Kirjaudu sisään

View Full Version : patrol lyhennys


JNaukki
05.12.2011, 21:29
juu elikkäs kuinka tuo katsastus käytännössä menee jos tollaisen pitkän patrollin lyhentää?ja paljoko sitä saa lyhentää,täytyykä rungon hitsauksista esim. esittää jotai dokumenttia,riittääkö itse/katsurin suorittamat mittaukset vai täytyykö olla olla jotai rungonmittauspöytäkirjoja ym?loppuvkosta alkais rakentaminen ni tietäis vähä kuin toimia...:confused:

L-200
05.12.2011, 22:10
Akseliväli ei saa muuttua eli pätki mistä pätkit mutta et renkaiden välistä yhtään pois.
Korin kiinnityspisteiden määrä tulee olla sama kuin alkuperäisessä, uudet paikat saat toki laitella itse. (jos es. 12 koripulttia niin pätkityssäkin on sitten 12 pulttia)
Ei saa olla teräviä ulkonevia kulmia yms...

Tästä on juttua kun on vastaavia tehtyä j6/j5-sarjan tojotiin

AlluK
05.12.2011, 22:32
Tuossa kesällä katselin metsässä yhtä HooJiitä joka oli takapohjasta kannatuksella kallioo vasten ja kyselin eikö olis mahdollista hiukan pätkäistä autoa.
Oli kuulemma konttorilta sanottu jotta ei onnistu enää, viime vuonna olis onnannu.
Tiedä sitten viimeistä totuutta tähänkään asiaan.

JNaukki
05.12.2011, 23:03
eli pitkästä ei voi tollasta pätkää tehdä?ainoastaan ylityksiä voi muokata?

jv
06.12.2011, 17:19
Akseliväli ei saa muuttua eli pätki mistä pätkit mutta et renkaiden välistä yhtään pois.
Korin kiinnityspisteiden määrä tulee olla sama kuin alkuperäisessä, uudet paikat saat toki laitella itse. (jos es. 12 koripulttia niin pätkityssäkin on sitten 12 pulttia)
Ei saa olla teräviä ulkonevia kulmia yms...

Tästä on juttua kun on vastaavia tehtyä j6/j5-sarjan tojotiin


jaa että miks ei? pitkä ja pätkä patrolli on samaa mallisarjaa joten mallisarjan akselivälien puitteissa pitäs pistyä lyhentämään akseliväliä. pitkän akseliväli tais olla 2970mm ja pätkän jotain 2300mm.
eri asia on et miten inssi suhtautuu pitkästä pätkästyyn koriin.

pitkässä korinkiinnityksiä tais olla 10 tai 12 ja pätkässä 8. pitkän ja pätkän rungot ovat samanlaiset, pätkästä vaan puuttuu keskikohdilta vajaa metri peltii ja yhdet korinkiinnityskorvakkeet.

tojotiin on huono verrata kun esim j6x ja j5x on eri mallisarjaa mut esim j70 saa muuttaa j73 akselivälille...

JNaukki
06.12.2011, 18:25
löytyhän ku jakso vaivautua....3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia

tuolla kokonaisuudessaan:http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

JNaukki
07.12.2011, 17:26
mystinen on tämä pykäläviidakko suomessa,ei taas voi muuta tuumia...runkoa saat lyhentää,soan saat tehdä,nelilinkit ym saat tehdä,minkäänlaisia dokumentteja työtavoista,hitsauksista tai muusta ei tarvi,ainoastaan silmämääräinen toteaminen konttorilla riittää...mutta annas olla jos kallistuksenvakaajat menet poistamaan ni silloin on piru irti,eikä tule leimaa....:confused::confused::confused: mystistä on touhu,etten paremmin sano...no onneks jotain pientä saat kuitenkin tehdä...:D:D

jv
07.12.2011, 22:03
mystinen on tämä pykäläviidakko suomessa,ei taas voi muuta tuumia...runkoa saat lyhentää,soan saat tehdä,nelilinkit ym saat tehdä,minkäänlaisia dokumentteja työtavoista,hitsauksista tai muusta ei tarvi,ainoastaan silmämääräinen toteaminen konttorilla riittää...mutta annas olla jos kallistuksenvakaajat menet poistamaan ni silloin on piru irti,eikä tule leimaa....:confused::confused::confused: mystistä on touhu,etten paremmin sano...no onneks jotain pientä saat kuitenkin tehdä...:D:D



mut jos kyseisessä autossa ei ole koskaan kallistuksenvakaajaa ollukkaa, jos ei ole korvakkeitakaan nii mihkäs kiinnität ;)...

JNaukki
08.12.2011, 12:43
mut jos kyseisessä autossa ei ole koskaan kallistuksenvakaajaa ollukkaa, jos ei ole korvakkeitakaan nii mihkäs kiinnität ;)...

no perskeles,niinhän se onkin...:D

RIPAX
09.12.2011, 23:36
Juu,on monennäköstä tyhjän tietäjää tullu haastateltua muun muassa Suomen ensimmäisellä yksityisellä konttorilla. Mutta eräs katsuri totes että hänellä ei ole harmainta aavistusta mistään rungon lyhennyksestä,kun kuulostaa niin omituiselta. Sit totes että täytyy oikein luntata kirjasta,sit havaitsi et katos saatana,tässähän tää lukee ihan justiinsa. Sit otti kopiot ja kehotti ryhtymään lyhennys hommiin,kysäs vielä että miksi ihmeessä sun pitää sitä hiluksia lyhentää? Tuumasin et on helpompi lyhentää autoa ku jatkaa tallia. Ja tänä päivänä on KO. auto leimassa.

-Stedt-
10.12.2011, 12:47
No perskele, sithän tuo mun pitkästä tehty pätkä onkin leimaa vaille valmis peli:rolleyes:, siitähän lähti jotain 62cm luokkaa runkoa pois, ja pätkän koppa istu päälle just hienosti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4154&pictureid=94707

JNaukki
10.12.2011, 12:48
kyllä noita katsureita on laidasta laitaan,toki on tekijöitäkin,saa nähdä kuin äkkilähtö itelle tulee konttorilta sitte joskus ku patrullin kans sinne eksyy...:D:D

JNaukki
10.12.2011, 13:06
No perskele, sithän tuo mun pitkästä tehty pätkä onkin leimaa vaille valmis peli:rolleyes:, siitähän lähti jotain 62cm luokkaa runkoa pois, ja pätkän koppa istu päälle just hienosti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4154&pictureid=94707

ei muutaku leimalle jos sattu osumaan sama akseliväli ku pätkässä...:D
meneekö prosentteja jos tuon oman pitkän nyt lyhentää,ja samalla tekis lavamalliksi,heivais helevettiin sen takapään korin ja laittas vaan lavan,pääsis varmaan vähemmällä työllä...:confused:

JNaukki
25.12.2011, 14:30
mikäs tuon pätkäpatrullin tarkka akseliväli on,jos joku sattuu omistamaan pätkän ja viittii kattoa vaik otteesta...sais ruveta silpomaan tuon pitkän sit sopivamman pituiseksi...:D

Viipo
25.12.2011, 15:06
Korin silpominen menee jotakuinkin niin, että suoralta osalta voi lyhentää ilman sen kummempia hommia, mutta pilareiden määrä ja tukevuus ei saa kärsiä, ja pick-up muutos vaatii sitten jo luvat trafista, sekä lavan pitää täyttää verovapauden vaatimukset, jos paku, huoltoautolla ei niin tarkkaa.
Siitä en sit tiiä, miten onnistuu, jos mallisarjassa on myös lavamalleja.

JNaukki
25.12.2011, 18:10
Korin silpominen menee jotakuinkin niin, että suoralta osalta voi lyhentää ilman sen kummempia hommia, mutta pilareiden määrä ja tukevuus ei saa kärsiä, ja pick-up muutos vaatii sitten jo luvat trafista, sekä lavan pitää täyttää verovapauden vaatimukset, jos paku, huoltoautolla ei niin tarkkaa.
Siitä en sit tiiä, miten onnistuu, jos mallisarjassa on myös lavamalleja.

itellä on nyt runko ja akselit käsittelyssä,kori nököttää tontin nurkalla...:D
eli mikä tuo lavan verovapaus oikeen on,ja miks tuo pick-up muutos lupia tarvis?
perskeles ku nyt ois tänhetkinen visio lyhentää pätkän akselivälille tuo ja tod. näk. katkaista kori etupenkkien takaa ja tehä lava taakse...mut eikö se sit enää muka mene muutoskatsastamalla...nyt on ihan orkkis pitkä ja 2+3 MUU PAKETTIAUTO otteessa,mitä tuoki nyt sit meinaa...:confused:

juhoke
25.12.2011, 18:29
mikäs tuon pätkäpatrullin tarkka akseliväli on,jos joku sattuu omistamaan pätkän ja viittii kattoa vaik otteesta...sais ruveta silpomaan tuon pitkän sit sopivamman pituiseksi...:D

235cm

JNaukki
25.12.2011, 18:45
235cm

kiitän.:)

JNaukki
28.12.2011, 22:16
nyt ois patrulli lyhennetty...laadukasta työtä on japanin poijjaat tehneet vuonna -82 ku rungon ristimitta heitti sentin ja akseliväli oli 294cm...:D:D soitin sit ennen rälläköintiä katsastusasemalle akseliväleistä ni löyty 297,400,235 ja 240...sovittiin et tähtään lähelle 235:ttä...eikait siinä,59cm rungosta pois,ristimitta kohilleen ja wtf,236cm akseliväli...ei ymmarta,no,saa luvan kelvata...tämmöstä tänään...:eek:

tuumaili katsastusmieskin ku noista mitoista sanoin et on noi vanhat vehkeet aina mitä millonkin on linjalta sattunu tehtaalla tulemaan...

jv
28.12.2011, 22:35
mulla lukee sellanen mukava teksti patrollin otteessa kuin: vastaa lähinnä mallia datsun patrol pick up ja siis pitkästä tehty lavamalliks. nii ja se paku lava homma menee nykyään niin et lavan min pituus 175cm tai 2,25 nelioo pinta-ala. tolla täyttyy paku vaatimus.

235cm on 160 korisen pätkän akseliväli ja 297cm pitkän. 240cm on pätkä y60 korisen ja toi 4m kuulostaa datsun homerilta jolla ei ihan kauheesti ole patrollin kans tekemistä muuten kuin koneen osalta...

JNaukki
29.12.2011, 07:45
mulla lukee sellanen mukava teksti patrollin otteessa kuin: vastaa lähinnä mallia datsun patrol pick up ja siis pitkästä tehty lavamalliks. nii ja se paku lava homma menee nykyään niin et lavan min pituus 175cm tai 2,25 nelioo pinta-ala. tolla täyttyy paku vaatimus.

235cm on 160 korisen pätkän akseliväli ja 297cm pitkän. 240cm on pätkä y60 korisen ja toi 4m kuulostaa datsun homerilta jolla ei ihan kauheesti ole patrollin kans tekemistä muuten kuin koneen osalta...

no perkeles ku ite tinkailin katsurin kans telehvoonissa yks päivä tuota lava-autoksi tekoa ni sano ettei ikävä kyllä onnistu kun poikkeusluvalla kun mallisarjassa ei ole lavamallia,360e tais olla hakemuksen hinta...ja nyt on kyllä myöhästä enää,ei taida nuita lavan min. vaatimuksia saada enää tolla rungolla...nooh,onpahan hommaa ku koria alkaa leikkeleen...:D

Samsonite
29.12.2011, 12:16
Homerissa ja varsinkin Cabstaarissa oli myös samanmakusia jarrulaitteita.:)

160-sarjassa etuylitys 630 mm etuakselin keskeltä ja takaylitys rouheat 1090 mm. Akselivälit juurikin nuo 2350 ja 2970 mm. Raideleveys 1405 mm edessä ja takana. Pitkä 1805 mm ja lyhyt 1845 mm korkea. Ja todellakin on lavamalli olemassa, miullakin lukee otteessa että vastaa pick-up mallia.

http://www.rmp-o.com/albums/RMP-Os-literature/spanish_MQ18.sized.jpg

Jokunen tuotu jopa Suomeen, raiskattu ekaks kaivoksilla ja sitten ajettu metässä paskaksi.

JNaukki
29.12.2011, 13:41
milläs nimellä tuo patrollin lavamalli on virallisissa kirjoissa ku ei tunteneet konttorilla...eikös pitäis saada muutoskatsastettua pick-upiksi ku esittää specsit tosta lava patrollista ja tekee samankokoisen lavan suunnilleen ku tuossa?

Samsonite
29.12.2011, 16:11
Pitäskö vaihtaa vaikka konttoria ?:)

http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=770524&postcount=359

Nimimerkki Pöröllä on tuommonen, siltä vois kysyä että mitä lukee orkis-pikkarin otteessa. Miulla lukee vaan että muutettu vastaamaan pick-up mallia.
Lava pitäs olla erillinen ja ne minimimitat täyttävä ilman teräviä kulmia.

JNaukki
29.12.2011, 17:00
Pitäskö vaihtaa vaikka konttoria ?:)

http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=770524&postcount=359

Nimimerkki Pöröllä on tuommonen, siltä vois kysyä että mitä lukee orkis-pikkarin otteessa. Miulla lukee vaan että muutettu vastaamaan pick-up mallia.
Lava pitäs olla erillinen ja ne minimimitat täyttävä ilman teräviä kulmia.

ei konttorissa vikaa,apuja ovat antaneet ja oli tosta lyhennyksestä,soasta ym. hyvä yhteisymmärrys ku konsultoin katsureita,eivät vaan löydä omista järjestelmistään tuota pickup mallia,tänään soitin ja aikoivat tutkailla ja soitella ku selviää jotain...

jv
29.12.2011, 19:18
jossain vanhassa käyttöohje kirjassakin olen muistaakseni nähnyt lyhkäsen, pitkän ja pikupin kuvat. ittellä ei moista kirjaa ole. ja siis 81-83 mallin käyttöohje kirjassa. käy myös verrokkina uudempaan patuun kun ovat samaa mallisarjaa kaikki 160 koriset 81-89...

ja sen verta vinkkinä:
patrol hardtop = pätkä
patrol safari = pätkä korkeella lasikuitu kuupalla.
patrol stw = pitkä
patrol stw superroof = Pitkä aasikatolla
patrol pick up = lava
patrol canvanstop (taijotain sinnepäi) = vähä j40 sarjan tojotan näkönen jota on tehty jo 60-luvulla mut saattaa näkyä 80-luvun alun kirjoissa

ja sit viel afrikan tms. mallit esin orkkis pick up rättikatolla jne... :)

tapsa4x4
29.12.2011, 19:29
Safari=patrol, eri myynti nimi esim japanin markkinat on olleet pelkästää nissan safari.

smgt
23.05.2012, 20:17
vieläköhän tämä lyhennys on lainmukaan tehtävissä?

Jari
04.08.2012, 17:15
ja onkos grät samaa mallisarjaa siis pitkät ja pätkät? ;)

miilu
04.08.2012, 20:33
jossain vanhassa käyttöohje kirjassakin olen muistaakseni nähnyt lyhkäsen, pitkän ja pikupin kuvat. ittellä ei moista kirjaa ole. ja siis 81-83 mallin käyttöohje kirjassa. käy myös verrokkina uudempaan patuun kun ovat samaa mallisarjaa kaikki 160 koriset 81-89...

ja sen verta vinkkinä:
patrol hardtop = pätkä
patrol safari = pätkä korkeella lasikuitu kuupalla.
patrol stw = pitkä
patrol stw superroof = Pitkä aasikatolla
patrol pick up = lava
patrol canvanstop (taijotain sinnepäi) = vähä j40 sarjan tojotan näkönen jota on tehty jo 60-luvulla mut saattaa näkyä 80-luvun alun kirjoissa

ja sit viel afrikan tms. mallit esin orkkis pick up rättikatolla jne... :)

omassa patrollissa -vm82 löytyy ohjekirja mutta ei mainita kuin tuo hardtop ja stw malli

-Stedt-
14.10.2012, 19:06
Nostellaampas tämäkin topicci ylös kun rupes polttelemaan tuon lyhennetyn pitkän patrollin leimaus. Onkos jollain tietoa paljonko tuollasen projektin prosentit on? Tarkotuksena olis nimittäin muuntaa tuo lj porttaaleiksi:rolleyes: ja nekin sitten vielä leimata tuohon patukkaan, eli riittääkö % vai suosiolla hylätä ajatus porttaalipatesta....tuon auton kohdalta. Vois tietty kiinnostaa lyhkäsen paprutkin/runko;)

JNaukki
16.10.2012, 10:31
Nostellaampas tämäkin topicci ylös kun rupes polttelemaan tuon lyhennetyn pitkän patrollin leimaus. Onkos jollain tietoa paljonko tuollasen projektin prosentit on? Tarkotuksena olis nimittäin muuntaa tuo lj porttaaleiksi:rolleyes: ja nekin sitten vielä leimata tuohon patukkaan, eli riittääkö % vai suosiolla hylätä ajatus porttaalipatesta....tuon auton kohdalta. Vois tietty kiinnostaa lyhkäsen paprutkin/runko;)

ite lyhennyksestä ei mene prosentteja,akselinvälin pitää olla lyhennyksen jälkeen olikohan 235cm mikä on pätkäpatrollin akseliväli. sit korista menee prosentit,käsittääkseni jotenkin näin:jos lyhennät koria esim. takaovien kohdalta ja jätät takaovet pois mutta hitsailet loppukopan palan takaisin eli et tee lavamallia, niin prosentteja ei pitäisi mennä ku takaovista a 4% kpl....jos taas lavamalliksi niin:takaovet a 4%kpl,takalokasuojat a 1%kpl,takakansi 1%,takapuskuri 0,5%,takavalaisimet 2%. yht:13,5%. tähän käsitykseen itse jäin ku paikallisen konttorin kans selviteltiin tuota leimausta ja muutoksia...

-Stedt-
16.10.2012, 12:17
Jeps, eli akselivälin pitäs olla ok kun tuo pätkän koppa kävi siihen just, eli tähän on vaihdettu pätkän kehikko päälle. Etu lokarit,maski/valot,konepelti,ovet,takaluukut on pitkästä. Jostain vanhasta Offroadjounin postauksesta lunttasin että korikehikolle laskettaisiin 22%. Pitänee käydä konttorilla vielä varmistamassa nuo jutskat.

JNaukki
16.10.2012, 17:15
Jeps, eli akselivälin pitäs olla ok kun tuo pätkän koppa kävi siihen just, eli tähän on vaihdettu pätkän kehikko päälle. Etu lokarit,maski/valot,konepelti,ovet,takaluukut on pitkästä. Jostain vanhasta Offroadjounin postauksesta lunttasin että korikehikolle laskettaisiin 22%. Pitänee käydä konttorilla vielä varmistamassa nuo jutskat.

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

tuosta ite oon luntannu...pitäishän sun saada viel kevyesti porttaalit alle prosenttien puolesta tuon mukaan...

-Stedt-
16.10.2012, 17:27
Kiitti, tuostahan onkin hyvä laskea:)