Kirjaudu sisään

View Full Version : Suunnistuksen tulevaisuus yms jutustelu


akiky
09.11.2011, 19:30
Yleisön pyynnöstä oma aihe tälle. Otetaan vaikka tämä viestini toisesta säikeestä pohjille.

Tässä vähän nörtin kokoamia tilastoja kuluneista viidestä suunnistuksen cuppi vuodesta. Selkeä laskusuhdanne ollut päällä cupin alusta lähtien, jospa kaudella 2012 kamelin selkä katkeais. Ainakin omalta osalta olis suunnitelmissa olla mukana vuoden 2011 huilin jälkeen. (Tarkoitus oli kyllä kisata tälläkin kaudella, vaan eipä sitten suunnitelmien toteutus oikein onnistunu, epäonnea jonkun verran myös mukana.)


Osallistujia
Vuosi K-arvo Max Min
2011 45,8 53 39
2010 63,3 70 57
2009 66,4 77 54
2008 88,3 114 61
2007 92.0 116 65
Kaikki 68,0 116 39

Eri tapahtumista.
Nimi Kert K-arvo Max Min Mukana(Vuodet)
TML-Trophy 4 73,3 95 39 2007,2008,2009,2011
Paratiisi Offi 3 56,0 58 53 2009,2010,2011
TuraOffi 3 52,7 61 43 2008,2009,2011
Offivarusteen Talvieksytys 2 88,5 114 63 2008,2010
Himalaja 2 60,0 70 50 2010,2011

Finland Trophy 1 74 2009
Lakeuden Kutsu 1 44 2011
Lapland Trophy 1 116 2007
Lost in Bonehill 1 77 2009
Warn Trophy 1 65 2007


(Laitoin Offivarusteen Talvieksyn ja Bonehillin eriksiin, valituksia ei oteta vastaan) Tässä viä raakadata, josta näppäilin:


2011 5/5 - 50kpl - Himalaja
2011 4/5 - 43kpl - TuraOffi
2011 3/5 - 39kpl - TML-Trophy
2011 2/5 - 53kpl - Paratiisi Offi
2011 1/5 - 44kpl - Lakeuden Kutsu

2010 3/3 - 70kpl - Himalaja
2010 2/3 - 57kpl - ParatiisiOffi
2010 1/3 - 63kpl - Offivarusteen Talvieksytys

2009 5/5 - 74kpl - Finland Trophy
2009 4/5 - 54kpl - TuraOffi
2009 3/5 - 69kpl - TML-Trophy
2009 2/5 - 58kpl - Paratiisi Offi
2009 1/5 - 77kpl - Offivarusteen Lost in Bonehill

2008 3/5 - 61kpl - TuraOffi
2008 2/5 - 90kpl - TML-Trophy
2008 1/5 - 114kpl - Offivarusteen Talvieksytys

2007 3/3 - 65kpl - Warn Trophy
2007 2/3 - 95kpl - TML-Trophy
2007 1/3 - 116kpl - Lapland Trophy


Kuten kuvasta (tässä tapauksessa taulukosta) huomaa, on osallistujamäärä jatkuvassa laskussa. Tähän säikeeseen voipi vaikka kertoilla omia syitä miksei enää suunnistus napostele. Onko säännöt jo liian tiukkoja, kisailu liian kallista, vai mikä mättää?

Omasta mielestä homma on hirmu hyvin kunnossa. Kisat on nykyään järjestään kunnolla järjestettyjä ja hommat hoidettu lähes täydellisesti. Tietysti aina kauden aikana jotain ongelmia tulloo, vaan eipä mittään hommaa voi täysin täydellisesti hoitaa.

Edit: Lisäsin vielä äänestyksen jotta hahmottuis helpommin, voit valita myös useamman kuin yhden vaihtoehdon.
Ps. Modet siirtäkööt jos tuntuu että on väärällä alueella.

mikaelt
09.11.2011, 19:57
Käsittääkseni lähes kaikissa moottoriurheilulajeissa tainnu olla muutaman vuoden laskusuuntaa osallistujien määrässä. Jokkiksessa tietenki on nyt kaksi ei leiriä, AKK ja Jokkis Ry, mutta taitaa määrät kuitenkin olla vähemmän kuin joku 3-5v sitten. Tänä vuonna ei myöskään tainnut olla rata-sm sarjaa.

Jo pari vuotta sitten kaveri joka ajoi autocrossia, kertoi että taitaa homma jäädä kun sponsoreita ei enää löydy. Sama kaveri myy osia ja varusteita ja valitteli kesällä että hiljasta on ollut, ihan vieraan töissä oli välillä joutunut olla.

Toisin sanoen lama/ taantuma taitaa vaikuttaa intoo harrastaa moottoriurheilua. En osaa sanoa kuinka monella ulkopuoliset sponsorit rahoittavat ns. merkittävää osaa kilpailutoimintaa. Yksityisenä henkilönä taas lomautusuhat, yms voi suunnata rahankäyttöä muuhun.

Ite oon vaan noita apukuskin hommia parissa kisassa harjotellu, mutta tarkotus olis ens vuonna osallistua useempiin kisoihin, ei vielä päätetty kuinka moneen. Auto ei kyllä ole mikään voittaja vekotin, vaan edullisesti rakenettu huviajoneuvo ;)

ImacInnes
09.11.2011, 22:03
Itse en ole vielä missään kisassa ajannut ja on tarkoitus kertalisensillä tulla joku päivä koittamaan, kunhan kalusto saadaan maastoajon kestäväksi ainankin hetkellisesti.
Kerta lisenssin on erittäin hyvä juttu, niin saadaan helpommin meitä ensikertalaisia mukaan.

Näin meikäläiselle ainakin nuo osaanottomaksut on kuulostanut aika arvokkailta ja olleet jonkinmoisena kynnyksenä.

Pystyisikö joku listaamaan pakollisia kuluja kisaamisesta? Kiinostanee varmaan muitakin.
-osaanottomaksu
-lisenssi ?
-katsastuskortti?
-muuta? mitä?

t. Ismo Ämmä

Byrocrat
09.11.2011, 22:09
Itse en ole vielä missään kisassa ajannut ja on tarkoitus kertalisensillä tulla joku päivä koittamaan, kunhan kalusto saadaan maastoajon kestäväksi ainankin hetkellisesti.
Kerta lisenssin on erittäin hyvä juttu, niin saadaan helpommin meitä ensikertalaisia mukaan.

Näin meikäläiselle ainakin nuo osaanottomaksut on kuulostanut aika arvokkailta ja olleet jonkinmoisena kynnyksenä.

Pystyisikö joku listaamaan pakollisia kuluja kisaamisesta? Kiinostanee varmaan muitakin.
-osaanottomaksu
-lisenssi ?
-katsastuskortti?
-muuta? mitä?

t. Ismo Ämmä

Eipä siellä suunnistuspuolella taida muita pakollisia menoja olla kuin osallistumismaksu järjestäjälle. Muut kulut ovat sitten auton ja miehistön "varustelu"kuluja.
Kilpailijalisenssiä (kerta- tai vuosilisenssiä)ja katsastuskorttia tarvitaan trialissa!!

Patu925
09.11.2011, 22:30
Trial on auton särkemistä enemmän kuin kilvanajoa. En halua autosta perunasäkin näköistä reuhkaa...

Crossi on kiva katella mutta liian vauhdikasta tämmöiselle hitaalle kiiruhtajalle.

Ajellaan siis suunnistusta... :cool:

Tottakai tulevalla kaudella mukana.

pee
09.11.2011, 22:31
muu syy:

ei oo vaan kerennyt oikein mihinkään...

ImacInnes
09.11.2011, 23:01
Eipä siellä suunnistuspuolella taida muita pakollisia menoja olla kuin osallistumismaksu järjestäjälle. Muut kulut ovat sitten auton ja miehistön "varustelu"kuluja.
Kilpailijalisenssiä (kerta- tai vuosilisenssiä)ja katsastuskorttia tarvitaan trialissa!!

Jep, tämän vastauksen saa aina kun asiaa tiedustelee.
Se ei vaan kerro konkreettisesti kuinka paljon vuodessa menee pakolla kisaamiseen.

t. Ismo Ämmä

-sami-
09.11.2011, 23:16
Jep, tämän vastauksen saa aina kun asiaa tiedustelee.
Se ei vaan kerro konkreettisesti kuinka paljon vuodessa menee pakolla kisaamiseen.

t. Ismo Ämmä

No tuohon ei voi antaa mitään yksiselitteistä vastausta.

Kulut muodostuu noin tsabaut:

-ilmoittautumismaksu
-kilpurin vakuutukset yms. / punakilvet
-kilpurin polttoaineet 24h ajeluun
-kisavkl syömiset
-kilpurin kuljetuksesta
-mahd. trail vuokra
-polttoaineet veturiin
-mahdollinen ja erittäin todennäköinen vapaapäivä min pe, mut miel viel ma
-kaikki mitä kerkee rikkoa kisoissa pitänee korjatakin? ja 24h aikana kerkee rikkoa n.6 vuoden trial kisojen edestä. JOS vetää samalla sykkeellä. ;)

stetson ja hiha menetelmällä meidän tiimi (2hlö kilpurissa plus huolto 1-2hlö) ei taida 500e olla kaukana?

-sami-

akiky
09.11.2011, 23:28
Jep, tämän vastauksen saa aina kun asiaa tiedustelee.
Se ei vaan kerro konkreettisesti kuinka paljon vuodessa menee pakolla kisaamiseen.

t. Ismo Ämmä
Sehän riippuu ihan tiimistä ja millä mielellä on liikenteessä. Jos huvikseen haluaa yhden kisan käydä kokeilemassa, niin maksuja ei ole muita kuin kisan osallistumismaksu (viime kaudella 140e), polttoainetta menee kaasujalan asennon ja diesel/bensa eron johdosta riippuen ehkä 30-200 litraa. Lisäksi tietysti kulkemiset kisakohteeseen ja mitä tuntee että tarttee syödä viikonlopun aikaan. Ruokaan sitä nyt taitaa kyllä euroja mennä vaikka kotonakin makoilis.

Eikä sitä sen kummempia kuluja tule vaikka kaikissakin kisoissa kävisi, kertautuu vaan kisojen määrällä. Mitään katsastuskortti, lisenssi yms systeemejä ei ole. Ja edes niitä turvakaaria ei pakosti autossa tartte olla, jos on umpiauto ja osaa rastilistaa sen verran lukea että jättää vaarallisille rasteille menemättä. (Näitä yleensä 200-300 rastista 10-20.)

H&K
10.11.2011, 07:28
Jep, tämän vastauksen saa aina kun asiaa tiedustelee.
Se ei vaan kerro konkreettisesti kuinka paljon vuodessa menee pakolla kisaamiseen.

t. Ismo Ämmä

tota on jo kyselty, haulla löyty.: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79930

ImacInnes
10.11.2011, 12:29
tota on jo kyselty, haulla löyty.: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79930

Tuolla äänestyksessä näkyypi että suurin syy kisaamattomuuteen ompi sen kalleus, joten olisin toivinut tähän topikkiin jotain listausta ja summia asian tiimoilta jotta harhaluulot poistuisivat ja saataisiin asiatietoa.

Jos osaanottomaksu menee toiselle sadalle niin harva ensikertalainen lähtee kokeilemaan.
Eikös se kerta lisenssi ollut yleensä halvempi kuin itse varsinaninen osaanottomaksu?

t. Ismo Ämmä

Mika.U
10.11.2011, 12:39
Eikös se kerta lisenssi ollut yleensä halvempi kuin itse varsinaninen osaanottomaksu?

t. Ismo Ämmä

Kertalisenssi on edelleen siellä trialin puolella. Suunnistuspuolella ei ole lisenssejä, ainoa lisenssi on se ajokortti kuskilla.

Kustannuksia tulee sen verran ku tulee, ei suomessa ole mikään ilmaista.

Hihasta ravistaen kustannukset per kisa ~ 500€

joker
10.11.2011, 12:42
Ja vastaus tuli jo

ImacInnes
10.11.2011, 15:06
Kertalisenssi on edelleen siellä trialin puolella. Suunnistuspuolella ei ole lisenssejä, ainoa lisenssi on se ajokortti kuskilla.

Kustannuksia tulee sen verran ku tulee, ei suomessa ole mikään ilmaista.

Hihasta ravistaen kustannukset per kisa ~ 500€

Näinhän se menee kun ei ole tietoa tarpeeksi niin sekoittaa asioita.
Ok, ei mulla sitten muuta.
Kiitoksia.

t. Ismo Ämmä

Jare
10.11.2011, 21:38
Trial on auton särkemistä enemmän kuin kilvanajoa. En halua autosta perunasäkin näköistä reuhkaa...




:rolleyes::rolleyes:Hieman olisin erimieltä tuon kommentin kanssa, mutta kaikilla meillähän on oma mielipide.....onneks:D


Sunnistus cuppia pari vuotta kierrettiin Modissa, mutta sit ei enään jaksanu ylläpitää kalustoa. Eli aikapaljon tuppas kalusto kärsiin kun yritti pysyä siellä korkeimmassa kärjessä. Sit vaan jossain vaiheessa todettiin, että ei kannata väkisin repiä, jos homma ei tunnu mieluiselta.

Sen jälkeen ollaanki ajettu kai 2 kisaa hieman eri kokoonpanolla ja autolla, eli pidetty hauskaa silloin, kun ollaan sopivasti ehditty.

Nyt tosin alustavissa suunnitelmissa lähtee ajeleen talvikisa ja taas eri autolla, kuin aimmin......tosin siitä yden talvikisan "kokeilusta" se cuppi sarjan kilpaileminen viimekskin alkoi:D:D

Late
10.11.2011, 21:46
Minä näen suurimpana esteenä kustannukset.
Niistä lähinnä kuljetuskaluston vuokra/osto.
Kisat kun tuppaa olemaan aikas kaukana täältä Helsingistä nähden.
Ei se ajomatka kisapaikoille vielä mitään, mutta jos auto hajoaa, niin sen kotiin saaminen...

bluevan
10.11.2011, 21:50
Muutamia kisoja sekä trialia ja suunnistusta katsojana äimistelleenä mieluummin osallistun suunnistukseen niin saa ajaa huomattavasti enemmän.

Yleensä suunnistuksessa on paljon rasteja haettavissa hieman rakennetulla kalustolla mutta trialissa oisin ainakin Raision viime kisassa ja Ahveniston radalla saanut auton siihen kuntoon et ois voinu kiukuttaa. Siis mikäli ois ajanu enempi ku ensimmäisen portin yli. ;)

Jos aika ja rahat riittää niin suunnistusta yhden tai kaks kisaa kaudella 2012 suunnitelmissa.

akiky
10.11.2011, 22:51
Suunnistuksessa parastahan on että sinne voi lähteä vaikka täysin vakiolla maasturilla. Eihän sillä mitään kilpaa voita, eikä pärjää muutenkaan, mutta kivaa voi pitää silti. Onse kuitenkin ihan erilaista kun safareilla, kun on jotain päämäärää siinä mehtässä harhailussa. Ja saapi omaan tahtiin kulkea.

tonikki
11.11.2011, 16:36
Jos tarpeeksi lähistöllä on kisoja että ei tarvitse puolta suomea ajaa päivän kisojen takia niin mikä ettei. Nimittäin ajokunnoton auto on hankala saada sama matka takaisin ja voi vitutus olla aika huipussaan siinä vaiheessa. :)

FunJam
11.11.2011, 20:48
Kyllähän kiinnostaisi, mutta kun kiinnostaa niin moni muukin asia, ettei tahdo perheellisellä rahkeet (raha/aika) riittää joka paikkaan. Kartturina olemisessa on tosin se hyvä puoli, ettei mene välttämättä kuin kisa viikonloppu aikaa. Kuskilla yleensä jokunen ilta valmistelua, kisaviikonloppu ja sen jälkeen useampi ilta/euro kun katiskaa harsitaan taas kasaan. Riippuen tietysti paljonko katiskaa onnistuu särkemään. Ymmärtääkseni usein kuski myös maksaa viulut, eli osallistumismaksut, ruuat x määrä henkilöille ja polttoaineet kisaautoon ja kuljetuskalustoon toiselle puolelle suomea. Näistä äkkiä kertyykin sitten jo sellainen määrä rahaa, että emäntä alkaa kyselemään sen perheelle luvatun loma reissun perään..

Elämä se on valintoja täynnä. Lupaan, että jos vielä joskus olen poikamies, niin ajan kauden suunnistusta! :eek:

Ja ennen kuin joku ehtii tarjoamaan apua siihen asiaan, niin totean, ettei tarvitse :o

samw
11.11.2011, 22:13
Mikä ihmeen vaihtoehto tossa äänestyksessä on, liian kova kilpailu, ei voi ajella rennosti. On kyllä ihan varmasti mahdollista ajella siellä mettässä just niin rentona ku vaan penkillä pysyy eikä valu jalkatilaan. Jos muut painaa sata lasissa niin antakaa painaa.

junnu78
11.11.2011, 22:24
kumpaakin ajaneena ja kumpaakin, sekä trialia ja suunnistusta ajavana/apparina tulemaan olevana, voin sanoa, että kumpaakin saa aina laittaa ja rakentaa. se on harrastus, ei siitä ajasta ja rahasta voi kiukutella. yksi parhaimpia kisa muistoja on just tuo lapland trophy 2007. olihan paljon autoja ja kömpijöitä, hieno oli kisa ja maisemat. ei tää laji mihinkään katoa! mun mielestä toi safari luokka, mikä oli jo juuri tuola 2007 lapin kisassa kannattaa ottaa mukaan, vaikka ne onkin mukamas on sielä tiellä ja mukamas haittana, kun kilpaa ajetaan niin joka tapauksessa ne on hyvä lisä, mikä tuo uusia kilpailijoita... täähän taas oli vaan mun mielipide :D joka tapauksessa 2012 nähdään taas :D heinolan ja anttolan jälkeen ;)

samw
11.11.2011, 22:24
Niin joo ja täältä pernajasta tulee pari tiimiä vähintään ens kaudella mukaan, toivottavasti saadaan hyviä kisoja aikaseks. kyllähän noi osallistujamäärät oli tällä kaudella hälyttävän pieniä:confused:

akiky
12.11.2011, 09:47
Mikä ihmeen vaihtoehto tossa äänestyksessä on, liian kova kilpailu, ei voi ajella rennosti. On kyllä ihan varmasti mahdollista ajella siellä mettässä just niin rentona ku vaan penkillä pysyy eikä valu jalkatilaan. Jos muut painaa sata lasissa niin antakaa painaa.
Laitoin vaan sen vuoksi kun jossain säikeessä joskus oli juttua, että jotakuta kyrsii kun samat ukot aina vie ne tonnin palkinnot. Miusta ihan oikein, jos on niin suvereeni että voittaa joka kisan, niin eikait siittä voittajaa voi syyttää, peileen pitää kahtella, että mikset laitettu riittävästi kampoihin. Lisäks jossain ei-cuppi kisoissa sivukorvalla kuullu myös aihetta sivuavaa juttua. Ihteä ei tuo haittaa pätkän vertaa, vaan ompa siihenkin vaihtoehtoon joku ruksin laittanu, ettei se nyt täysin turha ollut.

Heikki L
12.11.2011, 11:08
Kaikkihan on helvetin kallista nykyään, suunnistus sääntöihin joskus ýritin autoa rakentaa.
Nytkin tulossa säännöt täyttävä romu. Ei vaan nappaa ajaa 24h, kun työkseen valvoo öitä.
12h kisat kiinnostaa ja niihin osallistutaan kun on vehket kunnossa.

Ylermi
12.11.2011, 14:29
Kaikkihan on helvetin kallista nykyään, suunnistus sääntöihin joskus ýritin autoa rakentaa.
Nytkin tulossa säännöt täyttävä romu. Ei vaan nappaa ajaa 24h, kun työkseen valvoo öitä.
12h kisat kiinnostaa ja niihin osallistutaan kun on vehket kunnossa.
juu 10-12h harrastesarja 24hkisojen oheiseksi niin varmaan muutama "ei niin tosissaan" tiimi tulisi mukaan.
Kalleushan on kaikkien riesana :)
Omaltakohtaisten kokemusten perusteella ei vain jaksa rymytä 24h vaikka kärry pysyisikin kasassa.

Mikki
18.11.2011, 10:10
Ei vaan nappaa ajaa 24h, kun työkseen valvoo öitä.
12h kisat kiinnostaa ja niihin osallistutaan kun on vehket kunnossa.

Tämäpä se "peikko" monelle onkin, mutta muistaa jotta ei ole pakko ajaa 24h, vaan sen mitä jaksaa sitte on hyvä kattoa mihin rahkeet riittää kun on tuloslappu kourassa...

Onhan moottoritielläkin 120km/h kesänopeusrajoitus, mutta kuplavolkkari kun kulkee "rauta rautaa vasten" vain 100km/h, muttei kovin kauaa.... Eli asennoituu sen mukaisesti!

OMAKOHTAINEN kokemus oli Bonehill:n kisa:
- lähdettiin ajelemaan ja kattelee miten käy, niin ekaks loppu bensa (oli ajettu 15min!!) ja sitte kolmen tunnin kohdalla naksahti etuvetari poikki. Kuski sitte sammu jo 8tunnin kohdalla ku auto oli ollu jo 5tuntii trailerilla!!!:D:D:D

Heikki L
18.11.2011, 10:44
MItä kilpailua se on että lopetetaan leikki kesken?
Mieluummin jätän osallistumatta jos ei rahkeet riitä.

sos
18.11.2011, 12:53
MItä kilpailua se on että lopetetaan leikki kesken?
Mieluummin jätän osallistumatta jos ei rahkeet riitä.

sitä ettei ajattele sitä kilpailuna vaan suht kalliina safarina jossa voi opetella kilpailun niksejä.

VooDoo Jeep
19.11.2011, 01:00
Mun mielipide on että ne jotka haluu ajaa 24h niin ajakoon, mut mua kiinnostaa noi 12h kisat ja sen takia en ryhdy ajaa noita 24h kisoja.
Tossa joku sanokin hyvin että mitä kisaamista se on jos kesken kisan lopettaa ajamisen eli 24h kisa ja ajaa 12h.

Byrocrat
19.11.2011, 11:52
juu 10-12h harrastesarja 24hkisojen oheiseksi niin varmaan muutama "ei niin tosissaan" tiimi tulisi mukaan.
Kalleushan on kaikkien riesana :)
Omaltakohtaisten kokemusten perusteella ei vain jaksa rymytä 24h vaikka kärry pysyisikin kasassa.

Hyvä ehdotus! Järjestäjällehän on aivan sama onko kisaaja ajelemassa 10-12 tuntista kisaa vai 24 tunnin kisaa koska rastit ja muutkin järjestelyt on kuitenkin tehtävä sen 24 tuntisen mukaan. Järjestäjän pitää vaan ennakkoon tietää kumpaan kisaan autokunta osallistuu, että osaa sitten laskea tulokset oikein. Ja miksi tuon 10 tuntisen pitäisi olla "harrastesarja". Voisihan kupissa olla kaksi eri sarjaa, 10-12 tunnin sarja ja 24 tunnin sarja. Cuppiin ilmoittautuessa vaan pitäisi mieluummin heti vuoden alussa, mutta viimeistään yksittäiseen kisaan ilmoittautuessa, kertoa kumpaan sarjaan osallistuu (kesken kisaa ei voi vaihtaa sarjaa!!!!). Jos sitten ajaa molempia sekaisin niin sekin kävisi, mutta cuppisteet kerääntyisi tietty normaaliin tapaan, kuitenkin niin, että eri sarjapisteitä ei voi yhdistää. :)

akiky
20.11.2011, 11:46
Hyvä ehdotus! Järjestäjällehän on aivan sama onko kisaaja ajelemassa 10-12 tuntista kisaa vai 24 tunnin kisaa koska rastit ja muutkin järjestelyt on kuitenkin tehtävä sen 24 tuntisen mukaan. Järjestäjän pitää vaan ennakkoon tietää kumpaan kisaan autokunta osallistuu, että osaa sitten laskea tulokset oikein. Ja miksi tuon 10 tuntisen pitäisi olla "harrastesarja". Voisihan kupissa olla kaksi eri sarjaa, 10-12 tunnin sarja ja 24 tunnin sarja. Cuppiin ilmoittautuessa vaan pitäisi mieluummin heti vuoden alussa, mutta viimeistään yksittäiseen kisaan ilmoittautuessa, kertoa kumpaan sarjaan osallistuu (kesken kisaa ei voi vaihtaa sarjaa!!!!). Jos sitten ajaa molempia sekaisin niin sekin kävisi, mutta cuppisteet kerääntyisi tietty normaaliin tapaan, kuitenkin niin, että eri sarjapisteitä ei voi yhdistää. :)

Osallistujia meinaa olla jo nyt liian vähän 4 luokkaan. Entäs sitten kun luokkia olis 8. Tietysti harrasteluokka vois olla vaikka vaan original luokalle. Kenties muutenkin vois olla vähän rajoituksia. Esim vain 1 vinssi sallittu jne. Tarkemmin ajatellen ehkä kehityskelpoinen idea sopivilla sorvauksilla.

AVRO
20.11.2011, 12:25
Omalla kohdalla on välivuosi/vuodet kun tuo kulkupeli on peruskorjauksessa. Aiemmin ajettu parit kisat ihan harrastemielessä ja samalla linjalla olis tarkoitus jatkaa kun vaan kalusto menisi kuntoon.
Rahat on aina vähän tiukassa mutta vielä ne on näihin karkeloihin riittänyt, tosin kovin montaa kisaa ei ole varaa vuodessa ajella. Äkkiseltään se osallistumismaksu ei ole päällimmäisenä, enemmänkin ne muut kulut ja varsinkin kuljetukseen palava rahamäärä on huomattava kun koko kalusto on melkoisen persoa bensalle.

Säännöissä ei ole kauheasti valitettavaa eikä niitä voi pitää millään muotoa esteenä omalle osallistumiselle, koitetaan väkätä peli niiden mukaiseen kuosiin.

Eli raha näyttelee isoa osaa. Nyt on auto palasina, mutta kunnossa ollessaan osallistumista rajoittaa varsinkin pidemmällä oleviin kisoihin tuo ikuinen rahattomuus. Perhelogistiikkakin on hieman rajoittava.
Paljon viikonlopputöitä/vuorotyötä tekevänä ei välttämättä voi tai halua lähteä esim. viiden kiinniolo vkonlopun jälkeen "poikien kanssa" vkonlopuksi autojuttuihin... :)

VooDoo Jeep
21.11.2011, 16:13
Tuolta löytyy samasta aiheesta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89886

Häänrik
05.12.2011, 12:44
Joo eli kiinnostais mistä löytyis suunnistus säännöt, etenkin mitä sääntöjä eri luokkien autoille on? Kiinnostais alata kokeileen, mut saa nyt nähdä uskaltaako hdj:lla kokeilla ku pitää joka päivä ajaa sillä vielä töihinki ja ei kiinnosta upottaa sitä lampeen nii et sisusta on ihan paskana. :( Ollaan mietitty tossa kaverin kanssa et mihinköhän luokkaan sitä rakentais ihan suunnistusauton eli mitä vaatimuksia eri luokissa on?:confused: kiitos etukäteen ohjeistuksesta.:)

-Jallu-
05.12.2011, 13:05
Tuostapa linkki sääntöihin:

http://www.4x4cup.com/saannot/Suunnistus-CUP_2011-11-21.pdf

akiky
03.01.2012, 00:10
Lakeuteen ainakin tässä vaiheessa luvattoman vähän osallistujia. Tulikohan kisan ajankohta yllätyksenä, vai taitaa se kauden avaus olla aina enemmän tai vähemmän hankala dead line.

Varmaan on järjestäjien kesken ollut puhettakin, mutta voisi olla mielenkiintoista jos talvikisana olis joskus joku vanhoista kisapaikoista. En tiedä järjestäjien systeemeistä mitään, mutta tälläsiä ajatuksia vaan.

offroadjouni
03.01.2012, 08:07
Lakeuteen ainakin tässä vaiheessa luvattoman vähän osallistujia. Tulikohan kisan ajankohta yllätyksenä, vai taitaa se kauden avaus olla aina enemmän tai vähemmän hankala dead line.Kyllä näin aikainen ajoitus haittaa ainakin allekirjoittanutta. Piti suorittaa normaalia laajempi talvihuolto, mutta nyt joutuu karsimaan huollon laajuutta kun aika loppuu kesken. Auto on levällään, mutta ei ole mitään takuuta että ehdin saamaan sitä edes ajokuntoiseksi kisapäivään mennessä.

opelman
03.01.2012, 09:34
Ja aika paljon innostaa nykysillä polttoaine hinnnoilla.. :mad:

mjoona
03.01.2012, 10:08
Ja aika paljon innostaa nykysillä polttoaine hinnnoilla.. :mad:

No ei sitä polttoainetta nyt niin paljoa mene? Riippuu toki kulkineestakin...

akiky
03.01.2012, 19:57
Ja aika paljon innostaa nykysillä polttoaine hinnnoilla.. :mad:

Meillä koko letkalla palaa naftaa ~200 litraa koko reissussa. 13snt:n litrahinta korotus tietää kokonais menoissa 23e lissee. Ei tunnu missään tässä konkurssissa. :p

Tusse
05.01.2012, 23:22
Ei kai sinne tarvii kyrpä otassa lähteä suunnistelemaan, me ainaki vedettiin se mitä tolla patrolin paskalla pääs (1h korjausta ja varmaan 3h jumitusta siel lutakos) retrossa ja helvetin hauskaa oli, karvan vituttaa että lähettiin heti skaban jälkeen himaan ja jäi se palkinto vinssi saamatta millä ois noi kustannukset kuitattu, mutta harrasteluahan tää on. Oli ensimmäinen kisa mut ei varmasti viimenen, varmastikkin 18h väänsin ilman ohjaustehostinta ja rupes kuski ja appari olemaan aika puhki sen 24h jälkeen mut turha sinne on 12h lähteä ajamaan. Kun oltiin etevämpien kuskien tiellä ni vedettiin rohkeesti sivuun ja annettiin tietä, jos ei rahkeet riitä ni ei riitä. Kaikki ajetaan tänä vuonnakkin mitä järkevästi pystyy.