PDA

View Full Version : Katsastuksen valvonnasta


TeaM-PKR
10.11.2011, 17:32
Viisaat kertokaa....

Onko olemassa ns "hylkyprosenttia" että tietty määrä autoista ei voi mennä katsastuksesta lävitse ekalla kerralla?

Mikä taho ja millä tavalla valvoo katsastusmiehen ratkaisuja katsastuksessa? (esim pomppaako jostakin viasta vai katsooko läpi sormien ilmiselvää estettä saada leima autoon)

Askarruttaa kun välillä ollaan asemalla lauhkeita kuin lampaat ja välillä ollaan niitä mitä pojilla roikkuu yleensä jalkovälissä... :D

pasi1
10.11.2011, 18:03
hylkäyssyitä on aika erikoisia mistä en ole kuullutkaan esim. kaverin emäntä meni katsastamaan golf 1.4 bensakoneella -01. Katsastuksessa ei ollut mitään sanomista jarrut päästöt yms. oli ok niin lopuksi katsuri kirjoittaa kynällä paperiin moottorista kuuluu sivuääni. HYLÄTTY kuukausi ajoaikaa naikkonen oli sit kysynyt että miten se vaikuttaa katsastukseen niin oli vain tokaissu että ajattele nyt jos auto hajoaa tienpäällä ja sit oli vielä kysynyt että mikä tässä on vikana että mitä pitää korjata niin katsuri sanoi en tiedä. kaverin mukaan ei siitä mitään kummempaa ääntä ollut kuulunut kaveri ei kyllä ole autoista paljon perillä vaikka joku sivuääni oliskin kuulunut. En tiedä miten asia on edennyt mutta itse en ainakaan olis tuota hyväksynyt varmaan helppo kusettaa jotain naista kun tulee autoa katsastamaan.

Bj Andy
10.11.2011, 18:12
Kai sitä jokainen on joskus jorma ottassa duunissa ollunnaa...

bluevan
10.11.2011, 18:15
Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.

Nuhapumppu
10.11.2011, 18:30
Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
Useammin kuullut kyllä että liian pieni hylkyprosentti on aiheuttanut kyselyitä. Mutta kyllähän niillä on vissiin joku tavoite minkä verran päästetään läpi ja minkä verran hylätään. Muutaman kerran kuullut aika hullujakin hylkäys syitä,naapurilla hylättiin auto liian suurien pakoäänien takia,autohan oli leimattu monta vuotta samalla putkella. Sanoi vain vaihtaneensa vaimentimen niin oli katsurikin sanonut että nytpä on paljon hiljaisempi:D Tosin ei enää sen jälkeen ole A-Rahastuksella käynyt.

osilpi
10.11.2011, 20:00
Trafi valvoo valtakunnallisia keskiarvoja. Niistä jos asema tahi yksittäinen katsuri poikkeaa jompaan kumpaan suuntaan liikaa, saa asema selvityspyynnön. Samoin, jos aseman sisäiset erot liian suuret -> selvityspyyntö.

Luonnollista on, että jos joku katsuri katsoo lähinnä uusia autoja ja toinen mielellään vanhoja autoja, niin erojahan siitä syntyy väkisinkin.
Tai toisella konttorilla käy lähinnä työsuhdeautoilijoita ja toisella niitä, jotka juoksevat ainoastaan halvimman hinnan perässä. Helppo arvata, kummat autot keskimäärin paremmassa kunnossa.

peedro
10.11.2011, 20:02
.Paikallisella konttorilla pyrkiivät pitämään jokaisen kats.miehen hylkäysprosentin kutakuinkin samana...Kaveri on katsurina ja tästä kertoili(oli saanut valituksen liian pienestä hylkäysprosentista).[/QUOTE]

-MaTTi-
10.11.2011, 20:08
Näillä ohjeilla mennään toistaiseksi: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Ensi vuonna kaiketi päivittyy...

Tässä Trafin esitelmää aiheesta:

Katsastuksen valvonnassa katsastustoiminnan laadun arvioinnin sekä katsastuksen valvonnan kohdentamisen työkaluina käytetään toimipaikalla katsastetuista ajoneuvoista tallennettuja vikatietoja (ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ja katsastuksessa havaittujen vikojen kokonaismäärät sekä yksittäisissä tarkastuskohteissa havaittujen vikojen määrät). Näitä prosenttilukuja verrataan mm. yleiseen valtakunnalliseen tasoon ja muihin alueella toimiviin katsastustoimipaikkoihin.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus on hyvä katsastusalan karkea yleismittari, joka kuvaa yleistä yhdenvertaisuustasoa katsastuspäätöksissä kun tarkasteltavana on koko valtakunta taikka jokin paikkakunta.

Prosenttilukuja verrattaessa ja mahdollisia poikkeamia arvioitaessa on otettava huomioon katsastuksissa havaittujen vikojen määriin sekä ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisiin osuuksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät joita ovat mm. katsastustoimipaikan toimintatapa (katsastuksien suorittaminen aikavarusjärjestelmällä, katsastuksien suorittaminen ns. drive- in periaatteella), katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen keski-ikä, alueellisten korjaamopalveluiden saatavuus, alueelliset sää olot (esim. pohjoisin Suomi), katsastusmäärät, katsastuksen hinnoittelu (esim. ilmainen jälkitarkastus), toimipaikan sijainti jne.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ei sellaisenaan kuvaa käytännön työn laatua, arvosteluperusteiden yhtäläistä noudattamista eikä katsastustoiminnan hajontaa riittävässä määrin.

Vikatilastotietojen analysointia ei voida käyttää sellaisenaan katsastusluvista annetun lain mukaisiin toimenpiteisiin ryhdyttäessä vaan toimenpiteet edellyttävät osoituksen siitä, että katsastustoimipaikan vikatilastotiedot poikkeavat perusteettomasti toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen todellisesta kunnosta. Tämän osoittaminen on mahdollista vain suoraan toimipaikan toimintaan kohdistuvalla valvonnalla.

Sen lisäksi, että toimipaikalla ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä verrataan yleiseen valtakunnalliseen tasoon, on valvontatarkastuksissa verrattu myös toimipaikalla työskentelevien katsastajien ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajonevojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä toisiinsa katsastajien suorittamien katsastuksien tasalaatuisuuden arvioimiseksi.

Mikäli toimipaikalla suoritetuista katsastuksista tallennetuissa vikatilastotiedoissa on havaittavissa poikkeamia (esim. toimipaikan taikka toimipaikalla työskentelevän katsastajan ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajoneuvojen prosentuaalinen osuus poikkeaa merkittävästi yleisestä valtakunnallisesta tasosta) pyritään valvontatarkastuksissa selvittämään poikkeamiin vaikuttavia asioita, joita voivat olla mm. käytännön katsastustyössä käytettäviin tarkastusmenetelmiin liittyvät puutteet, katsastukseen esitetyissä ajoneuvoissa olevien vikojen ja puutteiden kirjaamattomuus/havainnoimattomuus, katsastuspäätösten virheellisyys, toimipaikan oman laadunkehitystyön puutteellisuudet, katsastuksissa havaittujen vikojen ja puutteiden virheellinen arvostelu, katsastukseen esitettyjen mittaustodistusten virheellinen arvostelu tms.

Trafin tavoite on että kaikki asemat pysyisivät -3% -> +7% haarukassa valtakunnan keskitasosta.

veijon-esso
10.11.2011, 20:12
Tilastot ohjaa toimintaa eikä toiminta tilastoja. Ja näinhän sen pitikin mennä..!?

Viipo
10.11.2011, 20:27
Joo, auto on paljon helpompi leimata, jos on joku helppo, nopee ja yksinkertanen vika josta voi antaa hylsyn heti kättelyssä.
Väljä raidepää on paljon helpompi vaihtaa, kun ettiä vikoja valojen korkeudensäädöistä ym.

L-200
10.11.2011, 20:32
Meilläpäin meni pajero hylkyyn konttorilla (ei minun pajero)
Syy: huonosti toimiva lämmityslaitteen puhallin.
Ei ollut autonkorjaajakaan kuullut moisesta vaikka ollut alalla vasta n 20v.

-MaTTi-
10.11.2011, 20:45
Ja korjauskehotuksia/hylkäyksiä saa kirjoitella vain tuon em. arvosteluperusteiden mukaisesti. Eli esim. turvavöistä ei voi antaa korjauskehotusta, joko ei puututa tai sitten hylätty. Ei saa siis käyttää maalaisjärkeä. :(

Tapsala
10.11.2011, 21:38
Velipoika oli ooppeliaan leimaamassa, niin jo alkumetreillä tuli selväks et vikalista tulee, kun kässäri ei pidä ollenkaan toisella puolella. Katsari sit innostu kirjotteleen vikoja ihan urakalla mm. este näkökentässä (hajukuusi taustapeilissä) ajovalon korkeudensäätömoottori, takavilkun väri väärä (polttimosta oli rapissu se oranssi pinnote pois) Lopuksi vaan sano et kaikki muut paitsi toi käsijarru on "kiintiövikoja" kaunistelemassa tilastoja...

Rytari
10.11.2011, 21:44
onhan noita, selvät viat mä ymmärrän mutta en esimerkiksi sitä haluttomuutta selvittää joitian asioita mitkä selkeästi kuuluis katsastusmiehelle, hylätään auto jostain muttei viitsitä selittää mikä siinä oikeasti on vikana, mitä pitäis tehdä että kelpaa tai kuten yhen auton kanssa oli että joka kerta löyty uusia vikoja (vuosikatsastus) tai tietoja puuttui kun olis pitänyt moottorinvaihto muutoskatsastaa( ln65 2lt-2)
ja sit niitä hauskoja hylkyjä...
mitäs väki sanois esim. seuraavista hylkäysyistä mitä olen kuullut/ kokenut

- 31" renkaat ja takapuskurin puuttuminen edellytti auton katsastamista "G" malliseksi, ehtojen täyttymisestä vain tarvittiin tojotalta lappu( eivät ensin meinanneet pystyä naurultaan kirjottaan, mutta lopulta onnistu ja oli kallis) missä todettiin että vaadittavat 6 kohtaa täyttyi (maavara perien alla, auton alla, nousukyky, lukko yms (ln65 2" omen sarjalla, välitetyllä jakisella ja arbit molemmissa päissä)
- seisontajarrupolkimen matka rajoittunut alkuperäisestä (GM pick-up, meni 2 "napsua" ja kolmannella pyörät lukossa)
halkaisijaltaan liian pieni 80 lätkä pakussa (liimattu takapuskuriin joka oli vain 215mm korkea joten ei sopinut kokonaan)
- pitkät ja lyhkäset ei saanut palaa samaan aikaa umpiossa (ln 65)
vuotavat valonpesurit( tiputti nestettä pesun jälkeen)

-automalliin kuuluu muodoltaan soikea vaimennnin, ei käynyt pyöreä (ln65 -86)

-liian hitaat vilkut (64 fairlane mr rekisteröity, tuskin ollut 64 vuonna sen nopeammat muissakaan)

sjeeppi
10.11.2011, 21:45
No kyllä minun Jeepin takavöistä tuli ainakin korjauskehotus, kun oli liian pitkät vyöt ???
Onneksi on paperikin tallessa vielä

-MaTTi-
11.11.2011, 10:04
Velipoika oli ooppeliaan leimaamassa, niin jo alkumetreillä tuli selväks et vikalista tulee, kun kässäri ei pidä ollenkaan toisella puolella. Katsari sit innostu kirjotteleen vikoja ihan urakalla mm. este näkökentässä (hajukuusi taustapeilissä) ajovalon korkeudensäätömoottori, takavilkun väri väärä (polttimosta oli rapissu se oranssi pinnote pois) Lopuksi vaan sano et kaikki muut paitsi toi käsijarru on "kiintiövikoja" kaunistelemassa tilastoja...

Olis jättäny sanomatta, kaikki nuo on oikeesti määrätty korjauskehotuksiksi. Wunderbaumi olis kyllä nopeemmin irrotettu peilistä tai käännetty pois häirittemästä kun kirjotettu ylös.

- 31" renkaat ja takapuskurin puuttuminen edellytti auton katsastamista "G" malliseksi, ehtojen täyttymisestä vain tarvittiin tojotalta lappu( eivät ensin meinanneet pystyä naurultaan kirjottaan, mutta lopulta onnistu ja oli kallis) missä todettiin että vaadittavat 6 kohtaa täyttyi (maavara perien alla, auton alla, nousukyky, lukko yms (ln65 2" omen sarjalla, välitetyllä jakisella ja arbit molemmissa päissä)
Edelleenkään pakettiauton ei tarvitse täyttää mitään kohtia! Neliveto ja yli 2000 kg kokonaismassa = N1G. Piste.

TeaM-PKR
11.11.2011, 13:32
Kuinka sitten käy käytännössä sille A-Rahastuksen sedälle jos se päästää autoja liian höllästi läpi tai ei anna leimaa kellekkään?

Tuleeko sieltä jostain MR Trafi selän taakse kattelee että miten se katsastus oikein sujuu?

Punnitaanko katsastusmiehen ammattitaitoa koskaan muuten kuin hylky prosentin ja virkaintosuuden perusteella trafin osalta? :) (tässä topicissahan asiakkaat ovat päässeet kyllä ääneen)

Mikä on katsastusmiehen henkilökohtanen vastuu kun päätöksiä esim. rakennemuutos asioissa tehdään?

LaaLaa
11.11.2011, 15:38
Mitenkäs, eikös asiakkaalla ole oikeus pistää hakoteille lähtenyt katsastus missä tahansa vaiheessa keskoseksi eli keskeyttää katsastus suoritus? Olen kuullut sieltä legendaarisesta "luotettavasta lähteestä" että keskeytys aiheuttaa katsastajalle ylimääräistä paperityötä tms. ja usein keskeytyksen mainitseminen muuttaa ääntä kellossa.

Pitääkö paikkansa?

Mitä / mihin keskeytys käytännössä tarkoittaa / vaikuttaa? gookkeli ei ihan heti tuonut factaa.

IironSika
11.11.2011, 17:05
No ainakin minä joskus aikoinaan keskeytin yhden Saabin katsastuksen heti kun nostettiin nosturille ja näin pohjan omin silmin :O Ei siinä muuta ku pirssi alas ja ulos hallista ja ajelua leima loppuun. Seuraava osoite olikin Kuusakoski. Mitä todennäköisimmin katsastuksen jatkamisen lopputulos olis ollut ajokielto.

TDK
11.11.2011, 19:39
Joitain vuosia sitten veljen audi 80 hylättiin katsastuksessa, syynä liian likainen moottoritila. No olihan sielä jotain tuhnua vuosien saatossa tarttunut, mutta ei minusta pahastikkaan. Hiluksia kerrattain katsastaessa tuli konehuoneesta katsurisedän naamalle ihan huolella öljyä. Siis monttuun auton alle. Naurua pidättäen selitin suodattimen olleen löysällä just kotona kirrasin. Just joo ihan ku 2l2 kone pitäski öljyt sisällään...

themarzoman
11.11.2011, 19:45
Sain kans kerran hylsyn vanhalla mitsulla kun ei ollut ensiapulaukkua ja varoituskolmioo. Pakoputkikaan ei ollut "alkuperäinen". Tuskin alkuperäinen putki kestää alla 25 vuotta ;). Konttorin vaihto ja leima lappuun.

Pafo
11.11.2011, 20:17
Tulipa kerran otteeseen että "vinssinaru nähökentässä..." Oisin tietty voinut vaihtaa sokan ja kelaa sitä rummulle mutta... ;)

Hailux
11.11.2011, 20:54
onhan näitä tarinoita..jos ei huonoa niin joskus hyvääkin..kerran lähdin berttaa katsastamaan niin olin jo henkisesti valmistautunut pitkään vikalappuun..ja hylkäykseen(omasta mielestä oli laitettavaa)..puslia,niveliä,iskarit..jne...niin elähän mittään sattu just se mulkku koko kylän vihaama katsuri joka aina valittaa jostakin vaikka ei ole aihettakaan..(jos ei mitään löydy niin kyllä se linnunpaska siinä katolla varmasti häiritsee jotenkin ajamista)..aikansa kopisteltuaan toi hyväksytty lapun kouraan...kiitos ja näkemiin..olin aivan pöljänä että mitä helvettiä(olenko piilokamerassa)..oli varmaan saanu pesää pirusti tai sitte lääkitys oli todellakin kohdallaan...no hyvä mieli tuli joka tapauksessa ja bertta sai tuoreen leiman..

toinen reissu oli kun kuplaa menin katsastamaan niin kohdalle sattui joku kiertolainen juuri valmistunut inssi..(ainakin sen oloinen oli)muuta kitisemistä ei löytynyt kuin takavalot(kun ne olivat punaisella lasilla)edellis kerralla inssi sanoi että eihän noissa ole mitään valittamista kun noin vanha auto -69vm...ihan asiallisesti mainitsin että viime kerralla ei ollu valittamista ja sanoin että kysy vaikka siltä joka sen viimeeksi katsasti kun seisoi muutaman metrin päässä ja sen kanssa vielä ennen katsastusta poristiin niitä näitä ja muisti auton...(no johan on helvetti alatko sinä neuvomaan perkele) totesi katsuri isoon ääneen..totesin vaan että heitetäänhän helvettiin tämä homma ja lähden muualle katsastamaan missä ei tarvitte kuunnella vittuilua selvistä asioista...kyl se sit lopuksi leiman nappasi ilman mutinoita..joskus ihmetyttää katsastussetien ajatusten juoksu suuresti!!! mutta kuitenkin suurin osa katsastusreissuista on ollut todella asiallisia ja jos on ollut jotain sanottavaa on sanottu asiallisesti eikä alettu vittuilemaan päin naamaa.

-MaTTi-
11.11.2011, 21:11
Mitenkäs, eikös asiakkaalla ole oikeus pistää hakoteille lähtenyt katsastus missä tahansa vaiheessa keskoseksi eli keskeyttää katsastus suoritus? Olen kuullut sieltä legendaarisesta "luotettavasta lähteestä" että keskeytys aiheuttaa katsastajalle ylimääräistä paperityötä tms. ja usein keskeytyksen mainitseminen muuttaa ääntä kellossa.

Pitääkö paikkansa?

Mitä / mihin keskeytys käytännössä tarkoittaa / vaikuttaa? gookkeli ei ihan heti tuonut factaa.

Ei oo mitään lakisääteistä oikeutta, melkeinpä päinvastoin. Saa kyllä peiliin kattoo molemmat jos tilanne on siihen ajautunut ettei puhumalla selvitä loppuun.

Katsastuksen keskeyttäminen:

10 §
Määräaikaiskatsastuksen keskeyttäminen

1.Määräaikaiskatsastuksen keskeyttämisestä säädetään ajoneuvolain 52 ja 55 §:ssä. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä, jos rekisteriotteeseen ja ajoneuvoja koskevaan rekisteriin merkityt ajoneuvon tekniset tiedot eivät ole oikeat. Tällöin ajoneuvo on määrättävä esitettäväksi kuukauden kuluessa muutoskatsastukseen. Katsastusta keskeyttämättä saadaan määräaikaiskatsastuksessa kuitenkin oikaista ajoneuvon rekisteritietojen vähäinen, todennäköisesti rekisteröinnissä syntynyt virhe sekä korjata sellaiset tiedot, joiden muuttaminen ei edellytä muutoskatsastusta.

2. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä myös, jos tietoyhteys ajoneuvoja koskevaan rekisteriin ei ole käytettävissä taikka jos katsastusta ei sään tai vastaavien olojen vuoksi taikka muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä voida suorittaa loppuun eikä perusteita katsastuksen hylkäämiselle tai ajokiellon määräämiselle ole.

3. Jos ajoneuvon katsastus joudutaan keskeyttämään 2 momentissa tarkoitetusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden viikon ajan 3 ja 4 §:ssä tarkoitetun katsastusajan päättymisestä.

Jos asiakas katoaa kesken katsastuksen paikalta, autossa on todennäköisesti todettu jo hylkäysvikoja jotka viedään ATJ:hin ja auto on sitä myöten hylätty-tilassa. Ja tarvittaessa laitetaan viretieto, joka hyppää siis silmille sekä poliiseilla että seuraavassa katsastuspaikassa. Nykyäänhän kaikista katsastuksista jää vikalista näkyviin, eli edellisvuosienkin vikoja voi periaatteessa halutessaan kaivella koneelta vaikka auto olisikin sittemmin puhtailla papereilla hyväksytty.

Ei siis mitään lisähommaa eikä paperisotaa, mutta ehkäpä keskeytyksen mainitseminen saa katsastusmiehen miettimään ollaanko nyt ihan asialinjalla etenemässä ja onkohan asiakaspalvelu jotenkin heikonlaista. :)

RIPAX
11.11.2011, 21:17
Paras yleisvinkki mitä keksin on oma järki,sitä ei joskus katsurilla ole. Onhan näitä esimerkkejä,kuten vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..Toinen oli kun ei katsuri tajunnu et kun on AKEn luvat ni ei oo erikseen mainintaa vanteesta -44 offsetilla ja ei silti voi hylätä,sanoin että laittaa leiman tai soitetaan akeen,ei ollu katsurin mielestä kivaa. Suurin vääryys on mielestäni se että katsuri voi lähes mielivaltaisesti vaatia mitä ihmeellisempiä tietoja ja tekosyitä ja sä joudut hommaamaan ne etkä saa mitään korvausta turhasta juoksemisesta,sitte ku oot hommannu kalliit liput ja laput ni sit toteaa et hyvä,saat leiman. Mitäs sillon tehdään kun nämä vaatimukset ovat huuhaata,moniko tajuaa soittaaTrafiin ja kysyä mitä tehdään?

Bj Andy
11.11.2011, 21:20
Nää on näitä juttuja.

Eli omia rotteloita kun katsastelee niin yleensä on vain helpointa hoitaa perusjutut kuntoon ennen konttorille menoa. Sitten jos tulee jostain joku napina niin puhumalla selviää aika paljon paremmin kun asiat on edes koitettu hoitaa kuntoon ennen leimalle menoa.

Katastus ukkelin kaljuun tippuva kuuma/musta moottoriöljy ei edesauta käsijarruttoman liian isoilla renkailla olevan savuavan katiskan leiman saantia.:D:D

Eikä varsinkaan siitä itkeminen. Hommat kuntoon ja sitten vasta laimalle niin kaikilla,myös muilla on paljon helpompaa. Niin ja jos tulee joku huomaustus niin mitä sitten??? Jos kerran on olevinaan tekniikan ukkeli tai akkeli niin korjaa sen ja käy näytillä. Ja korjaa samalla ne kehoituksetkin niin ei jää sinne tilastoihin mitään kummittelemaan. Esim jotain särkynyttä takavalon lasia joka on muutenkin kulutustavaraa....

...hurskas saarna aiheesta että...

-MaTTi-
11.11.2011, 21:49
vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..Ei se nyt oikein noinkaan mene. Muutoskatsastusvaatimus menee otekokojen mukaan. Jos ei oo otteella, ja jos vaikka mallisarjasta löytyis mitä, ei ne hyödytä jos ne ei lue otteella. Eli oikeinpäin oli menossa mutta meni lopulta väärin. Kyseessä lienee sivik, jonka otteessa lukenut 155R13 ja alla 195/50R15?

Kaikesta tästä huomaatte varmaan jokainen kuinka onnetonta Trafin kouluttaminen ja tiedottaminen on. Normi määräaikaiskatsastuksia suorittavalle miehelle riittää yks päivä vuodessa jotain yleislöpinää sisältävän täydennyspäivällä istuminen, ei kokeita ei mitään. Tämä siis sen jälkeen kun on joskus ajat sitten käynyt 2 viikon koulutuksen aiheeseen ja läpäissyt silloiset tentit. 80-90-luvulla alalle tulleet eivät ole näitäkään käyneet. Tietysti työpaikalla pitäisi olla sisäinen laadunvalvonta ja koulutus omien palaverien kautta, mutta taso humppaa luvattoman paljon.

Byrocrat
11.11.2011, 22:35
Nää on näitä juttuja.

Eli omia rotteloita kun katsastelee niin yleensä on vain helpointa hoitaa perusjutut kuntoon ennen konttorille menoa. Sitten jos tulee jostain joku napina niin puhumalla selviää aika paljon paremmin kun asiat on edes koitettu hoitaa kuntoon ennen leimalle menoa.

Katastus ukkelin kaljuun tippuva kuuma/musta moottoriöljy ei edesauta käsijarruttoman liian isoilla renkailla olevan savuavan katiskan leiman saantia.:D:D

Eikä varsinkaan siitä itkeminen. Hommat kuntoon ja sitten vasta laimalle niin kaikilla,myös muilla on paljon helpompaa. Niin ja jos tulee joku huomaustus niin mitä sitten??? Jos kerran on olevinaan tekniikan ukkeli tai akkeli niin korjaa sen ja käy näytillä. Ja korjaa samalla ne kehoituksetkin niin ei jää sinne tilastoihin mitään kummittelemaan. Esim jotain särkynyttä takavalon lasia joka on muutenkin kulutustavaraa....

...hurskas saarna aiheesta että...

Oikea asenne :eek: Ei ne katsurit siellä konttorilla asiakkaita ole kiusaamassa vaan työtään ne vain tekee ja yrittävät samalla karsia pahimmat pommit pois liikenteestä :rolleyes:

baxxter
11.11.2011, 22:43
Ja kun asia hoidetaan niin, että paikan päällä korkeintaan mutistaan jotain "ei haittaa ruostereikä korissa kun tässä on runko" tai "kaveri soitti aakkelle ja ne sanos". Sitte muutama viikko tapahtuman jälkeen valitetaan, mutta kuitenkin vaan nettifoorumilla ja muistellaan että jotenkin näin se asia meni, tais sanoa silleen vaikka mulla ehkä oli paperi mukana tai oikeestaan kaverille sattus mutta mukana olin ja pistin äijjän hiljaseksi..

RIPAX
11.11.2011, 22:48
Ei se nyt oikein noinkaan mene. Muutoskatsastusvaatimus menee otekokojen mukaan. Jos ei oo otteella, ja jos vaikka mallisarjasta löytyis mitä, ei ne hyödytä jos ne ei lue otteella. Eli oikeinpäin oli menossa mutta meni lopulta väärin. Kyseessä lienee sivik, jonka otteessa lukenut 155R13 ja alla 195/50R15?

Kaikesta tästä huomaatte varmaan jokainen kuinka onnetonta Trafin kouluttaminen ja tiedottaminen on. Normi määräaikaiskatsastuksia suorittavalle miehelle riittää yks päivä vuodessa jotain yleislöpinää sisältävän täydennyspäivällä istuminen, ei kokeita ei mitään. Tämä siis sen jälkeen kun on joskus ajat sitten käynyt 2 viikon koulutuksen aiheeseen ja läpäissyt silloiset tentit. 80-90-luvulla alalle tulleet eivät ole näitäkään käyneet. Tietysti työpaikalla pitäisi olla sisäinen laadunvalvonta ja koulutus omien palaverien kautta, mutta taso humppaa luvattoman paljon.

En mä nyt ihan tajunnu. Kun konttorilta löytyy tieto et on saanu R14 ni eihän tarvinu muutos katsastusta vaikka 195/50 R15 alla? Eli kuka/mikä teki väärin? Ei kuitenkaan vaatinu muutosta,olisko pitäny vaatia? Miks 185/60 R14 ei näy otteessa vaik on "alkuperäiskoko" Olisko mun pitäny toimittaa se tieto isommasta renkaasta vaikka konttorilla oli se? Eikö R15 rengasta olis saanu laittaa ensinkään? Tähän mäkin oikeestaan viittasin sillä et loppujen lopuksi oikeaa vastausta ei saa mistään kun joka konttorilla tulee eritarinat ja kun Trafista sitten kysytään taas muuttuu. Se mikä hyväksytään vuosi katsastuksessa nyt ei välttämättä mee läpi ens vuonna. Suurin vaikeus asiakkaalla on se et mihinkään ei voi luottaa,tiukan paikan tullen asia pitää varmistaa Trafista ja sinne ei pääse puhelimitse noin vaan joten ylimäärästä juoksua tulee,en ole konttorilla kuullut otettavan vastuuta vääristä neuvoista eikä ylimääräisestä vaivasta.

baxxter
11.11.2011, 23:07
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/018DB7EC-7C2E-47D5-BB8D-58379127115E/0/TRAFI_17674_03040302_2011.pdf § 10
"Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alkuperäisten rengaskokojen perusteella"

Ja käytännössä, poliisisetä vertailee auton alla ja otteella olevia renkaita, jos vannekoko heittää yli tuuman, maksulappu siirtyy kohti ajoneuvon kuljettajaa. Ei poliisisetä ala tonkimaan koneelta mallisarjan vaihtoehtoisia renkaita ja miettimään voiko niitä käyttää juuri tässä mallissa.

Heguli
12.11.2011, 08:41
Nää on näitä juttuja.

Eli omia rotteloita kun katsastelee niin yleensä on vain helpointa hoitaa perusjutut kuntoon ennen konttorille menoa. Sitten jos tulee jostain joku napina niin puhumalla selviää aika paljon paremmin kun asiat on edes koitettu hoitaa kuntoon ennen leimalle menoa.

Katastus ukkelin kaljuun tippuva kuuma/musta moottoriöljy ei edesauta käsijarruttoman liian isoilla renkailla olevan savuavan katiskan leiman saantia.:D:D

Eikä varsinkaan siitä itkeminen. Hommat kuntoon ja sitten vasta laimalle niin kaikilla,myös muilla on paljon helpompaa. Niin ja jos tulee joku huomaustus niin mitä sitten??? Jos kerran on olevinaan tekniikan ukkeli tai akkeli niin korjaa sen ja käy näytillä. Ja korjaa samalla ne kehoituksetkin niin ei jää sinne tilastoihin mitään kummittelemaan. Esim jotain särkynyttä takavalon lasia joka on muutenkin kulutustavaraa....

...hurskas saarna aiheesta että...

Oikea asenne !

Ei mulla ole koskaan ollut ongelmia katsastuksen kanssa. Kun auto on kunnossa, siisti ja alusta pesty niin leima tulee että napsahtaa. On toki kerran tullut hylkykin ihan aiheesta, viat korjattiin ja uusinnassa leima. Ja joskus on tullut korjauskehotuksia, jotka pääosin on korjattu.

Kuukausi sitten pyysin katsastusmiestä ihan erityisesti tarkistaan etupään systeemit kun pikkuisen ohjaus tuntuu "väljältä". Otti pyynnön ihan tosissaan ja oli selvästi asiasta tyytyväinen, kun hänen ammattitaitoonsa luotettiin. Ei sieltä vikaa löytynyt mutta se on jo toinen tarina.

Eli psykologiaa peliin :D

Rolpatti
12.11.2011, 08:58
Välillä kyllä törmää mielivaltaiseen katsastukseen kun raisiossa kaverin 440 volvon takajarruja käytiin näyttämässä kolmannen kerran UUSILLA levyillä, paloilla, satuloilla, ja käsijarruvaijereilla ja edelleen leimamiehen mielestä ei käsijarrun teho ollut riittävä.. persdynolla luulisi olevan riittävä kun nyppäsi kuivalla asfaltilla ja tassut piirsi tasaista mustaa raitaa... oli viimeinen korjauspäivä päällänsä ja leimamiehen kommentit kun tultiin sitten sen kolmannen kerran sinäpäivänä näyttämään niitä jarruja oli "onhan teillä pojat vielä tässä aikaa käydä kiristelemässä ennen kuin konttori kiinni menee"

Liedossa on ollut asiallinen palvelu vaikka sama leimari kun leimasi rakkaan liippisierrani oli puuttunut kaverin auton JO muutoskatsastettuun tekniikkaan ja sen tehoihin... aiheesta kai?!?!?

2,4TD
12.11.2011, 09:09
Silloin kun alkoi tulemaan noita yksityisä katsastusasemia muuttui palvelu monissa paikoissa ystävälliseksi ja se turha vittuilu jäi oikeastaan pois, noita mulkkuja nyt muutamilla katsastusasemilla nyt toki löytyy.
Nykyään taas on se palvelu jäänyt ja vanha vittuilu tullut takaisin noille asemille.
Vikaakin monesti haetaan oikein väkisin, hyvä kun ohjeita kyselin niin silloinkin sain väärä ohjeistusta 2.lta asemalta coolerin laitosta (-99) pakuun.
Toisella konttorilla tosi fiksu katsuri, kertoi että se on virittämistä ihan itse lukenut nettipalstoja missä noista otetaan yli 200hv pihalle, vaihdellaan pakoputket ja suuttimnet sekä suutiputket isoiksi...
Toinen ja asiallisempi alkoi nauramaan kun tietonikkarille sanoin että ei nyt enään mopoista ole kyse mihin noita vaihtoja tehdään...
Ahtopainemittarin kun näki autossa niin taskulampun kanssa etsi vikoja turbosta, väkisin koitti polkea savuarvoja yli mutta harmikseen ei onnistunut vikoja löytämään...
Yksi yleinen valitus on noiden nykyautojen vilkkujen liian vähäinen keltainen valo mikä todetaan silmämääräisesti (mielivaltaisesti) ja kotona kun noita sitten purkii niin pinnoitteet on tallessa = turha vaihtaa.
Mutta onneksi löytyy asiallisiakin paikkoja ja kannattaa ajella ne jokuset 10.net kilsat.

Juh@H
12.11.2011, 13:51
Välillä kyllä törmää mielivaltaiseen katsastukseen kun raisiossa kaverin 440 volvon takajarruja käytiin näyttämässä kolmannen kerran UUSILLA levyillä, paloilla, satuloilla, ja käsijarruvaijereilla ja edelleen leimamiehen mielestä ei käsijarrun teho ollut riittävä.. persdynolla luulisi olevan riittävä kun nyppäsi kuivalla asfaltilla ja tassut piirsi tasaista mustaa raitaa... oli viimeinen korjauspäivä päällänsä ja leimamiehen kommentit kun tultiin sitten sen kolmannen kerran sinäpäivänä näyttämään niitä jarruja oli "onhan teillä pojat vielä tässä aikaa käydä kiristelemässä ennen kuin konttori kiinni menee"

Liedossa on ollut asiallinen palvelu vaikka sama leimari kun leimasi rakkaan liippisierrani oli puuttunut kaverin auton JO muutoskatsastettuun tekniikkaan ja sen tehoihin... aiheesta kai?!?!?

No paljon niissä sit oli eroa?
Eikös sen ihan ite nää siitä jarrudynon näytöltä?

Rolpatti
12.11.2011, 16:51
teho oli riittämätön jarrut piti kyllä tasaseen

-MaTTi-
12.11.2011, 21:23
teho oli riittämätön jarrut piti kyllä tasaseen

No ei ne kyllä sillon oo mitään mustaa raitaa asfalttiin piirtäny, jos on aluks tehny niin jostain on rivenny viimeistään sit jarrudynolla. Jokseenkin hanurista tollasen Volvon käsijarrutsydeemi (ja oikeestaan koko auto. :) Anteeksi.).

khonkonen
13.11.2011, 18:03
Kyllä on omalle kohdalle sattunut sellainenkin katsastaja jolle ei kelvannut se, että -83 vuoden pajero voi olla hyvässä kunnossa.
Ettimällä etti väljää niveltä, että pääsis pompauttamaan. Ensin kolisteli etupään, sitten takapään ja kun ei löytynyt niin totes, että "täytyyhän se löytyä yks viallinenki olla" ja kolisteli etupään uudestaan. Totesin vaan, että "olen yrittänyt auton pitää kunnossa ja vaihtanut kaikki ne nivelet". No seuraavana keksi, että "jarrujen kuormasäädin ei toimi ainakaan, poleppa jarruja", no senkin olin korjannut autosta niin naama punasena tuli auton alta pois. Kun ei sieltä vikaa löytynyt niin olin unohtanut vinssin vaijerin pari kierrosta puskurin ympärille, jossa se meni yhden kerran eturekisterikilven edestä. Totesi, että eturekisteri kilpi ei näy. Ehdotin, että jos kelaisin vaijerin sisään, kun olin sen siihen edellisenä iltana unohtanut, mutta ei kelvannut vaan halusi merkitä sen korjauskehotteeseen. Siinä vaiheessa, mulla jo ärsytti ni totesin, et merkitte vaan, jos se sinun päivää piristää. Leima tuli sillä reissulla, mutta merkintä oli rekisteriotteessa.

metsienmies
16.11.2011, 17:46
Tätä topikkia lueskellessani pisti silmään usea maininta A-katsastuksesta ja sen toiminnasta. Ukolla muunmuassa jättivät jonkun raudan suabin vetonivelen luo joka särkyi sittemmin hyvin pian... Itse käytin aikoinaan ko konttorilla autojani kun muita ei tällä tuppukylälä ollut, ja on menny suurin osa autoista heittämällä läpi, mutta se toinenkin puoli on olemassa... ja se kiteytyy pariin setään jotka keksimällä keksi vikoja tai teki niitä... Minulta on autosta kolisteltu rengasraudalla helmoista maalit halki kun "tässä mallissa on helmoissa AINA ruostetta", vaan ei ollut... toinen seuraavana vuonna oli sit se viimeinen niitti... samainen äijä ja varmaan sama rengasrautakin... ja lähes samoilla sanoilla alkaa koteloiden tarkistus... "täällä on yleensä pehmeää" ja alkoi hakata takaiskarin yläpäähän lokasuojaan reikää... ei saanut ekalla eikä tokalla läpi mutta aikansa hakattuaan tulihan sinne reikä... ja toiselle puolelle teki samoin, muistaakseni viides tai kuudes lyönti meni vasta läpi... no hylsy tuli ja korjaamo reissu edessä... ihmetteli pajalla kun oli selvästi väkisin tehty reiät... paikkuutin ja vein näytölle jolloin vannottelin ettette tulisi tällä konttorilla minua näkemään ja sen minkä teitte selkeästi tahalleen tulisi kaikki asiasta kiinnostuneet tietämään jatkossakin... pian tuon jälkeen ukko lähti pois konttorilta töistä ja en tosiaankaan ole siellä käynyt katsastuksen tiimoilta sen jälkeen, puuhakilvet hakenut ainoastaan ja rekisteröinti asiat yläkerrassa... enkä mene.
Ajan mieluusti 50km Kuopioon katsastukseen, siellä palvelu hyvää ja paljon halvempaa sekä ei vielä ole autojani kolhittu yhtään kertaa vaikka jo vuosia tästä aikaa ja menopelejä väliin mahtunut jos minkä näköistä ja mallista...

macro
16.11.2011, 18:17
Tässä saa ihmetellä, että miksi itkette netissä nuista? Yhteyttä katsurin esimiehiin, ni varmasti tapahtuu muutosta.

Omakohtanen kokemus kevättalvelta:
Ostin yksityiseltä auton, edellisenä päivänä katsastetun, kainuussa "yksityisen" aseman toimesta. Koeajolla totesin, että keinuttaa kulmittain, eli joku iskari sökö. Samoin lapusta näki, että jarruissa heittoa, mutta oli kelvannut.

No aloitin sitte remontin, vaihtoon meni kaikki iskarit ku toinen etu- ja toinen takaiskari oli särki. Jarrupalat oli tuommosessa kunnossa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3649&pictureid=93738
Ja jarrulevyt ruosteessa / vain kapeaa rantua tehny, toisin sanoen jo kaukaa näki että on häikkää. Kummastaki takasatulasta oli liukutapit jumissa, uusiksi meni levyt ja palat, sekä liukutapit. Muuten satulat sai rasvauksella & uusilla tiivisteillä henkiin.

Otin viosta hyvät kuvat, tuossa aiempana yksi malliksi, ja laitoin sähköpostilla asiallista palautetta asemalle, kuvat liitteeksi. Alle oma nimi, puhnumero yms. tarpeelliset. Ei tullu vastinetta. Laitoin saman palautteen ketjun pohjossuomen päällikölle, meni tunti ja puhelin soi. Kysyi, että olenko jo nuo kaikki osat vaihtanu uusiin, tarkastavat auton mielellään täällä paikallisessa konttorissa, jos vanhat osat on paikallaan. No uutta osaahan siellä jo oli ni sen osata ei mahtanu enää mitään... samalla ilmoitti että konttorilta ottavat yhteyttä. Seuraavana aamuna soitti konttorin päällikkö. Puolituntia asiallista keskustelua, en siis korottanu ääntä / vaatinu korvauksia / muuten rähjänny. Kerroin samat asiat vielä uudelleen, ja toinen tietysti puolusti omaa kantaansa, mutta myönsi erheen.

Itelle jäi hyvä mieli, ja varmasti meni palaute myös eteenpäin katsurille.

RIPAX
17.11.2011, 00:25
Näitähän on ollu jos jonkinlaisia tapauksia,mutta: jokainenhan tietää että turha on ketään syyttää jos autossa on vikaa,tulkinnan varaa on ja jos katsuri on sitä mieltä et ei hyvä ni sit korjataan ja jos muutoksesta on kysymys ni kaikkea voi koettaa mut turha itkeä jos laittomat muutokset ei mene läpi. Eikä auta vaikka kaveri/appiukko/viisas tietäjä/tuttu katsuri sanois mitä. KAIKKI pitää pystyä osoittamaan laillisiksi ja oikein tehdyiksi muutoksiksi jos tiukka paikka tulee,eli lait ja asetukset kouraan ja pänttäämään. Jos ei tajua tai on vaikea tulkinta ni Trafiin yhteyttä ja sieltä neuvovat miten menetellään ja viitteet oikeisiin pykäliin jne. Konttorillahan on ammattitaitoisten ja palvelualttiiden ihmisten lisäksi myös Idiootteja pXXXapäitä jotka haluavat sinun painuvan vXXXXXn ihmeellisine muutoksinesi ja omituisine käsityksinesi.Heille sinun tulee muistuttaa siitä että ei ole sopivaa valita asiakkaita ko. perustein ja pyytää esittämään lailliset perusteet katsastuksen/muutoksen hylkäämiselle. Vieläkään sinun EI PIDÄ huutaa/käyttäytyä epäasiallisesti KETÄÄN kohtaan. Jos yhteistyö ei suju ja keskustelu ei etene tai toinen osapuoli ei halua asiasta keskutella niin yhteys taas Trafiin ja katsurin nimihän oli muistissa. Esim. näin homma etenee laillisesti ja toimii takuuvarmasti,ja jos tässävaiheessa katsuri autosi alla olevista traktorin renkaista tai työtää päänsä pohjasta läpi niin sitten kannattaa kiittää kohteliaasti ja poistua VÄHIN ÄÄNIN. Mikä edellämainittu ei ollut korrektia? PS: itse tätä reseptiä kokeilleena voin todeta että toimii,haittaa ei ole ollut siitä että on asiallisesti keskusteltu lakikirjan/katsastusmiehen kanssa ennenkuin muutosta on alettu rakentaa.

Jappi
17.11.2011, 01:34
Ihan tulee OT...

Meilläpäin oli vanhan valtiokonttorin aikaan yksi suhteellisen hankala katsuri, aina tahtoi löytyä jotain sanomista uudestakin autosta (siis oikeasti katsurin vika eikä auton, monesti uusi nivel oli väljempi kuin vaihdettavaksi määrätty) niin keksipä sankarit herätellä vanhan GAZin maasturin kivirauniolta henkiin kesäautoksi ja ei muuta kuin leimalle...

Pohja oli punaisessa ruosteessa koska kyseinen värkki oli seissyt vuosia heinikossa ja kyseinen katsastusherra oli kuuleman mukaan hymyillyt auton alle mennessään. No, hetken kestäneen kopistelusession jälkeen auton omistajat tarjosivat monttuun helman alta isoa kaivosmallin hakkua saatesanoilla: Kokeile tolla, sillä mekin testattiin...

Montusta oli noussut varsin synkännäköinen miekkonen ja oli lintannut leiman lappuun enää sanaakaan sanomatta.

Minulla on henk. koht. nykyiseltä yksityiseltä ajalta lähes pelkkää positiivista palautetta katsureiden toiminnasta.

Bullet
17.11.2011, 13:49
Minulla on henk. koht. nykyiseltä yksityiseltä ajalta lähes pelkkää positiivista palautetta katsureiden toiminnasta.

Minulla on samoin hyvä mieli siitä, että katsastukseen ei enää tarvitse mennä hattu kädessä anteeksi pyydellen aiheuttamaansa häiriötä katsastusinsinöörin rauhaan.
Kieltämättä on joskus harmittanut, kun auto ei olekaan ollut siinä kunnossa kuin olin olettanut eikä se ole mennyt läpi. Varsinkin kun korjaus yleensä aina katsastusajankohdasta johtuen sattuu talvipakkasiin tai räntäsateeseen joko itse räpeltäen ulkosalla tai viemällä jonnekin kalliiseen korjaamoon. Se ei kuitenkaan ole katsastajan vika. Pikemminkin rekisterikilven, koska korjaus ei satu kesäaikaan. Oma vikahan se ei voi olla.

-Jallu-
18.11.2011, 16:06
Eipä ole omalle kohdalle hankalaa katsuria sattunut iisalmen seudulla, pikemminkin päin vastoin. Kerran katsastelin emännän ooppelia jossa oli muistellakseni jotain jarru heittoa tms ja päästöistä pomppas, noh jarrut viilailin ja vaihdoin tulpat ja suotimen ku ei emännällä ollu hajua millon oisivat viimeks vaihettu, arvelin että niissähän se vika tietysti kun suodinkin oli niin tukossa ja tulpat piki mustat. Asemalla jarrut ok mutta päästöt ei vieläkään olleet kohillaan tiaknoosi että katti tai lambda paskana. Liekkö alahuuleni alkanut väpättämään niin kovasti vai mikä lie ollut ku katsuri sano ettei seuraava näyttö maksa mitään ja kirjas siihen uusinta näyttö lappuun saman ja toivottelin päivän jatkoja. Vajaan parivuotta vanha motonetti kattihan se oli menny rikki (turasin kyllä samanlaisen 80e katin sinne tilalle).

Kaverin autossa oli takajarruissa heittoa ni katsuri kehotti kehimään siinä pihalla ja jatkettais katsastusta operaation jälkeen. Ei vaan auttanu kehintä ni siitä tuli sit hylsy mutta aika reilua silti.

Ennen leimaa olen korjannut viat jotka olen tiennyt olevan olemassa ja asennoitunut niin että on jotain remppaa vielä tiedossa jolloin onkin mukava ylläri kun toisinaan menee ilman huomautuksia kottero läpi. Vikalistan sattuessa mukaan korjannut loputkin.