. Eli alustavia kauppoja hierottu vm 2000 wj:ta bensa kutosella, kumpiko nelivetojärjestelmä tälläisessa nyt on?(sen verran tiedän että on kahta erilaista). Mitä kandee bensakoneisessa tutkia koeajolla kun ei autoa voi pitää tuntitolkulla tutkittavana? miten esim näistä katellaan vikakoodit tai onko edes mahdollista ilman lisälaitteita? onko näissä vikavaloja kuten jenkeissä yleensä? kuten arvata saattaa jeepeistä ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta eli kaikki apu on tarpeen(sen jo tiedänkin että kasissa olisi voimaa ja joillekin se on ainoa oikea moottori näissä).
Jos ne suutin onGelmat on samanlaisia kuin mersuissa niinkuin olettais, on yleisin homma se pohjatiivisteen ulospäin kuseminen, jolloin dieselin ja noen yhdistelmä pikkuhiljaa hiipii ylöspäin suuttimen kylkeä, ja palaaa vihaisesti kiinni. Alkuvaiheessa korjattuna helppo ja yksinkertainen homma, suutin ylös, pohjatiiviste ylös, pohjan kalvaminen oikealla työkalulla ja suutin takas uudella pultilla rasvattuna ja momenttiin.
Yleensä tätä ei tehdä heti, niin homma moninkertaistuu.
Hiukan uudemmasta mutta periaatteeltaan samanlaisesta moottorista vaihdettiin pari viikkoa sitten kaks suutinta, 15 min työtä per kpl. Toinen ääripää on koneen ja kannen irroitus epäonnistuneen suuttimen irroituksen seurauksena.
Toinen murhe on sitten suuttimien sisäinen ohivuoto, jolloin yhteispaineruiskutuksen valvonta puuttuu peliin, kun lukee rail paineen romahtavan, ja viheltää pelin poikki, tavallaan ihan fiksusti ennenkuin korkeapainepumppu kuivahtaa ja hajoaa, sama diaGnoosi tulee sitten monesta muustakin syystä, peruste ja seuraus sama.
Suuttimet ei maltaita maksa vaikka käsityönä tehtynäkään, toki kannattaa hiukan kattella mistä ja mitä tilaa
WJ ssä vissiin riesana tilanahtaus em. puuhasteluille ??
-Eli kandee unohtaa nuo löpövehkeet...? :rolleyes:
Laitetaan ny tänne tosta wj crd koneen suutin asiasta.
Eli juuri kuin edellä kirjoiteltukin, vika on sama kaikissa mersun cdi tyypin koneissa, suutin on yhdellä pitkällä 6millisellä venyvällä pultilla kiinnityshaarukan kanssa painettu kantta vasten kupariprikka tiivisteenään. Ajan saatossa alkaa se pohjatiiviste vuotamaan palotilasta painetta ulospäin ja karsta liimaa sen suuttimen sinne poteroonsa todella kovaa kiinni.
Se kuinka nopeasti tämä ongelma alkaa on mahdotonta ennustaa, voi alkaa alle sadassa tonnissa, tai niinku mulla joskus vitossa alko 160tkm ajettuna, ei voi tietää. Helpottaa kun ei kauaa aja vuotavalla suuttimella, aina helpompi irroittaa kun pikeä on vielä vähän suuttimen ympärillä.
Avainasemassa vuotavan suuttimen irroituksessa on se, että moottori on lämmin niin se piki on huomattavasti pehmeämpää. Sitten kiinnityspulttia kierros auki ja auto käymään hetkeksi niin se suutin nousee hiukka ylöspäin, näin sen voi saada kohtuudella pois.
Seuraavana onkin edessä siivousurakka, kun se piki on melko tiukassa siellä kannessa ja ne keinot sen poistamiseen on rajalliset. Hyväksi havaittu keino on louhia ruuvarilla enimmät kokkareet pois ja liotella tiivisteenpoistospraylla loput pois, crc gasket remover on hyväksi havaittu aine.
Sitte sopivalla kalvaimella putsaa sen kannen suutinpoteron pohjan suoraksi ja kierretapilla puhdistaa kiinnityspultin kierteen huolella ja paineilmaa perään.
Suuttimeen kannattaa kiinnittää huomiota puhdistuksen yhteydessä siihen suutinkärkeä kiinni pitävään holkkimutteriin, missä on se tiivistepinta kanteen. Se kun palaa herkästi piloille kanssa se holkki ja sen holkin reikä myös pyrkii suurenemaan ja tiivistepinta menee vaan kapeemmaksi entisestään. Se holkki maksaa jotain parinkympin luokkaa ja löytyy yleensä dieselkorjaamolta hyllystä samalla kun hakee pultteja ja tiivisteitä ja asennusrasvaa.
Sitten ei muutakun suutin rasvattuna uudella prikalla ja pultilla momenttiin ja taas pääsee jonkun hetken ilman murheita siltäosin.
Toki suuttimen sisäisestä ohivuodosta johtuvaa ongelmaakin esiintyy vanhemmiten ihan samalla lailla kuin missä tahansa commonrail moottorissa, mutta toi pohjatiivisteen vuoto on yleisin ongelma näissä mersun koneissa.
Jeepissä nelos ja vitos sylinterien suuttimien vuodon korjaus on kaikkein haastavin tilanahtaudesta johtuen. On kaksi koulukuntaa, toiset irrottaa moottorin ja jotain muuta tavaraa niinpaljon, että se mahtuu laskemaan ja kallistumaan sen verran se moottori, että saa tilaa tehdä kyseisen homman.
Toiset taas sahaa aukon sinne pyyhkijävivuston kaukaloon ja tekee sen homman sieltä. Tossa omassa oli tehtynä se reikä jo silloin kun auto tuli mulle ja olisin itse tehnyt sen hieman eri tavalla, kun siinä täytyy poistaa yksi pyyhkijänvivuston kiinnityspiste. Jossain ulkolaisella foorumilla oli siihenkin fiksut ohjeet, missä oli pistehitsit porattu auki siististi, eikä vaan riehuttu rälläkällä kaikkea rikki niinkun tohon mun autoon oli se reikä tehty jossain korjaamossa.
Toki se luukkuhan pitää lain mukaan hitsata samoilla vaatimuksilla kiinni kun esimerkiksi itsekantavalla korilla olevan auton helmakotelokin, mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo.
Se huoltoluukku ku on kerralla tehty tarpeeksi leveeksi niin sitäkautta voi purkaa vaikka koko kannen pois moottoria irroittamatta niinkun mulla on meneillään nyt:D
Joku vois laittaa tähänkin kuvat sellaisesta huoltoluukusta
http://www.jeepforum.de/topic/68678-wg-27-crd-alle-fnf-injektoren-wechseln/
Tuolla on hyvät kuvat aiheesta.
Unohtu kokonaan tämä threaddi kun eksyin kuitenkin sinne mersupalstalle :)
Jeepin kävin hakemassa(2,7 crd), eikä ollu iso yllätys että orastavaa suutinvikaa oli. Suuttimen liekkirenkaat oli ehjät, eikä supsuttanu konehuoneeseen mitään, mutta sahatutti käymään, eikä tahtonu lähteä kylmänä silläkään kuin roikan nokasta. Auto kotia ja analyysia.
Reilu ohivuoto yhdessä suuttimessa, kahdessa muussa vähempi ja muissa ei nimeksikkään. Pahin vuotaja vuoti ilman että auto oli edes käynnissä. Runko voipi kuulemma olla halki.
Uus suutin 200e mersuliikkeestä. Jääpä tuo 1 harjotuskappaleeksi jos innostus ite vaihtelemaan muihin suuttimiin teflon renkaat :p
Muuten pirun hyvä auto ajaa ja laatikko vaihtaa kuin ajatus. Ulkonäkökin hivelee silmää ;)
Yritän tehdä tästä jotain expedition tyylistä norjan kalastusreissuille, mutta tehdään sille oma topicci kun rahapussi antaa myöten rakentaa.
Mulla on kanssa semmonen ultimate safari vehicle (USV :) ) projekti menneillää.
Uteliaille stooria http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4122
Mulla on kanssa semmonen ultimate safari vehicle (USV :) ) projekti menneillää.
Uteliaille stooria http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4122
Tämä luettu jokusen kerran läpi ja mieli halajaa myös 4" sarjaa. Muuttuko auton käytös maantiellä radikaalisti?
Mulla on kanssa semmonen ultimate safari vehicle (USV :) ) projekti menneillää.
Uteliaille stooria http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4122
Siitähän tuli hieno, vaikka kesken taitaa olla vieläkin (helmat&puskurit). Just balanssissa nyt eikä näytä henkilöautolta enää. :)
Tämä luettu jokusen kerran läpi ja mieli halajaa myös 4" sarjaa. Muuttuko auton käytös maantiellä radikaalisti?
Omalla autolla en oo vielä saanut kokemusta tuosta ajamisesta, mutta asiakas kelle meni tämä sarja kehui, että on erinomainen ajaa.
Siitähän tuli hieno, vaikka kesken taitaa olla vieläkin (helmat&puskurit). Just balanssissa nyt eikä näytä henkilöautolta enää. :)
Joo, on tässä puuhaa, että saa Tammikuuksi ajoon :)
WinChester
02.01.2015, 10:38
...mutta asiakas kelle meni tämä sarja kehui, että on erinomainen ajaa.
Tais se auto olla jo myynnissä Nettiautossa, jos oli(ko?) tämä: http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/6818851
Eikös siihen sunkin autoon pitäisi sitten käydä 33":t gummit, kun on samat korotukset?
pikkujussi1
15.12.2015, 22:44
Pari vuotta sitten pääsin edellisestä eroon ja nyt iski kauhea wj kuume uudestaan. Edellinen oli 3.1 puimurin moottorilla, mikä on ihan hanurista. Nyt olis kiikarissa 4.7 bensa. Topicin mukaan olis ihan ok moottori. Puimuri oli qd voimansiirrolla ja tuo uusi olis qt2. Eli jakolaatikko sama mutta perät eri?
Joo tosiaan aattelin, ettei ikinä enää, mutta Jeeppi kuume iski uusestaan. Perskules!
Pari vuotta sitten pääsin edellisestä eroon ja nyt iski kauhea wj kuume uudestaan. Edellinen oli 3.1 puimurin moottorilla, mikä on ihan hanurista. Nyt olis kiikarissa 4.7 bensa. Topicin mukaan olis ihan ok moottori. Puimuri oli qd voimansiirrolla ja tuo uusi olis qt2. Eli jakolaatikko sama mutta perät eri?
Joo tosiaan aattelin, ettei ikinä enää, mutta Jeeppi kuume iski uusestaan. Perskules!
V8-mahtavaa... :cool:
pikkujussi1
18.12.2015, 16:00
Joo, eilen hain Jeepin ja v-8 on super mahtava! Tänään en meinannu malttaa lähteä kyliltä pois ollenkaan, vaan kruisailin niinku oisin kortin taas saanu. Siitä nyt on kuitenki jo 21v aikaa.
Joo, eilen hain Jeepin ja v-8 on super mahtava! Tänään en meinannu malttaa lähteä kyliltä pois ollenkaan, vaan kruisailin niinku oisin kortin taas saanu. Siitä nyt on kuitenki jo 21v aikaa.
Kyllähän jenkki-V8:n voima ja ääni aina mielentilaa parantaa :D
Kyllähän jenkki-V8:n voima ja ääni aina mielentilaa parantaa :D
Jep.
Eilen iltapäivällä ajelin tuolla hybridi työkalullani Töölössä Valkilan suuntaan tummanvihreän V8 Grandin perässä ruuhkassa, ja hauska ilmiö oli kun kasi hörpötteli kauniisti edessä, niin että ratti omassa autossa värisi, ja hiljaa ääneti lipuessani sähköllä siinä takana saatoin hetken kuvitella miltä tuntuis ajella V8 E Mersulla.
Kenen mahtoi olla, putkipuskuria ja muuta asiaankuuluvaa ...
Jep.
Eilen iltapäivällä ajelin tuolla hybridi työkalullani Töölössä Valkilan suuntaan tummanvihreän V8 Grandin perässä ruuhkassa, ja hauska ilmiö oli kun kasi hörpötteli kauniisti edessä, niin että ratti omassa autossa värisi, ja hiljaa ääneti lipuessani sähköllä siinä takana saatoin hetken kuvitella miltä tuntuis ajella V8 E Mersulla.
Kenen mahtoi olla, putkipuskuria ja muuta asiaankuuluvaa ...
Veikkaisin että nimimerkin "Hitsaa" ZJ :)
Joo, eilen hain Jeepin ja v-8 on super mahtava! Tänään en meinannu malttaa lähteä kyliltä pois ollenkaan, vaan kruisailin niinku oisin kortin taas saanu. Siitä nyt on kuitenki jo 21v aikaa.
-Onneksi olkoon! :D
Nyt kun pääsen kävellen töihin ja Jeeppiä tulee harvemmin käytettyä on akku ollut huonossa hapessa reilun viikon seisonnan jälkeen. Ei ole tietoa miten vanha akku on. Tänään mittailin ja sellaista 0.3 A kuluttaa sammuksissa. Radio vie osan ja sulake 17 (en muista mikä se oli).
Mitä tuollainen normaalisti kuluttaa?
Kaiketi ainakin varashälytys ja tietokone jotain vie jatkuvasti.
laikakissa
29.03.2016, 16:04
Olikos sulla konepellivalo..kuluttaa myös. mulla on nyt kuukauden seissy eikä akku tyhjä.
Kysymys. grandin takajarrulevyt uuden paksuus.??
Olikos sulla konepellivalo..kuluttaa myös. mulla on nyt kuukauden seissy eikä akku tyhjä.
Kysymys. grandin takajarrulevyt uuden paksuus.??
En mitannut, mutta minimi 8.5mm.
laikakissa
31.03.2016, 09:29
Kiitos. vielä on varaa.
Seuraava kysymys. Kynnyksen etupäässä uretaania kuin myös b pilarin juuressa ja molemmin puolin. Onko joku tavoitellu äänieristystä vai onko tehtaalla laitettu?
Seuraava kysymys. Kynnyksen etupäässä uretaania kuin myös b pilarin juuressa ja molemmin puolin. Onko joku tavoitellu äänieristystä vai onko tehtaalla laitettu?Tehtaalla laitettua!!
laikakissa
31.03.2016, 10:20
Huh...Luulin jonkun pätenee, kiitos..
Huh...Luulin jonkun pätenee, kiitos..
Itellä sama tuli vastaan ku palkkihelmoja laittelin. Revin helvettiin ettei syty koko pirssi palamaan ja nyt on todella komia palkit helmoissa. Jätin etulokariin ja taakse vähän ei-palkkia jostain syystä.
Gravehill
24.06.2016, 11:52
Saakos WJ:hin toteutettua suht siististi ja helposti takapenkin keskimatkustajalle kunnon turvavyön?
Saakos WJ:hin toteutettua suht siististi ja helposti takapenkin keskimatkustajalle kunnon turvavyön?
Mitä tarkoittaa kunnon?? Siis kolmi-piste-vyö?? Ei ainakaan selkänojaan kiinnittyvää, kun se selkänoja ei välttämättä ole suunniteltu kestämään moisia satunnaisia voimia. Patriot/Compass tyylisen ehkä vois soveltaa, eli se ylävyö tulee tavaratilan yli viistosti siihen keskimatkustajan oikean olkapään kohdalle....
Eikös wj ssä oo vakiona kolmipistevyö? Ainakin mulla on.
Gravehill
24.06.2016, 18:37
Joo, kolmipistevyö nimenomaan pitäis olla jotta saa tenavat kunnolla kiinni. Ainakin tuo 2000 mallinen 4,7 mikä on kiikarissa, oli lantiovyöllä mikä on vähän nounou. Löysin kyllä britti ebaystä keskipaikalle tarkotetun kolmipistevyön mutta olis kiva tietää miten toi on alunperin ollu kiinni autossa. Keljuttaa jos tämä grandin hommaaminen tähän tyssää.
Uudemmissa export- mallin WJ:ssä - ainakin osassa niistä - on ollut keskelläkin kolmepistevyö. Ei ole tarkempaa hajua mistä niitä löytyy ja mistä ei, mutta kuvia kyllä olen nähnyt joissa sellainen on.
Jonnekin takapenkin selkänojaan se vyö tulee kiinni.. varmaan jos haet esim. www.jeepslimited.com:ista FSM:n uudehkoon WJ:hin niin sieltä löytyy :)
2004 vuoden wj laredo crd koneella:
71631
Vyö tulee penkin sisältä ja tuo irtonainen pää tulee jonkun kiinnityspultin alle.
Saattaisi muuten toimia ZJ:ssäkin, käsittääkseni WJ:n sekä etu- että takapenkit saa kohtuuhyvin sovellettua '96-'98 ZJ:hin :)
Jos vaihtaa sinne penkin jossa on kolmiovyö, se kestää, kun on suunniteltu sille. Mutta vyöttömään penkkiin en rakentais, tai sitten saa kolarin jälkeen loppuelämänsä murehtia sitä loukkaantumisen syytä....
Jos vaihtaa sinne penkin jossa on kolmiovyö, se kestää, kun on suunniteltu sille. Mutta vyöttömään penkkiin en rakentais, tai sitten saa kolarin jälkeen loppuelämänsä murehtia sitä loukkaantumisen syytä....
Jeps.. tämä on täysin totta.
GeneralJ
25.06.2016, 00:27
Mitä tarkoittaa kunnon?? Siis kolmi-piste-vyö?? Ei ainakaan selkänojaan kiinnittyvää, kun se selkänoja ei välttämättä ole suunniteltu kestämään moisia satunnaisia voimia. Patriot/Compass tyylisen ehkä vois soveltaa, eli se ylävyö tulee tavaratilan yli viistosti siihen keskimatkustajan oikean olkapään kohdalle....
Joo, kolmipistevyö nimenomaan pitäis olla jotta saa tenavat kunnolla kiinni. Ainakin tuo 2000 mallinen 4,7 mikä on kiikarissa, oli lantiovyöllä mikä on vähän nounou. Löysin kyllä britti ebaystä keskipaikalle tarkotetun kolmipistevyön mutta olis kiva tietää miten toi on alunperin ollu kiinni autossa. Keljuttaa jos tämä grandin hommaaminen tähän tyssää.
Hämmentävää että noita on siis eri toteutuksella markkinoilla. Omassa WJ:ssä (2002 Limited) on keskipenkillä kolmipistevyö, jossa vyö tulee ylhäältä penkin sisältä, ei tavaratilan yli.
Gravehill
25.06.2016, 06:03
No hyvä tietää että penkinvaihdolla selviää, kun vaan löytää jostain semmosen. Mitään räpellyksiä ei tässä asiassa aleta tekemään.
Hämmentävää että noita on siis eri toteutuksella markkinoilla. Omassa WJ:ssä (2002 Limited) on keskipenkillä kolmipistevyö, jossa vyö tulee ylhäältä penkin sisältä, ei tavaratilan yli.
Mitäs hämmentävää siinä on että erilaiset autot on tehty eri tavalla.
Lueskelin tuota vanhaa projektia wj puskureista,onko näitä sarjoja jossain myytävänä
: oho jerkun projektihan se oli.
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=16&t=4122&start=75
Kertokaahan minkälainen tämä olisi? Jeeppi GC limited edition 2.7.vm.2003 aj.n.305tkm.Riittääkö 87ast. termostaatti lapissa?
Miten lukot pelaa ja minkälainen tämä on quadra drive 100%?
Paljon näillä ajaa?
Ei taija olla kokemuksia?
PunisherFIN
20.11.2016, 12:02
vastailin tuonne facen puolelle, muuteki jeeppimiehillä on siel omat suletut ryhmänsä ni ei tarvia tän palstan perus vittuilua lueskella jos ei halua ja saa ne oikeet neuvot :)
Lukase http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115149. Siellä on puitu jo pariin kertaan nuo kysymykset.
Onkos niin että näitä WJ:tä saa bensakoneilla:
4.0 - 6syl
4.7 - 8syl
5.2 - 8syl
5.9 - 8syl?
Mikäs noista on paras? kutonen kaiketi pienin kulutukseltaan, onkohan iso ero 4.7:n kanssa? Mites luotettavuus?
WJ haaveissa, dieseliä ei kannata kun tulisi kakkosautoksi jolla ajelua ehkä 10 000km/v.
Onkos niin että näitä WJ:tä saa bensakoneilla:
4.0 - 6syl
4.7 - 8syl
5.2 - 8syl
5.9 - 8syl?
Mikäs noista on paras? kutonen kaiketi pienin kulutukseltaan, onkohan iso ero 4.7:n kanssa? Mites luotettavuus?
WJ haaveissa, dieseliä ei kannata kun tulisi kakkosautoksi jolla ajelua ehkä 10 000km/v.Ei oo WJ:tä enää 5.2 tai 5.9 työntötankokoneilla. Ne on ZJ:n koneita...
Onkos niin että näitä WJ:tä saa bensakoneilla:
4.0 - 6syl
4.7 - 8syl
5.2 - 8syl
5.9 - 8syl?
Mikäs noista on paras? kutonen kaiketi pienin kulutukseltaan, onkohan iso ero 4.7:n kanssa? Mites luotettavuus?
WJ haaveissa, dieseliä ei kannata kun tulisi kakkosautoksi jolla ajelua ehkä 10 000km/v.
Juu, magnumit (5,2 ja 5,9) on ZJ:n koneita. 4.0 ei ole mikään pienikulutuksinen todellisuudessa, 4,7 v8 todellisessa järkiajossa melkein vie vähemmän. Rakennetussa autossa ero kasikoneen eduksi jopa isompi, koska koneessa on enemmän ruutia.
Luotettavuus vähän niin ja näin, sinällän suora lutonen on pomminvarma, mutta toisaalta myphemmissä (olikohan '96 jälkeen) ollut mm. mäntien helmojen hajoamisia yms., kun on koitettu suitsia kulutusta ja päästöjä.
Vastaavasti 4,7:ssa joitain tyyppiongelmia, mutta pääosin luotettavia nekin on.
Paljonkos tommonen 4.7l kuluttaa jos ajo on pääasiassa kaupassa käynti ja 7km työmatka ja alla on 235/75 R16 nastat? Etten ihan hirveesti valehtele vaimolle :) 15l/100km?
Siitä en puhu mitä menee kun metsätietä ajaa umpihankeen..
Paljonkos tommonen 4.7l kuluttaa jos ajo on pääasiassa kaupassa käynti ja 7km työmatka ja alla on 235/75 R16 nastat? Etten ihan hirveesti valehtele vaimolle :) 15l/100km?
Siitä en puhu mitä menee kun metsätietä ajaa umpihankeen..
245/70/17 nastoilla meni 11-12l 80km/h, 13-14l 100km/h ja yhdistetty kulutus 15-16l väliin ajotietokoneen mukaan.
tappokinnas
07.03.2018, 20:03
2004 vuosimallin wj quadra drive ja 2.7 mersu.
Alkoi pitämään hirveetä jurinaa peräpäästä kun kääntää pitävällä pinnalla ääriasentoon puolelle tai toiselle. Mikä siellä mahtaa hätäänsä huutaa?
Isäukon auto, 380tkm mittarissa ja hänen ajossa ollut viimeiset 300tkm. Huonolla huollolla ollut jos minulta kysytään.