View Full Version : Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin...
Noita "klokkerholmeja" ja halvempia tarvikepeltejä kun ripustelee rojektiin, niin:
a) kuinka kiire on vetää joku maali tuon mustan värin päälle - ts. kestääkö sää rasituksia (esim sadetta/pakkasta)
b) mitä mömmöä tuo musta on, onko seuraavaa kerrosta / saumoja maalatessa huomioitava jotain
c) millä sisäpuolet / näkymättömät paras suojata ?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=95048
Noita "klokkerholmeja" ja halvempia tarvikepeltejä jos ripustelee rojektiin, niin:
a) kuinka kiire on vetää joku maali tuon mustan värin päälle - ts. kestääkö sää rasituksia (esim sadetta/pakkasta)
Hyvin kestää. Mulla oli yhdessä autossa vaihdettu mustat tarvikelokasuojat aiempien omistajien aikana, ja ei ainakaan vuodessa ottaneet ruostetta.
Heikki L
05.12.2011, 22:10
Taitaa riippua valmistajasta, vaarin peugeotissa meni läpi vuodessa.
suosittelen ruosteenesto pohjamaalia ja jotain pintaväriä säilytyksen ajaksi.
Maalaa sitten koko komeuden myöhemmin smalla väril.
sisäpuolelle kunnolla kotelonsuoja aineet että valuu joka väliin.eikä missään nimessä mitään massoja eikä kiveniskuaineita kannata sinne sisäpuolelle laittaa!harvemmin ulukopuolelta alkaa ruostuun.
tiivonen
05.12.2011, 22:53
motonetistä kävin toissakesänä pingpong tarvikelokarin volvoon. Siinä oli joku ohut "maali"kalvo pinnassa ja jo valmiiksi naarmuja peltiin asti. Ei vaikuttanut kovinkaan säänkestävältä sellaisenaan. Noh maalari kieltäytyi maalaamasta koko peltiä ennenkuin se olisi sovitettu paikalleen. Lokari palautui motonettiin ja tilalle tuli marmoritiskiltä alkuperäistä sinkittyä osaa. Sehän olisi kestänyt hyvinkin, mutta maalari suostui ottamaan sen kerralla maalaukseen :D
Ihan normaalit seremoniat. Se musta on yleensä tarttunu hyvin et hionta,HS filleri ja pintaväri. Sisäpuolelta kannattais maalata kans,se musta on aika huokosta et menee aika nopeesti semmoseks hötöks. Tuntus se musta joltai epoksi pohjalt.
Meidän kylän maalarit sanoi, että kaikki pohjamusta pois peltiosista, ja epoksi päälle. Eikä ole mikään nyrkkipaja, vaan kunnnon automaalaamo.
En ole osista jaksanut kaikkia pois hioa, sen mitä kohtuuvaivalla lähtee. Epoksia pohjalle, ja ei ole vielä tullut ruoste läpi.
Se musta on melko hepponen maali, en uskaltais talven yli ajaa. :rolleyes:
Muutaman esim. hiasen pellittäneenä voisi sanoa, että jos tinnerirätillä hierottaessa maali sulaa samantien kiinni, niin kannattaa ehdottomasti poistaa kokonaan ja epoksi päälle.
Taitaa ne klokkerholmit olla vedetty milloin milläkin maalilla, jotkut on palttiaralla mattamustasprayllä ja taas toisinaan (yleensä punaisella) taas suht hyvällä pohjamaalilla.
Samsonite
06.12.2011, 10:38
Pari alinta vastausta oli oikeita; pois vaan. Musta "varastomaali" on huonoa, ja joskus mittailin että kalvo oli noin 70 myytä paksu.
se musta on ihan perkelen ohutta,jotain haistapaskavitun maalia vissiin..
hiomakonetta kun näyttää edes niin kiiltää pelti,vaikka on hieno paperi..
äsken hion "uudesta" konepellistä ton maalin pois peltiin asti,kun sillä oli ajettu sellaisenaan hetken ja oli ihan vihreä.. sitten vedin happopohjamaali ja sitten pintaväri.
käyttämättömälle etulokasuojalle en tehny muutakun karhunkielellä karhensin ja maalasin sen,tietty olis ehkä ollu hyvä vetää joku pohjaväri ennen pintamaalia,takapuolelle hyvä vetää kotelosuojaa..
aika monta uutta tollasta konepeltiä ja lokasuojaa olen kyllä maalannut sillei että ihan vaan karhukielellä tai hienolla vesipaperilla karheaksi pinta ja sitten maalit päälle.. kuitenkin pidemmän päälle ehkä parempi että vetäis ensin jonkun kunnollisen pohjamaalin,tai kait ne ruostuu joka tapauksessa.. ei noi ikuisia ole
PERSKUTTA
06.12.2011, 20:21
Silloon kun opiskelin automaalariksi niin näistä korjauspelleistä opetettiin, että tehdä ns. minuuttitesti.
Eli tinneriä rättiin ja minuutiksi pellinpintaan. Jos maalit lähtee niin tehdasmaali syytä hioa pois mutta jollei lähde riittää mattaus ja pohjamaali päälle. Näillä eväillä on menty siitä etiäppäin.
täälläkinpäin ammattimiehet ja isot pojat puhuneet et hioa vaan suosiolla pellille nuo tarvikeosat...
sillontällön näihin törmää ja itekki tehny jotta johon oli vaihettu ko. peltejä muttei käsitelty millään... ruostu läpi jopa parissa vuodessa. jos hyvän haluaa niin hioo pois ton varastomaalin ja tekee kunnolla ihan oikeilla maaleilla..toi kun on vain varastomaali nuissa pinnassa..ohut huntu ja halavinta joka hetken suojaa. riippuu mikä auto ja mikä rakenne mutta en tunkis massaa sisäpuolelle jos ei kivet piiskaa vaan kotelo öljy jne näitähän on erilaisia..
mutta näkyy osa ihan kestävän jopa maalata ihan oikeilla automaaleilla kuitenki päälle... kunhan saa täydellisen "kalvon" niin jotkut on kestäny vuosiaki tuoltaan käsittelyni jälkeen, siltään vai vedetty pinta,kun näin on haluttu.. ihmekyllä... vai mistäpä tuon tietää.. jokupa on räkyttänykki kun ei oo kestäny... olempa kysyny että mitäpä sillon sanoin.. samapa tuo.. :)
mitäs sää meinaat vaihoit peltiä autoon joka menee säilöön pahanpäivän varalle??? pistä kotelo öljy molemmin puolin ja laita sään suojaan?? peset sitte tinnerillä pois kun on aika...
Kiitosta näkemyksistä / kokemuksista !
Ei tuo wanhus sen kummempaa säilöön ole menossa, joutunee vaan välillä ulkosalle evakkoon, ja talvellahan taivaalta tulee kaikkea...
Pikkuhiljaa "käyttöentistellään", kun ei muille kelvannu - ja saatetaan jopa hiukan päivitelläkin ;)
voivoivoivoi...
jatketaas tähän,
mites raati sanoo, korjauspellit
a) puskuun eli päittäin ?
b) limityksellä päällekkäin - mitä "taskuun" ?
ja miks a) tai b) ?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=95665
edelleenkään ei museotarkastettavaa tehdä...
Puskuun jos jaksaa hifistellä,muuten sekkikoneella limitys ja pätkillä ja pisteillä kiinni ja saumaan hyvin ohennettu pohjamaali joka tunkeutuu sinne sekin/sikin väliin.
Itse nähnyt museokamppeihin tehdyn limitysliitoksia,hyvin tehtyinä kestää saman kuin puskuun 100% saumalla ja helepompi saada suoraa materiaalia.
täälläkinpäin ammattimiehet ja isot pojat puhuneet et hioa vaan suosiolla pellille nuo tarvikeosat...
Oon nyt reilun 10 vuotta myynyt muiden palikoiden ohessa noita peltejäkin, euroihin yleensä Klokkerholmia ja Japseihin jotain made in Taiwania eikä ole rekalamaatioita tullut vaikka eivät niitä pellille asti hiokaan.
Semmoista oon kuullu, että se tehtaan pohjamaali olis vain varastoinnin suoja aine. Jos museoautoon tai pitkään käyttöön tekis niin sitten kaikki maalit pois ja sitä tilalle minkä tietää raudan päälle sopivaks. Toi tunnin tinneritesti kuulosti hyvältä idealta.
Oon nyt reilun 10 vuotta myynyt muiden palikoiden ohessa noita peltejäkin, euroihin yleensä Klokkerholmia ja Japseihin jotain made in Taiwania eikä ole rekalamaatioita tullut vaikka eivät niitä pellille asti hiokaan.
itsellä ei omakohtaisia kokemuksia liiaksi asti ole noista uusista korjauspelleistä,ei ole varaa ostaa ni joutuu hitsaan tai hakeen romikselta...:D:D
mut mitä kavereille maalattu pari autoa vanhan korjaamon tiloissa niin maalarimestari ja pajan omistaja tuumaili et pellille kannattais hioa,hän ainakin aina tehnyt niin...ite joskus asconaan vaihdoin takahelman enkä hionu mitn,hyvin tarttu maali päälle mut kuin lie pysyny,ei tietoa...
kaikki musta pois. se on pelkkä varastointi väri.
jatketaas tähän,
mites raati sanoo, korjauspellit
a) puskuun eli päittäin ?
b) limityksellä päällekkäin - mitä "taskuun" ?
ja miks a) tai b)
edelleenkään ei museotarkastettavaa tehdä...
Jessus ku on tutun näköistä, huh tulee oikeen flash back! :)
Vastaisin itse et ab)
Puskuun laittaisin ja laitoin siellä missä muodot vaatii ehdottomasti.
Limitin sellasella ilmavasarameistihässäkällä ne missä oli riittävän suoraa pintaa. sai pelivaraa katkaisuihiin ja kohdistuksiin snadisti lisää = nopeuttaa hommaa.
Puskusaumat puhalisin hiekalla ja normi maalaus kuviot. Limitykset puhalsin mitä pysty ja sit normia ohkasempana pohjamaalia+maalia+koteloa.
Noihin w123 on sitten osaa tiedossa keskivertoa enenmän.... ;) Mut vain harrastajille ja hyvään kotiin. :D
-sami-
Heikki L
19.12.2011, 11:14
Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?
Mä taas oon laittanu kaikki limittäin, tai sit puskuun jos muodot sitä vaatii.
Fixus tarvikeliikkeet myy paineilmalla toimivaa kanttauskonetta, nikä tekee oikean kokoisen kantin, ja toisella puolella painaa hitsireiät. Eikä oo hinnankiroissa, apaut 50€. http://www.fixus.fi/fixus/images/Wellmade.pdf/$FILE/Wellmade.pdf Nimellä pokkaus- ja lävistyskone.
SUOSITTELEN.
Arska-tehtaalta
19.12.2011, 16:04
Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?
Tossa halvat ja kohtalaiset, samoilla saa reiät pistehitsauksia varten.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Reika--ja-taivutuspihdit-12092/
Mites noihin limittäissaumoihin väliin, Mobitivelta ainaki löytyy weld thru primeri, ilmeisesti suht puhas sinkkimaali.
http://www.mobitive.com/hitsaus.html
Juups, tuommonen stanssauspokkari löytys, mekaanisena ja pneumaattisenakin tallilta...
Pitkiin saumoihin, noin 1,5 metriä noi takalokasuojien yläliitokset himottais kokeilla limitystä, vaan tulleeko entistäkin mutkasempi :mad: - sepä nähdään...
Mä oon laittanu kaikkiin hyviin puskuun, mutta toi limitys kiinnostaa. tulis varmaan vähän tosiaan tukevampi eikä niin helpolla notkahtas.
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Taitto--ja-stanssaustyokalu-15169/
tälläsellä mää oon aina tehny. esim hjn taka kaaria ku vaihtaa ni toi on pro peli! eikä mee kittiäkään juuri yhtään. ja samalla pelillä saa tehtyä jotain 6mm reikiä
Meinasin ehdottaa limitystä,
http://goldenrodwelding.ca/images/DSC00006.JPG
mutten kehdannut
:):):)
Juups, tuommonen stanssauspokkari löytys, mekaanisena ja pneumaattisenakin tallilta...
Pitkiin saumoihin, noin 1,5 metriä noi takalokasuojien yläliitokset himottais kokeilla limitystä, vaan tulleeko entistäkin mutkasempi :mad: - sepä nähdään...
sitä pokkaustahan ei ole aina pakko tehdä auton puolelle ;)
-sami-
sitä pokkaustahan ei ole aina pakko tehdä auton puolelle ;)
-sami-
tähän sellainen "odottaa malttamattomana hieman tarkennusta kysyvä ilme hymiö"
hih, voiks sen enää hirveen monelle puolelle tehdä? Autoon ja korjauspeltiin mun mielestä :D
Leikkaus tehdään tietysti erikohdasta jos pellin pokkaa ;)
-sami-
Juu juu :D
Korjauspeltiin senkki, ja alkup pelliin reijitys oli mun alkup ajatus... Ja näin saadaan aikaan sinne sisäpuolelle se ylhäältä "avoin" tasku... Eli sitä peläten tarvis senkata alkup. puolelta, jäis taskun "huuli" alas...
Kohta muuten tulee mieleen liimaus...
Kuvia mimmosella vehkeellä ootte kantannu ja mistä niitä saa?
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=907
pokkausvasara nimellä näkyy olevan...
omani ostin joskus AD varaosamaailmasta
Moi
Ehdottomasti uusista "mustista ja punaisista" varaosakorjauspelleistä varastomaali pois ja molemmin puolin. Joku on sitä mieltä ollut että aina ei tarttis poistaa varastomaalia mutta jos ei muuten niin edes varmuuden vuoksi. Ilkeä homma jos muutaman vuoden päästä maalauksesta alkaa ruostumaan ja maalit hilseilee isoina paloina pois. Varastomaalin hiominen tai kemiallinen poisto maksaa siis itsensä takaisin kun ei joudu samoja hommia tekemään kahteen kertaan.
Korjauspalan sisäpuolen voi maalata ennen asennusta myös pohjamaalilla ja värimaali "hunnulla." Päälle vielä kotelosuoja-ainetta niin hyvä tulee. Jos joutuu palojen reunoilta hitsailemaan niin siinä tapauksessa kotelosuojat vasta hitsauksen jälkeen (onneksi k-suoja purkkien mukana tulee pitkiä pillejä).
Sitten vielä aika tärkeä juttu joka usein unohtuu, hitsaussaumat pitäisi pyyhkästä aina kun vain mahdollista hiomalaikalla lopussa sileäksi. Ei pelkästään ulkonäön takia vaan siksi että ei ala heti ruostumaan. Hitsatessa saumakohdan ympäristössä leijailee kaasuja jotka kylmettyään jämähtävät saumaan ja viereiseen peltiin. Vaikka päälle vetää paksut kerrokset maalia niin sauma voi alkaa mätimään muutaman kuukauden päästä. En ole kemisti niin on vaikea selittää tarkemmin mitä oikeastaan tapahtuu mutta hionnalla ennen maalausta ilmiöstä pääsee eroon.
Tuohon takarekisterikilven alle saa koko matkalle korjauspalan joka kattaa kilven alaosan ja valojen aluset myöskin. Ulompaa palaa olen nähnyt kaupattavan, ehkä sinne kontin sisällekkin saa myös uuden pellin?
Asiasta toiseen, käyppäs siellä Hyvinkäällä katsomassa mitä löytyy. Voi olla että siinä paketissa on paljonkin käyttökelpoista palikkaa projektiisi ja kohtuurahalla.
Kyllä mää unohtaisin sen hitsikoneen noissa takakyljissä ja laittaisin peltiliimalla tuon pitkän sauman, ei vetele, ei jää huokosia(mistä se ihana ruoste sitten taas alkaa muhimaan). Vaikka tuon miten hyvin hissukseen hitsailee niin kittihommia on tiedossa riittävästi, Eli laita liimaa...
Ja jos kummiskin hitsaat, niin saumat hiekkapuhaltaen, ja epoksimaali päälle ennen kittausta, ei se rälläkälläajo sieltä saumasta sitä hitsipaskaa poista...
Samsonite
20.12.2011, 13:22
Ja kitti sit kestää maalissa kivasti ?
Ja kitti sit kestää maalissa kivasti ?
Juu-u, EPOKSI pohjamaalia alle, ei missään nimessä happovärejä. Happovärin päällä ei kitti pysy...
Ja meinaatko että kun määkin näitä autoja maalailen ammatikseni että esim. jos ovessa on pikkunen klummu mikä kitataan että se ajettais pellille saakka se kitattava kohta...?
mäoon tepan kannalla. pitkä sauma liimalla. helpottaa maalausta ku ei tarvi kittailla, vetää kumminkin kun sen hitsaa. ja jos hitsaat niin hitsaa ton kylkikantin alapuolelta tai yläpuolelta, niin ettei tohon kanttiin joudu kajoomaan.
monia vaan kutkuttaa hitsata siihen kanttiin, mutta on yhtä helvettiä kitata se kantti oikeesti hyväks.
Samsonite
20.12.2011, 17:26
Juu-u, EPOKSI pohjamaalia alle, ei missään nimessä happovärejä. Happovärin päällä ei kitti pysy...
Ja meinaatko että kun määkin näitä autoja maalailen ammatikseni että esim. jos ovessa on pikkunen klummu mikä kitataan että se ajettais pellille saakka se kitattava kohta...?
Sama se miten teet, kysymysmerkki oli perässä vain kysymyksen vuoksi. :D
Muista nyt sitten laittaa se pokkaus oikeinpäin :D
Kun se kura valuu sisäpuolelta, niin sisemmän pellin reuna olisi ns.alaspäin. ainakin kun kaaria vaihtelee.
ja uudesti tuleva ruoste ei tule muuten ulkoa/päälipinnasta vaan jostain syystä sieltä piilosta.
Maalaat saumat ihan sama millä kunhan ei ole "filleriä" koska se vetää kosteutta puoleensa kuin pesusieni. Panssari peltikattomaali vaikka.
Oikeaa koritöhnää ei silikonia tms... saumaan,SEn jälkeen jokin massa ruiskulla tai pensselillä.
Ulkopuolelta puhdistat erittäin hyvin , jos mahdollista koritinaa/messinkiä juotos saumaan , tulee vesitiivis.
Pellille!!!! Niin se musta lokasuoja , se tehtaalta suojamaali ( vesiväri),missä ei mitään ominaisuuksia,muuta kuin ruostuttuva.LÄhtee ihan vaikka 400 kuivapaperilla kun muutaman kerran tönäsee.
Sitten happoväri tms, missä ruosteenesto ominaisuudet, sen päälle 2k-pohjamaali ,jonka voi kitata jne.. sen päälle pohjamaali ja sitten eriste ( sealer ) ja pinta + lakka..
Tai sitten vedät ulkopuolelle ihan pellille ,kittiä jonka sitten pohjustat oikein ja sitten pinta.
Vaikea asia kertoa sanallisesti ja tekotapoja on monia,
Vanhojen maalien päälle kittaus ok jos reunat hiottu loiviksi , 1k pohjamaalit ei yleensä sovi kittaukseen , siis jos tekee ensin pohjamaalauksen ( paukkupullolla ) ja yrittää kitata , kiehuu yhtä hyvin kuin perunakattila.
Ai mistäkö tiedän,, no joskus harjoitellut ,jopa paperit saanut ko.hommaan :D
Ja kaikki mitkä hitsaat muista suojata molemmilta puolilta ,kun tekee kunnolla ,muuten parinvuoden päästä kukkii samallalailla kuin leskenlehdet keväisin :D
ohhoh, kylläpä on tullut paljon hyviä neuvoja - kiitos :o
ja -Kipsu-, tosiaan poikettiin siellä Hyvinkäällä, ja ostettiin peli pois ;)
... ja liiman kanssa touhutessa, mikä liima ja millä puristus ? ruuveillako ?
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=907
pokkausvasara nimellä näkyy olevan...
omani ostin joskus AD varaosamaailmasta
aivan prikullee sama vehe motonetissä 35e halvempi!
ja bilhelvatussa 59,90€. Hyvät on hintahaitarit, paljonkohan tuo maksaisi keskisen kyläkaupassa :D
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Taitto--ja-stanssaustyokalu-15169/
moponetis 54,90 muistaaksein, ja Koivusen maahantuontia...