View Full Version : Vinssin virtakaapelin vahvuus ?
Eli kysymyksessä Warn 9.5 ti ja sen omat piuhat (1.8m) ei riitä akkuun asti joten kun tarvii lisäpituutta n. 1.5 m kysyisin riittääkö 35 mm2 piuhan paksuus vai pitäiskö olla paksumpaa sekä miten paljon sähköhäviötä tapahtuu kun joutuu jatkamaan melkein puolet lisää onko käytännössä suuri merkitys. Kiitosta avusta: Kale.
Note! This message was posted anonymously!
Laitappa vähintään 50 neliön piuhaa mut parasta vois olla 75 mm2 johto.Näin mulle ainakin on kertonut autosähkö asentaja kaippa se jotain tietää.Laiton kahen metrin johot 50 mm2 hyvin ainakin on riittänyt.
Riittääkö ne piuhat startille asti?
Note! This message was posted anonymously!
Kannattasko kysyä vinssin myyjältä, pysyy takuu voimassa, vai onnistuitko löytään jostain käytettynä?
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
14.03.2005, 09:11
Vedä suoraan akulta noilla ehdotetuilla kaapeleilla, myös maa. Muuten sähkö häviää matkalla. Vanha hitsauskaapeli käy hyvin ...
Takuu tietenkin on voimassa vaikka vetäisi kuinka pienellä kaapelilla, koska vetovoimahan vaan vähenee koko ajan (kunnes kaapelit sulavat poikki).
T, Antti
Mitäs sähkävinssit tykkää "alijännitteestä", eli vaikuttaako käyttöikään jos jännite vinssillä on "normaalia" pienempi (esim. solenoidit huonona, akkut lopussa, ohuet piuhat)?
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
quote:
Takuu tietenkin on voimassa vaikka vetäisi kuinka pienellä kaapelilla, koska vetovoimahan vaan vähenee koko ajan (kunnes kaapelit sulavat poikki).
Vitsihän tää tietty on, mutta joku ottaa kumminki tosissaan. Oikeesti sähkömoottori menee rikki kun on liian pienet kaapelit, tai siis oikeemmin ajetaan alijännitteellä, eikä ainakaan mulla menny takuuseen ku motoori kärvähti vaikka oli alle vuoden vanha vinssi.
-nimim: vahingosta viisastuu, tai sitten ei-
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
14.03.2005, 20:21
Mikä moottorissa rikkuu? Ja miksi?
T, Antti
Nonii, faktaa peliin.
Laskut perustuvat NKcablesin hitsauskaapelin H01N2-D arvoihin.
Kuormitus riippuu käyttöajan pituudesta, joka tässä on 5 minuuttia.
Virrat perustuvat 25 asteen ympäristön ja 85 asteen johtimen lämpötiloihin ja maks. 5 minuutin toistuvaan käyttöjaksoon.
Piuhan pituus toi 1,8+1,5 ja saman mittainen maa.
35neliön piuha: Maksimi virta 100% käyttöajalla 225A, 60% käyttöajalla 260A, 35% käyttöajalla 317A. Jännitehäviö 6,6 metrin piuhassa 200A:n virralla 0,73128V
50neliön piuha: Maksimi virta 100% käyttöajalla 285A, 60% käyttöajalla 336A, 35% käyttöajalla 415A. Jännitehäviö 6,6 metrin piuhassa 200A:n virralla 0,50952V
70neliön piuha: Maksimi virta 100% käyttöajalla 355A, 60% käyttöajalla 426A, 35% käyttöajalla 531A. Jännitehäviö 6,6 metrin piuhassa 200A:n virralla 0,35904V
Vinssin manuaali vaan esille ja vertaamaan ämpäreitä.
En enää jaksa prosenteiks muunnella häviön merkitystä, laskekaa ite.
Ja perstuntumalta toi 35% käyttöaika on varmaan aika realistinen vinssaillessa.
Vielä siihen alijännitteellä moottorin rikkomiseen. Palaahan siitä käämi jos jännite on
liian pieni ja puhti loppuu -> virta nousee pirun suureksi. Mutta hajoo se normaalillakin
jännitteellä samassa tilanteessa. Järki päähän oli sitten normi- tai alijännite, jos vehje ei
jaksa niin se ei jaksa. Virta poikki ja pylpyrää kehiin. Heleppoo...
--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--
Moi,
> Nonii, faktaa peliin.
KIITOS. Noi esimerkin piuhojen pituudet on hieman yläkantissa tyypilliseen vinssiasennukseen, mutta muuten erittäin selkeät numerot.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Juu niin on.
Käytin kuitenkin kysyttyä pituutta, että olis mahdollisimman antoisa vastaus.
--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--
Ahosensetä
15.03.2005, 07:23
Toi oli hyvä. Defenderissä nuo pituudet ovat kohdallaan tai jopa vähän alakanttiin, kun akku on kuskin takapuolen alla.
Alijännitteestä vielä: Jos kaapeli on liian pieni, niin:
1. Jännitehäviö on huomattava (vähintään 1 V, koska vinssit tyypillisesti ottavat noin 300-400 A täydellä kuormalla)
2. Kaapelin lämpötila kasvaa -> kaapelin vastus kasvaa -> jännitehäviö kasvaa ...
Mutta voiko virta näissä oloissa enää kasvaa, kun akun ja kaapeleiden kapasiteetti on jo tapissa?
T, Antti
KIITOS ! Asiaa ja hyvin selitetty !
Kale.
Note! This message was posted anonymously!
quote:Mutta voiko virta näissä oloissa enää kasvaa, kun akun ja kaapeleiden kapasiteetti on jo tapissa?
Ei voi.
Piirin maksimivirran rajaa moottorin kelan, kaapeleiden, liitosten ja akun sisäinen yhteenlaskettu resistanssi.
Piirin maksimi virta=akun napajännite:tuo vastus.
Suurin virta on het kun piiri kytketään ja jos paikat kestää niin virta vain pienenee.
(En suosittele empiirisiä tutkimuksia omalla vinssillä, vaikka takuu olisikin voimassa.
ks. ed. kohta "Järki ..."
--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--