PDA

View Full Version : gd300 ylivaihde?


Ilmari84
28.11.2011, 14:28
Onko olemassa tohon om617 perään sopivaa manuaalilaatikkoa jossa olis viimesen vaihteen välitys alle 1, jokin 0.85 vois olla sopiva? Vai meneeköhän tämä koneistushommiks...

Tumi
28.11.2011, 15:32
Haulla olis saattanu löytyä kans.

http://www.4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html

Eli laatikko 711.117

Ilmari84
28.11.2011, 21:26
Haulla olis saattanu löytyä kans.

http://www.4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html

Eli laatikko 711.117

Kiitti vinkistä. Tuohan on uudemmasta mallista, joten mahtaako olla sama akseli kytkimelle ja laatikon pituus, vai joutuuko lyhentään/pidentään kardaania, sama laippa?

pee
29.11.2011, 00:10
sama kytkin akseli kun kytkinkoppa käy vanhastas, kardaanin laippa sama tai otat vanhasta, välikardaania joutunet hiukan lyhentämään

asennusta paljon vaikeampaa on löytää tuollainen jostain :rolleyes:

mikä auto / tekniikka - miks tarviit ylivaihdetta ?

Ilmari84
29.11.2011, 12:06
sama kytkin akseli kun kytkinkoppa käy vanhastas, kardaanin laippa sama tai otat vanhasta, välikardaania joutunet hiukan lyhentämään

asennusta paljon vaikeampaa on löytää tuollainen jostain :rolleyes:

mikä auto / tekniikka - miks tarviit ylivaihdetta ?


Auto on pitkä gd300 -80 turbolla ja pp:n pumpulla. Jaksais tuo mennä maantienoputta varmaan vähän matalemmillakin kierroksilla :D Huutaa kone niin pirusti et melkeen sais pistää peltorit päähän.

petr
29.11.2011, 14:59
Liian pienet renkaat? ;)

pee
29.11.2011, 16:57
... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

sami_k
29.11.2011, 17:20
... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

millaisias nää laycockkit on ja mistä moisia löytyy

pee
30.11.2011, 22:11
tuolta 5 v laatikko (tarkista ylivaihteellisuus...)

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/4435576

laycockit on niitä brittien tekemiä ylivaihdeyksiköitä laatikon taakse, esim vanhat volvot ja roverit...

sami_k
01.12.2011, 17:05
tuolta 5 v laatikko (tarkista ylivaihteellisuus...)

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/4435576

laycockit on niitä brittien tekemiä ylivaihdeyksiköitä laatikon taakse, esim vanhat volvot ja roverit...


onko jollain kokemuksia noista maatokäytössä et kestääkö
siotus paikka olis jakiksen jälkeen

petr
15.02.2012, 13:10
Jokos tämä ylivaihteen tarvis ratkesi? nimittäin tulipa puolivahingossa hankittua sellainen 5v pakun loota missä on se vitonen ylivaihde. Tarjouksia otetaan vastaan :)

ippemattsson
15.02.2012, 15:04
... sinne välikardaanin paikalle joku ylivaihdeyksikkö (laycock tjsp.) tai planeetta...

tilaahan siellä 4 vaihteisen takana on vaikka toiselle laatikolle

CKN Laycock ylivaihteet ovat planeettavaihteita, niissä on öljypumppu epäkeskolimpulla sisään tulevalta akselilta ja vaihtaminen tapahtuu solenoidin ohjaamalla venttiilillä, näissä on sellainen piirre että vaihteessa pitää olla tarpeeksi kierroksia ylivaihdetta käytettäessä, muuten tulee luistoa ja kitkapinnat kuluvat ennen aikojaan...

G:n omassa 5-vaihteisessa, ainakin meillä olevassa, on pitkät välitykset verrattuna edeltäneeseen pakun askiin, suunnilleen niin että 5V-pakuaskin kakkonen vastaa G:n laatikon ykköstä ja vitonen nelosta, vapari OM617:n kanssa tarvitsee maantievauhdista vaihtaa ylämäkeen nelosta.

petr
15.02.2012, 15:38
http://www.4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html

Tuoltahan löytyy kivasti noiden G:n laatikoiden välityksiä. Manuaalivaihteisissa laatikoissa siis kaikissa on tuo ylivaihteen välitys melkein sama: 0.79-0.80 tms. Noi getragit taitaa olla pääosin uudempien moottoreiden perään eli startti on väärällä puolella vanhohin diselmosiin laitettavaksi (kytkinkoppa on kiinteä) ja niissä on sitten aika pitkä tuo ykkösvaihde (huono maastoajon kannalta) => eli ilmeisesti ainoa vaihtoehto pidentää välityksiä/laskea kierroksia maantieajoa silmällä pitäen on joko se pakun 711.113 (G:ssä 711.117) tai sitten vaihtaa harvemmat perävälitykset kuin 4.8...jotka ovat perin harvinaisia (+ tieten suuremmat renkaat). Tiedän kyllä yhdet G:n perät välityksellä 4,4...mutta tuskin ovat ilmaiset ja vähän enemmän siinä on töitä kuin vaihdelootan vaihdossa.