View Full Version : rattori kysymys??
alkaa itellä järki loppuun ursus teki tenän ja kone heitti pyörimästä.
käytin kannen auki ja vaihoin venttiilin nostajat ja kone pyörii hyvin mutta kun lyö ruiskut paikalleen ei jaksa pyöriä.
ruiskuista tulee tavara läpi ja venttiilien ajoituksia on kokeiltu veivata suuntaan ja toiseen.:confused:
Nii siis startti ei jaksa pyörittää vai kone menee jumiin ???
Onkos siinä varmasti akku kaapelit ym. laitettu takaisin remontin jälkeen ?
Ja toinen juttu notta voikos siellä olla vettä tai jotain jossain sylinterissä ?
ei pyöri kone täyttä kierrosta eikä ole vettä sylintereissä päivän tuossa ihmettelin kun ilman ruiskuja pyörii ja puristuksiakin on.
venttiileitä on säädetty pariin otteeseen eri aikaan toimiviksi ja konetta pyöritetty käsin eikä pyöri ympäri??
ilman kantta ja ruiskuja pyörii oikein ilosesti.
Entäs pumpun ajoitus, onko voinu kääntyä?
Aika outoa.
Millaset ruiskut tuossa on ja voiko ne olla väärässä asennossa niin että ne ottaa mäntään kiinni???
suorat ruiskut eikä voi ottaa mäntiin kun männissä on palotila jonka keskellä ruisku on.
ja ei ole ruiskupumppuun koskettu.
Jos vapauttaa kaikki venttiilit kiinni, niin pyöriikö sitten? Eli voi ottaa vaikka keinuvipuakselin pois.
Jos pyörii, niin jakopään hammaspyörissä on jako pielessä.
Jos ei, niin sitten on kiertokangen laakerit päällekäin.
ei pyöri kone täyttä kierrosta eikä ole vettä sylintereissä päivän tuossa ihmettelin kun ilman ruiskuja pyörii ja puristuksiakin on.
venttiileitä on säädetty pariin otteeseen eri aikaan toimiviksi ja konetta pyöritetty käsin eikä pyöri ympäri??
ilman kantta ja ruiskuja pyörii oikein ilosesti.
Ei ilman ruiskuja voi olla puristuksia? Mutta veikkaisin että jakopään ajoitus kannattaa tarkastaa jos sinne on kerran kajottu.
voi olla ilman ruiskua painetta kun pistää ruiskun reikään paine mittarin kiinni;)
ja ei ole jakopäähän kajottu kun tuossa vanhassa ursuksessa on alapuolinen nokka eli on vaihdettu venttiilin ohjurit hiottu venat ja nostajat vaihdettu.
pitää huomenna kokeilla ottaa nostajat pois ja kokeilla pyörittää jos kerkeää kun on nuot työtki häirittemässä.
Startti niin tarkalla (remontin tarpeessa) ettei jaksa pyörittää puristusten kanssa?
mutta kun ei jkasa ISOLLA meisselilläkään vauhtipyörästä mies pyörittää??
onkos normaalia??
Arska-tehtaalta
12.12.2011, 22:24
Siis tajusinko oikein, vika oli jo ennen kansipokaa?
joo oli mutta miun mielestä on outoa että ilman ruutanoita kone pyörii ja venttiilit pelaa mutta kun laittaa venttiilit paikalleen ei jaksa konetta käsin pyörittää.
mutta kurkkaan huomenna alakertaan niin saapi siitä jaostakin selvyyden.
joo oli mutta miun mielestä on outoa että ilman ruutanoita kone pyörii ja venttiilit pelaa mutta kun laittaa venttiilit paikalleen ei jaksa konetta käsin pyörittää.
mutta kurkkaan huomenna alakertaan niin saapi siitä jaostakin selvyyden.
Niin, voi se olla startti/akkuvika, käsin ei välttämättä jaksa pyörittää koska puristuksia on reilusti.
Niin, voi se olla startti/akkuvika, käsin ei välttämättä jaksa pyörittää koska puristuksia on reilusti.
Komppaan tätä. Ei oo ihan kevyt käsin pyöritellä tollasta konetta jos kunnossa on. Mutta kunnon vääntämisellä kuiten pitäs käsinkin pyöriä.
Eikä näitä arvailuja helpota jos käsitteet on mitä on. Eli jos jakopäähän ei ole puututtu niin miten noita venttilin ajoituksia on sitten muutettu ??
Miten sillä meisselillä on siitä vauhtipyörästä koitettu pyörittää kun se on kaiketi kytkinkopan sisällä ???
Ruutana on ainakin meilläpäin kala joka viettää talven pohjamudissa ja pienessä pierussa eli juubassa.:D
Siis toimiko se kone ennen remonttia vai ei???
Tosiaan jos siinä on nyt kansi kunnossa eikä se ole muuten väljäksi päässy niin tiukka se on kääntää puristuksen yli...
Eli meisseli ei välttämättä riitä ja jos kampiakselin pääästä kääntää hitaasti pitkäällä räikkä avaimella niin sitten sen huomaa meneekö se puristuksen yli vai ei. Jos se kääntyy hitaasti ja pyrkii aina tatakaisin ja lopuksi nytkähtää yläkuolokohdan yli niin homma lienee kunnossa, vaan jos se törmää kuin seinään niin silloin se ottaa johonkin kiinni.
Ja kun kokeilet niin ehdottomasti sammutin päällä!!! Koska tuossa on jo pieni mahdollisuus että kone kajahtaa tulille. Ja muutenkin näpit ym. turvaan.
Ja onhan akussa virtaa??
Lopuksi : Jos tuntuu ettei hommassa kynnet pidä niin ei ole huono ajatus pyytää jotain konekorjaajaa kattomaan tuota päksteriä. Ja se starttiremontti kannattaa teettää jossain alan firmassa...
konttikaira
15.12.2011, 21:09
mutta kun ei jkasa ISOLLA meisselilläkään vauhtipyörästä mies pyörittää??
onkos normaalia??
Eipä oo vielä tullu semmosta ehyttä dieseliä vastaan mikä ei pyöris isolla meiselillä startin kehältä, ja monen kokosta moottoria pyöritetty...enemmän tekniikka kun voima laji tosin.
Eipä oo vielä tullu semmosta ehyttä dieseliä vastaan mikä ei pyöris isolla meiselillä startin kehältä, ja monen kokosta moottoria pyöritetty...enemmän tekniikka kun voima laji tosin.
Puhtaasti voimalaji, pitää vaan osata tekniikka jolla voima välittyy.. :D
Alakerta jumii, ja puristusten kanssa loppuu voima kesken/jumii pahemmin kun liuska jarraa pahemmin koska painetta vasten kiilaa lisää?
Eikä näitä arvailuja helpota jos käsitteet on mitä on. Eli jos jakopäähän ei ole puututtu niin miten noita venttilin ajoituksia on sitten muutettu ??
Hammaspyörät voivat menettää hampaita. Karkaisuvika, irtonainen pultti rikkonut yms. On näitä vastaan tullut.
Miten sillä meisselillä on siitä vauhtipyörästä koitettu pyörittää kun se on kaiketi kytkinkopan sisällä ???
Ursuksesta en tiedä, mutta yleensä siellä on joku tulppa, misnkä reiästä voi moottoria pyörittää. Ja pyörii isolla meisselillä kevyesti. Scania V8 konetta pyörittää teinipoikakin! Puristukset eivät meinaa mitään, aina kun lopettaa pyörityksen, niin paineet suhisevat männänrenkaiden ohi pois.
Tuskin vika on tässä, mutta suuttimien prikkoja ei ole hukattu pois? Kiertokangen laakereita enemmän epäilisin.
Heikki L
16.12.2011, 10:10
Kyllä toi urkin kone pitäs pyörii isola räikällä. alakerran laakerit päällekkäin?