View Full Version : hj:in kierre jousi alusta
do dii onko kukaan toteuttanut hj:in kierrejousi alustaa? et onko minkä lainen homma tehdä ja mistä kannattaa tehdä ja miten katulailisuus on?
ainakin hdj jakarit varmasti auttaa asiaa mut miten jouset et onko nekin kannattavat laittaa hdj:stä
laittakaapa kuvia jos olette tehneet niin saadaan hj:in hyvät päivitykset rakennettua..
kun ei raskis luopua tosta omasta hjiista kun on niin hyvä auto mut alustaa pitäisi kyl parantaa..
soa en rupea tekee et sama hommaon melkein kuin teet kierrejousi alusta.
On tehty katulaillinen ja oli tällä palstallakin näkyvillä kunnes joku pelle tulosti projektikuvat ja meni vinkumaan katsastuskonttorille.
Joku tietää et kellä se kierrehojari on tällähetkellä.
on jollain sitten ollut hauskaa kun on mennyt pilaa monen ihmisen haaveet tollasella lapsellisella tavalla..
Rotta-Racing
13.12.2011, 16:27
tää aihe kiinnostais muakin :D
Itse kyseisen auton lähes valmiina nähneenä oli ihan helevetin hyvin tehty,samalla muutoskatsastettu 61:sen turbokone :cool:
soalla ja pehmeillä jousilla oleva hj on kyllä parempi ajaa tiellä ja maastossa, kun tommonen hdj. oli meinaan aika pettymys kun hommasin hdj ja se on semmonen jäykkä nypytin :(
Arttuperkule
14.12.2011, 11:55
Minkä mittaset noi hodarin vakio jouset ja pumput on??
kyllä hj:n saa katsastettua kierteille..
kaverilta kysyin ja hetken mietittyään sanoi seuraavaa..
- tukivarret tehtaan tekemät ja et massat piisaa
- akseliin ja runkoon saa tehdä itse kiinnitys pisteet
- ei yli 150mm korotusta alkuperäseen
- varmuudenvuoksi 4 pyöräsuuntaus todistus..
keväällä ois tarkotus moinen projekti toteuttaa.. :D
lipposelta saa luultavasti mittojen mukaan tukivarsia myös leimalle
Korpikumpu
14.12.2011, 20:33
Tämähän kyllä kiinnoistais itteäkin, mutta onneks ei ihan niin paljon oo taitoa :)
soalla ja pehmeillä jousilla oleva hj on kyllä parempi ajaa tiellä ja maastossa, kun tommonen hdj. oli meinaan aika pettymys kun hommasin hdj ja se on semmonen jäykkä nypytin :(
Kyllä. Moni haukkuu lehtialustat jos on ajanut jollain bertalla, jossa 4" korottava Heavy duty -alustasarja. On varmasti jäykkä ja huono jokapaikassa.
Laita siihen SOA, löysät latit, traction barit ja kunnon iskarit niin rokkaa.
Ei tartte pelleillä puslien ja katsastusmiesten kanssa...
Kyllä. Moni haukkuu lehtialustat jos on ajanut jollain bertalla, jossa 4" korottava Heavy duty -alustasarja. On varmasti jäykkä ja huono jokapaikassa.
Laita siihen SOA, löysät latit, traction barit ja kunnon iskarit niin rokkaa.
Ei tartte pelleillä puslien ja katsastusmiesten kanssa...
Ei tarvii mitää soaa,löysiä lateja ym.ym.
Vakio jouset ja kunnon iskarit.
Ei ole jäykkä alusta.
Joo, omaani laitoin trailmasterin uudet lehtijouset iskarit ja puslat, tuli kyllä tosi mukavan pehmee muttei keinuva kyyti, esimerkiksi mudventuresilla hanhilammen suolle vievää tietä kun ajoi vanhalla alustalla niin loppu osuudella joka on verraten kuoppainen 60 kmh tuntui tosi haasteelliselta ajaa, kun uudella alustalla riskiretkellä samalla pätkällä pystyi työntään 100 kmh parhaimmillaan ja kyseinen tie on suht koht huono.
Ei tarvii mitää soaa,löysiä lateja ym.ym.
Vakio jouset ja kunnon iskarit.
Ei ole jäykkä alusta.
Juu ei tietenkään jos ei ole tarkoitus korottaa reilusti. SOA:lla saa korotukset "ilmaseksi" eli isompaa kumia alle.
Nimimerkillä hojose on hj kierrejousilla ja on ollu joskus ihan kilvissä
On tehty katulaillinen ja oli tällä palstallakin näkyvillä kunnes joku pelle tulosti projektikuvat ja meni vinkumaan katsastuskonttorille.
Joku tietää et kellä se kierrehojari on tällähetkellä.
Max. 77 mm alkuperästä jousitusta korkeemman kun tekee niin eipä oo mitään vinkumista kellään. Jousitustyypinhän saa vaihtaa ihan lain mukaan nykyään. Vähintään samoilla akselimassoilla olevasta tukivarret niin läpihuutojuttu.
On kai näitä useempikin tehty...
Joo, omaani laitoin trailmasterin uudet lehtijouset iskarit ja puslat, tuli kyllä tosi mukavan pehmee muttei keinuva kyyti, esimerkiksi mudventuresilla hanhilammen suolle vievää tietä kun ajoi vanhalla alustalla niin loppu osuudella joka on verraten kuoppainen 60 kmh tuntui tosi haasteelliselta ajaa, kun uudella alustalla riskiretkellä samalla pätkällä pystyi työntään 100 kmh parhaimmillaan ja kyseinen tie on suht koht huono.
Onko tämä se +75 mm sarja?
jaa enpä muista, nyt on ihan sopivan korkuinen, tarkoituksena ei ollut edes korottaa autoa vaan saada parempi alusta ja se kyllä onnistui yli odotusten.
tätkin voisi jatkaa et olisiko jollain vähän kuvia alustasta niin voisi itsekkin ruveta totetuuttaa kierteytystä..ja se viel et mitkä jouset ne nyt kävisi tollaseen hj parhaiten?
http://www.youtube.com/watch?v=I-1JtgLPa1Y
http://www.youtube.com/watch?v=AYShtzQHu5k
Tuossa näkyy pari videota hj:n kierrejousialustasta.
kertokaas mullekin, että mitkä kierrejouset alle kun pitäisi tuuman verran saada hojotsu nousemaan...
kertokaas mullekin, että mitkä kierrejouset alle kun pitäisi tuuman verran saada hojotsu nousemaan...
nyt taidat kysellä niin "väärässä" topicissa :eek::eek: :confused::confused::confused::confused: :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: :eek::eek:
tämämän keskustelu koski kierrejousi hojoa :eek:
mukana olen ollut tekemässä kierrejousi hojoa,, ja siihen kierteiksi tuli eteen (MUISTAAKSENI) n,vm66 cäkkylän jouset ja taakse "190?" defen jouset :eek: :D :confused::confused: :D :eek::eek: :cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool: :eek: :D :cool: :eek: :confused:
mitenkäs porukka on toteuttanut noi etu jouset et tuleeko ne rungon ja akselin väliin vai mahtuuko olemaan rungon vieressä.. KUVAT olis kivoaja et vois ottaa vähän vinkkiä kun ei täälä palstalla ole yhtään kuvaa kyseisestä projektista.
ja se viel et mitkä jouset ne nyt kävisi tollaseen hj parhaiten?
mulla on kiekka hdj:n vakiojousia tos irrallaan.niistä saa ainakin mittoja jos tarviit.
mites jos laittais taakse hdj nelilinkin? :D
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1033136#post1033136
mites jos laittais taakse hdj nelilinkin? :D
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1033136#post1033136
oishan sekin yks vaihto ehto..
oishan sekin yks vaihto ehto..
nyt vois lähtee sopivasti jos heittäis tarjousta. itse hjhin noita suunnittelin, mutta kun suunnitelmat muuttu, niin ei oikeen mahdu enää tukivarret ku tuli tankki tielle...
ehotuksia hj:in kierteet mitkä olis hyvät..
ehotuksia hj:in kierteet mitkä olis hyvät..
osta multa noi hdj.n vakiojouset 100e setti. ;)
saattavat olla turhan jäykät tohon mun uuteen projektiin..
Voisin ostaakkin..ollaanpa yhteyksissä tos loppuviikosta ku tuun reissusta pois.
helmapelti
10.01.2014, 18:41
Mun tarvis päästä tuollaisen vieterialustaisen kyytiin, jotenkin alkaa tuntua ettei ne sittenkään ole niin paljon hyvää lehtialustaa parempia.
Ainakaan käyttöautossa jota ei saa kaataa,mä en ole kertaakaan yrittänyt paikasta jossa joustot loppuisi kesken ja vaikka ajelen varovasti niin ei kaikki citymaasturit perässä tulisi.
Soaa en myöskään ole päässyt testaamaan mutta se, kevennetyt jousipakat, hyvät iskarit, tractionbarit, maantielle vakaajatangot niin en usko alustan olennaisesti häviävän vietereille. Varsinkin jakarialustan joustoa estävä ominaisuus sotii periaatettani vastaan.
http://www.youtube.com/watch?v=7HTmMK6hmzU
Kyllä tossakin kuski merkitsee enemmän kuin vieterit tai lehdet.
lehdet kannattaa pitää rasvattuina, olin jo unohtanut rasvauksen vaikutuksen.
Desibelit putosi puoleen kun taas voitelin lehdet, lehtijouset paukkuu kuivina.
Kerran 2kuussa ei ole liioittelua, rasva peseytyy nopeasti lehtien välistä.
Rasvauksen jälkeen suurin ääni oli vuotavat ikkunatiivisteet ja työkalujen kilinä, aiemmin niitä ei kuullut ollenkaan.
kaverilla kierre alusta bj niin on kyl ihan eri kaliperia kuin lehtijousi alustainen.. sehän varmaan riippu aika paljon et minkä laiset kierteet sinne pistää..
helmapelti
11.01.2014, 18:49
Mun lehtialustaakin saa tulla kyytiin testaamaan kun olen sitä huolella tuunannut.
Lievä pintakovuus siinäkin on mutta ero alkuperäiseen kuivaan ruostepakkaan on melkoinen.
Kierteet on tietty huoltovapaat.
Jenkeissä jotku tyypit vaihtaa kierrejousetkin lehtiin, kuten esmes tähän 4Runneriin laitettu latit ympäriinsä:
http://www.youtube.com/watch?v=lTNcY_Xw_8U
lTNcY_Xw_8U
En tiijä miks mulla näkyy joku suomi-offivideo tuossa youtube-ruudussa? :confused::confused::confused: Niinkuin monessa muussakin youtube-ikkunassa tällä saitilla.
Nyt taas näemmä toimii...
helmapelti
11.01.2014, 19:25
En mää ihan hakoteillä ole jos ameriikassakin fiksuimmat on huomannu:)
Lehti antaa tee-se-itse-miehelle mahdollisuuden takomiseen, riipukkeiden tuunauksiin, latien poistoon tai lisäykseen, liukupaloja jousien päihin..
Vaativat sitä rasvausta jota kukaan ei tee paitsi minä joskus.
Lehtien joustovara on rajallinen mutta mun ajossa ei ole vielä koskaan loppunut joustovarat kesken, toki kiinni on jääty mutta olisiko kierrejousilla siitä selvitty? Ehkä, ehkä ei.
Tuolla lehtialustalla pääsee jo yrittämään kaatopaikkoja ja jollei välttämättä tarvi kaataa niin kyllä lehtibussi tulee vinssillä vieterivastaavan perässä.Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta joku vieteriukko vois todistaa mulle sen.:D
Yksi ongelma on ilmennyt, notkea takapää joustaa niin paljon että kumipuslat ei kestä. Uudet puslat meni muruiksi muutamalla ajokerralla. Laitoin vanhat nylonpuslat takaisin ja taas mennään.
Showoffi on eri laji.
Racingrabbit
11.01.2014, 19:27
Tuolla lehtialustalla pääsee jo yrittämään kaatopaikkoja ja jollei välttämättä tarvi kaataa niin kyllä lehtibussi tulee vinssillä vieterivastaavan perässä.Voin olla ja varmaan olenkin väärässä mutta joku vieteriukko vois todistaa mulle sen.:D
Voidaan kokeilla tuon minun 110" Defenderin kanssa,kumpi menee pidemmälle ilman lukkoja? ;)
Minkäkokoiset renkaat pistän alle?
velipojan rj jossa vakio alusta, ja ittellä oli hdj jollain +2" satsilla oli kyllä sellasia kivirekiä ettei toista. tietysti poikkeuksiakin löytyy, jakarimallin tukivarret on ainakin ihan perseestä.
nelilinkki melkein ainoo mitä kehuisin paremmaksi ku lehtiä. ainakin mun soa hjssa on niin letkee alusta et oikeen. mut sie ei olekkaan mitä kivikovia korotus jousia...
IMHO kierrejouset on paljon pehmeämpiä ja se pintakovuus jää pois, mikä taitaa olla lehtijousille melko ominaista. Plussana myös riipukkeiden puuttuminen etu/takaylityksistä. Ja vähän mutua vielä, niin mun mielestä lehtijousilla varustettu pompauttaa helpommin renkaat irti jyrkkään nousuun tultaessa pienen vauhdin saattelemana. Eli kierrejousialusta seuraa maastoa herkemmin.
nelinkki alustassa on ihan erilailla pitoo ku jakarimallisessa. esim just ylämäkeen ajettaessa.
helmapelti
11.01.2014, 19:57
Voidaan kokeilla tuon minun 110" Defenderin kanssa,kumpi menee pidemmälle ilman lukkoja? ;)
Minkäkokoiset renkaat pistän alle?
Mihikä lukot on hukkunu? Lukot ennen kierrejousia.:p
Voitais muuten kokeilla kun olen nyt 30min päässä. 38" multa löytyy mutta tänään on jo ajonesto päällä.
Trehvataan ja kokeillaan, ei hopia ole häpiä.
En siis väitä mitään mutta kiinnostaa kyllä, ajaakkaan en osaa mutta yritystä löytyy..
Racingrabbit
11.01.2014, 20:02
Mihikä lukot on hukkunu? Lukot ennen kierrejousia.:p
Ei tartte lukkoja jos on toimiva jousitus ;)
Mulla isoimmat mitkä mahtuu pyörimään on 35,5",mutta kyllä niillä on pärjännyt.
Tervetuloa vaan tähän "ranchille",kyllä tässä kokeilukivikoita/kalliota löytyy ;)
Tuossa Picu:n kuvaamaa pätkää pääsisäisajeluista: http://www.youtube.com/watch?v=P9p-0KOvmo4
Ei tartte lukkoja jos on toimiva jousitus ;)
Ton mäki oon sisäistäny,vaik offauskokemus jokseenkin nolla,kerran ei veli venäläisen maastokuorma-autoissakaan ole lukkoja.
Ei kellään oo kokemusta paraabelijousista,verraten normipakkoihin ja kierrejousin,sellaset ois omaan BJ45 tulossa,kuhan sais aikaseks ja sais ajokuntoon
Molemmilla alustoilla saa hyvät joustot jne, ja varmaa vertailukelpoiset hiljasessa vauhdissa(esmes crawlerit ja mitä näitä nyt on..).
Minusta suurin ero tulee kun nopeus kasvaa, esim suunnistuksessa siirtymiin.
Kierrejousialustaisella voi päästellä metsäautotiellä vähän reippaammin matkustusmukavuuden kärsimättä. Tai jos kattoo vaikka offikrossia, niin kierrejousialusta seuraa maanpintaa paljon tarkemmin kuin vankkurijousi...
ajomukavuus samuraissa tiellä yhtä huono vakio lehtialustalla ja noin50mm korottavalla kierrealustalla.
metsässä en lehtialustalla ole ajanu, mutta sivusta seuraten ongelmia aiheuttaa jousie riipukkeet kiinni kivissä, kannoissa ja ojien ylityksissä ym. ja kierrealustana jakarimalli antaa ihan riittävän notkeuden.
hoojiin riipukkeet kiinni ojien penkoissa kokoajan, eli ajosiltoja joutu käyttämään lähes joka ojaan, muutenhan lehtialusta toimisi ihan riittävästi. jonkuverran auttas, kun kääntäis riipukkeet edestä ja takaa auton keskelle, mutta työnä rupeaa olemaan melki sama laittaa jakarit alle
helmapelti
18.01.2014, 14:50
Yhteenvetona vois sanoa että jos autossa on hyväkuntoiset mutta kuoleentuneet lehdet niin soa on ihan toimiva vaihtoehto. Jos lehdet on katkeamispisteessä niin tekee jakari-nelilinkin.
Riipukkeiden kääntö ei ole iso vaiva mutta etukartaanin liuku loppuu kesken.
Voipi se loppua muutenkin ja traktorin tähtiputkesta pitäisi saada toimiva edullisesti.