View Full Version : Etuperään hydraulimoottori
Nuffieldmaster
13.12.2011, 17:03
Vetopeto -projektiin (pikkutraktori, ei paljasteta enempää) on tarkoitus rakentaa neliveto maastoauton etuakselia hyödyntäen.
Koska pudotuslaatikon saanti mekaanisesti kyseisestä vaihteistokonstruktiosta ei ole käytännössä mahdollista niin ajatuksena on ollut ottaa voima hydrauliikalla.
Akseliksi on kaavailtu hilux tmv. vastaavaa napalukollista akselia, jotta veto saadaan vapautettua tiesiirtymien ajaksi "molemmista päistä", kun hydraulipumppukin on kytkettävissä irti (käytämme remmisiivan voimanulosottoa hydepumpun pyöritykseen). Kait olen ymmärtänyt napalukkojen merkityksen, eli se katkaisee yhteyden vetoakseleilta ja perältä?
Ajatuksena on laittaa metsäperävaunun 400 kuutiosentin moottori tuohon perämurikkaan kiinni. 180 bar paineella ja 60 litran minuuttituotolla se antaa 1800 kilopondin vetotehon metsäperävaunulle, sekä n. 3-4 km/h ajonopeuden. Robson rulla on halkaisijaltaan n. 250 mm ja tämä vetää pyörää kehältä. Pyörän halkaisia on n. 1170 mm Tässä siis alkutilanne...
Etupyöriksi tulisi 760 korkeat 7,5-16" vetokuviolliset.
Laskimme, että pyöräkoolla ja etuperän 4-5 välityssuhteella saisimme vedon toimimaan hieman tuottoisemmalla pumpulla hyvinkin traktorin 1 ja 2 pykälille jotka 0,8-3 km/h
Laskenta ei tosin ole vahvin lajini, ja jos keltä tällainen onnistuu paremmi voin kaivaa tarkemmat lähtöarvot kohdilleen!
Onko kukaan offimies kokeillut vastaavaa, eli toimiiko tuo oikeasti? Autoissahan taitaa ongelmaksi koitua nopeushaarukka, mutta hitaassa ryöminnässä kait apua voisi olla?
Millaiset kääntökulmat tuollaisissa akseleissa on?
Kone ei tule niinkään hyötykäyttöön vaan offi ja kone tms. tapahtumiin näytöspeliksi...
"Kait olen ymmärtänyt napalukkojen merkityksen, eli se katkaisee yhteyden vetoakseleilta ja perältä?"
Sen verran korjausta että katkaisee yhteyden renkaiden ja vetoakseleiden väliltä. ;)
masinistit sivusto voisi olla oikeampi tiedonlähde.
Mutta jos tuossa traktorissa jonkamerkkiäeivoimainitakoskahaluanpitäähullujajän nityksessä olisi ihan sattumalta ajovoimanotto niin se olisi oikea paikka laittaa se hydraulipumppu ja siitä sen saattaisi saada toimimaan myös pakilla.
Noh, eihän sitä pumppua nyt voi ajo voiman ottoon laittaa.....
Pakin saa kun lohkolta ajetaa neste toiseen suuntaan, siis pumppu tuottaa vakio paineen ja venttiili lohkolla säädetään vauhti ja suunta!! Ja miksi se pumppu täytyy saada pois päältä siirto ajoon??
Kun venttiili lohkolta on vapaa kierto tankkiin, ei mikään kuormitu turhaan. Vielä säätötilavuuspumppu, niin ei ilman pyyntiä tee oikeen painettakaan. Siitä voi ottaa vaikka orbotrooli ohjaukseen tai vaikka nostolaitteeseen tai mihin vaan keksii sitä nestepainetta....
Tollanen etuveto toimii kyllä, mutta voimat ja vauhti on jotain..... En jaksa nyt laskee. Hydrauliikan kanssa täytyy vaan pitää huoli siitä että vaikka kuinka joku kehuu myyjänä tuntevansa omat tuotteet, niin ei se aina ole niin.
Kokemuksesta tiedän kun tuli tehtyä traktoriin vetävät maarattaat ilman mekaanista yhteyttä.
Juu, ja käyttölohkon pitää olla moottorikaralla oleva.
Tulee todella kätevä neliveto jos etupyöriä pitää käyttää omasta vimstaakista.
Nii ja tosiaan jos ajovoiman otto on niin siitä saa kyllä sitten pudotettua sen vedon sille etuperällekkin ni ei tarvi hydruliikan kanssa säätää.
Joka tapauksessa kuulostaa jokseenkin venäläiseltä perseensuristimelta, mutta hemmetti, maailma kaipaa uusia ideoita...
Ja totanoin olikos jossain jontikan pikkumallissa hydraulinen etuveto???
Nii ja miksei sitä voi siihen ajovoiman ottoon laittaa??? Ja tarkennetaan että suljettuna ja paineistettuna siten että se toimii molempiin suuntiin.
Mutta jos tuossa traktorissa jonkamerkkiäeivoimainitakoskahaluanpitäähullujajän nityksessä olisi ihan sattumalta ajovoimanotto niin se olisi oikea paikka laittaa se hydraulipumppu ja siitä sen saattaisi saada toimimaan myös pakilla.
Voisko nimimerkki paljastaa merkin?
Ja jontikallahan oli niissä 30-sarjan jenkkimalleissakin hydraulista etuvetoa,joku kaksinopeuksinen
Eiks tuo nimimerkki "nuffieldmaster" jo hiukan raota salaisuuden verhoa tuon merkin suhteen?
Tulipa vaan mieleen tuon nelivedon rakentelun tiimoilta. Jos traktorin voiman ulosottoon laittais sopivan alennus/ylennys/pyörimissuunnan sopivaksi muuttavan vaihteiston,jossa voiman ulostulolaippa olis traktorin alla etuakselia kohti. Siitä kardaani vetävään etuakseliin ni nelivetopeli olis valmis.
Kardaaniks kävis suora akseli ilman murroksia ja liukupooria jos tuo lähtö ja etuakselin kissanpään akseli olis samassa linjassa.
Ajovoimanotolla toimis lostavasti normi voimanotollakin auttavasti..
Miksi ei siis ajovoimanulosottoon voi laittaa pumppua??
Koskaan hydrauliikalla ei saada hyötysuhteeksi 100%
Eli pumpun pitää pyöriä että saadaan painetta joka tekee liikkeen... Jos pumppu lähtee pyörimään vasta kun muut pyörät jo luistaa niin ei taida oikeen auttaa mitään. Ja tämähän pitää tehdä oikeasti muuttuvatilavuuksisella pumpulla ja kuormantuntevalla järjestelmällä. Ja se suunnan vaihto hoidetaan pienellä sähkökatkaisialla joka kääntää suunnan eteen tai taakse. Voidaan hoitaa vaihdekepin yhteyteen. Ei siis tarvita ylimääräisiä vipuja.
Ja järjestelmä vetää vaan kun nopeus on alle laskennallisen toiminnan. Sen nopeemmalla se jarruttaa jollei kytke vetoa pois. Ja moottorissa täytyy olla joko jousikuormalla tai hydrauli paineella toimiva mäntien vapautus.....
Hydrauliikkaa tuntemattoman on vaikea äkkiä miettiä näitä, ja vaikka sen kanssa pelaa päivittäin, niin tulee silti välillä eteen juttuja mitä pitää oikeesti miettiä.
Erillaisia venttiileitä ja painepiirejä menee ristiin ja rastiin. Välillä joutuu miettimään että mitä on jonkun asentajan päässä liikkunut kun koittaa etsiä oikeeta painelinjaa joihinkin lisä laitteisiin....
Vaikka kaivinkoneita asentaa ammattilaiset, nekin ottaa välillä paineen paikasta josta ei saada kokoajan riittävää virtausta.
Lohkot täytyy saada tarpeeksi isoiksi, vaikka karasta menis 100l/min läpi, voi lohkon nippa rajoittaa litrat alle 80.......... Ja sitten ihmetellään kun vauhti ei riitä. Aina paine ei ole tärkee näissä, vaan litrojen ja paineen yhteis tuotto.
Ja paluu pitää olla aina kunnossa, mahdollisimman vapaa......
Nuffieldmaster
13.12.2011, 21:43
Jahas, offipalstaa lukee ristiin nuhvi.nettiläiset joten turha piiloutua.
Kone johon nelivetoa suunnitellaan on 34 hevosvoimainen BMC dieselillä pyörivä 1800 kg painava Nuffield 3DL vuosimallia 1960.
Ajovoimanottoa ei ole, eikä tällä hetkellä koko voimanottoakaan kun albert nussi on sen varastanut...
Traktori ei tule työkäyttöön, vaan tapahtumamaskotiksi, ja nelivetoa tarvitaan vain vaihteilla 1-2 eli nopeuksilla 0,8-4 km/h. Saisi olla sen verran potkua, että kun nelikon tuolloin kytkee niin etuset sutivat. Nuffi on varsin takapainoinen (n. 65/35) joten keula on kevyt ja etuset sutivat kohtuuhelpolla.
Ajatuksena, että kun nelivetoa tarvitaan esim. jossain 10-15 minuutin näytöksessä niin vetäistään napalukoista veto päälle ja hihnapyörän käyttövivusta pumppu päälle. Kun halutaan voimaa välitettäväksi etuperään pannaan ykkönen tai kakkonen silmään, lasketaan työkone ja vedetään vivusta tai painetaan sähkönappia jostain (mikäli budjetista löytyy sähkölohkon mentävä aukko). Jotain pitää keksiä ylityöntöä estämään, eli takaisku tms. painepuolelle (päästää öljyä väliin, ettei tule alipainetta) ja sitten isot shokit jos etuperä meinaakin mennä liian kovaa kyytiä.
Siinäpähän isännät ihmettelevät "jotta julma on peli"
Hifistelemään ei aleta a) budjetin b) koneen rautaisen luonteen takia.
Muttamutta, kestääkö etuperät tuollaista, mistä löytyy manu-lukot, sopivat ja sopivan hintaiset komponentit?
Siksi en masinisteilta kysynyt, kun minusta siellä ei ole offipuolen akselistoihin välttämättä niin laaja-alaista tietämystä ja toisekseen ajattelin jos joku on offipuolella väsännyt vastaavan ryömyrin autostaan?
Ja jontikallahan oli niissä 30-sarjan jenkkimalleissakin hydraulista etuvetoa,joku kaksinopeuksinen
kyllä noita on suomessakin aina välillä nähty myytävänä. Eli hfwd john deere 2130 ja 3130 sarjan koneita.
Mikäs se olikaan se sisun nestemoottori. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sisu-nestemoottori
Eikös Volvolla ja Man:lla ole kuorma-auto puolella tutkielmana hydraulisesti vetävä etuakseli?
Arpe ainakin joskus sellaisesta mainitsi.
mannilla taitaa olla jo myynnissä
Miksi ei siis ajovoimanulosottoon voi laittaa pumppua??
Koskaan hydrauliikalla ei saada hyötysuhteeksi 100%
Eli pumpun pitää pyöriä että saadaan painetta joka tekee liikkeen... Jos pumppu lähtee pyörimään vasta kun muut pyörät jo luistaa niin ei taida oikeen auttaa mitään. Ja tämähän pitää tehdä oikeasti muuttuvatilavuuksisella pumpulla ja kuormantuntevalla järjestelmällä. Ja se suunnan vaihto hoidetaan pienellä sähkökatkaisialla joka kääntää suunnan eteen tai taakse. Voidaan hoitaa vaihdekepin yhteyteen. Ei siis tarvita ylimääräisiä vipuja.
Ja järjestelmä vetää vaan kun nopeus on alle laskennallisen toiminnan. Sen nopeemmalla se jarruttaa jollei kytke vetoa pois. Ja moottorissa täytyy olla joko jousikuormalla tai hydrauli paineella toimiva mäntien vapautus.....
Hydrauliikkaa tuntemattoman on vaikea äkkiä miettiä näitä, ja vaikka sen kanssa pelaa päivittäin, niin tulee silti välillä eteen juttuja mitä pitää oikeesti miettiä.
Erillaisia venttiileitä ja painepiirejä menee ristiin ja rastiin. Välillä joutuu miettimään että mitä on jonkun asentajan päässä liikkunut kun koittaa etsiä oikeeta painelinjaa joihinkin lisä laitteisiin....
Vaikka kaivinkoneita asentaa ammattilaiset, nekin ottaa välillä paineen paikasta josta ei saada kokoajan riittävää virtausta.
Lohkot täytyy saada tarpeeksi isoiksi, vaikka karasta menis 100l/min läpi, voi lohkon nippa rajoittaa litrat alle 80.......... Ja sitten ihmetellään kun vauhti ei riitä. Aina paine ei ole tärkee näissä, vaan litrojen ja paineen yhteis tuotto.
Ja paluu pitää olla aina kunnossa, mahdollisimman vapaa......
Eipäs ajatella liian monimutkaisesti kuten alan ammattilaisilla on usein tapana.
Jos johonkin harrastenuhviin joku suunnittelee vetävää etuakselia niin on aika turhaa suunnitella mitään muuttuvatilavuuksisia pumppuja tai moottoreita sinne karkaa budjetti vuortentaa ja äkkiä.
Vaan takaisin siihen ajovoimanottoon. Eli sinne voimanottoon pistetään joku sopivankokoinen vaikka mäntäpumppu/moottori jota voi pyörittää molempiin suuntiin se mitoitukseltaan semmoiseksi että etupyörät pyörii n.10% nopeemmin kuin takapyörät, sillä saa niihinkin vähän vetoa. Kytketään yksinkertaisesti hullunkiertoon ja ilmataan huolellisesti ja jos systeemi vaatii niin voihan siihen laittaa vaikka pienen paineakun tasaamaan lämmön vaihteluita, ja tietysti letkujen väliin varoventtiilit.
En siis pysty menemään takuuseen että kyseisnen systeemi toimii koska en oo tuommosta vielä värkänny, mutta öljy kyllä juoksee aina sinnepäin mihin se milloinkin sattuu pääsemään eli joko toimii tai sitten ei.
Koska kyseessä ei taida olla 24/7/363 käytössä oleva tuotanto kone niin osienkaan ei tarvi olla siten mitoitettuja eikä välttämättä uusia.
Ja mitä myyjiin tulee niin tosiaan pienellä kokemuksella aiheesta voi sanoa että itse pitää olla tietää mitä on tekemässä ja mitä osia siihen tarvii, myyjät on myyjiä eikä välttämättä suunnittelijoita.
ainut mikä itellä tulee mieleen jos ois ottanu ajovoiman otosta ni ei voi ruovitella etuvedolla, eikä tarvii mitään muutuvatilavuus pumppuja ku perinteinen ratas pumppu.
niinhän nuo viisaat hydrauli asiantuntiat sanoo ettei rataspumppu kestä 7200rpm:ää eikä kestänykkää ku seitsemän vuotta eli oikeassa olivat ei kestäny, ja säiliön pitäs olla jotai 400litraa muttei ole ku 5l eikä lämpiä. eli nää hetkittäiset käytöt ei vaadi ihan oppikirjojen mukaan mennä.
ja jos tulee hihnavetonen ni helppo puljailla nopeus kohalleen ja suunnan vaihtoon pakkivalolta tieto sähköventtiilille ainut ongelma on jos käytetään useampaa vaihdetta sillon yks vaihtoehto vois olla virtauksen jakoventtiili jonka ylituotto otetaan käyttöön kakkos vaihteella.
ja ei herneitä nenään nää on vaan mun mielipiteitä tällee äkkiä ajateltuna