Kirjaudu sisään

View Full Version : Akkuasiaa ennen pakkasia


V-8
11.11.2011, 10:35
Autona -83 blazer 6,2 diesel
Toinen akku on 100ah ja toinen joku (fiestan tms) 45ah.
Varsinainen kysymys:
Riittääkö, että ostan vain sen pienen tilalle saman kokoisen yhtä suuren kuin se toinen? Vai pitäiskö molemmat vaihtaa kerralla? Vai hankkia yksi esim. traktorin 120ah akku, sillä onhan blazer melkoinen traktori...

"Syökö" huonompi/pienempi akku sen toisenkin? Tällaista olen kuullut, muttei kokemusta kun ei ennen ole iso diisseliä kahdella akulla ollu.

autotohtori
11.11.2011, 10:38
Heitä pienempi akku menemään.

Yölento
11.11.2011, 10:40
Tai mieluummin keksi nykyisille jotain muuta käyttöä ja osta 2 uutta samankokoista.

V-8
11.11.2011, 12:27
Joo, pienemmästä oon ilman muuta luopumassa, mutta kannattaako vaihtaa molemmat (ja minkä kokoisiin) vai pärjääkö jos ostaa vaan toisen 100 ah? Vai onko tässä taas väärä paikka säästää?

edit: Yölento jo tossa suositteleekin molemmille korvaajaa, pitäis varmaan lukea ihan sana kerrallaan...

Mika_T
11.11.2011, 12:52
Blazeri taitaa olla 12V systeemillä.

Toimii vaikka laitat eripari akut sinne kuten nytkin. Mutta hyvä akkujen olisi olla samanlaisia.
Isohko V8 diiseli vaatii käynnistysvirtaa akuilta ihan erimalliin kuin henkilöauton diiselikone.

Eli hommaa akuiksi sellaiset joissa on käynnistysvirta mahdollisimman suuri. Toki tuollainen lähes 1000A käynnistysvirtaa antava akku riittää yksistäänkin. Kahdella akulla voi tinkiä tuosta käynnistysvirrasta kun ne ovat rinnankytkettyinä. Eli esim kaksi 100Ah 750A akkua antaa käynnistysvirtaa jo 1500A jos johdot kestää. :D
Kapasiteetilla (Ah) saat sitten sitkeyttä akkuihin. Eli ei kyykähdä heti jos joutuu joskus pidempään starttaamaan. (ilmaus tms) Esim 2x100Ah tai suuremmat mikäli mahtuu.

Tai sitten yksi niin iso kuin saat mahtumaan.

lacrits68
11.11.2011, 13:54
moi!

Niin kuin joku jo mainitsi! 2 akkua ja niin isot ku vain mahtuu! Samalla kattele että lataus ja latauksen piuhat ovat hommassa mukana!

//Janne

Rytari
11.11.2011, 16:34
6.2d valmistajan suositus on minimissään 2 kpl 600 ca akkuja, jos suomessa ja talvella ajattelee ajaa niin mielummin vähän enemmän, muuten käy kylläi startin elinkaari lyhyeksi.

amppeerituntien ei niin ole väliä, vaikka kahdella 50ah akulla pärjää jos vaan tota paukkua on riittävästi, ite käytin aina vähintään 70A 760ca akkuja kun tuo työmatka on niin lyhyt ettei kerkiä ihan latautuakkaan aina.

mikaelt
11.11.2011, 16:37
En tiedä minkäkokonen akku on mitoiltaan suurin, joka blazeen mahtuu, mutta Vanissa ongelmana pienet alkuperäset akkukotelot. Aikoinaan takuuseen sain 2kpl RedToppeja ja niillä toimi hyvin. Sen verran tehoja oli että kerran -30 yön jälkeen, kun auto ei ollutkaan lämmityksessä ja jäykät kesäöljyt, niin onnistuin polttamaan hiilen johdot poikki ja sulattamaan yhen sivunavan. Nyt auto ollut telakalla kolmisen vuotta ja satunnaiset siirrot on onnistuneet yhdelläkin akulla.
Edit: Kolmisen vuotta varastossa ollut 2. akku siirtyi kesällä Jeepin keulalle, pyörittää yhä hyvin sielläkin. Tämä siis vain huomautuksena kun noita RedToppeja monet haukkuneet..

Periaatteessahan jos on kaksi akkua niin ah määrä ei ole 100+60, vaan se 60ah. Tuota CCA tehoa en enne ole tutkinutkaan, mutta pitää paikkansa että ainakin jos kaksi samanlaista akkua on niin teho tuplaantuu.
If more CCA capacity is required, two (or more) identical 12-volt car batteries can be connected in parallel.

Mutta Chevyn diisseli koneessa ratkaisee enempi se paljonko käynnistysvirtaa tulee kun montako tuntia 1A kuormitusta akku kestää.

Niin ja jos ostat kaksi uutta akkua niin älä osta halpoja hlö auton akkua. Aikoinaan Vartat, vaikka ei olleet edes halvimpia, kesti vain talven. Toisaalta jos sun 100ah akku on laatupeli ja voimissaan, voi sillä pärjätä vielä ihan hyvin.

Mika_T
11.11.2011, 19:28
Periaatteessahan jos on kaksi akkua niin ah määrä ei ole 100+60, vaan se 60ah.

Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?

mikaelt
11.11.2011, 20:52
Mitenkähän se tämä on rinnankytkennässä mahdollista?

Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.

Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua.
- ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny.

Edit: Se tais olla akkumyyjä joka aikoinaan sano kun koteloita suunnittelin ettei jostain 50+100 yhdistelmästä saa 150ah.
Tollasen kyllä löysin: http://www.pacificpowerbatteries.com/aboutbatts/deep%20cycle%20battery%20faq/dcfaq4.html
....If you connect two 12-volt batteries in parallel that are identical in type, age and capacity, you can potentially double the total capacity. If you connect two that are not the same type, you will either overcharge the smaller of the two, or you will undercharge the larger of the two. ...
- Eli myös 12v rinnankytkennässä ongelmaa yli ja alilatauksen kanssa

Tunnustan että väärässä olen ollut tuon Ah määrän suhteen, mutta jos siihen blazeen saa hyvin mahtumaan yhen ison akun nii sillä varmaa pärjää. Vanissa oli ongelmana se että en halunnu 2. akkua sinne ohjaamon alle. Yksi iso akku taas tavaratilaan olis vaatinu melkein kolmatta metriä johtoa.
- Niin ja jos 6.2 lähtee heikosti käyntii nii kannattaa tarkistaa ettei joku oo menny laittaan siihen suoravetosta starttia. Olikohan 5.7:n startti jonka kuulemma saa paikalle tai sitten joku halpis malli..En sitäkää muista miten tarkkaan se oli.

Bj Andy
11.11.2011, 21:10
Sori kun menin epätarkasti ilmaisemaan asian.

Jos molempien akkujen kulutus on tasainen nii 60Ah akku tyhjenee nopeammin ja alkaa sitten tyhjentää sitä 100Ah akkua.
- ehkä se ei ole tuo 60Ah joka olisi lopputulos, mutta pienempi kuin yhteenlaskettu Ah. Jossain aikoinaan löysin hyvän selvennyksen asiaan, mutta nyt en sitä löytäny.

Jokseenkin väärin.

12 V RINNAN kytkennässä , eli esimerkki tapauksessa amppeerit lasketaan yhteen jolloin lopputulos on se 160 Ah:ta. Eli ei niin justiinsa onko saman kokoiset, kunhan on vaan on ehjät.

Kun Taasen 24 V SARJAAN kytkennässä se menee juurikin noin eli amppeerit määräytyy pienemmän akun mukaan. Koska esim. käynnistysvirta joutuu kulkemaan molempien akkujen läpi jolloin siitä ei vaan virtaa enempää irtoa kuin mitä siitä pienemmästä ulos mahtuu... Ja jos akut on tässä systeemissä kovasti eri arvoiset niin siinähän on sitten jo pieni aksidentin vaarakin olemassa kun pieni akku menee polvilleen ja takana olevassa isossa akussa on vielä paukkua vaikka muille jakaa.

Ja lisäksi tulee vielä kaupanpäälle lataus ongelmat kun akuilla on eri vastus eli ne latautuu eri tahtiin eli toinen kuolee aikaa myöten...

Harzaa
11.11.2011, 22:05
itellä on tos omas blazerissa kuorma-auton akku tais olla 180 ah ja toiminnu erittäin hyvin ihan sama mimmosta ajoa on ollut ja akku ei ollut uusi ku laitoin sen toimintaan...

Mika_T
11.11.2011, 23:35
Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.

Juippa
12.11.2011, 10:04
Kävin omaan k10:ppiin hakemassa kesällä tällaset talvea varten:
http://www.pjp-batteries.com/trane-akut/miksi-trane-akku/
Oli 80Ah, muut arvot lunttaan myöhemmin konarin alta. Mutta ovat vakiokokoisia, menee vaneihin kuulemma. Kesällä kun omat vanhat akut sanoivat sopimuksensa irti, kävelin vanhanliiton akkupalveluliikkeeseen ja kerroin ongelmani. Palvelua sain. 6.2l Dieseliin pitäs saaha uudet akut, semmoset millä voi käyttää webastoa ja lähtee silti talvella toi pikkis vielä käyntiin.

Suositteli noita tranen akkuja. Samassa liikkeessä myytiin myös optima....
Maksoi muuten satasen kappale, samallamukaan tarttui uusi c-tek laturi ja matkamallin yleismittari autoon.:)

V-8
15.11.2011, 11:48
itellä on tos omas blazerissa kuorma-auton akku tais olla 180 ah ja toiminnu erittäin hyvin ihan sama mimmosta ajoa on ollut ja akku ei ollut uusi ku laitoin sen toimintaan...

Mihin sen sovittelit? Oikealle eteenkö? Akku ilmeisesti hiukan pidempi kuin tavallinen ha-akku?

Grööni
15.11.2011, 13:07
ittelläni ramissa 100Ah 750A, juuri vaihdetut akut ja startti, pitäisi pelittää pakkasella tuokin traktori tuolla määrällä... =)

tonikki
15.11.2011, 16:56
Tuota erikokoisten akkujen yli/alilatausta en kyllä allekirjoita nimenomaan rinnankytkennässä (12V)

Ei se laturi tiputa latausjännitettä kun akku on täynnä. Se puskee aina samaa jännitettä ulos otti akku vastaan virtaa tai ei.

Sarjaankytkennässä (24V systeemi) tottakai akkujen pitää olla samanlaisia jotta ne latautuisivat/antaisivat virtaa tasaisesti.

Tätä mieltä minäkin olen. Ja rinnankytkennässä jännite juurikin niin kuin sanot pysyy molemmilla akuilla samana. Jännite-eroja rinnan kytkennässä akkujen välille ei edes pysty syntymään, ellei oteta kaapeleiden tuottamaa vastusta huomioon. (joka vaikuttaa tosi vähän jännitteeseen) Mutta mitään ongelmaa ei pitäisi ilmetä.

BJ-40/76
15.11.2011, 22:10
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä

Harzaa
15.11.2011, 22:17
Mihin sen sovittelit? Oikealle eteenkö? Akku ilmeisesti hiukan pidempi kuin tavallinen ha-akku?

on reilusti isompi ku normi ha-akku....tuolla se on takakontissa takapenkin takana omassa laatikossa...oisin sen sinne oikealle jättänny mutta poistin tosta noi sisälokarit ja ei jaksannu alkaa rakentaa mitää telinettä sille ku meinaa olla hieman painava ton kokonen akku...

Holle
15.11.2011, 22:31
Mutta kun se laturi tunkee sitä samaa esim 13,4v jännitettä aina yhteenkiin akkuun sitä pudottamatta, niin miksi se yksiakkuisen auton akku ei siitä kärsi, mutta kaksiakkuisen kärsii? 24v sarjakytkennässä pätee ihan eri hommat toki, vaikka näissäkin on yllättäen pärjätty melko hyvin eripari akuilla kunhan eivät mitään kuolleita ole. Omassa BJ:ssä oli aivan erilaiset akut pari vuotta, ostin 20€/kpl akkuässästä. Mitattiin, että kunnossa ovat ja kiinni. Vanissa on aivan totaalisen erilaiset akut itsellä ainakin ja en ole huomannut mitään ongelmaa. Joskus kun akut 24v vehkeissä tyhjenee, niin oiskohan ollut maapuolen akku mikä hajoaa aina vaikka olisivat samaan aikaan ostetut. Eiköhän tärkeinä ole pitää ne hyvässä latingissa?

RIPAX
15.11.2011, 22:39
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä

Tän allekirjotan kanssa mut oon eri mieltä noist kaapelinpituuksist. On toki merkitystä mut resistanssi auton mittakaavassa on mitätön,olettaen et on hyvät johdot ja liitokset. Tostahan on teollinen sovellus esim. hiluksissa,lataus kytketty toiseen akkuun ja osa kulutuksesta on otettu toisesta akusta. Ja muuten esim. Jeepissä on akun lämpötilaa haisteleva anturi ja sen mukaan nostaa lataus jännitettä jos on kylymää. Sit on joissain Wolkkareissa mm. akun lämmitintä,lieekö suurta hyötyä sitte..