View Full Version : Kärryn vetäminen Masilla
Masissa on siis vetokita jota ei ole katsastettu (eikä edes pysty kun ei ole alppia), saanko vetää omatekemää venetraileria joka on jousittamaton, jarruton eikä ole rekisterissä, veneen paino noin 3t. tietysti valot,hitaanajoneuvon kolmio ja nopeus max 60. onko vaarana että joutuu maksamaan koukkuveron? ja mikä kortti vaaditaan
Traktorilla saat vetää, kuorma-autolla et.
Hinattava laite lienee ainoa vaihtoehto, jonka saa ilman jarruja laittaa kuorma-auton perään, ja sillon taitaa maksimimassa olla 750kg. Itse oon ainakin tämmösen käsityksen saanu päähäni jostain.
Otteessa luki että vetolaite hyväksytty vain hinattavan laitteen hinaamiseen. mutta onko vene hinattava laite. tuota 750kg max painoa en kyllä mistään löytänyt.
Hinattava laite ei ole tavaran kuskaamiseen, eli traileria ei lie sellaseks voi kutsua.
Eköhän sen sitte joku vois hinattavaks laitteeks hyväksyä ku hitsaat sen railerin veneeseen kiinni :D Perässävedettävä puoli-amfibio-ajoneuvo :D
Vetää ei saa, vaik ketään ei taida kiinnostaa ennekuin jotain saattuu, jos homma on vaan järkevän oloisen näköistä muuten.
Ainakin täl nurkalla tuntuu menevän niin.
Totta, taitaa isot kompressorit sun muut painaa reilusti enempi kun 750kg, eikä monissakaan ole jarruja. Mutta kun paino perässä vedettävällä menee yli 750 kg, niin vaati joka tapauksessa CE-kortin.
Siitä en sit tiiä, miten ajantasasia tuo säädökset on: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257
3. Maastoajoneuvoon saa kytkeä perävaunun, jonka kytkentämassa on enintään 1,5 kertaa vetävän maastoajoneuvon omamassan suuruinen.
"Tavallisimpia maastoajoneuvoja on moottorikelkat ja tieliikenteeseen hyväksymättömät mönkijät."
Masi ei taida olla kumpikaan.
Niinno, sitten se on tuossa:
2. Kuorma-autoon (L2- ja N3-luokka) saa kytkeä:
a) kytkentämassaltaan enintään 0,75 tonnin jarruttoman perävaunun (O1-luokka) ja jarruttoman hinattavan laitteen, jonka kytkentämassa on enintään puolet vetävän ajoneuvon kokonaismassasta;
b) jarruin varustetun yksiakselisen tai telirakenteisen puoliperävaunun taikka sitä vastaavan hinattavan laitteen, jonka kytkentämassa on enintään 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen;
c) jarruin varustetun keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen, jonka kytkentämassa on enintään vetoauton kokonaismassan suuruinen; tai
d) jarruin varustetun varsinaisen perävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen, jonka kytkentämassa on enintään 1,4 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen tai, milloin vetoauton kaikki akselit ovat vetäviä, enintään kaksi kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen.
Eli jos se paatti ja traikku on alle 750kg, niin saa vetää, koska hinattava laitehan se ei ole.
Paitsi jos sen veneen hitsaa kiinteäksi siihen traileriin ja sanoo, et se on työmaaparakki.
Tai se paatti on yhtälailla hinattava laite jos se kytketään siitä veneestä siihen vetokytkimeen,tai jos sen paatin joko hitsaa tai pulttaa siihen traileriin sellain että ne on yhtä kokonaisuutta.
Tosin tämäkin lysti taitaa loppua ensi vuonna jos kaikki hanattavatkin laitteet pitää rekisteröidä. Tai sitten käyt rekkaamassa sen paatin hinattavaksi laitteeksi.
Ja Ot:nä
4 §
Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
a) jakamattomaksi esineeksi katsottavan tietyn työkonetyypin kuljetukseen rakennettu, erityisellä kuljetusritilällä tai vastaavalla rakenteella varustettu N3-luokan ajoneuvo;
b) erikoiskäyttöön rakennettu, tiellä yleisesti sallitut mitat ja massat ylittävä ajoneuvo tai vastaava muu ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu tavaran tai henkilöiden kuljettamiseen yleisellä tiellä;
c) jakamattoman esineen kuljetukseen rakennettu ja varustettu N2- tai N3-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;
d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;
e) veneen kuljetukseen tarkoitettu traktoriin kytkettävä traktoriperävaunu;
f) jakamattomaksi esineeksi katsottavan tietyn työkonetyypin kuljetukseen rakennettu tai varustettu traktoriin kytkettävä traktoriperävaunu; ja
g) turvetuotantoon käytettävä kone tai traktoriin kytketty vastaava hinattava laite taikka turvetuotannossa käytettävä kuormaamaton perävaunu.
2. Erikoiskuljetusyhdistelmä on 1 momentissa tarkoitettujen auton tai traktorin ja perävaunun yhdistelmä tai N3- tai N2-luokan ajoneuvon ja hinattavan laitteen erikoiskuljetukseksi katsottava yhdistelmä.
Eli tuostahan d. kohdasta saa jo senkin syyn selville miksi tavan vene traikulla ei saisi kuskata tavan tavaraa...
Edittinä että mistä se on saanu Masin hommattua??? Vai onko se kenties väriltään keltainen???
Ja vielä edittiä että jos haluat leimata sen vetokidan niin varmista nyt vielä se alppi homma kun hatara muistikuva on että siihen on jotain poikkeuksia milloin sitä ei tarvi eli jotain paino tms.juttuja.
Taitaa olla vähän tulkinnan varaa noissa pykälissä. Ei ole mitään järkeä maksaa kidasta veroja sillä käyttö on sen verran vähäistä.
Ostin omani aikanaan sähköyhtiöltä konevikaisena mutta on muuten todella hyväkuntoisena,kaikki kuoltokirjat ja nosturikatsastukset kunnossa. nummi 977 nosturilla varustettuna on tosi näppärä pikku puuhasteluun.
ja sininen yksilö.
Minkähän verran Maseja on yksityisillä?
Tuolla olis nyt tarjolla Masia:
http://www.ekpelastuslaitos.fi/Etusivu.iw3?showlocation=d11461ba-25cf-4b9d-bbfd-2a105bca4bde&newsID=66176dd9-ece4-475b-adbe-6f0c3f1ab7bc
Taitaa olla vähän tulkinnan varaa noissa pykälissä. Ei ole mitään järkeä maksaa kidasta veroja sillä käyttö on sen verran vähäistä.
Ostin omani aikanaan sähköyhtiöltä konevikaisena mutta on muuten todella hyväkuntoisena,kaikki kuoltokirjat ja nosturikatsastukset kunnossa. nummi 977 nosturilla varustettuna on tosi näppärä pikku puuhasteluun.
ja sininen yksilö.
Minkähän verran Maseja on yksityisillä?
Varsinaista "Kitaveroa" ei ole enää, rekisteriotteeseen tulee vaan maininta että saa vetää. Vakuutusmaksu ja dieselvero kyllä nousee.
Jep.
Ot:nä Tuolla huutokaupassa olisi vanha johtoauto rompe1:selle.
Kaiketi meitin vanha runkero.:eek:
Jep.
Ot:nä Tuolla huutokaupassa olisi vanha johtoauto rompe1:selle.
Kaiketi meitin vanha runkero.:eek:
Juuh, mutta turhan uus :/ :(
Masi meni niinkin kovalla hinnalla kaikkine radio nostureineen ja korkeapaine hydrauliikoineen , kuin 13000 egee...
Aika paha...
Masi meni niinkin kovalla hinnalla kaikkine radio nostureineen ja korkeapaine hydrauliikoineen , kuin 13000 egee...
Aika paha...
Tuolta löytyy siitä kuvia: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=858&start=30
Säästämään siis ruvettava, kun hinnat näköjään jo mahdollisuuksien rajoissa! Masilla maastoajon alkeet tullut opeteltua ja sellainen kyllä ollut siitä asti haaveissa. (n. 15 vuotta).
Mites tälläisen "Ben Hur" kärryn vetäminen kuorma-autolla?
Painoa on tyhjänä pikkasen alle 700kg teräksisenä, Puinen on alle 600kg
Saako hinata tuolla alkuperäisellä army-koukulla? Sellainen kun tuosta Chevy projektistani löytyy jo......
http://www.armyfiretrucks.com/G518_Ben_Hur_1.JPG