Kirjaudu sisään

View Full Version : hoojii öljyt??


pezq^
30.11.2011, 22:09
mitä öljyä olette pitäneet parhaana 12ht moottorissa? löytyy niin paljon ristiriitaista tietoa että täytyy ihan kysyä?

mjoona
30.11.2011, 22:12
Kai se kaikilla käy, toiset sanoo että vanhanliiton öljyt ja tiheä vaihtoväli. Joku lisää vaan kun käy vähiin, kolmas vannoo huippusynteettisen nimeen.

Itse olen koittanut mennä välistä perushöttöä käyttämällä, ajoa on vähän, en vedä kärryä jne...

pezq^
30.11.2011, 22:18
eli joku perus diamondi dieseli käy hienosti!

mjoona
30.11.2011, 22:35
eli joku perus diamondi dieseli käy hienosti!

Kyllä mun mielestä, enkä mä tiedä onko se pirun tihee vaihtovälikään noilla nykyöljyillä niin tärkeää. Toisaalta ei se öljy myöskään ole niin kallista etteikö sitä kannattaisi riittävän usein vaihtaa?

pezq^
30.11.2011, 22:40
tuntuis fiksulta vaihtaa kerran vuodessa tai 10-15 tuhannen välein, silleen ite teen :)

ARSKA77
01.12.2011, 08:48
Käyttöohjekirjan mukaan tuleville keleille voisi olla 10w-30/10w-40/10w-50 sd tai parempi öljyluokka ja itse en hirmu putsaavaa oljyä laittaisi koska karsta lähtee liikkeelle ja tukkii jotain pian mihin pitäisi öljyä päästä.

Aitto
02.12.2011, 23:09
Valtra cr, Shel rimula, tms puoli synteettinen itsellä pelas hyvin eikä juuri lisäillä tarvinu 15 tuhannen vaihtovälillä.

mäksä
02.12.2011, 23:45
omis hojois oon käyttäny delvac 1400 super 10w30 ja hyvin on pelittäny..

BJ-40/76
03.12.2011, 00:22
Kysyvä ei tieltä eksy! ?

Tuolle 12h-t:lle käy lähes kaikki nykyiset öljyt.

Onko sinulle tietoa mitä öljyä aikaisemmin käytetty?
nimittäin jos jollain halvimmalla ajettu, (siis pesuominaisuudet vähänkään kyseenalaiset) niin silloin "paskapommi" voi laueta.

ja tuo "paskapommi" on joko huonoilla/ ylipitkillä vaihtoväleillä öljyillä tapahtuva
likaantuminen, siis jokapaikkaan alkaa telittymään paskaa, siis sellaiseksi hunnuksi

ja kun koneeseen lasketaan nykyiset PESEVÄT öljyt, niin suodatin menee tukkoon, ja ylipaineventtiilin kautta paska etenee....
joka sitten kasaantuu joko kampiakseliin kk-laakereiden öljykanavaan tai muualle....

Ja minun henkilökohtainen neuvo: (siis jos et tiedä historiaa) pistä talveksi Teboil shbd 10w-30 tai 5w-40
ja vaihda öljynsuodatin usein siis öljyn vaihdon yhteydessä, ja n.200km maantieajon jälkeen
ja 700km ajon jälkeen ja sitten 2500km. öljyt ja suodattimet(en ostanut kuin dsl-suodattimen tappikosken tb:ltä, mutta oli halvempi kuin Oulussa tarvikeliikkeessä:eek::eek:, ja suodatin oli sama m-filter!
Toki minä en osta öljyjä tuolta tb:ltä, mutta käy kattomassa, shbd 20l pömtössä sopuhintasta.

pezq^
03.12.2011, 11:44
Tuleepa taas monen laista tietoa :) meinaatko että suodatin kannattaa vaihtaa heti kättelyyn pari kolme kertaa? vihkosen mukaan öljyt ennen minua on vaihdettu viimesen sadan tonnin aikana n10000 välein, laadusta ei ole tietoa, Taivalkosken teboili on nostanu vähäaikaa sitte öljyn hinnat aika koviksi, juusolasta teboilin öljyt saa halvemmalla :)

autotohtori
03.12.2011, 15:47
Aika paljon kuulee että ois aivan koneen pesu öljyjä.

Jani E
03.12.2011, 15:56
jos sinne venttili kopan alle kurkistaa, niin kyllä sen näkee heti onko puhdas vai karstanen?
omassa hjssa oli ostettaessa keinut semmosen paksun mömmön peitossa, ja laitoin koneeseen nesteen diesel öjyt. 15w40 mineraalit, ja muutaman kuukauden päästä kun piti venttiilejä säätää olikin kone peseentynyt puhtaaksi...

ja enää en pelkää laittaa koneeseen hyviä öljyjä. viimetalvena käytin hjssa teboil diamond diesel öljyä 5w40 ja oli kyllä pakkastalveen sopivaa.

nyt lykkäsin hdjhin nesteen synteettiset 10w40 turbo lxe öljyt...

patroltd
03.12.2011, 17:32
Mulla ja veljellä ollut viimeiset 10 (vähintään) vuotta TB 5w-40 täyssynteettiset diesel öljyt
kaikissa dieseleissä mukaanlukien 3x 12h-t eikä yksikään ole hajonnut ja koneet pysyy sisältä uskomattoman puhtaina.

BJ-40/76
03.12.2011, 17:40
Sen verran tarkennusta aikaisempaan viestiini, että tuosta venttiilikopan puhtaudesta voi vetää aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä:

Jos koppa on pikeentynyt, niin silloin kannattaa tosiaankin vaihtaa parit kerrat
öljynsuodatin, vaikkapa kerran ylimääräistä, sillä eikö tuo kpl hinta ole noin 10e?, ja öljyä menee noin litra, eli pari ylimäärästä vaihtoa tekee 20-40e,
ja sillä voi säästää yhden laakerirempan, tai jopa koko koneen.

Ehkä itse olen yliherkistynyt tuolle suodattimen tukkeentumiselle, kun on tullut nähtyä niin paljon laakeri rikkoja, ja nimenomaan auton
uudella omistajalla, ja vaikka omistaja vaihtoi siihen nuo kalleimmat synteettiset.....
Ja tuota suodattimen tukkeentumistahan ei huomaa mistään, ja itseasiassa tuon suodattimen ylipaineventtiilin läpi virtaa öljyä jokaisessa pakkaskäynnissä, ja siten
huuhtelee suodattimesta osan paskoista suoraan suodattamatta pääöljykanavaan:D

Ja sitten noiden hj:den öljynvaihtovälit:

tuo 15 000 km on tosi pitkä pätkä, varsinkin jos ajelu meesto-ja pikku pätkää.
Taisi hj-61:llä olla suositus 7500 maantiekäytössä.

Itse vaihdan hdj:n öljyt vähintään 2 kertaa vuodessa, kesäksi tb shbd 15w-40
ja talveksi 10w-30, toki tuo 5w-40 olis parempi vaihtoehto.
kilometrejä maksimissaan tuo 7500km, ainakin alle 10tkm,
Ja tuo tb:n shbd maksaa vajaa 70e/20litraa, 5w40 reilun satasen.
nuo diamontit yms. maksaa noin 30e/4 litraa, eli reilusti kalliimpia litrahinnaltaan.

pezq^
03.12.2011, 21:53
Tässähän viisastuu ihan hiiteen :D

Luoppis
03.12.2011, 22:17
Kai joku kohta kertoo omakohtaisen kokemuksen, että 10W-30 Delvacilla olis saanu jonku maamoottorin rikottua?

pezq^
03.12.2011, 22:58
????????

Palde
05.12.2011, 18:37
Hei ! Eikös tuo öljynvaihtoväli riipu käytettävän öljyn laadusta ? Moon aatellu jotta vuonna 1988 oli pikkasen heikompilaatuista öljyä kun vuonna 2011 , eli -88 oli pakko vaihtaa 5000 km välein öljystä johtuen ( ja polttoaineesta) ...
Nyt kun on hiphipotäysynteettistä mitälie öljyä ja dieseli puhtaampaa, kestää ajaa pisemmillä vaihtoväleillä vaikka olisikin maamoottori nokilla ?

Työmaalla vetästiin ka-moottorilla 150 000 km testi samoilla moottoriöljyillä öljy-yhtiön kanssa yhteistyössä , viikoittain öljystä näyte labraan ...seuraavalla viikolla tuli puteli "lisä-ainetta" jako lisättiin moottoriin .
Moottori kesti koko öljytestin , purettiin ja mitattiin ...taitaa olla vieläkin sama motti ajossa . Viimeksi ku ajoin silla ,oli taulussa 880 000 km ...

pezq^
05.12.2011, 22:33
Tuossa on perää, taitaa olla yhtä monta mielipidettä kun kuskiaki. Onhan se selvä asia että mootttori on sitä iloisempi mitä tuoreemmat öljyt on sisässä. Kaatelen tästälähtien super hpdtä pannuun ja sillä mennään, vaihtoväliä vois tihentää 2krt vuodessa kun kilometrejä kuitenkin vain parikyt tuhatta ja ja ajokin on mitä on, aika rasittavaa moottorille tuo maasto ym ajelu.

pezq^
05.12.2011, 22:38
Aika paljon kuulee että ois aivan koneen pesu öljyjä.

palatakseni tähän. liekkö perää?

Bj Andy
05.12.2011, 23:03
Joskus kivi ja kirves on saattanu ollakkin mutta ne ukot jotka niiden kanssa on pelannu on ollu jo eläkkeellä jonkun aikaa...

Delvac :kki talvella 10W-30 :senä Ja kesällä 15W-40 :senä mene normi käytössä.

Sitten jos mielestään on heavy juuseri tai muuten vaan tykkää hivellä kallita ja hienoja kannuja niin voihan sinne ostaa vaikka miten kalliit öljyt.

Tai jos asuu napapiirinpohjoispuolella tai olosuhteet on muuten vaan kylmät...

LCHJ61
05.12.2011, 23:06
Itse käytän hj61seen mobil delvacia mitä myydään ersim motonetissä isoissa kannuissa (20l). Vaihtoväli itellä 10tkm ja joka kerta vaihdan öljysuodattimen. Hoojiin kone hyrräää todella pitkään kunhan muistaa pitää öljyt kuosissa.

Heguli
06.12.2011, 07:28
Hei ! Eikös tuo öljynvaihtoväli riipu käytettävän öljyn laadusta ? Moon aatellu jotta vuonna 1988 oli pikkasen heikompilaatuista öljyä kun vuonna 2011 , eli -88 oli pakko vaihtaa 5000 km välein öljystä johtuen ( ja polttoaineesta) ...
Nyt kun on hiphipotäysynteettistä mitälie öljyä ja dieseli puhtaampaa, kestää ajaa pisemmillä vaihtoväleillä vaikka olisikin maamoottori nokilla ?

Tämä pitää paikkansa, kunhan ei liioittele öljynvaihtovälien kanssa. Mutta tosiaan jos vertaa nykyisiä synteettisiä öljyjä vanhoihin mineraaliöljyihin niin onhan niissä iso ero. Ja onhan tuo dieselikin muuttunut parempaan suuntaan.

Toki jos moottori on jo pikkuisen väljä niin kyllä se uusikin öljy menettää ominaisuuksiaan. Ja ajoprofiili vaikuttaa asiaa. Jos rullaa pitkää matkaa maantiellä niin voi joku 15000 km olla ihan sopiva vaihtoväli. Jos taas enempi käynnistyksiä ja kaupunkiajelua niin sitten 10000 km on hyvä.

Niin ja noissa suodattimissakin on eroja, ehkä ei kannata ostaa sitä halvinta tarvikemallia ;)

Jappi
06.12.2011, 10:59
Niin ja noissa suodattimissakin on eroja, ehkä ei kannata ostaa sitä halvinta tarvikemallia ;)

Toyotaan ei ikinä kannata ostaa tarvikeputsaria. Alkuperäinen maksaa muutaman euron enemmän, jotkut laatutarvikkeet (Mann-filter tms.) ovat jopa orkkista kalliimpia.

Ja motonetin halpisputsareita olen tavannut jo useamman jotka vuotaa...

pezq^
06.12.2011, 15:48
Millaisia kokekemuksia porukalla on öljyn kulutuksesta?

Jani E
06.12.2011, 16:09
noin 5000km välein olen vaihtanut öljyt. sinä aikana jonku litran lisäänyt.
sama öljynkulutus ollut oli sitten synteettiset 5w40 öljyt tai 15w40 mineraalit!

ja niistäkin varmaan osa turbon läpi vuotanut imupuolelle.

Palde
06.12.2011, 16:11
Tarkennetaan ny sen verran , että omaan kyllä vaihdan vuosittain öljyt ja aina putsarin ...
Mulla ei BJ ainakaan suuremmin ole haukannut öljyä , katotaan nyt kun pata on paineistettu ja sisässä vahan kalliimmat öljyt.
Itte olen ajellu TB:n raktoriöljyillä ...tiä sitten mikä olis parasta tuolle padalle...
Ennemmin vaihdan öljyt liian usein kuin liian harvaan ... sen verran halpa kuluerä

pezq^
06.12.2011, 21:15
tästään saatiin hyvin keskustelua aikaan. tuo minun 61nen syö just kans jotai puolitoistalitraa siihen kymppitonnin matkalle.

Jappi
07.12.2011, 11:02
Itte olen ajellu TB:n raktoriöljyillä ...tiä sitten mikä olis parasta tuolle padalle...
Ennemmin vaihdan öljyt liian usein kuin liian harvaan ... sen verran halpa kuluerä

No korkeintaan voisi harkita ihan dieselmoottoriöljyä, vaikka tuo pata ei kyllä todellakaan mitään suuria vaatimuksia öljylle aseta.

knucklebone
07.12.2011, 11:08
Mun HJ 61 ei näyttäis syövän mootorölppää kuin ehkä desin-pari per 5000-10000km.
Jotain vikaa varmaan padassa jos "liian" tiivis? :D
Pitänee varmaan koputella puuta...

PERSKUTTA
07.12.2011, 11:34
Tarkennetaan ny sen verran , että omaan kyllä vaihdan vuosittain öljyt ja aina putsarin ...
Mulla ei BJ ainakaan suuremmin ole haukannut öljyä , katotaan nyt kun pata on paineistettu ja sisässä vahan kalliimmat öljyt.
Itte olen ajellu TB:n raktoriöljyillä ...tiä sitten mikä olis parasta tuolle padalle...
Ennemmin vaihdan öljyt liian usein kuin liian harvaan ... sen verran halpa kuluerä

Ihan samoilla eväillä mennään tääläkin. Traktorissa on Teboilin 10W-30 ja sama HJ:ssäkin. Lämmittämäti mulla ei ole kova hinku saada vehkeitä talvella käyntiin vaikka ne lähtiskin.
Eikä kyllä ole HJ sitä maatalousöljyä moittinu eikä ylenpalttisesti syökkään. Viivojen väli piisaa helposti.

king cap
07.12.2011, 11:41
mitenkä muuten ootta huomannu tojotissa eroa eri öljylaatujen suhdetta kulutukseen kun mulla tuossa tatsunissa rally formulaa sai olla jatkuvasti kaatamassa lisää,mutta kun vaihdon diamondiin niin ei oo tarvinu vaihdon välissä lisätä.tämä nyt on vähä aiheen vierestä mutta kysäsempä kuiteski.

knucklebone
07.12.2011, 12:00
mitenkä muuten ootta huomannu tojotissa eroa eri öljylaatujen suhdetta kulutukseen kun mulla tuossa tatsunissa rally formulaa sai olla jatkuvasti kaatamassa lisää,mutta kun vaihdon diamondiin niin ei oo tarvinu vaihdon välissä lisätä.tämä nyt on vähä aiheen vierestä mutta kysäsempä kuiteski.

Täälläkin kaadetaan Teboilin Diamond Diesel 5W-40:stä koneeseen. Eikä tosiaan oo kummemmin tarvinnut lisäillä.
Tosin, nyt on -en muista mitä- Delvacia parinkymmenen litran pönttö odottelemassa koneeseen pääsyä.
Saas nährä miten se sitten aikanaan viihtyy sisätiloissa.

Palde
07.12.2011, 17:58
No korkeintaan voisi harkita ihan dieselmoottoriöljyä, vaikka tuo pata ei kyllä todellakaan mitään suuria vaatimuksia öljylle aseta.

No , rattoriöljyllä mää tarkoitin " raskaankaluston moottoriöljyä TB Power plus 10W-30" ...

Sattuu saamaan melko edullisesti , kun kaveri käyttää työkoneessa (= raktori )
Ostaa koko tonkan kerralla , voi sen 10 litraa aina valutella "tyhjästä" tynnyristä ittelle :)

pezq^
08.12.2011, 01:08
mitenkä muuten ootta huomannu tojotissa eroa eri öljylaatujen suhdetta kulutukseen kun mulla tuossa tatsunissa rally formulaa sai olla jatkuvasti kaatamassa lisää,mutta kun vaihdon diamondiin niin ei oo tarvinu vaihdon välissä lisätä.tämä nyt on vähä aiheen vierestä mutta kysäsempä kuiteski.

Tojossa ei tuollaista havaintoa ole ollut eikä ex kingissäkää, mutta esim opelin vanhemmissa kutos koneissa ja nelosissakin on tullu havaittua eroa öljyjen sisällä pysyvyydessä, castrolli tuli pihalle, (katosi) teboilin öljyt ja delphit ihan kohtuullisia, ja ei hukannut öljyä lähellekkää samallailla. Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja?