View Full Version : Pohdintaa romun hamstraamisesta...
Kiukaaseen laitoin tulet ja aattelin, että meenpä saunan lämpenemistä odotellessä siivoamaan tallia, kun siellä on aika kaaos. Ei edistynyt siivoaminen, kun keksin, että pyöräthän ois hyvä käyttää lämpimäksi just tässä vaiheessa...
Siinä sitten jotenkin tuli mieleen, että mikähän tämänkin aiheuttaa. Katselin, sitä älyttömän romun määrää tallissa. Mitään ei oikein voi pois heittää, kun kaikkea voi aina tarvita. Siitä on tietty se seuraus, kun tilat on rajalliset, niin minkaanlaista autoa ei talliin ole mahtunut vuosiin ja kaikki on tehtävä pihalla.
Kulkuneuvoja sitten siinä samalla kattelin ja mietin. Huomasin, että minulla on kolme ajokuntoista Jeeppiä ja kaksi Harrikkaa. Mietin siinä, että mikä järki siinäkin on, kun yksin asusteleva ihminen kuitenkin olen. Niistä vehkeistä kun ei kuitenkaan voi sanoa, että ei ne leipää pyydä, vaikka ei ajelisi... Vakuutuksissa on neljä noist kulkuneuvoista kuitenkin koko ajan.
Sitten mulla on toinenkin harrastus. Siinä pärjäisi aika pitkälle parilla kolmella välineellä ja minulla niitä on n. 20 kpl...
Sittenpä mietin, mitä kaikkea sitä on raaskinut myydä. Käyttöautoja sentään olen myynyt ja vaihtanut joitakin. Kaksi moottoripyörää myös myynyt, kun rahaa tarvinnut tai tallissa ei ole ollut tilaa.
Varmaan täällä moni muukin tunnistaa ittensä siitä, että romuja kertyy nurkiin kauheesti, kun mitään ei raaski hävittää. Oli sitten kyse vaikka kulkuneuvoista tai pellinpalasista. Ne kun minulla tuntuu menevän laajasti ajatellen kaikki siihen kategoriaan, että tuotakin voi joskus tarvita...
Tällaisia tosi filosofisia juttuja tuli mieleen saunaa lämmitellessä ja ennakkosaunakaljoja juodessa.
Kertoilkaahan kohtalotoverit aiheesta kokemuksianne.
PS. Anteeksi, jos tällainen aihe jo oli olemassa.
EDIT: Tähän voisi vaikka lisäillä tähän kategoriaan liittyviä hankintojakin. Oma viimeisin esimerkki: XJ Cherokee piti ostaa varaosiksi, vaikka millekään osalle ei tarvetta ollut. Tuntui kuitenkin, että sellainen varaosavarasto on hyvä olla...
EDIT2: Se unohtui, että olen 35-vuotias nyt, niin hirvittää, miten paljon kaikkea ehtiikään vielä haalia...
Laitanpa ennen saunaan menoa hyvän esimerkin omasta hamstraamis- ja säilömistaipumuksesta...
Vanhat nahkakengätkin pitää säästää siinäkin vaiheessa, kun ne on ihan käyttökelvottomia. Niistä voi jotain ehkä vielä jotain tehdä. Ja on niin käynytkin. Suuri riemu syntyi, kun kerran tein puukon ja siihen tuppea pohdin sitten. Muistin, että onhan minulla yhdet bootsit säästettynä ja niiden varsista löytyy iha hyvää nahkaa siihen tarkoitukseen.
Myöskin kerran nyljin vanhan sohvan ennen hävittämistä, kun sitäkin nahkaa ja keinonahkaa voi johonkin tarvita... Ja sitäpä myös olen käyttänyt!
Koita muuttaa talli parin vuoden välein, niin paskan määrä vähenee kuin itsestään.
Vähän pääsi ote lipeämään niin taas on pihalla kaksi ylimääräistä autoa ja yksi mopo. Talliin kertynyt pari kuutiota aivan ylimääräistä rojua.
Punanenä
03.12.2011, 20:41
Kiukaaseen laitoin tulet ja aattelin, että meenpä saunan lämpenemistä odotellessä siivoamaan tallia, kun siellä on aika kaaos. Ei edistynyt siivoaminen, kun keksin, että pyöräthän ois hyvä käyttää lämpimäksi just tässä vaiheessa...
Siinä sitten jotenkin tuli mieleen, että mikähän tämänkin aiheuttaa. Katselin, sitä älyttömän romun määrää tallissa. Mitään ei oikein voi pois heittää, kun kaikkea voi aina tarvita. Siitä on tietty se seuraus, kun tilat on rajalliset, niin minkaanlaista autoa ei talliin ole mahtunut vuosiin ja kaikki on tehtävä pihalla.
Kulkuneuvoja sitten siinä samalla kattelin ja mietin. Huomasin, että minulla on kolme ajokuntoista Jeeppiä ja kaksi Harrikkaa. Mietin siinä, että mikä järki siinäkin on, kun yksin asusteleva ihminen kuitenkin olen. Niistä vehkeistä kun ei kuitenkaan voi sanoa, että ei ne leipää pyydä, vaikka ei ajelisi... Vakuutuksissa on neljä noist kulkuneuvoista kuitenkin koko ajan.
Sitten mulla on toinenkin harrastus. Siinä pärjäisi aika pitkälle parilla kolmella välineellä ja minulla niitä on n. 20 kpl...
Sittenpä mietin, mitä kaikkea sitä on raaskinut myydä. Käyttöautoja sentään olen myynyt ja vaihtanut joitakin. Kaksi moottoripyörää myös myynyt, kun rahaa tarvinnut tai tallissa ei ole ollut tilaa.
Varmaan täällä moni muukin tunnistaa ittensä siitä, että romuja kertyy nurkiin kauheesti, kun mitään ei raaski hävittää. Oli sitten kyse vaikka kulkuneuvoista tai pellinpalasista. Ne kun minulla tuntuu menevän laajasti ajatellen kaikki siihen kategoriaan, että tuotakin voi joskus tarvita...
Tällaisia tosi filosofisia juttuja tuli mieleen saunaa lämmitellessä ja ennakkosaunakaljoja juodessa.
EDIT: Tähän voisi vaikka lisäillä tähän kategoriaan liittyviä hankintojakin. Oma viimeisin esimerkki: XJ Cherokee piti ostaa varaosiksi, vaikka millekään osalle ei tarvetta ollut. Tuntui kuitenkin, että sellainen varaosavarasto on hyvä olla...
EDIT2: Se unohtui, että olen 35-vuotias nyt, niin hirvittää, miten paljon kaikkea ehtiikään vielä haalia...
Vähemmän romua on parempi, varaosia saa kaupasta eikä niitä kannata haalia pahanpäivän varalle liikoja. Talli tyhjäksi ja yksi jeeppi ja yksi harlikka talliin ja loput myyntiin:cool:
Siivosin omaa Sisu-verstasta viime kuussa 5 tuntia. Sen jälkeen sain ajettua sisälle kaksi 70-luvun saksalaista harraste henkilöautoa. On tuonnekin sitä romua kertynyt, vaikka olen sitä myyntiinkin laittanut.
Summa summarum. Käyttöauto, 2 kpl harrasteautoa, proto-sisu, pajero, mönkijä, 1100 kg irtomoottori, 4 kpl ruohonleikkureita, mopo, mikroauto yms.
Ylimääräisenä olisi vielä uusi 13 litraisen caterpillarin välijäähdytin, 12 litraisen mannin ahdin, pari uutta venäläistä lentokoneen rengasta, 8 kpl Masin jarrurumpuja, uusi proto-sisun "toho-putki", Zilin etuakseli ja jakolaatikko yms. :D
Koita muuttaa talli parin vuoden välein, niin paskan määrä vähenee kuin itsestään.
Vähän pääsi ote lipeämään niin taas on pihalla kaksi ylimääräistä autoa ja yksi mopo. Talliin kertynyt pari kuutiota aivan ylimääräistä rojua.
Vaan kun se talli sijaitsee kotiosoitteessa. Varmasti ois tuo muuttaminen kyllä muuten hyvä keino... Oikeestaan se ajatus kyllä kauhistuttaa, kun siinä tavaroiden läpikäynnissäkin ois niin kauhea homma. Ehkä asun lopun ikääni tässä ja jätän sen homman perikunnalle joskus. :)
Vähemmän romua on parempi, varaosia saa kaupasta eikä niitä kannata haalia pahanpäivän varalle liikoja. Talli tyhjäksi ja yksi jeeppi ja yksi harlikka talliin ja loput myyntiin:cool:
Sepä se. Varaosia saa kyllä, mutta ne ei kuitenkaan just tarvittaessa ole käytössä. :) Jeepitkin on eritelty tarkoituksittain, yksi käyttöautona ja yksi metätys- ja maastoautoiluhommiin. Harrikat samalla tavalla, toinen matkamalli ja toinen sitten nurkka-ajeluihin.
Voi kun osaiskin ymmärtää, että joka tarkoitukseen ei tartte olla erikoislaitetta.
ImacInnes
03.12.2011, 21:19
Joo! Onhan sitä jotain kertynyt tohon omaan kahden auton talliin omakotitaloni kellarikerrokseen.
-Jeep Cherokee ja vaihtokone.
-rakennustarvikkeita tallin levyinen kakkosnelosita tehty katonrajan hylly täysi.
-Jeep Wagoneerin rungon pätkä, V8 moottori, automaattiloota, jakolaatikon osia muutama llihatukun laatikollinen, parikymmentä postinlaatikollista FSJ Jeeppejen osia.
-Ford Calaxin suora 6 kone.
-2 kpl omia maastopyöriä, 1 kpl poitsun ja n. 30 kpl maastopyörän ulko- ja sisärenkaita
-Lisäksi pienen verstaan verran auto- ja rakennustyökaluja.
-Sitten on vielä yksi iso vanha ehjä telkku jonka heivaan kierrätykseen kun ei se mihinkään mahdu.
-Pari Mikran etupenkkiä
-Muovinen bensatankki
-yms yms.
Onneksi asun täällä Hesan Malmilla ja mitään ei oiken viitsi eikä mahdu tontin nurkkiin säilömään.
Kaupunkilaispojan haavehan on maalaistalon pihapiiri johon voisi kaikkia aarteita säilöä.
Pihalla seisoo käyttis Jeep Liberty kun talliin ei mahdu ja JEgoNEER aidan ja Libertn välissä ja työkaverin mökille on vielä Willys Wagon aihio tallenettu jolekkin tarvitsijalle.
Itse koitan nyt kovasti saada lattia pinnat tyhjiksi ja käyttiksen talliin niin säästäisi rahaa kunei tarvi tavella lohkarilla lämittää ja välillä vois JEgoNEERiakin kuivata siellä.
Muutaman kerran olen jo päättänyt seuraavana kesänä tyhjentää tallin ja tehdä siitä sellaisen kun olin suunitellutkin vaan eipä ole vielä tyhjentynyt??
Ei muuta kuin perävaunu tallin eteen ja jos tavaraa ei ole pariin vuoteen tarvinnut eikä sille löydy järkevää säilytyspaikkaa niin myyntiin tai perävaunuun ja kaatikselle.
Olen tosin töissä autokorjaamo hommissa ja sieläkin tietysti säätetään osia joita voi joskus tarvita ja ainakin muutaman kerran kun olet vihdoin heittänyt osan menemään niin kohtahan sille jo olsi jo ostaja löytynyt???
Kyllä se eukkokin osaa kun varastokin tursuaa tavaraa lattioillakin, sielläkin on operaatio lattiat tyhjiksi menossa.
t. Ismo Ämmä
Kulkupelejä ei tule keräiltyä kun hankintavaiheessa pitää olla sitä rahnaa, yleensä. Kaikkea roinaa ja "materiaalia" senkin edestä. Metalliromulavat yms. ovat aarrekammioita ja kaikkea putkenpätkää-lattaa-kierretankoa jne jne tulee keräiltyä matkaan jos eteen sattuu.
Vanhoja laakereita, hihnapyöriä ja sen semmoisia on laatikoissa myöskin. Keksintöjä varten, ei täältä haja-asutusalueelta niin vain lähdetä sunnuntai-iltana kaupoille kun inspis/tarve iskee. :D
Juurikin sain värkättyä talouspäällikön Volvon hihnanvaihtoon tarvittavat erikoistyökalut omia varastoja tonkimalla.
Yleensä noi säästetyt kamppeet on johonkin kelvanneet, ja joskus jopa pelastaneet jonkun projketin.
Pari risaa ruohonleikkuria on kyllä semmoisia jotka joutaisivat jo mennä... mutkun...
Joskus on tullut pohdittua sitä mahdollisuutta että esim. liikenteessä tai työmaalla lähtee henki odottamatta, on siinä perillisillä perkaamista tuolla liiterissä kun eivät yhtään tiedä kaikkien aarteiden tarkoitusta. On siellä työkalua ja laitetta jotka pitäisi sitten osata eritellä.
... pari uutta venäläistä lentokoneen rengasta...
Olihan tuo muukin lista aika paljastava taipumukseen, mutta tuo lainattu on kyllä ihan huippu! Säästäthän ne, jos vaikka tarttisi johonkin? :)
.
Pari risaa ruohonleikkuria on kyllä semmoisia jotka joutaisivat jo mennä... mutkun...
.
Kerroithan ihan asiaakin siitä, että yleensä säästetyt romut kelpaa johonkin, mutta tuo lainattu kohta paljastaa kyllä kohtalotoverin! Minulla ei kyllä ole kuin yksi sellainen ruohonleikkuri säilöttynä jotain tarvetta varten...
Se on paha tapa kun rakastaa noita romujaan ja aina näkee kaikissa rojuissa uusia visioita, mut ei tule aika pitkäks.Mulla on kohtuu iso talli ja se on aina täynnä autoja ja kaikkee muuta vimpainta.Muutappa kerrostaloon ja rupea kulkemaan fillarilla,tili tulee yli ja on niin perkeleesti aikaa et ostaa kesämökin johon rakentaa ison tallin ja täyteen autoja.Niin se menee ku ei voi elää ilman.
Joo onhan tota tavaraa kertynyt,
Rautaromua on nurkissa riittävästi kun edellinen työpaikka oli metalliverstas ja metallitukku se loppu niin oltiin halleja tyhjäämässä niin sitä tavaraa kerty nurkkiin ihan riitävästi onneks ei olut kuorma-autoa työkulkineena olis muuten melkoinen rauta ja rompe läjä tontilla.
Kun ihan hyvää tavaraa meni romuun lava kaupalla.
Mut jotain tuli haalittua kyllä pihavaraston kätköihin onneks on iso pihavarasto.:D
Voi perikunta parkaa jos joutuu sitä selvitteleen varmaan on sormi suussa kyynerpäätä myöten että mihin se on tätäkin tarvinnu tai luullu tarvitsevansa.:o
Joo onhan tota tavaraa kertynyt,
Rautaromua on nurkissa riittävästi kun edellinen työpaikka oli metalliverstas ja metallitukku se loppu niin oltiin halleja tyhjäämässä niin sitä tavaraa kerty nurkkiin ihan riitävästi onneks ei olut kuorma-autoa työkulkineena olis muuten melkoinen rauta ja rompe läjä tontilla.
Kun ihan hyvää tavaraa meni romuun lava kaupalla.
Mut jotain tuli haalittua kyllä pihavaraston kätköihin onneks on iso pihavarasto.:D
Voi perikunta parkaa jos joutuu sitä selvitteleen varmaan on sormi suussa kyynerpäätä myöten että mihin se on tätäkin tarvinnu tai luullu tarvitsevansa.:o
Tuohon myös samanlainen kokemus on! Omassa työpaikkassa oli säilöttyjen romujen siivouspäivä, niin minulla tietty kauhea hätä, että ehdin kollata romut ennen sitä. Varmasti ainakin 0,5 tonnin verran rahtasin kotiin erilaisia palkkeja, putkia ja monenlaisia muita osia, missä voi olla käyttökelpoista materiaalia maasturin rakentamiseen. Pakko vaan varastoa kasata ja nyt ne on talon seinustalla, paljon kyllä käytettynäkin.
Mun ainoa lapsi, tytär, on 3-vuotias nykyään. On kyllä hänelle ja ehkä tulevalle puolisolle joskus hommaa... :)
Olihan tuo muukin lista aika paljastava taipumukseen, mutta tuo lainattu on kyllä ihan huippu! Säästäthän ne, jos vaikka tarttisi johonkin? :)
13 tuuman rengas, jolla on 3500 kg kantavuutta ja sillä kuormalla saa ajaa 360 km/h. :D Johonkin peräkärryyn hyvät renkaat? Ei löydy auto, kuorma-auto, tai työkone maailmasta mosia kummeja. Osta pois, 200e/pari tai tarjous. :D
Löytyy multa Audi 100 osina myös. Omistin niitä joskus 3 kpl kerralla. Kaksi niistä myin pois. Kolmannesta (kolari auto) tuli ensin pick up (!), ja sitten romuri haki raadon pois. Mutta vielä löytyy monenmoista osaa kyseiseen vehkeeseen, mm pari viitos konetta. Täytyisi vaan jaksaa laittaa niitä myyntiin.
Niin ja vw jetan 90 hv 1.8 ruiskukone löytyy myös. :rolleyes: Sekä jonkun verran BMW 320 (vuosimalli 1980) kaasutin-kuutosen osia. Ja jonkun fordin imusarja weberillä. Ja minin kaasutin. Ja hydrauli- ja paineilma sylintereitä. Ja uutta betoni-klinkkeri laattaa (100x200mm) kymmeniä neliöitä. Ja ehjiä sähkömoottoreita, ainakin 3.5, 5.5, 7.5, 10 kW. Ja ja...
13 tuuman rengas, jolla on 3500 kg kantavuutta ja sillä kuormalla saa ajaa 360 km/h. :D Johonkin peräkärryyn hyvät renkaat? Ei löydy auto, kuorma-auto, tai työkone maailmasta mosia kummeja. Osta pois, 200e/pari tai tarjous. :D
Löytyy multa Audi 100 osina myös. Omistin niitä joskus 3 kpl kerralla. Kaksi niistä myin pois. Kolmannesta (kolari auto) tuli ensin pick up (!), ja sitten romuri haki raadon pois. Mutta vielä löytyy monenmoista osaa kyseiseen vehkeeseen, mm pari viitos konetta. Täytyisi vaan jaksaa laittaa niitä myyntiin.
Niin ja vw jetan 90 hv 1.8 ruiskukone löytyy myös. :rolleyes: Sekä jonkun verran BMW 320 (vuosimalli 1980) kaasutin-kuutosen osia. Ja jonkun fordin imusarja weberillä. Ja minin kaasutin. Ja hydrauli- ja paineilma sylintereitä. Ja uutta betoni-klinkkeri laattaa (100x200mm) kymmeniä neliöitä. Ja ehjiä sähkömoottoreita, ainakin 3.5, 5.5, 7.5, 10 kW. Ja ja...
Hitto kun ois noin nopea vetoauto, niin aika huippu ois kyllä nuo renkaat peräkärryyn! :)
Tän aiheen kun ei niin kauheen vakavasti aiheessa tartte olla, niin selostetaanpa muutakin... Tuon mainitsemani tyttareni äidin varmaan tiedätkin, kun samassa paikassa oli töissä Linnavuoressa, kunnes jäi telakalle.
Siivosin omaa Sisu-verstasta viime kuussa 5 tuntia.
Tuon aikaa joutuu siivoamaan joka viikko ja silti on lattialla jatkuvasti sentin kerros kivipölyä ja roinaa ympäriinsä.
Voi kun olis´edes tontti tai talli ja romuja....:p
-Toisten romut on toisille aarteita...:D
Tän aiheen kun ei niin kauheen vakavasti aiheessa tartte olla, niin selostetaanpa muutakin... Tuon mainitsemani tyttareni äidin varmaan tiedätkin, kun samassa paikassa oli töissä Linnavuoressa, kunnes jäi telakalle.
En nyt heti tunne, mutta heitä vaikka viiden pisteen vihje privaattina? Melko monta sieltä tunnen, 16 vuotta takana.
Tuon aikaa joutuu siivoamaan joka viikko ja silti on lattialla jatkuvasti sentin kerros kivipölyä ja roinaa ympäriinsä.
Viimeksi siivosin noin paljon 90-luvun alussa... :rolleyes:
Tämä nyt ollut pohdinnassa tänään illalla. Varmaan pitää perintötekijöitä syyttää... Muistin just, että isäni rakensi toisen tallin, kun ensimmäinen alkoi olla niin täynnä romua. Helpottaa kovasti, kun eihän perimälleen paljon voi...
Juu, romua löytyy nurkista. Vaikka just vein 2 kuorma-auton lavallista keräykseen....
Autoja Chevy(töihin) Passatti (pyhä auto) Eskortti (jäälle) Range, 2 pajero,hilux,discovery,gaz66,c303,scania SBATT 6x6, Heglund vaunu (Maastoon) Scania T144 +lavetti , 4 kaivinkonetta, LM-trac, Valmet terra (pelastus kone) 3 traktoria (ei maanviljelyä), 2 mönkiää, moottoripyörä,ruohonleikkuri, ja 3henkilöautoo osien luovuttajina. Ruohon leikkurit ja muut pienkoneet (sahat ja trimmerit) vielä jää pois...
Ei muuten ehdi ihan kaikella ajaan edes joka vuosi......
Aikoinaan halli rakennettu 80 luvulla, ja sillon oli iso ja korkee.
Sittemmin tehty 2 avokatosta ja betoni halli koneille......
Ei tilaa ikinä ole tarpeeks.
Isän kanssa ollaan kerätty noita, ja vieläkin sormet syyhyää lisä
Jotain koittaa välillä myydä, mutta kun.... Ilmaseks ei viitti antaa, ja jos sitä vielä jotain tarviis.
Siivouksessa oltiin aika radikaaleja, vähänkään kulunut tai jumissa oleva osa sai lähtee.
Ehkä olis parempi muuttaa kaupunkiin niin ei olis tota ongelmaa :)
tapsa4x4
04.12.2011, 02:06
Mä en ainakaan oo mikään keräili tai romun hamstaara.
jotain pientä on nurkkiin jäänyt vuosien saatossa ja kaikkea on yritetty myydä vaihtelevalla menestyksellä pois-.
Ihan kuin tota kamaa ei olis tarpeeksi niin päätin perustaa alumiinin anodisointilinjan vielä samaan kasaan. Eri kätevää varastoida happoja, emäksiä ja värejä melkein tiiveissä purnukoissa.:rolleyes:
...
Ei muuten ehdi ihan kaikella ajaan edes joka vuosi......
Isän kanssa ollaan kerätty noita, ja vieläkin sormet syyhyää lisä
Juuu'u.....kuulostaa kauheen tutulta:rolleyes::rolleyes:
Faija just mietti eilen ja toissapäivänä, että kyl hänen pitäis saada elää vielä noin 100-150vuotta, että ehtiis tekeen lähes kaikki pihalla olevat hommat=projektit, mitä on aikoinaan suunnitellu:D:D:D:D:D
Siivosin omaa Sisu-verstasta viime kuussa 5 tuntia. Sen jälkeen sain ajettua sisälle kaksi 70-luvun saksalaista harraste henkilöautoa. On tuonnekin sitä romua kertynyt, vaikka olen sitä myyntiinkin laittanut.
Täs pitää olla 2 vaihtoehtoa......joko sä olet ultra tehokas siivoamaan tai sit sulla ei ollu tarpeeks romua;) 5 tuntia ku itellä tuppaa kulumaan noita faijan ja mun romuja siirrellessä erittäin helposti, eikä silti saa tilaa kahdelle autolle vielä monessakaan paikkaa:rolleyes:
Jaahas......pitääki varmaan alkaa lähteen taas pajalle puuhaileen.
Pikkusen pitää vielä jatkaa aihetta, kesällä tuli kunnalta postia et pitäis vähentää tarpeettomia auton romuja.Siitä suivaantuneena on tullu tuplattua kalustoo.
Romut kun mahtuisikin johonkin omaan talliin niin hyvä olisi. Nyt lähinnä huoli on että esim. jo valmiiksi mädät projektit lahoaa taivasalla säilytettäessä. Pitäisi rakentaa joku tosi iso halli edullisesti.
Ihan kauheasti en omasta mielestä ole hamstrannut, Silti tuollainen suht iso vanha navetta alkaa olla aika täynnä roinaa :D
Ehkä täytyy alkaa vihjailemaan siellä säilytyksessä olevien autojen omistajille tilanpuutteesta ;)
Kuka myy edullisesti matalaa kuormalavahyllyä?
Kaikenlaista pientä nippeliä ja kilkettä onu tullu kerättyä sekosortoisiin talleihin. Lopulta kuitenki ostetaan uusia nippeleitä ja työkaluja, kun ei löydä niitä jotka jo oli, jos edes muistaa sellaisia koskaan olleenkaan.
Ja kun talli on tarpeeksi täynnä romua, harrastus hiipuu kun vituttaa siellä romukasassa yrittää jotain tehdä.
SuurSyömäri
04.12.2011, 11:56
Juu.. Mulla on ollut minimoimiskausi menossa vuodesta 2007 asti ja enää ei ole kuin parissa pienessä laatikossa joitain pikkuosia jotka lahjoitan pois. Parhaimmillaan on ollut n. 5 landCruiseria yhtä aikaa + Armoton kasa kaikkea maastoiluun liittyvää. Samaa minimoimista olen sitten tehnyt kaikkeen muuhunkin roinaan mitä on ollut. Tuhansia ja taas tuhansia kiloja on mennyt.
Nyt mulla ei ole omaa autoa ollenkaan eikä mitään muutakaan kapistusta joka toimii polttoaineella. Pomo lykkäs firman ransitin alle ja sillä joutuu ajelemaan.
Ensi kesänä saatan hankkia yhden kappaleen BJ45 kulkinetta. Mutta se vain on vielä ajatuksissa....
Täytyy myöntää että on ollut helponpi hengittää kun ei ole romuvuorta enää ympärillä. Nyt jos joutuisi muuttamaan niin yx pitkä ja puolikorkea transitperäloossi riittäs mun kaikkiin kotiromuihin ja keskikokoinen peräkärry imis renppakamat.
Tiedä nyt tosta romunhamstraammisesta.... Nyttenkin pihassa omia autoja käyttisten (kaks) lisäksi on 3x 4WD Kingiä (kaks ainakin käy ja liikkuu omin avuin), sit yks pajeron raato missä koppa suht täydellisenä ja runko sen alla akslistoineen... Sit yks Pajero mikä odottaa et kasaan loppuun konerempan jäliltä ja haen leiman... Sit yks vajaa vetosen Kingin runko akselistoineen... Yks Mitsu Galant 2.0Glsi... Yks Mitsu Lanser (kiilakopppanen, ei oma kylläkään)... Yks Honda Civic (näit parhaillaan 6kpla)... Sit velin projetki TD Bluebird... Sit yks GTI Sunny... Yks Golf (ei oma kylläkään) keulamällättynä....
Nytkin paalarille lähdössä toi Civic ja Galant, sekä irto romua n. tonnin verran... Eli n. 3000kg, kuten vuos sitten...
Tallissa pajjeron 2,5TD koneita pari ja toisessa paikassa pari lisää... Ja yks Pajerokin tulossa lisää, kuhan ehtii hakeen....
Sit asiakkaiten/tuttujen ku ollu laitossa.... Hiace ja L200, sekä King Cab...
Kaikenlaista pientä nippeliä ja kilkettä onu tullu kerättyä sekosortoisiin talleihin. Lopulta kuitenki ostetaan uusia nippeleitä ja työkaluja, kun ei löydä niitä jotka jo oli, jos edes muistaa sellaisia koskaan olleenkaan.
Ja kun talli on tarpeeksi täynnä romua, harrastus hiipuu kun vituttaa siellä romukasassa yrittää jotain tehdä.
Ei voi kuin kompata! :(
Olen tosin ottanut sen kannan, että jos en löydä sitä kikkaretta mistään, niin sen on joku tallikaveri pöllinyt. Kunnes sen sitten aivan toisaalla löydänkin omilta jäljiltäni. :D
Mä en ainakaan oo mikään keräili tai romun hamstaara.
jotain pientä on nurkkiin jäänyt vuosien saatossa ja kaikkea on yritetty myydä vaihtelevalla menestyksellä pois-.
Heh, Muistelisin sun joskus sanoneen: Se kenellä on kuollessaan eniten romua, On voittaja! :D
ImacInnes
04.12.2011, 15:54
Joo, tuttu tilanne jos haluaisi talissa jotain tehdä niin tarvii romuja siirrellä ja siinähän se inspiraatio jo katoaakin.
t. Ismo Ämmä
Ja eikun jatkuu. Nyt tosin tarpeeseen. Valmiiksi oli yksi mikroauton runko, josta olen ajatellut tehdä tytölle jonkinlaisen maastomikroauton. Äsken kävin sitten hakemassa moposkootterin raadon, jos siitä vaikka saisi moottorin ja voimansiirron tuohon projektiin. Pitäisi jaksaa äkkiä purkaa, niin saisi rungon johonkin liiterin taakse tuupattua talteen.
Siivottiin taannoin appiukon hallin pihaa kun möi talon ja hallin pois autoiluhommien päätyttyä. Vaimon velipojan kanssa aika radikaalisti tavaraa lavalle ja lopputulos oli täysi yhdistelmäkuorma ja vielä nuppikuorma päälle metalliromua ilman autonraatoja...
Appiukko meinasi, että ei yhtään osaa (rikkinäistäkään) ole 38 vuoden aikana hävittänyt. Piti pahana, että tuo "pienehkö" käsivarasto kuskattiin kierrätykseen... Aloittanut nyt sitten mökillä saman homman... minkä luonnolleen voi.
Siivottiin taannoin appiukon hallin pihaa kun möi talon ja hallin pois autoiluhommien päätyttyä. Vaimon velipojan kanssa aika radikaalisti tavaraa lavalle ja lopputulos oli täysi yhdistelmäkuorma ja vielä nuppikuorma päälle metalliromua ilman autonraatoja...
Appiukko meinasi, että ei yhtään osaa (rikkinäistäkään) ole 38 vuoden aikana hävittänyt. Piti pahana, että tuo "pienehkö" käsivarasto kuskattiin kierrätykseen... Aloittanut nyt sitten mökillä saman homman... minkä luonnolleen voi.
se on hyvä vaan ni jää ainakin jotain perintöä :D
määkin oon vaari vainaan vanhoja romuja keräilly pitkin mäkeä. ennen ku ei viety kuusakoskelle :D vaan vietiin tontin kulmaan heinikkoon kaik romut.
on niitä romu raudaks menny varmasti yli 10 tonnia ja sata kunta kiloa kuparia..
BJ-40/76
04.12.2011, 17:28
Joo, onhan tuota materiaa kertynyt mullekkin.
Esimerkiksi autotalli ja autokatos siinä kunnossa että eipä autolla asiaa.
ja autotalli vielä senverran kesken että iso ovi tekemättä, kun sen päätin tehdä viimmeseksi, ettei vaan tule mikään autorojekti haitolle:p
Paljon on tavaraa pistetty sulattoon, ja siihen auttaa säilytyksen hinnan laskeminen:
Jos lattianeliömetri maksaa vaikkapa 10 euroa kuukaudessa, niin se neliön tavaramäärän varastointi maksaa 120e/ vuosi ja 1200e 10 vuodessa!
Tuolla euromäärällä saa tarvittaesssa jotain hommattua.
Tavaroiden hamstraus on osalla meistä "verissä", mitään ei voi heittää pois. Maineikkaan viihdesarjan Sulo Vilen oli tästä loistava, joskin hieman karrikoitu esimerkki. Mutta kun halvalla sai niin pakko oli haalia lisää romuja tontille. Vaikka ei ikipäivänä olisi käyttöä noille hankinnoille.
Tämä ilmiö saattaa juontaa juurensa vuosikymmenien tai oikeastaan vuosisatojen taakse, eli siihen aikaan kun Suomessa elettiin maaseudulla. Jokainen tila oli hyvin pitkälle omavarainen ja kaikki tarveaineet piti löytyä omalta tontilta. Vuosikymmenien aikana tilanne tietysti muuttui, polle vaihtui raktoriin mutta romujen suhteen tilanne pysyi samana. Ja maaseudulla tuota tilaa on riittävästi tavaroiden säilytykseen. Ei se ollut tila eikä mikään, jos navetan takana ei ollut viittä vanhaa autonraatoa maatumassa. Ja hyötykäytössähän nuo romut osittain oli. Kun joku laite hajosi niin varaosa pöllittiin tontilta.
Itsellä ei ole koskaan ollut mahdollisuutta (=tilaa) alkaa jemmailemaan tavaraa. Eikä oikein luontokaan siihen taivu, oikeastaan päinvastoin. Tavaraa saa/pitää olla vähän mutta liika alkaa ahdistamaan.
En tunne sanaa "romu", on vain "käyttökohteen löytymistä odottelevia melekeen ehjiä ja hyviä vehkeitä joiden alkuperäistä käyttökohdettakaan en aina osaa sanoa, mutta silti pirun tärkeitä säilyttää". :D
En tunne sanaa "romu", on vain "käyttökohteen löytymistä odottelevia melekeen ehjiä ja hyviä vehkeitä joiden alkuperäistä käyttökohdettakaan en aina osaa sanoa, mutta silti pirun tärkeitä säilyttää". :D
Tosi hyvin sanottu, nyt voisi pikku hiljaa alkaa itsekkin kartuttamaan varastoon kaikkea tarpeellista lisää, kun vasta ostettiin pirtti vähän sivummasta. :)
Ja kyllä noi "romut" tuppaa paremminkin mulla oleen ihan käyttötavaroina... Tänäänkin löyty omista varastoista yhdelle tutulle Kingin jarrusatulan kiinnitysrunko... Likutapit jumissa omassaan, ja pääsi vähällä ku otti hyllystä ehjän tilalle... Eli kyllä noi mun "romut" kiertoon menee enimmäkseen, ja mitä ei kannata säilöö, niin sit Stenalle vaik Kusari ois parin kilsan päässä (tai kerääjä)....
Romua on muutamien autonraatojen lahojen peltien verran, sitten on joku tonni paksumpaa rautatavaraa mutta se ei pääse romukategoriaan...
Aika samassa tilanteessa olen vmt:n kanssa, autoja on noin 20kpl ja prätkiä 5kpl, tietty varaosaromut ja kaiken näköista aiheeseen liittyvää. kalusto on pääosin sisätiloissa mutta suursiivous on tulevaisuuden ohjelmassa. välillä kun käyn yläsuulissa jotain osaa hakemassa ja näen jonkun sinne taltioimani auton niin "ai niin vittu, mullahan oli tuollainenkin" huomaan ajattelevani.
Onneksi on jo pari Poikaa jotka perivät kaiken aikanaan =)
No eihän tässä ole vielä mitään hätää..
Kehonkuljetusvälineitä sateeltasuojassa ei ole kuin 5kpl, joista 2 ajossa.
Yhtään oikeeta maasturia ei ole, chieffi pääsis lähelle jos olis kilvitettävissä, letukan pikappi ei ole maasturi ku ei ole takapenkkiä.. Sit parit projektit maatuu nurkissa kun ei toi talli kerinny ennen lumia saamaan lattiaa tänäkään vuonna..
Javellekin lupasin jo parisen vuotta takasin kuivan tallipaikan, perssukatos saa riittää vuodenvaihteeseen..
Mp:itä ei ole, ostolupaa ei kuulemma myönnetä ennenku talo on valmis :D;)
Vanhoja mopoja parit säilössä, eka Tunturi Break ja vika Suzuki PV 80cc.. Samoin eka kevari DT -88.. Noita murkut kuolaa mutteivat saa..
Jonkinlaista katosta noille tuli tehtyä kesällä, mut pienihän siitä tuli. Ei mahtunu ku puol pikappia ja jeeppiä ku vm -78 kafi vie liikaa tilaa..
Pitäs oikeestaan kävästä vanhalla asuinpaikkakunnal, kun siellä olis monta metallilavaa kohnattavana, alkaa materiaali loppumaan!
aikasemmin illall just tuli siirrettyä TAAS eli kolmas kerta puolen vuoden sisäll.. kymmeniä metriä romurauta palkkeja putkia rautoja isoja pieniä ym.. mitä aina tarvii ja aina tiellä.. muita romuja olen yrittäny vähän väliä heivata pois kun alkaa ärsyttää kun vie tilaa..
ja jos ei ole10vuoteen tarvinu niitä niin ei niitä tarvikkaan! ja kaikki romuthan annan hyvälle kaverille joka on ihan hullu romumies,hän tyytyväisenä ottaa ne kotiin pihaa ja tallia täyttämään.. ja sitten pumaan takas kun tarvitsen jotain :D
suosittelen jokaiselle sellasta romukaveria
Tyttöystävä tapas tykätä, ku asutaan toistaiseks vuokralla nii tapasin säilöä kaikki aarteet autojen takakontteihin. :D oli ihan mukavia kauppareissuja ku emäntä sano ostoskassit kädes että "viittikkö aukaasta tuon hojon takaluukun nii saadaan nää johonki" siinä sitte änkyttää et tota noin ku sielä on taas suunnillee varasähköt koko autoon ja viljasiilon luukku jos sattuu tarvita...
MUTTA tilanteeseen tuli muutos kesän lopulla. emäntä kiepautti hojon rajusti ympäri, ja kun sielä sikaosastolla oli sitä tavaraa sen 100kg. lenkkiavaimia joka kokoa väliltä 6-37mm, kirves, leka, 2akkua, lisävaloja, 12TN PULLOTUNKKI(!!!) ym ym roinaa. Kyllä luojaa saa kiittää että emäntä oli mustelmia lukuunottamatta kunnossa ja yhtä kaunis ku ennenki! Tähän lisättäköön vielä se, että auto pyöri USEITA kertoja katon kautta ja tunkki oli 35m päässä autosta etumaastoon, kirves oli vaikka kuinka kaukana ja kaikki tavarat ympäri metsää! SITOKAA SIIS PAINAVA KUORMANNE TAKALUUKUSSA TAI HOMMATKAA KALTERI KOSKA KOSKAAN EI TIEDÄ! vähän OT mutta laitan silti kuvan niin voi jokainen miettiä mitä kaikkea sitä kannattaa pitää mukana...
23477
Ja nyt sitä romua on sitte 2500kg enemmän ku ennen nurkissa pyörimässä :D ei hyvää hojoa saa pois heittää.
Paras muisto kun emäntä katsoi kauppaan mentäessä takaosaan että MIKÄ TUO ON??? Ostin isälle lahjaksi niin ison tukkikouran kaivinkoneeseen että se juuri mahtui takaluukkuun :D:D:D:D oli kyllä kuorma sidottu silloin :)
vaatehuoneessa meillä ei ole yhtään vaatetta, kun sielä on kaikkea tärkeää rom...tavaraa! :D kellarikerroksen kanahäkki on kans aika täynnä kaikkea :D
Löydän itseni monesta noista kirjoituksista. Aikalailla vuosi sitten muutin isompaan talliin koska vanha 1-2 auton talli alko oleen jo niin täys että ei saanut enää ovia kiinni... Nytten on sellaine 4 auton talli jossa varaosaosasto erikseen (vanha autokorjaamo.) viimeviikolla sitten ajelin pikappien ja prätkän sekaan viel tuon suprani niin johan alko tulee täyttä.. maskeja ja puskureita on seinät täys ja raudan palasta ja levyn reunaa siellä täällä.. meinasin sitten että vien osat varastoon jotta mahtuisi viel rakentelee... Sehän sitten oliki oma pyhiinvaellus että pääs sinne varastoon ees sisään. niin sitä tavaraa vaan kertyy.. itse ainakin ajattelen että "Raudassa ei oo raha hukassa" mutta toki varmaan vanhoista iskareista ja jousista vois luopua.... niist jousist kyl sais aikahyvän postilaatikon telinee...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Tuukka Impala
08.12.2011, 21:35
VOITTAJA ON SE KENELLÄ ON KUOLLESSAAN ENITEN ROMUA!!!!!!
p0hamala
11.12.2011, 22:31
Paljon tuntuu olevan kohtalotovereita.
Rakensin talon (ja tallin) toistakymmentävuotta sitten - kertaankaan ei ole käyttis talliin päässyt. Projekti on tallissa, prätkät on varastossa ja ties missä, Disco on tallin oven edessä ja käyttikset kadulle - ties missä. Aihio-romut on talon seinustoilla ja per-kärryssä.
Pitäis kait rakentaa uusi talli kun rakennusoikeutta on vielä ....
Sen verran omasta romun keräämisestä että kerran piti väkipakolla viedä muuton vuoksi kaksi pakettiautollista elektroniikkatavaraa kierrätyskeskukseen ja vielä jäi itelle monia kopallisia tavaraa ja tietokoneita sun muuta. Romuista suurin osa ilmaiseksi kerättyä tavaraa kun tekniikka uudistui(tai kai se vieläkin uudistuu) niin kauhealla vauhdilla niin laitteet menivät ns. vanhaksi ja ihmiset antoivat niitä pois. :) Nykyään ne alkaa olla "museo" kamaa josta ihmiset maksaa esim. huuto.netissä hyvin. Ei kantsi hävittää C64:sia, Amigoita tai Nintendoja, maksavat maltaita. Niin kuin Pappatunturitkin nykyään. :)
Autonromua ei oo ehtinyt tai pystynyt kertymään ainakaan kokonaisten autojen muodossa kun tontin omistaja käskee kärräämään ne aina pois. :D
Ei kantsi hävittää C64:sia, Amigoita tai Nintendoja, maksavat maltaita.
Tietysti noitakin on säilöttynä varastoon ja vielä vanhempiakin laitteita. Tärkeää on olla myös monta sellaista puhelinta, missä numerot veivataan kiekosta.
Tämä viikonloppu meni hyvin ja oikeestaan mitään romua ei lisää kertynyt nurkkiin! :)
Tietysti noitakin on säilöttynä varastoon ja vielä vanhempiakin
Jos käyttämätön C64 alkuperäisessä paketissaan löytyy, Arvo alkaa olla jo isompi kuin mitä uutena maksanut :eek:
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-COMMODORE-64-computer-Box-everything-BRAND-NEW-CLASSIC-RARE-/250947502853?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6da30305
Jos käyttämätön C64 alkuperäisessä paketissaan löytyy, Arvo alkaa olla jo isompi kuin mitä uutena maksanut :eek:
http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-COMMODORE-64-computer-Box-everything-BRAND-NEW-CLASSIC-RARE-/250947502853?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6da30305
Ei nyt sentään käyttämätöntä... Vaan tuosta innostuin katsomaan, niin aika paljonhan pyytävät myös sellaisista vanhoista Atari-pelikonsoleista, jollaisen olen myös säilönyt. :)
pastirolli
14.12.2011, 14:23
Niin vain lähti iso kasa rautaromua tallin nurkalta. Romunkerääjä täräytti pihaan ja iso koura siivosi pihan. Siinä meni toimiva -92 accord jossa olisi ollut täydellinen alustasarja, Gr:n korottavat jouset ja vakiojouset, uazin kori luukkuinen, alle 200tkm ajettu toyotan 1,8 turbodiisselikone täydellisenä, ym ym... Kun ei kelpaa kellekkään niin annetaan sitten kilohinnalla pois.
Saipahan hondasta romutustodistuksen. Leimalle olisi pitänyt vaihtaa pari takavaloa. Mutta kuka olisi kehdannut ajella tuollaisella madalletulla romulla..?
Niin vain lähti iso kasa rautaromua tallin nurkalta. Romunkerääjä täräytti pihaan ja iso koura siivosi pihan. Siinä meni toimiva -92 accord jossa olisi ollut täydellinen alustasarja, Gr:n korottavat jouset ja vakiojouset, uazin kori luukkuinen, alle 200tkm ajettu toyotan 1,8 turbodiisselikone täydellisenä, ym ym... Kun ei kelpaa kellekkään niin annetaan sitten kilohinnalla pois.
Saipahan hondasta romutustodistuksen. Leimalle olisi pitänyt vaihtaa pari takavaloa. Mutta kuka olisi kehdannut ajella tuollaisella madalletulla romulla..?
Ai ai ai......noille GR:n vakioille takajousille olis ollu tarvetta. Mut menny mitä menny:(:(
Me taas käytiin eilen kaverin kanssa penkomassa yhtä luvallista metalliromulavaa ja vanhaan kärryyn saatiin sellainen kuorma, että lähti mädästä kärryn pohjasta akselikin irti:D:D:D:D:D:D
pastirolli
14.12.2011, 15:34
Ai ai ai......noille GR:n vakioille takajousille olis ollu tarvetta. Mut menny mitä menny:(:(
nou panik. Toisella tallilla on lisää romua ja muistaakseni sieltä löytyy lisää jousia gr:ään. ;) Pitää käydä joskus penkomassa paikkoja jos vaikka löytyisi...
Jeepitkin on eritelty tarkoituksittain, yksi käyttöautona ja yksi metätys- ja maastoautoiluhommiin. Harrikat samalla tavalla, toinen matkamalli ja toinen sitten nurkka-ajeluihin. Voi kun osaiskin ymmärtää, että joka tarkoitukseen ei tartte olla erikoislaitetta.
Näin se pitää olla. Kun on oma laite joka lähtöön, ei tarvitse tehdä kompromissejä. Ei yksi jeeppi voi toimia kaikkiin tarpeisiin.
Tämmönen hieno ketju pintaan näin lähestyvän joulun kunniaksi. Mitähän kaikkea se pukki taas tuokin...
Tuossa syssyllä tuli kuskattua vähän turhinta romua pois, ne helkutin ruohonleikkurit ja sen sellaista metallinkierrätykseen kelpaavaa romua tuli kuskattua naapurikylälle kun paikallinen nuorisourheiluseura keräs hilloa romulavalla. Meni ehkäpä hyvään tarkoitukseen, lopulta sitä metalliromua oli tommonen kevytperäkärryllinen vaikken edes kovin tarkkaan nuohonnut nurkkia!!
Nyt sain taas inspiksen siivota sisävarastoa että siellä mahtuis kunnolla kulkemaan. :) Se taas poiki sen että piti tota vaatimatonta talliakin vähän järjestellä että sinne kuuluvat kamat mahtuisivat. Aika monta jätesäkillistä ja pari lootaa metalliromuun menevää kamaa on taas lähdössä.
Sain myös aikaiseksi kollata faijan työkalu-rojulaatikot jotka jossain vaiheessa kuskasin tänne faijan ilmoittaessa että nyt ei eläkeukko näitä enää tarvitse. Jonkinmoinen kasa kaikenlaisia rikkinäisiä tai loppuunkuluneita työkaluja on odottamassa metalliromuun menoa. Vaikka vähän harmitti niin plussana tuli vapautuva tila autoremontissa tarvittaville special-kaluille. (lähinnä hihnanvaihtoon yms tarvittavat järeät raudat) Noi poistuvat kalut kun olivat faijan joskus kauan sitten värkkämässä puisessa pakkilaatikossa, sopi mainiosti tommoset järeemmät kilut siihen pois lattialta pyörimästä.
Toisaalta, tossa tontilla olis purkuautokin josta kaikkea ihanaa pitäis säilöä... Ei helvettiläinen. :D
pahapaimen
16.12.2012, 23:59
Mullapa olis C64 ja ihan vielä tehtaan paketissa ja silleen:D:D:D:D
Olis aikas paljon muutakin saman aikakauden pelilaitetta ja systeemiä:eek:
Hirvonen
17.12.2012, 00:20
aikoinaan lähti pihasta 73 autoa, yksi kuorma-auto, täys rekallinen renkaita+vanteita ja toinen täys rekallinen autojen irto osia ja noin 2000kg romurautaa... jos pelin henki on se että kenellä on eniten romuja kuollessaan voittaa niin tuntuu että tämä peli on hävitty :)
Kyllähän tuota on kertynyt aika runsaasti... Mutta kaikki pelit ja vehkeet joko uusia tai muuten toimivia pelejä. Esim. kahdeksan mottorisahaa joka kokoluokkaan sopiva.
Tomppaa_
18.12.2012, 21:30
Ite tykkään aina jossain kohti kierrellä tontin ympäri ja myydä kaikki vähänkään arvokkaammat vermeet pois. Noita romuja tulee aina uusia ni pitää niitä laittaa kiertoonkin kun vielä saa omansa pois. Harrasteet pysyy tietenkin tontilla.:rolleyes:
solihull
19.12.2012, 10:04
aikoinaan lähti pihasta 73 autoa, yksi kuorma-auto, täys rekallinen renkaita+vanteita ja toinen täys rekallinen autojen irto osia ja noin 2000kg romurautaa... jos pelin henki on se että kenellä on eniten romuja kuollessaan voittaa niin tuntuu että tämä peli on hävitty :)
Lähtiköhän noin ihan vapaasta tahdosta vai jonkun viranomaisen pienestä pakosta...meinaan että onhan tuo jo pieni autopurkamo ;-)
TT
helmapelti
19.12.2012, 13:06
Oon taistellu tuota hamstrausta vastaan ja nyt mennään minimillä, kauheeta kattella kun hyvää romua menee hukkaan:) Jos tykkää rakennella kaikkea epämääräistä niin romuaarteista saa hyviä aihioita.
Viimeksi kaivoin pihasta 43x4mm aidantolpat ja tein niistä tractionbarit:)
Sitten löysin ilmeisesti 96saabin pallonivelet jotka on kulkenu 15v ja n 10 muuttoa mukana ja ne oli täydelliset nivelet bariin.
Nyt on rauta ihan lopussa ja rautasoinikin on siivonnu nurkkansa eikä sieläkään saa kerättyä palasia.
Kevensin HJ:n jousia ja niiden jämistä piti tehdä peräpanssarit:) Kyllä tää projekti ansaitsisi jonkun kierrätyspalkinnon:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=119211
Sul o hyvät kotiolot kun saa peräpanssarin pötkäyttää limpun viereen köökinpöydälle:eek::eek:
helmapelti
19.12.2012, 16:12
Sul o hyvät kotiolot kun saa peräpanssarin pötkäyttää limpun viereen köökinpöydälle:eek::eek:
Joo niissä ei valittamista:D Takassa lämmitin jousia ja taoin saunassa, renkaita kans sulatin takan edessä ja leikkasin vessassa. Oli pojan nimpparit ja eteisessä oli 35 ja 38" creepy kuivumassa no broblem, keskellä pihaa on HJ: pukeilla, noi peräpanssarit oli takassa pehmenemässä hitsailun jälkeen:rolleyes:
Oli pakko ottaa kuva pöydällä kun ei oo valoa tarpeeks missään..
Perämurikkaa en oo tuonu keittiönpöydälle ja jakisremppakin tuli tehtyä ulkona.
Hirvonen
19.12.2012, 18:05
Lähtiköhän noin ihan vapaasta tahdosta vai jonkun viranomaisen pienestä pakosta...meinaan että onhan tuo jo pieni autopurkamo ;-)
TT
kyllä ihan omasta tahdosta.. pellolle jäi vielä hj60, amazon, kupla, toyota timangi ja vanha sampon puimuri
huh tänää läks iso kasa romua metallinkierrätykseen :rolleyes:
huh tänää läks iso kasa romua metallinkierrätykseen :rolleyes:
Minkä verran? Itteltä tavallisesti lähtee sellaset 3-4tonnia vuodessa romua. Tänä vuonna lähti sit 8,1tonnia... Siis tuo se määrä, mitä en muuten oo kierrättänyt maailmalle.