View Full Version : MITEN KEHITETTÄS LAJIA
suohiiri
28.11.2011, 15:13
Niin tuli tossa vaan mieleen, et pitäs kokoontua kaikki porukalla tuumimaan. On tää niin hieno laji, ja jos joka vuosi vaan jää kisaajioita pois niin kohta ei ole kun järjestäjät paikalla! Keksitään paikka ja aika ja tuumitaan jalin kehittämistä. Laittakaa reilusti ehdotuksia. paikasta ja ajankohdasta!!!!
Ensin pitää tietysti selvittää että mikä laji mahtaa olla kyseessä... ;)
suohiiri
28.11.2011, 18:07
Niin tuli tossa vaan mieleen, et pitäs kokoontua kaikki porukalla tuumimaan. On tää niin hieno laji, ja jos joka vuosi vaan jää kisaajioita pois niin kohta ei ole kun järjestäjät paikalla! Keksitään paikka ja aika ja tuumitaan jalin kehittämistä. Laittakaa reilusti ehdotuksia. paikasta ja ajankohdasta!!!!
NO VARMAAN PUHUTAAN OFF ROADISTA. ELI SUOMEKSI 4 PYÖRÄISISTÄ MOOTTORIAJONEUVOSTA JA TOKI 4X4 VETOISISTA. Nimittäin nuo kilpailia määrät tippuu kokoajan!!!!!
No onhan näitä "kehitys" keskusteluja jo täällä palstalla käyty!!! On vaan hassu mielikuva sulla että kohta on vaan järjestelijöitä...... Kun alkaa oleen nekin kortilla. "Talkoo" henki alkaa oleen jo niin kuollutta toimintaa myös näissä piireissä...... Kaikki haluaa rahaa ja olla mukana tekemättä mitään :confused:
vaihdoin osaston - sopii ainakin toistaiseks tänne paremmin ...
topiccin aloittaja jos lukasis tämän palstan aiempia keskusteluja offroadin, ja sen eri osa-alueiden kehittämisestä, sekä hiukan tarkentelisi kirjoitustyyliään, vois tästäkin syntyä ihan älykäs aihe
kiitos
Onhan tästä jo kirjoiteltu monta topiccia...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89886
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90558
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81797
Trialistakin oli oma topicci mutta nyt en jaksa muistaa että missä gategoriassa se oli...
offroadjouni
28.11.2011, 18:23
Tässä vielä pari lisää aihetta liipaten:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88626
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66232
kohta ei ole kun järjestäjät paikalla!
Loppuupahan se jatkuva kinastelu säännöistä ainakin tai luulis ton porukan jo keksivän mieleisesä
Kun Pälkäneellä oli Offimiitti tossa reilu vuosi sitten niin ehdotin siellä mm että paperikartta suunnistuskisa ois kovajuttu-kiva että on ottanut tuulta alleen!
Silleen asiat kehittyy että uskalletaan ideoita tuoda julki.
Tänne Heinolaan voitas tehdä seuraava miitti vaikka tammikuuksi.oltais aikaliki niinkuin tääl eteläsuomessa...
Mulla kyl kaikenlaista iteaa..
Kun Pälkäneellä oli Offimiitti tossa reilu vuosi sitten niin ehdotin siellä mm että paperikartta suunnistuskisa ois kovajuttu-kiva että on ottanut tuulta alleen!
Silleen asiat kehittyy että uskalletaan ideoita tuoda julki.
Tänne Heinolaan voitas tehdä seuraava miitti vaikka tammikuuksi.oltais aikaliki niinkuin tääl eteläsuomessa...
Mulla kyl kaikenlaista iteaa..
Eiks se ollu vuonna 2009 loppuvuodesta? Siellä hirsimajalla?
offroadjouni
28.11.2011, 22:34
Eiks se ollu vuonna 2009 loppuvuodesta? Siellä hirsimajalla?20.3.2010 kuten tuosta alimmasta linkistä käy ilmi. ;)
20.3.2010 kuten tuosta alimmasta linkistä käy ilmi. ;)
Niipäs olikii! :o
Byrocrat
28.11.2011, 23:48
Pälkäneen miitingin jälkeen Junde teki allaolevan ehdotuksen :cool:
En tiedä johtiko muuhun kuin Offipalstan pysyvään kerholistaan, mutta viedään ajatusta hieman pidemmälle eli ehdotan (tänne palstalle) pysyvää "Offijärjestäjien AVUSTAJAPANKKI" jonne kisan tekemisestä kiinnostuneet ja kisoihin avustajiksi mielivät voisivat ilmoittautua joko nimellä tai nimimerkillä. Listasta tulisi vähintäin ilmetä alue (paikkakunta/-kunnat) millä on valmis toimimaan ja tietty jonkinlaiset yhteystiedotkin, että tarvittaessa saadaan kiinni. Toki privaviestilläkin yhteydenotto onnistuu jollei muuta osoitetta halua julkisella palstalla ilmoitella!
AKK-lajeissa kun tarvitaan toimitsijoilta lisenssiä niin nekään tiedot eivät ole haitaksi. Helpottaisi huomattavasti ainakin Trialkisan järjestäjää, joka etsii epätoivoisena kisaansa esim Offilisenssin omaavia jaksotuomareita (1/jakso) Apulaisiltahan ei vaadita lisenssiä!
Vaikka tässä nyt on käytetty esimerkkinä Trialia niin sama ongelmahan (siis tekijöistä pulaa) on muillakin Offilajeilla :(
================
Kaikki jotka ovat halukkaita toimimaan eri tapahtumissa ilmoittakaan yhteystietonne noihin seuroihin jotka toimivat niillä alueilla joissa voisitte kuvitella työskentelevänne!
Nämä ilmoitukset eivät vielä sido teitä mihinkään, mutta tätä kautta tapahtuman järjestäjät tietävät että teitä voi pyytää ja minkälaisiin tehtäviin! Kun sitten ilmoittaudutte johonkin tehtävään, niin silloin teidän pitää myös sitoutua tekemään lupaamanne homma!
Hyvää jatkoa kaikille
Junde
==============================
Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.
Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.
Mites tuo kaluston tuoreus vaikuttaa tuohon auto offi puolen katoamiseen? Itselle tuo vanhan kaluston kanssa rassaaminen mahdollistaa koko harrastuksen. Ei olisi varaa sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja autoon ja tuhansia euroja uusiin osiin. Vanhoihin kun löytyy osia hyvin käytettynä ja halvalla. Samalla myöskin tietämystä löytyy vanhasta tekniikasta hyvin kun jotkut ovat saman tekniikan kimpussa useita kymmeniä vuosia jo puuhastelleet.
Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.
Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.
Ite oon välillä ruvennu harkitsemaan ratsastusta, ois ainakin ajoaluetta, miinuksena päivittäinen hoito, kulut varmaan melko samoissa ?? Ois kuitekii 4X4 :-)
Ite oon välillä ruvennu harkitsemaan ratsastusta, ois ainakin ajoaluetta, miinuksena päivittäinen hoito, kulut varmaan melko samoissa ?? Ois kuitekii 4X4 :-)
... ja heppatytöillähän on aktiivinen nettipalstakin ;)
Heikki L
29.11.2011, 14:19
:)
Mites tuo kaluston tuoreus vaikuttaa tuohon auto offi puolen katoamiseen? Itselle tuo vanhan kaluston kanssa rassaaminen mahdollistaa koko harrastuksen. Ei olisi varaa sijoittaa kymmeniä tuhansia euroja autoon ja tuhansia euroja uusiin osiin. Vanhoihin kun löytyy osia hyvin käytettynä ja halvalla. Samalla myöskin tietämystä löytyy vanhasta tekniikasta hyvin kun jotkut ovat saman tekniikan kimpussa useita kymmeniä vuosia jo puuhastelleet. Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
Idea tuossa meikäläisen hommassa on siis se että laji on vaan kallista harrastaa ja sitä kautta ei tule oikein uusia harrastajia. Jos ei tule uusia harrastajia niin laji kuolee. Joku alkaa vaan kehittämään offiautoille verovapautta. Sen jälkeen minäkin ostan sellaisen taas ;)
Harrasteautokilvet museokilpien tapaan olisi ihan ok juttu. Eli tietty määrä ajopäiviä vuodessa mitä niillä saa ajaa.
Mutta tosiaan, itsekin kilvettömään peliin olen ajan mittaan siirtymässä. Säästyy monilta murheilta. Muunmuassa siltä että kauppakassi on rikki eikä pääse ajelemaan kylille kun on tullut harrastettua. :D Samoin säästyy enemmän kalliiden osien ostolta kun osia voi tehdä itse kun niitä ei tarvitse tieliikenteeseen katsastaa.
Oma hommansa tietenkin kilvettömän auton siirtelyssä on, mutta ei ne 24€ tarrakilvet satunnaisesti ostettuna niin paljoa harrastebudjettia syö.
Ei ne ole pelkästään kilpailut, jotka on poteneet katoa, vaan koko laji ylipäätään.
Empä tiedä mikä tätä harrastajakuntaa sinällään syö. Aika monella tutulla on kyllä maasturi, jolla pääsee harrastamaan tosissaan, mutta jostain syystä ei tunnu löytyvän aikaa ja rahaa sitten siihen ajamiseen.
Meillä paikallisen kerhon ajoja ollut tänävuonna kahdesti ja muita paikallissafareita kaveriporukan kesken kolme kertaa.
Eipä tuolla ajelumäärällä paljon viiti laittaa rahaa autoon kiinni...
Eniten puutetta on tuoreista ajomaastoista. Kukaan ei jaksa pahemmin kysellä uusia ajomaastoja ja ne vanhat käytössä olevat on moneen kertaan koluttu läpi, tai menneet muuten vaan jo niin pahaan kuntoon, ettei ole iloa.
Myös kalustoerot on isoja. Isoilla porttaalihirmuilla ei enää ole ajelussa haastetta ja vakiokalusto 33" mutakumeilla ei vaan etene samoissa paikoissa huonostikaan. Monen ensikertalaisen innostus lajia kohtaan katoaa, kun ekan reissun jälkeen auto muistuttaa enempi perunasäkkiä kun maasturia. Pitkän linjan harrastajat taas ei jaksa vaivautua vakioautosafareille. Tai aina uudelleen samoihin koluttuihin maastoihin.
Ensimmäisenä tarvittaisiin mielekkäitä kokoontumisia rennon ajelun merkeissä, jotta harrastajakunta yhtenäistyisi ja sitten vois kattoa niitä kilpailuitakin...
Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
Jos sulla ei ole intressiä pitää kalustoo kunnossa sillä rahalla mitä siihen tarvii niin et voi yleistää että kellään ei ole intressejä ja halua harrastaa ns.vanhoilla paskoilla.
Kaikki harrastaa sillä tasolla mihin non varaa,ei kai kaikkien tarvii tehä volvon porttaaleilla olevia kasin koneellisia super laatokka kilpureita,johon kori on tehty aramid kuidusta ja lentokone alumiinista :mad:
Perus läjä,mitsu,suikka hieman paranneltuna on monen harrastekampe.
Ei tämä laji ole hiipumassa autojen ruosteisuuteen,se on vissi ja varma.
Harrasteautokilvet museokilpien tapaan olisi ihan ok juttu. Eli tietty määrä ajopäiviä vuodessa mitä niillä saa ajaa.
Juu ja maailmanrauha, fuusioreaktori yms. ei taia olla pelkoa vaikka kiva oiskin
En tiedä onko mitään apua tilanteeseen enkä tiedä onko jo vastaavia niin vähän aikaa olen näissä porukoissa pyörinyt, mutta jotkut ns pelkkien offipelien crusingit. Kaikki tietysti olisi tervetulleita kaiken näköisillä maastureilla. Vakioilla, uusilla, vanhoilla, suorilla, lommosilla ja vaikka citymaastureilla. Silleen pitäis saada henki et kaikki uskaltaisi lähteä mukaan kattelemaan, keskustelemaan, tutustumaan ja ennen kaikkea innostumaan... Uskon että kokoontumisiin saataisiin jokapuolelle suomea osallistujia ihan suht mukavasti kun vaan asia lähtisi rullaamaan ja saisi julkisuutta sopivasti. Tietysti mikä ensimmäisenä tulee mieleen on tuo virkavalta ku porukka vetää isoilla gummeilla (osa) mutta eiköhän tuokin olisi ihan järjestely kysymys... Kylillä letkassa muutamat kiesit niin kyllä varmasti kääntäisi katseita ja saisi kiinnostuneita tulemaan paikalliselle torille ihmettelemään kapsituksia...:D
Mut joo voi olla ihan haudattu idea heti alkuun...
Tietty ajoalueita lisää, pieniäkin, itelläkin pari paikkaa missä kummassakin vois max päivän viihtyä ja sitten se ois nähty
En tiedä onko mitään apua tilanteeseen enkä tiedä onko jo vastaavia niin vähän aikaa olen näissä porukoissa pyörinyt, mutta jotkut ns pelkkien offipelien crusingit.
Eikö tuo ensi kesän 4x4 Jamboree ole kokoontumisajo/Maastocruisingi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89281
On kyllä ja hieno tapahtuma varmasti tulossa, mutta tarkoitin että voisi olla ehkä vähän useammin pienemmissä puitteissa. Silleen että lajista pienestikkin kiinnostuneiden olisi helppo tulla paikalle ihmettelemään... tyliin joka toinen kuukausi jossain päin suomea jos vaan porukoilla olisi aikaa ja mielenkiintoa...
Nuhapumppu
29.11.2011, 21:31
Kaikki harrastaa sillä tasolla mihin non varaa,ei kai kaikkien tarvii tehä volvon porttaaleilla olevia kasin koneellisia super laatokka kilpureita,johon kori on tehty aramid kuidusta ja lentokone alumiinista :mad:
Perus läjä,mitsu,suikka hieman paranneltuna on monen harrastekampe.
Ei tämä laji ole hiipumassa autojen ruosteisuuteen,se on vissi ja varma.
Omasta mielestä tuntuu että tämä laji hiipuu sen takia että tälle on käynyt kuten JM:luokalle,kynnys aloittaa on noussut jo niin korkeaksi ettei moni siihen kehtaa/pysty ryhtymään. Myöskin nuo ajopaikkojen puutteet rassaa ainakin täällä päin tuota harrastamista,uusia tuntuu olevan turha edes kysyä mistään.
Karu fakta vaan taitaa olla että offailu autolla on kuoleva laji. Se on niin hemmetin kallista. Ajellaan vanhoilla paskoilla. Uusia ei voida hankkia kun ne on niin helvetin kalliita, eikä niistä suurimmasta osasta ole edes offi käyttöön. Auto pitää myös leimaa joka vuosi. Lisänä on vielä nuo ihanat verot, mitkä tuntuu joka vuosi kasvavan. Jos taas ei pidä autoa kilvissä niin silloin on ongelmana tila. Koska se ei ole mikään ihan pieni laite. Sen lisäksi pitää olla traileri ja vetoautoksi ei kelpaa mikään corolla. Joten siitä päästään taas siihen että vetoauton pito maksaa helvetisti. Itsekin pitäisin maasturia, mutta kun se on niin hemmetin kallista.
Halvemmalla pääsee mönkijä maailmassa. Jarruton kärry riittää. Vetoautona kelpaa se corolla. Tilaa ei paljoa vaadita. Kalusto on huomattavasti tuoreempaa ja ylläpito halvempaa.
persaukisesta kaikki tuntuu kalliilta
ei ne vanhatautot kaikki paskoja oo tietty jos omistaja on lapanen eikä osaa huolataa omia vehkeitään
Toki jos on joka vuosi tottunut siihen jojotan korin uudelleen hitsaamiseen.. Tuollaisen vanhan paskan ylläpitäminen maksaa hemmetisti. Jatkuvasti on jotain ropaamista. Itse kun on noita vanhoja paskoja joutunut ropaamaan ja on myös mönkijällä tullut ajeltua niin ei kyllä tule ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisin jälleen ropaa niitä vanhoja paskoja. Joka reissun jälkeen oli jotain pientä rakenneltavaa. Toki jotkun siitä nauttii. Mutta mönkkäri oli niin helppo vaan pestä painepesurille reissun jälkeen ja ei sille sen kummemmin mitään tarvinnut ropaa. Toki jos ei uutta osta niin ainahan niistäkin voi jotain hajota mitä pitää ropailla. Ja tosiaan kun tuollaisen vanhan paskan ylläpito on kohtuu kallista. Kuis paljon jojotan paskojan verot + vakuutukset on vuodessa? ex. Cruiserissa vakuutus oli 1000€/vuosi. Nyt siitä joutuu varmaan 400€ verran maksamaan jo veroa. Tuohon vielä päälle polttoaineet. Ne vanhat paskat kun ei ole kovin taloudellisia. Tosin harvemmin harrastuskäytössä niitä mietitään. Siihen päälle vielä ne varaosat mitä joutuu metsästään ympäriinsä edukkaasti.. Tulee vuodessa ihan kiva summa.
tää on taas tätä kateellisten juttua
Omasta mielestä tuntuu että tämä laji hiipuu sen takia että tälle on käynyt kuten JM:luokalle,kynnys aloittaa on noussut jo niin korkeaksi ettei moni siihen kehtaa/pysty ryhtymään. Myöskin nuo ajopaikkojen puutteet rassaa ainakin täällä päin tuota harrastamista,uusia tuntuu olevan turha edes kysyä mistään.
Tääkin on valitettavan totta...alle 36" Boggereilla ei kehtaa näyttäytyä edes prisman parkissa.
Ajopaikat on muokkautuneet isoille pyörille eli kuluneet.
Pitäis vaan kehdata lähteä mukaan 31"-33" renkailla ja lähes vakkarikamppeilla...kilpailutkin on sellaisia että vakiot etenee ainoastaan ison osan aikaa vinssin varassa mikäli sellainen autosta löytyy.
suzuki 31sillä vastaa hj 35silla tojon eduksi 1-2cm ja ainaki täälläpäin uudet kuskit otetaan mukaan ja neuvoja annetaan parhaan mukaan. ja pienetkin ajoalueet muuttuu kummasti, ku ajelee vähän erilailla eikä aina siitä mistä ennenki
ja pienetkin ajoalueet muuttuu kummasti, ku ajelee vähän erilailla eikä aina siitä mistä ennenki
Totta!!! Moni ei vaan "uskalla" koittaa muuta reittiä, kuin aina sitä samaa. Tietty joillain alueilla tää on varmaan kiellettyäkin, mut kyllä tohon saman uran ajamiseen äkkiä sortuu moni. Itekki Punkalla huomannu, että tulee monesti ajettua sitä "tuttua ja turvallista" siirtymää. Nyt viimeaikoina tosin olen koittanu muistaa ajaa eripaikoista, mut ei se oo niin helppoo aina:D:D:D:D
Noita ajeluviikonloppuja/kokoontumisia olis varmaan useampi henkilö vailla. Eli esimerkiks lyhesti ja yksinkertaisesti:
-joku ajopaikka, joka ei tarvi olla välttämättä edes kovin iso
-Jonkinlaiset telttailu/asuntovaunu parkkikset ajoalueen läheisyydessä (WC kannattaa vuokraa jostain ja jos mahdollista, niin tuoda edes käsienpesuun vettä paikalle)
-Perjantaina aloitus ja sunnuntaina lopetus. Tuolle välille voi sit kukin tapahtuman järjestäjä keksiä puuhaa ja aikatauluja tai olla keksimättä.
Ite haikaillu uudestaan tällaisen viikonlopun perään....ehkä joku muu innostuu kutsuun koolle vastaavantyyppisen??
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10259&highlight=Rock+Crawl+viikonloppu
-Jarkko-
29.11.2011, 22:48
Totta!!! Moni ei vaan "uskalla" koittaa muuta reittiä, kuin aina sitä samaa. Tietty joillain alueilla tää on varmaan kiellettyäkin, mut kyllä tohon saman uran ajamiseen äkkiä sortuu moni. Itekki Punkalla huomannu, että tulee monesti ajettua sitä "tuttua ja turvallista" siirtymää. Nyt viimeaikoina tosin olen koittanu muistaa ajaa eripaikoista, mut ei se oo niin helppoo aina:D:D:D:D
Noita ajeluviikonloppuja/kokoontumisia olis varmaan useampi henkilö vailla. Eli esimerkiks lyhesti ja yksinkertaisesti:
-joku ajopaikka, joka ei tarvi olla välttämättä edes kovin iso
-Jonkinlaiset telttailu/asuntovaunu parkkikset ajoalueen läheisyydessä (WC kannattaa vuokraa jostain ja jos mahdollista, niin tuoda edes käsienpesuun vettä paikalle)
-Perjantaina aloitus ja sunnuntaina lopetus. Tuolle välille voi sit kukin tapahtuman järjestäjä keksiä puuhaa ja aikatauluja tai olla keksimättä.
Ite haikaillu uudestaan tällaisen viikonlopun perään....ehkä joku muu innostuu kutsuun koolle vastaavantyyppisen??
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10259&highlight=Rock+Crawl+viikonloppu
Alkaahan täältä löytyä asiaakin pikkuhiljaa.:D
Kilpailijoiden määrä ei kyllä kerro juurikaan mitään lajista jos ajattelee yhtään pidemmällä aikavälillä, nykyisin on vain niin paljon enemmän kilpailuja ettei porukka jaksa ravata jokapaikassa.
Itse aloitin aikoinaan offiharrastuksen juurikin safaroinnin ja pienimuotoisten trialkikkailujen vuoksi, eikä varsinainen kilpaileminen kiinnosta montaa muutakaan tuttua.
Rennompaa viikonloppu / yösafarointia kannatan enemmän kuin väkisin kasaan kyhättyjä kisoja mistä saadaan aina jonkinlainen vittuilu tänne nettiin aikaiseksi.:D:D:D
On aloittelijoidenkin helpompi tulla paikalle hämmästelemään vaatimattomammallakin kalustolla tuollaisiin "makkaranpaistotapahtumiin"...;)
Näin vuosien jälkeen uudestaan harrastamaan aloittaneella noi paikat vähissä, se on suurin kynnys. 1993 alkaen ajeltiin, ku ittelle sopi aika, missä sattu hiluxilla ja autoo muokattiin sen mukaan mistä ei päässy, jos ens kerralla tyyliin...Ei tietookaan muitten menemisistä kuhan pidettiin hauskaa kavereitten kans metsässä. Nykypäivänä suurin este on aika, tai sen puuttuminen ja aikuistuminen eli ei mennä ajeleen muitten mettiin ilman lupaa niin ku ennen. Olen ite katellu palstalta ajopäiviä ja tapahtumia mutta aina joku v***n este. Asiat toki tärkeysjärjestykseen mut elämä on mitä on välil. Toi avustajapankki oli hyvä idea niin sais tavallan pehmeen startin harrastukseen ja näkis ennen ku kokeilee, mutta taas ne aikataulut. Offi harrastus ei oo oikeesti niin vakavaa kaikille et tarttis veren maku suus ryynää pusikos,(Muutaman toisen topicin perusteella vois pysähtyy miettiin harrastuksen perusperiaatteita, eli hauskanpitoo...) Eli asian ytimeen ajopäiviä ja paikkoja tarvitaan ja taas talkoohenkee jos sitä jostai löytyis...Ite oon valmis talkoisiin Pohjanmaalla ja jos joku pyytää.
Totta!!! Moni ei vaan "uskalla" koittaa muuta reittiä, kuin aina sitä samaa. Tietty joillain alueilla tää on varmaan kiellettyäkin, mut kyllä tohon saman uran ajamiseen äkkiä sortuu moni. Itekki Punkalla huomannu, että tulee monesti ajettua sitä "tuttua ja turvallista" siirtymää. Nyt viimeaikoina tosin olen koittanu muistaa ajaa eripaikoista, mut ei se oo niin helppoo aina:D:D:D:D
Noita ajeluviikonloppuja/kokoontumisia olis varmaan useampi henkilö vailla. Eli esimerkiks lyhesti ja yksinkertaisesti:
-joku ajopaikka, joka ei tarvi olla välttämättä edes kovin iso
-Jonkinlaiset telttailu/asuntovaunu parkkikset ajoalueen läheisyydessä (WC kannattaa vuokraa jostain ja jos mahdollista, niin tuoda edes käsienpesuun vettä paikalle)
-Perjantaina aloitus ja sunnuntaina lopetus. Tuolle välille voi sit kukin tapahtuman järjestäjä keksiä puuhaa ja aikatauluja tai olla keksimättä.
Ite haikaillu uudestaan tällaisen viikonlopun perään....ehkä joku muu innostuu kutsuun koolle vastaavantyyppisen??
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10259&highlight=Rock+Crawl+viikonloppu
Pulinat pois!!Aina löytyy ajoalueita.Soittakaa tai laittakaa tänne milloin haluatte niin käy....On kuraisempaa ja siistimpää settii...Hoitakaa muutkin välit kuntoon maanomistajien kanssa niin onnistuu...
Itse tuli reilu 10v sitten pidettyä useampikin iso safari, Silloin joutui jo rajoittamaan osallistujamäärää.
Apuja silloin löytyi aina muilta PähäMalaisilta reitinvetämiseen ja tekoon.
Mutta suurin syy että miksi lopetin järjestämisen oli se että osallistujien lisäksi yleisön määrä lisääntyi reippaasti. Ja kummasti samalla roskia alkoi löytymään enemmän metsästä ja yksityistien varresta.
Nykyään onkin sitten enää satunnaista ajelua pienemmällä porukalla.
Kuten Uokki sanoi, Pitäkää välit kunnossa maanomistajiin niin ajopaikkoja löytyy.
Eli kannattaa miettiä että kantaako sen kaljatölkin mukanaan pois metsästä vai dumppaako suoraan maahan maanomistajan edessä.
ImacInnes
29.11.2011, 23:43
Tarvis varmaan järjestää enemmän vakioauto safareita.
Ihan helppo maastoisia safareita porukat ovat kyselleet.
Itse olen vetänyt Jatilassa mielestäni helpossa maastossa safareita ja vieläkin olisi kevyemmille safareille tarvetta.
Porukoilla olisi tarve päästä sillä kaupasta ostamallaan maasturillä turvalliseen maastoon vähän kokeilemaan ja kun kerran on maastossa käynnyt niin sinne haluaa uudestaan.
Heino nähdä kun Jatilaan on tullut ensikertalinen ajamaan niin jo seuraavalle kerralle on jotenkin autoa rakennettu enemmän maastokelpoikseksi.
Aina on myös kannustavaa jos mukana on muutama isommin rakennettu pelikin.
Itse olen vetänyt JEgoNEERillä ja Libertyllä noita safareita ja kumpikin on hyvä.
Kun vetää vakiolla niin muut uskaltaa tulla helposti perässä ja rakennettu peli toimii turvana ja kannustimena.
Näistä ne uudet harrastajat tulee jos on tullakseen.
t. Ismo Ämmä
Racingrabbit
30.11.2011, 07:37
Tuonne voi mennä vaikka viikoksi ryypp... eikun offaamaan:
www.seitsemisenportti.net
Eikä tarvitse odottaa että me "paikalliset" jotain sinne ollaan järjestämässa,ajomaastot on kaikille käytettävissä,kunhan sopii vaan paikan yrittäjän kanssa.
Ollaan järjestetty Seitsemisessä ajoja muutaman kerran vuodessa,mutta eipähän kovinkaan montaa etelä/pohjois-suomen offaria ole tapahtumissa näkynyt????
Toisaalta eipä siellä 100ha alueella ole kovinkaan paljon ajettavaa 44" Boggereilla varustetuille porttalihimmeleille,mutta vakiommalle kalustolle löytyy kyllä haastetta.
Taitaa olla vaan tapana vinkua täällä netissä ajopaikkojen ja tapahtumien puuttumisen suhteen,mutta ei olla kumminkaan valmiita lähtemään yli 100km päähän kotoa,vaikka olisi paikan päällä edullista (20€/nuppi/vuorokausi) majoitustakin tarjolla?
Kai Juvonen
Hämeenkyrö
Harrastajakadosta ja lajin kuolemasta voisin olla varovasti eri mieltä. Onko Suomessa ollut koskaan näin paljon toimivia offiseuroja ja seuroihin kuuluvia harrastajia? Erilaisia ajopäiviä luvallisilla alueilla lienee useampikin/kuukausi pitkin Suomea.
Itse 90-luvun lopulla aloitelleena muistelen lämmöllä talvisia ajopäiviä, joita oli yleensä noin 2. Kesällä sitten vähemmän. Tai tieto ei internetin puutteen vuoksi koskaan päässyt ujon aloittelijan korviin.
Kuten tuossa tuli lmi, niin roskaaminen ja toisten maiden kunnioitus oli iso syy vähentää ajoja. Vaikka kuinka sovittiin että roskat ja pullot hoidetaan pois niin sieltä reitinvarralta löytyi PALJON roskaa.
Ja yleisömäärien isosta suosiosta tuli ilman lupaa ajelioita!!!!
"Kun vähän vaan käydään koittaan kun on muutkin ajellu"......
Ja selityksiä riittää.
Reittien kuluminen, ja maanomistajien toiveet on aika isoja juttuja mikä ohjaa ajo tiheyttä.
Itellä on vielä luvat kunossa, ja ajoja pidän satunnaisesti. Mutta myöskin ihan syystä pidetty taukoa että reitit muuttuu taas. Meni ihan takaveto ajeluksi kun tunsi reitit....
Aina on otettu uusia mukaan, vakioilla ja rakennetuilla. On vaan niin epätasaiset ryhmät kun on suoraan kaupasta autoja ja 36" renkaat ja lukot samassa porukassa.
Täytyis olla niin monta ryhmää ja sitten tulee taas vetäjä pulaa!!!!!
Tässä on odoteltu muitakin ajo paikkoja kun usein kuulee nuotiolla että niitä vois olla...... Mutta taitaa vaan jäädä monelta hommaamatta.
Lajin loppuminen on turhaa puhetta, se ei lopu ennenkö maailmasta loppuu autot.
Ja autojen vertaaminen mönkkäreihin on niiin turhaa. Ajetaan kuitenkin ihan eri tasosta maastoa. Ja kukin tekee mitä haluaa, ei tätä ole pakko harrastaa.
Autolla haetaan ihan eri haastetta kun mönksyllä. Mönkkärin voi vaikka kantaa pois jos ei etene. Ja kukaan ei kanna edes susukia!!!!!
Harrastajat on siirtynyt kaupunkeihin, ymmärrän. Sieltä on vaikeempi löytää sopivaa ajo paikkaa. Tai auton pito paikkaa.
Sillon on syytä harrastaa vaan ajan kanssa. Ajo päivällä menee koko päivä. Joskun 2:)
Seuroja on paljon, eikä niissä olo ole kallista. Niistä saa taas tietoa ajopäivistä, jos ja kun niitä pidetään. Toiset vaan on aktiivisempia kun toiset.
Eli lajia kehitetään OSALLISTUMALLA:)
veijon-esso
01.12.2011, 11:59
Pulinat pois!!Aina löytyy ajoalueita.Soittakaa tai laittakaa tänne milloin haluatte niin käy....On kuraisempaa ja siistimpää settii...Hoitakaa muutkin välit kuntoon maanomistajien kanssa niin onnistuu...
Toi Jaren ehdottama kuvio olis tosi asiallinen mielestäni. Ja Uokin offikrossimaisemissa viihtysi varmasti moni muukin viikonloppua viettämässä. Monesti ajopäivä jää vähän tyngäksi, esim. kulmakorvessa kun käy ajelee niin hauskaa on mutta vähän niinku loppuu kesken.
Veikkaisin itsekin että kiinnostus lajiin lisääntyy kunhan ihmiset saavat tietää että lähistöllä on kyseistä toimintaa ja järjestetään aloittelijoille/vakioautoille safareita. Tuosta sitten helposti kipinä lähtee jos on lähteäkseen ja myöhemmin voi syntyä kilpailutason kuljettajia
Mutta tosiaan seuroja on paljon, ja jäseniä myös. Ei näyttäisi laji kovin kuolevalta minunkaan silmiini. Kilpailupuolesta en sitten tiedä.
veijon-esso
01.12.2011, 13:50
Lisäksi tapahtumien päällekkäisyyksiä tulisi välttää, niin saadaan mahdollisesti enempi väkeä per tapahtuma ja homma on näyttävämpää ja järjestäjille mielekkäämpää (tietttyyn rajaan asti). Viimeks oli päällekkäin officrossi ja repron mäkikisa vai mikäseoli. Hyviä juttuja molemmat ja nyt kerkes kattomaan vain toista.
Topi1982
03.12.2011, 12:57
Montako 6x6 tulis, jos ihmeita ei tarviis oottaa?
Offipiru
03.12.2011, 21:30
Olen nyt jurrissa.
Lajin parantaminen on ihan hyvä asia ennenkun tapetaa koko laji siihen vitun sääntöviidakkoon! OK?
Olen nyt jurrissa.
Lajin parantaminen on ihan hyvä asia ennenkun tapetaa koko laji siihen vitun sääntöviidakkoon! OK?
Olisi ihan helevetin mielenkiintoisia kilpailuita ja safareita jos millään ei olisi mitään väliä ja säännöt olisivat vapaat.
Kyllä säännöt tarpeen on,kaikki ei vain niitä osaa ymmärtää kun tekis mieli ajaa mutta oma kalusto ei mene sääntöihin vaikka omasta mielestä on tehnyt lähes suomen parhaan kulkineen.
Nämä offisäännöt on todella löysiä verrattuna esim ratapuolen sääntöihin.
Offikrossi ja mikkelin suunnistuskisa ja muut lyhyet suunnistuskisat on lepsuimmilla säännöillä kun cup kisat.
Jso auto ei sovi officrossiin niin mihin sitten,eikä suunnistuspuolellakaan ole mitään ylitsepääsemättömiä sääntöjä.
On vaan totuttu siihen että mikään ei muutu ja aina saa ajaa.
Räkytäky ja Simpan mitsu on hyviä esimerkkejä autoista joilla voi suunnistaa ja Crossata,toki on paljon muitakin,räkytäky vielä hyvä sahvaripelikin venätän matkoille..
Olen vaan kiinnostunut autoilusta ja omistan Jeepin. Tässä keskustelua seuranneena amatöörinä en malta olla pistämästä lusikkaa soppaan...:o
-Ilmoituksia eri foorumeille, kun ajaa möyritte, porukka tietäis tulla katsomaan. Onhan näyttävää, kun koneet huutaa ja muta lentää....?
-Vaikka makkaran myyntiä?
-Varikolla autot näytillä? Siinä olis monen pikku- ja isommankin pojan silmät selällään kun näkee autot..:eek:
-Amatöörien katumaastureille oma helponvaikea reitti, jos vaikka innostuisivat asiasta...:rolleyes:
Näin sais ehkä näkyvyyttä lajille ja tulevia 0ffi-hemmoja....;)
-Jos on täyttä tuubaa, voi poistaa tämän...:p
-Ilmoituksia eri foorumeille, kun ajaa möyritte, porukka tietäis tulla katsomaan. Onhan näyttävää, kun koneet huutaa ja muta lentää....?
Näin sais ehkä näkyvyyttä lajille ja tulevia 0ffi-hemmoja....;)
-Jos on täyttä tuubaa, voi poistaa tämän...:p
Tämä on kyllä yksi asia mihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota,kaikki suomen harrastajat ei ole tällä foorumilla eikä lue tätä foorumia.
Suurin osa tapahtumista ilmoitetaan ainoastaan tällä foorumilla.
Maastovaari
04.12.2011, 19:37
- Nyt kun kaikkien kommervenkkien jälkeen sain tänne kirjauduttua, voin ajoittain ottaa kantaa täältä Turun suunnalta.
Muistelen safareita 80-90 luvulta Raision alueelta kun oli mukana yli 50 autoa, olisko ollut ennätys lähes70. Silloin saatiin kertaluvalla kaupungilta jonkin verran aluetta lisää, nykyään on niistä suurin osa vaan muutettu sepeliksi eli rahaksi...
Nyt kun siellä on luvat paremmalla mallilla olisi taas mukavaa järjestää myös pienimuotoista safaria, se on juuri sitä mikä itseä on aina eniten kiinnostanut. Mielestäni nimenomaan niiden vakioluokka on monelle se, mistä se kipinä syttyy... Tietenkin myös kisojen katselu saattaa aiheuttaa riippuvuutta offin suuntaan mutta se kisanjärjestelypuoli täällä pitäis ensi vuonna ollakin taas ihan kunnossa
Alue on pieni safariin mutta pimeällä ajo ikäänkuin kasvattaa sitä mukavasti. Tila riittää myös pieneen harjoitus suunnistukseen ja olisi mielestäni tosi sopiva tuohon uuteen hienoon ideaan, offisprinttiin... Kiitos siitä ideasta Uolamolle!
Byrocrat
04.12.2011, 20:18
Laitetaan muistin virkistämiseksi niille, jotka eivät ehkä ole tätä vielä nähneet tai lukeneet :) Siis alla Mylpyn kooste Pälkäneen Offin kehitysriihestä.
Ja kyllä Offisprinttikin oli esillä jo silloin vaikka kukaan ei sitä toistaiseksi ole toteuttanutkaan kun oli enemmistö sitä mieltä että olisi liian hankala toteuttaa . :)
Mylpyn kooste Pälkäneen OffiMeetingistä maaliskuulta 2010
Kirjoittelin "pienen" muistion tapaamisen kulusta ja tässä pääpiirteittäin käydään läpi mitä asioita puhuttiin ja pähkäiltiin. Homma saattaa olla aika ajatustenvirtaa jossain kohdin, sillä en rupea tätä nyt hirveän kaunokieliseksi hommaksi muokkaamaan. Keskustelu nyt kuitenkin pomppi vähän sinne tänne ja tässä myös vähän olen ryhmitellyt puheita uudelleen, joten ei etene teksti ihan samalla tavalla kuin tapaamisessa. En myöskään rupea jokaista puheenkohtaa laittamaan enkä puhujaa erikseen.
Homman kantavana lähtökohtana oli huoli siitä, ettei porukka sitoudu off roadin hyväksi kehittämiseen tarpeeksi ja yleinen harrastuksen alennustila. Haluttiin keskustelua siitä, miten saataisiin harrastusta potkittua vähän eteenpäin.
Trial
Käytiin aluksi läpi kilpailunjärjestämisen ongelmia. Saijan esiin nostamat: Kilpailujen järjestäjien vähyys ja paikkojen puute, joissa voidaan järjestää kilpaluita. Saija paljasti että pari kilpailua järjestää Mac ry:n kanssa. Punkan pohjalla (eurotrial karsinta) ja Stadion trial (jos onnistuu).
Autoja on ja uusia kuljettajia löytyy. Eurotrialissa haluaisi ajaa liikaa protoja. On pakko karsia ja viimeinen cup on ajettu muutama vuosi takaperin, jonka takia ajetaan karsintakilpailuna. Kaikki kuskit kuitenkin tulevat pääsemään ajamaan eurotrialiin, mutta ei välttämättä suomenlipun alla.
Punkan pohjalla kilpailussa ei näillä näkymin ole erillistä maalia, jolloin viimeisellä pätkällä keskeytys, ei tee automaattisesti nollaa tulokseksi. Punkan pohjalla kisaan kyllä mahtuisi porukkaa lisää hommiin, *reilusti*.
Osallistuja määriä tähän kilpailuun keskusteluissa esiinnousseita Stanuissa 3, Modissa 1, (PM?), Proto 7. Samalla tuli toivomusta kilpailijoiden puolelta, että pitäisi saada kyllä enemmän kilpailuita ennen Eurotrialia.
Eurotrialin karsintoja ajatellen TMK:n 2.7 järjestettävä kisa on liian myöhässä, että siitä voitaisiin katsoa osallistujia. Jos karsintakilpailu (Punkan pohjalla) tuottaa ongelmia ratkaista osallistujat protoissa. TapUa voi järjestää protoille oman lisäkarsinnan jos sille on tarvetta. Kuitenkin toivotaan, että protokuskit pystyisivät sopimaan keskenään ketkä lähtevät mahdollisissa ongelmatapauksissa edustamaan suomenlippua. Toivottavasti olisi reilupeli ja porukka saisi keskenään sovittua mahdolliset ongelmat.
TMK pitää erittäin suurella varauksella eurotrialin jälkeen jonkin porukan puolesta Raisiossa kilpailun. TMK:n autojaostossa on yksi jäsen, joten on huutava pula järjestäjistä ja apuvoimat eivät varmasti olisi huono asia.
Kerhojen ja jäsentenväliset kilpailut on mahdollista helpommin pitää verrattuna kansallisiin. Kun ajetaan seurojenvälisenä, niin tarvitaan vain 3 lisenssiä! Ja se on vain toivomus, että yhdellä olisi päätoimitsija lisenssi. AKK:n osalta seurojenvälinen kilpailu menee ilmoitusmenettelyllä, jolloin maksaa nolla euroa! Ja kun on seurojen välinen saa myös hankittua kertalisenssin. Kertalisenssi on 15€ ja katsastuskortti autolle, joka on pakollinen, 20€ kun haetaan etukäteen. Kilpailusta haettuna 30€ ja joutuu kerjäämään sitä kun unohtavat aina lähettää AKK:sta. Katsastuskortit on ikuinen ja autokohtainen. Jos on seuroja jotka haluaisivat pitää kisoja, niin Mad Mooseen / Jundeen vaan yhteyttä.
Hyviä liitteitä ympäristöviranomaisille saa vaikka Mad Mooselta. Yleensä saa helposti luvat kun on vaan hyvät liitteet mukana. Kenen numero onkaan lapuissa, niin tämän pitää oikeasti osata vastata esimerkiksi palomestarin tiukkoihin kysymyksiin. AKK:lla henkilö joka pystyy hoitamaan ympäristölupia, johon voidaan ottaa yhteyttä, jos kielto on oikeasti perusteeton. Ja ylipäätään lupia helpottaa saada jos vetoaa että ollaan AKK:n alaisia.
Viranomaisilla on uuden ELY:n (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) kanssa aika hyvin pakka sekaisin tällä hetkellä. Ei meinaa löytyä ihmisiä, jotka voivat päättää luvista. Punkan pohjalla kilpailuun lupia hankkinut taho kirosi, kun lupia hakiessaan päätyi soittokierroksen jälkeen takaisin ensimmäiselle ihmiselle, jolle oli soittanut ja joka oli jo eteenpäin ohjannut.
Ylipäätään kaivattaisiin porukkaa töihin kilpailuihin ja myös uusia porukoita järjestämään niitä. Tätä viestiä toivottiin osallistujien vievän eteenpäin. Trialiin vaaditaan noin 70 järjestäjää kilpailupäivänä! Foffissa noin 160 on minimi ja pääjärjestäjä oli sitä mieltä, että noin 300 on sopiva luku. Heinolan officrossin teki 3 tekijää ennen kilpailua ja kilpailunaikana oli noin 30 järjestäjää. (Tapaamisen ulkopuolisina lukuina laitan, että suunnistuskisan etukäteishommat tekee järkevästi 10 ihmistä (viidelläkin on tehty) ja kilpailunaikana porukkaa vaan reilusti valvomaan miniminä ehkä jokin 30-40 valvojaa.)
Junde on tällä hetkellä ainoa joka vastaa suomessa säännöistä. Eurotrial säännöt päätettiin ottaa käyttöön jo muutamia vuosia takaperin, mutta vasta viimevuonna ensimmäisenkerran näillä ajettiin suomessa. Vielä ei ole AKK:n sääntökirjassa eurotrial sääntöjä, koska haluttiin alun perin säilyttää mahdollisuus helpommin muokata mahdolliset havaitut ongelmakohdat Suomessa toimiviksi. Tällä hetkellä Suomi, Ruotsi ja Norja ajaa puhtaasti eurotrial säännöillä, eikä ainakaan Suomessa ole tullut syytä tehdä muutoksia näihin. Ja kilpailijoiden puolelta tuli toivomusta, että ne säännöt kanssa olisivat kaikkialla samat.
Ylipäätään Eurotrial sääntöihin haluttiin, että voi käynnistää auton pitämällä jarrua pohjassa, eikä tarvitsisi vaihdetta selata vapaalle / parkkiin. Eurotrial säännöt kilpailijoille hyvät, mutta pirullisen vaikeat opettaa jaksotuomareille, toisinkuin vanhat suomalaiset säännöt.
Kysymykseen suostuisivatko jaksotuomarit esimerkiksi kiertämään useissa kilpailuissa tuli vanhoilta parroilta yksiselitteisesti, ettei tämä ole koskaan toiminut. Ei vaan ole mahdollista saada tällaista porukkaa liikkeelle kun rahaa ei voida tarjota. Yleensä toimitsijoille saadaan matkakustannukset ja muut yleensä kustannettua, mutta ei mitään mahdotonta muuta.
Jaksotuomareiden saamista vielä vaikeuttaa, että he eivät näe kuin yhden jakson. Lisäksi on vielä vastuu kannettavana. Jaksotuomarin pitää pystyä pitämään malttinsa ja pystyä olemaan ihan rauhassa, vaikka huudetaan kuinka pää punaisena kilpailijoiden puolelta. Epäkiitettävää hommaa…
Mutta mikä on kiitos kilpailunjärjestäjille? Junden puheenvuorossa lopputuloksena oli, että rakkaudesta lajiin. Saija vuorostaan ihan puhtaasti rakkaudesta lajin parissa oleviin ihmisiin ja ”jess mä tein sen fiilis”. Tietenkin järjestävälle seuralle jää aina jotain hyötyä
Muistutettiin, että kaikille mukana olevilla pitää olla jonkinlaista muistamista. Esimerkiksi ihan kaikille saunaillat yms. Turun ja TapUan porukka totesivat, että yleismoottoriurheiluseuroilla on vaikea kanavoida rahoja saunailtoihin yms. Tämä on helpompaa puhtailla offi seuroilla.
Viimevuonna oli ensimmäinen kisa joka peruttiin, koska ei ollut kilpailijoita. Puheissa syytettiin toimimatonta tuloslaskentaa ja sen olevan niin ”kaukana”. On erittäin harmillista kun porukka ei aja keskisuomea korkeammalle kilpailemaan ja toivottiin, kilpailijoiden käyvän myös kauempana kisoissa, että niitä ylipäätään voitaisiin järjestää. Vanha Hankasalmen kilpailu kuoli aikoinaan omiin sääntöihin ja puhtaaseen sooloiluun. Tätä tässäkin kilpailussa syytettiin olleen yhtenä tekijänä taustalla.
Puhuttiin myös erilaisista mahdollisista paikoista joissa voitaisiin järjestää kilpailuita jos vain järjestäjiä löytyisi. Serenassa on käytännössä mahdotonta järjestää, koska liikaa suojeltuja luontokohteita. Sipoossa missä oli parivuotta kisa on nykyään paikalla logistiikkakeskus. Hiekkakuopat ovat ongelmallisia paikkoja järjestää, koska ne ovat yleensä pohjavesialueilla. Hyviä paikkoja ovat kaatopaikkojen lievealueet. Saako liikkua ja saako syödä näissä ovat tärkeät kysymykset kilpailun järjestämiseen liittyen.
MMC:llä on moottoriurheiluun käytettävissä alue, jossa voidaan tarvittaessa järjestää kilpailuja. Alueen hinta on 200€ viikonloppu ja tarvittaessa saa porukkaa apuunkin kilpailunjärjestämiseen.
Lopuksi muistutettiin että kilpailuiden / autojen (osan ainakin) pitää olla näyttäviä, jotta on tuote mitä myydä yleisölle.
Foff
Foffissa on kehitysryhmä, Kaskinen Hassinen ja Junde. Jos joku tuntee palavaa halukkuutta osallistua toimintaan niin ottaa yhteyttä rohkeasti näihin naamoihin.
Foffi ajetaan NEZ cuppina, mikä niin korkea taso kuin ylipäätään on euroopassa mahdollista ajaa North European zone + venjänä. Tällähetkellä näyttää, että suomalaisista olisi vain yksi ajamassa cupia. Suomenkilpailuun sitten pari muutakin on "lupautunut" ajamaan. Norjassa taas kansallisiinkin kilpailuihin on tulossa kolmisenkymmentä autoa
On olemassa suomiluokan säännöt, mutta kun ei löydy järjestäjiä. Tämä luokka vaatii kisajärjestäjältä suurta huumorintajua ja ymmärrystä, että olisi edes teoriassa mahdollista ajaa jollain vakiommallakin ylös. Toivottiin että yritettäisiin järjestää jotain seurojenvälisiä kilpailuita, harjoituskilpailuita ja muita ”salaisempia”, jotta saataisiin porukkaa mukaan.
Suunnistus
Suunnistus käsiteltiin kohtuu lyhyesti. Lajin säännöt tekevät cup-kisojen järjestäjät ja pari vakionaamaa. Tänä vuonna sääntöjä laatimassa on Lipponen, Peltola, Kortelainen ja Oksanen kilpailunjärjestäjistä. Lisäksi tän hetkisinä vakionaamoina Paavo ja Mylppy.
Keskustelussa nousi esiin että pitäisi suunnistaminen hoitaa puhtaasti paperikartoilla perinteisesti. Ja näin varmastikin tulee jotain lyhyempiä kilpailuita tulemaan. Yleisesti ottaen ihmiset kaipasivat ohjeita tietotekniikan puolen kysymyksiin. Olisi tilausta GPS for dummies tyyppisille ohjeille niin ohjelmavaihtoehdoista, ohjelmistojen käytöstä kuin karttojen hankinnastakin.
Teknisistä sääntörajoitteista ei noussut oikeastaan mitään hirveitä vaatimuksia esiin. Tupakkapaikan keskusteluissa sitten puhuttiin jälleen wranglerin kaarista ja pääkaarien taivutuksissa esiintyvistä litistymisistä. Ehdotettiin että kopioitaisiin vaatimukset tätä koskien suoraan akk:n puolelta.
Officrossi
Lajista ei ole mitään virallisia sääntöjä ja tarvitaan yhteneväiset säännöt. Rengaskoko ratkaisee, ei ilokaasuja. Rengasraja 35” pidettiin kompromissina rengaskoossa. Haluttiin yhteneväisiä sääntöjä, esimerkiksi suunnistuksen kanssa, mutta ajateltu toimivan tuossa rajassa, koska kyseinen koko on moneen autoon suurin mahdollinen katulailliseksi hankittava rengas.
Turvallisuuskysymykset nousivat voimakkaasti esiin. Selvät ohjeet tarvittaisiin miten esimerkiksi ohitetaan vinssaava kilpailija, joka pitäisi saada sääntöihin. Voimansiirto tulisi eristää ohjaamosta metallilla. Korin tulee olla kiinni rungossa. Jarrut pitäisi olla kunnossa. Kypärän tulisi täyttää tieliikennevaatimukset.
Turvakaarikysymys nostettiin esiin. Kysymys kuuluu piitäkö ne olla ja millaiset. Yksi vaihtoehto oli suunnilleen vastaavaa kaariratkaisua kuin suunnistuksessa. Avoautoissa ja suurenluokan autoissa pakolliset. Pikkuluokassa voisi ajaa umpiautolla ilman kaaria. Toisaalta osa ei päästäisi kaaretonta autoa ikinä kilpailuun. Samoin haluttiin esimerkiksi muista ratalajeista tuttua lippukäytäntöä kilpailuihin.
Sääntöjentekijöistä ei vielä mitään tietoa, mutta Uolamo kerää ryhmän, joka kehittää säännöt, kerää järjestäjämuistion ja mihin pitää kiinnittää huomiota yms. Muistutettiin että kun tehdään uutta lajia, niin myöhemmässä vaiheessa on vaikeampi muuttaa sääntöjä kuin että ne alussa jo tehtäisiin mahdollisimman järkeviksi.
Heinolan kilpailusta muutamia huomioita jotka nousivat esiin. Rata meni kaameaan kuntoon. Kilpailunjärjestäjän apu katsottiin soveltuvaksi, jos se on huomattavasti hitaampaa kuin omalla avulla eteneminen. Ensiaputarvikkeet oli vaadittu ja huomioliivi. Mönkkäreillä tuli ruikutuksia, kun vaadittiin huomioliivit.
Uolamo haaveili järjestäjäverkostoa, esimeriksi 5 eri järjestäjää, joissa olisi jokaisessa vaikka 3 henkilöä, jotka tekisivät kisat. Ja vastavuoroisuuden takia ei tarvitsisi sen enempää rahoja jaella kun kaikki kisat saisivat rahansa. Pitäisi saada tehtyä samantyylisiä kisoja, jonka takia pitäisi kierrättää tekijöitä.
Mutakisat
Mutakisoista puhuttiin lyhyesti ja kilpailuita väitettiin erittäin hauskoiksi. Lähinnä lyhyesti käytiin perushommat läpi miten kilpailut toimivat, sillä esiin ei noussut yhtään tahoa, joka olisi ollut kiinnostunut tällaista järjestämään.
Homma on eliminaattori tyyppistä kokoajan, eli pareista hävinnet lähtevät kotiin. Keskellä rataa ”hyppyri” ja lopussa kunnon jarrutusalue ja ”navetan seinä", että pysähtyy jollei pysähtyminen muuten onnistu. Rännin pituus olisi hyvä olla luokaa 50m kokonaisuutena. Yleensä ennen pomppua helpompaa ja sen jälkeen vaikeampaa. Virossa viimeksi oli noin metrin syvyinen ränni. Ei yli puolta metriä syvyyttä, sillä silloin vaikeutuu liikaa. Mutakisoissa ei saa käyttää laparenkaita. Kannattaa oikeasti miettiä minkälaista mutaa tekee. Ei kannata liian kettumaista tehdä, sillä kardaanin etsiminen mudasta on miestä syövää hommaa. Merenpohjasta napattu haisee ihan eritteelle.
Hinauksen kannalta paikka pitäisi olla sellainen että hinaustilaa on reilusti ja nopea hinaus. Perinteisesti käytetty neljää vinssiautoa. Maalissa kaksi ja samoin lähdössä. Vedetty sinne suuntaan missä lähinnä.
Muut
Lisäksi vähän kokeiltiin katsoa olisiko muita mahdollisia / mahdottomia kilpailumuotoja.
- Ovaalikilpailu raviradalla, ei onnistu liian vaarallista, paitsi ehkä foffi autoilla…
- Sprintti tyyppisestä offi ajosta. Eli kelloa vastaan maastossa auto kerrallaan. Lähellä Officrossia, mutta helpompi järjestää pienemmissä paikoissa.
- Saksan kisa 8 jakso, 15min per jakso ja nopeuskilpailu. 25min toisena päivänä. Yhteensä 32 autoa saa osallistua kisaan ja toiselle päivälle pääsee puolet autoista. Suunnattu trial kuskeille. Voisi olla ihan mielenkiintoinen kilpailukonsepti myöskin.
Harrastus ja tapahtumat
safarit
Safarit paikallisesti, sillä ei porukka kauaksi näiden takia lähde. Toivottiin vähän enemmän avoimuutta, että uskaltaisi myös aloittelijat lähteä kokeilemaan vähän maastoajoa. Nämä pyörivät aikahyvin omillaan.
Jamboreet
Porukkaa kiinnostaa, mutta ei oikein järjestäviä tahoja löydy. Tarvitaan periaatteessa yksi henkilö kuka pitää homman hanskassa. Periaatteessa kaikki offin alalajit vaan mukaan omien vetäjien puolesta. Alueelta vaan vaaditaan suurta majoituskykyä. Ympäri vuorokauden meteli lisää vaatimuksia alueelle
Tienylitykset on mahdollista järjestää myös kilvettömille, jollei kokoaikaa ajeta yli. Paikkana olisi hyvä joku länsirannikko. Pitäisi olla jokin illanviettopaikka (ei mitään täysin kuollutta).
Suurinongelma suomessa on poliisin luvat (järkkärit yms), jotka taitaa olla täällä tiukimmat pohjoismaista.
Pitäisi markkinoida off-roadereille tyyliin tule omalla autollasi, eikä turhaan ulkopuolista porukkaa. Ideana pitää hauskaa yhdessä.
Kattojärjestö / muut järjestöt
Onko halukaita tällaisen vetämiseen esimerkiksi jollain seuralla. Erittäin hiljaista tuntui olevan. Entä mistä seuraajia esimerkiksi Jundelle tai Saijalle tulevaisuudessa. Onko valinta tyyliin ensimmäinen joka suostuu? Näihin hommien pyörittämiseen pitää saada jatkuvuutta. Järjestävissä hommissa näkyy aivan liian paljon jo kymmenen vuotta takaperin mukana olleita ihmisiä.
Kilpailijat
Missä ovat kilpailijat nykyään? Onko kysymyksessä raha vai mikä? Pitäisikö saada jostain rahaa mukaan hommaan vai onko liian vaikeaksi / kovatasoiseksi mennyt homma? Esimerkiksi suunnistuspuolelta nostettiin, että 10 autoa jotka ajaa kilpailuita täysillä, 5 autoa saattaa näiden järjestystä vielä häiritä ja loput ajelee huvikseen. Tämä oli yksi esimerkki, jolla yritettiin kumota liian suuria vaatimuksia. Eli ei vaadita mitään mahdottomia mukaan lähtemiseen. Samat kävijämäärien vähentymiset tuntuvat muuallakin ja Kulmakorven kävijämäärät olivat pudonneet noin neljänneksen edellisvuodesta. Tuntui aika hyvä konsensus vallitsevan sen puolesta, että tällä hetkellä suurin vaikuttava tekijä on raha.
Mistä sitten saataisiin uusia harrastajia ja kilpailijoita. Erääksi hyväksi ryhmäksi johon kannattaisi yrittää vaikuttaa keskusteluissa nousi viidenkympin villityksestä kärsivät miehet joilla on jo rahaa harrastaa.
Tiedotus
Palsta ei ole mikään virallinen tiedotuskanava! Esimerkiksi Junde ei akk:n takia saisi virallisesti mitään kommentoida palstalle asioista. Akk:n virallisen tiedotuskanavan kautta on vaikea saada juttua eteenpäin.
Osallistujista nousi esiin mielipiteitä jotka epäilivät palstan toimivuutta, koska ”oikeat” offarit eivät lue sitä. Palstalla on paljon porukkaa, jolla ei ole edes maastoautoja ja pyrkivät vain aiheuttamaan närää. Näitä on kaikissa lajeissa, palstoilla jne. ja täytyy vain osata suodattaa lukemaansa.
Kuitenkin offipalta taitaa olla parastapa tiedottaa, vaikka kaikki kilpailijat eivät ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. Mad Moosella on tapana yhden ihmisen hoitaa tieto tapahtumista eteenpäin tietoteknisesti rajoittuneille savumerkeillä ja riimukirjoituksella. Seuroihin tarvittaisiin henkilöitä, jotka informoivat ihmisiä, jotka eivät käytä Internetiä.
Onko keikun sähköpostilista kokonaan kuopattu? Jotkut haluaisivat sitä käyttöön..
Offipalstalle pitäisi saada esimerkiksi yksinkertaiset seurojen yhteystietolistat palstalla jossain järkevässä listassa. Sähköpostilistat kaikille seuroille tyyliin hallitus_seura@domain.com ja näistä sitten eteenpäin informoitaisiin jäsenistöä jos on tarpeen. Ja yleisesti offipalstalle pitäisi saada yhteystietolistat eri lajeihin liittyen, joista voi tarvittaessa kysyä tarkempia tietoja.
Muita yleisesti esiinnousseita asioita
Muistutettiin, että offinkin pitää olla tuote, joka on näyttävä ja pystytään myymään yleisölle. Laji pitäisi saada mahdollisimman paljon näkyville ja kaikkea mahdollista tapahtumaa pitäisi buffata lehtiin jne. Kannattaa muistaa kuvia valitessa, ettei mitään kuvia autoista jotka ovat hautautuneita suohon antennia myöden, vaan näyttäviä ja positiivisia tunteita herättäviä kuvia.
Esiin nousi jälleen kerran alkoholin täyskielto kaikissa offin lajeissa. Pitäisi olla kaikille itsestäänselvä, että täysin kiellettyä kaikissa tilanteissa kilpailun aikana. Pitäisi laittaa kilpailukutsuihin jo ilmoitus, että kilpailunaikana puhallutetaan. Jos on vähänkään niin ulos kisasta ja tämä koskisi kaikkia kilpailuun osallistuvia!
Superlon
09.12.2011, 22:01
Tiedotus
Palsta ei ole mikään virallinen tiedotuskanava! Esimerkiksi Junde ei akk:n takia saisi virallisesti mitään kommentoida palstalle asioista. Akk:n virallisen tiedotuskanavan kautta on vaikea saada juttua eteenpäin.
Eikös tuohon voisi olla vastaus perustaa Offipalstalle oma kategoria "AKK:n tiedotteet", jonne vain Jundella ja mahdollisesti muilla AKK:n äänitorvilla olisi postausoikeudet? Helppo homma toteuttaa, mutta saataisiinko tätä silti virallistettua akk:n tiedotuskanavaksi?
Totuushan taitaa kuitenkin olla sellainen, että kaikki internettiä käyttävät offaajat lukevat offipalstaa ja vähemmän niitä akk:n sivuja.
Byrocrat
09.12.2011, 23:01
Eikös tuohon voisi olla vastaus perustaa Offipalstalle oma kategoria "AKK:n tiedotteet", jonne vain Jundella ja mahdollisesti muilla AKK:n äänitorvilla olisi postausoikeudet? Helppo homma toteuttaa, mutta saataisiinko tätä silti virallistettua akk:n tiedotuskanavaksi?
Totuushan taitaa kuitenkin olla sellainen, että kaikki internettiä käyttävät offaajat lukevat offipalstaa ja vähemmän niitä akk:n sivuja.
Eipähän noissa AKK:n tiedotteissa ole kovin paljoa joka Offareita kiinnostaisi, Koskee lähinnä kait Trialia ajavia joten Trial-säännöt ja liite-J:n esittelemät kaarisäännöt:rolleyes: Ja tuolta vuoden 2012 sääntöihin; http://www.autourheilu.fi/saannot/
Ja mitä tuohon AKK:n yhdyshenkilön tiedottamisrajoitukseen tulee niin enpä usko että tiedonlevityksestä sanktioita tulee vaikka täällä offiasioita kertoisikin :) Ja jollei Off-Road-yhdyshenkilö saa sääntö yms. muutoksista virallisesti tänne kirjoitella niin "eläkelläisellä" ei ole mitään esteitä niitä tänne tarvittaessa laitella :D
Onhan Junde tänne noita AKK-tiedotteita aika-ajoin laitellutkin eikä kait käytäntö tuosta ole muuttumassa Mikin toimestakaan.
Eli kyllä se tieto tännekin jotain kautta kulkeutuu jos ei kotiin satu AKK Motorsportin jäsenjulkaisua paperisena tai sähköisenä kukaan toimittamaan. :rolleyes:
Mikäs hiton salaseura se AKK on..? :confused:
KVG
http://www.autourheilu.fi/
Mikäs hiton salaseura se AKK on..? :confused:
KVG
http://www.autourheilu.fi/
-Tarkoitin tuota tiedottamisen vaikeutta, saa sanktioita jos julkaisee muilla foorumilla AKK:n "pyhiä pergamenttikääröjä"?!:rolleyes:. Eikö tuossa ole räikeä ristiriita avoimen tiedotuksen ja vapaan reilun harrastamisen välillä...:confused:
Terveiset KVG:lle, ranelta! :p -Aihehan oli MITEN KEHITETTÄS LAJIA (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=827626#post827626) -Ilman vittuilua ja nälvimistä....;)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=827559#post827559)
Eikös tuohon voisi olla vastaus perustaa Offipalstalle oma kategoria "AKK:n tiedotteet", jonne vain Jundella ja mahdollisesti muilla AKK:n äänitorvilla olisi postausoikeudet? Helppo homma toteuttaa, mutta saataisiinko tätä silti virallistettua akk:n tiedotuskanavaksi?
Totuushan taitaa kuitenkin olla sellainen, että kaikki internettiä käyttävät offaajat lukevat offipalstaa ja vähemmän niitä akk:n sivuja.
Ja mitä tuohon AKK:n yhdyshenkilön tiedottamisrajoitukseen tulee niin enpä usko että tiedonlevityksestä sanktioita tulee vaikka täällä offiasioita kertoisikin :) Ja jollei Off-Road-yhdyshenkilö saa sääntö yms. muutoksista virallisesti tänne kirjoitella niin "eläkelläisellä" ei ole mitään esteitä niitä tänne tarvittaessa laitella :D
Onhan Junde tänne noita AKK-tiedotteita aika-ajoin laitellutkin eikä kait käytäntö tuosta ole muuttumassa Mikin toimestakaan.
Eli kyllä se tieto tännekin jotain kautta kulkeutuu jos ei kotiin satu AKK Motorsportin jäsenjulkaisua paperisena tai sähköisenä kukaan toimittamaan. :rolleyes:
Keskustelussa nousi esiin että pitäisi suunnistaminen hoitaa puhtaasti paperikartoilla perinteisesti. Ja näin varmastikin tulee jotain lyhyempiä kilpailuita tulemaan. Yleisesti ottaen ihmiset kaipasivat ohjeita tietotekniikan puolen kysymyksiin. Olisi tilausta GPS for dummies tyyppisille ohjeille niin ohjelmavaihtoehdoista, ohjelmistojen käytöstä kuin karttojen hankinnastakin.
Joo mie en osaa käyttää mitään mitään GPS vehkeitä ni nuo paperikartat ois kivat, mite jos ois yhen kisan hommissa ni sit sais osallistua ilmaseks johkii toiseen ??