Kirjaudu sisään

View Full Version : Budjettiauto suunnistuscuppiin?


Häänrik
05.12.2011, 21:50
Tuossa kaverin kanssa suunniteltu jotta ostettais puoliksi suunnistusauto suunnistuscupin standard/original luokkaan. Voittoa kun ei tavoitella niin auton tulisi olla halpa mutta kuitenkin suhkot kestävä. hankintahinta välillä 1000-2000€ siksi toyotat on jätetty pois laskuista. Eli listaan tuohon alle erilaisia autoja mitä ollaan suunniteltu, olis hyvä tietää miten voimansiirto kestää, tyyppiviat, yleinen kestävyys ja sitten osien saatavuus/hinta. peltityöt tai materiaalivahvistukset hitsiä käyttäen ei ole ongelma.

-Vanhat 70 luvun rangerooverit? onko niissä akselilukkoja ym elämää helpottavia juttuja valmiina/paljonko sellaisten tekeminen maksaa? Koneeksi tulis mersun diisseli. tämä automalli kiinnostais eniten.

-Daihatsu rockyt? ikinä kuullut niistä oikeastaan yhtään mitään :confused:

-Pajerot? sais ainakin halvalla, lie sitten kestää maastoajoa? kannet ny vissiin paukkuu eikä paljoa korkeutta saa lisää.

-isuzu trooperit? olis ainaki yks projekti myynnissä halvalla. http://www.nettiauto.com/isuzu/trooper/4210710

-80 luvun datsun pick up? onko nämä "jo" laatikkovikaisia autoja? :D ei ainakaan ole hinnoilla pilattu.

-Cherokeet? vie varmaan ihan törkiästi pentsua mutta onko kuinka helppoja/halpoja rakentaa ja taas se sama, voiko niihin luottaa?

-viimeisenä lada niva :D eli kun auto tulis ihan harrastusmielellä kisakäyttöön voittoa tavoittelematta nii ei ole tämäkään poissuljettu vaihtoehto.

Voi myös ehdottaa muitakin vehkeitä, mutta näistä olis kiva saara vähän tietoa kestävyydestä ja soveltuvuudesta puunkiertoon.

Kiitos jo etukäteen!

tonikki
05.12.2011, 22:24
Datsun pickupissa tulee ainakin vastaan ongelmia risukeulan kanssa. Korkeutta ja joustoja hankala saada lisää jos ei akselia vaihda kiinteäksi. Lyhentää saa ylitykset pois. Kitkalukko helppo muuttaa melkein 100% lukoksi (tasauspyörästö toimii pitävämmällä alustalla mutta pehmeässä vetää molemmat renkaat) lisäämällä paloja.
SD25 koneita ei kärsi ahtaa ainakaan korkeilla paineilla. Kannessa insinöörimoka, ja tiivisteet palaa. TD25 koneen vaihtamalla ilmeisesti hiukan kestävämpi kansi.
Ilmeisesti näihin laitettu myös terranon koneita ja tekniikkaa jolloin löytyy isompaa konetta ja tehdas ahdettuna niin saattaa kestää ahtamista paremmin.
Lava pois ja kierrejouset lehtien tilalle niin saa takaylitykset kokonaan pois.
Vaihdelaatikon alkuperäinen pakkiratas ei kestä kauheita. Hajoavat yleensä maastokäytössä helposti ja varsinkin isoilla pyörillä ja tehoilla.
Osia löytyy suht. hyvin. Mutta SD23 ja 25 mallien kannet alkavat olla ilmeisesti jo harvinaisia.
Datsun Pickupeissa (83 mallissa ainakin) on jakolaatikko suhteellisen alhaalla, vaatii hyvän panssaroinnin tai laatikon siirron turvallisempaan paikaan.


Tuommoisilla muutoksilla varmaan ihan kelpo suunnistusautokin. Aika pienellä budjetilla nuo muutokset voi toteuttaa. Ja itse autot ovat halpoja tosiaan.

Heikki L
05.12.2011, 22:32
Mihinkään noista ei akselilukkoja taida tohon hintaan saada.
Jos ´lukot ja vinssin haluaa niin kyllä 60 on budjetin matalimmasta päästä rakentaa.
Tai ostaa puolivalmiinn jossa lukot:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90823
Ja nyt on muuten halpa:)

AlluK
05.12.2011, 22:36
Kaikista kalleinhan on auto jonka itse rakentaa alusta saakka. Tuohon budjettiin ei tosiaankaan paljoa tehdä, no kemppilukkoa taakse ja joku käytetty vinssin riepu niin kyllähän se tuohon tarkoitukseen välttää, merkillä ei mielestäni paljonkaan väliä.
Halvimmalla pääsee kun ostaa tosiaan valmiiksi rakennetun mutta läpimädän paskan johon omistaja on totaalisesti kyllästynyt.

MOGGI
05.12.2011, 22:42
Halvemmalla pääsee kun ostaa valmiiksi rakennetun..
Kattelisin suzukia jos vaan mahtuu kyytiin.
Siihen osat edullisia tarjolla aikalailla.
Ja Suzukissa on voittaja auton ainesta..

Häänrik
05.12.2011, 22:43
pikku väärinkäsitys... eli auton hankintahinta pitäis olla tossa tonnin parin tonnin luokkaa. lisävarusteet esim lukot vinssit ostetaan sitten erikseen. ei tunnu nii pahalta ku ostaa halvan auton ja sitte alkaa pikkuhiljaa meneen rahaa itse rakentamiseen.

Häänrik
05.12.2011, 22:44
Mihinkään noista ei akselilukkoja taida tohon hintaan saada.
Jos ´lukot ja vinssin haluaa niin kyllä 60 on budjetin matalimmasta päästä rakentaa.
Tai ostaa puolivalmiinn jossa lukot:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90823
Ja nyt on muuten halpa:)

Ikinä kilpien väliin? :D:D:D:D:D:D:D

RIPAX
05.12.2011, 23:12
Kaiken huomioon ottaen valitisisin sittenkin tojotan,jossei ni sit susuki. Muihin on vaikeampi löytää osia ja niissä ei ole mitään sellaista jota ei Hoojiissa tai hiluksissa olis. Range ja sen johdannaiset on pois laskuista huonon voimansiirron ja muutenki huonon laadun takia,Niva on halpa ostaa ja kulutus osaaki on edukkaasti mut varsinaista maastovarustetta ei sit löydykkään eikä oo sieltä vahvimmasta päästä. Datsuneita ja Mitsuja on mut ei ainakaan parempia ku esim. Hilux. Mersu ois toki hyvä ja osiakin jotain löytyy mut tuppaa olemaan hinnan kiroissa,Pajerolla ei vakiona pääse mihinkään ja yhtä kallis korjata ku muutki,ennemmin kannattaa laittaa rahat semmoseen jonka arvo nousee niitten osien myötä. Se vaan on valitettavasti niinkin et kalliit on hyviä ja halvat paskoja,joihinkin kannattaa sijottaa ja joihinkin ei. Halvimmaksi tulee semmonen auto jonka tyyppiviat on halpa korjata ja joka pysyy ehjänä,ja se hankinta hinta on se halvin investointi,osat maksaa.

sisua45
05.12.2011, 23:17
Pajerot kestää suht hyvin reuhtomista. Kannet ja pikkulaatikko ei ole tosin mistään vahvemmasta päästä. Tuo oma pajero kesti edellisellä omistajalla kaasu pohjassa ajoa 39.5" super swamppereilla. Sen seurauksena etukardaanin ristikosta varisivat neulat pois, ja kakkos vaihde alkoi naputtaa. Vaihdoin ristikon, ja tekniikka on kestänyt omaa repimistä karkeilla 235/85R16 (noin 33") kummeilla.

Vääntösauvoja kiristämällä saa lisää maavaraa keulaan. Samalla jousitus muuttuu melko kovaksi. Isot pojat ovat tiputtaneet koko etuakselia alaspäin, niin tulee lisää maavaraa mahan alle. Pajeron pohjassa ei ole juurikaan mitään varottavaa, kaikki on rungon suojassa. Pakoputken ja polttoainetankin kun hoitaa pois roikkumasta, niin ei tarvitse varoa kuin kardaaneita. Jakolaatikon palkki on paljon paremman mallinen kuin esim tojotissa.

Joustot ovat pajerossa huonot retkukeulan takia, niinkuin kaikki tietää. Takapää pelaa normaalin jäykän akselin tavoin. Kitkalukko saattaa olla melko pitävä, kuten allekirjoittaneen yksilössä. Tai sitten ei.

Pajerossa on melko pitkä pakki, se käy kytkimen päälle. Muutenkin välitykset voisivat olla hitaammat. Mutta 33" renkailla pärjää suomalaisessa metsässä.

Mutta niinkuin aina näiden "halpojen vanhojen paskojen" kanssa, niin yksilöitä ne on kaikki. Jotkut autot vaan kestää vaikka mitä tekis, toiset ei pysy nipussa vaikka kuinka nätisti ajais.

Häänrik
05.12.2011, 23:24
Kaiken huomioon ottaen valitisisin sittenkin tojotan,jossei ni sit susuki. Muihin on vaikeampi löytää osia ja niissä ei ole mitään sellaista jota ei Hoojiissa tai hiluksissa olis. Range ja sen johdannaiset on pois laskuista huonon voimansiirron ja muutenki huonon laadun takia,Niva on halpa ostaa ja kulutus osaaki on edukkaasti mut varsinaista maastovarustetta ei sit löydykkään eikä oo sieltä vahvimmasta päästä. Datsuneita ja Mitsuja on mut ei ainakaan parempia ku esim. Hilux. Mersu ois toki hyvä ja osiakin jotain löytyy mut tuppaa olemaan hinnan kiroissa,Pajerolla ei vakiona pääse mihinkään ja yhtä kallis korjata ku muutki,ennemmin kannattaa laittaa rahat semmoseen jonka arvo nousee niitten osien myötä. Se vaan on valitettavasti niinkin et kalliit on hyviä ja halvat paskoja,joihinkin kannattaa sijottaa ja joihinkin ei. Halvimmaksi tulee semmonen auto jonka tyyppiviat on halpa korjata ja joka pysyy ehjänä,ja se hankinta hinta on se halvin investointi,osat maksaa.

Tuo on ihan totta että kalliit on hyviä, ei ne toyotan/mersujen hinnat muuten pilvissä olisi. Harrastustoiminnan tarkoitus on aiheuttaa hymyä ja hilpeyttä joten vähän kiinnostais tuo niva, vois olla aika hilpeetä meininkiä möyriä sillä monsteribeejiiden ja läjien seassa :D nimim. käyttöautot tulee olemaan EHDOTTOMASTI toyotia :) tyttöystäväki haluais bj:n :D

tuo vähän harmittaa jos ranget on pehmoisia. vähän sellaista epäilinkin kun ottaa huomioon missä ne tehdään :( tarkoituksena kun ois vähän "erilaisempi" menopeli kuin mitä niitä yleensä näkee.

kaitsu
05.12.2011, 23:39
Niin, no!! Rangella ajavana ihmettelen kyllä usein tuota askelien kestoa.... Järkevällä ajolla kestää kaikki, rikki saa kaiken kyllä polkemalla. On totta että alkuperäiset tikut on heikompia, mutta kaikkee voi vahvistaa.
Itellä on ARB:it kummassakin päässä ja vahvat tikut. Renkaina 37" tai pienemmät. Joo, välityksiä on mennyt ehkä eniten. Miksi, ei varmaa tietoa. Joskus ne vaan väsyy..... Safareilla ja kisoissa on kuitenkin tojotia murros remontissa yhtä usein tai jopa useemmin.

Ajomukavuus, sitä lähellä ei muut pääse. Iso ja painava se on, mutta ei sillä voittomielessä ajeta.

Hinnat on aika edukkaita, ja osia löytyy!!!
Ja rautaa saa laittaa joka peliin, valmistus maasta ja iästä riippumatta.....

VooDoo Jeep
06.12.2011, 00:41
-Cherokeet? vie varmaan ihan törkiästi pentsua mutta onko kuinka helppoja/halpoja rakentaa ja taas se sama, voiko niihin luottaa?

Kiitos jo etukäteen!

Chero ylivoimanen ykkönen näistä mitä luettelit tossa, saa helposti osia ja löytyy osia joka lähtöön, niin ei tartte joka asiaa ite rakentaa.
4.0L koneesta löytyy jo ihan kivasti potkua 176hv mitä noissa muissa ei tosiaakaan OLE.
Finn amista saa halvalla kulutus osat.
Bensan kulutus on suht hyvin kurissa tuolla metässä.
Ja kun oot sillä vähän aikaa ajanut niin unohdat toitsun kokonaan, on meinaa paljon parempi ajaa metässä ja maantiellä kuin yksikään saman ikänen toyota:D:D:D

Superlon
06.12.2011, 01:18
Finn amista saa halvalla kulutus osat.

Sorry OT, mut näin Cherokeen omistajana ihmettelen, että mikä helkutin Finn ami, kun en o koskaan kuullukkaa, eikä Googlekaan moista tunne???
Halvat kulutusosat kiinnostaa aina. :D

vmt
06.12.2011, 01:21
Vaan ehdottomasti kannattaa ostaa tojota, kuten tässä kerrottukin, tai ainakin muu japanialainen. Ne kun vaan on parhaita! Jeeppiä älä edes harkitse!

VooDoo Jeep
06.12.2011, 01:21
Sorry OT, mut näin Cherokeen omistajana ihmettelen, että mikä helkutin Finn ami, kun en o koskaan kuullukkaa, eikä Googlekaan moista tunne???
Halvat kulutusosat kiinnostaa aina. :D

US-Parts Finn-Am Oy

Holkkitie 10, 00880HELSINKI
Puh: 09 2513 1900

http://www.usparts.fi/

Häänrik
06.12.2011, 02:12
Ja kun oot sillä vähän aikaa ajanut niin unohdat toitsun kokonaan, on meinaa paljon parempi ajaa metässä ja maantiellä kuin yksikään saman ikänen toyota:D:D:D
OPPOPPOPPOP!!!! Nyt tuloo kyllä sellaasta palturia jottet usko itekkään :D Sen verran kuitenkin tiedän nelivetosista et toyotan ku kerran omistaa nii niistä ei halua päästä eroon :D älkää korjatko jos olen väärässä :D:D:D:D:D:D

Häänrik
06.12.2011, 02:23
En tiärä mutta kun erikoista ja ei-niin-suorituskykyistä peliä haetaan nii pitäiskö laittaa niva :D siihen vain hyvä vinssi jotta tuloo vain pyörät vaikka liiponaansa josei muuten :D vai sittenkin sellanen halpa lj... yks syy toyota kammoon on täs asias se, että emäntä ei oikeen hoojiin jälkeen diggaa mun hoodeejiista, vaan haluais kuulemma jonku vanhan toitsun maasturin tai rockyn :D nii millä h**vetillä selitän sen että ostin mettään paskottavaksi toitdsun, joudut kyllä omaas odottaan vielä :D olis helpompaa sanoo että ei oo löytyny sulle sopivaa toitsua, mut ostettii täs range (tms) odotelles jos löytyisn sullekki auto ;):rolleyes:

ugly_hj
06.12.2011, 02:26
Jos sulla 2000e laittaa kanta-autoon ja meinaat sen rakennella, niin sanoisin, että osta tollainen c-303 volvo on vakionakin jo aika mukava paketti ja löytyy toisinaan alle 4000 euron mikä sulla yhteensä vähintään menee autoon lukkoihin yms. , oma suosikkini on tietenkin tojota volvon akseleilla;)

Häänrik
06.12.2011, 04:06
Alkaa tuntumaan siltä että kun elättää 2 ihmistä, pian ehkä kolme;) ja pitää tällä hetkellä kahta autoa ja pitäis omakotitaloonki säästää nii taitaa joutua seuraamaan kisoja katsomon puolelta josei parin tonnin panostuksella saa sellaista autoa jolla pystyis muutaman kisan vuodessa ajamaan...:(

Ja jos ihmettelette miks oon tähän aikaan hereillä niin yötöissä puolustusvoimien palveluksessa.

Heguli
06.12.2011, 07:00
Alkaa tuntumaan siltä että kun elättää 2 ihmistä, pian ehkä kolme;) ja pitää tällä hetkellä kahta autoa ja pitäis omakotitaloonki säästää nii taitaa joutua seuraamaan kisoja katsomon puolelta josei parin tonnin panostuksella saa sellaista autoa jolla pystyis muutaman kisan vuodessa ajamaan...:(

Eipäs huolestuta :) Muutama heitto Suzukin suuntaan on jo aikaisemmissa postauksissa ollut mutta laitetaan yksi lisää. Eli SJ410 tai SJ413 alle ja ihan vakionakin menee pirun hyvin. Osia löytyy helposti ja ihan kohtuuhinnalla. Siis ihan normaalia kulutusosaa ja kaikenlaista offikamaa. Lähtee liikkeelle auton peruskunnosuksella, sitten vinssi keulille, panssaria pohjaan, sopivat renkaat alle ja baanalle. Pienellä budjetilla pääsee alkuun ja mikäli innostusta ja rahaa riittää, saa autoon vuosien saatossa uppoamaan..........liikaa rahaa :D

Tuosta erittäin hyvä aihio: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89881&highlight=sj410

Häänrik
06.12.2011, 07:22
menee vähä OT mutta yrittäkää vanhat tekijät ymmärtää... En luule että offaaminen olisi halpaa. Täs on oman elämän rakentaminen aivan alkutekijöissä, eli pitää mukaanlukea hankinta listalle kaikki huonekaluista ja kattolampuista omakotitalon kautta hitsauskoneisiin ja rälläkkään. Siksi harrastetoimintaa pitää aloitella varovasti. :-) ja hyvä se on nyt nuorena aloittaa että ei sitte vanhana harmita! Onneksi listalla on kuitenkin jo ruksi hyvän käyttismaasturin, työpaikan ja emännän kohdalla! Ja sattu vielä löytymään sellainen joka ymmärtää maastureiden ja offaamisen päälle! :D snorkkelin asentamista autoon se ei kuitenkaan pysty käsittämään :D kiitoksia ehdotuksista valaisi jonkin verran. Ja saa toki valaista lisää!

-sami-
06.12.2011, 09:50
Kyllä noi nivatkin on ihan mainioita pelejä. Mut ei niitäkään hirveen halvalla löydy.

+takapää toimii pienellä modauksella tosihyvin
+taakse löytyy lukkoja helpohkosti tai sitten kemppi sinne (leima vaan sillä hankala)
+pieni ja näppärä
+monet osat saippualaatikon kanssa samoja joten osia löytyy ja on halpoja

-etuperän kiinitykset eksoottinen ja heikko. Pitää vahvistaa ennen kuin ajattelee edes metsään menemistä
-välitykset pitkän puoleiset (huhuja kuullut lyhyemmistä mut ei tietoo mistä)

Mut kyllä suska olis halvin ja helpoin.

tohon sun budjettiin/tarpeeseen
1.suska
2.niva
3.cherokee
4.-962. ihan mikä vaan
963. range. range ei kestä vakiona juur mitään. Onhan siinä toimiva alusta jne. mut mm. voimansiirron vahvistaminen yksistään jo niin kallista et ei ole sun budjetissa.

Ja ennen kuin Rover ihmiset hyökkää puolustamaan, niin olen minäkin puuhastellut rovereiden kanssa. Enkä sinänsä tuomitse niitä. Tähän juttuun niistä ei vaan ole.

-sami-

tapsa4x4
06.12.2011, 10:47
No mun suosituksia olis aluks.

pätkä pajero

+2.5td koneella oleva kestää aika kovaa rääkkiä toi voimansiirto(35" boggeri)
+osia löytyyy joka paikasta ja ei maksa paljoa.
+koneeseen saa ihan kohtuudella vetoja.
+kevyt ja ketteä.
+pohja helppo panssaroida hyvin.

-vaikea korotttaa(tosin ei tarvi ihmeitä tehdä että 35"alle mahtuu)
-uudemmasta alustan osilla saa enenmän joustoja etu päähän ja taakse orgis lukko akselin.
-napalukot paskoja(hitsaa kiinteät navat)
-rungon ja korit usein pehmeitä.

-81-89 toyota hilux.

+perus iki liikkuja vapari dieselillä.
+osia saa ja on halpoja.
+kaikkea mahdollista viri palikkaa saa rahalla.
+35"mahtuu alle hyvin pienellä työllä.
+kevyt aihio valmiiksi.
+välitykset suht tiheät vakiona.
+menee pelkällä kemppi lukollakin vakiona
hyvin

-korit ja lavat ja rungot monesti pehmeitä.
-pitkä.
-monessa ei ohjaus tehostinta vakiona ja orgis ohjaus aika heikko.
-vanhempien 4.88 perät aika katoava luonnon vara.
-vakio alusta aika kova ja jäykkä.


-81-89 patrollit

+tekniikka kestää vaparina maailman loppuun asti.
+välitykset vakiona suht tiheät(riippuen autosta)
+osia saa joka paikasta.
+turbottamalla saa voimaa riittävästi.
+mekaaninen vinssi on vaivan älyttömän nopea ja vahva.
+soan teolla mahtuu 37"alle hyvin.

-mätiä usein.
-iso ja painava.(pätkä malli hieman ketterämpi)
-cromo vetarit kalliita.
-vakio alusta matala ja kankea.

Pertsi
06.12.2011, 10:54
963. range. range ei kestä vakiona juur mitään. Onhan siinä toimiva alusta jne. mut mm. voimansiirron vahvistaminen yksistään jo niin kallista et ei ole sun budjetissa.

Ja ennen kuin Rover ihmiset hyökkää puolustamaan, niin olen minäkin puuhastellut rovereiden kanssa. Enkä sinänsä tuomitse niitä. Tähän juttuun niistä ei vaan ole.

-sami-

d44 aika simppeli laittaa rangeen ja kestää varmasti enemmän kun laatuskan voimansiirto:D Joskus tulee rooveria himoittua ton alustan takia vaikka nelilinkkiautolla ajaakin.. ja noi akselit ei tosiaan maksa paljoa kun niissä ei oo tojotalisää

tonikki
06.12.2011, 11:22
Suzuki SJ tai pätkä Patrolli tulisi itelläkin ekana mieleen jos tuon hintaluokan autoa olisin ostamassa kilpailutarkoitukseen.

Murros
06.12.2011, 12:24
SJ 410/413/413LWB,vakiona hyvä etenijä,halpa ostaa,edullinen rakentaa.Luokka Original 31"10,5 15 Fedimat alle.


LJ70 vakiona hyvä etenijä,helppo rakentaa,kierrealusta vakiona.Luokka Stanu jotkut 33"12,5 15 kumet alle.

VooDoo Jeep
06.12.2011, 12:55
OPPOPPOPPOP!!!! Nyt tuloo kyllä sellaasta palturia jottet usko itekkään :D Sen verran kuitenkin tiedän nelivetosista et toyotan ku kerran omistaa nii niistä ei halua päästä eroon :D älkää korjatko jos olen väärässä :D:D:D:D:D:D

Tätä ei voi olla korjaamatta että joku ei saa väärää kuvaa.
Ite olen omistanut kaksi LJ:33" renkailla + lukoilla ym ym, yhden suskan, yksi chero ja kolme wrangleria.
Luulin aluksi että toyota on ainoo oikee maasturi mut näin ei todellakaan ole:D meillä oli hieno ajopaikka missä pysty testaa oikeesti miten auto menee, ja tässä tulos monta paikkaa oli josta rakennettu LJ ei mennyt ees lukot päällä niin siitä meni vakio 4.0L 29" renkaat tomaatti wrankku heittämällä:D
Täältä palstalta löytyy useita ex toyota kuskeja jotka on vaihtanut JEEPPIIN:D:D:D:D:D:D että mites se olikaan?

tonikki
06.12.2011, 12:57
Tätä ei voi olla korjaamatta että joku ei saa väärää kuvaa.
Ite olen omistanut kaksi LJ:33" renkailla + lukoilla ym ym, yhden suskan, yksi chero ja kolme wrangleria.
Luulin aluksi että toyota on ainoo oikee maasturi mut näin ei todellakaan ole:D meillä oli hieno ajopaikka missä pysty testaa oikeesti miten auto menee, ja tässä tulos monta paikkaa oli josta rakennettu LJ ei mennyt ees lukot päällä niin siitä meni vakio 4.0L 29" renkaat tomaatti wrankku heittämällä:D
Täältä palstalta löytyy useita ex toyota kuskeja jotka on vaihtanut JEEPPIIN:D:D:D:D:D:D että mites se olikaan?

Jeepin osien hinta ja saatavuus taitaa olla vaan ihan eri luokkaa?

baxxter
06.12.2011, 13:12
Jos rangea tekee mieli, niin aluksi vaihtaa toiset akselit. Esim lukottomat HJ:n akselit jotka voi sitte myöhemmin varustella lukoilla. Vois olla "halvin" tapa aloittaa. Rangen omat akselitkin saa kestämään, mutta kestävät osat on kalliimpia kuin tojotan ja kaikki akselien sisuskalut joutuu vaihtamaan..
Tietty jos se range pitää heti pilata jollain mersun diisselillä, niin olisko sama sitten ostaa mersu samantien. Ei kyllä ihan 2000e riitä..
Jos sattuu siis löytymään tekniikaltaan toimiva, koriltaan ja rungoltaan vähätöinen range (kaikki nuo parin tonnin maasturit on jostain mädäntyny.) Alusta toimii ja jakolootan välitykset on kelvolliset.
Ei jeeppikään varmasti huono ole, tosin tuo VooDoo Jeepin neljän jeepin kokemus kertoo ettei niitä pitää viitti :)

VooDoo Jeep
06.12.2011, 13:31
Jeepin osien hinta ja saatavuus taitaa olla vaan ihan eri luokkaa?

Jeeppeihin löytyy eniten kaikennäköstä rakennus palikkaa eli voi rakentaa sitä mukaan mitä lompsa antaa myöten, eli ei tarvitse yhellä kertaa ostaa kaikkea.
Kulutus osat on halpoja esim. finn-amista
Jos jenkeistä tilaa niin tulee parissa viikossa kotiovelle:D
Esim. korotussarjoja löytyy 1"- 8" asti, tukivarsi löytyy lyhyitä ja pitkiä, perävälityksiä ja lukkoja löytyy useita vaihto ehtoja ym ym...
Toyotaa oli esim. pirun vaikee löytää perien välityksiä ja käytetyt oli yleensä loppuun ajettuja:D
Samalla rahalla millä täältä suomesta saa yhen tojotan peränvälityksen niin saa jenkeitä jeeppiin etu ja takavälitykset + laakerit.

UNOHDA NE NIVAT HETI ALKUUN

Superlon
06.12.2011, 13:32
Ite tässä kohta vuoden päivät Cherokeeta maastoon puuhastelleena on todettava, että Suomesta ei valitettavasti halvalla osia saa. Pelkät jarrupalatkin kannattaa tilata ison meren tuolta puolen, sillä ovat postikuluineen, kotiovelle kannettuna edullisemmat, kuin Suomen kauppureiden hinnat _ilman_ postikuluja. Toki Suomesta saa pari päivää nopeammin ja mahdolliset takuu-asiat on helpompi hoitaa.

Metsäkulkineeksi olen tohon Cherokeehen ollu erittäin tyytyväinen, mutta harrastusvarojen vähyys on tehokkaasti rajannut isommat muutokset tulevaisuuteen. Jos rahaa olis enemmän käytettävissä, niin hetkessähän siihen heittäisi kytkettävän lukon eteen ja 33/35 tuumaset kumekset alle. Kisakäytössä menis tosiaan 33x12,5 R15 kanssa stanuihin, mutta ei 35 tuumasetkaan ihmeitä alle mahtuakseen vaadi.

Alusta on helppo panssaroida kestämään pohjakosketuksia ja auto on yllättävän kevyt kokoisekseen. Ohjausvarret on orkkiksina kulutustavaraa.

Neliovisuus hankaloittaa kaarien tekemistä, mutta jos takapenkkejä on valmis uhraamaan, niin onnistuu kyllä.

Eniten mä tykkään ton auton tekniikan helppoudesta. Melkeen mitä vaan voi korjata heti mättäällä, jos vaan sattuu sopivat työkalut löytymään kontista. Millään ammattipajalla sitä ei tarvitse rakennuttaa, jos vaan mekaniikasta jotain ite ymmärtää. :)

Aihioissa on usein reilusti mätähommia, mutta kun ne kerran tekee kunnolla, ni kestää hyvin kisakäyttöä. Eipä taida tosin sellasta merkkiä näissä vehkeissä ollakaan, ettei 20-vuotiaista vielä ruostetta löytyis.

VooDoo Jeep
06.12.2011, 13:38
Ei jeeppikään varmasti huono ole, tosin tuo VooDoo Jeepin neljän jeepin kokemus kertoo ettei niitä pitää viitti :)

Mulla on vaan semmonen tapa kun saa valmiiksi niin vois alottaa jotain uutta jo:D:D:D
Jeeppi on ainoo ja oikea, en edes harkitse muita maastureita:D

artsi777
06.12.2011, 13:49
Ei kai sillä väliä ole mikä maasturi ,pääasia että siinä on japsitekniikka ni uskaltaa lähteä pidemmällekin kun kotikylälle :):)

-sami-
06.12.2011, 18:26
d44 aika simppeli laittaa rangeen ja kestää varmasti enemmän kun laatuskan voimansiirto:D Joskus tulee rooveria himoittua ton alustan takia vaikka nelilinkkiautolla ajaakin.. ja noi akselit ei tosiaan maksa paljoa kun niissä ei oo tojotalisää

suskan (varsinkin 413/samurai) aleksit kestää takuulla paremmin kuin range rovereiden vastaavat. Suikka kestää kemppinäkin aika paljon. Eikä tarvii vaihtaa alekseja. Suikkaan saa lock-rightin pariin hunttiin.

Mitäs sellanen range joka on leimassa maksaa? Ja mitäs noi d44:set nykyään maksaa? Entäs shit-right tms. lukko d44:seen? :D

Takuulla on kustannus tehokkaampi budjetti raaseri tollanen suikka ja jopa nivakin. :) Cherokeessa huonoa on d30 sarjan akselit, mutta orkkiksessa 31" viellä kestää, ehkä jopa lukkoakin. Ja ei ne niin halpoja ole vakuutukset niin jeeppeihin kuin rangeihinkaan.

nimim. "voi vittu voiko toi puikko tasasella asfaltilla poiketa rangesta!" ;)

-sami-

baxxter
06.12.2011, 22:45
suskan (varsinkin 413/samurai) aleksit kestää takuulla paremmin kuin range rovereiden vastaavat. Suikka kestää kemppinäkin aika paljon. Eikä tarvii vaihtaa alekseja. Suikkaan saa lock-rightin pariin hunttiin.

Mitäs sellanen range joka on leimassa maksaa? Ja mitäs noi d44:set nykyään maksaa? Entäs shit-right tms. lukko d44:seen? :D

Takuulla on kustannus tehokkaampi budjetti raaseri tollanen suikka ja jopa nivakin. :) Cherokeessa huonoa on d30 sarjan akselit, mutta orkkiksessa 31" viellä kestää, ehkä jopa lukkoakin. Ja ei ne niin halpoja ole vakuutukset niin jeeppeihin kuin rangeihinkaan.

nimim. "voi vittu voiko toi puikko tasasella asfaltilla poiketa rangesta!" ;)

-sami-
Mistäköhän suzukin akseleista mahtaa olla kyse, ainakin lukkojen kanssa etutikkuja ja murroksia sai vaihtaa jokaiseen suunnistuskisaan, jos ei etukäteen ni sitten kisan aikana. Renkaina huimat 31x10,5 :)
Väittäisin että range kestää paremmin 31" pyörää kuin suzuki, tosin onhan se auton kokoinenkin ja vaatii tietty suhteessa isompaa pyörää. Suzukissa on fiksumpi tasauspyörästö ja kilometrejä lienee yleensä vähemmän mittarissa. Rangessa taasen tasauspyörästön ristitappi aiheuttaa ehkä jopa enemmän murheita kuin vetarit.
Oikeen kun rupee rankaisemaan, suzukiakselia ei saa niin kestäväksi kuin rangen akseleita. Läjän akselit ainakin mittojen mukaan vähän kestävämmät ja erityisesti valikoima parempi ja halvempi. Hoojiin akseleilla saa välityksenkin kestämään. Amerikkalaisissa taas lompakko vain rajana :)

Ei kai sillä väliä ole mikä maasturi ,pääasia että siinä on japsitekniikka ni uskaltaa lähteä pidemmällekin kun kotikylälle
Ja englantilaisen perässä narunjatkona luotettava japanialainenkin pääsee kisassa maaliin :D :D :D

sos
07.12.2011, 07:34
samurailla ajanu kaks kautta suunnistusta josta toisen lukkojen kanssa eikä yhtään tikkua tai murrosta eikä yhtään keskeytystä tekniikan takia plus toista kymmentä safaria
rangella joskus aikanaan pari kautta rangella yks karpiolan vetari plus pari sherban välitystä ja siin renkaina tais olla 38 swampperit niin ja suikassa ensin 32x10,5 ja sit 12x12,5
eli saa nekin kestämään
hiluksilla 38,5x14,5 ei yhtään kisaa maaliin asti
sori yks päästiin lukkojen ansiosta kolmevetosena

-sami-
07.12.2011, 09:12
Mistäköhän suzukin akseleista mahtaa olla kyse, ainakin lukkojen kanssa etutikkuja ja murroksia sai vaihtaa jokaiseen suunnistuskisaan, jos ei etukäteen ni sitten kisan aikana. Renkaina huimat 31x10,5 :)
Väittäisin että range kestää paremmin 31" pyörää kuin suzuki, tosin onhan se auton kokoinenkin ja vaatii tietty suhteessa isompaa pyörää. Suzukissa on fiksumpi tasauspyörästö ja kilometrejä lienee yleensä vähemmän mittarissa. Rangessa taasen tasauspyörästön ristitappi aiheuttaa ehkä jopa enemmän murheita kuin vetarit.
Oikeen kun rupee rankaisemaan, suzukiakselia ei saa niin kestäväksi kuin rangen akseleita. Läjän akselit ainakin mittojen mukaan vähän kestävämmät ja erityisesti valikoima parempi ja halvempi. Hoojiin akseleilla saa välityksenkin kestämään. Amerikkalaisissa taas lompakko vain rajana :)


Ja englantilaisen perässä narunjatkona luotettava japanialainenkin pääsee kisassa maaliin :D :D :D

Ihan ollaan ajettu 410llä 1,0 ja 1,6 ja automaatilla siin oli jopa shit rightit edes+takana ja samurailla 1,3 shit-right takana ja arbbi edes. kaksi vetaria ollaan poikkastu edestä, molemmat lukko päällä pakilla seinää vasten = ihan oma tyhmyyttään. Toinen kyl meni niin helposti ja siististi et meni jopa takuuseen. Takaa tasan yksi vakio poikkastu. Silloin kyl sai mailaa niin paljon ku nyt vakio 1,3 antaa. :D Silloinkin siis lukko päällä ja aleksi banana.

Kyl me ollaan noita satama-hampuuseja maaliinkin hinailtu ja ihmetelty kuinka ne saa niitä vetareita+murroksia paskaksi niin paljon. :D Jaakko ja Teppo korjaa niin paljon et useimmin taitaa meidän takana olla. ;)

Eikä se toisaalta ole ihme et ne rangen murrokset jotain kestääkin, eihän sen eturenkaat edes käänny kunnolla :D ;) ;)

Aikanaa ajeltiin rangella ja kaverin kanssa todettiin ettei kumpikaan enään ryöväreihin sorru.

Budjetti peliä jos haetaan niin kyllähän se pitemmän päälle on unimog. Siitä ei saa juuri mitään rikki ja kaikki tarvittava vakiona. Mut taitaa kysyjä hakea toisenlaista budjetti vehjettä. :)

-sami-

baxxter
07.12.2011, 12:30
Onneksi ketjun aloittajalla ei ollut listassa suzukeja ollenkaan, tosin kertoohan jo topic että autoa oltiin etsimässä. :D

Punanenä
07.12.2011, 16:02
UAZ!

-Halpa
-Kestävä
-Lukkoja löytyy automaattisesta paineilmatoimiseen
-SOA valmiina
-Ei tarvitse panssareita välttämättä
-Maastoliikkuminen jo vakiona hyvä (hyvät joustot,akselinylitykset pienet yms valmiiksi)
-Yksinkertainen tekniikka = Helppo korjata ja rakentaa
-On tilaa kuljettaa varusteita
-Halvoissa ei rakentelua haittaavia rekisterikilpiä


Huonoa on että noissa on joskus aina jotain pientä.... ,Naapurit ei tykkää,Vaimo saattaa lähteä yms:D

Häänrik
07.12.2011, 16:51
Arvasin et tästä ketjusta tuloo poikien taistelupaikka :D range on paska! eikä oo! :D no ei vaan, alkaa näyttään siltä että perstuntumalla ainaki susuki johtais taistoa :D nivakin kyllä kiinnostais. toyota BJ on pois laskuista koska emäntä sanoi niin :D

tuossa muutamia autoja mitä oon kattellu:
isuzu. tuo auto kiinnostais kyllä ihan kakkosautokäyttöönkin maantielle :)
http://www.nettiauto.com/isuzu/pickup/4327219

Pari rangea.
toisessa olis jo oikean merkkinen kone paikallaan :D
http://www.nettiauto.com/range-rover/vogue/4389255
http://www.nettiauto.com/range-rover/sport/3656124

sitte muijan ehdotus:
http://www.nettiauto.com/daihatsu/rocky/4437649

suitsa... paljonkohan tuollaiseen maksaapi korottavat jouset? :D
http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/4421788

Vaiko pitäiskö koittaa tuollaista?:D olis lukotki :D
http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/4448949

napero
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4449250 ei oikeestaan niin kauheesti kiinnosta.

NIva!!
http://www.nettiauto.com/lada/niva/4151813


katotaa millainen taistelu näistä saahaan aikaseks. sen verran että oon jo useasti soitellu tota isuzu pikuppia ja ehkä haen sen kohta jos vain saa paskatin myityä. jos ei ohvikäyttöön nii muijalle lahajaks.


JA JOS NÄÄ ON KAIKKI PASKALÄJIÄ NII OSTETAAN SITTE VITTU NELIVETO TERCELI JA NÄYTETÄÄN SILLÄ NÄRHEN MUNAT KAIKILLE!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

höpöhöpö
07.12.2011, 17:47
suzuki on helppo ja halpa..jopa vitun kestävä oikein käytettynä!!!!!
suikkaa saa jenkeistä tosi hyvin osaa esim lockrright eteen ja taakse sekä crmoly vetarit ja murrokset noin 750 toimitettuna tulleineen ja veroineen!!!
jouset juukassa makso jtn 700e. ite en ole mitään isompaa särkeny koskaan ja on ajettu pari suunnistus kisaa ja lukuisia safareita. mutta jos suzukin laitat ni 413/samurai tekniikan kestävyyden takia. ps. kohta vapautuu yhden kisan ajetut +40mm jouset suikkaan.. lähtee varmaan halvalla. nii ja aina on mukavempi kiskoa kevyttä autoa suosta!!harvoin tarvii pylpyrää viritellä..

Murros
07.12.2011, 18:18
Arvasin et tästä ketjusta tuloo poikien taistelupaikka :D range on paska! eikä oo! :D no ei vaan, alkaa näyttään siltä että perstuntumalla ainaki susuki johtais taistoa :D nivakin kyllä kiinnostais. toyota BJ on pois laskuista koska emäntä sanoi niin :D



suitsa... paljonkohan tuollaiseen maksaapi korottavat jouset? :D
http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/4421788





622,- OME +40mm. Cros4wd:llä

Heguli
07.12.2011, 18:44
Arvasin et tästä ketjusta tuloo poikien taistelupaikka :D
...........
suitsa... paljonkohan tuollaiseen maksaapi korottavat jouset? :D
http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/4421788
...........
JA JOS NÄÄ ON KAIKKI PASKALÄJIÄ NII OSTETAAN SITTE VITTU NELIVETO TERCELI JA NÄYTETÄÄN SILLÄ NÄRHEN MUNAT KAIKILLE!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Yleensä tällaiset kyselyt menee jäsentenvälisiksi :)

Mutta joo, osta toi suikka. Todella hyvä aihio jalostaa oman mielen mukaisesti. Ja naisväki tykkää aina näistä pienistä sympaattisista kotteroista. Totuus muuten on se, että suikkamies saa aina :D Tojokuskit ja rangeaan korjaavat rasvakädet seuraa katkerina vieressä :D:D

Olen muuten kerran ajanut nelivetotertseliä ja se oli maailman paskin auto. Tai muistaakseni se oli Tercel, ei kai niitä muita vastaavia tojotia ole.

VooDoo Jeep
07.12.2011, 19:02
Arvasin et tästä ketjusta tuloo poikien taistelupaikka :D range on paska! eikä oo! :D no ei vaan, alkaa näyttään siltä että perstuntumalla ainaki susuki johtais taistoa :D nivakin kyllä kiinnostais. toyota BJ on pois laskuista koska emäntä sanoi niin :D

tuossa muutamia autoja mitä oon kattellu:
isuzu. tuo auto kiinnostais kyllä ihan kakkosautokäyttöönkin maantielle :)
http://www.nettiauto.com/isuzu/pickup/4327219

Pari rangea.
toisessa olis jo oikean merkkinen kone paikallaan :D
http://www.nettiauto.com/range-rover/vogue/4389255
http://www.nettiauto.com/range-rover/sport/3656124

sitte muijan ehdotus:
http://www.nettiauto.com/daihatsu/rocky/4437649

suitsa... paljonkohan tuollaiseen maksaapi korottavat jouset? :D
http://www.nettiauto.com/suzuki/sj410/4421788

Vaiko pitäiskö koittaa tuollaista?:D olis lukotki :D
http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/4448949

napero
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4449250 ei oikeestaan niin kauheesti kiinnosta.

NIva!!
http://www.nettiauto.com/lada/niva/4151813


katotaa millainen taistelu näistä saahaan aikaseks. sen verran että oon jo useasti soitellu tota isuzu pikuppia ja ehkä haen sen kohta jos vain saa paskatin myityä. jos ei ohvikäyttöön nii muijalle lahajaks.


JA JOS NÄÄ ON KAIKKI PASKALÄJIÄ NII OSTETAAN SITTE VITTU NELIVETO TERCELI JA NÄYTETÄÄN SILLÄ NÄRHEN MUNAT KAIKILLE!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

KIERTÄISIN KAIKKI KAUKAAAAAAAA:D:D:D

Häänrik
07.12.2011, 19:29
.....Ja naisväki tykkää aina näistä pienistä sympaattisista kotteroista. Totuus muuten on se, että suikkamies saa aina :D Tojokuskit ja rangeaan korjaavat rasvakädet seuraa katkerina vieressä :D:D
........
en tierä mutta kyllä hoojiissa on eniten naisväkeä ollu kyytis ku mihnää mun muussa autossa :D provinssissaki naurettiin jätkille jotka ajo uusilla avobemareillaan yksin ja meillä oli hoojiissa parhaimmillaan 8muijaa kyytissä :D

Häänrik
07.12.2011, 19:34
Btw jos jollain on myynnissä liikkuva BJ toitsu edullisesti nii ilmoittakaa ihmeessä! :D emäntä suorastaan himoitsee sellaista :D väri mielellään punainen :D:D:D:D

oojiikoo
07.12.2011, 20:56
onhan tuolla myynti osastolla tollainen bj kaupan, ei tosin punainen..

Arska-tehtaalta
07.12.2011, 21:48
No mun suosituksia olis aluks.

pätkä pajero

+2.5td koneella oleva kestää aika kovaa rääkkiä toi voimansiirto(35" boggeri)
+osia löytyyy joka paikasta ja ei maksa paljoa.
+koneeseen saa ihan kohtuudella vetoja.
+kevyt ja ketteä.
+pohja helppo panssaroida hyvin.

-vaikea korotttaa(tosin ei tarvi ihmeitä tehdä että 35"alle mahtuu)
-uudemmasta alustan osilla saa enenmän joustoja etu päähän ja taakse orgis lukko akselin.
-napalukot paskoja(hitsaa kiinteät navat)
-rungon ja korit usein pehmeitä.

Millasilla muutoksilla kolmevitoset mahtuu alle pätkään?

LaaLaa
07.12.2011, 21:53
Millasilla muutoksilla kolmevitoset mahtuu alle pätkään?

Ei kai se muuta tarvi kuin: vääntösauvojen kiristys, lisälehti tai pidemmät riiput taakse sekä 3" korin korotus;)

PERSKUTTA
07.12.2011, 22:09
en tierä mutta kyllä hoojiissa on eniten naisväkeä ollu kyytis ku mihnää mun muussa autossa :D provinssissaki naurettiin jätkille jotka ajo uusilla avobemareillaan yksin ja meillä oli hoojiissa parhaimmillaan 8muijaa kyytissä :D
Ei sunkhan tuo kuva ole viime kesän PROvinssi-ajoista :D

tapsa4x4
07.12.2011, 22:10
Millasilla muutoksilla kolmevitoset mahtuu alle pätkään?

simpalla muistaakseni oli 35x16 boggerit pelkällä 75mm korin korotuksella ja pienellä kaarien avarruksella.

ja mulla oli pätkässä 35" mutiaiset 55mm korin korotuksella ja kaarien avarruksella.

Häänrik
07.12.2011, 22:18
Ei sunkhan tuo kuva ole viime kesän PROvinssi-ajoista :D
Oli joo :D kääntöpaikat oli ihan hauskoja ja törmäily :D sit eksyin porukasta jossain vaihees :(

susipoika
07.12.2011, 23:06
Liekkö tuo sininen isutsu viimesen päälle loisto ratkasu maantieajoon? :D

Minun entinen auto. Peltikattomaalilla kivan siniseksi telalla vetelin ja lavan mustaksi pensselillä.
Maantie käyttöön et halua tuota, todella laiska, ohjaustehostinta ei ole, 4 vaihteinen vaihteisto, ohjaus ei palauta sitten sentin senttiä itestään. Kulki kun ostin 102, syötöt tappiin ja huippunopeus 115(kierrokset aivan tapissa) :eek: Ei minkäänlaista lukkoa takana, vetää yhdellä. Nelivetohan ei toimi. Kone kyllä pelaa hyvin. Puhaltaa hailakkaa sisälle, todella kylmä pakkasilla. Lommojahan on paljon.

Johonkin pikku siirtymä ajoon tai raksahommiin asiallinen peli mutta älä ainakaan pitkille maantie siirtymille. Tai sitten metsäkäyttöön kokonaan kun korjaa tuon nelivedon.



https://lh4.googleusercontent.com/-2cMQSXqw6hs/Tt_SeMY4U5I/AAAAAAAAA60/stmia9SEo7I/s912/2011-06-21%25252021.37.53.jpg

RIPAX
07.12.2011, 23:58
Jeeppeihin löytyy eniten kaikennäköstä rakennus palikkaa eli voi rakentaa sitä mukaan mitä lompsa antaa myöten, eli ei tarvitse yhellä kertaa ostaa kaikkea.
Kulutus osat on halpoja esim. finn-amista
Jos jenkeistä tilaa niin tulee parissa viikossa kotiovelle:D
Esim. korotussarjoja löytyy 1"- 8" asti, tukivarsi löytyy lyhyitä ja pitkiä, perävälityksiä ja lukkoja löytyy useita vaihto ehtoja ym ym...
Toyotaa oli esim. pirun vaikee löytää perien välityksiä ja käytetyt oli yleensä loppuun ajettuja:D
Samalla rahalla millä täältä suomesta saa yhen tojotan peränvälityksen niin saa jenkeitä jeeppiin etu ja takavälitykset + laakerit.

UNOHDA NE NIVAT HETI ALKUUN

Tähän on jo pakko kommentoida et ei ne osat oo sen halvempia jeeppiin ku muihinkaan. Ennemmin kaikkiin muihin löytyy osaa suomesta ku jeeppiin. Samat lafkat myy japseihin ku jeeppeihinkin saman hintasia nippeleitä. Jos vähänkään eksoottisempaa palikkaa ni jenkkilän suuntaan kannattaa tähyillä niin jeepin ku japsien kanssa. Just tuli itelle alta neljän viikon Trail gearilta. Nivaskan tapauksessa sinne itään päin jossa valikoima on suppeampi. Sit jeepissä ei oo runkoa joka rajoittaa ainakin edullisia korin korotuksia,paitsi vanhemmissa. Sit yhessäkään jeepissä ei oo yhtä hyvää alustaa ku esim. HDJ,Lj, range,Gmersu. Jos herää kysymys miksi ni kattoo sinne auton alle. Kierrejousi on hinta/laatu suhteeltaan paras vaikka lehtijousikin toimii parhaimmillaan hyvin. Jeepissähän ei oo takana kiertareita ennenku uudemmissa. Etupäässäkin on tukivarret prässätty pellistä ja onnettoman lyhyet eikä salli suurta korotusta. Sama homma tosin useissa japseissakin. Sama ku vertaa näitä ajo ominaisuuksia ni ne erot näkee ihan silmällä siitä alustasta,pitkälti samaa sorttia on kaikki kierre jousitetut. Noh,maku asioistahan ei sovi kiistellä mut halvin/kestävin taitaa edelleen olla susuki.

Häänrik
08.12.2011, 00:00
Liekkö tuo sininen isutsu viimesen päälle loisto ratkasu maantieajoon? :D

Minun entinen auto. Peltikattomaalilla kivan siniseksi telalla vetelin ja lavan mustaksi pensselillä.
Maantie käyttöön et halua tuota, todella laiska, ohjaustehostinta ei ole, 4 vaihteinen vaihteisto, ohjaus ei palauta sitten sentin senttiä itestään. Kulki kun ostin 102, syötöt tappiin ja huippunopeus 115(kierrokset aivan tapissa) :eek: Ei minkäänlaista lukkoa takana, vetää yhdellä. Nelivetohan ei toimi. Kone kyllä pelaa hyvin. Puhaltaa hailakkaa sisälle, todella kylmä pakkasilla. Lommojahan on paljon.

Johonkin pikku siirtymä ajoon tai raksahommiin asiallinen peli mutta älä ainakaan pitkille maantie siirtymille. Tai sitten metsäkäyttöön kokonaan kun korjaa tuon nelivedon.

kiitti tästä, en lähe sitte turhaan pitkän matkan taakse toteamaan näitä totuuksia :) olin jo ihan oikeasti menossa katsomaan millainen peli, onhan tuo halpa ku mikä :D

joker
08.12.2011, 11:20
en tierä mutta kyllä hoojiissa on eniten naisväkeä ollu kyytis ku mihnää mun muussa autossa :D provinssissaki naurettiin jätkille jotka ajo uusilla avobemareillaan yksin ja meillä oli hoojiissa parhaimmillaan 8muijaa kyytissä :D


Ens vuanna taas uusiksi PROvinssi ajot. Kyytiin tulijoita oli koko ajan offivehkeisiin :D Läjäänkin löytyi etupenkille tilaa aina yhelle tyttöselle :rolleyes: eikä ollu ees ahasta :eek::D

pee
08.12.2011, 20:03
Ookko nää Häänrik oikeesti laskenu, "kannattaako" ostaa kahella tonnilla jotain rojektia, kun about viidellä tonnilla saa jo aika hyvin varusteltuja veheksiä

Tietty hitsaamisen ja kaiken puljaamisen ilon saa kun ostaa aihion, mutta snadisti reilummalla budjetilla kun lähtee liikkeelle, saa paljon enemmän, pääsee ajamaankin, ja jää aikaa hiplata morsiantakin...

Häänrik
08.12.2011, 20:35
Ookko nää Häänrik oikeesti laskenu, "kannattaako" ostaa kahella tonnilla jotain rojektia, kun about viidellä tonnilla saa jo aika hyvin varusteltuja veheksiä

Tietty hitsaamisen ja kaiken puljaamisen ilon saa kun ostaa aihion, mutta snadisti reilummalla budjetilla kun lähtee liikkeelle, saa paljon enemmän, pääsee ajamaankin, ja jää aikaa hiplata morsiantakin...

1.Se tässä onkin ideana, itse rakentaminen. minä ja tuleva apukuski tykätään "luoda" ja suunnitella asioita. Nii ja apukuski on menestyvän metallipajan omistajan poika, todella hyvä hitsailemaan ja vehkeetkin olis viimeisen päälle.

2. Morsian haluaa myös oman maasturin, joten pitää jäähä rahaa sellaisenkin rakenteluun/hankkimiseen

3. Tarkoitus ei ole päästä kisoissa sijoille, vaan pitää hauskaa ja viihdyttää mahdollista yleisöä, siksi autonkin olis tarkotus olla vähän näistä true kisavehkeistä poikkeava.

Tällä hetkellä kiinnostaa aika paljon lähtee piruuttaan kokeileen nivaa. Olis myös tiedossa T3 volkkari akselilukoilla hintaan tonni, vaatis vaan kyllä aika paljon luonnetta lähtee kokeileen. :D

Aikoinaan harrastin enduroa ja cross countryä, ja siinä hauskinta oli näyttää kanssakilpailijoille ja yleisölle että kyllä tällä 6 vuotta vanhallaki pyörällä pysyy menos mukana ;)

Häänrik
08.12.2011, 20:49
Lähes jokaisessa viestissä sanoma on että kahella tonnilla ei saa ku ihan paskoja (pitää varmaan paikkaansa) ja ei onnistu millää niin halvalla budjetilla. Ymmärrän kyllä hyvinkin että kilpailuvälineisiin syydetään massiiviset määrät rahaa ja yritetään pärjätä. Itse en halua YRITTÄÄ päästä sijoille kyseisessä lajissa koska jouduin lopettamaan kisatoiminnan ja rakkaan harrastuksen lajin parissa, jossa minullakin olisi ollut mahdollisuuksia.

Aika vähän tullut kannustavia viestejä budjettikisaamiseen aloittelijoille ja lajista paljoa tietämättömälle joten antaapi olla, ehkä joku päivä ilmoittautumisessa sitten nähdään ja autona on todellakin joku erikoisuus:D ihan tämän viestiketjun vuoksi rakennan väen vängällä jonkun niin halvan ja erikoisen laitteen ettei oo ennen nähty! ja sillä sitte mennään ainakin yhelle rastille, josei muuten nii vaikka vittu vinssillä! :D Minä en vittu luovuta! meen ainaki joskus edes yhdelle rastille vaikka auto olis ihan täys paska! :D näin on näppylät!

Anteeksi avautuminen hermot vähän kireällä kun armeijaa jäljellä vielä kuukausi eikä pääse tienaamaan rakentelemaan.

Kiitoksia vinkeistä, tyyppivikakertomuksista, autotiedoista, kannustuksesta ja anti-kannustamisesta! :)

Eikä tämän viestiketjun tarvitse nyt tähän päättyä mutta avauduimpas nyt vähän edes tänne, ku ei muuallekkaa pysty.

mjoona
08.12.2011, 20:55
Aika vähän tullut kannustavia viestejä budjettikisaamiseen aloittelijoille ja lajista paljoa tietämättömälle joten antaapi olla, ehkä joku päivä ilmoittautumisessa sitten nähdään ja autona on todellakin joku erikoisuus:D ihan tämän viestiketjun vuoksi rakennan väen vängällä jonkun niin halvan ja erikoisen laitteen ettei oo ennen nähty! ja sillä sitte mennään ainakin yhelle rastille, josei muuten nii vaikka vittu vinssillä! :D Minä en vittu luovuta! meen ainaki joskus edes yhdelle rastille vaikka auto olis ihan täys paska! :D näin on näppylät

Tasanen pulkkapohja vaan ja helvetin nopeella vinssillä kisaan! ;)

Superlon
08.12.2011, 21:01
Hyvä asenne! :D:D:D

Eipä mullakaan tähän oikeen varaa olis. Auto makso kolme tonnia ja vinssit, tunkit ja teräkset sun muu tarpeellinen vitkotin arviolta saman verran päälle.
Mieli tekee vaan ostaa kaikenlaista kivaa ja rakentaa lisää ja kisaamaankin olis kiva päästä. Sitä vaan aattelee, ettei se auto ehkä oo vielä siihen valmis, kun vielä puuttuu sitä sun tätä ja entäs jos se sit hajoo kisoissa jossain toisella puolella suomenmaata, ku ei o kuljetuskalustoakaan? :confused:

Nojoo... Periks ei anneta sillä asenteestahan tää harrastus lopulta on kiinni! Tätä voi todellaki tehä just omanlaisellaan budjetilla - joko isolla, pienellä tai olemattomalla. Niitä riskejä pitää vaan pienemmillä budjeteilla vähän koittaa minimoida. ;)

Toivottavasti hankit itseäsi miellyttävän kotkottimen ja näytät sillä maailmalle närhen munat. Tai ainaki piät hauskaa yrittäessäs!

tonikki
08.12.2011, 21:02
Lähes jokaisessa viestissä sanoma on että kahella tonnilla ei saa ku ihan paskoja (pitää varmaan paikkaansa) ja ei onnistu millää niin halvalla budjetilla. Ymmärrän kyllä hyvinkin että kilpailuvälineisiin syydetään massiiviset määrät rahaa ja yritetään pärjätä. Itse en halua YRITTÄÄ päästä sijoille kyseisessä lajissa koska jouduin lopettamaan kisatoiminnan ja rakkaan harrastuksen lajin parissa, jossa minullakin olisi ollut mahdollisuuksia.

Aika vähän tullut kannustavia viestejä budjettikisaamiseen aloittelijoille ja lajista paljoa tietämättömälle joten antaapi olla, ehkä joku päivä ilmoittautumisessa sitten nähdään ja autona on todellakin joku erikoisuus:D ihan tämän viestiketjun vuoksi rakennan väen vängällä jonkun niin halvan ja erikoisen laitteen ettei oo ennen nähty! ja sillä sitte mennään ainakin yhelle rastille, josei muuten nii vaikka vittu vinssillä! :D Minä en vittu luovuta! meen ainaki joskus edes yhdelle rastille vaikka auto olis ihan täys paska! :D näin on näppylät!

Anteeksi avautuminen hermot vähän kireällä kun armeijaa jäljellä vielä kuukausi eikä pääse tienaamaan rakentelemaan.

Kiitoksia vinkeistä, tyyppivikakertomuksista, autotiedoista, kannustuksesta ja anti-kannustamisesta! :)

Eikä tämän viestiketjun tarvitse nyt tähän päättyä mutta avauduimpas nyt vähän edes tänne, ku ei muuallekkaa pysty.

Hyvä että tahtoa löytyy! Ja tosiaan yleisöllehän on mielenkiintoista nähdä erilaisia rakennelmia, ja vielä sekin että jos saa tehtyä jostain ei niin tyypillisestä maastoautosta hyvinkin toimivan pelin maastossa niin se lisää mielenkiintoa.

Veikkaan että ne kommentit että osta kerralla valmiiksi rakenneltu auto, johtuu siitä että useat ovat tehneet niin että ostaneet halvan aihion offiautolle ja rakentaneet siitä menevän pelin ja huomanneet että halvemmalla ja helpommalla olisi selvinnyt ostamalla valmiiksi rakennetun auton. Mutta tosiaan, se rakentaminen ja korjaaminen on osa itse harrastusta. Veikkaan että harvalla auto on koskaan täysin valmis omasta mielestään.

Häänrik
08.12.2011, 21:10
Hyvä asenne! :D:D:D

Eipä mullakaan tähän oikeen varaa olis. Auto makso kolme tonnia ja vinssit, tunkit ja teräkset sun muu tarpeellinen vitkotin arviolta saman verran päälle.
Mieli tekee vaan ostaa kaikenlaista kivaa ja rakentaa lisää ja kisaamaankin olis kiva päästä. Sitä vaan aattelee, ettei se auto ehkä oo vielä siihen valmis, kun vielä puuttuu sitä sun tätä ja entäs jos se sit hajoo kisoissa jossain toisella puolella suomenmaata, ku ei o kuljetuskalustoakaan? :confused:

Nojoo... Periks ei anneta sillä asenteestahan tää harrastus lopulta on kiinni! Tätä voi todellaki tehä just omanlaisellaan budjetilla - joko isolla, pienellä tai olemattomalla. Niitä riskejä pitää vaan pienemmillä budjeteilla vähän koittaa minimoida. ;)

Toivottavasti hankit itseäsi miellyttävän kotkottimen ja näytät sillä maailmalle närhen munat. Tai ainaki piät hauskaa yrittäessäs!

Ajoin enska ja cross country kisoja joskus sillä tyylillä et aina kun jossain näkyi joku paikka mistä pystyi hyppäämään kunnolla, nii siitä sit pyörää ilmaan ja heittää pyörää ilmas kyljelleen ja siististi alas ja keula pystys aina kun oli mahdollisuuksia! Eihän sillä tyylillä sijoille päässyt mutta itsellä ja yleisöllä oli hauskaa!

samaa ajatusmaailmaa aion soveltaa tässäkin. tullaan jollain erikoisella romulla kisoihin, kanssakilpailijat mollaa ja nauraa, mut sit ku (esim jollai volkkarin pakulla) tullaa rastille, reaktiot muilla on tyyliä "ei jumalauta" ja meillä on hauskaa kun autoa vinssataan ja kaadetaan kivikos ja yritetään pro äijien seas vähä edes pysyä mukana jollain paskalla :D

pee
08.12.2011, 21:32
eipäs ny käsitetä väärin, vaikka gines ja vähät päivät painaiskin...

mun tarkoitus oli olla opastava, eikä kieltää / tyrkyttää mitään, lähinnä halusin herättää ajatusta...

oletko käyny esim suunnistuskisoja kattelemassa ? ei näissä piireissä juuri toisten vehkeille naureskella, ennemmin päinvastoin, ainakin ite oon kokenu lajin harvinaisen avoimena ja kannustavana, toisin kuin monet muut salamyhkäiset nopeuslajit ;) - pahimmat (lue "parhaat ja kokeneimmat") neuvojat jotka aina tietävät muunmuassa kaikesta kaiken, löytyvät lähes poikkeuksetta yleisöstä, ja useimmiten puhaltaisivat jotain muuta kuin 0-alkuista, ja tietysti myös täältä netistä :eek:

joka tapauksessa, pitkää pinnaa, rakentamisen iloa, ja sitkeyttä perehtyessäsi lajin saloihin...

mjoona
08.12.2011, 22:00
Jaaha, tuli sit äsken vähän uhottua että vois lähtee kans jollain aikataululla kisoihin mukaan. :D

Äkkiseltään fiksuin vaihtoehto on orggisluokkaan UAZ:lla. Miksikö niin? Halpoja aihioita saa, riittävän lyhyt ykkönen, varaosia saa halvalla rajan takaa... Ja onhan ne noin vakionakin kohtuu petoja etenemään.

Häänrik
08.12.2011, 22:03
eipäs ny käsitetä väärin, vaikka gines ja vähät päivät painaiskin...

mun tarkoitus oli olla opastava, eikä kieltää / tyrkyttää mitään, lähinnä halusin herättää ajatusta...

oletko käyny esim suunnistuskisoja kattelemassa ? ei näissä piireissä juuri toisten vehkeille naureskella, ennemmin päinvastoin, ainakin ite oon kokenu lajin harvinaisen avoimena ja kannustavana, toisin kuin monet muut salamyhkäiset nopeuslajit ;) - pahimmat (lue "parhaat ja kokeneimmat") neuvojat jotka aina tietävät muunmuassa kaikesta kaiken, löytyvät lähes poikkeuksetta yleisöstä, ja useimmiten puhaltaisivat jotain muuta kuin 0-alkuista, ja tietysti myös täältä netistä :eek:

joka tapauksessa, pitkää pinnaa, rakentamisen iloa, ja sitkeyttä perehtyessäsi lajin saloihin...

Joo täs nyt on hetkittäin sellaisia hermot menee-fiiliksiä kun töistä soitellaan koko ajan ja HDJ seisoo jossain kotopihalla ja loppusota edessä...

en usko että kukaan olis nyt pahuuttaan "lynkanny" mun suunnitelmia, haluan vain että tämän viestiketjun perimmäinen tarkoitus selviää kaikille, eli tarkoitus on pitää hauskaa halvalla, herättää hilpeyttä ja muutenkin mulla on ollu taipumus olla joka asiassa hieman erilaisempi :D

Esim jos sijoitan 5000€ kisailuautoon, mitä "tarvitsee" muutaman kerran vuodessa, niin sitä sitten pitää käyttää! Ammatin vuoksi on varmasti joskus vaikeaa päästä joihinkin kisoihin (viimeksi kun kuortaneella oli kisat nii ajelin kuortaneelta haketta ja tyydyin näkeen offiautoja vain pikaisilla kahvitauoilla mäyryn nesteellä) niin ei sapeta niin paljon ku siinä hommassa ei oo ihan tuhottomasti rahaa kiinni.

Olisko pohjanmaan/mäntän suunnilla mitään kisoja tiedos keväällä nii pääsis tutustuu radan varresta? pystyykö kokeileen hoodeejiilla ilman lommoja ja auton hajottamista et millaista se on?

pee
08.12.2011, 22:07
notta, eikö tuo kausi 2012 alakin lakeurella...

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90436

BJ-40/76
08.12.2011, 23:10
Ei muuta kun kokeilemaan!

Tuolla hdj:lla vois varmaan ajella, mutta kun katsoo noita pistesijojen metsästäjien autoja niin jotenkin näyttää siltä, että noita käytön jälkiä tuppaa tulemaan:p

Niin, eikö tuossa sinun hdj:ssakin ole mekaaniset tasauspyörästön lukot vakiovarusteena, niin kuin "kaikissa"
täyskokoisissa cruisereissa vuodesta -88 alkaen? seuraavat 10 vuotta?

Toki tuossahan ideana on, ettei ole pakko jokapaikkaan mennä!

p.s katselin tuossa pikaseltaan hj/bj:n perävälityksen hintoja, 5,29 maksaa
330 usd+ alv+ vero? ( yht reilu 300e) kotiin toimitettuna! voi löytyä parempia/halvempia

http://www.ebay.com/itm/Toyota-Land-Cruiser-Reverse-Ring-and-Pinion-5-29-SALE-/280505114759?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item414f686087

Häänrik
08.12.2011, 23:28
Ei muuta kun kokeilemaan!

Tuolla hdj:lla vois varmaan ajella, mutta kun katsoo noita pistesijojen metsästäjien autoja niin jotenkin näyttää siltä, että noita käytön jälkiä tuppaa tulemaan:p

Niin, eikö tuossa sinun hdj:ssakin ole mekaaniset tasauspyörästön lukot vakiovarusteena, niin kuin "kaikissa"
täyskokoisissa cruisereissa vuodesta -88 alkaen? seuraavat 10 vuotta?

Toki tuossahan ideana on, ettei ole pakko jokapaikkaan mennä!

p.s katselin tuossa pikaseltaan hj/bj:n perävälityksen hintoja, 5,29 maksaa
330 usd+ alv+ vero? ( yht reilu 300e) kotiin toimitettuna! voi löytyä parempia/halvempia

http://www.ebay.com/itm/Toyota-Land-Cruiser-Reverse-Ring-and-Pinion-5-29-SALE-/280505114759?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item414f686087
Nappulasta ku painaapi nii rupee joka pyörä sutiin. all terrainit on alla ja oli sen verran hintava sijoitus tuo hdj jottei sitä ihan tahallaan viitti murjoo :D

Bj olis muuten kyl kova mut iha hyvän hintaasia.

mikaelt
09.12.2011, 00:15
Viime kesänä hommattiin pätkä Pajero, tai kaveri sen osti ja sitte vähän rakenneltiin. Auto oli viimeks 2003 ollu kilvissi, jotenka hommaa riitti mutta hinta oli ...Halapa :D. Alla on 33" vanhan kumet ja alustalle on tehty sauvojen kiristys ja pidemmät riiput taakse, koria ei oo korotettu. Jakiksen alle tehtiin panssarointi ja muutoin lähinnä huoltoa oli, eli hitsaamista ja herkistelyä. Nii ja tietenkin palkki helmat ja puskurit. Keulalle jokin kiinan vinssi, alunperin kyllä oli tilaukseen menny joku parempi, mutta eipä tullu! Takana varmaan joskus on jokin lukko ollut, mutta ei oikeen toimi. Retrokisassa oltiin vielä punakilvillä mutta Himalajaan saatiin leimaan, safariluokkaan tosin. Stanuissa ollaan ajeltu.

Suurimmat ongelmat on juuri toi lukottomuus ja huonot renkaat. Kaiken lisäksi ramppien virkaa on toimittaneet erilaiset lankut, jotka joko a) uppos merrasmäen suohon tai b) halkeilivat himalajassa. Nuo pari kisaa oli kokeilua että mitenkä homma toimii. Myönnetään ettei Pajeroa saa kovin paljoa korotettua ja lukkojen saamisen kans on ongelmaa, tais olla että ainoastaa bensa pajeroon saa jotain arb satsia. Vinssejä voi kyllä laittaa eteen ja taakse. Toisaalta B koneisen akseleita kyllä niihin taitaa löytyä. Hyviä puolia oli edullinen hankitahinta ja keveys. Jos se kulutus hirvittää nii tais olla 3-4l/h kisoissa diisselin menekki! Nii ja oikeesti pätkä pajella voi pärjätä, kysykää vaikka Vitikaiselta.

Siviiliautona mulla on XJ Cherokee. Sellasen jos hankkii nii kannattaa opetella ebayn ja paypalin käyttö, sekä vähän saksaa. Ruotsista saa XJ:tä edullisesti muuten ja verot, jos kilpiin meinaa on tollasella 91-95 4l Cherolla 500-1000e. Alkuperäset D35 taka-akselit on heikkoja, mutta isompia on saatavilla. Vakiona D35 akselissä yleensä kitkalukko, joka toimii huonosti. Erilaisa lukkoja on saatavilla Jeepin akseleihin pilvin pimein. Jakolaatikoksi se jossa ei ole FullTime 4WD....mikäs NP se nyt olikaan. Korotus sarjoja tosiaan löytyy. Ite laitoin pari v sitte Ranchon 3" satsin jossa myös tukivarret eteen mukana ja hintaa oli alle tonnin, saksasta. Nettiä kun vähä selailee niin löytyy myös ohjeita miten korotusta saa tehtyä ilman jousia ja uusia iskareita. Toi bensankulutus on tietysti murhe, jos sen niin haluaa ottaa, mutta kyseessä on 4l kutos kone kuitenkin ja se kyllä kohtalaisesti vekotinta liikuttaa. Nii jos bensakulutus ei haittaa ja tehoja haluaa, niin sitten strokeri kone, eli 4,2 koneen kampura ja porausta...saa 4.3-4.7 koneen.

Jos itellä olis riittävästi rahaa nii jostain 2 ovinen chero tai Comanche, eli lavaversio. Onhan tuolla myydään puolella tuo Jeeperin Comanche mutta hintaa taitaa olla vielä yli budjetin ja koneessa jotain... Mutta siinä on kyllä mallia mihin vois pyrkiä.

Nii ja en oikeen saanu selvää ku pikasesti lukasin ketjun, että tuleeko auto kilpiin ja paljonko se rakentelubudjetti on?

Häänrik
09.12.2011, 00:22
Joo eli auton rakentelubudjettiin kuuluu ainoastaan mahd akselilukko/lukot ja HALPA vinssi :D jos ei sitäki teherä itte ;) mahdollisimman paljo yrittääs ite saara aikaaseksi! nii ja tulis kilpii, eikös tuola orkkis ja stantartiluokas vaarita että auto on katsastettu?

Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa???? :D:D:D:D:D:D:D:D

Nuhapumppu
09.12.2011, 02:29
Viime kesänä hommattiin pätkä Pajero, tai kaveri sen osti ja sitte vähän rakenneltiin. Auto oli viimeks 2003 ollu kilvissi, jotenka hommaa riitti mutta hinta oli ...Halapa :D. Alla on 33" vanhan kumet ja alustalle on tehty sauvojen kiristys ja pidemmät riiput taakse, koria ei oo korotettu. Jakiksen alle tehtiin panssarointi ja muutoin lähinnä huoltoa oli, eli hitsaamista ja herkistelyä. Nii ja tietenkin palkki helmat ja puskurit. Keulalle jokin kiinan vinssi, alunperin kyllä oli tilaukseen menny joku parempi, mutta eipä tullu! Takana varmaan joskus on jokin lukko ollut, mutta ei oikeen toimi. Retrokisassa oltiin vielä punakilvillä mutta Himalajaan saatiin leimaan, safariluokkaan tosin. Stanuissa ollaan ajeltu.

Suurimmat ongelmat on juuri toi lukottomuus ja huonot renkaat. Kaiken lisäksi ramppien virkaa on toimittaneet erilaiset lankut, jotka joko a) uppos merrasmäen suohon tai b) halkeilivat himalajassa. Nuo pari kisaa oli kokeilua että mitenkä homma toimii. Myönnetään ettei Pajeroa saa kovin paljoa korotettua ja lukkojen saamisen kans on ongelmaa, tais olla että ainoastaa bensa pajeroon saa jotain arb satsia. Vinssejä voi kyllä laittaa eteen ja taakse. Toisaalta B koneisen akseleita kyllä niihin taitaa löytyä. Hyviä puolia oli edullinen hankitahinta ja keveys. Jos se kulutus hirvittää nii tais olla 3-4l/h kisoissa diisselin menekki! Nii ja oikeesti pätkä pajella voi pärjätä, kysykää vaikka Vitikaiselta.

2.5TD/TDIC pätkäpajerossa on muistaakseni aina avoin perävälitys,mutta 2.3TD ja pitkissä on tuo höpöhöpö kitkalukko joka luistaa tarvittaessa. Välitys sarjojahan nuihin ei oikein tahdo saada mistää jakikseen,ja tuon ARB:n lukon saa vaan 9"perään joka löytyy esim V6 mallista,taaksehan voi aina näppäillä kemppilukon. Tuo etupäähän on ihan yhtä paska kuin kaikissa erillisjousitetuissa,ainut ero Hiluxiin että sauvat vaikuttaa alatukivarsiin,jolloinka yläpallon tiputtaminen ei auta mitään. Vähänkään kun omaa ajosilmää niin hyvin sillä pääsee,tullut todistettua monesti.

Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa???? Varmasti,jos pääset sillä T3 tölkillä edes ojanyli niin irtoaa rispektiä:D:D Tuli vaan mieleen tämä heti kun puhuit tuostä tölkistä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3921&pictureid=92126

sisua45
09.12.2011, 06:18
2.5TD/TDIC pätkäpajerossa on muistaakseni aina avoin perävälitys,mutta 2.3TD ja pitkissä on tuo höpöhöpö kitkalukko joka luistaa tarvittaessa. Välitys sarjojahan nuihin ei oikein tahdo saada mistää jakikseen,ja tuon ARB:n lukon saa vaan 9"perään joka löytyy esim V6 mallista,taaksehan voi aina näppäillä kemppilukon. Tuo etupäähän on ihan yhtä paska kuin kaikissa erillisjousitetuissa,ainut ero Hiluxiin että sauvat vaikuttaa alatukivarsiin,jolloinka yläpallon tiputtaminen ei auta mitään. Vähänkään kun omaa ajosilmää niin hyvin sillä pääsee,tullut todistettua monesti.



Mulla on 1986 2.5 TD, ja siinä on kitkalukko takana. Lisäksi siinä lienee jotain vikaa, sillä mailaa annettaeessa se jopa pitää. :D

Pajerosta kun kirraa keulan ylös, niin keula menee vaikka mistä yli. Mutten sitten on taka-akselista kiinni kivillä ja kantojen nokassa. :rolleyes:

Murros
09.12.2011, 07:40
Joo eli auton rakentelubudjettiin kuuluu ainoastaan mahd akselilukko/lukot ja HALPA vinssi :D jos ei sitäki teherä itte ;) mahdollisimman paljo yrittääs ite saara aikaaseksi! nii ja tulis kilpii, eikös tuola orkkis ja stantartiluokas vaarita että auto on katsastettu?

Saanko rispektiä jos rupeen ajaan jollain 4-vetopakulla kisaa???? :D:D:D:D:D:D:D:D

Mielestäni minibudjettiin kuuluu paremmat renkaat kuin alkuperäiset. Esim suska 31"F/power 520,-
Vinssi kuuluu myös minibudjettiin sillä ilman sitä on tasan riippakivenä. esim suska comeup DS-9,5 850,-
Hi-Lift takavinssiksi sun muuhun apujumppaan. 70,-
Yht: 1440,- + tonnin suska = 2440

Kannattaa lukea ne säännöt sekä UKK osio ajatuksella ja ajan kanssa ettei tule mitään yllätyksiä. Vaikka olisi menossa pelkästään yleisöä hauskuuttamaan niin kärryn tarvis olla speksien mukainen.

Respektistä en osaa sanoa oikein mitään varmaa,ehkäpä sitä saa jos ja kun rakentaa menevän kamppeen pienellä budjetilla.

Jotkut saattaa tykätä jos kisassa on pahalla ja kapealla siirtymäuralla vinssittömällä tölkillä jumissa eikä tosissaan kilpailijat pääse ohi,yleisöähän se naurattaa mutta siellä jonossa olijoita ei. :confused::eek::eek:

Heikki L
09.12.2011, 14:20
Kyllä noihin valitettavasti saa uppoomaan rahaa ja aikaa vaikka miten yrittäs budjetilla turata.
Sen takia täällä on yritetty neuvoa valmiin tai puolivalmiin kilpurin hankintaan, jokainen joka on itte rakentanut tietää että se on kallein tie.
Ei siis mitään lyttäystä/mollausta, vaan neuvoa oman kokemuksen kautta.
Sitten tosta erikoisesta vehkeestä, eiköhän niitä ole nähty joka kisassa;)
Eikä niille paljoa ole tullu naurettua, lähinnä ihasteltua: Ai tollasellakin pääsee:)

Kai kaiken voi tehdä itse, mutta jos töissä käy ja siitä palkan saa. Niin jotkut asiat on vaan helpompi ostaa oravannahkoilla.

Arska-tehtaalta
09.12.2011, 20:42
No joo, ihan sama minkä auton ostatte, tärkeintä on kuitenkin panostaa oikeisiin maastorenkaisiin.
Ja silloin budjettinne on jo tuplaantunut

Häänrik
09.12.2011, 21:32
Edelleenki renkaat ja vinssit ei ole laskettu tuohon budjettiin.... budjettiraja on vain autolle...

Heikki L
09.12.2011, 21:46
No jos 2000e on raja autolle, renkaat siihen 1500 ja vinssi 500,(joku kiinalainen) sitten hitsaatte ja parsitte sitä romua 2kk+kaiken maailman pikkunippelit+500, kun 4000e sais jo valmiinkin:)
No ei sill' mitään rakentaminen on kivaa, lähenkin tästä takas talliin hitsaan TOYOTAA;)

pee
09.12.2011, 22:30
No jos 2000e on raja autolle, renkaat siihen 1500 ja vinssi 500,(joku kiinalainen) sitten hitsaatte ja parsitte sitä romua 2kk+kaiken maailman pikkunippelit+500, kun 4000e sais jo valmiinkin:)
No ei sill' mitään rakentaminen on kivaa, lähenkin tästä takas talliin hitsaan TOYOTAA;)


juuri näin, tietysti jotain pnttöä voi vinssata vaikka kyljillään pitkin mettiä ja kohti rasteja, mutta aika vaikeaa on sääntöjen puitteissa RAKENTAA "kilpuria" jonka kokonaishinta renkaineen vinsseineen varusteineen jää alle 5 K€ - valmiita löytyy kyllä siihen rahaan ja eihän niitä mikään estä rakentamasta lisää...

mutta kukin tulkoon uskossaan autuaaks, ja pää-asiahan on että harrastetaan...

rakentelu on kivaa, kun sen oikein oivaltaa, terveisiä ruosteisen MB n alta :eek:


EDIT: eiks siitä HooJiistä enää syntys mitään ?

Häänrik
09.12.2011, 22:48
EDIT: eiks siitä HooJiistä enää syntys mitään ?

En tiedä? Jotai kierrejousitettua putkirunköhässäkkää oon siitä suunnitellu... eipä taida saada sellasella osallistua mihinkään?
Siinä vähän painttisuunnitelmaa :D
23524
ja kuvia auton "tilasta"
23522
23523

mjoona
09.12.2011, 23:03
rakentelu on kivaa, kun sen oikein oivaltaa, terveisiä ruosteisen MB n alta :eek:

Itse näen että tuossa iso osa koko homman iloa, en tiedä jäikö traumoja kun istuin teininä tietokoneella, enkä mopoja virittämässä ja nyt yritän vanhemmalla iällä ottaa takaisin.

Mut homman ideahan on kehittää autoa nälän ja menohalujen kasvaessa?

Häänrik
10.12.2011, 01:41
Ei kellää sattuis olemaan EDULLISESTI ihan vakio akselia hj 60 vuosimalliin -82
MUAHAHAHAAAA sain idean:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
HHehee kun saan hdj:n valmiiksi niin alkaa sellanen projekti jotta varmahan ku saan sen valmihiksi niin oon itekki näin :eek:
:D:D
onko mahdollista ajaa jossain kekkereissä sellaisella vehkeellä mikä on kaikkea muuta kuin katulaillinen???? :D


Edit: Saiskohan hoojiin aksulaan mitenkään pinjonia toisellekkin puolelle :D kuulostaa aika järjettömältä mutta ajattelin kokeilla :D

-sami-
10.12.2011, 09:12
Sitä suunitellaan selkeesti 6x6 hoojiitä? ;)

Tuli tossa mieleen et, selkeesti show miehen vikaa sussa? Trial puolelle olis ehkä sikäli halvempi ja helpompi rakentaa joku exsoottinen show peli kun ei tarvii katulaillisuudesta niin paljon välittää.

Rupeet siis Tuukaksi Tuukan paikalle! ;) :D :D

-sami-

Viipo
10.12.2011, 09:33
Edit: Saiskohan hoojiin aksulaan mitenkään pinjonia toisellekkin puolelle :D kuulostaa aika järjettömältä mutta ajattelin kokeilla :D

Semi-floaterin koppaan saattas onnistuakkin.

Arska-tehtaalta
10.12.2011, 09:42
onko mahdollista ajaa jossain kekkereissä sellaisella vehkeellä mikä on kaikkea muuta kuin katulaillinen???? :D


Jos suunnistukseen vehettä ajattelit, niin sääntöjen lukemisesta kannattaa alottaa, niinku tuolla joku jo mainitsikin.

VooDoo Jeep
10.12.2011, 11:11
Rupeet siis Tuukaksi Tuukan paikalle! ;) :D :D

-sami-

Siihen ei riitä pelkkä koominen AUTO :D Jos Tuukan paikalle halajaa niin pitää myös osaa tehdä uskomattomia ajosuorituksia:D

Jos oikeesti halut tehä jotain BUDJETTIAUTOA niin osta auto josta on helppo myydä turhat osat pois, niin saat niistä lisää rakentelu rahaa;)

Calmari
10.12.2011, 16:01
En tiedä? Jotai kierrejousitettua putkirunköhässäkkää oon siitä suunnitellu... eipä taida saada sellasella osallistua mihinkään?

Suunnistukseen proto tai modiluokkaan, jos ei sijoituksista aja vaan omaks iloks ?? nostaa tuohon HJ:rungolle vaan jonkun hilpeän kopan päälle, esim lada tai jenkki farkku ois komia:-) romikselle vaan akselivälejä mittaamaan ja SOA HJ:hin

Häänrik
10.12.2011, 16:30
olen säännöt lukenut! Halvempaa olis ostaa taas crossipyörä ja jatkaa fmx:n parissa. Mutta kyllä, aina pitää olla show meininki :D jos ei ole palkintopallilla, niin sitte pitää jäädä ihmisten mieleen omalla staililla kummallisilla vehkeillä ja yrittämisellä! Noita koppia olis omalla takapihalla 2kpl w124 sedaneita, 207mersu, ja fiat 127 !!!!!!!!:D:D fiiatin koppa on ehkä vähän liian pieni... Ja kysymys, mikä on semi-float?

Calmari
10.12.2011, 16:45
207 mersu ehottomasti :-) 6x6 ei vissii käy suunnistuksee ?

Häänrik
10.12.2011, 18:12
On ollut isän kans suunnitelmis jo pitkään tuollainen 6x6 hoojii. nyt ajattelin nostaa unohtuneen suunnitelman pöydälle ku tajusin että hei nythän olis tekniikka !!! :D Semmoinen maataloushuoltoajoneuvo, eli 6x6 flatbed millä vois tonkia mettäs, huvin vuoksi ja mettähommissa ;) Pitää vain suunnitella paremmin tuo teliveto akseleihin, millää ketjuvedolla en aio takateliä toteuttaa. on jo pari ihan kehityskelpoista ideaa. kartaanit tulis järeistä traktorin nivelakseleista ja etuakselia vois siirtää eteenpäin niin saa etupäätä ylemmäs ilman että kartaani on 90° kulmas. myös idea itse tehdyistä rockwell akseleista maatalousosia hyödyntäen kytee pään sisällä.... siitä sit ehkä myöhemmin lisää kun saan tuon hodarin valmiiksi.

Pari kymysystä ku ei viitti uutta ketjua aloittaa:
Hdj takalukko lakkas kytkeytymästä?? valo vilkkuu, jokin rele hanskalokeron takana napsuttaa, ja DIFF-sulake on ehjä :eek: Voisko vika olla vain että rasvat on huonot???? :(

Hankook Dynapro mud terrain? maantiekokemuksia?? mikä on paras mud terrain rengas kun maantieajoa on PALJON??? pitäis hodariin laittaa vähän rouheemmat kummit, nuo BFG at:t on ainaki ihan surkiat jopa pellolla.

Järjestääkö kukaan ikinä sellaisia "mammanpoika" makkaranpaistosafareita mihin vois osallistua emännän kans tuolla hodarilla, tarkoitus kun olis pitää vedenpinta kynnyksiä alempana ja ei ne lommotkaa nii kivan näkösiä (vielä) ole autossa johon on juuri sijoittanu koko elämänsä säästöt :D

BJ-40/76
10.12.2011, 22:31
Ei taida saada semi-float akselista kestävää läpimenevällä pinjonilla,siis jos meinaa että 2 kpl murikoita "vastakkain", vaatis ainakin kaikkien läpi menevät pultit, ja tukiholkit akseliin ja jonkin patentin laakerivälyksen säädölle jne
niin se on semi-float= puolikevennetty= vetarit kannattaa renkaan vrt bj-40 ja hj-60 vm -80 ja -81

täyskevennetty taasen hj-60 vm 82-> eteenpäin, siis vetoakselin voi jättää pois ja rengas ei lerpahda tms.

Tuo 3. akselin veto 2. jakolaatikolta, siis alkuperäisen jakiksen läpi tuodaan
vaihteiston pääakselilta kardaanilla veto ylimääräiselle jakikselle, josta sitten
veto vain tuolle ylimääräiselle akselille.

Ja jos tosi erikoista tavoittelee, niin se ylimääräinen akseli hj:n alkuperäisten akselien väliin, ja nimenomaan etuaksula ohjauksella! (silloin tuo keskimmäisen akselin jakis takimmaisen akselin takapuolelle,
ja ylitykset pois ja akselivälistäkin vois pikkasen lyhentää:rolleyes:)

Häänrik
10.12.2011, 22:52
Ja jos tosi erikoista tavoittelee, niin se ylimääräinen akseli hj:n alkuperäisten akselien väliin, ja nimenomaan etuaksula ohjauksella! (silloin tuo keskimmäisen akselin jakis takimmaisen akselin takapuolelle,
ja ylitykset pois ja akselivälistäkin vois pikkasen lyhentää:rolleyes:)
Yritän kovasti ymmärtää mitä tarkoitat mutta en ymmärrä...
Koitan ny vielä järkeillä mutta laita joku paint havaintopiirros niin tiedän ymmärsinkö oikein :D

Häänrik
10.12.2011, 22:57
Ja jos tosi erikoista tavoittelee, niin se ylimääräinen akseli hj:n alkuperäisten akselien väliin, ja nimenomaan etuaksula ohjauksella! (silloin tuo keskimmäisen akselin jakis takimmaisen akselin takapuolelle,
ja ylitykset pois ja akselivälistäkin vois pikkasen lyhentää:rolleyes:)

...ymmärsin :D tästähän saadaan loistava aasinsilta 8x8 hoojiille :D:D:D:D

PERSKUTTA
10.12.2011, 23:35
Nips....
Järjestääkö kukaan ikinä sellaisia "mammanpoika" makkaranpaistosafareita mihin vois osallistua emännän kans tuolla hodarilla, tarkoitus kun olis pitää vedenpinta kynnyksiä alempana ja ei ne lommotkaa nii kivan näkösiä (vielä) ole autossa johon on juuri sijoittanu koko elämänsä säästöt :D
http://www.pohojanmaanoffroad.fi/foorumi/index.php
esim. loppukesästä oli sellaanen eli toi
http://www.pohojanmaanoffroad.fi/foorumi/viewtopic.php?f=10&t=2284

Punanenä
11.12.2011, 00:19
Kyllähän niitä järjesestetään mutta monesti kuljettajan ajosilmä määrää sen miten rutussa auto on tapahtuman jälkeen:D

Monesti hyvä kuski pitää auton ehjänä siinä kohtaa kun tumpelompi menee pitkin puita:D (Minä itse olen se puita pitkin menevä.....):oh

Jani_R
12.12.2011, 12:18
Järjestääkö kukaan ikinä sellaisia "mammanpoika" makkaranpaistosafareita mihin vois osallistua emännän kans tuolla hodarilla, tarkoitus kun olis pitää vedenpinta kynnyksiä alempana ja ei ne lommotkaa nii kivan näkösiä (vielä) ole autossa johon on juuri sijoittanu koko elämänsä säästöt :D

Parisen viikkoa sitten oli Koskenkorvalla ajot ja hyvin siälä pääsi särkemättä autoa. Omasta harkinnastahan se on kiinni. Yleensä pahimmat paikat voi kiertää. Seuraa http://www.pohojanmaanoffroad.fi/foorumi/

Murros
12.12.2011, 13:02
...ymmärsin :D tästähän saadaan loistava aasinsilta 8x8 hoojiille :D:D:D:D

Mikäli edelleen suunnittelet suunnistusautoa niin
"kilpailusarja on tarkoitettu 2-akselisille nelivetoisille autoille, joiden rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino alle 3500kg.(tai paino ajokunnossa alle 3000kg)"

Tämä lainattu cup säännöistä, joten kannattaa lukea oikeesti ne säännöt ajatuksella ettei käy niin et kun auto on valmis niin se ei sovellukkaan mihinkään luokkaan ja taas on paskat säännöt.:confused:

Patu925
12.12.2011, 15:19
http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=72256383&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=72256383@posted_by=@tb=tmp_find_ agent

Tuosta sattuu orggis/stanu leikkiin tarjonta...

tonikki
12.12.2011, 16:08
Itekkin kallistuisin tuossa tilanteessa HJ:n alustan uudelleen kehittämiseen. Halvin tapa myöskin sinulle, ja jos vielä korikin löyty rungon päälle omasta takaa ja hj:n osista saat tehtyä hyvinkin pitkälti suurimman osan tarvittavasta tekniikasta. Riippuen tietenkin miten paljon tekniikkaa on vaurioitunut tuossa ulosajossa.

Häänrik
13.12.2011, 12:51
Mikäli edelleen suunnittelet suunnistusautoa niin
"kilpailusarja on tarkoitettu 2-akselisille nelivetoisille autoille, joiden rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino alle 3500kg.(tai paino ajokunnossa alle 3000kg)"

Tämä lainattu cup säännöistä, joten kannattaa lukea oikeesti ne säännöt ajatuksella ettei käy niin et kun auto on valmis niin se ei sovellukkaan mihinkään luokkaan ja taas on paskat säännöt.:confused:
olen lukenut säännöt huolella läpi. ei vaan taida rahat riittää suunnistuscuppiin, olis halvempaa ostaa taas rossipyörä ja ajaa taas enduroa kilpaa....

Jonkunlaisen pelin hojosta kuitenki rakennan, jos ei muuhun nii sitte johonki "jäsentenvälisiin" mutakisoihin! :D

-sami-
13.12.2011, 20:19
Mä oon kanssa ajanut enskaa joskus 20kiloa sitten ja mulla kyllä sellanen muisti kuva et oli pirun paljon kalliimpaa kuin suunnistuscuppi.

Suunnistuksen orkkiksee tekee sellaisen auton jolla voi ajaa mukavasti alle 4te. Voiko sillä sitten ajella cupin voitosta onkin jo toinen juttu.

samalla autolla voi varmasti ajaa trialia harraste stanuissa ja jos fiksusti rakentaa niin trialin stanuissakin.

Kalleimmaksi noissa kisoissa tulee ne viikonloput ja kilpurin kuskaamiset.

-sami-

matti-x
24.12.2011, 01:00
UAZ on tollaseen leikkimieliseen rymistelyyn just passeli kampe. Ostat vaan suosiolla niitä 2 kpl niin ei mene koko kesä varaosia odotellessa jos sattuu jotain laukeamaan. Rahaa ei ole siltikään palanut vielä kahta tonnia.. Varaosia kyllä saa ja ovat todella halpoja mutta odotellessa menee aina tovi kun ihan joka marketissa niitä ei ole kaupan. Lukot on halpoja ja ohjaustehostimenkin saa rajan takaa.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin vanhemmat cabriot on tiuhemmilla akseleilla ja saattoipa päälaatikossakin olla lyhyempi ykkönen vanhoissa. Uudemmissa purkkimalleissa on kai sama välitys akseleissa kun vanhemmissa 469 cabrio malleissa.. Välitys riittää kohtalaisesti ainakin 33" renkaille..
Akseleiden kestoa on jotkut moittineet mutta omastani ei ole toistaiseksi saatu voimansiirrosta hajalle mitään. Periä ei oman kokemuksen mukaan tarvi panssaroida kun neuvostoliitossa on osattu tehdä riittävän tymäkästä raudasta.. :-)
Kone on tosi vääntävä kunhan sattuu säätöihin, kärjetön sytkä helpottais säädöissä pitämistä. Ainakin tuo omassani oleva vanhempi malli.. tuskimpa kovin isoa eroa on siinä uudemmassakaan..
Rekisteröinti on ongelmatonta jos vuosimalli on aiempi kuin -87. myöhempiäkin on rekistöröity mutta saattoi vaatia jotain hieromista.
Korottaa ei minun mielestä kannata kun aivan vähän, mielummin pyyhkii laikkakoneella helmat pois ja siirtää tankin lavalle.
Tossa on tarinaa oman auton rakentelusta.. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37692

Calmari
25.12.2011, 12:27
Jos olen ymmärtänyt oikein niin vanhemmat cabriot on tiuhemmilla akseleilla ja saattoipa päälaatikossakin olla lyhyempi ykkönen vanhoissa. Uudemmissa purkkimalleissa on kai sama välitys akseleissa kun vanhemmissa 469 cabrio malleissa.. Välitys riittää kohtalaisesti ainakin 33" renkaille..
Purkeista 452:ssa tod näk 5.125 tai jotain perävälitys ja 3741:ssä 4.25 tai jotain perävälitys. Mettä rymistelyyn vois tuhota jonkun 95:sen eikä ainakaan mitään pyöreillä takavaloilla olevaa mallia. Netti koneessa muutamia GAZ-69:jäkin se ois viel perempi ahio, erillinen jakolaatikko yms :-) noista välityksistä voi sitten olla montaa mieltä, ei ne omillakaan rengailla ole mitkään yyber hitaat, paras vois tulla kun 69:n heittäs jonkun automaattilodjullisen koneen esim volvon B19+tomaatti, joskus oli ja oli mainio.