Kirjaudu sisään

View Full Version : Land Rover Defender savuttaa


valu
08.12.2011, 19:38
Koneena TD5 ja auton vm.2004
Savua tulee oikein niin maan paljon ku vähä antaa jenkaa mutta tyhjäkäynnillä ei ja käy ihan nätistikin,mutta joskus aina ei lähe ees käymäänkään.Pakoputkesta lentelee semmosia noki kikkareita kanssa,voisko olla joku suutin kipeenä?Vaihdettuja osia on jo polttoainesuodatin,ilmansuodatin,rail putken päähän tuleva paineanturi.

Pikaisia ideoita otan vastaan kiitos.

Mika_T
08.12.2011, 19:59
Minkäs väristä savua se puskee?

Sinistä? harmaata? mustaa?

Kertoo jo vähän viasta kun tietää minkäväristä savua se puskee.

valu
08.12.2011, 21:39
Kyllä sieltä tulee ihan voima savua eli mustaa tulee putken täydeltä ja vähän enempikin.
Kierroksia ottaa aikas hitaasti ja auto ei kiihdy yhtään mihinkään.

pee
08.12.2011, 21:45
ollenkaan niitä td5 koneiden suutinrauhasten liristelyä tuntematta, tulis mieleen ne kauhutarinat...

oleks googlannu ne td5 perusmurheet ? onks ahtoputket ehjät ?

esim: http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3180

ja: http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-78005.html

Angelo
08.12.2011, 22:04
Ecun punainen liitin kannattaa tarkistaa. Öljyä jos löytyy niin voisi olla siinä vika.

-MaTTi-
08.12.2011, 22:05
http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-78005.html

Olisko tälleen helpompilukunen? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78005

pee
08.12.2011, 22:09
Olisko tälleen helpompilukunen? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78005


heh :o - on !


-MaTTi- modeks !!!

valu
08.12.2011, 22:10
Huomen jatkuu tutkimukset.

solihull
09.12.2011, 09:15
Kannattaa katsoa myös jos on EGR-venttiili auki tai raollaan... mutta ei se nyt noin isoja ongelmia kokonaisuudessaan aiheuta.

TT

valu
09.12.2011, 10:07
Milai tuo suutin muuten lähtee pois,mitä tarvii purkaa,näyttää aikas hämärältä ratkaisulta????

ranke
09.12.2011, 18:23
Ettei olis turbo jostain syystä pois pelistä, jos kerran voimaton ja palamatonta dieseliä tupruttaa, eli ilman puutetta syöttöön nähden.

TEMÄHIK

hiski
09.12.2011, 18:44
Eiköhän siinä ilmamassan mittaus rajoita ruiskutettavaa polttoainemäärää jos ahdin on pois pelistä.

Tosin hiipuva ilmamassamittarikin voi aiheuttaa ongelmia, mitäs se tekee jos koittaa massamittarin piuha irti?.

valu
09.12.2011, 19:32
Juu eli 2.syl suutin saatu pois ja huomasin et toinen niistä pulteista oli löysäs mikä yhdistää sähköpotikan ja suuttimen eli nyt nippuun ja kokeillaan käymään.Imusarja ja egr putsattu sisältä tyystin.Jos ei vörki vieläkään niin sitten kokeillaan muita juttuja.

On muuten lisääntynyt moottoriöljy tai siis pitäis sanoo et diesel öljytilassa mutta se johtu mahtollisesti siitä 2 suuttimesta.Kansi on ehjä.

valu
09.12.2011, 19:34
Eiköhän siinä ilmamassan mittaus rajoita ruiskutettavaa polttoainemäärää jos ahdin on pois pelistä.

Tosin hiipuva ilmamassamittarikin voi aiheuttaa ongelmia, mitäs se tekee jos koittaa massamittarin piuha irti?.

Vois juu siinäkin olla mahollinen oire kyllä.Koitetaan tulille taas ku saa nippuun.

Angelo
09.12.2011, 20:14
Laske sitä öljyä hyvissä ajoin pois. Työkalut vierelle ja ilmaa läpäisemätöntä kangasta. Jos ryntää niin imuputkea pois ja tukkoon.

valu
09.12.2011, 22:17
Laske sitä öljyä hyvissä ajoin pois. Työkalut vierelle ja ilmaa läpäisemätöntä kangasta. Jos ryntää niin imuputkea pois ja tukkoon.

Joo mutta kyllä se vika tarvis saaha pois ennen kuin se ottaa hullut tai ainakin pyrkimys on siihen :)

Angelo
09.12.2011, 22:32
No katsoitko sen punaisen liittimen? Aika helppo tarkistaa.

valu
09.12.2011, 22:50
No katsoitko sen punaisen liittimen? Aika helppo tarkistaa.

Se muuten jäi vielä kattomatta,missäs se on?

Angelo
09.12.2011, 23:00
Vänkärin penkin alla, punaiseen liittimeen tulee suuttimien johtosarja joka öljyää Ecun. Aiheuttaa kaikkea kivaa just käynnistymiseen ja tehottomuuteen liittyvää.

Öljyn tasoa se ei kyllä lisää, siihen veikkaisin suuttimen o-rengas vuotoa tai kansi halki..

Mikki
11.12.2011, 00:54
Kansi on ehjä.
Millä tarkastit???
Jos on halki öljytilaan polttoainekanava, niin ei muuten erotu kun irroittamalla ja painetestillä!!!

Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin vuota suutintiiviste, mutta se ei mustaa sauhua tee, vaan sammuttaa koko pannun!
Sitte se apparin penkki auki ja kato se punainen liitin. Jos on öljyä, niin uusi suuttimien johtosarja HETI! Pari kertaa pitää sen jälkeen putsata liitin, mutta johtosarjaa ei ihan ekaks kannata vaihtaa kokonaan...

Sitte ahtimesta tarkastat onko hukkaportti juuttunu, se meinaa kiusaa uskomattoman monia kun ajelevat "sunnuntai" kirkkoajoa ja ahtimen hukkaportti ei liiku --> ruostuu jumiin!!!
Siihen CRC ruosteenirroitinta ja kellosepän vasaraa (löytyy Angelolta). :D:D:D
Sitte kun liikkuu niin grafiittipohjaista deodoranttia perään ja toimii taas jonku aikaa, ellet ala moottorin woimawaroja kuten pitääkin!

valu
12.12.2011, 18:33
Millä tarkastit???
Jos on halki öljytilaan polttoainekanava, niin ei muuten erotu kun irroittamalla ja painetestillä!!!

Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin vuota suutintiiviste, mutta se ei mustaa sauhua tee, vaan sammuttaa koko pannun!
Sitte se apparin penkki auki ja kato se punainen liitin. Jos on öljyä, niin uusi suuttimien johtosarja HETI! Pari kertaa pitää sen jälkeen putsata liitin, mutta johtosarjaa ei ihan ekaks kannata vaihtaa kokonaan...

Sitte ahtimesta tarkastat onko hukkaportti juuttunu, se meinaa kiusaa uskomattoman monia kun ajelevat "sunnuntai" kirkkoajoa ja ahtimen hukkaportti ei liiku --> ruostuu jumiin!!!
Siihen CRC ruosteenirroitinta ja kellosepän vasaraa (löytyy Angelolta). :D:D:D
Sitte kun liikkuu niin grafiittipohjaista deodoranttia perään ja toimii taas jonku aikaa, ellet ala moottorin woimawaroja kuten pitääkin!

Joo eli punainen ecun liitin tarkastettu ja naftaahan siellä oli,putsasin sen ja avasin ecunkin ja puhaltelin ilmalla mutta ei alka viel toimimaan.
Käy hyvin tyhjäkäyntii mutta kun kaasua painaa niin kierrokset ei nouse juuri mitään vaan alkaa heti savuttaan,myös hukkaportti koitettu ja se liikkuu ihan hyvin.Mitähän nyt tekis??

kaitsu
12.12.2011, 18:44
Pyöriihän ahdin????

defet
12.12.2011, 18:47
veikkaisin kans ettei ahdin ole mukana tai ahtoputki irti

pee
12.12.2011, 19:03
tuliks tää vika yhtäkkiä, kovan rasituksen, vai ei tietoa ?

Angelo
12.12.2011, 21:26
Ahtaa kumminkin normaalisti? Pieni ahtomittari ei paljoa maksa ja tosi helppo kytkeä vaikka tilapäisesti jos ei muuten selviä. Välijäähdytin kannattaa katsoa kanssa, nää öljyää sitä ja saattaa ahdistaa ennen jäähdytintä. Eli onko ahto putket kovana? Sit jos väli jäähdytin ok, voi letku olla antautunut. Sisäpinta irronnut muutamasta mitä ja tukkii putken kun paine menee kangas kerrokseen.

Mut selvitä nyt ekeksi se suutin ongelma. Jos naftaa menee öljyn sekaan ei se oikein voi käydä, vai?

-MaTTi-
12.12.2011, 21:37
Käy hyvin tyhjäkäyntii mutta kun kaasua painaa niin kierrokset ei nouse juuri mitään vaan alkaa heti savuttaan,myös hukkaportti koitettu ja se liikkuu ihan hyvin.Mitähän nyt tekis??

Saako ainetta? Tuleeko paluuputkesta takaisin?

valu
12.12.2011, 22:03
tuliks tää vika yhtäkkiä, kovan rasituksen, vai ei tietoa ?

Se viimenen eli ei tietoa millai on tullut.

valu
12.12.2011, 22:10
Ahtaa kumminkin normaalisti? Pieni ahtomittari ei paljoa maksa ja tosi helppo kytkeä vaikka tilapäisesti jos ei muuten selviä. Välijäähdytin kannattaa katsoa kanssa, nää öljyää sitä ja saattaa ahdistaa ennen jäähdytintä. Eli onko ahto putket kovana? Sit jos väli jäähdytin ok, voi letku olla antautunut. Sisäpinta irronnut muutamasta mitä ja tukkii putken kun paine menee kangas kerrokseen.

Mut selvitä nyt ekeksi se suutin ongelma. Jos naftaa menee öljyn sekaan ei se oikein voi käydä, vai?

Mahdollisesti suutin ongelma ratkennut eli 2 suutin kusi ainetta kampikammioon o-rengaasta väliltä suutin/sähköpotikka.Toinen niistä pulteista oli päässy löystyyn.Mutta se selviää ku vaihtaa öljyt ja sais toimiin niin katotaan parantuko.

Tänään täyty tehdä vähän muitakin hommia ni en kerenny viel syventyyn et ahtaako vai no,huomen taas katellaan. Tsekataan samalla välijäähy ja ahtoputket.

valu
12.12.2011, 22:10
Saako ainetta? Tuleeko paluuputkesta takaisin?

saa ainetta kyllä.

valu
13.12.2011, 20:50
Tänään otettu cooleri irti ja puhdistettu ( ei ollu lainkaan pahas kunnos )
Ahtoputket kaikki käyty läpi sisältä ja päältä,oli ok kunnos
Puhdistettu vielä ecun punainen liitin ja ei parantunu yhtään

Ahdin ei nosta ahtoja oikeen lainkaan ja johtuu varmaan siitä et kierroksia se ei oikeen ota yli 1500,kone vaan tärrää ja heiluu niin pirusti,alan jo pikku hiljaa pelätä pahinta et pian lähtee kansi pooois ja kattoo mitä syöny...

kaitsu
13.12.2011, 21:22
No joko koitit pyöriikö se ahdin????

Kun on putket irti niin sormilla tai kynällä pitää pyöriä herkästi......

valu
13.12.2011, 21:25
No joko koitit pyöriikö se ahdin????

Kun on putket irti niin sormilla tai kynällä pitää pyöriä herkästi......
Ohhoh en muistanu kirjoittaa eli et pyörii juu todella herkästi eli sekin on ok

kaitsu
13.12.2011, 21:38
Imupuoli??

kaitsu
13.12.2011, 21:38
Tai sitten se on rikki :D

valu
14.12.2011, 07:01
mutta jos se olis rikki niin kyllä se vähän ottais ees enempi kierroksia ja ei se selitä sitä perkeleem moista tärinää...

Hessu_Hopo
14.12.2011, 09:56
Kuten tuolla aiemmin jo mainittiin, niin viallinen suuttimien johtosarja saattaa aiheuttaa tuollaisia ongelmia: Käy neljällä, tärisee huono käynnistyvyys ym.
Jos ei vielä ole vaihdettu niin kannattaa kyllä vaihtaa! Päältäpäin katsomalla tai kaiketi oikein mitenkään mittaamallakaan? ei toimivuutta pysty varmasti arvioimaan.

Hessu

Angelo
14.12.2011, 10:19
Mulla olisi tallissa ylimääräinen uusi johtosarja.

valu
14.12.2011, 21:33
Kuten tuolla aiemmin jo mainittiin, niin viallinen suuttimien johtosarja saattaa aiheuttaa tuollaisia ongelmia: Käy neljällä, tärisee huono käynnistyvyys ym.
Jos ei vielä ole vaihdettu niin kannattaa kyllä vaihtaa! Päältäpäin katsomalla tai kaiketi oikein mitenkään mittaamallakaan? ei toimivuutta pysty varmasti arvioimaan.

Hessu

Tilattu uusi suuttimien johtosarja tänään offroad pajalta,ans kattoo millai alkaa pelittää kun sen saa sitten joskus paikalle.

valu
14.12.2011, 21:34
Mulla olisi tallissa ylimääräinen uusi johtosarja.

Valitettavasti en pysty ostaas sulta ku menee firman kirjoihin... :(

Mikki
15.12.2011, 03:28
Tää nytte tyhmistä jutuista tyhmin, mutta napsahti mieleen kaverin Disco kun ei menny eikä kulkenu, niin ilmanputsari löytyi massamittarin verkosta, eli oli menny tukkoon ja sitte repeytyny palasiksi ja ilmamassamittarin verkossa oli sellanen 5cm paperia...

Ei oikein jaksanu käydä....:D:D:D

Ja suuttimen johtosarjan jälkeen alkaa muakin pelottaa tuo Kaitsun arvaus....

valu
15.12.2011, 17:02
Tää nytte tyhmistä jutuista tyhmin, mutta napsahti mieleen kaverin Disco kun ei menny eikä kulkenu, niin ilmanputsari löytyi massamittarin verkosta, eli oli menny tukkoon ja sitte repeytyny palasiksi ja ilmamassamittarin verkossa oli sellanen 5cm paperia...

Ei oikein jaksanu käydä....:D:D:D

Ja suuttimen johtosarjan jälkeen alkaa muakin pelottaa tuo Kaitsun arvaus....

Massamittarikin on jo kattottu et ei ollu mitn ylimääräistä siellä.

On se jännä kun tyhjäkäyntiä käy todella hyvin ja nätisti mutta kun yrittää jenkaa antaa niin käy vähän aikaa ja sit sammuu.

Ens viikolla tulee johtosarja niin katotaan millai käy ja jos ei niin sit taas ihmetellään.
Vitun hieno peli tuollanen defu :)

Angelo
23.12.2011, 17:47
No, joko savun lähde löytyi?

valu
27.12.2011, 21:51
No, joko savun lähde löytyi?

Ei vielä prkl!! Elikästä nyt vaihdettu uusi suuttimien johtosarja ja egr tulpattu mutta savua vaan on vieläkin paljo mutta vähän jo parani ja ottaa jo kierroksia mutta ei silti toimi vielä niin kuin kuuluukin,aikas vehje,mitäs ny kokeilis???

Mikki
27.12.2011, 23:43
Nappaas ahtimen alta putki irti ja kokeile sitte...

Tuli vaan mieleen, jottei olis putki tukossa. NM kerran tullu vastaan JUURI näillä oireilla!:confused::confused::confused:

valu
28.12.2011, 11:04
Nappaas ahtimen alta putki irti ja kokeile sitte...

Tuli vaan mieleen, jottei olis putki tukossa. NM kerran tullu vastaan JUURI näillä oireilla!:confused::confused::confused:

Suoraan pakosarjasta siis,koitetaan nyt sitäkin

Janne1986
28.12.2011, 11:54
Kuis tässä on tuo polttoainepumppu?
Onko tässä sähkönen vai mekaaninen?
Voisiko paluulinja olla tukossa?
Kuulostaisi että tukehtuis liikaan polttoaineen syöttöön.?
Samalla vois tietysti katsoa tuon tankin huohotuksen.

Angelo
28.12.2011, 17:14
Sähköinen pumppu on. Kuulee kyllä kun lähtee tankissa hyrisee, kai se on todettu toimivaksi?

Pahalta muuten näyttää, jos vielä kerran johtosarja liittimet puhdistat. Sen jälkeen loppu neuvot ja alkaa arvailu. Kansi tai suutin. Mut jos oli naftaa vuotanut ja tuli käynti häiriö niin pirun hyvä säkä olisi jos kaksi erillistä vikaa tulis samoilla hetkillä..

(Ellei sit ecu ole öljyä täynnä.)

solihull
28.12.2011, 19:30
Paljonko se on ajettu?
Oletko mitään vikadiagnoosia sille piuhan kanssa tehnyt. Varmaan kannattaisi koittaa.

valu
28.12.2011, 19:36
Paljonko se on ajettu?
Oletko mitään vikadiagnoosia sille piuhan kanssa tehnyt. Varmaan kannattaisi koittaa.

Autolla on 70tkm ajettu ja on ollu piuhan päässä mutta näytti vain 2.syl suutin vikaa.Suutin on napattu pois ja mahdollisesti siitä oli vuotanut naftaa kampikammioon ku 2 pientä kuusiokolo pulttia oli löysäs suuttimen ja sähköpotikan välistä.Heitin uudet o-renkaat ja pohjatiivisteen.

valu
28.12.2011, 19:40
Sähköinen pumppu on. Kuulee kyllä kun lähtee tankissa hyrisee, kai se on todettu toimivaksi?

Pahalta muuten näyttää, jos vielä kerran johtosarja liittimet puhdistat. Sen jälkeen loppu neuvot ja alkaa arvailu. Kansi tai suutin. Mut jos oli naftaa vuotanut ja tuli käynti häiriö niin pirun hyvä säkä olisi jos kaksi erillistä vikaa tulis samoilla hetkillä..

(Ellei sit ecu ole öljyä täynnä.)

Juu kyllä hyrisee ja oletan että siis toimii.Ecu on avattu ja sen sisällä ei ollu mitään öljyä,vain liittimessä oli.Monta kertaa olen jo putsannut ecun liittimen mutta ei ole tuottanut tulosta.

Huomen yritän keretä avaan vielä downpipen ja katon nyt sinnekin vielä mutta pelkään jo pahinta.......

Angelo
28.12.2011, 21:15
Huohottaako se käydessä? Jos se onkin hajonnut sen naftaliiniin vuodon takia, öljy ohentunut ja ei voitele. Olisko koneesta hajonnut jotain?.? Muki??

valu
28.12.2011, 22:33
Huohottaako se käydessä? Jos se onkin hajonnut sen naftaliiniin vuodon takia, öljy ohentunut ja ei voitele. Olisko koneesta hajonnut jotain?.? Muki??

ei houhota yhtään ja käy tyhjäkäyntiä todella nätisti mutta kierroksia ei aina ota ja jos ottaa niin sillon kovan savun ja tärinän saattelemana.

pee
28.12.2011, 23:08
^^^^^

kerropa lisää tuosta, ettei aina ota kierroksia ??? siis ei tunne kaasua ollenkaanko ??? mikä noissa säätää / määrää ajoituksen ???

solihull
29.12.2011, 10:43
Miten hyvin se lähtee käyntiin lämpimänä / kylmänä?

TT

defet
29.12.2011, 11:17
Eikö tuossa, näin muistelisisin, ole jotensakin sähkötoiminen kaasupoljin jossa on rakennnettu mukaan sellainen ominaisuus että ei reagoi heti kaasupoljin jos vaikka maastossa hakkauttaa jalka kaasupoljinta ylös-alas-ylös-alas..

eli ota selvää miten kaasupolkimen pitäisi toimia ja tutki onko vika siinä.

Mikki
30.12.2011, 15:07
^^^^^

kerropa lisää tuosta, ettei aina ota kierroksia ??? siis ei tunne kaasua ollenkaanko ??? mikä noissa säätää / määrää ajoituksen ???
Engine Control Unit, eli on täysin sähköinen toosa (samankaltainen kuin VW:n 1.9 pumppusuutin kone)

Eikö tuossa, näin muistelisisin, ole jotensakin sähkötoiminen kaasupoljin jossa on rakennnettu mukaan sellainen ominaisuus että ei reagoi heti kaasupoljin jos vaikka maastossa hakkauttaa jalka kaasupoljinta ylös-alas-ylös-alas..

eli ota selvää miten kaasupolkimen pitäisi toimia ja tutki onko vika siinä.
Jep, mutta ei vaikuta kun painaa kaasua tasaisesti, suodattaa ainoastaan "pikaiset" piikit pois (esim. kantoa päin tökätessä ei anna kaasua HETI, vaan kohta...) Mutta suodattaa siis SUURET painallukset, mutta pieniä ei, voi esim paikallaan naputtaa jalkapohjalla kaasua ja kone "röpöttää" sen mukana...

Kaasupoljinhan on potentiometri, joten jos ei toimi, niin ei ota kaasuakaan...

valu
01.01.2012, 16:15
Sen verran saatu aikaiseks että kun otin vaihingos ns.kaasuläpästä alipaine letkun irti niin johan alko toimia moitteettomasti ja se tekee sinne letkuun kauheen alipaineen ja se vetää taas läpän kii jolloin se kone ei saa ilmaa.

Vaihtelin alipainesäätimestäkin letkuja / johtoja ristiin mutta ei auttanut.

Savutuskin loppui ja kierroksia ottaa mutta missä nyt vika,kertokaa te viisammat???

Bj Andy
01.01.2012, 16:32
Mistään mitään tiedä mutta onkos kaikki sulakkeet ehjät ja esim. öljynpaine anturin johdot kiinni tai ei ainkaan maissa. Nii ja se anturi ehjä ja onkos näillä edes mitään merkitystä eli onko siinä lantikassa toyotaan (edic) verrattavia moottorin suojalaitteita??

Eli onkos tuolla kaasuläpällä muuta virkaa kuin että se toimii sammmuttimen apuna ???

Mistä tämä oireilu alunperin alkoi? Jostain remontista vai alkoiko ihan ajosta ?

hiski
01.01.2012, 17:38
TD5-koneen korjausmanuaali löytyy linkin takaa:
http://www.legionlandrover.com/manuales/workshop%20manual%20-%20defender%20td5%20(99-02).pdf

Katsele sieltä kuinka systeemin pitäis toimia, ja mikä malli sulla on, ainakin pari eri variaatiota näky olevan, joissain tuplat läpät ja joissain vain yksi joka ohjaa EGR-n virtausta.

Mikki
01.01.2012, 21:15
Sen verran saatu aikaiseks että kun otin vaihingos ns.kaasuläpästä alipaine letkun irti niin johan alko toimia moitteettomasti ja se tekee sinne letkuun kauheen alipaineen ja se vetää taas läpän kii jolloin se kone ei saa ilmaa.

Vaihtelin alipainesäätimestäkin letkuja / johtoja ristiin mutta ei auttanut.

Savutuskin loppui ja kierroksia ottaa mutta missä nyt vika,kertokaa te viisammat???

Kaasuläppäähän tässä ei ole, joten toi letku on pakko olla imusarjan edessä oleva EGR-venttiili.
Sen magneettiventtiili on siis rikki tai moottorin ohjainlaite pitää sitä jatkuvasti "AUKI" asennossa jolloin moottori saa vain pakokaasuja.
KORJAUSEHDOTUS:
- jätä se letku irti ja ajele ilman sitä EGR:ä kun ei se sytytä mitään valoakaan kojelautaan...

Muuten voit hakee sen venttiilin jostain discosta/defestä tai sitte tilaat sen englannista ja huomaat jotta sama vika edelleen ja moottorin ohjainlaite onki rikki....

MUTTA PARASTA ON jotta vika löyty. Ei ole tullu kyllä tollasta vastaan viimesen 10vuoden aikana!!!

Paavo
02.01.2012, 20:18
OT: laiska kun oon niin kysyn enkä KVG.

Mikä itu EGR:ssä alunperin on? Tällainen hidas maalainen ei oikein käsitä miksi moottorille pitäis tarjota pakokaasuja imupuollelle, eikä pelkkää raikasta ilmaa?

Ja samaa mieltä, hyvä että vika löytyi!

ZeiZei
02.01.2012, 20:32
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys

:)

valu
03.01.2012, 08:40
Nyt on vehjes aikas hyvällä mallilla ja haluan antaa ISOT kiitokset kaikille jotka ovat keksineet ja visioineet mun kanssa tätä ongelmaa.

Nyt kun vielä keksin toisen ecun jostain lainaan niin pääsee kokeilees viel että antaako se laittaa sen alipaine letkun takaisin vai nou.

Mut ISO kiitos silti kaikille!!!!