View Full Version : Dieselien jälkiasennus ohjausboxit
Onko kokemuksia tarvike ECU:ista joilla ohjataan uudempien dieseleiden suuttimia. Muutamia valmistajia löysin kooklaamalla maailmalta, lähimmät oli vissin ruotsalaisia. Osassa kehuttiin olevan jopa 5 syöttö sykliä per kierros, turbon ohjaukset ym. Ajatus tasolla Fordin uusi 4.4 v8 PowerStroke sopisi vallan mainiosta kuljettamaan kauppakassi Broncoa. 313hp ja 700nm pitäisi riittää... Can väyläinen orkkis boxi varmaan hieman liian haasteellinen asentaa vanhaan autoon. Se on sitten eri asia mistä moisen motin löytää, kun sitä on ollut vasta reilun vuoden Rangen nokalla. Kaipa niitäkin kohta aletaan jo kolaroida..
Eikö ne nuo aftermarket purkit kytketä yleensä rinnan orkkiksen kanssa, joten ei ne taida olla oikotie onneen. Helpointa (?) ku ettii sopivan osien luovuttaja mistä ottaa kaikki tarvittavat purkit ja johdotukset, karsii niistä sitten toiminnot pois mitä ei tarvi. Taannoin oli ebayssa myytävänä 1gen Dodge (->93) johon oli istutettu 6,7 Cummins, eli täysin sähköjen armoilla oleva CR-kone.
Kyllä nuo ecut on nimenomaan moottorin ohjaukseen tarkoitettuja purkkeja, ei ole kyse mistään tehoboxista. Yksi sarja oli jopa tarkoitettu 1.9tdi volkkarin koneen muuttamiseksi lentokoneen (!?) moottoriksi. sarjat oli useimmiten 2-12 sylinterisille tarkoitettuja. Boschillakin oli tuollainen sarja tarjolla mukavaan 4-5t€ hintaan, muissa oli hinnat aika sopivalla tasolla. Kaivelen linkit esille illalla jos ehdin.
noi diisel ecut on aika erikoisii oon itse kans seurannu ja ihmetelly tilannetta miks ei oo saatu kehitettyy järkihintaista yksinkertasta boxii joilla päästäs virittelee uudempaa kalustoo kaiketi vaikeuksia teettää juurikin tuo lyhyt ruiskutus aika ? finsquirtin foorumilla on jotain juttua asiasta. :) ja tähän vois kans joku asiasta tietoinen kerätä vähän infoo :)
http://www.adaptronic.nl/home/adaptronic/diesel-ecu-system.html
http://www.bodylogicuk.com/90265/info.php?p=8
http://www.bosch-motorsport.com/pdf/ecus/diesel/MS_15.1.pdf
http://www.narwhalmotors.com/index.html
http://www.nira.se/NIRA_i7r.pdf
Tuossa joitain malleja. Jotain oli vielä, mitä nyt en tähän hätään löytänyt.
http://www.adaptronic.nl/home/adaptronic/diesel-ecu-system.html
http://www.bodylogicuk.com/90265/info.php?p=8
http://www.bosch-motorsport.com/pdf/ecus/diesel/MS_15.1.pdf
http://www.narwhalmotors.com/index.html
http://www.nira.se/NIRA_i7r.pdf
Tuossa joitain malleja. Jotain oli vielä, mitä nyt en tähän hätään löytänyt.
Nytpä sitä on taas aavistuksen viisaampi :) Ei ole tosiaan tullut perehdyttyä noihin jälkiasennus purkkeihin, mut nytpä alkoi kiinnostaa CR-kone tohon omaan koslaan.
Nytpä sitä on taas aavistuksen viisaampi :) Ei ole tosiaan tullut perehdyttyä noihin jälkiasennus purkkeihin, mut nytpä alkoi kiinnostaa CR-kone tohon omaan koslaan.
luin eilen tuota cr swappii ni ei ole kyllä mahdottoman kuulonen toteuttaa :) ei muutakun konetta hommaamaan ehjät pyörii jossain 3000dollaris ? saa vielä kesäks ajoon :rolleyes:
Nopeasti vilkaisemalla näyttäis halvimmat systeemit olevan japanilaisiin ja hintaa nelisen tonnia, tuleehan siinä CR-swapille jo hintaa. Joskus muistelisin isojen poikein kertoneen B-Cumminsin standalone-systeemien maksavan toista kymmentä amerikan tonnia, liekkö niissä hinnat tippuneet sen koommin. Suurin syy standalonelle on isoa voimaa haettaessa ylimääräisten suihkutusten poistaminen, useammalla suihkutuksella kun taitaa männille tulla hiki. Nämä siis 5.9 Cumminsin kanssa, litratehojen ollessa 150 hepan nurkilta ylöspäin
mutta jos hommaa tuon koneen sähköineen pelaa sillä omalla boxilla ja ohjelmoi/lastuttaa ? tota dodgen kone juttuu luuin ni ei montaa piuhaa tarvii boksille jättää manuaalissa virta muutama lämpö ja paineanturi cps tps sit jos automaatti ni nopeustieto ja laatikon ohjaus boxi näin pää periaatteelta ei mahdottomuus :)
Noissa common rail-koneisissa on yleensä sähköinen kaasupoljin. Eli polkimelta lähtee sähköjohdot boxin kylkeen. Eli kannattaa ottaa moottorin lisäksi myös kaasupoljin elinten luovutus autosta.
Ainakin Boschin CR-vehkeisiin myydään "irtonaista osaa", johon voi liittää perinteisen kaasuvaijerin. Ja osasta lähtee sitten johtosarja boxiin.
Noissa common rail-koneisissa on yleensä sähköinen kaasupoljin. Eli polkimelta lähtee sähköjohdot boxin kylkeen. Eli kannattaa ottaa moottorin lisäksi myös kaasupoljin elinten luovutus autosta.
Ainakin Boschin CR-vehkeisiin myydään "irtonaista osaa", johon voi liittää perinteisen kaasuvaijerin. Ja osasta lähtee sitten johtosarja boxiin.
juu eli eikös se ole juurikin tuo tps throtle position sensor ? :)
juu eli eikös se ole juurikin tuo tps throtle position sensor ? :)
Niin ettei turun pallo seura? :D
Kotimaisissa common-rail moottoreissa (boschin vehkeet) on seuraavat anturit:
-veden lämpötila
-öljyn paine
-polttoaineen siirtopaine
-polttoaineen lämpö
-ahtoilman lämpö ja paine
-nokka-akselin asentoanturi
-kampiakselin asentoanturi
Niin ettei turun pallo seura? :D
Kotimaisissa common-rail moottoreissa (boschin vehkeet) on seuraavat anturit:
-veden lämpötila
-öljyn paine
-polttoaineen siirtopaine
-polttoaineen lämpö
-ahtoilman lämpö ja paine
-nokka-akselin asentoanturi
-kampiakselin asentoanturi
CR-moottoriin tarvii kanssa tuon jakoputken paineen, jolla säädetään korkeapainepumppua ja suuttimien aukioloa...
Tarttehan tuo vielä "peruspaineet"
- ilmanpaineen tunnistus (yleensä ohjainlaitteen sisällä)
- ilmamassatunnistin
- ja sit 2007 jälkeen on muuten pakoputkessa happitunnistus ja hiukkassuodattimien paine-ero tunnistus (nämähän kylläkin pystyy ohittamaan!!!)
Nopeasti vilkaisemalla näyttäis halvimmat systeemit olevan japanilaisiin ja hintaa nelisen tonnia, tuleehan siinä CR-swapille jo hintaa. Joskus muistelisin isojen poikein kertoneen B-Cumminsin standalone-systeemien maksavan toista kymmentä amerikan tonnia, liekkö niissä hinnat tippuneet sen koommin. Suurin syy standalonelle on isoa voimaa haettaessa ylimääräisten suihkutusten poistaminen, useammalla suihkutuksella kun taitaa männille tulla hiki. Nämä siis 5.9 Cumminsin kanssa, litratehojen ollessa 150 hepan nurkilta ylöspäin
Ei kai valmista sarjaa kannatakaan ostaa, jos moottorista jo löytyy anturit ja johtosarja valmiina. Eiköhän nuo boxit minun käsityksen mukaan saa opetettua kuuntelemaan minkä merkkisiä antureita vaan. Johtosarjan teko ei kovin haastavaa liene kun liittimet vaan löytyy molempiin päihin. Läppärin kanssa tulee varmasti melko tiivis työsuhde kun alustaa ohjelmaa moottoriin sopivaksi, boxissa lienee joku esiohjelmoitu raakaversio millä saa moottorin ensin käymään?
CR-moottoriin tarvii kanssa tuon jakoputken paineen, jolla säädetään korkeapainepumppua ja suuttimien aukioloa...
Tuo raili putken paineanturi unohtui, sen on herra robert bosch laittanut valmiiksi paikoilleen. :D