View Full Version : Mikä bensa maasturi?
Uusi maasturi hankinnassa, saisi olla bensa koneinen kun tuota ajoa ei enää paljoa tule. Missä hinta/ etenevyys ja osien saatavuus/hinta kohdillaan? Jeeppi ollut mielessä, mutta minkälainen se tarvisi olla?
KoniJeep
18.12.2011, 14:01
Uusi maasturi hankinnassa, saisi olla bensa koneinen kun tuota ajoa ei enää paljoa tule. Missä hinta/ etenevyys ja osien saatavuus/hinta kohdillaan? Jeeppi ollut mielessä, mutta minkälainen se tarvisi olla?
Paljonkos sulla on budjetti?
5000 nyt ainakin ensin alkuun. Minkäs hintaiset vakuutukset tuollaisissa jeepeissä on?
Superlon
18.12.2011, 14:45
Markkinat on pullollaan tuon hintaluokan Cherokeita.
Etenemiskyky on pienen painon vuoksi kohdillaan, vaikkei siihen leimalle saakaan isompia kuin 31-tuumaisia renkaita. Jos et kilpiin sitä tarvitse, niin pienellä askartelulla tilaa saa järjestymään vaikka 35-tuumaisille renkaillekin.
Vakiona voi jo offiharrastusta aloitella, noillahan pääsee jo aika pahoihinkin paikkoihin (http://www.youtube.com/watch?v=IFd9ugS8gqA&feature=fvwrel). :)
Itellä on ny ollu oma XJ yhden kauden verran olemassa ja en voi kyllä olla muuta ku tyytyväinen. Valmishan se ei ole ikinä, mutta luotettava auto tekniikaltaan... Kannattaa katella lisää videoita vaikka noista Kulmakorven ajopäiväketjuista.
Vakuutukset mulla on ton pikkulohkon kanssa 408e/vuodessa. Bensankulutushan se on, mikä näissä vakuutuksia enemmän riipasee. :D
autotohtori
18.12.2011, 15:05
:)
:)
Niin :) itselle uutta muttei tehtaan uutta.
Paljonkohan tuollainen jeepin 4,0 kuluttaa kaupunki ajossa rehellisesti? 15 vai 20l? Onko noissa jeepeissä lukko aksiloita vakiona? Tarvisko sen olla manuaali vai automatti?
Vähän uudemmista maastureista ei kyllä missään ole hinta ja etenevyys yhtä hyvässä suhteessa kuin Suzuki Jimnyssä, mutta se on sitten asia erikseen että kenelle riittää niin pikkuinen auto, ja kestääkö kuunnella "oikeiden maastureiden" omistajien ivallisia puheita...:rolleyes:
lavanelikko
18.12.2011, 16:06
Niin :) itselle uutta muttei tehtaan uutta.
Paljonkohan tuollainen jeepin 4,0 kuluttaa kaupunki ajossa rehellisesti? 15 vai 20l? Onko noissa jeepeissä lukko aksiloita vakiona? Tarvisko sen olla manuaali vai automatti?
Väittäsin, että menee ton 14-16l/100km automaatilla. Tämä siis vain mutu eikä mikään laboratotiofakta...
Superlon
18.12.2011, 18:43
Itse ostin tän 2,5- litrasen pikkulohkon juurikin tän manuaalin takia. En o vielä ainakaan nähny ainuttakaan tehtaan rakentamaa 4.0L XJ:tä manuaalin kanssa. Hyvin tän kanssa mettässä pärjää, välityksetkin on vakiona manuaalivehkeissä tiheämmät kuin automaateissa.
Automaatit on kuulemma kans mettässä hyviä momentinmuuntimen takia. Itellä ei o niistä kokemuksia muutoin ku parin yksilön koeajon verran.
Näitähän on tehty lukuisilla erilaisilla laatikoilla, joten kannattaa ottaa etukäteen selvää minkälaisen kombinaation haluaa ja alkaa sitten vasta tarkastamaan tarjontaa. Usein taitaa näissä tilanne olla sellainen, että ostaja on myyjää perehtyneempi ja osaa katsoa ne itselle ratkaisevat asiat omatoimisesti, eikä myyjä niistä välttämättä mitään ymmärrä. :)
Kulutus riippuu niin monen asian summasta, mutta tärkeimpinä tietysti rengaskoko ja -kuviointi. Itellä menee 31-tuumasten kumien kanssa 13,5-14L satasella.
Tehtaan jäljiltä saattaa löytyä takaperästä Trac-Loc kitkalukko joka ei välttämättä toimi aivan odotusten mukaisesti. Sen olemassaoloa on aika vaikea testata muutoin kuin takaperä avaamalla. Jos nostat molemmat takatassut ilmaan ja pyörität toista rengasta vaihteet vapaalla, niin molempien pyöriessä samaan suuntaan on perässä jonkinlainen lukko olemassa. Tosin joissain tapauksissa renkaat pyörii eri suuntiin vaikka siellä kitkalukko olisikin. :D
Varaosia (niin kulutusosia kuin parannuspalikkaakin) kannattaa Jeeppeihin kysellä Ameriikan puolelta tai ainakin Keski-Euroopasta. Hinnat on toimituskustannuksineen, tulleineen ja veroineen yleensä aina edullisempia, kuin mitä Suomesta löydät.
Kiitoksia näistä. Mikäs näissä 4,0 cherokeissa sitten tulisi olla se vaihdelaatikon malli? Mikäs tämä momenttimuunnin on ja kuinka toimii/vaikuttaa? Näissä on kierrejousitus edessä ja takana latit vai kuinka? Joissain malleissa kierrejouset molemmissa? Näytti olevan ainakin yksi 4,0 litranen cherokee xj manuaalilla, liekö sitten originaali.
Superlon
18.12.2011, 19:52
Kiitoksia näistä. Mikäs näissä 4,0 cherokeissa sitten tulisi olla se vaihdelaatikon malli? Mikäs tämä momenttimuunnin on ja kuinka toimii/vaikuttaa? Näissä on kierrejousitus edessä ja takana latit vai kuinka? Joissain malleissa kierrejouset molemmissa?
Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_%28XJ%29) löytyy hyvä yleispätevä listaus insinöörien ratkaisuista. Paras moottori näistä on ehdottomasti tuo Chryslerin MPI, eli se, mikä nelilitraisissa kulkee nimikkeellä High Output (HO). 2,5L Chryslerin MPI on iskutilavuuksiltaan täysin identtinen kone, mutta kaksi mukia on vain jätetty rivistä pois.
Jakolaatikoita on käytössä kahdenlaisia.
-NP231 on sellainen, missä nelivetoja ei suositella käytettäväksi pitävällä alustalla lainkaan, mutta toisaalta se on taas yksinkertaisemman rakenteensa puolesta varmempi maastossa ja edullisempi/helpompi korjata jos jotain tulee.
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.
Manuaaleja on tarjolla aika monelta valmistajalta, mutta vain kolme mallia näistä on pätevän maineessa.
-Aisin-Warner AX5 5-speed manual, used with 2.5 L I4, 2.1 L I4 diesel, and 2.8 L V6, 21 spline output.
-Aisin-Warner AX15 5-speed manual, used with 2.5 L I4 diesel, 4.0 L I6, 23 spline output.
-New Venture Gear NV3550 5-speed manual, used with 2.5 L I4 diesel, 4.0 L I6, 23 spline output.
Automaatti taitaa Suomessa olla aina Aisin-Warner AW-4. En nimittäin ole myöskään koskaan törmännyt 2,5L automaattilaatikkoiseen XJ:hin...
Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.
Patrolli nytten myyty ja pakkohan se uusi on hakea, osaisikos joku kertoa noista japanin ihmeistä jotain käyttökokemuksia? rj70, 4runner, terraano ,pajero, taitavat rosvota nuo v6 melkein saman verran ainetta kun tuollainen jeeppi? Terraano, pajero ja 4runner kaikki katkeava-akselisia? 4runnerissahan ei ole napaukkoja vaan se alipainekytkimellä varustettu hässäkkä mikä vapauttaa toisen vetarin tehtävistään? Toimiva? Mitenkäs pajero ja terraano? Ja onko noissa missään tasauspyörästön lukkoja tai ollenkaan edes saatavilla?
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.
Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.
Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.
Superlon
18.12.2011, 22:43
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.
Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.
Kiitos tarkennuksesta. Omassa Jeepissäni kun ei ole kummankaanlaista vekotinta, niin tekniikka ei ole näiden suhteen täydellisen tuttua. Idea toki, mutta ne yksityiskohdat... :D
Super_Select
19.12.2011, 15:22
Täältä ääni Pajerolle. Itsellä pari vuotta sitten "sama" valinta..., eli kävin ajamassa useata Jeeppiä, Grand, ja perus Cherokeetä, ja päädyin Pajeroon, 3.0 bensa automaatti GLS-varusteilla.
Eli maastossa tuskin pärjää jeepille, mutta suunnilleen samoilla kulutuslukemilla (ei ainakaan syö enemmän), saapi tiloiltaan puolet isomman vehkeen, johon saa "miehekkäät" 33"- leimalle (pitää olla gls, eli orkkis levikkeet).
Ja normi ajossa Mitsu huomattavasti loogisempi..., eli jeepillä ajaessa ratilla annetaan toiveita halutusta suunnasta vs. mitsu kääntyy oikeasti :D:D:D, Jeepissä "perus" epämääräinen jenkki-alusta, jotkut tykkää, toiset ei...
Ja Pajerossa erittäin pätevä Super-Select jakis, jossa visko nelikko kaikille alustoille, nopea kiinteä, ja hidas kiinteä, sekä taka-akselilla sähkölukko vakiona. (toimii paine-ilmalla...) eli voi ajella nelikolla myös pitävällä alustalla, ja alle 100km/h vauhdissa voi vaihtaa takavedolta nelivedolle.
Ja mitä taas 4-runneriin tulee, niin mitsu hiljaisempi (mukavampi), tilavampi, ja ainakin GLS- versiossa (suuurin osa bensa Pajeroista tuotu suomeen gls-varusteilla) PALJON paremmat varusteet: tupla ilmastointi/lämmitys, sähkö kattoluukku, multi-mode ABS, säädettävä iskareiden jäykkyys...ym.
Ja pitää vielä lopullisesti suututtaa palstan Jeep- miehet :D, eli kyllähän ne Japanian poijjaat vie noita jenkkejä 100-0 teknisessä luotettavuudessa:eek:
Ja kyllä pajerollakin pääsee, jos osaa ajaa :D :http://www.youtube.com/watch?v=U4_kG9PtXBM
Superlon
19.12.2011, 16:11
Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?
tuohon bensankulutukseen sen verran että kyllä mun kuutoskoneinen grandi mielestäni vie jonkun verran vähemmän bentsiiniä kun entinen v6 pajero,ja kulkee ihan eri tavalla.
Todellisia lukemia olisi kiva tietää, kai nyt jokainen tietää noin paljonko se auto kuluttaa...? Ja kyllä vaikka niitä kilometrejä ei tule 20000 vuodessa niin se kulutuskin on yksi valinta kriteeri, jos lähes vastaavalla kompinaatiolla toinen vie 15l tai toinen 20l. Suzuki olis muuten pätevä mutta tilaakin saa olla, pari koiraa kulkee mukana ja on toinen puoli syystä siihen miksi maasturi on, toinen puoli on taas omaksi iloksi kun voi käydä ryömimässä ja takapenkki oltava muun perheen takia käytettävissä. Enempää autoja taas ei viitsi ostaa kun noita muitakin harrastus autoja löytyy eri kategoriasta. Eli en hae parasta maasturia mikä määrityksenä onkin aika epämääräinen vaan eri summien komprommisia.
Super_Select
19.12.2011, 17:12
Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?
Kaikissa 2-koppaisissa ,eli -92 -lähtien on napilla kytkettävä takalukko. Vanhemmissa kitkalukko.
Ja tietysti kulutuksissa on eroja.....riippuen kuskista ja ko.yksilöstä.. siis autosta, muista ei kokemusta, kuin tuosta omasta laitteesta, joka vie seka-ajossa noin. 15, maltillisesti maantiellä vakiorenkailla pääsee lähelle kymppiä...
Ja joo, onhan siinä Jeepissä enemmän voimaa / kilo, mutta ei tuolla Pajerollakaan jalkoihin ole jäänyt...
grandi viime talvena lyhyessä pätkäajossa,ilman lohkolämmitintä,vakiorenkailla,kulutus oli n.15l.viime kesänä 33 renkailla kulutus n.16l joka sisältää pientä offailua ja muuta pätkäajoa,ei juurikaan pitkää matkaa.
HiluxMan
19.12.2011, 17:54
Pajero 3.5 litran koneella ja automaatilla vuoden keskikulutus 14,0 l/100 km. Maantiepainotteista ajoa. Ja vakiovarusteinen kaikin puolin.
Jotkut saa helposti viemään 17 litraakin, mutta en minäkään höyhenenkevyellä kaasujalalla ajanut.
Mites ois tommoinen, omistaja kehui että etu ja taka-akselilla kitka?lukot mitkä pitää. http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4442042
Mites ois tommoinen, omistaja kehui että etu ja taka-akselilla kitka?lukot mitkä pitää. http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4442042
Etuakselilla ei kyllä kitkalukkoa ole jos ei sinne ole sellaista laitettu jälkikäteen. Eikä ainakaan olisi Jeepistä, kun ei näissä vehkeissä ole missään kitkalukkoa edessä ollut. Takana voi hyvinkin olla, jos on vielä toimiva niin aina parempi. Yleensä ovat jo aika kulahtaneita. Tossakin XJ:ssä on näköjään joku perkeleen ruma helmasarja (Saksan- tuonti, epäilisin).
Katso XJ:n perinteiset ruostepaikat; etu- ja takalattia maton alta/ pakoputken yläpuolelta, takapenkin alta, takakaarien ja tavaratilan lattian saumat maton alta, helmakotelot. Tosin noista osa on aika hankala katsoa. Jos on saksan- tuonti niin voi hyvinkin olla varsin vähänruosteinen. Ruosteeton se ei varmasti ole :D
Suosittelen Jeep GC WJ:tä Quadra Drive-nelikolla. Etenee aika hyvin jo vakiona, parempi ajettava tiellä, kuin ykskään muu jäykkäakselinen, millä olen ajanut.
Tiellä oli johdonmukaisempi, kuin nykyinen Y61 Patrol, maastossa en oo Rollia käyttänyt vielä, joten etenemistä ei voi verrata.
2010 Finland Offroad-tourilla ajoin tuolla Sotkamon Peurakämpällä ja takana tullut Chero-kuski oli ainakin vakuuttunut etenemiskyvystä. Jos tämän valkoisen Cheron omistaja tunnistaa itsensä, ni sitä parempi ;)
-P-
Bensa maastureista kun kyse, niin ei kannata unohtaa RangeRoveria. Vakiona ihan kohtuu menijä, johtuen pitkistä joustovaroista. Sisätilat riittää useamalle ihmiselle ja parille koiralle. Myös tavaraa mahtuu kyytiin. Ehdokkaita riittää niin manuaali kuin automaatti vaihteistoilla ja osat keskimäärin on edullisia. Akselit heikoin lenkki jos rengaskokoa rupeaa kasvattamaan. Mitään lukkoja ei akseleista löydy vakiona.
Erittain mukava auto ajella maantiellä jos alusta kunnossa.
Kuinkas nuo rangen 3,5 v8 kulutukset? Onkos nuo grand cherokee wj:t kuinka harvinaisia? Näkyy olevan ainoastaan xj:tä myytävänä. Tosiaan myin ajoautoni niin tarvitsisi löytää mahdollisimman nopeasti uusi :)
Kuinkas nuo rangen 3,5 v8 kulutukset? Onkos nuo grand cherokee wj:t kuinka harvinaisia? Näkyy olevan ainoastaan xj:tä myytävänä. Tosiaan myin ajoautoni niin tarvitsisi löytää mahdollisimman nopeasti uusi :)
Onhan tuota WJ:tä pilvin pimein nettiautossa myynnissä...
Miksen nähnyt yhtään, vai onko tarkempi mallimerkintä mikä selviää vain ilmoitus avaamalla?
1999-2004 laitat hakukriteeriksi niin pitäisi löytyä.:)
Niin eli hinta pompsahtaa totaalisesti yli budjetin..
Kertokaas joku viisas nyt noista nettiauton cherokeista mitkä ovat varteenotettavia vaihtoehtoja?
Superlon
20.12.2011, 17:17
No jos etit tosiaan automaattivaihteista 4.0 litrasta automaattivaihteista, ni sielt näkyy löytyvän pari H.O.-koneista tarjolla.
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4209548
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4442042
Tosta Porvoon autosta on näköjään jo tuo ABS riisuttu pois, jonka itsekin joutuisit todennäköisesti jossainvaiheessa tekemään.
Tuo Karttulan auto on sitte taas omituisilla varusteilla, niinku joku jo totesikin. Sisäverhoilut ja puyskurinpäädyt/lokarin levikkeet ei ole Skandinaavian tuontiversioista. Olisko tosiaan jostain Saksasta tuotu Suomeen...?
Melkeen kannattaa ruveta vastaavia pitämään silmällä ja käydä kattomassa/koeajamassa niitä. Ne takarengaskotelon etuosat (takapenkin alla piilossa) on noissa ne paikat, jotka ensiks menee puhki. Jos ei ole paikattu, ni ovat tuon ikäisessä todennäköisesti jo aikas pehmoiset. ;)
Noista edellisen viestin vaihtoehdoista tuo helmamalli olisi minun valinta. Siitähän nyt ei abseja tarvitse poistaa sen enempää kuin muistakaan autoista. Ihan tavallisesti ne on toteutettu -92 mallisista alkaen.
Kummallisten helmojen alta löytyy ihan tavalliset puskurit jne. ja kovin montaa ruuvia ei tarvitse irroittaa, että muovit on poissa. Tuo on kai tosiaan joku saksalaisten ihan oma korisarjamalli ollut. Siinä on myös korinväriset vanteet ja alunperin ollut tuplaputket.
Tuolta minun albumista löytyy joitain kuvia, miten tuollainen "performance"-helmamalli on kehittynyt minulla ollessaan.
Entäs ZJ..? :rolleyes: -Grand Cherokee, niitäkin aika paljon myynnissä..
-Omaa Laredoa en myy, olen niin tyytyväinen siihen! :cool:
Tutulla ois varmaan myytävänä aivan ruosteeton 112tkm ajettu Range ja varaosaautokin löytynee mukaan. Ja varmasti kirkkaasti alle tuon budjetin. Ei taida olla vielä rekisterissä, mutta verot on maksettu.
Pistä yveetä, jos yhtään innostaa, se äijä on mulle sen verran rahaa auki, että joutaa ton myydä.
Kuinkas nuo rangen 3,5 v8 kulutukset? Onkos nuo grand cherokee wj:t kuinka harvinaisia? Näkyy olevan ainoastaan xj:tä myytävänä. Tosiaan myin ajoautoni niin tarvitsisi löytää mahdollisimman nopeasti uusi :)
Ryöväri palstalta: http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3415&highlight=kulutus
mitäs vmt on kaikkea tehnyt tuohon jeeppiin? Kuinka suuri korotus tuossa on/ paljonko makso? Minkä kokoiset renkaat ja kuinka suuret sinne saa sopimaan? Et myisi omaasi kun näyttäis juuri semmoselta mitä kaipaan :D
Korotuksena tuossa on Rough Countryn 4,5" sarja (tuotenro 633x).
Tuolta http://www.4x4parts.fi näyttää nyt olevan 1550 €
Renkaat on 31x10,5x15 ja ne sopii tuon korotuksen kanssa noilla vanteilla aika hyvin. Pikkuisen pitäisi sisäänjoustoa rajoittaa edessä ja pyörien kääntymistä myös aivan vähäsen. Niitä en kyllä ole vielä saanut aikaiseksi tehdä, kun niin vähän ja harvoin ottaa mihinkään kiinni. Tuossa kuosissa ei kyllä isompia renkaita mahdu. 33" vaatii jo vanteiden vaihdon ja muutenkin tilan tekemistä.
Muuten tuossa onkin muutokset melkeinpä kaikki näkyvissä. Puskurit olen tehnyt ja valoja lisäillyt eteen ja taakse. Warn M8000 vinssi on upotettuna tuonne puskurin sisään. Ohjausvarsia on pitänyt vaihtaa vahvempiin. Vararenkaalle tein tuollaisen kattotelineen, kun koirahäkki vie jo puolet takakontista, niin eipä sinne vararenkaan kanssa juuri muuta tilaa jäisikään.
Seuraavana on työlistalla palkkihelmojen tekeminen ja pohjaan panssareita.
En kyllä tuon myymistä ole harkinnut, kun sitä olen rakennellut pikkuhiljaa hyväksi metsästysautoksi. Tai tietty hinnastahan se aina vaan kiinni on... :)
Superlon
22.12.2011, 21:40
Oiskos toi mittää? Ois palkkihelmat ja takapuskuri jo valmiina.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=829028#post829028
Oiskos toi mittää? Ois palkkihelmat ja takapuskuri jo valmiina.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=829028#post829028
Joo, miksei jos hinnasta päästään yhteisymmärrykseen :) 3kiinnostavaa löytyy tällä hetkellä. Kunhan kaikki on selvinny joulusta vaihtaa joku omistajaa.
Osaako kukaan kertoa toyotan rj:n tekniikan + ja -? Kuinka paikat kestää isot kumit?
Täältä ääni Jeepille, Grand Cherokee (ZJ). 5000 eurolla saa jo valita, kierrejouset joka nurkassa, yleensä myös lukko vakiona takana. Bensaahan se vie, mutta taloudellisuuden takia tuota ei tullukkaan hankittua. Kokoa ja mukavuutta selvästi enemmän kun perus Cherokeessa. Plussana vetokoukussa saa laillisesti olla massaa se 3500kg. Kulutusta kerran mittailin ja suivaannuin kun ei ikinä menny alle 20L/100km. Lopulta neljännellä testiviikolla sain keskikulutuksen 19.6L/100km kun ajoin viikon niin rauhallisesti kun ikinä osasin. Sen jälkeen en ole viittiny mittailla, mutta ajotietokoneen mukaan luokkaa 21-22 litraa. Tuo sellaista semi maantietä, työmatkaa. Saatto se kerran ihan puhtaassa matka-ajossa kaheksaa kymppiä ajellen mennä melki 17L/100km. Melkein.
Talvisia metsäteitä rymytessä kulutus on ollu luokkaa 30-50 litraa. Yleensä lähempänä 50. Ja mosa oli 5.2L bensa. Ja NÄMÄ kulutuslukemat oli takuulla rehellisiä, yhtään venyttämättä suuntaan tai toiseen.
Fillarit on 33 tuumaset, mutta joo, leimalle pitää aina vaihtaa pienemmät. 32 tuumaa on laillinen maksimi Grandiin.
Mut ehdottomasti bensa GC, bensaahan saa vuodenvaihteen jälkeen yhtä halvalla kun diisseliä!
bensaahan saa vuodenvaihteen jälkeen yhtä halvalla kun diisseliä!
:D jep.
Miten hemmetissä erotan nuo zj? En ole huomannut muita merkintöjä kuin tuon xj.
Superlon
23.12.2011, 21:14
XJ on mallinimi 1984-2001 valmistetuille Jeep Cherokeille.
Sitä vanhemmat Cherokeet kulkevat nimellä SJ, avolavalliset Comanchet nimellä MJ. Wranglereita on tehty nimikkeillä YJ, TJ, LJ ja JK.
Ja Grand Cherokeita on tehty nimillä ZJ, WJ ja WK. Jeeppejä tietenkin kaikki, ja useimmat Jeeppiharrastajat viittaavatkin kulkineeseensa vain tuolla mallinimellä, joka kertoo paljon enemmän, kuin vain pelkkä "Wrangler", tms... :D
Miten hemmetissä erotan nuo zj? En ole huomannut muita merkintöjä kuin tuon xj.
Googlen kuvahaku auttaa ;)
ok, no mitenkäs mitä tuo laredo tarkoittaa?
ok, no mitenkäs mitä tuo laredo tarkoittaa?
Varustelutasoa.
Laredo = hinnat alkaen malli
Limited = varustellumpi malli
Aikanaan kun itse kuolasin -96 Grandia, tuli pistettyä merkille että suurin osa härmään uusina tulleista ("suomi-autot") oli nimenomaan Laredo-tason vehkeitä. Yleensä oli kangaspenkit ja ilmastointi puuttui.
Plussana vetokoukussa saa laillisesti olla massaa se 3500kg.
Ei saa ollenkaan kaikkiin, tosin se 3360 mikä monissa V8:ssakin on ei ole kovin kaukana "täyspainoisesta" :)
Kulutusta kerran mittailin ja suivaannuin kun ei ikinä menny alle 20L/100km. Lopulta neljännellä testiviikolla sain keskikulutuksen 19.6L/100km kun ajoin viikon niin rauhallisesti kun ikinä osasin. Sen jälkeen en ole viittiny mittailla, mutta ajotietokoneen mukaan luokkaa 21-22 litraa. Tuo sellaista semi maantietä, työmatkaa. Saatto se kerran ihan puhtaassa matka-ajossa kaheksaa kymppiä ajellen mennä melki 17L/100km. Melkein.
Talvisia metsäteitä rymytessä kulutus on ollu luokkaa 30-50 litraa. Yleensä lähempänä 50. Ja mosa oli 5.2L bensa. Ja NÄMÄ kulutuslukemat oli takuulla rehellisiä, yhtään venyttämättä suuntaan tai toiseen.
Fillarit on 33 tuumaset, mutta joo, leimalle pitää aina vaihtaa pienemmät. 32 tuumaa on laillinen maksimi Grandiin.
Mietinkin jo noita lukemia että herranperkele imee paljon menovettä autosi. Mutta tekstin loppuun päästyäni katoin rengaskoon, ja olettaisin vahvasti ettet ole välityksiä vaihtanut kun noin perkeleesti syö? Mites sulla noissa laskuissa, oletko yhtään huomioinut mittarivirhettä kun on orkkista reilusti isommat renkaat?
Itellä menee 5.9 grandin kanssa orkkisvälityksillä ja 32" renkailla tiellä ~15-17l/ 100km, kaupunki ~19-23l/ 100km. Nuo on tarkkoja lukemia, tällä hetkellä GPS:n mukaan mittarivirhe kaikilla nopeuksilla max. 1km/h. Katotaan paljonko lukemat tippuu kun saan 4.56 välitykset alle tässä lähiaikoina :)
Viime Kulmakorven reissulla laskin keskikulutukseksi pikkasen vajaa 40l/100km, sisältäen siis metsäajot :D Tosin eipä mennyt XJ ihan hirveän paljon vähemmällä, muistan jotain Kulmakorven reissuja niin 35l/100km oli aika normaali kulutus metsässä.
Tiellä kulutuserot vakio XJ:n 4.0 + automaatti ja ZJ 5.2 tai 5.9 välillä on lopulta kohtuu pienet. Tai no, on se jonkun 2-5l/ 100km riippuen ajotottumuksista, mutta prosentuaalisesti aika pieni :D
Osaako kukaan kertoa toyotan rj:n tekniikan + ja -? Kuinka paikat kestää isot kumit?
Paikathan kestää kumia vaikka 39,5", kun ei tee "error in user" -virheitä, kuten aja ilman peräöljyjä, jätä pultteja perässä löysälle, pinjonin mutteria niittaamatta kunnolla jne.
Koneesta ei lähe niin paljon tehoa isti jotta mitään rikki saisi. En oo ite edes ainuttakaan etumurrosta rikki saanu yrityksestä huolimatta.
Siitä huolimatta soppa kyllä maittaa. 37" renkailla matka-ajossa tuollanen 18l/100km. 33" pallukoilla menee jossain 12-14l.
Osaako kukaan kertoa toyotan rj:n tekniikan + ja -? Kuinka paikat kestää isot kumit?
rj:ssä kestää tekniikka varmaan sen mitä kone antaa vakiona:D. Tai en ite ainakaan saanu rikottua.. Eikä monikaan ala turbottaan tota konetta...:rolleyes:
Mutta tekstin loppuun päästyäni katoin rengaskoon, ja olettaisin vahvasti ettet ole välityksiä vaihtanut kun noin perkeleesti syö? Mites sulla noissa laskuissa, oletko yhtään huomioinut mittarivirhettä kun on orkkista reilusti isommat renkaat?
Itellä menee 5.9 grandin kanssa orkkisvälityksillä ja 32" renkailla tiellä ~15-17l/ 100km, kaupunki ~19-23l/ 100km.
Juu kyllä fillarit vaikuttaa ihan hitosti, tuo n. 17L kulutus oli nimenomaan siistimmillä "katu" renkailla. Ja kun on korotusta ja vinssiä ja isoa pyörää ja työvaloa ja kaikenlaista himmeliä katolla niin noin sille kulutukselle vaan käy - se kasvaa, ei voi mitään. Noilla 5.2 ja 5.9 koneillahan ei kulutus käytännössä poikkea toisistaan.
Mittarivirhettä ei gps mukaan ole yhtään. Niin 60 kuin 120 vauhdissakin mittarin näyttämä on jämptisti sama kuin gps:n. Matkaakin mittailin, ja melko tarkkaan piti paikkansa. Kulutuksia joskus vertailin ajotietokoneen laskemiin, ja ainakin sillon ajotieturin virhe oli aina alle litran per 100km. Melko tarkka siis.
Vakio välläreillä mennään ainakin vielä. Jos joulupukki olisi olemassa niin uudet välitykset se toisi, mutta.. Nelosvaihde on käytännössä turha; no ehkä hitaalla puolen on joskus käyttöä.
Sitäpaitsi taas yksi syy juoda mieluummin olutta, se vaan on halvempaa :)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=832433#post832433)
ok, no mitenkäs mitä tuo laredo tarkoittaa?
Varustelutasoa.
Laredo = hinnat alkaen malli
Limited = varustellumpi malli
Aikanaan kun itse kuolasin -96 Grandia, tuli pistettyä merkille että suurin osa härmään uusina tulleista ("suomi-autot") oli nimenomaan Laredo-tason vehkeitä. Yleensä oli kangaspenkit ja ilmastointi puuttui.
Tuo mun Jeep on laredo. Ilmastointi, kruise, sähköpenkit ja -ikkunat löytyy. Infinity äänentoistoa ja sähköantennia unohtamatta. Tiltti ratti, 5-eri asentoa vempauttaa vetotapaa, automaatti vaihteisto. Sivupeilien lämmitys, kick-downin saa napista pois päältä ja saa vetää yli 3500kg junaa... Halusin kangas/plyyshipenkit, ei kesällä kuumat, eikä talvella kylmät. -Mitähän unohtu...?:rolleyes: -Ai niin, olen helkutin tyytyväinen Jeeppiini..!:cool:
Nyt on taas paljon viisaampi kuin eilen. Pakko myöntää että kun tuota rj:tä mietin niin kyllä se solmu sinne putken väliin kävi mielessä, kun ruiskunkin sais helposti turailtua. Piisaako vakio tehot metsässä/ maantiellä? Kyllä se valinta on tuon grand cherokee zj:n ja toyotan rj70 välillä riippuen kumman yksilön löydän ensin.
Nyt on taas paljon viisaampi kuin eilen. Pakko myöntää että kun tuota rj:tä mietin niin kyllä se solmu sinne putken väliin kävi mielessä, kun ruiskunkin sais helposti turailtua. Piisaako vakio tehot metsässä/ maantiellä? Kyllä se valinta on tuon grand cherokee zj:n ja toyotan rj70 välillä riippuen kumman yksilön löydän ensin.
No teho riittää kyllä möyrimiseen ja normi matkoihin, mutta mihinkään huippusuorituksiin moottoriteillä ei pysty. Normaalin liikennevirran mukana kestää, mutta siinäpä se.
ZJ:ssä on ainakin itsellä tehot riittäny hyvin, tai no, eihän sitä ikinä tehoa voi olla liikaa. Mutta mettässä saa kaasulla murrokset (vaatii etuperän lukon) murskaksi ja liikennevaloissa teinikorollat jää jalkoihin, niin onhan sekin jo jotain.
Ja jos nyt päädyt ZJ ostoon niin eiköhän täältä vähäiseltä, mutta sitäkin innokkaammalta Jeeppi-fani-osastolta apua ongelmatilanteissa saa.
Vakio RJ 33" pyörillä jaksaa kyllä metässä mennä ihan kivasti, maantiellä sellanen sopiva marssivauhti on 80km/h. Kulutus tuntuu olevan 16 litran tietämillä satasella. Mettäreissuilla ja talvella sitten vähän enemmän.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=832433#post832433)
ok, no mitenkäs mitä tuo laredo tarkoittaa?
Tuo mun Jeep on laredo. Ilmastointi, kruise, sähköpenkit ja -ikkunat löytyy. Infinity äänentoistoa ja sähköantennia unohtamatta.
Pakko hieroa hieman pimppiä, vakiona on tod.näk. laredosta suurin osa puuttunut, on pitänyt ruksia uutena jokunen "paketti" mukaan... siksi paino sanalla "yleensä"...
Oman ääneni antaisin -96 tai uudemmalle Grandille 4.0 suoralla kuutosella. On varmaa tekniikkaa ja päivitettyä sisustaa.. eikä jää hankeen vaikka lumityöt olisikin tekemättä.
No nyt on vaikeaa, ei tunnu löytyvän autoa. Jeeppejä on tullut katseltua ja useammasta soiteltuakin. Kaikki kokolailla mennyt juuri/ varattu. Jos joku nyt tietää jonkun zj:n tai vähän laitellun xj:n niin ilmoittakaa ihmeessä. Merkki on nyt selkeä eli tuo jeeppi tulee seuraavaksi pihaan.. kun vain löytäisi :/ Mites kun tuossa zj:ssä on tuo jatkuva neliveto, ilmeisesti sillä saa ajaa muillakin asennoilla asfaltilla?
No nyt on vaikeaa, ei tunnu löytyvän autoa. Jeeppejä on tullut katseltua ja useammasta soiteltuakin. Kaikki kokolailla mennyt juuri/ varattu. Jos joku nyt tietää jonkun zj:n tai vähän laitellun xj:n niin ilmoittakaa ihmeessä. Merkki on nyt selkeä eli tuo jeeppi tulee seuraavaksi pihaan.. kun vain löytäisi :/ Mites kun tuossa zj:ssä on tuo jatkuva neliveto, ilmeisesti sillä saa ajaa muillakin asennoilla asfaltilla?
On siinä, ainakin mulla, asento pelkälle takavedolle. Ja 4-muuta vetotapaa, vipstaakissa siis on 5-vetotapaa.... :cool: -Tuossa kuvassa vaihdekepin vasemmalla puolella...:p
http://i2.aijaa.com/b/00755/9242788.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=007559242788.jpg)
No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.
No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.
-Kai se vie pelkällä takavedolla vähemmän gasookin...?;)
Siinä vaihdekepin takana tupakansytyttimen yläpuolella on näyttö, joka näyttää mikä vetotapa on päällä. Normaalisti ajelen pelkällä takavedolla...:cool:
RalliJari
27.12.2011, 02:01
No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.
Suurin osa zj:stä on 249 jakiksella, eli pelkkä jatkuva neliveto viskokytkimellä, hitaalla ja nopeella puolella. Jostain vuosmallista ylös päin sit löytyy viskokytkimen lukitus hitaalla puolella. Muistelisin että kaikissa v8 malleissa on vakiona 249 jakis. 242 ja 231 jakolootista löytyy sit takaveto ja osa-aikanen neliveto, hidas ja nopee, 242 mallissa vielä lisäks keskitasauksella oleva jatkuva neliveto. Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis.
Ja itellä ollu Toju rj70 ja Jeep zj kutos koneella ja 249 jakiksella. Rj:iitä oon ikävöiny, kerkes useemman vuoden olemaan, vaikutti kestävälle ja vähästä kovaa käyttöä myös kesti. Jeepissä on surkeen näkönen akseleiden tuenta, ei kestä paljo maantieajua kummempaa, letkee peli kyllä ajella ja kutoskoneellaki kerkes.
Suurin osa zj:stä on 249 jakiksella, eli pelkkä jatkuva neliveto viskokytkimellä, hitaalla ja nopeella puolella. Jostain vuosmallista ylös päin sit löytyy viskokytkimen lukitus hitaalla puolella. Muistelisin että kaikissa v8 malleissa on vakiona 249 jakis. 242 ja 231 jakolootista löytyy sit takaveto ja osa-aikanen neliveto, hidas ja nopee, 242 mallissa vielä lisäks keskitasauksella oleva jatkuva neliveto. Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis.
Ja itellä ollu Toju rj70 ja Jeep zj kutos koneella ja 249 jakiksella. Rj:iitä oon ikävöiny, kerkes useemman vuoden olemaan, vaikutti kestävälle ja vähästä kovaa käyttöä myös kesti. Jeepissä on surkeen näkönen akseleiden tuenta, ei kestä paljo maantieajua kummempaa, letkee peli kyllä ajella ja kutoskoneellaki kerkes.
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. :D -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... :cool: -Suosittelen..;)
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Hey man.. :D -Toi latikko oli siinä kun ostin sen, en erikseen etsinyt tuommoista.:p En väitä, kun en tiedä onko se nyt sitten parempi? :confused:
-Jos tolla ei jää ristiriipuntaan, kun laittaa vedon määrättyyn asentoon..?:rolleyes: -En tiedä..:o
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. :D -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... :cool: -Suosittelen..;)
No eipäs nyt taas ihan heitetä väärää tietoa tänne! :D
Tuota 249:ä on kahta eri versiota vielä ZJ:ssä, vanhemmat ('93- '95 muistaakseni) on niitä missä SEKÄ hidas ja nopea puoli on viskon perässä.
Uudemmat, '96-'98 on sellaisia joissa takapäälle veto menee AINA yhtä puuta, vain etupää on nopealla puolella viskon kautta. Hitaalla nelikolla sitten etu- ja takapää on lukittu eikä ole viskoa ollenkaan välissä. Siksi noita vanhempia ei kannata ostaa varsinkaan jos meinaa oikeasti metsässä ajaa, ne kun ei siellä pelitä kovin hyvin verrattuuna uudempiin.
Sitten osassa on 242- jakolaatikkoa, tosin sitä ei tehtaalta ole koskaan saanut V8- koneiden perään. 6- koneisten perässä on ollut jopa 231 jakolaatikkoa, missä on vain takaveto ja kiinteät (lukitut) nelivedot. Ne on tässä maassa erittäin harvinaisia, jos on tuota virallisesti koskaan.
Tuo viskolaatikko on itse asiassa noista paras ajaa, eikä bensakulutksessa ole juuri mitään eroa vaikka ajaisi pelkällä takavedolla 242- jakoaskilla. Itsellä oli pari kuukautta etukardaani omasta irti kun etuvetari korkkasi, ei mitään käytännön eroa lukemissa. 242- sitten on parempi siinä mielessä, jos tarttee kiinteää nopeata nelikkoa tai takavetoa. Itselle olisi välillä ollut tarvetta, jharkinnasa on että mahdollisesti vaihtaisin sen tuon viskolaatikon tilalle.
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.
Kuten yllä totesin, vanhemmissa viskolaatikoissa myös hidas puoli on viskon kautta, ja todellakaan takapäälle ei mene yhtään mitään kiinteää yhteyttä. Aika paska systeemi. Näillä vanhemmilla 249- jakoaskeilla ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ ajaa ilman etukardaania, polttaa viskon todella äkkiä. Uudemmissa ei mitään väliä koskatakapään veto on "kiinteä".
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Monta kertaa olisi pahassa kelissä tai metsässä tietyissä tilanteissa tarvetta kiinteälle nopealle. Takaveto on vaan ihan hauska olla olemassa, joissain tilanteissa auttaa kyllä. Sitten kun alkaa visko jo olemaan tiensä päässä niin huomaa sen että kääntyvyys on paljon parempi takavedolla kuin viskonelikolla. Itse ajaisin lähes kaikki kesäajot takavedolla jos olisi mahiksia, lähinnä siksi että etupää on "turhaan" mukana kääntyessä ja kaasua reilummin painaessa :)
242:ssa ei myöskään ole hajoavaa viskoa, mekaanisesti siinä mielessä kestävämpi lodju. 249 kylläkin kestää enemmän vääntöä. 242:n jatkuva neliveto on aika anaalista, avoin nelikko niin käytännössä vain yksi pyörä vetää pahemmassa paikassa :rolleyes: :p
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=833238#post833238)
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. :D -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... :cool: -Suosittelen..;)
En ole väärää tietoa voinut kertoa, kun en edes ymmärrä noista niin paljoa.. :confused:
En ole väärää tietoa voinut kertoa, kun en edes ymmärrä noista niin paljoa.. :confused:
No se oli vähän niinkun piruiluna ;) noita eri variantteja käytetyistä voimalinjan osista on jo pelkästään ZJ:ssä niin järjetön määrä ettei varmaan edes Jeep ole aina tiennyt mitä niihin on ruuvattu :D
Niinpä, toi mun Jeep on kanssa USA tuonti... :cool:
Onko kellään lähimaastossa zj:tä mitä pääsis koittamaan? Cherokee ehkä omaan makuun liian perinteinen ameriikan auto testin perusteella... Vai onko nuo grandit ihan samanlaisia?
Riippuu mitä sillä meinaat? Alustat on amerikkalaisia molemmissa, penkit on pehmeähköt ja ohjaus melko kevyt - sitä tosin voi vähän ruuvata tiukempaan suuntaan simpukasta jos siltä tuntuu.
Toisaalta, mitä nyt ainakin itse olen noita XJ:tä ja yhden ZJ:n omistanut ja aika monia muitakin autoja, niin ei noi mitään yliveteliä tai ihan paskoja ole ajaa kunhan alusta ja ohjaus on kunnossa. Vanhemmissa XJ:ssä alkaa jo olla vieterit ja varsinkin takapakat aivan entiset, ja ZJ:n osalta vieterit voi olla kanssa huonona riippuen kilsoista ja käytöstä. Se yhdistettynä loppuunajettuihin iskareihin ja vähän väljään ohjaukseen tekeekin jo autosta ihan kamalan :D
ZJ kyllä on parempi ajettava ja vakaampi kulkemaan kuin XJ. Molemmista olen itse tykännyt vaikka enemmän tuo perstuntuma tykkää saksalaistyyppisistä alustoista ja ohjattavuudesta. Ei nuo mitään Bemareita ole ajettavuudeltaan, mutta onhan ne eriluonteisia autojakin :)
RalliJari
28.12.2011, 02:35
No eipäs nyt taas ihan heitetä väärää tietoa tänne! :D
Tuota 249:ä on kahta eri versiota vielä ZJ:ssä, vanhemmat ('93- '95 muistaakseni) on niitä missä SEKÄ hidas ja nopea puoli on viskon perässä.
Uudemmat, '96-'98 on sellaisia joissa takapäälle veto menee AINA yhtä puuta, vain etupää on nopealla puolella viskon kautta. Hitaalla nelikolla sitten etu- ja takapää on lukittu eikä ole viskoa ollenkaan välissä. Siksi noita vanhempia ei kannata ostaa varsinkaan jos meinaa oikeasti metsässä ajaa, ne kun ei siellä pelitä kovin hyvin verrattuuna uudempiin.
.....
No melkein oikein mie muistin sit:)
Onko kellään lähimaastossa zj:tä mitä pääsis koittamaan? Cherokee ehkä omaan makuun liian perinteinen ameriikan auto testin perusteella... Vai onko nuo grandit ihan samanlaisia?
Tarkottanetko perinteisen amerikkalaisella mitä sitten?
Mitä sisustukseen tulee niin, en oo Xj:ssä ite ollu kyyvissä mutta kuvien perusteella ainaki kojelauta on siinä paljo vanhahtavampi, siis 80-luvun ja 90-luvun alun malleissa. Zj:ssä kojelauta verrattavissa laadultaan omasta mielestä 90 luvun alun japsi autoihin.
Ajettavuus omassa Zj:ssä oli kohtuu hyvä ja mukava, muistaen että kyseessä 18 vuotta vanha maasturi, vähän löllykkä mutta iso osansa siinä varmasti vanhoissa jousissa, iskareissa ja puslissa.
Heitän vielä kommenttia rj70:sen ajettavuudesta (ku semmostakin olit harkinnu), kyyti kova pateissa ja montuissa mutta löllykkä mutkissa:D Laiska moottori piti jo vauhin hyvin kurissa mutta auton alusta rauhotti kuskia vielä entisestään. Silti ostasin heti Rj:iin (tai 75 sarjan ruiserin) jos vaan varaa ois:)
Lähinnä noilla ajoominaisuuksilla tarkoitin sitä tunnotonta yliherkkää ohjausta, mikä ainakin vanhoista caprise ym vastaavista on tuttu...Vanhan aikainen mittaristo/konsoli ja jokseenkin "letkeä" ajo.
Lähinnä noilla ajoominaisuuksilla tarkoitin sitä tunnotonta yliherkkää ohjausta, mikä ainakin vanhoista caprise ym vastaavista on tuttu...Vanhan aikainen mittaristo/konsoli ja jokseenkin "letkeä" ajo.
-En sanos! Toi -95 menee gruise päällä kuin juna mutta hiljaisemmin...:cool:
Lähinnä noilla ajoominaisuuksilla tarkoitin sitä tunnotonta yliherkkää ohjausta, mikä ainakin vanhoista caprise ym vastaavista on tuttu...Vanhan aikainen mittaristo/konsoli ja jokseenkin "letkeä" ajo.
Ei noi ihan niin pahoja mun mielestä ole, kyllä kaikissa on jotain tuntoa ollut sentään ohjauskessa. Hauskinta näissä on se, että ainakin omaan makuun molemmissa XJ:ssä ja ZJ:ssä on ohjaustuntuma ja käytös parantunut kun on hieman korottanut autoa, saanut vähän tymäkämmät iskarit alle ja rengastukseksi jotain isompaa/ leveämpää sopivasti levittävillä vanteilla. Raidevälin kasvu on selkeästi vaikuttanut positiivisesti.
Keskialueen tunnottomuus on kyllä tuolla XJ/MJ/TJ/ZJ "inverted- y" ohjauksella ihan tosiasia, ja ohjauksen huonoutta lisää se typerä ominaisuus että auraus muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se kuitenkaan ole niin paha etteikö sen kanssa voisi elää. Ainakaan omat kolme Jeeppiä ei ole ollut mitään "caprice classic"- tyylisiä yhden sormen ohjauksia missä ei ole mitään tuntoa. Kuten sanottu, ei ne mitään saksalaisia mutkatie- autoja ole, mutta ei ihan paskojakaan. Se mitä on muista maastureista kokemusta niin ajettavuudeltaan ei oikein voi kehua kuin uudempia risukeulaisia - on ne sitten toitsuja, jeeppejä, mitsuja tai mitä vain..
Ei noi ihan niin pahoja mun mielestä ole, kyllä kaikissa on jotain tuntoa ollut sentään ohjauskessa. Hauskinta näissä on se, että ainakin omaan makuun molemmissa XJ:ssä ja ZJ:ssä on ohjaustuntuma ja käytös parantunut kun on hieman korottanut autoa, saanut vähän tymäkämmät iskarit alle ja rengastukseksi jotain isompaa/ leveämpää sopivasti levittävillä vanteilla. Raidevälin kasvu on selkeästi vaikuttanut positiivisesti.
Keskialueen tunnottomuus on kyllä tuolla XJ/MJ/TJ/ZJ "inverted- y" ohjauksella ihan tosiasia, ja ohjauksen huonoutta lisää se typerä ominaisuus että auraus muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se kuitenkaan ole niin paha etteikö sen kanssa voisi elää. Ainakaan omat kolme Jeeppiä ei ole ollut mitään "caprice classic"- tyylisiä yhden sormen ohjauksia missä ei ole mitään tuntoa. Kuten sanottu, ei ne mitään saksalaisia mutkatie- autoja ole, mutta ei ihan paskojakaan. Se mitä on muista maastureista kokemusta niin ajettavuudeltaan ei oikein voi kehua kuin uudempia risukeulaisia - on ne sitten toitsuja, jeeppejä, mitsuja tai mitä vain..
Juu no ei vanha hoojii tai patrollikaan mikään nautinto ole ollut, hoojii kyllä kymmenen kertaa mukavampi kun patrolli mutta lähtökohtaisesti ei henkilöauton luokkaa tietenkään. En tiedä sitten johtuisko noista pienistä renkaista että tuntui niin oudolta, käsittämättömän hätäsiä liikkeitä vaan sain aikaiseksi :D Nuo penkkien pehmeydet nyt niin haitaksi ole, kunhan istutaan suorassa eikä kyljellään.
No nyt on uusi lelu löytynyt, vanha toyota istuu käteen niinkuin hanska. Rj70 löysi tiensä kotiin, kerrassaan mainio peli :D Ei muuta kun isoja pyöriä ja varusteita asentelemaan...
JakeHammer
31.12.2011, 15:37
Sattanan luopio! :-)
Ensin se kyselee ja ostattelee kunnon äijäpeliä, ja sit ostaa jonku jojotan?!?!
RalliJari
31.12.2011, 16:42
Hyvä valinta:) (kelpais mullekki, kunnosta riippuen toki)
Se tasan ainoa jeeppi mitä olen elämäni aikana ajanut pelästytti perin pohjin :D Ja rj on kyllä hyvä, takakaaret tehty vähän rumasti joskus mutta muuten vallan siisti ja mainio peli. Vinssi löytyy jo mutta kaikki muu vielä uupuu.
Joo, ensi ihan oikeeta maasturia kyseli mutta sitten jonkun rj:n... :) Äsken uudenvuoden ajelulta tultiin, Jeepillä. Mut eipä mitään, pääasia että uusia harrastajia.
No nyt on uusi lelu löytynyt, vanha toyota istuu käteen niinkuin hanska. Rj70 löysi tiensä kotiin, kerrassaan mainio peli :D Ei muuta kun isoja pyöriä ja varusteita asentelemaan...
Onnittelut oikean automerkin valinnan johdosta. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif :D Ja hyvää uutta vuotta uuden maasturin kanssa.
Hyvä valinta!
RJ:tä parempia ei ole muita kuin LJ ;)
KoniJeep
01.01.2012, 00:31
Hyvä valinta!
RJ:tä parempia ei ole muita kuin LJ ;)
ja YJ :D
Hyvä se on ekana leikkiä TOYautoilla, ennen kuin siirtyy oikeisiin autoihin...
Olisin sen jeepinkin voinut ostaa, mutta suoraan sanottuna meni hermot kun oli niin vaikeeta sen oikean auton löytäminen. Kun patrollin sain myytyä niin ensimmäinen silmään sopiva oli jo mennyt kun soitin, kaikki loput olikin sitten samaa kaavaa noudattaen mennyt tai sen verran kaukana ettei tullut lähdettyä. Aiemmat romut on tullut haettua pohjosesta satojen kilometrien päästä, mutta nyt iski laiskuus. Ja mikäpäs toyota miehelle olisi parempi kun tämä :D Kyllä muijan ja pojan kanssa käytiinkin uudenvuoden ajelulla ja kyyti oli mukavaa sekä lämmintä :D:D Jos tällä jo sitten uskaltaisi lähteä johonkin ihmisten ilmoille möyrimään.
Onnittelut järkivalinnan johdosta - niin hauskoja pelejähän nämä ovat, jottei itsekään oikein raaskisi luopua...
t: Mikko, (JKL)
Ei muutako onnea uudelle hankinnalle! :D