View Full Version : LC lukkoperän moottori
Tuli tässä mieleen, kun olis tarkoitus elvyttää PZJ75 taka-akselin lukon kytkentämoottori niin mahtaako tuo HDJ80 malleissa oleva moottori sopia bolt on tilalle? Jos siis laittais jännitteen alentimen kautta 24>12. Näyttää kuvissa aika samalta. Tai sitten näyttää vain meilikuvissa samalta.
Kokeile putsata & rassata se alkuperänen kuntoon. Melko toivottoman näkösestä saa toimivan kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.
Ne moottorit on kortilla eli kalliita.
Hessu888
17.12.2011, 08:33
Jos runko-osaan ei ole hapettunut läpireikää ja kansien tiivistepinnoissa on sen verran metallia, että pultit saa kierteille, niin kunnostus pitäisi vielä onnistua tunnin parin vaivannäöllä. Osien putsaus ja rasvaus, mahdollisesti irronneiden magneettien liimaus takas paikoilleen, uudet O-renkaat kansien väliin ja laadukasta maalia + ohutta ruostesuojaainetta pintaan, niin taas menee 10v.
Jos moottorin runko on ihan moro, niin HJ:n/BJ75:n vivusto pitäisi sopia myös paikalleen. Murikassa pitäis olla kierrrekin valmiina siinä päällä. Siihen sit vaan vaijeri ja vipstaaki vaikka BJ75:stä kojelaudan alle.
Kiitos vinkeistä. Tuo vaijerin laitto on kans käynyt mielessä. Kyllä siellä metallia vielä oli ja ruuvitkin tuntui irtoilevan ihan asiallisesti mutta johtoliitin oli ja on edelleen piukassa. Aika hyvin nuo akselistojen osat tuntuu pysyneen samoina monissa cruisereissa.
Itse kyselin samasta viasta hiljakkoin. Mietin sitäkin, että kun lukon päälle menemisessä on reunaehtona ainakin kertojan oleminen hitaalla, niin tuleekohan tieto sieltä perille asti.
No kuitenkin lukkoa päälle/pois laittaessa taka-akselin tienoilta kuuluu ikäänkuin releen napsutusta, joten kaipa kyseinen moottori on otettava käteen ja vähintään putsattava.
Itse kyselin samasta viasta hiljakkoin. Mietin sitäkin, että kun lukon päälle menemisessä on reunaehtona ainakin kertojan oleminen hitaalla, niin tuleekohan tieto sieltä perille asti.
No kuitenkin lukkoa päälle/pois laittaessa taka-akselin tienoilta kuuluu ikäänkuin releen napsutusta, joten kaipa kyseinen moottori on otettava käteen ja vähintään putsattava.
PZJ:ssä ainakin etulukko menee päälle sekä että nopealla ja hitaalla. Takapäästä ei ole tietoa kun ei surise eikä tee mitään.
Ei kai siellä taka-akselilla ole muuta kuin käyttölaite? Eikö rele ole kuivemmassa paikassa kojelaudassa jossain? Veikkaisin naksutuksen kuuluvan sieltä toimilaitteesta.
Hessu888
17.12.2011, 20:09
Eikö rele ole kuivemmassa paikassa kojelaudassa jossain?
Ainakin hodarissa on lukkojen "ohjaustietokone" apukuskin jalkatilan muoviposken takana. Erillisestä releestä ei ole tietoa, onko sellaista jossain. Sen verran siellä tietokoneessa on ainakin älyä Toyotan asentajan mukaan, että vaikka paskasen lukon saisi liikkumaan ottamalla suoraa virtaa akulta, niin tuo tietokone ei ajata lukko, ellei se ole herkästi liikkuvaa mallia. Tuo tietokoneen takia saattaa mennä 24V->12V jännitemuutokset vaikeaksi, jos sellaisiin päädyt, ellet sitten tee ihan omia sähköjä takalukolle.
Ei kait takana relettä ole mutta semoinen napsutus kuuluu. Mulla ei ole tuohon kuin italian- ja saksankielinen käyttöohje enkä kummastakaan paljoa ymmärrä mutta olin käsittävinäni lukon menevän itsestään pois päältä vaihdettaessa H:lle.
Ainakin hodarissa on lukkojen "ohjaustietokone" apukuskin jalkatilan muoviposken takana. Erillisestä releestä ei ole tietoa, onko sellaista jossain. Sen verran siellä tietokoneessa on ainakin älyä Toyotan asentajan mukaan, että vaikka paskasen lukon saisi liikkumaan ottamalla suoraa virtaa akulta, niin tuo tietokone ei ajata lukko, ellei se ole herkästi liikkuvaa mallia. Tuo tietokoneen takia saattaa mennä 24V->12V jännitemuutokset vaikeaksi, jos sellaisiin päädyt, ellet sitten tee ihan omia sähköjä takalukolle.
Niinpä totta, tuo jännitteen muutos. Jossain muistaakseni vasemmalla kuskin puolella on PZJ:n ohjaus ECU. Täytyykin kokeilla kun en nyt muista olenko yrittänyt hitaalla laittaa takalukkoa päälle luultavasti kyllä. Ainakin nopealla puolella takapää jäi vilkkumaan kun etupää kytkeytyi. No ei sitä kyllä ollut käytetty useampaan vuoteen. ECU on näissä ilmeisesti Nippon Denson valmistama ja olen kuullut, että niiden ohjelmointi on käytännössä mahdotonta eli voi todellakin tuo jännitteen muutos tulla hankalaksi. Hyvä tietää jos ECU valvoo kytkeytymistä niin voi siinä säästää moottorin ettei kärähdä jos on jumissa.
Ja onhan tuo Mahdollista tehdä omilla relekytkennöillä ilman ECUa mutta tosiaan sitten ei saa valvottua käytettyä virtaa muuta kuin sulakkeella. Ainakaan helposti.
Miksei enää rakenneta mitään yksinkertaista ?
BJ-40/76
18.12.2011, 00:39
Muistaakseni tuo moottori on vain hetken käynnissä, se että oliko se sammutus sitten virtavalvonnalla vai ajalla, en muista.
Ja tuo virran rajoitus mahdollista tehdä elektroniikalla, muutama komponentti, ja jännitehäviö suuruusluokkaa 2 volttia, mikä ei 24voltista ole paljon.
Silmäilin tuossa kytkentä kaaviota niin ei tuossa taida ECUa olla lukoille, pelkkä releboxi ja cruiselle näytti olleen ECU. Että helpottui selkeästi.
Nonnii, nyt toimii.
Vaihde oli jumissa ja moottori ruostekarstaa täynnä. Putsailin ja rasvasin paikat huolella. Ei mikään mahoton homma, varsinkaan kun sain täältä lukea hyviä vinkkejä.
Nyt kun pääsin kokeilemaan, niin mun autossa tosiaankin takapään lukko pysyy päällä vain pikkukepin ollessa hitaalla puolella tai vapaalla. Tällöin myös abs on pois päältä ja sen merkkivalo palaa. Muistaisin lukeneeni jostain, että myös turvatyynyt ovat pois käytöstä hitaalla puolella.
Ehkäpä abs-jarrut eivät toimi oikein akselilukon ollessa päällä ja sen takia on keksitty moinen järjestely?
Ehkäpä abs-jarrut eivät toimi oikein akselilukon ollessa päällä ja sen takia on keksitty moinen järjestely?
Niin kun ABS idea on, että pyörät hidastuu ts pyörii alustan pidon mukaan tarvittaessa eri nopeudella joka pyörä niin ei oikein lukituissa akseleissa toimis missä kaikki pyörät pyörii vain samalla nopeudella.