View Full Version : Moggi+automaagi?
Miten porukka on soveltanu mogin akseleita omiin rojekteihinne? Oikeestaa mitä ootte hyödyntäny alkuperäsestä vaihteistosta? Joku on ainaki laittanu tomaatin suoraa mogin laatikon etee. Kävishän se ainaki helpoiten niin, mut valitettavasti omaa tarkotukseen ei taida mahtua... :o
Ite kun vois haluta eroon siitä arpalaatikosta, ja saada kestävän tomaatin sen tilalle+ enempi voimaa...
Nää nyt on vaa tälläsiä hölmöjä ideoita, mitä pitää kuitenki aina miettiä kun on liikaa aikaa.
jos kiinnostusta niin mulla saattas olla jouten cedrikin 2.8 valurauta kattila ja automaagi.
isot pojat ottaa tosta cedricin pannusta ++300hv ahtamalla ja isolla pumpulla, automaatin kestosta ei mitään havaintoa isommilla tehoilla.
mut sen parisataa heppaa tosta pannusta irtoo helpohkosti.
ja tätä kattilaa ja lootaa ei ihan kelle tahansa myydäkkään, vain hyvään kotiin ;)
jos kiinnostusta niin mulla saattas olla jouten cedrikin 2.8 valurauta kattila ja automaagi.
isot pojat ottaa tosta cedricin pannusta ++300hv ahtamalla ja isolla pumpulla, automaatin kestosta ei mitään havaintoa isommilla tehoilla.
mut sen parisataa heppaa tosta pannusta irtoo helpohkosti.
ja tätä kattilaa ja lootaa ei ihan kelle tahansa myydäkkään, vain hyvään kotiin ;)
Nimi Cedric ei alkuun kertonu mulle mitää, mutta nopean kuukletuksen jälkee taivas valkeni. Onko koneen ja laatikon fyysiset mitat missä luokassa? Eniten ahistaa leveys, sit pituus...
No hyvästä kodista en tiedä mitää... :D
Näkyy olevan jo tehty juttu, mut omalla askilla
http://www.youtube.com/watch?v=JWu90pgboiU&feature=related
Etsi vaikkapa Pauli-sedän Mashbox jeeppirojekti täältä, niin siinä on ainakin kuvia.
Mogin loota sahataan poikki sellaiselta kohdalta, että jää pääakselin takapäähän etuvedon rattaat jäljelle ja vähän ekstraa, että saa levystä tehdyn etupäädyn + laakeroinnin + tiivisteet siihen. Siis tehdään Mogin vakiolaatikosta erillinen jakolaatikko. Niin siitä tulee lyhyt ja huomattavasti kevyempi.
Etsi vaikkapa Pauli-sedän Mashbox jeeppirojekti täältä, niin siinä on ainakin kuvia.
Mogin loota sahataan poikki sellaiselta kohdalta, että jää pääakselin takapäähän etuvedon rattaat jäljelle ja vähän ekstraa, että saa levystä tehdyn etupäädyn + laakeroinnin + tiivisteet siihen. Siis tehdään Mogin vakiolaatikosta erillinen jakolaatikko. Niin siitä tulee lyhyt ja huomattavasti kevyempi.
Löysin sen topikin, mut ei sielä ollu kuvaa ku akseleista ja laatikosta vakio kunnossaan. Mut ilmeisesti tehty samallalailla kun Porttaali Jooppiki? Sen oon kyllä selannu aika tarkkaa...
Tää nyt on vielä lähinn suunnitteluasteella, ennenku tehää mitää peruuttamatonta. :D
Suunnilleen samalla tavalla mä tein ku Porttaalijoopissa, siinä on vaan käytetty enemmän niitä Kareksen suosimia Kempin pultteja. :D
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Pauli-vaihteistot.jpg
Miten porukka on soveltanu mogin akseleita omiin rojekteihinne? Oikeestaa mitä ootte hyödyntäny alkuperäsestä vaihteistosta? Joku on ainaki laittanu tomaatin suoraa mogin laatikon etee. Kävishän se ainaki helpoiten niin, mut valitettavasti omaa tarkotukseen ei taida mahtua... :o
Ite kun vois haluta eroon siitä arpalaatikosta, ja saada kestävän tomaatin sen tilalle+ enempi voimaa...
Nää nyt on vaa tälläsiä hölmöjä ideoita, mitä pitää kuitenki aina miettiä kun on liikaa aikaa.
nimenomaan liikaa aikaa.. suora konekko pitäs olla?? mites se lodju?? 700 löytys tosin täytyy rempata..
Heikki L
03.12.2011, 22:22
Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)
Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)
Ei jää mitään akselia, jää vain reikä johon liitetään joku akseli tai laippa (mitä kukin haluaa) tai yoke kuten minä tein, sopivalla tavalla, esim. Kempin pulteilla.
Välitykset jää aika pitkiksi, olis hyvä laittaa joku alennusvaihde päävaihteiston perään.
Kardaanien jatkaminen on ihan peruskauraa, pitää vaan jatkaa se pääliputkikin sen varsinaisen jordaanin lisäks.
nimenomaan liikaa aikaa.. suora konekko pitäs olla?? mites se lodju?? 700 löytys tosin täytyy rempata..
Vinokone ei mahu, ellei kuski ja appari haluu olla jalat suussa... Muuten kyllä.
Onko siinä jäljellä jäävän akselin päässä jonkun sortin boorit vai miten se on liitetty tohon tomaattiin?
Itellä olis ajatus naittaa OM603T ja 722.3 tohon mogin lootaan.
Nyt olis tulossa kuitenkin väpyvi 617A ja pakuloota, olis kiva jos tulevaisuudessa vois sitten vaihtaa paketin.
Ilmeisesti mulla on 421 alusta, mimmoset välitykset tulee jos loodan katkoo?
Hirveestihän tossa ei olis välikardaaneille tillaa jos ei jatka etukardaania, Mites se muuten onnistuu?:)
Ite mietin sitä 3-litrasta 5-pyttystä td:tä (oliko se juuri tuo om603t?) yhdessä ton 722.3:n kanssa.
Eilen tein alustavia mittailuja, niin oman laatikon pilkkominen on aika väistämätön, kun tilaa on niin vähän. Eikös toi mersun laatikon pituus ole jonku 60cm? Siihen vielä kone lisää. Ei riitä tila vaikka siirtäis syylärit ja kaiken mahollisen pois tieltä...
Heikki L
04.12.2011, 13:56
Eikun se 5 pyttynen on just 617A
603 on 6 pyttynen. Ja toi 722.3 tomaatti ei käy tohon 5 pyttyseen, ainakaan mun tietojen mukaan.
Just mittasin että toi 5 pyttynen ja pakuloota mahtus mogin loodan eteen, jos pistäs kytkinakselin poikki ja siihen tukilaakeri laipan kanssa.
Mutta mistäs tohon 5 pyttyseen löytys kestävä tomaatti?
Ai, mä kun olis siinä uskossa ja toivossa et kaikki menee ristii...
No onks niilla 5- ja 6pyttysillä isoki pituusero?
Eilen tein alustavia mittailuja, niin oman laatikon pilkkominen on aika väistämätön, kun tilaa on niin vähän.
Ei riitä tila vaikka siirtäis syylärit ja kaiken mahollisen pois tieltä...
Siirrä se mogin loota taaksepäin vaihtamalla kardaanien paikkaa keskenään, tulee tilaa aika paljon lisää.
Siirrä se mogin loota taaksepäin vaihtamalla kardaanien paikkaa keskenään, tulee tilaa aika paljon lisää.
No tuotahan ei tullut edes mieleen. Kiitoksia vinkistä. :rolleyes:
Suunnitelmat jatkuu.... :D
Heikki L
04.12.2011, 15:42
Mä just tallilla mietin jos vaihtasin etu kardaanin taakse ja pidentäsin taka kardaania eteen.
Halusin siis akseliväliä lisää, tossa on nyt joku 210cm kait
Guuggelilla löysin tälläsen jare kirjoittanu joskus vanhan palstan aikaan:
Joo mogin lodjun akselin joutuu lyhentään ja teettään spoorit, että siihen saa esim mersun kardaanin hilut kiinni. Eli kolmijalkainen haarukka, mihin tulee se kuminilviäinen kiinni. TH350 lootan perään kävi muistaakseni jonkun opelin kardaanin hilu ja siinä oli samalla kolmen pultin jaolla oleva haarukka, ku mesessä....eiku hei saatto olla, että käytettiin molemmin puolin kumiliitosta opelin eli GM:n kardaanin osia. En muista enään varmaks. Joskus jäkikäteen kattelin jotain vanhemman 500 sarjan mersun rättiniveltä/kuminiveltä ja se näytti ainaki paljon isommalta ja tukevammalta, ku mikä meillä oli....ja on muuten edelleen käytössä. Eli yks vaan menny rikki vuodesta 1995 lähtien.
Heikki L
04.12.2011, 19:55
Mittasin noita koneita, Om 603 ja 617 oli rullamitalla mitaten melko samanpituset.
Eli 78cm tosin vaikeutti tarkkaa mittaamista kun toinen kone on autossa kiinni.
722.3 tomaatin mittoja en saanu kun käyttis ei nyt mahtunu talliin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=381&pictureid=94871
JOs katkasis ton kytkin akselin 100mm päästä laatikosta, laittas tukilaakerin väliin ja hitsais tollasen kolmiojalan tiukalla sovitteella päähän.
Siihen se rätti ja tomaatti.
Kestäiskö? ja saako laatikkoa enää sen jälkeen laakeroitua sisältä jos hitsaa sen laipan kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=381&pictureid=94870
Toi pitös joistain valkosen viivan kohdalta katkoa, sinne sisään se tukilaakeri ja ulos hitsaa kiinnikkeet rungolle, nyt joku canterin koneen sovite tossa kiinni.
BJ-40/76
04.12.2011, 20:45
Näkyy olevan jo tehty juttu, mut omalla askilla
http://www.youtube.com/watch?v=JWu90pgboiU&feature=related
Vähän näky moggissa olevan letkuhommia:o
ja oliko tuo niitä uusia kestovoideltuja turboja:eek:
piti katsoa video ihan loppuun, että alkaako ahdin sylkemään siipiä.
Niin, tuo ld28 on se pomminkestävä valurautakone, rd28 on taasen sitten muuta ja cedricin ja laurelin koneessa erona öljypohja ja mittatikun paikka
JOs katkasis ton kytkin akselin 100mm päästä laatikosta, laittas tukilaakerin väliin ja hitsais tollasen kolmiojalan tiukalla sovitteella päähän.
Siihen se rätti ja tomaatti.
Kestäiskö? ja saako laatikkoa enää sen jälkeen laakeroitua sisältä jos hitsaa sen laipan kiinni?
Toi pitös joistain valkosen viivan kohdalta katkoa, sinne sisään se tukilaakeri ja ulos hitsaa kiinnikkeet rungolle, nyt joku canterin koneen sovite tossa kiinni.
Katkaset kytkinakselin niin läheltä laatikon päätyä ku uskallat ja kempillä kiinni, mutta on tosiaan hieman työläämpi laakeroida enää sitä lootaa jos tulee tarvetta.
Mutta ei siihen mitään tukilaakeria tarvi, Pasasella on se mun vanha moggijeeppi, eikä siinäkään ole mitään tukijuttuja ja sen laitoksen kasasin muistaakseni joskus v-91 eikä oo tarvinu laakeroida.
Suunnilleen samalla tavalla mä tein ku Porttaalijoopissa, siinä on vaan käytetty enemmän niitä Kareksen suosimia Kempin pultteja. :D
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Pauli-vaihteistot.jpg
Ja joopissa on pikkupuolikin mutta Paulin rakennelmassa suora veto ja matala tehoisella riisselillä muuten aivan liian raju välitys mutta tuo pikku puoli on jotain 4.5 luokkaa nii menöö aika kivan hissukseen hj.n ikimalmin voimin...
Mittasin noita koneita, Om 603 ja 617 oli rullamitalla mitaten melko samanpituset.
Eli 78cm tosin vaikeutti tarkkaa mittaamista kun toinen kone on autossa kiinni.
722.3 tomaatin mittoja en saanu kun käyttis ei nyt mahtunu talliin.
722.3 oli vähän yli 60cm pitkä, eli niistä tulee jo noin 1.4m. Ohhoh... Pitänee päivällä heilua tallilla rullamitan kanssa. :D
Mä just tallilla mietin jos vaihtasin etu kardaanin taakse ja pidentäsin taka kardaania eteen.
Halusin siis akseliväliä lisää, tossa on nyt joku 210cm kait
.
Voisko olla 2250, sama ku mulla? Vai mitenhän tihein välein noita akselivälejä on..?
Mihin käyttöö toi sun moggi on tulossa, kun pitää saada pidempi akseliväli? Vai tulo- ja jättökulmien takia?
Heikki L
05.12.2011, 05:44
Joo tulo ja jättökulmat pitäs saada pois, ei viittis millään yli yli isoilla renkailla kompensoida:)
Ihan piha ja harrastekoneeks, vähän crossiakin vois kuvitella ajavansa.
Rullamitalla mä niitä heiluin niin en saanu ku2100 mitaks 50mm vois heittää mut ei kyl 150mm
EDITT:Kyllä se 2250 onkin Mittasin aamulla pyörän keskeltä tukiraudan kanssa :oops
Vai mitenhän tihein välein noita akselivälejä on..?
Tuolta näkee helposti niitä akselivälejä eri mallien mukaan: http://www.rockymountainmoggers.com/unimogmodels.html
Tuolta näkee helposti niitä akselivälejä eri mallien mukaan: http://www.rockymountainmoggers.com/unimogmodels.html
Ohhoh... Onhan noita. :)
Joo tulo ja jättökulmat pitäs saada pois, ei viittis millään yli yli isoilla renkailla kompensoida:)
Ihan piha ja harrastekoneeks, vähän crossiakin vois kuvitella ajavansa.
Rullamitalla mä niitä heiluin niin en saanu ku2100 mitaks 50mm vois heittää mut ei kyl 150mm
EDITT:Kyllä se 2250 onkin Mittasin aamulla pyörän keskeltä tukiraudan kanssa :oops
Sitten meillä on sama akseliväli...
Mitä ite tossa mitan kanssa heiluin, niin jos kardaanit vaihtaa päikseen, saa laatikkoa noin 50cm taaksepäin. Sitten vaa pitäis saada siirrettyä keppejä aika reilusti eteenpäin... :( Ku minust vaihekeppiki jäi kopin takapuolelle.
Onko tota kardaanien vaihtoa kukaa täälä tehny?
Onko tota kardaanien vaihtoa kukaa täälä tehny?
On varmaan monikin, varmaksi tiedän MOGGI:in joka rakensi hetken omaa autoaan mogin kopan ympärille mutta kuitenkin autoon vaihtui Suzukin koppa päälle. Siltä ehkä kannatta kysellä privalla kun ei välttämättä muuten näitä juttuja huomaa...
Mitä ite tossa mitan kanssa heiluin, niin jos kardaanit vaihtaa päikseen, saa laatikkoa noin 50cm taaksepäin. Sitten vaa pitäis saada siirrettyä keppejä aika reilusti eteenpäin... :( Ku minust vaihekeppiki jäi kopin takapuolelle.
Onko tota kardaanien vaihtoa kukaa täälä tehny?
Onhan noita tullu muutaman kerran tehtyä.
Keppeihin vaan pitää hieman perehtyä, niin kyllä se onnistuu, muutama tanko, pari tukea sinnetänne jokunen nivel ja hups, sulla on ne kepit vaikka konepellillä asti. Etkö ole koskaan kattonu miten esim. kuorma-autoissa tai jopa kippaavilla hyteillä olevissa avolavapakuissa on toteutettu.
Tässä vielä yks kuva mogin siirretystä lootasta ja siihen liitetystä automaatista.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Pauli-projekti2.jpg