PDA

View Full Version : Irroitettava vetokoukku ei irtoa


Jhl
14.12.2011, 21:58
Vetokoukku pitäisi kaiketi katsastusta varten poistaakin kun peittää rekisterikilpeä.

Pehmittelin kiinnitystä ruosteenpoistoaineella suihkutellen 4 päivän ajan ennen kuin uskalsin alkaa nujimaan. Lukitusnappi herkistyi, mutta taisi olla 5 napautus kun lukitusvipu/kahva otti ja meni juuresta poikki.

Suunnitelmissa on koukunjämän poisto ja uuden koukkuosan hankinta.

Koukku on Kovilin tuote.
http://www.kovil.fi/media/E-koukku.JPG

Nyt kaipaisinkin vinkkejä/kokemuksia koukkuosan onnistuneesta irrotuksesta runko-osaa turmelematta.

Ongelma on miten lukitustangon saa käännettyä kun kahva on hajalla?

Ongelman kohteena olevankoukun asennusohje: http://www.kovil.fi/pdf/53108E-FS.pdf

fj40
14.12.2011, 22:57
pillit, rälläkkä ja iso vasara, siinä työkalut että lähtee

Mikki
15.12.2011, 04:13
Kauhee homma tiedossa...
Kaverin Passatista kesällä peräänajon takia 7v. kiinni ollut koukku irti vaati seuraavan listan tavaraa:
- kiroilua
- kaljaa
- vasaran
- kiroilua ja uhkauksia
- kylmää olutta
- isomman vasaran
- pyyhkeen
- järkyttävää kiroilua, uhkauksia ja naapurille huutelua ja lisää uhkauksia
- kylmää olutta juotavaksi ja kaadettavaksi (jos jättää auton katolle)
- lekan
- hanskat käteen ja karjumista kiroilun sekaan
- naapureille kuulonsuojaimet tai hotellihuone hyvin kauas
- hyvät suhteet paikalliseen poliisilaitokseen
- varavarsi lekaan
- katollinen pappi manaamaan pahat henget itsestäsi
- rekkalasti jääkylmää olutta
- pihakaivoon tyhjennys, kun virtaava hiki tulvii jo naapureiden pihalle
- suoraa huutoa raivopäisenä
- 50987tarkka osuma ja koukku irtos...

Saunomista ja ryyppäystä

Aamulla sai ihmetellä naapurien pälyileviä katseita???

Mutta hakkaamalla se irtoo, takoo sivulta sivulle ja ruiskuttaa rost offia vaan uskollisesti mekanismille...
Ja poraa sen kahvaan mekanismi pois!!!

heku80
15.12.2011, 07:27
kärri perää ku on menos leimalle irrottaa siin pihal kärrin pois sanoo et on menos samal reissul hakee jotaa noin mä katsastin aikasemmin ku mul oli imppu siin sama ongelma

Pete
15.12.2011, 07:43
Irroitettavia vetokoukkuja ei ole yksinkertaisesti tehty irroitettavaksi. Jos on joku paikka missä ei hitsisauma kestä, niin tekee siihen samanlaisen kiinnityksen kuin irroitettavissa koukuissa, niin johan rupeaa pitämään

Viipo
15.12.2011, 07:56
Tarkka on inssi, jos jaksaa moisesta huomauttaa... Firman Escortissa on ihan kiintee kuulakilven edessä, ja onhan tuo 12 vuotta semmosenaan kelvannu konttoreilla...

sos
15.12.2011, 09:51
käyt katsastamassa kärryn samalla, jos ei omaa ni tee kaverille palvelus ja vie sen kärry.
tai sit lekaa niinmaan pr.. pirusti

Kellis
15.12.2011, 10:02
http://www.kovil.fi/media/E-koukku.JPG

Nyt kaipaisinkin vinkkejä/kokemuksia koukkuosan onnistuneesta irrotuksesta runko-osaa turmelematta.

Ongelma on miten lukitustangon saa käännettyä kun kahva on hajalla?

[/url]


Saiskos siihen hitsattua uuden kahvan ,että sen saa käännettyä sit . Muutenhan se ei sieltä tule, jos ei poraa pois sitä lukitustankoa pois.

Lämmittää pilleillä sen lukitustapin ympäriltä koko matkalta . Ja jos saat hitsattua sen uuden kahvan siihen ni pitäs kyllä lähteä . Lujassa se kyllä on

kippo86
15.12.2011, 10:07
Kyllä noi irroitettavat koukut ihan hyviä on, kun vaa käytetään oikein.
Jos sitä pitää kiinni vain kärryä vetäessä, ja ottaa sen sitten pois. Pitää paikat puhtaina ja hyvässä rasvassa niin toimii. Ja kun koukku ei ole paikalla, niin sillon se muovitulppa ettei hiekka ja muu paska mee sinne sisää.

Tuo kovilin koukku lähti muistaakseni vastapäivään 90 astetta(vai 180?), sit vetää koukun pois. Lukitusta kun pitää auki, laittaa jotain ruosteen irrotus tökötti ja antaa lekaa niin lähtee tovin paukuttelun jälkeen... Mutta tarkista ensin mihin suuntaan se lähtee auki/pois.

Tosiaa, enpäs huomannu että oliki se vipu poikki. Njoo, siihen vaa hitsaamalla uusi latta. Samalla saa lämpöä... Ja taas jotain tököttiä väliin. Ja lekaa, ja ja ja ja...

ImacInnes
15.12.2011, 10:26
Ite kyllä varmistaisin sen koukun saatavuuden ensten ja joskus nuo irtikoukut maksaapi saman verran kun koko koukku, jotta ottasin tuost ensin selvää jotta pääsisikö halvemalla ja vähemmällä vaivalla jos vaihtais koko systeemin.

Jos jatkat irroitusta niin oon tuon hitsauksen ja lämittämisen kannalla varsinkin jos oot uutta koukkua hankkimassa. Hitsaat isomman vääntövivun mitä siinä oli niin siitä on hyvä sit vääntää. Luistoaineita myös sinne väleihin, ensin ruosteen irroittajaa ja sitten jotain öljyä.

Omassa Libertyssä oli kanssa irtokoukku kiinni kun sen hankin enkä sitä ole saannut vielä irti parista kovasta yrityksestä huolimatta. Olis olemassa kaikki säilytyspussit ja muovi tulpatkin.

t. Ismo Ämmä

k08888
15.12.2011, 10:40
Saakohan irrotettavan koukun tilalle vaihtaa kiinteän koukun, vaikka pulttikiinntyksellä? Miten noissa säädökset menee?

Mikki
15.12.2011, 11:27
Saakohan irrotettavan koukun tilalle vaihtaa kiinteän koukun, vaikka pulttikiinntyksellä? Miten noissa säädökset menee?
Ainakin joitaki malleja, joissa koukku kiinnitetään pulteilla kehikkoon on myynnissä. Muistaakseni Bosal ja Thule myy tällasia koukkuja???

Ja mikä estää laittamasta kiinteää koukkua irroitettavan tilalle?

Kaveri tuolta huutelee, jotta poistamalla avauslaitteiston irroitettavasta koukusta, katsotaan sen olevan silloin kiinteä. Kuuluu olevan omakohtaista tietoa!!!

JiiPee
15.12.2011, 11:44
Kauhee homma tiedossa...
Kaverin Passatista kesällä peräänajon takia 7v. kiinni ollut koukku irti vaati seuraavan listan tavaraa:
- kiroilua
- kaljaa
- vasaran
- kiroilua ja uhkauksia
- kylmää olutta
- isomman vasaran
- pyyhkeen
- järkyttävää kiroilua, uhkauksia ja naapurille huutelua ja lisää uhkauksia
- kylmää olutta juotavaksi ja kaadettavaksi (jos jättää auton katolle)
- lekan
- hanskat käteen ja karjumista kiroilun sekaan
- naapureille kuulonsuojaimet tai hotellihuone hyvin kauas
- hyvät suhteet paikalliseen poliisilaitokseen
- varavarsi lekaan
- katollinen pappi manaamaan pahat henget itsestäsi
- rekkalasti jääkylmää olutta
- pihakaivoon tyhjennys, kun virtaava hiki tulvii jo naapureiden pihalle
- suoraa huutoa raivopäisenä
- 50987tarkka osuma ja koukku irtos...


Kuva on väärä, mutta äänet on varman just tuosta sessiosta:

http://www.youtube.com/watch?v=CXEJN2mOCUs

Kyllä näitä sattuu kohdalle aina välillä erilaisissa hommissa, kun "ei mikää mee s*na kohtuuella"...

Bj Andy
15.12.2011, 12:41
Kyllä noi irroitettavat koukut ihan hyviä on, kun vaa käytetään oikein.
Jos sitä pitää kiinni vain kärryä vetäessä, ja ottaa sen sitten pois. Pitää paikat puhtaina ja hyvässä rasvassa niin toimii. Ja kun koukku ei ole paikalla, niin sillon se muovitulppa ettei hiekka ja muu paska mee sinne sisää.

Tuo kovilin koukku lähti muistaakseni vastapäivään 90 astetta(vai 180?), sit vetää koukun pois. Lukitusta kun pitää auki, laittaa jotain ruosteen irrotus tökötti ja antaa lekaa niin lähtee tovin paukuttelun jälkeen... Mutta tarkista ensin mihin suuntaan se lähtee auki/pois.

Tosiaa, enpäs huomannu että oliki se vipu poikki. Njoo, siihen vaa hitsaamalla uusi latta. Samalla saa lämpöä... Ja taas jotain tököttiä väliin. Ja lekaa, ja ja ja ja...

Menee ihan samaan kategoriaan kuin että amuliinikansi kestää isältä pojalle jos sitä vaan käyttää oikein.

Kukaan tavan perhejorma ei vaan jumankavita jaksa rasvata ja paapoa sitä tilaihmeen vetokoukkua niin paljon että se toimisi niinkuin kuuluu ja jos se joulukuusen ryöstöretken päätteeksi unohtuu kiinni niin kun sillä on talvi suolassa kahlattu niin varmemmin se lähteekeväällä sieltä pohjasta irti kuin sieltä mistä on tarkoitettu...:eek:

BJ-40/76
15.12.2011, 15:13
Jos irrotettava koukku on kilpeä peittämässä, niin se kiinteä peittää varmaan kans?

siirrä kilpi pois piilosta?

Ja tuohon ruosteen irroitukseen: onnistuuko tuon koko vetokoukun lukkosysteemeineen Liimailla pressun mutkaan polyuretaani kitillä, esim sikakitillä?
siis siten että sais umpisukkeloon ruosteenirroittimeen.

Muutama päivä lämpimässä, ja kunnon ruosteen irroittimessa tekee ihmeitä.

Meneekö sulla joku osa koukusta romuksi? jos menee niin poraa siihen
reikä ruostesaumaan asti, vedä kierre rasvanipalle, ja liimaa rasvanippa kiinni kierrelukitteella.

sitten putsaat rasvaprässin putken ja nokan puhtaaksi, ja täytä ruosteen irroittimella, ja painat vaseliinilla ruosteenirroittimen ruostesaumaan!
(voi olla että joudut puristamaan vuorokauden, joten tee prässille hyvä teline, ja kiristysside esim pyykkinarusta ja lista-avaimesta)

Ja itse käyttäsin Bendex- merkkistä(?), voi kun löytys vielä vanhaa kunnon "carambaa"(miten kirjoitettanekkaan)
Onko crc 5-56 nykyään jotain ekoversiota, kun tuntuu ettei toimi sitten ollenkaan?

0ltzi
15.12.2011, 18:17
Jos irrotettava koukku on kilpeä peittämässä, niin se kiinteä peittää varmaan kans?

siirrä kilpi pois piilosta?

Ja tuohon ruosteen irroitukseen: onnistuuko tuon koko vetokoukun lukkosysteemeineen Liimailla pressun mutkaan polyuretaani kitillä, esim sikakitillä?
siis siten että sais umpisukkeloon ruosteenirroittimeen.

Muutama päivä lämpimässä, ja kunnon ruosteen irroittimessa tekee ihmeitä.

Meneekö sulla joku osa koukusta romuksi? jos menee niin poraa siihen
reikä ruostesaumaan asti, vedä kierre rasvanipalle, ja liimaa rasvanippa kiinni kierrelukitteella.

sitten putsaat rasvaprässin putken ja nokan puhtaaksi, ja täytä ruosteen irroittimella, ja painat vaseliinilla ruosteenirroittimen ruostesaumaan!
(voi olla että joudut puristamaan vuorokauden, joten tee prässille hyvä teline, ja kiristysside esim pyykkinarusta ja lista-avaimesta)

Ja itse käyttäsin Bendex- merkkistä(?), voi kun löytys vielä vanhaa kunnon "carambaa"(miten kirjoitettanekkaan)
Onko crc 5-56 nykyään jotain ekoversiota, kun tuntuu ettei toimi sitten ollenkaan?

chesterton tai miten kirjotetaan on aikas hyvää.

Overgeared
15.12.2011, 19:30
Onko kyseessä kuvan näköne nuppi?
Jos ni pistä yyveetä, pitäs tommone jossai olla.

sisua45
15.12.2011, 19:45
Multa löytyy myös passat, niin ikään irrotettavalla kovililla. Ja tiukasti kiinni kuin alkon ovi jouluna. :rolleyes:

Lukitus systeemi onneksi liikkuu herkästi, koukku vaan ei pyörähdä. Lääkkeeksi siihen ajattelin puolentoista metrin pätkää 60x5mm putkea koukun nokkaan, ja sitten niitä voimasanoja. Jos ja kun irtoaa, niin huolellinen ruosteen poisto ja reilusti vesipumppu-vaseliinia.

Muijan goffista sain juuri ja juuri samanlaisen koukun pois viime kesänä.

kippo86
15.12.2011, 20:02
Kyllä se lähtee, kun takoo, takoo ja takoo...

Lyöminen esim lekalla on ehkä irrottavampi, kuin vääntäminen jatkovarrella. Lyödessä voima on hetkellinen ja tärähtävä.

sisua45
15.12.2011, 20:10
Lyöminen esim lekalla on ehkä irrottavampi, kuin vääntäminen jatkovarrella. Lyödessä voima on hetkellinen ja tärähtävä.

Tuo on taivaan tosi. Ruostuneet pultit saa helpommin irti lyömällä. Vääntäen vain poikki. :rolleyes:

Mutta saa tuota koukkua vähän vääntääkin, ainakin tälläinen pulkan naru. :D

kippo86
15.12.2011, 20:25
Tuo on taivaan tosi. Ruostuneet pultit saa helpommin irti lyömällä. Vääntäen vain poikki. :rolleyes:

Mutta saa tuota koukkua vähän vääntääkin, ainakin tälläinen pulkan naru. :D

No juu, jos koukku menis poikki käsin vääntäen pitkällä jatkolla, vois olla jotai isompaaki vikaa tai sit vaa kaurapuuro tehny tehtävänsä... :D

lavanelikko
15.12.2011, 20:29
Ainakin tän mallinen Jeepin koukku lähti irti tosi helposti kun keksi mitä pitää tehdä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4139&pictureid=86472
Eli vääntiöstä auki ja sen jälkeen vääntiötä vedetään oikealle ja vetokoukkua väännetään/lyödään vastapäivään sekä sen jälkeen johonkin suuntaan (ei muista eikä jaksa käydä kokeilemassa) vievataan ja vedetään itseen päin... Ja sieltähän se syntyykin... Eikä varmaankaan olis ollu tiukassa jossei olis hölmöillyt ennen kuin keksi vetää vääntiötä...

Jarva
15.12.2011, 22:51
Multa löytyy myös passat, niin ikään irrotettavalla kovililla. Ja tiukasti kiinni kuin alkon ovi jouluna. :rolleyes:

Lukitus systeemi onneksi liikkuu herkästi, koukku vaan ei pyörähdä. Lääkkeeksi siihen ajattelin puolentoista metrin pätkää 60x5mm putkea koukun nokkaan, ja sitten niitä voimasanoja. Jos ja kun irtoaa, niin huolellinen ruosteen poisto ja reilusti vesipumppu-vaseliinia.

Muijan goffista sain juuri ja juuri samanlaisen koukun pois viime kesänä.

Jatkovarsi on hyvä. Irrotettiin ranskanpullasta koukkua ja kun ei lyömällä lähteny, niin RHS palkki koukun päähän ja kun ei näillä naruilla saanu väännettyä irki, niin liina kiinni ja tojolla pikku nyppäys niin jo lähti vaikka tuli ranskiskin hiukan sivuttain mukana :)

Jhl
16.12.2011, 12:55
Kiitoksia vinkeistä kaikille :)

Täytyy varmaan yrittää porailla se lukitustappi pois kun tulee ylimääräistä aikaa. Ja sen perään toholla lämmitystä ja takomista.
Uuden kahvan hitsaaminen on poissa laskuista tässä vaiheessa, puikolla en lähde itse niin pientä kohtaa kokeilemaan.

Tehtaalta sai vastauksen että heiltä saa pelkän koukkuosankin, johon tulee mukaan rungon muovisuoja ja suojapussi.

ImacInnes
16.12.2011, 13:02
Kiitoksia vinkeistä kaikille :)

Täytyy varmaan yrittää porailla se lukitustappi pois kun tulee ylimääräistä aikaa. Ja sen perään toholla lämmitystä ja takomista.
Uuden kahvan hitsaaminen on poissa laskuista tässä vaiheessa, puikolla en lähde itse niin pientä kohtaa kokeilemaan.

Tehtaalta sai vastauksen että heiltä saa pelkän koukkuosankin, johon tulee mukaan rungon muovisuoja ja suojapussi.

Terve.
Kysyitös mitä moinen maksaa?

Esim. Volvoon sain romikselta käytetyn koko systeemin johtosarjoineen 100,-

Nykyjäänhän muuten joidenkin autojen rekisteriotteessa on maininta jotta "koukku on oltava irti jos ei perävaunua vedetä" töissä olen moisen tekstin muutamassa rekisteriotteessa havainnut.

t. Ismo Ämmä

Jhl
16.12.2011, 13:10
Terve.
Kysyitös mitä moinen maksaa?

Kysyin, mutta täytyy kysyä jälleenmyyjältä. Tehdas ei myy suoraan.

Heguli
17.12.2011, 11:17
Koukuissa on ilmeisesti eroja. Omassa käyttiksessä oli irrotettava koukku kiinni vajaa 5 vuotta ja ennen auton myyntiä otin sen irti (oli niin pirun rumaksi ruostunut). Ei ollut edes tiukassa, lähti ihan käsivoimin pois.

Jhl
17.12.2011, 11:36
Iltainspiraationa aloin nujimaan lukitusmekanismia. Nyt kun tutustuin, saisihan tohon tankoon hitsattuakin jotain. Yritän kuitenkin liikuttaa nujimalla tankoa edestakaisin ja kääntää sitten putkitongeilla.

ZeiZei
17.12.2011, 22:46
Sopiva mutteri siihen tapin päähän, joka hitsataan mutterin sisältä tapin päähän. Siitä sitten kiintoavaimella vääntää.

Samaa mietin tuolle koukulle:

Koukun kiinnikkeen / putken suuntaisesti koukun taakse hitsataan joku reilun kokoinen mutteri (pitkä olisi hyvä) lujasti kiinni, siitä olisi sitten hyvä pulttikoneella täryyttää koukku irti ?

Jhl
22.12.2011, 00:01
Onnellinen loppu ilman hitsailua, lämmitystä, leikkausta tai porailua. Puskurin kun poisti, niin yleistyökalut tepsivätkin pulmaan.
Ainut vaurio aiheutui perävaunupistokkeelle epätäsmällisestä vasaran liikkeestä.