Kirjaudu sisään

View Full Version : Vinssi patrolliin.. mistä sähköt?


Sami89
08.11.2011, 20:46
Sitä olisin kyselly et riittääkö tos patikan omas laturis virta jos siihen kytkee vinssin perään? vai pitääkö laittaa vinssille oma laturi sekä akku/akut?
:)

auttakaa avutonta!! :p

Sami89
08.11.2011, 21:47
Laturi näytti olleen 25A.. Ja 24V.. akut 2x100ah.

jamppa.w
08.11.2011, 23:45
Laturi näytti olleen 25A.. Ja 24V.. akut 2x100ah.
aika pikkunen laturi ?

mikkoimp
08.11.2011, 23:59
noissa vanhemmissa patuissa on juu aika pienet laturit, juurikin tuo 25A, uudemmissa ainakin jo -87 on jo 35A joka vähän tuo apua..
eli suosittelen uudemman laturia ja tarpeeksi isoja akkuja niin kyllä niillä pärjää aika pitkälle.. ja kierroksia laturille aina kun vinssaa!

Sami89
09.11.2011, 07:18
noissa vanhemmissa patuissa on juu aika pienet laturit, juurikin tuo 25A, uudemmissa ainakin jo -87 on jo 35A joka vähän tuo apua..
eli suosittelen uudemman laturia ja tarpeeksi isoja akkuja niin kyllä niillä pärjää aika pitkälle.. ja kierroksia laturille aina kun vinssaa!


Ei nyt viittis taas uutta ostaa ku vast ostin ton..
ehkä värkkäilen 12v järjestelman sille vinssille..

Jarva
09.11.2011, 07:43
Ei nyt viittis taas uutta ostaa ku vast ostin ton..
ehkä värkkäilen 12v järjestelman sille vinssille..

Mikäs idea sille on 12v järjestelmää tehä? Parempihan 24v on. Hyötysuhde vinssin moottorissa parempi ja virrat pienemmät. Ja toi 25A laturi 24 volttiin tarkottaa 50A laturia 12 volttiin. Kyllähän noilla akuilla luulis sähkön riittävän. Ainakin itellä on riittäny hyvin 12v järjestelmässä 2kpl 100ah. Jos tuntuu että sähkö loppuu niin sit ootellaan hetki :D

tonikki
09.11.2011, 09:56
Sitä meitsi oon miettinyt että mitä semmonen vinssillä suurella teholla vetäminen tekee laturin hiilille/säätimelle kun joutuu tekemään töitä täydellä teholla?
Ainakin apuvirran kanssa olen pari laturia hajottanut, tai ainakin samoihin aikoihin ne on hajonneet. Silloin siis kun on joutunut toista autoa vinguttamaan useita minuutteja käyntiin.
Mitä tutkiskelin vinssien ottamia virtoja täydellä teholla niin melko suuria olivat.

BJ-40/76
09.11.2011, 10:25
Sitä olisin kyselly et riittääkö tos patikan omas laturis virta jos siihen kytkee vinssin perään? vai pitääkö laittaa vinssille oma laturi sekä akku/akut?
:)

auttakaa avutonta!! :p

Millaista vinssiä ajattelit?

Ja mihin käyttöön?

Vaikka tuo vinssi on isompikin, ja jos käyttö on satunnaista; vaikkapa satunnaisesti nyppäät itsesi irti metsästysreissulla, niin riittää mainiosti.
Ja iso vinssihän ei ota kovin paljon enempää virtaa kuin pienempi, jos vetovoima on sama! (toki nopeus yms vaikuttaa paljon)

Mutta jos meinaat harrastaa maratooni vinssauksia; vaikkapa suunnistuskisoja tms. niin silloin tuo laturi on auttamatta liian pieni.

Toinen 24 Volttinen kaveriksi!

Ja akkujen riittäminen; riittää jos vedot eivät ole kaamean pitkiä:o, ja tupla-akuthan tarkoittaa sitä, että et vinssaa starttiakkuja tyhjäksi:p

mikkoimp
09.11.2011, 15:26
Sitä meitsi oon miettinyt että mitä semmonen vinssillä suurella teholla vetäminen tekee laturin hiilille/säätimelle kun joutuu tekemään töitä täydellä teholla?
Ainakin apuvirran kanssa olen pari laturia hajottanut, tai ainakin samoihin aikoihin ne on hajonneet. Silloin siis kun on joutunut toista autoa vinguttamaan useita minuutteja käyntiin.
Mitä tutkiskelin vinssien ottamia virtoja täydellä teholla niin melko suuria olivat.

eihän se tietenkään hyvää laturille tee "oikosulkua" päin virtaa työntää, eli varmasti laturin ja ehkä akkujenkin ikä lyhenee..

laturit on yleensä speksattu jollekin tietyille kierroksille tietty teho ja sieltä yleensä saadaan vielä kierroksilla ~20% lisää virtaa ilmoitettuun...

tonikki
09.11.2011, 15:37
eihän se tietenkään hyvää laturille tee "oikosulkua" päin virtaa työntää, eli varmasti laturin ja ehkä akkujenkin ikä lyhenee..

laturit on yleensä speksattu jollekin tietyille kierroksille tietty teho ja sieltä yleensä saadaan vielä kierroksilla ~20% lisää virtaa ilmoitettuun...

Sitä mä mietin että oisko laturin ja akun välissä olla "lataus" kytkin joka vinssin vinssatessa katkaisee latauksen. Tosin sillon akut riittävät entistä vähemmän aikaa per kertavinssaus. Mutta säästäisi tosiaan laturia.

bluevan
09.11.2011, 15:44
Saattaa se laturi sauhuta jos joutuu tyhjään johdonpäähän syöttämään virtaa.

Sami89
09.11.2011, 16:51
Mikäs idea sille on 12v järjestelmää tehä? Parempihan 24v on. Hyötysuhde vinssin moottorissa parempi ja virrat pienemmät. Ja toi 25A laturi 24 volttiin tarkottaa 50A laturia 12 volttiin. Kyllähän noilla akuilla luulis sähkön riittävän. Ainakin itellä on riittäny hyvin 12v järjestelmässä 2kpl 100ah. Jos tuntuu että sähkö loppuu niin sit ootellaan hetki :D

Ihan vaan se idea että noi 12v laturit on edullisempia ja valikoima on jonkin verran parempi.. :D
ja mitä olen katellu ni noit vinssejäkii tuntuu 12volttisena saavan vähä paremmin.. ;)

Sami89
09.11.2011, 16:56
Millaista vinssiä ajattelit?

Ja mihin käyttöön?

Vaikka tuo vinssi on isompikin, ja jos käyttö on satunnaista; vaikkapa satunnaisesti nyppäät itsesi irti metsästysreissulla, niin riittää mainiosti.
Ja iso vinssihän ei ota kovin paljon enempää virtaa kuin pienempi, jos vetovoima on sama! (toki nopeus yms vaikuttaa paljon)

Mutta jos meinaat harrastaa maratooni vinssauksia; vaikkapa suunnistuskisoja tms. niin silloin tuo laturi on auttamatta liian pieni.

Toinen 24 Volttinen kaveriksi!

Ja akkujen riittäminen; riittää jos vedot eivät ole kaamean pitkiä:o, ja tupla-akuthan tarkoittaa sitä, että et vinssaa starttiakkuja tyhjäksi:p


jotain melko isoa olin ajatellu ku tuntuu et toi ruttukasa on jumiin jäädessään ain niin helvatan tiukassa. :D:D

ja toi käyttötarkotus.. ei nyt kisoihin tuu lähettyy mut aika tiuhaan tulee muuten käytyä rypemässä.. ja silloin tällöin (lähes jokakerta:rolleyes:) tulee oltua myös jumissa.. :D:D

tonikki
09.11.2011, 18:58
Saattaa se laturi sauhuta jos joutuu tyhjään johdonpäähän syöttämään virtaa.

Mun tiedon mukaan ei sauhua, ainakaan vanhan mallin relesäätimellä olevat. Eikä irralliseen kaapeliin saa oikein virtaa myöskään kulkemaan. :) Virta tarvitsee kulkeakseen sekä + ja - navan.

tonikki
09.11.2011, 19:01
jotain melko isoa olin ajatellu ku tuntuu et toi ruttukasa on jumiin jäädessään ain niin helvatan tiukassa. :D:D

ja toi käyttötarkotus.. ei nyt kisoihin tuu lähettyy mut aika tiuhaan tulee muuten käytyä rypemässä.. ja silloin tällöin (lähes jokakerta:rolleyes:) tulee oltua myös jumissa.. :D:D

Tiuhaan rypemisellä tuossa tarkoitettiin sitä että jos saman reissun aikana joudut hinaamaan jatkuvasti esim. alle puolen tunnin välein niin saattaa akut mennä tyhjäksi eivätkä kerkeä latautua.

Toi 12v oma systeemi vinssille tietenkin ois ihan toimiva.

Joku enemmän tietävä voi kertoa että voiko 2x12v akulla toteutetussa 24v systeemissä ladata 12v laturilla pelkästään toista 12v akkua. Tai niin että kummallekkin akulle on omat 12v laturit.

Sami89
09.11.2011, 19:47
Tiuhaan rypemisellä tuossa tarkoitettiin sitä että jos saman reissun aikana joudut hinaamaan jatkuvasti esim. alle puolen tunnin välein niin saattaa akut mennä tyhjäksi eivätkä kerkeä latautua.

Toi 12v oma systeemi vinssille tietenkin ois ihan toimiva.

Joku enemmän tietävä voi kertoa että voiko 2x12v akulla toteutetussa 24v systeemissä ladata 12v laturilla pelkästään toista 12v akkua. Tai niin että kummallekkin akulle on omat 12v laturit.


Ei sitä nyt ihan puolen tunnin välein oo tarvin nykiä..:D:D
Mut sillä meinasin tota 12v juttua sille vinssille kun se olis halvempi toteuttaa kun 24v.. ja sit olis ehkä ainaki riittäväst virtaa sille ku tulis pelkkä vinssi siihen järjestelmään..:rolleyes: korkeintaan kaks vinssiä..;)

chief360
09.11.2011, 20:46
ohi itse aiheen mut tojon mekaaninen vinssi ei olis huono vaihtoehto,,ei lopu sähkö eikä voima.

Sami89
09.11.2011, 20:57
ohi itse aiheen mut tojon mekaaninen vinssi ei olis huono vaihtoehto,,ei lopu sähkö eikä voima.

sekin on kyllä käynyt mielessä.. useastikin..:D
mut helpompi taitaa tuo sähkövirveli olla asentaa kun että alkaa rakentaa kardaania+ulosoton käyttövipua..;) ja tuo mekaaninen ei oikee toimi jos kone ei syysta tai toisesta käy..:):)

BJ-40/76
10.11.2011, 14:11
Mun tiedon mukaan ei sauhua, ainakaan vanhan mallin relesäätimellä olevat. Eikä irralliseen kaapeliin saa oikein virtaa myöskään kulkemaan. :) Virta tarvitsee kulkeakseen sekä + ja - navan.


Jos käytät päävirtakaapelin irti, siis sen paksuimman, niin varsinkin nuo mekaanisella releellä varustetut palaa jokseenkin varmasti!

Jo pelkkä pääviratkytkimen avaaminen käydessä voi polttaa laturin.

Jo pelkkä käyttäminen ilman johtoja saattaa polttaa laturin! itse tiedän useampia hj-61 latureita jotka on poltettu, kun on kokeiltu että käykö kone, enenkä on alettu sähköhommiin:o

mikkoimp
10.11.2011, 20:45
Jos käytät päävirtakaapelin irti, siis sen paksuimman, niin varsinkin nuo mekaanisella releellä varustetut palaa jokseenkin varmasti!

Jo pelkkä pääviratkytkimen avaaminen käydessä voi polttaa laturin.

Jo pelkkä käyttäminen ilman johtoja saattaa polttaa laturin! itse tiedän useampia hj-61 latureita jotka on poltettu, kun on kokeiltu että käykö kone, enenkä on alettu sähköhommiin:o


diodithan sieltä kärvähtävät lähes välittömästi jos ilman johtoja laturia pyörittää, laturin jännite pääsee ilman kuormitusta nousenmaan niin paljon että diodit lyövät toisinkin päin läpi eli siis oikkariin ja laturin virta poksauttaa ne...

tonikki
10.11.2011, 21:41
diodithan sieltä kärvähtävät lähes välittömästi jos ilman johtoja laturia pyörittää, laturin jännite pääsee ilman kuormitusta nousenmaan niin paljon että diodit lyövät toisinkin päin läpi eli siis oikkariin ja laturin virta poksauttaa ne...

Mä olen ollut siinä uskossa että laturi (säätäjä) tarvitsee valmiin potentiaalieron siihen että alkaa nostamaan jännitettä, mutta tosin ihan satavarma tästä en ollut. Pitää uskoa tuo että laturi palaa ilman akkua että ei nouse joku kerta omasta laturista savut pihalle.
Nousee vissiin melko korkealle tuo jännite että onnistuu polttamaan diodin väärin päin.

BJ-40/76
10.11.2011, 22:29
Jos on tarvetta käyttää moottoria, joko ilman akkuja tai laturin piuhat irti, niin
jättäkää kaikki laturin piuhat kytkemättä, ja maadoittakaa se paksuin kaapeli laturista laturin runkoon.

Jos esim. bosch:n puhallinjäähdytteisiä, sisäisellä säätimellä olevia latureja käyttää ilman johtoja, niin säätimessä on ylijännitesuoja, joka alkaa maadoittamaan kenttädiodien kautta tulevaa latausjännitettä jossain reilun ylijännitteen puolella, arvaus 25volttia.

tämä VOI estää kenttädiodien kärähtämisen, taikka sitten kärähtää ekaksi säädin ja millisekunnin kuluttua diodit.

jos taasen mekaaninen/ulkoinen säädin, ja latausvirta kaapeli käytetään irti, niin silloin säädin "näkee", että koska säätimen jännite alle 14v, niin lisää magnetointia: -> laturin latausjännite pomppaa heti "taivaisiin", ja 12 voltin laturin diodithan ei kestä kuin jotain suuruusluokkaa 35 volttia estosuuntaista jännitettä, ja palaminen tapahtuu nimenomaan läpilyöntinä, siis virtaa ei tarvita kuin nimeksi (suuruusluokkaa laturin irtonaisen diodisillan voit polttaa koskemalla siihen villapaita päällä talvipäivänä:eek:)

p.s myötäsuuntaan laturin diodi tuhoutuu hetkessä, jos jännite on esim 2 volttia

smgt
31.01.2012, 19:48
mitenkäs tässä tuli tehtyä tuon vinssin kans?

itellä kans tilanne patrollissa että ostin 12v vinssin ja nyt mietityttää laitanko vaan toisesta akusta virran vinssille vai rakennanko toiselle 12v laturille paikan ja laitan lisä akun johonki. sillonki tulee pitkä matka akulta vinssille ja joutuu mahottoman paksua johtoa käyttämään

JJ90
31.01.2012, 20:11
mitenkäs tässä tuli tehtyä tuon vinssin kans?

itellä kans tilanne patrollissa että ostin 12v vinssin ja nyt mietityttää laitanko vaan toisesta akusta virran vinssille


Jos tuon teet niin kohta kyrvähtää akku.

smgt
31.01.2012, 20:15
millä perusteella se akun käristää?

Sami89
31.01.2012, 20:50
mitenkäs tässä tuli tehtyä tuon vinssin kans?

itellä kans tilanne patrollissa että ostin 12v vinssin ja nyt mietityttää laitanko vaan toisesta akusta virran vinssille vai rakennanko toiselle 12v laturille paikan ja laitan lisä akun johonki. sillonki tulee pitkä matka akulta vinssille ja joutuu mahottoman paksua johtoa käyttämään

tein niin että ostin mekaanisen toyotalaisen.. :D:D se olis nyt myynnis patikkaan sovitetulla kardaanilla..;) tai vaihdetaan johonki sähkö virveliin.. :D:D

JJ90
31.01.2012, 21:17
millä perusteella se akun käristää?

Toinen akku menee tyhjäksi ja toinen keittää. Toki ihan vapaasti saa kokeilla, pelaa ehkä yhden vedon.:)

smgt
31.01.2012, 21:38
minkä takia se akku kiehuu? eihän siihen yli jännitettä pitäs tulla vaikka toinen on tyhjä kun se kuitenkin ottaa virtaa vastaan?

kai se pitää sitte 12v laturille tehä paikka ja oma akku vinssille...

BJ-40/76
31.01.2012, 22:39
millä perusteella se akun käristää?

Kun vinssaat, siis kuormitat toista akkua, sitä alajännitepuolen, niin kun laturi pyrkii pitämään latausjännitteen 28 voltissa, ja tuossa alajännitepuolen akussa jännite vinssatessa esim. 10v, niin tuolle yläjännitepuolen akulle jää 18v!

Ja kun olet ottanut tuolla vinssauksella vaikkapa 30Ah alajännitepuolen akusta,
niin se sama 30Ah pitää mennä myös yläjännitepuolen akkuun, mutta kun se on täynnä jo valmiiksi, niin se haihduttaa vettä ja tuhoaa akun kemiallisesti, reaktion kaavaa en muista, enkä sen fiksua nimeä:mad:

Mutta jo se että satunnaisesti annetaan apuvirtaa pelkästään toisesta akusta, lyhentää yläjännitepuolen akun ikää.

Samaten se että jos radio otetaan pelkästään toisesta akusta.

Jos haluat 12v vinssin, niin sille oma akku ja lataus!
Ja kun kyseessä on offiauto? niin pistä siihen vaikkapa 90a bossilainen 12v laturi vinssiakulle, ja ota sieltä myös työvalot (siis laturin + navasta)

smgt
31.01.2012, 22:52
just itsekkin enemmän miettimällä hoksasin tuon.
täytyy suosiolla tehä se toinen laturi.

onneksi muistin että mulla on 95ah bossilainen akku hallilla niin ajattelin sitä käyttää vinssille. pitää vielä kattoo miten iso laturi löytyy ettei sitäkään tarvihteis ostaa :D

Ahma
01.02.2012, 12:02
just itsekkin enemmän miettimällä hoksasin tuon.
täytyy suosiolla tehä se toinen laturi.

onneksi muistin että mulla on 95ah bossilainen akku hallilla niin ajattelin sitä käyttää vinssille. pitää vielä kattoo miten iso laturi löytyy ettei sitäkään tarvihteis ostaa :D

Juuri asensin itelleni toisen (12v) laturin patukkaan ja ihan sen takia ettei tarvii uhrata miljoonia noihin jännitemuuntimiin, koska kaikki lisälaitteet mulla 12v. Tuliterä "traktorin" laturi 60€ ihan yleismallinen 45amp muistaakseni. Silti laitan mekaanisen vinssin mielummin vaikka on 12/24v mahdollisuus, koska pajeron aikaan akut kyllä tyhjeni kerralla??? vinssatessa. Oli ihmettä ja kummaa katelessa volttimittaria kun vinssasin ihteeni irti mudasta :) Olis nyt sit myynnissä 2 vkoa käytetty 20A jännitteenmuunnin ;)

smgt
01.02.2012, 12:47
eipä sitä 45a laturilla pitkälle pötkitä :D
itse kahtelin hyllyssä majailevaa 120a laturia.
pitäs vaan moniura hihnan rulla vaihtaa kiilahihnan rullaan.
taitaa siinäki tulla ongelmaksi hihnan pito...

paljoko vinssatessa näytti jännitemittari?
autoa tartatessakin patrollissa putoo vissiin 8 volttia :D

andy
01.02.2012, 13:00
eipä sitä 45a laturilla pitkälle pötkitä :D


Kyllä silläkin vinssailee, välillä tietty pitää antaa akun latautua/ laturin vähän jäähtyä, pitkiin vetoihin ja kilpakäyttöön tietysti isompi laturi tai mekaaninen/hydraulinen vinssi.

Ahma
01.02.2012, 15:40
eipä sitä 45a laturilla pitkälle pötkitä :D
itse kahtelin hyllyssä majailevaa 120a laturia.
pitäs vaan moniura hihnan rulla vaihtaa kiilahihnan rullaan.
taitaa siinäki tulla ongelmaksi hihnan pito...

paljoko vinssatessa näytti jännitemittari?
autoa tartatessakin patrollissa putoo vissiin 8 volttia :D

Nii ei tolla vinssata mitään vaan edelleen mekaaninen tulee ehdottomasti. Pajeroa kun vinssasin silloin niin olihan se akseleitaan myöten mutta taisi kolmekin kertaa pitää huilia, että vinssillä irti sain. JA oli kaksi akkua ja kierroksia koneessa mut siltikkin söi vaan virtaa ja miestä virran syönti :D Mekaaninen vaan kehiin :) ja 12v laturi kaikelle mikä 12 syö!

BJ-40/76
01.02.2012, 15:45
Itse pitäisin tuota 90 laturia maksimina, jos tarkoitus pyörittää yhdellä 9,5mm kiilahihnalla.
Minulla on hdj:ssä 120A laturi kahdella 9,5mm kiilahihnalla, ja jos vähäkään löysällä/likaa välissä,
niin täysillä kuormitettaessa hihnat luppaa lipsumaan.

Ja noista kiinalaisista latureista on monta mielipidettä, minulla on se käsitys että jos
meinataan rääkätä laturia vedessä ja liassa, niin valmistus maa ei ole kiina eikä intia tms.

Helpoimmin kestävän laturin saa, kun ostaa romulasta ulkoisella tuulettimella olevan
Bosch:n, huomattavan kestäviä kun max 90 Amppeerinen, helppo huoltaa, ja kytkeä.
Ja tuohon bossilaiseen saa noin 50 erillaista säädintä, en tosin muista sitä parasta koodinumeroa... ja laakerit ja liukurenkaat suht. edullisia.

Huonona puolena on se, että nykyiset laturit lataavat suhteessa paremmin pienillä kierroksilla, mutta tuo toimintavarmuus mielestäni tärkeämpi.

Ja vaikka kuinka suuri laturi, niin se ei riitä vinssille! siis vaikkapa 100-200 Ah hyväkuntoisia akkuja laturille kaveriksi.

Ja tuosta tyhjentyneiden akkujen latauksesta on monta eri mielipidettä, mutta
jonkinlainen keskitie lienee 90A laturi, ja min 90Ah akku.
(Ja tämä nimenomaan yksi tapa, mutta jostain on lähdettävä.... Jos säädin
pystyisi huomioimaan akun lämpötilan, ja säätämään latausjännitettä ....)

Muista välittää laturi pyörimään sopivasti, tuo 90 boscilainen lataa 1500 rpm =34A ja 90A=6000 ankkurikierrosta, ja kestää pyörittää paljon lujempaa

tonikki
01.02.2012, 16:05
Jossain oli tuosta juttua että 24v järjestelmässä ei saa kuormittaa vain toista akkua. En muista nyt topicin nimeä.
Mut kuitenkin se toinen akku kuormittuu jostain syystä vissiin tosi paljon kun akkuja ladataan 24 voltin laturilla ja siitä välistä otetaan virtaa 12 voltilla.

smgt
01.02.2012, 19:38
täälläki puhuttiin siitä kun kahtoo ylempää...

Ahma
01.02.2012, 19:46
Jossain oli tuosta juttua että 24v järjestelmässä ei saa kuormittaa vain toista akkua. En muista nyt topicin nimeä.
Mut kuitenkin se toinen akku kuormittuu jostain syystä vissiin tosi paljon kun akkuja ladataan 24 voltin laturilla ja siitä välistä otetaan virtaa 12 voltilla.

Näin se menee. Jopa pelkällä radion 12v otolla saa aikaan epätasaista kulutusta akuilta. Lepojännite jos on sen vaikkapa 25v niin akuilta joista otettu "välistä" 12v niin saattaakin olla 10v ja 15v. Yleensä luullaan et se on 12,5 ja 12,5 sama hommeli lataantuessaan niin saattaa todellakin toinen akku hörppiä 3-5v enemmän ja täten toiselle jää vähemmän ja akut sanoo poks. MUTTA siihen en oo perehtyny MIKS näin se menee? Miksi ne ei tasaa toisiaan? Kertokaas viisaammat :)

matti.v
01.02.2012, 20:00
millä perusteella se akun käristää?

ehkä vähän ohi aiheen. mut mulla ainakin purki datsuni oikean puolen akkua. pelkkästään radiolle ja tupakansytkärille oli otettu virta siitä 12v + navasta. toi on datsunin alkuperäis systeemi.

n 3 viikon välein piti ladata sitä akkua, nyt isäinpäivästä alkaen on ollut syöttö samaan piuhaan 24v>8a jännitteen alentimen kautta. ei oo tarvinnu enää ladata..akutkin samat.

joten tuskin se tykkää jos siitä vinssille virta otetaan:rolleyes:

smgt
01.02.2012, 22:01
kahtelin jo niin ei ollu ku 55a laturi jemmattu hyllylle jossa on kiilahihnapyörä. siitä vois tehä ensimmäisen prototyypin jos en jaksa kampiakselille tehä moniurahihnalle ratasta.

Ahma
02.02.2012, 06:22
kahtelin jo niin ei ollu ku 55a laturi jemmattu hyllylle jossa on kiilahihnapyörä. siitä vois tehä ensimmäisen prototyypin jos en jaksa kampiakselille tehä moniurahihnalle ratasta.

Kato et on hihnapyörä sit 13 hihnalle käypä! Rupee luistelee muuten. Muutkin on 13 hihnalla ja kampiakselilla vapaana oleva kolonenkin on 13 hihnalle. Meinas itellä tulla liian pien hihnapyörä laturille.